إلهی، سالیانی میپنداشتم که ما حافظ دین توایم، «أستغفِرُکَ اللهُمَّ !» در این لیلة الرّغائب 1390 ه.ق. فهمیدم که دین تو حافظ ماست، «ألحمدک اللهُمّ!»
الهی نامه علامه حسن زاده آملی ره
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«امیدواریم که در لیلة الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه شب رغبت ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. اوساط اهل ايمان, رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار ميدهند آنگاه درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ انشاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبتها بار مييابيم.»
درس اخلاق ٩٢/٢/٢۶
#لیلة_الرغائب
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
استاد موالی زادهبرتری پیامبر بر جبرئیل.mp3
زمان:
حجم:
481.3K
🎙#فایل_صوتی
📌( برتری پیامبر بر جبرئیل )
⁉️تفاوت تعبیر به «روحی» و «روحنا» و «روح القدس» کدام است ؟
⁉️چرا «روح» در آیه «نفخت فیه من روحی» با ضمیر متکلم وحده آمده است ؟ مرجع ضمیر در «فیه» چیست ؟
🔰#استاد_موالی_زاده بیان میکنند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
الهی!
روزم را چون شبم، روحانی گردان!
و شبم را چون روز، نورانی!
#علامه_حسن_زاده
#الهی_نامه
•┈┈••✾🍀﷽🍀✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
از دنيا چشم پوشيدن اگرچه هنر است، ولى از دنيا و آخرت هر دو چشم پوشيدن خيلى هنر است در جامع صغير سيوطى از مسند فردوس ديلمى از ابن عباس از رسول الله (ص) روايت شده است كه:
الدنيا حرام على أهل الاخرة، و الاخرة حرام على اهل الدنيا، و الدنيا و الاخرة حرام على أهل الله.
( دنیا بر اهل آخرت حرام است و آخرت بر اهل دنیا حرام است و دنیا و آخرت بر اهل خدا حرام است. )
در اين معنى به فارسى چه نيكو گفته شده است:
دنيا و آخرت به نگاهى فروختيم
سودا چنان خوش است كه يكجا كند كسى
و ديگرى گفته است:
دو عالم را به يكبار از دل تنگ
برون كرديم تا جاى تو باشد
✍حضرت علامه حسن زاده آملی
📚هزار و یک نکته ،نکته ۴۴
•┈┈••✾🍀﷽🍀✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
.
قال امام صادق (ع) :
العارِفُ شَخصُهُ مَعَ الخَلقِ
وقَلبُهُ مَعَ اللّه ِ تَعالى
( عارف جسمش با مردم ،
ولی جان و قلبش با خداست )
📚: مصباح الشريعة , جلد۱ , صفحه۱۹۱
•┈┈••✾🍀﷽🍀✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
خواب غفلت
آن كه از خواب غفلت بيدار شده است , از نامحرمان اعنى از خفتگان و مردگان , دورى گزيند و حيات ابد آرزو كند , و چندان كه گرفتار به درد چشم دريافتن چشم پزشك بر آيد , او دو صد چندان در جستن زنده زنده كننده .
در اصحاح هشتم انجيل متى آمده است كه :
يكى از شاگردان حضرت مسيح عليه السلام بدو گفت : اى آقا ! مرا بار ده كه نخست بروم پدرم را بخاك سپارم . بدو فرمود : پيرو من باشد , مردگان را بگذار مردگانشان بخاك سپارند . و در شريعت خاتم صلى الله عليه و آله مردى انصارى از رسول الله پرسيد : هرگاه جنازه و مجلس عالمى پيش آيد كدام يك در نزد تو محبوبتر است تا حاضر شوم ؟
فرمود : اگر براى تجهيز و دفن جنازه كسى هست , همانا كه حضور مجلس عالم برتر از حضور هزار #جنازه است .
✍ علامه حسن زاده آملی
📚صد کلمه در معرفت نفس / کلمه 76
•┈┈••✾🍀﷽🍀✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
علامه1.mp3
زمان:
حجم:
1.85M
👈بشنوید
🔺علامه حسن زاده آملی ره
#برشی_از_شرح_فصوص_الحکم
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade
علامه حسن زاده آملي61-010.mp3
زمان:
حجم:
18.81M
⬅️ #فصوص_الحکم
⭕️جلسه دهم
🔺موضوع: عرفان
📎پایه: تخصصی
مجموعا ۲۳۵جلسه
سال تدریس: ۱۳۶۵ ه.ش
✅شارح: حضرت علامه حسن زاده آملی ره
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
امام جواد در آثار علامه حسن زاده آملی ره
معنى وحدت
در توحيد صدوق از ابو خاشم جعفرى است كه از امام محمد تقى عليه السلام پرسيد: ما معنى الواحد؟
فقال : الْمُجْتَمَعُ عَلَيْهِ بِجَمِيعِ الْأَلْسُنِ بِالْوَحْدَانِيَّةِ
و در روایت دیگر آیه (وَ لَئِنْ سَاَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْاَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ)
(و اگر از آنها بپرسى: «چه كسى آسمانها و زمين را آفريده؟» حتماً مىگويند: «خدا!»)
را شاهد آورده . يعنى همه از يك چيز نشان مى دهند، اما وحدت او عددى نيست ، چنانكه مى گويند نور، همه از نور يك معنى مى فهمند، اما وحدت نور عددى نيست ، بلكه صاحب درجات است . وجود او هم وجود مقيد نيست ، وحدت عددى وجود مقيد است و جدا از همه چيز با آنكه او جدا نيست .
منبع:فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی ره
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره):
https://t.me/allameh_hasanzade