آن که از مرگ میترسد،
از خودش میترسد.
💫علامه حسن زاده آملی ( ره)
📘منبع:صد کلمه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫الـهــــی
همنــشین از همنشین رنـــگ می گیرد،
خــوشا آنکه با تو همنشین باشد....
📘الهی نامه
💫 علامه حسن زاده آملی ( ره)
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است؟!
وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ
و اينكه مرا بپرستيد؛ اين است راه راست!
وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنْكُمْ جِبِلًّا كَثِيرًا ۖ أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ
او گروه زیادی از شما را گمراه کرد، آیا اندیشه نکردید؟!
هَٰذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ
اين است جهنّمى كه به شما وعده داده مىشد!
اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ
امروز وارد آن شوید و به خاطر کفری که داشتید به آتش آن بسوزید
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
امروز بر دهانهاى آنان مُهر مىنهيم، و دستهايشان با ما سخن مىگويند، و پاهايشان بدانچه فراهم مىساختند گواهى مىدهند.
وَلَوْ نَشَاءُ لَطَمَسْنَا عَلَىٰ أَعْيُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّرَاطَ فَأَنَّىٰ يُبْصِرُونَ
اگر بخواهيم، هر آينه فروغ از ديدگانشان مىگيريم تا در راه [كج] بر هم پيشى جويند؛ ولى [راه راست را] از كجا مىتوانند ببينند؟
وَلَوْ نَشَاءُ لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَىٰ مَكَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا وَلَا يَرْجِعُونَ
اگر بخواهيم، هرآينه ايشان را در جاى خود مسخ مىكنيم [به گونهاى] كه نه بتوانند بروند و نه برگردند.
وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ ۖ أَفَلَا يَعْقِلُونَ
هر کس را طول عمر دهیم، در آفرینش واژگونهاش میکنیم (و به ناتوانی کودکی باز میگردانیم)؛ آیا اندیشه نمیکنند؟
#یس
#تفکر
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
علامه حسن زاده میفرمود:
شما نمی بینید ، من میبینم
اعمال شما از شما دور نمیشود،
در جانتان مینشیند !
وقتی مردید و پرده افتاد میفهمید
چه چیز را در خود نهادینه کرده اید !
میفرمود: این لقمه ها که میخورید،
بو دارد، کاش میفهمیدید این لقمه
برخی ها چه بویی دارد !
میفرمود: دهان باب الله است
صادرات و وارداتش را کنترل و
مواظبت کنید !
برخی ها از دهانشان آتش زبانه میکشد !
و برخی دهانشان معطر و منزه است !
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
⭐️ حجّت الاسلام و المسلمین محمّدحسین صمدی آملی ⭐️
♦️ موضوع: خضوع و خشوع ♦️
♦️ جلسه سیزدهم - شبِ پانزدهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۳
🔸 در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان، از خداوند متعال درخواست میکنیم "اللّهُمَّ ارْزُقنِی فِیهِ طاعَةَ الخاشِعين" خدایا در این روز، طاعت خاشعین را روزیام کن.
🔹 خشوع به معنای تذلّل و تواضع است که ضدّ آن، تکبّر و خودپسندی میباشد.
🔸 علّامه طباطبایی (ره) از استاد عظیمالشأن خود، مرحوم آقا سیّد علی قاضی (ره) نقل میفرمودند مَثَل انسانی که نماز میخوانَد، روزه میگیرد امّا به وقتش آنچه که باید، برایش حاصل نمیشود، همانند حوض آبی است که آب صاف و زلالی دارد امّا بسیار بدبوست. این، به این جهت است که گوشه و کنار این حوض، کثافاتی وجود دارد که آب زلال را بدبو کرده است.
🔹 در این دعا از خداوند متعال درخواست میکنیم که عبادت ما را، عبادت خاشعین قرار دهد. خداوند در قرآن میفرماید "لَو أنزَلنا هَذا القُرآن عَلى جَبَلٍ" اگر ما این قرآن را بر کوهی که همچون انسان از قوّهی عاقله برخوردار بود، نازل میکردیم "لَرَأيتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِن خَشيَةِ الله" هر آینه آن کوه در برابر آیات الهی خضوع و خشوع میکرد.
