آیتالله بهجت ( ره)
خدا کند از خود راضی نباشیم. اگر از خود راضی باشیم، هرگز نمیتوانیم حق ربوبیت را در عبودیت و بندگی ادا کنیم.
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٨١
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫عارف وارسته مرحوم سید علی نجفی (ره) :
🔸️شما که به فکر سلامت دل هستید، چرا می گذارید روی آینه دلتان غبار بنشیند؟
تندتند با #استغفار این آینه را پاک کنید.
نگذارید زنگ بزند!
📗کتاب شبنم، ص ۱۳۴ ، انتشارات شمس الشموس
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#شاگرد_علامه_حسن_زاده_آملی
📜 شرح روایت
قسمت دوم: رضوان الهی، فلسفه دین ختمی
▫️ «و سبلنا فی سبل احسانه لنسلکها بمنه الی رضوانه»
📋ترجمه: برای ما راه های احسانی را در این دین پدید آورد تا بتوانیم به منّ حضرت حق، به رضوان او بار یابیم.
دین آمده است تا ما را به رضوان الهی برساند.
1⃣ برخی میگویند دین آمده است ما را از جهنم برهاند.
🔍 این سخن، سخن درستی است و هر کس که خود را از دین برهاند، برای خود آتش جهنم خریده. هر خطا، جفای به خود و جهنم انسان است. چه بفهمیم چه نفهمیم.
2⃣ برخی گفته اند دین آمده است انسان را به بهشت رساند.
🔍 این هم سخن درستی است. چه کسی بر اساس مُرّ دین عمل کرده و به بهشت نرسیده. دستور العمل دین آمده است که تمام راه های دین را برای ما باز کند.
✔️ امام سجاد علیهالسلام میفرماید: دین آمده تا ما را به رضوان الهی برساند.
❓رضوان الهی چیست؟
رضوان خدا آن مراحل عالی بهشت است که صحبت حور و قصور نیست. بالاترین لذتها، همین رضوان الهی است.
🔸امیرالمومنین علیه السلام از چه چیزی لذت میبرد و کام میگرفت؟ نالههای شبانه
🔹در مورد عبادت فاطمه زهرا آمده «تنهج فی الصلاه»، یا در دعای بعد نماز آن حضرت آمده: «سبحان من لبس البهجه و الجمال ؛ یعنی خدایی که لباس سرور و جمال پوشیده است.»
او در خدا بهجت و جمال دیده است؛ در حالی که عالمان تا قرن پنج و شش اختلاف نظر داشتند که میشود بهجت را در مورد خدا به کار برد یا خیر!
بوعلی سینا در نمط هشتم اشارات اشاره میکند که بالاترین لذت و بهجت نهایی، خشنودی خدا است.
حضرت استاد یزدانپناه
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
علامه حسن زاده آملی:
منظوراز دائم الذکربودن این نیست که فقط تسبیح به دست بگیری و یا الله کنی
بلکه باید تمامی اندام خود را باحق عجین سازی.
🔸حق ببینی،
🔸حق بشنوی
🔸حق بروی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🌷 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّسَ سِرّهُ)
🟢 باید دانست که وجودِ عقلانیِ هر حقیقت را رَبّالنّوعِ افراد مِثالی و طبیعیِ آن باید شناخت؛ یعنی مربّی و مُکمّل و صاحبِ عنایت به وجوداتِ مِثالیّه و طبیعیّه، که به منزلهی سایهها و پرتوهای او هستند، میباشد.
🟡 و همیشه فیضِ الهی، از مَجرای وجود عقلانی به آنان میرسد. و همین وجودِ عقلیِ ابداعیِ هر حقیقتی است که در لِسان شَرعِ اَنور، تعبیر به مَلَک مُوکّل گردیده؛ مانند ملک موکّل آب، باد و غیره ...
🟢 فیالمَثَل، انسان، وجودی مادّی و طبیعی دارد که مشهود و محسوس است. و وجودی مِثالی و برزخی دارد که اغلب در رؤیا و خواب دیدن، نمایان میگردد.
🟡 و(انسان) وجودی عقلانیِ صاف از آلایشِ حیوانی و مادّی دارد که تمام صفاتِ انسانیّت را به نحو اَقدس و اَرفع دارد. و به نظر دقیق، حقیقتِ انسان، همان وجودِ عقلیِ ابداعیِ اوست. اما وجود مِثالی و طبیعی، به منزلهی کِدرَت (= تیرگی) و سُفالِه (= اخصّ، پایین و پست) آن وجود است.
🟢 و چون این مطالب خوب دانسته شد و به خاطر سپرده گردید؛ میگوییم حقیقتِ زمان هم، که سال و ماه و هفته و روز و شب و ساعات و دقایق است، همین مراتبِ سهگانه از وجود را داراست.
🟡 اما وجودِ عقلیِ زمان، که بسیار بسیط و غیرقابلِ تعدُّد است آن را دهرِ اَعلَی گوییم. و آن حقیقت، سایهی خود را بر سَر سال و ماه و لیل و نهار گسترده (است) و برای آنان، به منزلهی جان و روح است و یک فرد هم بیشتر نیست.
🟢 و اما وجودِ مِثالیِ زمان، که طرفِ موجوداتِ مثالیّه است، هرچند به بِساطَتِ وجودِ عقلی نیست لیکن از بِساطَت و وَحدت بیبهره نیست. و آن را دَهرِ اَسفَل خوانیم.
🟡 و اما وجودِ مادّیِ طبیعیِ زمان، همین مدّتِ گذشتِ حوادث است. که در آن قبل و بعد، و تقدُّم و تأخُّر، و اِنقسام و تجزیه، و تعدّد تصوّر میشود. و مورد حسابِ مُنجّمین است و فصولِ چهارگانه و سال و ماه و ایّام میباشد.
{ادامه دارد}
📗 رسالهی قرآن لیلةالقدر، صفحه ۲۰، ۲۱
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
3.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خیلی حواست جمع باشد
🔸ببین حرفها رنگ میده
🔸همنشینی رنگ میده ....
🎤علامه حسن زاده آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫استاد صمدی آملی
📘معرفت نفس جلد ۲
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰 علامه حسن زاده آملی :
آن كه طبيعتش را بر عقلش حاكم گردانيده است, در محكمه هر بخردى محكوم است.
📚صد کلمه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
توصیفی مختصر ازشخصیت بی بدیل علامه حسن زاده آملی قدس الله نفسه به برنامه معرفتی کلمه شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی در بزرگداشت مقام علمی معنوی ایشان
بسم الله الرحمن الرحیم
اورا میتوان مجمع البحرین مکتب عرفانی نجف، که محصول سلوک توحیدی سلسه آخوند ملا حسینقلی همدانی ومکتب علمی تهران، که حاصل بزرگانی چون علامه فاضل تونی علامه شعرانی علامه رفیعی و مرحوم آشتیانی درهییت و ریاضی و نجوم و عرفان نظریی ودر نهایت اجتهاد در بیش از ۱۶ رشته علمیست دانست
این ویژگی، شخصیتی نادر از ایشان در بین عرفاای عصر اخیر ساخته است
که رهبری در پیامشان رحلتشان فرمودند
ایشان از جمله چهره های نادر و فاخری بودند که نمونه های معدودی از آنان در هر دوره چشم و دل آشنایان را مینوازد وتوامان عقل و دل آنان را بهره مند میسازد
ودر جای دیگر چنین مرقوم نمودند استادی کسی چون آقای حسن زاده آملی که میان مراتب عالیه علمی و مقامات وفتوحات معنوی و روحی جمع نموده اند برای هر موسسه علمی دانشگاهی وحوزه ای موجب افتخار است
مرحوم علامه طباطبایی در وصف ایشان فرمودند حسن زاده را کسی نشناخت جز امام زمان
آری ایشان را به جهت قرائت ناب توحیدی از عرفان و سبک زندگی متکی به آن میتوان پرچم دار جریان خاص الخاص توحیدی در چندین دهه اخیردانست که غایت حرکت آن وصول به توحید محض و عبودیت تامه و نه رسیدن به کرامات و فضایل اخلاقیست است نام برد
غایت حرکت علمی وعملی در آثار ایشان وصول به توحید ناب است
که در این راستا رساله لقا الله و انه الحق را تألیف نمود ودر الهی نامه خود چنین فرمود
در الهی نامه (الهی همه از من برهان توحید خواهند و حسن دلیل تکثیر)
سرایزی شراب شهود در جام برهان در کتاب انسان در عرف عرفان از دیگر ابداعات این عارف عالم ذوفنون است تا عرفان عملی را در متن جامعه پیاده نماید
و خواب و بیداری انسانها را سبب شکار مشاهدات و مکاشفات الهی و معنوی معرفی کند
برترین کتاب در علم النفس ازجهت تحقیقات ابداعات از آثار اوست
جامع معقول و منقول و مشهود واز ذخایر نفیس و نادر جهان اسلام است
برای رفتن جامعه به سمت توحید راهبرد هاو راهکارهای فراوان داشت
از کلیدهای واژه ای او برای سعادت جامعه این بود که باید خودمان را برای ابد بسازیم و همه هممان رسیدن به توحید باشد
برای این مهم رشته تسبیح گفتارش در بیان و بنان این بود که علوم و معارف بذر مشاهدات و مکاشفات است که باید با مرکب عشق الهی همرا باشد
تمام دغدغه اش تحقق عینی قرآن در متن جامعه بود چرا که
سلوک و عرفان عملی را همان انجام نفس شریعت با قیود شرایط و ظرایف میدانست
که با تمامیت مقدمات ان رسیدن به نتیجه قطعیست ،وان شهود خداوند است
ومیفرمود دستور العملی انسان ساز القران مادبة الله را در متن زندگی پیاده نمایید و گزینه حسرتی عظیم در پیش خواهیم داشت
جریان سازی عرفان اسلامی بر محور معارف قرآنی را ترویج مینمود وبرای وصول به معرفت خداوند سالها دروس معرفت نفس تدریس نمود
چراکه سخت به روایات معتقد بود که من عرف نفسه فقد عرف ربه
قرآن عرفان وبرهان را در پاسخی قاطع به جمیع مخالفان عرفان اسلامی که سد طریق معرفت الله مینمودند تألیف نمود
وبرای آن به تحقیق و تدریس عرفان و حکمت پرداخت هر چند که در همه علوم در طراز اول بود
سخن آخر انکه سبک زندگی توحیدی ،مجاهدات معنوی ،تالیفات بیشمار در علوم مختلف،برخورداری از خلقیات والای انسانی و مواضع انقلابی الگویی جامع از ایشان ساخته است که بی شک میتوان ایشان را در عداد قله های تهذیب و معنویت در الگو گیری آحاد جامعه و خواص اهل علم قلمداد نمود
العبد ابراهیم طاهریان
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰 + الهی! همه میگویند بده، من میگویم بگیر!
- علامه حسنزاده آملی
- به نقل از استاد طاهرزاده
- برنامه کلمه، قسمت ۱۶
#عکس_نوشت
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🌾علامه طباطبایی(ره) :
گرسنگی به اندازه ای که باعث ضعف نگردد و احوال را مشوش ندارد ، موجب سبکی و نورانیت نفسی می گردد و فکر در حالت گرسنگی می تواند به طيران درآید.
📚شیوه رندی ص ۶۲
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh