eitaa logo
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
13.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
789 ویدیو
110 فایل
لینک کانال[نشر بدید](در نشر معارف الهی کوشا باشیم)👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی صوت ها وسخنرانی ها ومستند ها و کلیپ های کانال 👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبلیغات و تبادلات 👇 @Hshmi6061 🔴مدیریت کانال👇 @alfaghir_59
مشاهده در ایتا
دانلود
إلهی! موج از دریا خیزد ، و با وی آمیزد ، و در وی گریزد ، و از وی ناگزیر است؛ إنّا لله و إنّا إلیهِ راجِعون. اگر می خواهیم بسوی خالقِ مان باز گردیم، اگر براستی حُبِّ با محبوب بودن را در دل داریم، چاره ای نیست جز اینکه هر آنچه ما را سنگین و زمین گیر کرده است، به دور بریزیم و سبکبار شویم. و آنچه ما را سنگین کرده است، بر دوشِ ما نیست، در ذهنِ ماست. و آنچه در ذهنِ ماست، مجموعه تعلقاتی است که اسیرشان گشته ایم و فکر می کنیم نجات بخش هستند. برای "رجوعی" آبرومندانه بسوی خدا، باید "لطیف" شد، و آنگاه است که بسویش پر کشیده ایم، بی آنکه بدانیم. زیرا "لطیف"، جز "لطیف شده" را اذنِ ورود ندهد. "دریا" موج را در آغوش می گیرد و "موج" دریا را. اگر سنگین باشیم، "رجوعِ مان" جز بسوی سختی و سنگینی نخواهد بود. که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: "المَرءُ مَعَ مَن اَحَبَّهُ" آدمی با همان محشور است که دوستش دارد! *الهی نامه علامه حسن زاده رحمت الله علیه *، * کنزالعمال *، * تفسیر بیان ، نور و..* ‌‌‌ ؛✨✨✨✨✨✨؛ کانال علامه‌ حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛ ✨؛ با "عهد الله" که "قرآن" مجید است، هرروز تجدیدِ عهد کن. امام علی علیه السلام: از کتابِ خدا گشایش طلبید که او: امامی مهربان، هدایتگری مرشد، واعظی خیرخواه، و راهنمایی است که به بهشتِ خدا رهنمون می کند. *هزار و یک کلمه؛ علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه* ، *الامالی للطوسی* ؛ ✨✨✨✨✨✨✨؛ کانال علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ إلهی! گاهی «أعوذُ بالله مِنَ الشّیطان الرّجیم» می گفتم، و گاهی "اعوذُ بِکَ مِن هَمَزاتِ الشَّیاطین" و گاهی "أعوذُ بِکَ مِن شرّ الوسواس الخَنّاس". از امشب که لیلۀ سبت رابع صفر ۱۳۹۳ هـ . ق. است ، اجازت می طلبم که "رَبِّ أعوذُ بِکَ مِنّی" بگویم. پیامبر صلی الله علیه وآله می فرمایند: "اَعدَی عَدُّوِکَ نَفسُکَ الَّتِی بَینَ جَنبَیکَ" بدترین دشمنانِ تو، نَفسِ توست که در دو پهلویِ توست. این یعنی؛ نزدیکترین کافر به ما، نفس امارّه ماست که قرآن فرمانِ جهاد با آن را داده است. "یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذینَ یَلُونَکُم مِنَ الکُفّارِ" ای اهل ایمان، با کافرانی که نزدیک شمایند، قِتال کنید! آیه ۱۲۳ ، سوره توبه آن کافری که نزدیکِ ماست، نفسِ ماست که در "جنبِ" ماست. هم کافر در خودِ ماست و هم مؤمن! "فَمِنکُم کافِرٌ و مِنهُم مُؤمِنٌ" کافر از خودِ شماست و مومن نیز از خودِ شماست! در درونِ همه ی ما مجموعه اوصافی است که ؛ کافر به حقیقت است ، منکرِ راستی و درستی است، طماع است، کذاب است، حسود و فزون طلب است، تجاوزگر و خودخواه است، متکبر و سلطه جوست. و در یک کلام، نیروهای تاریکی اند. این آیه اشاره به یک جهاد عظیم درونی است. وقتی که گردنِ هر کدام از صفاتِ رذیله زده شود، از سلطه افتاده است، دیگر بر ما فرمانروایی ندارد! وقتی خواهش های نفسانی از سلطه افتاد به واقع از ریاست افتاده است. اما این خواهش ها هنوز هست، ولی از این به بعد اسیرِ ماست، نه ما اسیرِ آن! *الهی نامه علامه حسن‌زاده ره* *تنبیه الخواطر* * قرآن، تفسیر بیان و..* ؛✨✨✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ "ظاهر و باطنِ انسان ،در جمیعِ شئونِ زندگیِ او باید مطابق دستورالعملِ مسیرِ تکاملیِ او باشد، و آن دستورالعمل، جز قرآن کریم نیست. ؛ علامه‌ حسن زاده ره ‌‌‌؛" "امام صادق علیه السلام: براستی قرآن زنده است ، و مرده نیست. ‌‌‌‌ او جاری است ، همچنان که شب و روز جاری اند، همچنانکه خورشید و ماه جاری اند." قرآن، نسخه اصلی انسانیت است. یک طرحِ تمام که مرحله مرحله ی حیات و سیر الی الله را اشاره کرده است. حروفِ آن، سلولهای این انسان، و آیات و سُوَرِ آن، بخش های بزرگتر این پیکره اند. تمام ماجراهای ذکر شده در قرآن، اشاره به اتفاقاتی است که در انسان می افتد. کفر و نفاق و شرک، همه در درونِ خود ماست. همچنان که ایمان و یقین و تقوا هم در درونِ ماست. آن جنگ ها که قرآن کریم به آن اشاره دارد پیش از هر چیز در درونِ خودِ ما اتفاق می افتند. هر کدام از ما بَدر و اُحُد و خندقِ خود را دارد. هجرت و جهاد، هجرت از ناپاکی ها و مبارزه با نیروهای تاریکِ درون مان است. آن که باید دست و پایش به خلافِ جهت هم قطع شود، اوصافِ ناپسند و کفرآلودِ ماست. آن که باید رجم شود، شیطانِ نفسِ ماست. آن که باید غرق شود، تفرعنِ ماست. آن که باید به زمین فرو رود، قارون صفتی و مال پرستیِ ماست. خداوندی که نازل کننده ی قرآن است، نیک می داند؛ تا وقتی درونِ آدمی به صلاح نیاید، بیرونش اصلاح نخواهد شد. * هزار و یک کلمه * ، " تفسیر العیاشی* ، * تفسیر بیان و..* ؛✨✨✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ « ای دوست! بدان که؛ وضو نور است و دوام در طهارت تو را به عالمِ قدس ارتقاء دهد، و این دستورِ عظیم النفع نزدِ اهلش مجرب است. بر تو باد مواظبت بر آن. علامه حسن زاده ره » « پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر که با وضو بخوابد، اگر در آن شب مرگش در رسد، نزدِ خداوند،"شهید"به شمار می آید.» « وضو، ظاهری دارد و باطنی. و اما باطنش؛ چون "وجه" خود را بشویی، تمام قوای مُدرکه ی خود را که در چهره ات متجلّی است، شسته ای و آنها را از رسوباتِ احساسات و اندیشه های پیشین پاک نموده ای. و آنگاه "دست" شستن است از هر آنچه که کرده ای. پس نه خوبش را نگه می داری و نه بدش را. همه را به آب می سپاری. و آنگاه مسحی بر "سر". این مرکزِ دریافت های لطیف و آسمانی، و مسحی بر" پا"، این مظهرِ اقدام و عمل. با وضو، درون و بیرون به پاکی گراییده هماهنگ می شوند، مجراها باز می شوند و این خیسی و نمناکی، جریانِ مغناطیسِ حیات را از سراپای وجودت روان می کند و تو را به زیبایی به کُلِ کامل پیوند می دهد. بیهوده نیست که فرموده اند آن که با وضو بمیرد، "شهید" مرده است. یک "گواه". وضو، نوری است که بر قدرتِ "مشاهده" می افزاید. وضو نشانِ توبه و بازگشت به حضرت سبحانی است که خود عین پاکی است.» ؛ ✨✨✨؛ * رساله لقاءالله تعالی* ، *بحارالانوار*، *تفسیر بیان و..* ؛ ✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛ «ای دوست! طعامِ بسیار، قلب را می میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگی خواهد شد. گرسنگی از اجلِّ خصالِ مؤمن است. ؛ علامه حسن زاده ره؛» « پیامبرِ مهر و رحمت (ص): اگر کسی خوراکِ خود را کم کند، درونش از "نور" سرشار می گردد.» «غذا در یک نگاهِ کلی، مأکولی است که آدمی آن را واردِ حوزه وجودی خود می کند تا از انرژی های نهفتهٔ آن بهره مند گشته و خود را تقویت نماید. انسان چه بداند چه نداند آنچه برای او ضروری است، همین انرژیِ حیات بخش است نه تفاله های اجسام. از آنجا که جهانِ آفرینش بر اساسِ "نور" و "صوت" است، به واقع انسان با خوردنِ مادیات، خود را از "نور" و "صوتِ" نهان شده در آنان، بهره مند می کند. ساختارِ وجود آدمی به گونه ای طراحی شده که به تنهایی یک کارخانه تجزیهٔ اجسامِ مغذی اعم از گیاهی و حیوانی است. او سخت ترین مواد را مرحله به مرحله به لطیف ترین انرژی ها تبدیل می کند. آدمی دارای وجودی لایه لایه است. برخی ساختارِ وجودی او را به لایه های پیاز تشبیه کرده اند، اولین لایه همین کالبدِ جسمانی است که نوعِ تغذیهٔ این لایه بر لایه های دیگر تأثیر گذار است، لذا از همین لایهٔ اول باید گفت: نوعِ تغذیه، "مقدارِ" آن، کیفیتِ آن، و زمان بندیِ آن، دارای اهمیت است.» ؛ ✨✨✨؛ *رساله لقاءالله تعالی*، * کنز العمال*، * تفسیر بیان و..* ؛ ✨✨✨✨✨؛ https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7