🔸 در ادامه دارد "وَ تِلکَ الأمثَالُ نَضْرِبُها لِلنّاس لَعَلَّهُم يَتَفَكَّرُون" انسان نیز باید به گونهای باشد که در برابر عظمت وجودی آیات قرآن، خاشع گردد. اگر آن خشوع حقیقی برای انسان پیاده شود، هر آینه آیات الهی در او اثر میکند.
🔹 حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبهی متّقین فرمودند مؤمنین و متّقین، کسانی هستند که در عبادتهای خود، خاضع و خاشعاند. در سوره مؤمنون نیز آمده "قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِینَ هُمْ فیِ صَلَاتهِمْ خَاشِعُونَ" مؤمنان رستگار شدند * آنها که در نمازشان خشوع دارند.
🔸 خضوع، مربوط به اعضاء و جوارح ظاهری بدن است امّا خشوع، در رابطه با امور باطنی انسان و جَوانِح او به کار میرود.
🔹 مثلاً در نماز، اگر اعضاء و جوارح بدن، طبق ضوابط شرع، مؤدّب بودند، به آن خضوع میگویند امّا خشوع، یک مرتبه بالاتر است، یعنی همانگونه که ظاهر، متوجّه حق است، باطن نیز توجّه به حق داشته باشد و بداند که در مقابل چه کسی ایستاده است.
🔸 روزی جناب رسول الله (ص) فردی را دیدند که هنگام نماز، با ریش خود بازی میکرد. حضرت فرمودند اگر این مرد، خشوع داشت، اعضاء و جوارح او نیز خاشع بودند.
🔹 امام امیرالمؤمنین (ع) در نهجالبلاغه فرمودند "إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً" گروهی، خدا را به طمع و چشمداشت عبادت میکنند "فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ" که این عبادت، عبادت تجّار است.
🔸 "وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً" و گروهی خداوند را از ترس و بیمناکانه عبادت میکنند "فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ" که این، عبادت بردگان است.
🔹 هیچگاه این دو نحوه عبادت، عبادت خاشعانه و خاضعانه نخواهد شد و آن اثری را که باید، در انسان نخواهد گذاشت.
🔸 در ادامه روایت آمده "وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ" امّا عدّهای هم هستند که خدا را به خاطر عظمت وجودیاش و برای سپاسگزاری از او، عبادت میکنند که این، عبادتِ آزادگان است. به تعبیری چنین عبادتی، عبادت خاشعانه و خاضعانه است.
🔹 علّامه طباطبایی (ره) ذیل آیهی استرجاع، سه مسلک را در تهذیب اخلاق مطرح فرمودند. مسلک اوّل، مسلک کسانی است که به خاطر رسیدن به منافع دنیوی، تهذیب اخلاق میکنند امّا گروه دوم تهذیب اخلاقشان به جهت بهرهمندی از نعمات اخروی است و گروه سوم نیز فقط و فقط رضای خداوند را مدّنظر دارند.
🔸 که علامه طباطبایی (ره) فرمودند مسلک سوم، مخصوص اولیای الهی است.
🔹 امیرالمؤمنین (ع) در روایت دیگری فرمودند "مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لاَ طَمَعاً فِی جَنَّتِكَ" هیچگاه تو را از ترس آتش دوزخ و همچنین شوق به بهشت، عبادت نکردم "بَلْ وَجَدْتُكَ أهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك" بلکه تو را سزاوار و شایسته عبادت یافتم پس عبادتت کردم.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
⭐️ حجّت الاسلام و المسلمین محمّدحسین صمدی آملی ⭐️
♦️ موضوع: خضوع و خشوع ♦️
♦️ جلسه سیزدهم - شبِ پانزدهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۳ تا آخر
🔸 در کلامِ بزرگان راجع به اهل بهشت و اهلُ الله آمده است که "اِنَّ اَهلَ الجَنَّةِ فِی الجَنَّةِ بِالذّات وَ مَعَ اللهِ بِالعَرَض" کسانی که خدا را به خاطر رسیدن به بهشت و نعمتهای آن عبادت میکنند، بهشت، برای آنها بالذّات است یعنی مقصود اصلیشان از عبادت، رسیدن به بهشت است و حق متعال، برایشان، بِالعَرَض است.
🔹 امّا "اَهلُ اللهِ مَعَ اللهِ بِالذّات" آنهایی که عبادتشان، عبادتِ خاشعانه است و به تعبیری، اهلُ اللهاند، تنها به دنبال خودِ حق متعال هستند و رسیدن به بهشت و نعمتهای آن، هدف و مقصود آنها نیست. لذا حق متعال برای آنها بِالذّات است و بهشت، بِالعَرَض.
🔸 امام زین العابدین (ع) در مناجات الذّاکرین میفرمایند "الهی! لَو لَا الواجِبُ مِن قَبولِ اَمرِکَ لَنَزَّهتُکَ مِن ذِکری اِیّاکَ عَلَی اَنَّ ذِکری لَکَ بِقَدری لا بِقَدرِکَ" خدایا! اگر تو به من امر نمیکردی که مرا عبادت کن، قطعاً منزّه میداشتمت از اینکه ذکر تو را بگویم زیرا عبادت و ذکر من، به اندازهی من است نه به اندازه تو.
🔹 و لذا کسانی که اهلُ اللهاند، حق متعال را مقصود اصلی خود در عبادت قرار میدهند نه رسیدن به بهشت را. این است که حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) میفرمایند "الهی! اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین، شیرینتر است".
🔸 امام حسن مجتبی (ع) در روایتی فرمودند که چون خداوند، قلبِ پیغمبر اکرم (ص) را وسیعترین قلبها یافت، ایشان را به مرتبت خَتمی برانگیخت و قرآن کریم را بر او نازل کرد.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) در کتاب شریف "ده رساله فارسی" بعد از اینکه این روایت را از امام حسن مجتبی (ع) نقل میکنند، میفرمایند این قلبِ قابلِ مُستَفیض است که خداوند متعال در سورهی مبارکهی شعراء، دربارهی آن میفرماید: "وَ اِنَّهُ لَتَنزیلُ رَبِّ العالَمین * نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الاَمین * عَلَی قَلبِکَ لِتَکونَ مِنَ المُنذِرین * بِلِسانٍ عَرَبیٍّ مُبین".
🔸 بنابراین چون حق متعال، قلب جناب رسول الله (ص) را اَوسَعِ قلوب یافت، قرآن کریم را بر ایشان نازل کرد و هیچکس جز پیغمبر اکرم (ص)، قدرتِ حملِ این بار سنگین را نداشت.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) در کتاب شریف "هزار و یک نکته" فرمودند که روزی، عدّهای در محضر امام حسن مجتبی (ع) بودند و حضرت برای ایشان، فرمایشاتی عرشی فرمودند. یکی از افراد حاضر در جلسه، از فرمایشات حضرت بسیار تمجید کرد و آنها را همانند دُرّ و گوهر دانست.
🔸 امام حسن (ع) به او فرمودند: چرا این حرفها را به دُرّ و گوهر تشبیه کردی؟ و حال اینکه دُرّ و گوهر، جمادند و این حرفها، همه نور است.
🔹 قرآن کریم و فرمایشات اهل بیت (ع) همه نورند و جان انسان را اشتدادِ جوهریِ وجودی میدهند و به تعبیری، غذای روحِ او هستند.
🔸 از آن جایی که باید بین غذا و مُغتَذی (غذا گیرنده) سِنخیّت وجود داشته باشد و نفس ناطقهی انسانی هم، از وَرای عالَم طبیعت است، لذا غذای او نیز آنسویی و از ماورای طبیعت است و هیچگاه چیزی که خارج از ذات انسان است، غذای جان او نمیشود.
🔹 امام حسن مجتبی (ع) در فرمایشی، خطاب به فرزندان و برادر زادههای خردسال خود فرمودند که ای فرزندان من! امروز، شما، خردسالانِ گروهی هستید و در آیندهای نزدیک، بزرگانِ گروه دیگری خواهید بود. پس دانش بیاموزید و هر کسی از شما که توانایی روایت و نگهداریِ دانش را ندارد، آن را بنویسد و در خانهی خود بنهد. آری زینتِ خانه، کتابِ علمیِ در طاقچه است.
والسّلام علیکم و رحمةالله
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💥 حضرت علامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه):
🔰 قرآن کریم فرمود:
"فَلْیَنْظُرِ الاِنْسانُ إلی طَعامِهِ" (عبس/۲۵)
🌼 این نکتهی تفسیرِ طعام به علم، بسیار دقیق و شریف است و سِرّ این تفسیر این است که موضوع، انسان است، طعامِ انسان، علم است.
🌼 چه اَکْلْ و شُرْب دون مقام انسان است که غذای حیوانی است.
📚 هزارو یک نکته/ نکته ۴۵٨
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
✍سعيد مطلق کیست؟
💫 عالم ربانی ملا احمد نراقی رحمت الله عليه :
☘سعید مطلق کسی است که اصلاح جمیع صفات و افعال خود را بر وجهی نموده باشد که ثابت و پایدار بوده باشد از تغییر احوال و در آنها خللی راه نیابد، و در تبدل زمان و اوقات، متغیر نشود، و از شعله های مصائب و بلایا برقی به خرمنِ صبرش نرسد، و از سیلاب محنتها و #رزایا رخنه در بنیان شکرگزاریش نشود، و خار و خس شبهات را به دامن اعتقادش دسترس نباشد، بد کردنِ مردمان با او، را از احسان و نیکوکاری باز ندارد و دشمنی نمودن دیگران با او در دوستی او خلل نرساند.
#رزایا_پیش آمدهای ناگوار
📚کتاب معراج السعاده، ص 35
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: اگر منکری دیدید تذکر زبانی بدهید اما نه با زبان گزنده
لازم هم نیست سخنرانی کنید؛ یک کلمه بگویید این کار گناه است.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
علامه حسن زاده آملی :
الهی! خودت می دانی که دریای دلم را جزر و مدّ است ؛ «یا باسط» بسطم ده ، و «یا قابض» قبضم کن. الهی! ناتوانم و در راهم و گردنه های سخت در پیش است و رهزن های بسیار در کمین و بار گران بر دوش.
📚الهی نامه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰عالم ربانی ملا احمد نراقی رحمت الله :
علم حقیقی را بهجت و سرور و صفا و نوری است، و دلی را که نور علم واقعی در آن داخل شد، مستغرق لجه عظمت خداوند جلیل، و محو مشاهده جمال جمیل میشود، و التفات به غیر او نمی کند.
📚کتاب معراج السعاده، ص 31
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🤲حبیبم! حسنا!
اگرچه داروی دردها در دست تو است ،از ان که هر درد را درمان دهد درخواست دارم که دل پر دردت که جز داروی سوز و گداز عطّار عشق درمانش نبود ؛که دل بی درد ،گوشت پاره ای سرد لست ،نه جان دارد نه جانان .
فتدبر
📘نامه ها و برنامه ها (۸)
💫مرحوم علامه حسن زاده ی آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰نکاتی مهم پیرامون شب قدر:
📍شب قدر حقيقتى است كه شبهاى مختلفى هر كدام به قدر خود از آن بهره دارد. حقيقت شب قدر نزول حقائق عالم و حوادث سال آتى بر قلب امام عليهالسّلام است و در آن شب اين حقائق از عالم كلّيّت و اطلاق پائين مىآيد و در مراتب نفس امام تنزّل مىيابد تا به تشخّص خاصّ خود برسد و حوادث و وقائع سال آينده در نفس امام عليهالسّلام معيّن گردد. امام در آن شب ناظر ملائكهاى هستند كه اين امور را پائين مىآورند و ساير اوليائى كه به مقام كمال رسيده باشد همين ملائكه بر او نيز نازل شده و نزول اين امور را بر قلب امام عليهالسّلام مشاهده مىنمايد.
📍شب قدر سراسر سلام و آرامش و عافيت است و در آن ظلمت و كدورت و شيطنت راه ندارد. هر كس بيشتر به امام عليهالسّلام متّصل باشد بيشتر از اين نفحات رحمانيّه مستفيض مىشود، لذا در اين شب دعا براى حضرت امام عصر عليهالسّلام و توجّه به آن حضرت مطلوب است.
