پرسش :
چه کنیم تا عاشق خدا شویم؟
پاسخ :
عشق در اصل از «عَشَقه» که نام گیاهی در عربی است که در فارسی به آن پیچک میگویند، گرفته شده است. این گیاه به هر چیزی برسد، دور آن میپیچد و به تدریج آن را در احاطه خود میگیرد. وقتی حبّ شدت پیدا کند و همانند پیچک جان و روح انسان را به تسخیر خویش در آورد، آن را «عشق» مینامند. عاشق به کسی گویند که لحظهای خیال و فکر و ذکرش از معشوق جدا نباشد. عشق و محبّت و هجران معشوق آن چنان قلب و جان و روح عاشق را مسخّر نموده که آب و خواب و غذا را از او گرفته و او به چیزی جز معشوق نمیاندیشد و کسی جز او را نمیبینند. کارهایی که باعث افزایش عشق انسان به خدای متعال می شود عبارتند از:
1-بالا بردن ادراک و شناخت از خدای متعال
2-عدم مخالفت و معصیت با اراده حق تعالی
3-پذیرش مدیریت کامل خدای متعال درهمه زمینه ها
4-درک لطف و محبت خدای متعال درحق خود
5-تهجد شبانه
6-خود شناسی
7- بندگی در همه زمینه ها
8-پیروی از پیامبر اکرم و ائمه اطهار (علیهم السلام).
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
عبارت مرحوم حدّاد به مطهّری: پس کِیْ نماز میخوانی؟!
مرحوم مطهّری در مراجعت از این ملاقاتها بسیار مشعوف بودند، و میفرمودند: در یکبار که خدمتشان بودم از من پرسیدند: نماز را چگونهمیخوانی؟ عرض کردم: کاملاً توجّه به معانیِ کلمات و جملات آن دارم!
فرمودند: پس کِیْ نماز میخوانی؟! در نماز توجّهات به خدا باشد و بس! توجّه به معانی مکن!
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
عبارت مرحوم حدّاد به مطهّری: پس کِیْ نماز میخوانی؟! مرحوم مطهّری در مراجعت از این ملاقاته
انصافاً این جملۀ ایشان حاوی أسرار و دقائقی• است، و حقّ مطلب همینطور است که افاده فرمودهاند.
چرا که در نماز اگر انسان متوجّه معانی نماز شود که مثلاً إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ به معنی آنست که: من فقط ترا عبادت میکنم و از تو استعانت میطلبم، ذهن و فکر نمازگزار بدین حقیقت متوجّه بوده و از توجّه کامل به خدا غافل است؛ در حالیکه باید توجّه صد در صد به سوی خدا باشد و مخاطب فقط خدا باشد، و در اینصورت دیگر توجّه به معنی نیست مگر به نحوۀ آلی و مِرْآتی•، همچنانکه در نماز نباید انسان توجّه به الفاظ و عبارات آن داشته باشد مگر توجّه آلی و مِرْآتی. زیرا اگر توجّه به الفاظ نماز از صحّت ادا کردن و تجوید آن و أداءِ از مخارج آن شود، دیگر آن نماز، نماز نیست؛ نه توجّه به خداست و نه توجّه به معنی.
ولی اگر توجّه به خدا شود و انسان در خطاب و مکالمهاش با خدا لحظهای فرود نیاید، نه فکر الفاظ نماز را بنماید و نه فکر معانی آنرا، در اینصورت تمام الفاظ خود بخود به نحو آلی و مِرآتی یعنی با نظر غیر استقلالی آمده و به دنبال، جمیع معانی نیز به طریق آلی و مِرآتی نه با نظر استقلالی آمده و همه به نحو صحیح و مطلوب أدا شده است بدون آنکه در توجّه تامّ• به خداوند و حضور قلب خللی وارد آید.
در نماز که أهمّ امور است باید انسان در حضور قلب به خدا منقطع باشد و هیچ خاطرهای و اندیشهای از ذهن عبور نکند، و این فقط در صورتی امکانپذیر است که جملات و عبارات نماز که طبعاً حاوی معانی خود میباشند بدون اندک توجّه به خود آنها در ذهن بیاید و بر زبان جاری شود. در اینصورت نماز، نماز است. یعنی مخاطب خداست؛ حضور قلب با خداست.
منبع#کتاب_نور_مجرد
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹#حسن_حسن 🌹
🌷انسان حاصل علم و عمل خویش است.
🔸انسان، حاصل اعمال، افکار، نیّات، شنیدنها، گفتنها، پندارهای خودش است.
🔹هیچکس به کسی خیانت نمیکند مگر اولین بار به خودش خیانت کرده.
🔸ببین که چه کارهای؟ الان حساب تو، برای شخص جنابعالی مشهود است، معلوم است
🔹اقرَأ کِتابَکَ کَفی بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسیباً.
