@imamsadegh_mosqueالله شناسی ۱۳.mp3
زمان:
حجم:
22.84M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📼 جلسهٔ سیزدهم (۱۳)
📝 متن مکتوب جلسه (PDF)
📹 فایل تصویری جلسه (آپارات)
🔉 صوت جلسهٔ دوازدهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اهم موضوعات مطرح شده:
🔸کاربردهای «نور» در قرآن
🔸ملاک مرگ و حیات
🔸معنای زندگی
🔸اصلیترین انتظار از انسان
🔸بدان هر لحظه مخابره میشوی
🔸نور: قدرت سنجش حضور خدا
🔸نورانیت اشیاء مختلف
🔸کلام أمیرالمؤمنین در تاریکی قلب
🔸شرح صدر: آرامش در پذیرش حق
🔸ضیق صدر: سختی در قبول حق
🔸کلام قیصری در تعریف عرفان
🔸چرا تدریس اللهشناسی؟
🔸ملاک دینداری
🆔 @allame_tehrani
✊ دستی که به اسرائیل سیلی میزند...
... در زمان رهبری، بهواسطهٔ دکتر سجادی ملاقاتی با ایشان [علامه طهرانی] صورت گرفت. در این دیدار مرحوم آقا به من انگشتری دادند که من بعدها آن را به آسید حسن نصرالله دادم . شما [آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی] هم بعد از وفات آقا، در مشهد انگشتر عقیقشان را به ما دادید و دو سال دستم میکردم و بعد به یکی از بچه ها [آسید مصطفی] دادم.
▪️رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسهٔ غیرعمومی با آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی و تنی چند از بیت علامه طهرانی؛ ۹ فروردین ۱۳۹۷
🆔 @allame_tehrani
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 روایتی از دیدار رهبر معظم انقلاب حضرت آیةالله خامنهای و حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی
🗓 رجب المرجب ۱۴۳۹ | ۹ فروردین ۱۳۹۷
🆔 @allame_tehrani
📝 پیام حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنْ تَنْصُرُوا اللّٰهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
نصرت الهی از آنِ مظلومان فلسطینی است که بهپاخاسته و ضربات مهلکی بر رژیم پوشالی صهیونیستی وارد کردهاند؛ رژیم سفّاک و درّندهخویی که هزاران کودک و نوجوان، زن و مرد و پیر و کهنسال را به خاک و خون کشیده و با هزاران تُن موادّ منفجرهٔ ممنوعه و فسفری سلب حیات و سلامت و آرامش از آنها کرده، خانههای فلسطینیان و مساجد و امکنهٔ حیاتی آنها را ویران نموده و اخیراً با قطع کامل آب و برق غزّه و ممانعت از ورود غذا و دارو و سائر مایحتاج ضروری و محاصرهٔ آنها و ریختن بمبهای خوشهای قطع حرث و نسل فلسطینیان نموده.
اکنون بر دولتهای اسلامی فرض است که به یاری مظلومان فلسطینی بشتابند و دولت جعلی غاصب صهیونیستی را نیست و نابود سازند تا انشاءالله مقدمهٔ ظهور خورشید ولایت قطب عالم امکان حضرت بقیةاللهالأعظم أرواحنا لتراب مقدمه الفداء را فراهم سازند.
لازم به ذکر است که بر مؤمنین لازم است برای نصرت مقاومت دست به دعا بردارند که صبح پیروزی نزدیک است؛ أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ.
الأقلّ السید محمدصادق الحسینی الطهرانی
🆔 @allame_tehrani
نشر آثار علامه طهرانی
📔 «نور مجرّد» (۳جلد) 📜 یادنامۀ عارف بالله و بأمر الله، سیّدالطائفتین حضرت علامه آیةالله حاج سید محم
📔 حقیقتاً جای کتاب «نورمجرّد» خالی بود...
▪️رهبر معظم انقلاب اسلامی:
من جلد یک و دو کتاب نورمجرّد را مطالعه کردم، بسیار کتاب خوبی است. هم قلم خوبی دارد هم اسلوب خوبی. جای این کتاب خالی بود و من از شما تشکر میکنم. وقتی کتاب را در دست گرفتم بقدری قلم روان بود -مثل کتاب روحمجرّد- که دیگر زمین نگذاشتم و همه را مطالعه کردم. حقیقتاً جای این کتاب «نورمجرّد» (دربارهٔ مرحوم علامه طهرانی) خالی بود.
* تهذیب امر مهمی است برای همه علیالخصوص جوانان. خواندن کتابهایی همچون نورمجرد و مهرتابان که زندگینامه است و روشهای زندگی بزرگان را نشان میدهد بسیار مؤثر و راهگشاست.
▪️جلسهٔ غیرعمومی معظمله با حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی و تنی چند از بیت علامه طهرانی؛ مشهد مقدس ۹فروردین۹۷
🆔 @allame_tehrani
Allameh Seyed Mohammad Hosein Tehrani3_Aeen_Rastegari_03.mp3
زمان:
حجم:
26.52M
💫 آیین رستگاری - جلسهٔ 3
🔴 لزوم كتمان اسرار الهى و آثار سوء كشف سر
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1407/02/02
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹سِرّ در هر منزل و مرحلهای با منزل و مرحلۀ دیگر متفاوت است.
🔹کشف اسرار الهی موجب قهر پروردگار است.
🔹تحریم فواحش مصداقی از غیرت الهی در پنهان نمودن زشتیهاست.
🔹اسراری که بین بنده و پروردگار است مختصّ اوست.
🔹حالات و مدرکات سالک مصداقی از اسرار الهی است.
🔹یکی از ضررهای اِفشای اسرار بسته شدن راه دیگران است.
🔹یکی دیگر از ضررهای اِفشای اسرار عُجب و خودپسندی است.
🔹در مقام تعلیم نیز امام باقر علیهالسّلام را عجب و خودپسندی نمیگرفت.
🔹پیدا شدن عارضۀ نسیان و فراموشی در بعضی از بزرگان.
🔹یکی دیگر از ضررهای اِفشای اسرار محروم شدن از وصول به مقصود است.
🔹قیمت انسان به حقیقت واقعی اوست که مرکز ادراکات معنوی است.
🔹یکی از مصادیق کتمان سرّ مخفی داشتن حالات و مکاشفات است.
🔹یکی دیگر از مصادیق کتمان سرّ مخفی نمودن استاد و دستورات و تکالیف سلوکی اوست.
🔹تقاضای افراد وارد شده در سلوک مختلف است.
🔹راه عرفان و لقاء خدا و سلوک بازیچه نیست.
🔹شرک و کفر و نفاق، قلب را ضایع میکند.
🔹تکالیف و دستورات الهی، نفس انسان را عوض میکند.
🆔 @allame_tehrani
لزوم كتمان اسرار الهى و آثار سوء كشف سر.pdf
حجم:
4.07M
💫 آیین رستگاری - جلسهٔ 3
🔴 لزوم كتمان اسرار الهى و آثار سوء كشف سر
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1407/02/02
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹سِرّ در هر منزل و مرحلهای با منزل و مرحلۀ دیگر متفاوت است.
🔹کشف اسرار الهی موجب قهر پروردگار است.
🔹تحریم فواحش مصداقی از غیرت الهی در پنهان نمودن زشتیهاست.
🔹اسراری که بین بنده و پروردگار است مختصّ اوست.
🔹حالات و مدرکات سالک مصداقی از اسرار الهی است.
🔹یکی از ضررهای اِفشای اسرار بسته شدن راه دیگران است.
🔹یکی دیگر از ضررهای اِفشای اسرار عُجب و خودپسندی است.
🔹در مقام تعلیم نیز امام باقر علیهالسّلام را عجب و خودپسندی نمیگرفت.
🔹پیدا شدن عارضۀ نسیان و فراموشی در بعضی از بزرگان.
🔹یکی دیگر از ضررهای اِفشای اسرار محروم شدن از وصول به مقصود است.
🔹قیمت انسان به حقیقت واقعی اوست که مرکز ادراکات معنوی است.
🔹یکی از مصادیق کتمان سرّ مخفی داشتن حالات و مکاشفات است.
🔹یکی دیگر از مصادیق کتمان سرّ مخفی نمودن استاد و دستورات و تکالیف سلوکی اوست.
🔹تقاضای افراد وارد شده در سلوک مختلف است.
🔹راه عرفان و لقاء خدا و سلوک بازیچه نیست.
🔹شرک و کفر و نفاق، قلب را ضایع میکند.
🔹تکالیف و دستورات الهی، نفس انسان را عوض میکند.
🆔 @allame_tehrani
📿 خود این راهنمای تو خواهد شد
▪️مرحوم آیتالله سید احمد کربلایی:
به یاد خدا باش و توجه به خودت داشته باش و در خود فرو برو، تا خودت را از این کثرات جمع کنی و به عالم وحدت برسانی؛ خود این ذکر حق و توجه به نفس راهنمای تو خواهد شد.
🆔 @allame_tehrani
🔸تلاشی که نتیجهاش دور شدن است
▪️علامه طباطبائی (قدس سره):
درس و تحصیل بی خدا، مثل راهی است که از جاده پرت بیفتد: لایَزیدُ السَّیرُ فیه إلّا الابتعاد.
📚 سیر و سلوک سبز، ص۴۰
سیر و سلوک
🆔 @allame_tehrani
💠 در هر فنّی فقط متخصص آن حق اظهار نظر دارد
اگر انسان در فنّی متخصّص شد، باید فقط در آن فنّ اجتهاد کند؛ حقّ دخالت در فنون دیگر را بطوریکه نظر بدهد و حکم کند، ندارد.
📚 نور ملکوت قرآن، ج۲، ص۲۰۳
🆔 @allame_tehrani
💫 احاطۀ نفس ناطقه در مقام كمال خود، بر جميع موجودات
همانطور كه در مبدأ، تمام موجودات عالم عِلوی نور محضند و ضياء و روشنی صرف و خالصند، همچنين نفوس ناطقه و موجوديّت انسان در مراتب صعود و مراحل تكاملِ خود میرسد به همانجا.
و همين انسانی كه دارای نفس ناطقه است میرسد به جائی كه تمام موجودات را مشاهده میكند؛ و تمام موجودات را در وجود خود منطوی میبيند. از باب مثال فرض كنيد:
ما جماعتی كه در اينجا دور هم نشستهايم، ما بدنی داريم و مادّهای؛ اين جای شکّ نيست؛ دستی داريم، پائی داريم، چشمی داريم، كه با آن اعمالی انجام میدهيم: میرويم، میگيريم، يكدگر را میبينيم. و غير از اين هيكل ظاهر، ما با حواسّ ظاهری خود از يكدگر چيزی را ادراک نمیكنيم؛ وليكن حقيقت ما و واقعيّت ما، همين بدن ما نيست.
ما افكاری داريم، ادراكاتی داريم، دوستان و آشنايان را در ذهن خود میشناسيم و میيابيم.
اگر بنا میشد كه ما يک نورانيّت و صفائی داشتيم كه همانطور كه چشم به دوستان میاندازيم ظاهر آنها را میبينيم، از تمام محتويات مغز و فكر و ذهن و حقيقت و عقيده و صفات و نيّات آنها خبردار میشديم؛ و اگر دوستان ما و خود ما، همه موجودات مُتلألئه و متشعشعۀ نورانی مثل همان بلورها و آئينهها بوديم كه هيچ موجودی از حقائق ما، از موجودات ديگر و حقائق آنها محجوب واقع نمیشد؛ پس ما همه را ادراک میكرديم، و همه همه را ادراک میكردند.
علّت اينكه من از علوم شما خبر ندارم! شما از علوم دوستتان خبر نداريد! شما از خارج اين مسجد كه در آن نشستهايد بیاطّلاع هستيد! شما از فردا خبر نداريد! اين حجابهای مادّی است.
اگر زمان و مكان برداشته شود و حجاب مادّه از بين برود، تمام موجودات هم اكنون برای شما حاضرند! و شما برای دوستان حاضريد! و هر دوستی برای ديگری حاضر است!
پس بنابراين ديگر حجابی نيست؛ هيچ موجودی از موجود ديگر محجوب نيست.
انسان كه دارای نفس ناطقه است، در اثر تكامل قوا و استعدادهای نهفتۀ خود میرسد به جائی كه تمام موجودات را ادراک مینمايد؛ و تمام حقائق عالم و عقول و صُوَر و معارف إلهيّه در وجود او منطوی میگردد.
همانطور كه انسان در اصل پيدايش بیگِره و صاف بود و در جائی بود كه «يكی بود؛ يكی نبود؛ غير از خدا هيچكس نبود.» يعنی يكی بود و آن خدا بود؛ و يكیِ عددی نبود، بلكه وحدت او وحدت بالصّرافه بود؛ و بنا بر اين مقدّمه، وجود مقدّس خدا، غيری در جهان نگذارد، و غير از او هيچ موجودی در عالم نبود؛ همينطور بايد به مقام اوّليّۀ خود بازگشت كند.
چون نور نفس ناطقه كه در عالم توحيد بود و در مقابل تشعشع انوار حضرت احديّت جلّ و عزّ دارای سعه و احاطه بود، به عالم صورت و سپس به عالم مادّه تنزّل كرد و در عالم كثرت ظهور پيدا نمود؛ مانند نور سَرِه و خالص، چون كنگرههائی كه در بالای عمارتها برقرار میكنند، تكثّر پيدا نموده و اين اختلافات پديد آمد.
با منجنيق همّت استوار و ارادۀ متين و با پيمودن راه خدا و ورود در عالم تزكيۀ نفس امّاره و بستن بار سفر لقاءالله، بايد اين كنگره را درهم كوبيد؛ و اين دوئيّت و انانيّت و استكبار را به خاک نسيان مدفون ساخت، تا دوباره به همان مقام توحيد و صفا و طهارتی كه انسان در مبدأ خلقتش بود مراجعت كند، و كماكان چون گوهر درخشنده تابناک گردد، و چون آفتاب فروزان، نوربخش عوالم و محيط بر آنها شود.
بخواهيم يا نخواهيم بايد برگرديم، بازگشت و معاد امری است غير قابل تخلّف؛ وليكن اگر با اختيار و اراده حركت كنيم چه بسيار عالی و ارجمند است.
غلام همّت آنم كه زير چرخ كبود
ز هر چه رنگ تعلّق پذيرد آزاد است
تو را ز كنگرۀ عرش میزنند صفير
ندانمت كه در اين دامگه چه افتادست
كه ای بلندنظر شاهباز سدرهنشین
نشيمن تو نه اين كنج محنتآباد است[1]
📚 معادشناسی، ج۵، ص۱۹۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ چند بيتی از يک غزل حافظ است؛ «ديوان حافظ» طبع پژمان، ص10.
🆔 @allame_tehrani
💫 منزلت انسان در اشعار سعدی
... و سعدی شیرازی چه خوب مقام و منزلت آدمی را در غزل معروف و مشهور و موعظهآمیز خود بیان کرده است:
تن آدمی شریفست به جان آدمیّت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیّت
اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیّت
خور و خواب و خشم و شهوت، شَغَب است و جهل و ظلمت
حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیّت
به حقیقت آدمی باش و گرنه مرغ باشد
که همین سخن بگوید به زبان آدمیّت
مگر آدمی نبودی که اسیرِ دیو ماندی
که فرشته ره ندارد به مکان آدمیّت
اگر این درندهخوئی ز طبیعتت بمیرد
همه عمر زنده باشی به روان آدمیّت
رسد آدمی به جائی که به جز خدا نبیند
بنگر که تا چه حدّست مکان آدمیّت
طیَران مرغ دیدی، تو ز پایبند شهوت
بدر آی تا ببینی طیران آدمیّت
نه بیان فضل کردم که نصیحت تو گفتم
هم از آدمی شنیدیم بیان آدمیّت (۱)
همانطور که گفتیم معاد ضروری است؛ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّآ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. «ما همه مِلک طِلق خدا هستیم و ما بازگشتکنندگان بسوی او میباشیم.» آن عالم چه عالمی است؟ عالم ظهور و بروز.
یَوْمَ تُبْلَی السَّرَآئِرُ روزی است که سرائر منکشف میشود. سرائر جمع سریره است، و سریره به معنای سرّ و راز است؛ یعنی دلها و باطنها. در آنروز آن سرّ و باطن و کمون نفس و نیّت انسان منکشف میگردد و واضح بروز دارد.
گویند هدهد آنقدر چشم تیزبینی دارد که چون بر فراز آسمان به پرواز درآید، آب را در طبقات تحتانی زمین میبیند؛ ولی ما نمیتوانیم ببینیم. چون ما بخواهیم آب را بدست آوریم باید زمین را بشکافیم، و چه بسا اتّفاق افتاده است که زمین را شکافتهایم و آب نیافتهایم و محتاج به کند و کاوش در محلّ دیگری شدهایم.
ولی چون چشم هدهد حادّ است (یعنی تیزبین) امواج انعکاس شعاع نور چشم او از طبقات زمین عبور میکند و به آب میرسد؛(۱) این از خواصّ چشم هدهد است.
ما امروز چشم خود را باز میکنیم و غیر از شخصی که مواجه با ماست کسی دیگر را نمیبینیم، امّا خدا به رسولش میفرماید: فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ.(۲) «امروز چشم تو حادّ است، حدید و تیزبین است.»
ما پرده را از روی چشمان تو برداشتیم، و میبینی آنچه را که دیگران نمیبینند؛ ظاهر و باطن، شهادت و غیب، ذهن و عقیده، و فکر و نیّت، و علوم گذشته و آینده، ما کانَ و ما یَکون و ما هُوَ کائن، از همه اطّلاع داری!
این برای چیست؟ برای اینست که: وَ أَشْرَقَتِ الأرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا؛ زمینِ دل و سرّ و صُقْع نفس رسولالله به اشراق نور پروردگارش روشن و منوّر شده است.
یک وقت زمینِ خارج روشن میشود، مانند تابش خورشید؛ و یک وقت زمین دل به نور خدا روشن میگردد؛ آنهم زمین است. در قیامت زمین دلها روشن میشود، و سرائر و مخفیّات از خفا بیرون آمده و در برابر روشنائی نور خدا و به نور خدا نورانی میشوند.
و محصَّل آنکه ما از اینجا حرکت میکنیم میرویم در آن عالم، در آنجائی که مادّه نیست. مؤمن، مشرک، منافق، زن و مرد، شرقی و غربی در آنجا فرق ندارند. هر کس بخواهد در آنجا برود، بدن را در قبر میگذارد و به آن عالم به پرواز درمیآید. مردن برای همه هست؛ یعنی عالم مادّه را پشت سر میگذارند و حجاب زمان و مکان را درمینوردند و در آنجائی که از مادّه مجرّد است میروند؛ در آنجائی که همه چیز روشن است.
انسان هر عملی در دنیا بخواهد انجام دهد، باید بداند که قیامت عالم بروز و ظهور است؛ همان عملش ظاهر و روشن در برابر دیدگاه خلائق قرار میگیرد.
در اینجا انسان میترسد پدرش بفهمد مادرش بفهمد برادرش بفهمد رفیقش بفهمد، و پیوسته سعی دارد عمل خود را کتمان کند؛ امّا آنجا فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ است، چشمها حادّ و تیزبین است؛ آنجا همه چیز حاضر است و مشهود.
▪️ادامـــه دارد...
📚 معادشناسی، ج۵، ص۱۹۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ «كلّيّات سعدی» طبع فروغی، قسمت مواعظ سعدی، ص122
2ـ و بنا بر علوم امروزه، شعاع اجسام، از طبقات زيرزمين به چشم هدهد میرسد.
3ـ ذيل آيۀ 22، از سورۀ 50: قٓ.
🆔 @allame_tehrani