اولياء خدا براى دريافت اين حقائق انتظار شب قدر را كشيده و از خدا مىخواستهاند كه مرگشان را تا پس از شب قدر به تأخير بياندازد.
📍 حالات و ملكاتى كه انسان در شب قدر دارد در طول ايّام سال منعكس مىشود. كسى كه در شب قدر در عالم وحدت است، در طول سال نيز اين معنا در او مشهود است و كسى كه در عالم كثرت متوغّل است در طول سال نيز به همين معنا مبتلا مىشود.
خطورات و توجّهاتى كه در شب قدر براى انسان است بر خطورات و حالات سال مؤثّر است، حتّى اگر فرض كنيم كسى در شب قدر توجّهش به فرزندش زياد است، اين حال به تمام سال وى تسرّى مىنمايد.
✏️علامه طهرانی قدّس سرّه
📚نور مجرد،ج۲،ص ۳۷۰ و ۳۷۱ و ۳۷۲
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸باز هم تاکید حضرت استاد علامه حسن زاده علیه الرحمه در ساخت ملکات نفس...
•┈┈••✾✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🌷مراسم شب قدر نوزدهم ماه مبارک رمضان۱۴۰۲ش
🔸آمل. خیابان نور. فجر ۱۲. حسینیه کوثر
⭐️ شروع مراسم: حدود ساعت ۲۱
🔹قرائت دعای افتتاح
🔸 قرائت دعای جوشن کبیر
🔹 مداحی
🔸 فرمایشات استاد صمدی آملی و مراسم شب احیا و قرآن به سر ( قرآن به دل)
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صادق شیرازی دست به هر مغالطه ای می زند تا جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد !!!
💠 آیا در زمان امیرالمومنین علیه السلام ، کشته های سیاسی نداشتیم ؟؟؟
جواب 👇👇👇
📌این آقا سه ادعا مطرح میکند.
اول آنکه در حکومت علوی، کشته سیاسی نداشتیم!
در حالیکه کل کشتههای دشمن در جنگهای حضرت امیر، «کشتههای سیاسی» بودند و همگی، علیه حکومت، «بغی و شورش» کردند و با حضرت، وارد «مبارزه مسلحانه» شدند تا حکومت علوی سرنگون شود. مگر بغی و شورش، شاخ و دُم دارد؟ ظاهراً این آقا تصور کرده کشته سیاسی فقط کسی است که در زندان اوین بمیرد.
دوم اینکه مدعی است در حکومت حضرت، هیچ زندانی سیاسی نبوده است. این هم مغالطه است زیرا مخالفت براندازان و مخالفان سیاسی، اگر صرفاً مخالفت تئوریک باشد آزادند ولی اگر وارد «فاز عملی» شوند(از تحریک و تحریض به شورش تا حضور در میدان) حضرت امیر به شدت با آنها برخورد کرد و همواره این مخالفان حضرت بودند که درگیری مسلحانه را شروع کردند و اساساً کار به زندان و حبس نکشید بلکه لشکر مسلح فراهم کردند. لذا کشتههای آنها هم همگی سیاسی بودند.
سوم مدعی است حضرت فرموده اگر زنده ماندم ابن ملجم را عفو میکنم! این هم خلاف واقع است. در این باره دو نقل از حضرت هست اول آنکه فرمود ابن ملجم را قصاص کنید(نهج البلاغه نامه ۴۷) دوم آنکه فرمود اگر زنده ماندم خودم تصمیم میگیرم که قصاص کنم یا عفو (بحارالانوار ج ۴۲ ص ۲۰۷) لذا حضرت امیر هیچ کجا نفرمودند اگر زنده ماندم ابن ملجم را عفو میکنم.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
آیت الله جوادی آملی:
«گره های روز را نماز شب باز میکند.»
📘حکمت عبادات ص ١١۶
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
49.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اگر دوست داری آتش عشق خدا ❤️ همهی بدیهایت را بسوزاند...🔥
ویژه برنامه «حدّادِ خدا»
✅ شناخت شخصیتی اعجوبه در عرصه عرفان و کشف راه و رسم عاشقی...