🔸 بخوان کتاب وجودت را، فهمیده ورق بزن. ببین چه داری؟
🔹توبه، وجوب فوری دارد. مسامحه بردار نیست. هر چه زودتر از خودش دور کند.
🔸ماورای طبیعت را مشاهده کنید، مردمی که در گرفتاریاند، در بیچارگیاند، در عذابند، اکثری آنها را که ملاحظه بفرمایید، مردمی هستند، به تسویفشان کارشان به اینجا کشید، به تسویف. این تسویف یعنی، سوف سوف کردن.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫 استاد صمدی آملی :
☘صراط مستقیم از شمشیر تیز تر و از مو باریکتر است،، یعنی در توحید علمی و عملی در مقام قلب، باید انسان آنقدر دقیق شود، و سرّ و باطن و حقیقت خود را لطیف کند و نازک بین و باریک بین شود, تا بتواند به سرّ مطلب برسد،
☘در مسأله ی حضور در بخش علمی باید دقیق شد، لذا همّت بلند و استقامت قوی میخواهد تا انسان بتواند از این گردنه در برود و آن را حل کند، برای همین است که شبانه اعمال و رفتار خودش را محاسبه میکند،
☘و آنکه در بخش فکری، علمی و بینش، آنقدر دقیق شود که مثل مو باریک شود،
و مثلاً به خود بگوید چرا فلان خیال و فلان مطلب از ذهنم گذشت؟؟ و باید تک تک را غربال کند.
باید دقیق شود و ببیند که آیا فلان فکر خوب بود یا بد بود؟؟ و در بخش عملی انسان باید تیزبین باشد، و با خود بگوید: چرا آن کار را کردم؟ آنجا نشستم؟ آن جا برخاستم؟ چرا آنجا داد کشیدم؟؟...
📚کتاب حضور و مراقبت، مجلس دهم، بر گرفته از صفحه ی 124
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
هدف از #معرفت رسیدن به مقام #توحید:
يكي از عرفا مي گويد كه هدف همان معرفت نفس است كه به تدريج مراتب يعني با خروج ازعالم ماده و حس به سوي عالم مثال و از عالم مثال به سوي عالم حقيقت و شهود حاصل مي شود.و اين مطلب با تفكر منظم امكان پذير است.
سالك مبتدي ابتدا فكر خود را در مرگ و پيآمدهاي آن به كار مي گيرد، تا جايي كه مستعد منتقل شدن به عالم دوم ـ كه همان #برزخ باشد ـبشود.
فكر كردن در اين مرحله در حقيقت نفس است و تمام تفكر سالك در امر باطنش جمع ميشود.
سالك بايد بداند كه هدف مورد نظر ـ رسيدن به سر منزل توحيد ـ خارج از خودش نيست ورسيدن به اين حقيقت نيازمند تذكر و تفكر مستمر است تا جايي كه ملكه شود.
در اين حال است كه مي فهمد تا كنون در عالم اوهام و اعتبار زندگي مي كرده است و از آن خيالات و اوهام به تفكر دائمي در معدوم كردن تصورات ذهني و تخيلات و موهومات مي پردازدو به اين ترتيب طرز تفكرش به كلي عوض مي شود و مي فهمد غير خدا هر چه هست نيستي وعدم است كه در وجود مطلق هيچ اصالتي ندارد. اين تفكر با تمرين به ملكه تبديل مي شود.پس حقيقت اشياء و حقيقت نفس سالك براي او كشف مي شود و از مرحله ي علمي (نظري) به مرحله ي عيني و حقيقي منتقل مي شود و در اين هنگام ندا مي دهد:ليس في الدار غيره ديار.»در خانه غير از صاحب خانه كسي نيست.
#استاد_محمد_صالح_کمیلی
#مطالب_السلوکیه
#توحید
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
「﷽」 #استاد_فروغی سلمه الله
🌹#درس_سلوک
🍃ادعیه ماه رمضان، درس سلوک و عرفان و عبودیت هستند.
🍃أنّک لٰا تَحتجبُ عن خَلقک الّٰا أن تَحجُبَهم الاعمال دونک
🍃خدایا، من میدانم که تو هیچ حجابی با مخلوقاتت نداری و پرده نشین نیستی
🔹پری رُخ تاب مستوری ندارد
🔹چه در فکری (چو دربندی) سر از روزن برآرد
🍃أنّ الراحل إلیک قریب المسافة
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
⭕️مدیریت کانال جهت انتقادات و پیشنهادات👇
@alfaghir_59
💫محمد اسماعیل دولابی:
مردم رفتند دنیا را بگیرند، دنیا آنها را گرفت؛
امیرالمؤمنین علیهالسلام که از دنیا کمتر نیست؛
شما هم اگر بروید علی علیهالسلام را بگیرید، خواهید دید که علی شما را گرفت و برد.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
الهی! وای بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم .
الهی! چون تو حاضری چه جویم و چون تو ناظری چه گویم
#الهی_نامه
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh