eitaa logo
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
13.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
722 ویدیو
106 فایل
لینک کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی صوت ها و سخنرانی ها👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @alfaghir_59 🔴مدیریت کانال 👇 @alfaghir_59
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 چون خداى متعال جواد است گدا مى خواهد پس جود او ما را هر آن در هر عالم دعوت مى كند كه: ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ (غافر: 60) 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
📚شخصیت‌شناسی علامه حسن حسن‌زاده آملی رحمت الله علیه #قسمت_سیزدهم 3- از دیگر نظریات استاد تمییز تشک
📚شخصیت‌شناسی علامه حسن حسن‌زاده آملی رحمت الله علیه 6- استاد همچنین در علم هیئت و نجوم داراى تبحّر خاصى است به طورى که قادر به استخراج تقویم و نصب دایره هندیه است به نظر استاد تعیین سمت قبله از دائره هندیه علاوه بر این‌که به براهین و قواعد ریاضى، تقریبى است نه تحقیقى، بلکه در آفاقى که تفاوت بین طول آنها و طول مكّه به قدر ربع دور و یا اکثر از اربع و اقّل از نصف دور است متمشّى نیست.«6» یکى از دلائل استاد بر تقریبى بودن عمل به دائره هندیه آنست که دستور تحصیل سمت قبله از دائره هندیه اقتضاء مى‌کند در آفاقى که عرض شمالى آنها اکثر از عرض مکه است نقطه سمت قبله دائماً در جنوب خطّ اعتدال واقع شود و حال اینکه گاهى در شمال خط اعتدال و بر نقطه مشرق و مغرب اعتدال نیز واقع مى‌شود. دلیل دیگر بر تقریبى بودن آن این است که میل شمس در هنگام مدخل ظل تا مجرج آن ثابت نیست تا یک مدار یومى موازى با معدّل النهار در مسافت زمانى مدخل ظل تا مخرج آن برقرار باشد و قوسى ثابت از آن تنصیف گردد که خطّ زوال على التحقیق تحصیل گردد.«7» یکى از فرمایشاتِ نغز استاد درباره قبله مدینه منوّره است، به نظر ایشان قبله مدینه طیبّه تنها معجزه فعلى باقى رسول الله(ص) است که بدون اعمال آلات نجومى و قواعد هیوى و یا در دست داشتن زِیج و دیگر منابع طول و عرض جغرافیایى آن را در غایت دقت و استوا تعیین کرد و به سوى کعبه ایستاد و فرمود: محرابى على المیزاب.«8» 7- ایشان در علوم غریبه و علم ارثماطیقى زحمات زیادى کشیده اند و مدّت چهار سال یا بیشتر در محضر حاج سید مهدى قاضى تبریزى فرزند عارف کامل حاج سید على قاضى(ره) این علم را کسب نمودند. به نظر استاد یکى از اسرار علم اوفاق این است که تا به شمار آدم نرسد مستعدّ قبول اعتدال وفقى نمى‌شود لذا اولین مربع وفقى سه در سه است و این جهت آحاد سعه را که مجموع آن عدد آدم است، اصل اعداد گفته اند چنان که آدم، ابوالبشر و اصل بشر است و از این گونه اسرار و لطائف در علم اوفاق بسیار است و تأییدات آیات قرآنى و روایات مأثوره درباره آن متعدّد.«9» 8- یکى از نظريّات استاد در مباحث قرآنى آن است که فواتح سور قرآن یعنى همان حروف مقطعه پس از حذف مکرّرات از آنها چهارده حرف باقى مى‌ماند که در این ترتیب" صراط على حق نمسکه" یا" على صراط حق نمسکه" جمع شده‌اند و آنها در اصطلاح علماى عدد، حرف نورانيّه دانند و مقابل آنها را حروف ظلمانیه خوانند و به عدد، چهارده بودن حروف نورانى را اشاره به سرّ قرآن دانند که قرآن ظاهر و تمام و واضح نشد مگر به هیاکل نوريّه چهارده نفر که اهل‌بیت عصمت و طهارت و وحى‌اند و در کلمه‌ى مبارکه‌ى طه جمع‌اند.«10» ادامه دارد... ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹توحید صمدی قرآنی 📚کتاب مآثر آثار جلد اول صفحه ۳۰ (لطائف نوری حضرت علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه) 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹اسم و صفت و اشتقاق اسم در عرفان 📚کتاب مآثر آثار جلد اول صفحه ۴۳ (لطائف نوری حضرت علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه) 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
سخنرانی_نامه ها و برنامه ها_12.10.1400.mp3
36.88M
سخنرانی نامه اول / جلسه ۹ موضوع: اثر علامه حسن زاده آملی علیه الرحمه دهه دوم فاطمیه - بین الطلوعین حجت الاسلام علی اکبر بیات ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🚨سلام علیکم قبول عبادات استیجاری نماز قضا و روزه قضا و ختم قرآن قیمت مناسب اطلاعات بیشتر آی دی زیر: @alfaghir_59
🛑 علامه حسن زاده آملی (ره): به جـای اینــکـه عـابد بـاشـی، عـبـد بـاش! شیطان هم غریـب به شـش هـزار ســال عبادت کرد، عابد شد اما عبد نشد... تا عبد نشوی، عبادتت ســودی به حالت ندارد. عبد بودن یعنی ببین خدایـت چه میخواهد نه دلت... https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
إلهی! موج از دریا خیزد ، و با وی آمیزد ، و در وی گریزد ، و از وی ناگزیر است؛ إنّا لله و إنّا إلیهِ راجِعون. اگر می خواهیم بسوی خالقِ مان باز گردیم، اگر براستی حُبِّ با محبوب بودن را در دل داریم، چاره ای نیست جز اینکه هر آنچه ما را سنگین و زمین گیر کرده است، به دور بریزیم و سبکبار شویم. و آنچه ما را سنگین کرده است، بر دوشِ ما نیست، در ذهنِ ماست. و آنچه در ذهنِ ماست، مجموعه تعلقاتی است که اسیرشان گشته ایم و فکر می کنیم نجات بخش هستند. برای "رجوعی" آبرومندانه بسوی خدا، باید "لطیف" شد، و آنگاه است که بسویش پر کشیده ایم، بی آنکه بدانیم. زیرا "لطیف"، جز "لطیف شده" را اذنِ ورود ندهد. "دریا" موج را در آغوش می گیرد و "موج" دریا را. اگر سنگین باشیم، "رجوعِ مان" جز بسوی سختی و سنگینی نخواهد بود. که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: "المَرءُ مَعَ مَن اَحَبَّهُ" آدمی با همان محشور است که دوستش دارد! *الهی نامه علامه حسن زاده رحمت الله علیه *، * کنزالعمال *، * تفسیر بیان ، نور و..* ‌‌‌ ؛✨✨✨✨✨✨؛ کانال علامه‌ حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛ ✨؛ با "عهد الله" که "قرآن" مجید است، هرروز تجدیدِ عهد کن. امام علی علیه السلام: از کتابِ خدا گشایش طلبید که او: امامی مهربان، هدایتگری مرشد، واعظی خیرخواه، و راهنمایی است که به بهشتِ خدا رهنمون می کند. *هزار و یک کلمه؛ علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه* ، *الامالی للطوسی* ؛ ✨✨✨✨✨✨✨؛ کانال علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ إلهی! گاهی «أعوذُ بالله مِنَ الشّیطان الرّجیم» می گفتم، و گاهی "اعوذُ بِکَ مِن هَمَزاتِ الشَّیاطین" و گاهی "أعوذُ بِکَ مِن شرّ الوسواس الخَنّاس". از امشب که لیلۀ سبت رابع صفر ۱۳۹۳ هـ . ق. است ، اجازت می طلبم که "رَبِّ أعوذُ بِکَ مِنّی" بگویم. پیامبر صلی الله علیه وآله می فرمایند: "اَعدَی عَدُّوِکَ نَفسُکَ الَّتِی بَینَ جَنبَیکَ" بدترین دشمنانِ تو، نَفسِ توست که در دو پهلویِ توست. این یعنی؛ نزدیکترین کافر به ما، نفس امارّه ماست که قرآن فرمانِ جهاد با آن را داده است. "یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذینَ یَلُونَکُم مِنَ الکُفّارِ" ای اهل ایمان، با کافرانی که نزدیک شمایند، قِتال کنید! آیه ۱۲۳ ، سوره توبه آن کافری که نزدیکِ ماست، نفسِ ماست که در "جنبِ" ماست. هم کافر در خودِ ماست و هم مؤمن! "فَمِنکُم کافِرٌ و مِنهُم مُؤمِنٌ" کافر از خودِ شماست و مومن نیز از خودِ شماست! در درونِ همه ی ما مجموعه اوصافی است که ؛ کافر به حقیقت است ، منکرِ راستی و درستی است، طماع است، کذاب است، حسود و فزون طلب است، تجاوزگر و خودخواه است، متکبر و سلطه جوست. و در یک کلام، نیروهای تاریکی اند. این آیه اشاره به یک جهاد عظیم درونی است. وقتی که گردنِ هر کدام از صفاتِ رذیله زده شود، از سلطه افتاده است، دیگر بر ما فرمانروایی ندارد! وقتی خواهش های نفسانی از سلطه افتاد به واقع از ریاست افتاده است. اما این خواهش ها هنوز هست، ولی از این به بعد اسیرِ ماست، نه ما اسیرِ آن! *الهی نامه علامه حسن‌زاده ره* *تنبیه الخواطر* * قرآن، تفسیر بیان و..* ؛✨✨✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ "ظاهر و باطنِ انسان ،در جمیعِ شئونِ زندگیِ او باید مطابق دستورالعملِ مسیرِ تکاملیِ او باشد، و آن دستورالعمل، جز قرآن کریم نیست. ؛ علامه‌ حسن زاده ره ‌‌‌؛" "امام صادق علیه السلام: براستی قرآن زنده است ، و مرده نیست. ‌‌‌‌ او جاری است ، همچنان که شب و روز جاری اند، همچنانکه خورشید و ماه جاری اند." قرآن، نسخه اصلی انسانیت است. یک طرحِ تمام که مرحله مرحله ی حیات و سیر الی الله را اشاره کرده است. حروفِ آن، سلولهای این انسان، و آیات و سُوَرِ آن، بخش های بزرگتر این پیکره اند. تمام ماجراهای ذکر شده در قرآن، اشاره به اتفاقاتی است که در انسان می افتد. کفر و نفاق و شرک، همه در درونِ خود ماست. همچنان که ایمان و یقین و تقوا هم در درونِ ماست. آن جنگ ها که قرآن کریم به آن اشاره دارد پیش از هر چیز در درونِ خودِ ما اتفاق می افتند. هر کدام از ما بَدر و اُحُد و خندقِ خود را دارد. هجرت و جهاد، هجرت از ناپاکی ها و مبارزه با نیروهای تاریکِ درون مان است. آن که باید دست و پایش به خلافِ جهت هم قطع شود، اوصافِ ناپسند و کفرآلودِ ماست. آن که باید رجم شود، شیطانِ نفسِ ماست. آن که باید غرق شود، تفرعنِ ماست. آن که باید به زمین فرو رود، قارون صفتی و مال پرستیِ ماست. خداوندی که نازل کننده ی قرآن است، نیک می داند؛ تا وقتی درونِ آدمی به صلاح نیاید، بیرونش اصلاح نخواهد شد. * هزار و یک کلمه * ، " تفسیر العیاشی* ، * تفسیر بیان و..* ؛✨✨✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ « ای دوست! بدان که؛ وضو نور است و دوام در طهارت تو را به عالمِ قدس ارتقاء دهد، و این دستورِ عظیم النفع نزدِ اهلش مجرب است. بر تو باد مواظبت بر آن. علامه حسن زاده ره » « پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر که با وضو بخوابد، اگر در آن شب مرگش در رسد، نزدِ خداوند،"شهید"به شمار می آید.» « وضو، ظاهری دارد و باطنی. و اما باطنش؛ چون "وجه" خود را بشویی، تمام قوای مُدرکه ی خود را که در چهره ات متجلّی است، شسته ای و آنها را از رسوباتِ احساسات و اندیشه های پیشین پاک نموده ای. و آنگاه "دست" شستن است از هر آنچه که کرده ای. پس نه خوبش را نگه می داری و نه بدش را. همه را به آب می سپاری. و آنگاه مسحی بر "سر". این مرکزِ دریافت های لطیف و آسمانی، و مسحی بر" پا"، این مظهرِ اقدام و عمل. با وضو، درون و بیرون به پاکی گراییده هماهنگ می شوند، مجراها باز می شوند و این خیسی و نمناکی، جریانِ مغناطیسِ حیات را از سراپای وجودت روان می کند و تو را به زیبایی به کُلِ کامل پیوند می دهد. بیهوده نیست که فرموده اند آن که با وضو بمیرد، "شهید" مرده است. یک "گواه". وضو، نوری است که بر قدرتِ "مشاهده" می افزاید. وضو نشانِ توبه و بازگشت به حضرت سبحانی است که خود عین پاکی است.» ؛ ✨✨✨؛ * رساله لقاءالله تعالی* ، *بحارالانوار*، *تفسیر بیان و..* ؛ ✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ «ای دوست! طعامِ بسیار، قلب را می میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگی خواهد شد. گرسنگی از اجلِّ خصالِ مؤمن است. ؛ علامه حسن زاده ره؛» « پیامبرِ مهر و رحمت (ص): اگر کسی خوراکِ خود را کم کند، درونش از "نور" سرشار می گردد.» «غذا در یک نگاهِ کلی، مأکولی است که آدمی آن را واردِ حوزه وجودی خود می کند تا از انرژی های نهفتهٔ آن بهره مند گشته و خود را تقویت نماید. انسان چه بداند چه نداند آنچه برای او ضروری است، همین انرژیِ حیات بخش است نه تفاله های اجسام. از آنجا که جهانِ آفرینش بر اساسِ "نور" و "صوت" است، به واقع انسان با خوردنِ مادیات، خود را از "نور" و "صوتِ" نهان شده در آنان، بهره مند می کند. ساختارِ وجود آدمی به گونه ای طراحی شده که به تنهایی یک کارخانه تجزیهٔ اجسامِ مغذی اعم از گیاهی و حیوانی است. او سخت ترین مواد را مرحله به مرحله به لطیف ترین انرژی ها تبدیل می کند. آدمی دارای وجودی لایه لایه است. برخی ساختارِ وجودی او را به لایه های پیاز تشبیه کرده اند، اولین لایه همین کالبدِ جسمانی است که نوعِ تغذیهٔ این لایه بر لایه های دیگر تأثیر گذار است، لذا از همین لایهٔ اول باید گفت: نوعِ تغذیه، "مقدارِ" آن، کیفیتِ آن، و زمان بندیِ آن، دارای اهمیت است.» ؛ ✨✨✨؛ *رساله لقاءالله تعالی*، * کنز العمال*، * تفسیر بیان و..* ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
متاعِ عشق چى بازار داينه‏        خريدارون بى‏آزار داينه‏ خريدارى چو بابا طاهر لر      خريدارى چون من در لار داينه‏ متاع عشق چه بازاری دارد خریداران بی آزاری دارد خریداری چو بابا طاهر لر خریداری چون من در لار دارد ؛✨ علامه حسن زاده ره✨ ؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
لینک کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @alfaghir_59 برنامه👇 @allame_hasanzadeh_app 🔴مدیریت 👇 @alfaghir_59
؛✨؛ «رسول خدا (ص) فرمود: جز به ذکرِ خدا زیاده مگویید، چه سخنِ بسیار که در آن ذکرِ خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد.» ؛ علامه حسن زاده ره؛ « امام سجاد علیه السلام : و امّا حقِّ زبان بر تو این است که؛ با حفظِ آن از زشت گویی اِکرامش کنی، آن را به خیرگویی عادت دهی، با آن مؤدبانه صحبت کنی، در وقتِ ضرورت با آن سخن بگویی، با آن برای منفعتِ دین و دنیا سخن بگویی، از سخنِ گزافه پرهیز کنی، "عقل" را راهنمای زبانت قرار دهی، با پیروی از "عقل"، زبانت را زینت بخشی، وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ العَلِیِّ العَظِیمِ» «ما هر چیزی را که "یاد" کنیم، در واقع اجازه داده ایم که آن در وجودِ ما زندگی کند، و ما در وجود آن! ببینیم هر لحظه به یادِ چه هستیم، به چه می اندیشیم، درباره چه حرف می زنیم، چه چیز لحظه های عمرِ ما را می خورد، پس، همان از آنِ ماست و ما از آنِ او! هشیاری کنیم و خود را به چیزِ کم نفروشیم. یادهای سخیف و بی ارزش، ما را بی ارزش می کند، همچنان که یادهای بزرگ، ما را عظمت می بخشد. یاد "اعلی" و "عظیم" کنیم، خالقِ هستی را یاد کنیم تا تجارتی سودمند کرده باشیم. زندگی بدونِ "ذکر" و یادِ خدا، تاریک و خفقان آور است.» ؛ ✨✨✨؛ *رساله لقاءالله تعالی *، ‌* رساله حقوق امام سجاد علیه السلام *، * الکافی * ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
مرگ، بهترین موضوع عالم قدس الله نفسه الزکیه 🔹ابان بن تغلب گوید که:زنی دیدم پسرش مرد،برخاست چشمش را بست و او را پوشاند و گفت جزع و گریه چه فائده دارد آنچه را پدرت چشید تو هم چشیدی و مادرت بعد از تو خواهد چشید،بزرگترین راحتها برای انسان خواب است و خواب برادر مرگ است چه فرق میکند در رختخواب بخوابی یا جای دیگر،اگر اهل بهشت باشی مرگ بحال تو ضرر ندارد و اگر اهل ناری زندگی بحال تو فائده ندارد،اگر مرگ بهترین چیزها نبود خداوند پیغمبر خود را نمی میراند و ابلیس را زنده نمیگذاشت. 📚هزار و یک کلمه 👈🏻با قرائت فاتحه، روح اموات را بهره مند بفرمایید. 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7