عارف کامل مرحوم حاج سیدهاشم موسوی الحداد(شاگرد خاص مرحوم آیةالله سید علی قاضی)
👈 مشاهده نسخه باکیفیت:
towhid.org/1419/film/
▫️ بمناسبت دوازدهم رمضان المبارک؛ ایام رحلت این عارف واصل
#عاشق_شو
#پیشنهاد_میشود_ببینید
towhid.org https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#دستورالعمل_شبهای_قدر
چون که شب مبارک احیاء را در پیش دار یم، اجازه بفرما یید که، هم پای با درس، یک برنامها ی را هم به عز یزان بدیم .
به لطف خدا درپایان درس سیزدهم ، یک برنامه شبانه است، دستورتفکر فرمودند، این همین که عرض میکنم یک مقداری حالا چه عرض کنم آقا جان، چی بگویم.
خواهش من از دوستانم ا ین است که ا ین گفتهها را سرسر ی نگیرند و در پیرامون آن ها اند یشه بفرما یند ، به خصوص ، به خصوص در تنهایی ! به و یژه در پارها ی ازشب، که حواس آرمیده و قال و قیل و سروصدا خفته و نهفته است ؛ا ین الآن خودش آقا جان برنامه است ، دستور العمل عملی است.
📘معرفت نفس جلد دوم ج۱۷۷
💫#ایت_الله_صمدی_آملی_حفظه_الله
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
AudioCutter_6. تفسیر سوره یس 1401.1.9.mp3
6.21M
#شاگرد_علامه_حسن_زاده_آملی
▪️اهمیت شبهای قدر
▪️ اهمیت شبهای رمضان
▪️ اهمیت ده شب آخر
▪️التجای هر شب
▪️نیت الهی در صله ارحام
▪️شب برای خداست؛ استتار و خروج از کثرت در شب
_____________________
#شب_قدر
#شاگرد_علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
❇️ #حدیث_جانان | سوراخ گناه
🔸 آیتالله شیخ علیاکبر برهان:
ثواب زیاداست، ولی ثواب دان ما سوراخ است؛ یعنی فلان عمل خوب را به جای میآوریم و ثواب میبریم، اما عمل حرام دیگری انجام میدهیم، مثلاً غیبت میکنیم و همه ثوابها میریزد.
📚 مؤدّب آداب، ص۱۲.
📎 #درس_اخلاق
🔸https://btid.org/fa/photogallery
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍دستور العمل آیت الله فاطمی نیا برای *شب قدر* برای رسیدن به حاجات مهم
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔷 اعمال مشترك شب هاى قدر:
🔻اين اعمال در هر سه شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم انجام مىگيرد:
♦️ اول، غسل است كه بهتر است مقارن غروب آفتاب باشد.
♦️ دوم، دو ركعت نماز است.
كه در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحيد بخواند و بعد از فراغ از نماز،
هفتاد مرتبه: "اَسْتَغْفِرُ الله وَ اَتُوبُ اِلَيْه"بگويد.
♦️ سوم، زيارت امام حسين(عليه السلام).
♦️ چهارم، احیای این شبهاست. هر كسى كه اين شبها را احيا كند گناهان او آمرزيده شود، هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگينى كوهها و كيل درياها باشد.
♦️ پنجم، قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد مقابل خود و بگويد:
🔸"اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَما فيهِ، وَفيهِ اسْمُكَ الاَْكْبَرُ، وَاَسْمآؤُكَ الْحُسْنى، وَما يُخافُ وَيُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقآئِكَ مِنَ النّارِ."
🔸 "خدايا از تو خواهم به حق كتاب فرستاده شدهات و آنچه در آنست كه در آن است نام بزرگت و نامهاى نيكويت و آنچه بدانها ترس و اميد شود كه قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ.
پس هر حاجت دارد بخواهد."
♦️ششم، قرآن را بر سر بگيرد و بگويد:
🔸 "اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ،وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِن مَدَحْتَهُ فيهِ، وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ"
🔷 "خدايا به حق اين قرآن و به حق آنكس كه او را بدان فرستادى و به حق هر مؤمنى كه در اين قرآن مدحش كردهاى و به حقى كه تو بر ايشان دارى زيرا كسى نيست كه حق تو را بهتر از خودت بشناسد"
🔻پس ده مرتبه بگويد:
▫️«بِكَ يا اَللهُ»
▫️ده مرتبه «بِمُحَمَّد»
▫️ده مرتبه «بِعَلىٍّ»
▫️ده مرتبه «بِفاطِمَةَ»
▫️ده مرتبه «بِالْحَسَنِ»
▫️ده مرتبه «بِالحُسَيْنِ»
▫️ده مرتبه «بِعَلىِّ بن الحُسَيْنِ»
▫️ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ»
▫️ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد»
▫️ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَر»
▫️ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُوسى»
▫️ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ»
▫️ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُحَمَّد»
▫️ده مرتبه «بِالحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ»
▫️ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ» بگويد.
🤲 پس از آن، هر خواستهاى كه دارد، طلب كند.
📕 اعمال مخصوص شب نوزدهم:
🔹 اول، صد مرتبه: "اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ"
🔸 دوم، صد مرتبه: "اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَميرِالمُؤْمِنينَ".
📎 #امام_زمان
📎 #ماه_رمضان
📎 #شب_قدر
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
سخنرانی شب قدر علامه حسن زاده آملی.mp3
2.67M
#علامه_حسن_زاده_آملی
🎤سخنرانی در مورد شب قدر
حضرت علامه ارواحناله الفداء
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
استخاره با قرآن:
از حضرت رسول(ص) روايت شده که چون به قرآن استخاره کني، سه بار قل هو الله احد بخوان و سه بار بر محمّد و آل او صلوات فرست و سپس بگو: "اللّهم تفألّت بکتابک و توکّلت عليک فارني من کتابک ما هو مکتوب من سرّک المکنو]ن في غيبک" آن گاه قرآن را ميگشايي و مطلب خود را در سطر اول صفحه دست راست مي بيني.
البته شما طبق این دستور 2 صفحه قرآن بخوانید
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🤲 الهی
گریه زبان کودك بى زبان است
آنچه خواهد از گریه تحصیل مىکند
از کودکى راه کسب را بما یاد داده اى
قابل کاهل را از کامل مکمل چه حاصل.
📘الهی نامه حضرت علامه حسن زاده آملی
.. (رضوان الله تعالی علیه)
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
پرسش :
چه کنیم تا عاشق خدا شویم؟
پاسخ :
عشق در اصل از «عَشَقه» که نام گیاهی در عربی است که در فارسی به آن پیچک میگویند، گرفته شده است. این گیاه به هر چیزی برسد، دور آن میپیچد و به تدریج آن را در احاطه خود میگیرد. وقتی حبّ شدت پیدا کند و همانند پیچک جان و روح انسان را به تسخیر خویش در آورد، آن را «عشق» مینامند. عاشق به کسی گویند که لحظهای خیال و فکر و ذکرش از معشوق جدا نباشد. عشق و محبّت و هجران معشوق آن چنان قلب و جان و روح عاشق را مسخّر نموده که آب و خواب و غذا را از او گرفته و او به چیزی جز معشوق نمیاندیشد و کسی جز او را نمیبینند. کارهایی که باعث افزایش عشق انسان به خدای متعال می شود عبارتند از:
1-بالا بردن ادراک و شناخت از خدای متعال
2-عدم مخالفت و معصیت با اراده حق تعالی
3-پذیرش مدیریت کامل خدای متعال درهمه زمینه ها
4-درک لطف و محبت خدای متعال درحق خود
5-تهجد شبانه
6-خود شناسی
7- بندگی در همه زمینه ها
8-پیروی از پیامبر اکرم و ائمه اطهار (علیهم السلام).
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
عبارت مرحوم حدّاد به مطهّری: پس کِیْ نماز میخوانی؟!
مرحوم مطهّری در مراجعت از این ملاقاتها بسیار مشعوف بودند، و میفرمودند: در یکبار که خدمتشان بودم از من پرسیدند: نماز را چگونهمیخوانی؟ عرض کردم: کاملاً توجّه به معانیِ کلمات و جملات آن دارم!
فرمودند: پس کِیْ نماز میخوانی؟! در نماز توجّهات به خدا باشد و بس! توجّه به معانی مکن!
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh