🔴 تأکید علامه طهرانی بر ضرورت همراهی عرفان الهی با علوم ظاهری
اجتهادى كه فقط از روى قواعد صورت گيرد اجتهادى فرمولى میباشد. اين اجتهاد همچون ناودان است كه آب حيات نيست. اگر هم آبى فرضاً در وى جارى گردد و حكمْ مطابق با واقع درآيد، ظرف و وسيله براى گذر آن آب حيات بوده است. و خداى ناكرده اگر اين ناودان شكسته و پاره شود خرابىهاى آن بىشمار است.
فهرست
↓۱- تأکید علامه طهرانی بر ضرورت همراهی عرفان الهی با علوم ظاهری
↓۲- روايتى عجيب از حضرت صادق عليهالسّلام وارد است كه حقّاً موجب تنبّه و بيدارباش است:
↓۳- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
B2n.ir/takid_bar_erfane_elahi
📍مشاهده در کانال:👇
1⃣ عنوان اول 2⃣ عنوان دوم
📚 آیت نور، ص ۴۰۴ تا ۴۰۷
🆔 @allame_tehrani
🔹دیدگاه علامه طهرانی دربارهٔ مقدّمه بودن تمامى علوم براى قرآن
«وَ لَمْيَتْرُكِ الْقُرْءَانَ رَغْبَةً عَنْهُ إلَى غَيْرِهِ»، يعنى فقيه نمىتواند قرآن را رها كرده، رجوع به سوى غير قرآن كند.
تمام علوم براى قرآن است و مقدّمهٔ قرآن. علم تفسير براى قرآن است، علم حديث براى قرآن است، علم أخلاق براى قرآن است، تا برسيم به علم فقه مصطلح معمولى كه أدوَن العلوم است. اين تازه مقدّمه براى علم اخلاق است و علم اخلاق هم براى تزكيه و تحلّى، و آن هم مقدّمه براى عرفان الهى است. تمام اينها براى قرآن است.
بنابراين، فقيه هميشه بايد با قرآن مأنوس باشد؛ از خواندن قرآن و ممارست و مزاولت با قرآن، و تلاوت قرآن فى ءَانآء الليلِ و النّهار، و بدست آوردن شأن نزول قرآن، و حالات پيغمبر در هنگام نزول قرآن، و از مفاد آيات قرآن و مصادرش، و تأويلات در آيات مؤوَّله و محكماتش و ناسخ و منسوخ و مطلق و مقيّدش مطّلع باشد؛ و خلاصه بايد شخصى باشد كه: عارف به قرآن مِن جميعِ الجهات باشد. مبدأ و اصل علوم اسلامى قرآن است.
حال اگر انسان قرآن را رها كند و به سراغ علوم ديگر برود، مثلاً قرآن را كم بخواند و كتاب دعا بيشتر بخواند، ترک قرآن كرده است. يا قرآن را كم بخواند و كتاب حديث مطالعه كند، يا بعضى از علوم ديگر را بخواند به طورى كه قرآن مهجور شود، اين شخص، فقيه حقّالفقيه نيست؛ به جان و روح فقه نرسيده و فقه را مسّ نكرده است.
و حقّاً ما شيعيان بايد در اينجا اظهار شرمندگى و خجلت كنيم و اعتراف كنيم كه حقّ قرآن را ادا نكردهايم.
ما در مسألهٔ ولايت خوب جلو آمدهايم، ولى قرآن را ترک كردهايم؛ و سنّىها قرآن را گرفتند و ولايت را رها كردهاند. و لذا هر دو فرقه بالنّتيجه دستمان خالى است. زيرا كه پيغمبر فرمود:
هُمَا مُقْتَرِنَانِ، يكى از ديگرى جدا نمىشود. پس اگر يكى را ترک كرديم و ديگرى را گرفتيم، بالملازمه «إنّاً» كشف مىكنيم كه: ديگرى هم از دستمان رفته است.
چه عبارت بزرگى فرمود استاد ما، آيت عظماى الهى، علامه طباطبایی رضوان الله تعالى عليه، روزى فرمود: شما شيعيان، قرآن را رها كرديد و ولايت را گرفتيد، و عامّه به عكس، قرآن را گرفتند و ولايت را رها كردند؛ و بالنّتيجه هر دو از دستمان رفت.»
📚 «ولايت فقيه در حكومت اسلام» ج۲، ص ۲۴۸ و ۲۴۹
🆔 @allame_tehrani
🔸بیان علامه طهرانی دربارهٔ مظلوميّت قرآن در حوزهها
قرآنمدارى و تفسير قرآن و فهم حقائق قرآنيّه آنهم نه در محدودهٔ كوچكى از آياتالأحكام بلكه در گسترهٔ عظيم معارف توحيدى و ولائى، و پى ريختن تربيت فرد و جامعه در ابعاد مختلف رشد و تعالى، و دقّت در پيامها و دستآوردهاى عظيم قرآنى؛ بايد حرف اوّل حوزهها باشد، و اين درد و دغدغهٔ اصلى دستاندركاران برنامهريزى حوزه گردد. معظّمٌله براى اين خلأ حاكم بر حوزهها بسيار متأسّف بوده و در جاى جاى سخنانشان فريادى از سر درد بر مىآوردند كه به گوشههائى از كلماتشان اشاره مىكنيم.
در كتاب ارزشمند «ولايت فقيه در حكومت اسلام» جلد دوّم، درس بيست و چهارم، ميزان أعلميّت فقيه را أعلميّت او به «كتابالله» میدانند و تحت همين عنوان بحث را پىريزى كرده و با استفاده از احاديث صحيحه مطلب را گسترش داده و اثبات مىنمايند.
در ادامهٔ اين مبحث خطبهاى از حضرت أميرالمؤمنين عليهأفضلُصلواتِالمُصلّين نقل كرده و تفسير مىنمايند كه حاوى حقائق بسيارى است؛ و در شرح جملهٔ «وَ لَمْيَتْرُكِ الْقُرْءَانَ رَغْبَةً عَنْهُ إلَى غَيْرِه»، مطالبى مىآورند كه شاهد سخن ماست:
⬇️ ادامـــه در «پست بعدی» ⬇️
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️
... «من كه وارد نجف شدم، يكى از أعاظم در شبهاى پنجشنبه و جمعه تفسير قرآن مىگفت. ولى بيشتر از يک سال ادامه پيدا نكرد و تمام شد. و در بالاى منبر كه تفسير مىگفت بعضى از آيات قرآن را اشتباه أدا میكرد!
يك روز يكى از أعاظم نجف -كه خدا رحمتش كند فوت كرد و در آن وقت از مراجع درجه دوّم بود كه اگر بود مسلّماً يكى از مراجع مىشد- به مناسبت ديدن يكى از آقايان كه در منزل ما وارد شده بود، به منزل ما آمد. در ميان مذاكرات، آن آقائى كه از طهران آمده بود و ميهمان ما بود به او گفت: خوب است در اين حوزه، روى قرآن بيشتر كار بشود. قرآن تفسير بشود، طلبهها با قرآن بيشتر سر و كار داشته باشند.
او گفت (عين عبارتش چنين است): «چرا ما طلبهها را به اين حرفها معطّل كنيم؟! قرآن عبارت از سه چيز است: مسائل توحيديّه، مسائل أخلاقيّه، مسائل عمليّه.
امّا در مسائل توحيديّه: مثل: هُوَ اللَهُ الْوَاحِد، اللَهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُو، معلوم است كه خدا واحد است؛ هر عالم و جاهل و عامّى میداند كه خدا يكى است.
امّا در مسائل اخلاقيّه، اينها امور خيلى مهمّى نيستند و نوعاً براى افراد بدست مىآيد.
و امّا در مسائل فرعيّه مثل نماز و زكات و أمثال آن، قرآن فقط مجملاتى از اينها دارد: أَقِيمُوا الصَّلَوٰةَ، ءَاتُوا الزَّكَوٰةَ، أَحَلَّ اللَهُ الْبَيْعَ، غير از إجمال كه چيزى ندارد؛ آنچه مهمّ است تفصيلش در فقه است.
ما، طلبهها را نبايد براى مسائلى كه موجب معطّل ماندن آنهاست تشويق و ترغيب كنيم. وقتى ما به آنها فقه و يا اصول ياد میدهيم، اينها مُغنى از همه چيز است!»
به اين منطق و مسأله خوب توجّه كنيد! اين منطق كمر پيغمبر را مىشكند. اين منطق موجب اين میشود كه حوزهٔ نجف از هم بپاشد و ديگر كسى در آن نماند؛ و خداوند اين ظالمين را بر آن مسلّط كند براى اينكه آن را تطهير كنند! تا إنشآءالله به خواست خدا، آن حوزههاى جوانِ توأمِ با قرآن و توأم با تقوى و تطهير و ولايت، دومرتبه زنده بشوند و حوزهٔ نجف دومرتبه رونق پيدا كند، و همان طلبهها و همان علوم و علمائى كه أميرالمؤمنين عليهالسّلام آرزو میكند و مىگويد: «ءَاه ءَاه، شَوْقاً إلَى رُؤْيَتِهِمْ» در آنجا پيدا شود.
بديهى است: وقتى كه حوزه و عالم آن، سطح فكرش تا بدين حدّ نزول كند كه بگويد: قرآن يک كتاب زائدى است و ما چرا طلبهها را به قرآن مشغول كنيم؟! معلوم است كه اين فكر جز نابودى چيزى نيست. پس ما قرآن را از دست دادهايم و بر اين فقدان بايد تأسّف بخوريم، و جاى تأسّف هم هست!
پس عالم به قرآن، آن عالمى است كه أمير المؤمنين عليهالسّلام مىفرمايد: آن شخص حقّ فقيه است كه: لَمْيَتْرُكِ الْقُرْءَانَ رَغْبَةً عَنْهُ إلَى غَيْرِهِ.
مردم غالبا وقتى به حرم مىروند فقط كتاب دعا مىخوانند، قرآن هيچ خوانده نمىشود. فقط قرآن در حرم براى استخاره مورد استفاده واقع میشود. چرا ما بعد از نمازهايمان قرآن نمىخوانيم؟! چرا در حرم بعد از اينكه زيارت جامعه مىخوانيم قرآن نمىخوانيم؟ اصلاً چرا قرآن متروک شده است؟ چرا طلبههاى ما به قرآن وارد نيستند؟! وقتى طلبههاى ما به قرآن وارد نباشند، آنوقت ما توقّع داريم كه مردم عادى و عامّى به قرآن وارد باشند!
روش بزرگان ما، مثل شيخ مفيد و سيّد مرتضى و شيخ طوسى و علّامه حلّى و سيّد ابن طاووس و بحرالعلوم و أمثالهم اينطور نبود. آنها پاسدار قرآن و حامى قرآن بودند، آنها حافظ قرآن بودند، جان آنها با قرآن معيّت داشت. و تمام اين زحمات ما به گردن آنهاست كه اين بار را تحمّل كردند و به ما نشان دادند، و الّا به ما نرسيده بود و ما از قرآن چيزى در دست نداشتيم. مسألهٔ قرآن خيلى حائز أهمّيّت است. و بايد به قرآن خيلى أهمّيّت داد!»[۱]
در همين راستا حضرت آقا قضيّهٔ عجيبى را نقل مىكنند كه نشاندهندهٔ نحوهٔ برخى نگرشها در حوزهٔ علميّه به علوم قرآنى است و بسيار مايهٔ تأسّف است:
«مرحوم آيةالله شيخ مرتضى مطهّرى از قول حضرت آيةالله حاج سيّد رضى شيرازى دامت بركاته براى حقير نقل نمود كه: در يكى از سفرهاى اخير به عتبات عاليات به يكى از مراجع عظام مشهور و معروف گفتم: چرا شما درس تفسير را در حوزه شروع نمىكنيد؟! گفت: با موقعيّت و وضعيّت فعلى ما امكان ندارد. من گفتم: چرا براى علّامه طباطبائى امكان داشت كه در حوزهٔ علميّهٔ قم آن را رسمى نمود؟! گفت: او تَضحيه كرد! (خود را فدا نمود.)»[۲]
📚 آیت نور، ص ۵۲۸ تا ۵۳۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. ولايت فقيه در حكومت اسلام ج۲، ص۲۴۹ تا ص۲۵۱.
۲. روح مجرّد، تعليقهٔ ص۱۰۷.
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 حاملان نور 🔴 تأکید علامه طهرانی بر حفظ قرآن و خواندن آن در نماز رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهو
🔴 تأكيد علامه طهرانی بر حفظ قرآن
حفظ قرآن كه اينک بحمدالله با عنايات مقام معظّم رهبرى و برنامهريزىها و تشويقهاى رسمى و غيررسمى جايگاه خوبى را نسبت به گذشته دارد، از ديرباز مورد نظر مرحوم علامه طهرانی بوده و بر آن تأكيد داشتند:
«ما شيعيان بايد اعتراف كنيم كه به قرآن وارد نيستيم، بچّههاى ما قرآن نمىدانند، در حالى كه بچه زود قرآن را حفظ میكند. پسرهاى پانزدهسالهٔ ما بايد قرآن را حفظ باشند.»[۱]
«... و جامع بين حكمت نظرى و عرفان عملى، و در فقه خبير و بصير، و به سيرهٔ رسولالله و منهاج پيشوايان دينى داراى اطّلاع تامّ، و به قرآن مجيد كتاب الهى وارد، و از شأن نزول و تفسير آيات كاملاً باخبر بوده، و خودشان نيز قرآن و يا بيشترِ از آن را حفظ داشته باشند.»[۲]
«انسان نبايد به يک سورهٔ خاص مثل سورهٔ توحيد و يا قدر و يا نصر در تمام نمازهاى خود اكتفا كند، اين موجب تضييع و مهجوريّت قرآن میشود.
مقدارى را كه هر مسلمان از قرآن متحمّل است همان مقدارى است كه از بَر دارد و میتواند از حفظ بخواند، نه آن كه میتواند به مصحف مراجعه كند و از روى آن بخواند.
مسلمينى كه فقط به سورهٔ قُل هو اللهُ أحد و سورهٔ إنّا أنزلنَاه فى ليلةِ القدر در نمازهاى خود اكتفا مىكنند، در صورتی كه همان مقدار را حفظ داشته باشند نه بيشتر از آن را، فقط به مقدار همان سوره از قرآن را تحمّل كردهاند؛ و از مابقى قرآن بهره ندارند.»[۳]
📚 آیت نور، ص ۵۳۲ تا ۵۳۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. ولايت فقيه در حكومت اسلام، ج۲، ص۲۴۹
۲. نور ملكوت قرآن، ج۲، ص۳۱۳
۳. نور ملكوت قرآن، ج۳، ص ۳۲۴ و ۳۲۵
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (17) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۸ 🔹سالک راه خدا امور را
۰۱۸ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.48M
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (18)
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚 آیین رستگاری، ص۷۰
🔹سالک نباید با مردم سر و کله بزند و مجادله کند.
🔹سالک راه خدا در صراط مستقیم باید کالجبل الراسخ باشد.
🔹سالک زمانی موفق است که از تخیلات و توهمات و اعتبارات دوری کند.
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 روح عبادات سلامٌ علیک
السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِاللَّهِ
السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ
السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ
السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ
السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ
السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ
السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ
السَّلَامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ موُسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكاتُهُ
يا فاطِمَةُ اشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ
فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ
📜 زیارتنامهٔ حضرت فاطمهٔ معصومه سلاماللهعلیها (متن + صوت):👇
🌐 https://amfm.ir/ziaratnameh/
🌐 https://erfan.ir/mafatih326/
🆔 @allame_tehrani
🕌 برکات حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
▪️آیتالحق حاج سید هاشم حداد (رضواناللهعلیه)
قبر مطهّر بیبی حضرت معصومه سلاماللهعلیها، فضای قم و اطراف قم را باز و گسترده و سبک و نورانی نموده است، و بواسطۀ برکات آن حضرت است که گویا خستگی از زمین قم و از خاک قم برداشته شده است.
📚 روح مجرد، ص۲۸۵
🆔 @allame_tehrani
🕌 حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
دربارۀ حضرت فاطمۀ معصومه سلاماللهعليها بسيار به ما سفارش میكردند. در زمان تحصيل در قم میفرمودند: حتماً روزى يکبار به حرم آن حضرت مشرّف شده زيارت كنيد و دو ركعت نماز هديّه بخوانيد و برگرديد.
📚 «نورمجرد»، ج۲، ص۴۲۴
🆔 @allame_tehrani
004_rahbar-salam-be-hazrat-masoomeh.mp3
332.8K
📜 سلام مقام معظم رهبری به حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰برخی از سخنان آیتالله بهجت دربارهٔ حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
🔰برخی از سخنان آیتالله مصباح یزدی دربارهٔ حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
📍مطالب و اطلاعات بیشتر:👇
eitaa.com/ezdevaje_elahi/2922
🆔 @allame_tehrani
💎 اربعین موسوی (اربعین کلیمی)
اربعین موسوی یا اربعین کلیمی در اصطلاح به سی روز ماه ذیالقعده به علاوهٔ ده روز اوّل ذیالحجه گفته میشود. چون این چهل روز در آیات قرآن و روایات دورهٔ عبادت حضرت موسی کلیمالله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این چهل روز بود که خداوند تورات را بر آن حضرت نازل نمود این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی مینامند.
فهرست
↓۱- اربعین موسوی (اربعین کلیمی)
↓۲- یک شبهه و جواب
↓۳- اربعین موسوی در بیان حضرت علامه حسینی طهرانی (قدس سره)
↓۴- اربعین موسوی در بیان حضرت علامه حسنزاده آملی (قدس سره)
↓۴.۱- بیان اول
↓۴.۲- بیان دوم
↓۴.۳- بیان سوم
↓۴.۴- بیان چهارم
↓۵- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/e/pS
🆔 @allame_tehrani
💫 تجلیات ذاتی در اربعین موسوی، مقامات سید بحرالعلوم
(سید بحرالعلوم و اربعین موسوی و رفع حجب)
📍تأکید علامه طهرانی بر مراقبه در اربعین حضرت موسی علیهالسلام
و این تجلّی، اسم جلال است که موجب اندکاک این حجب شده و سه مرتبه لا إلـٰه إلّا أنت به حسب مراتب مختلف تجلّیات است. یعنی وقتی خدا ظهور کند به تمام معنی الکلمه خدا میماند و بس. معبود حقیقی میماند و بس. راهی برای از بین بردن این کوهها وجود ندارد مگر اینکه آن کوهها در اثر تجلّی خُرد شود و دامن از دست برود و هیچ نماند جز پروردگار.
قبل از تجلّی موسائی هست و خدائی هست حال یا در ذهن یا مثال یا نفس یا عقل، بالأخره چیزی جدای از خدا هست، ولی وقتی آن اسم اعظم تجلّی کند هیچ نمیماند و حضرت موسی چنان خُرد شود و دامن از دست برود و رها شود و بیچارگی و عجزش روشن شود که نگو.
فهرست
↓۱- تجلیات ذاتی در اربعین موسوی، مقامات سید بحرالعلوم
↓۲- سید بحرالعلوم
↓۳- اربعین موسوی
↓۴- پانویس
▪️سخنرانی مرحوم حضرت علامه آیةالله حسینی طهرانی (قدّس سرّه)
🗓 عصر جمعه ۲۹ شوّال ۱۴۰۷ هجری قمری
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/a/4S
🆔 @allame_tehrani
🔹نماز توبه (نماز یکشنبهٔ ماه ذیالقعده)
📖 مشاهده در مفاتیح:👇
https://erfan.ir/mafatih152/
📝 عکسنوشته + مطالب مرتبط
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اعمال ماه ذیالقعده
🔹تـوبـه 🔹بیان حقیقت توبه
🔰برخی مطالب دربارهٔ «توبه»
▪️ماه ذیقعده (سایت رهبری)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📍فهرستی از برخی مطالب دربارهٔ
«نـمـاز تـوبـه» و «اربـعـیـن موسوی»:👇
eitaa.com/ezdevaje_elahi/3032
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 شرح حال
مطالعهٔ شرح حال اولیاء الهی و شاگردان راستین مکتب اهلبیت علیهمالسلام اثر زیادی در شعله گرفتن آتش محبت در دل دارد...
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
📣 انتشارات علامه طباطبائی در سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب طهران میزبان علاقهمندان به «علوم و معارف اسلام» است.
🔰عرضهٔ آثارِ:
📚 سیّدالطائفتین حضرت علّامه آیةالله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی (قدّساللهنفسهالزکیّة)
و
📚 حضرت آیةالله حاج سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📍مصلّی، شبستان ناشران عمومی، راهرو ۱۹، غرفهٔ ۴۳۵
🗓 دربهای نمایشگاه تا شنبه ۹ ذیالقعدةالحرام از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب به روی بازدیدکنندگان محترم باز است.
💻 نمایشگاه مجازی کتاب نیز بهصورت ۲۴ساعته برای متقاضیان کتاب سراسر کشور با تخفیف نمایشگاهی و پست رایگان برگزار گردیده است.
📱برای مشاهدۀ نمایشگاه مجازی و کتابهای دورهٔ علوم و معارف اسلام در سایت نمایشگاه بینالمللی طهران از طریق لینکهای زیر اقدام فرمایید:👇
🌐 https://b2n.ir/j92826
🌐 https://b2n.ir/r84910
🌐 https://b2n.ir/r87714
🆔 @allame_tehrani
📿 استغفاری که مرحوم قاضی دستور میدادهاند
استغفاری را که مرحوم قاضی قدّساللّٰهسرّه به شاگردان خود دستور میدادهاند و میان آنها معروف و مشهور بوده است، این است:
اَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذى لا اِلـٰهَ اِلّا هُوَ مِنْ جَميعِ ظُلْمى وَ جُرْمى وَ اِسْرافى عَلىٰ نَفْسى وَ اَتُوبُ اِلَيْه.
📚 مکتوبات خطی، جُنگ ۱۳، ص ۹۷
🆔 @allame_tehrani
🔹توبه مقدمهٔ اطاعت
🔰نماز توبه در روز يكشنبهٔ ماه ذىالقعده
🌷خوشنودی خداوند از توبهٔ بندهٔ خود
🔸شرایط استغفار به روایت از اميرالمؤمنين عليهالسّلام
براى بدست آوردن طاعت خدا قبل از هر چيز از تمام مسائلى كه قبلاً گرفتار آن بودى توبه كن، توبهاى صادقانه.
از رسول خدا صلّىاللّهعليهوآلهوسلّم روايت شده است كه در روز يكشنبهٔ ماه ذىالقعده فرمود:
مردم كداميک از شما مىخواهيد توبه كنيد؟
راوى مىگويد: گفتيم: رسول خدا همهٔ ما مىخواهيم توبه كنيم. حضرت فرمودند:
غسل كرده، وضو گرفته و چهار ركعت نماز بجا آوريد. در هر ركعت يک بار «فاتحةالكتاب»، سه بار«قل هو اللّه أحد»و يک بار «معوذتين» (قل أعوذ برب الناس و قل أعوذ برب الفلق) بخوانيد. آنگاه هفتاد بار استغفار نموده و در پايان«لا حول و لا قوّة إلّا باللّه»بگوييد. سپس بگوييد: «يا عزيز يا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جميع المؤمنين و المؤمنات فإنّه لايغفر الذّنوب إلّا أنت»؛ (اى عزيز! اى بخشاينده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را ببخش كه جز تو كسى گناهان را نمىبخشد).
آنگاه فرمود:
بندهاى از امت من چنين عملى را انجام نمىدهد، مگر اين كه از آسمان به او ندا مىرسد: بندهٔ خدا عمل را از نو شروع كن كه توبهٔ تو قبول، و گناهانت بخشيده شد. فرشتهٔ ديگر از زير عرش ندا مىكند: اى بنده مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادى ديگرى صدا مىزند: در روز قيامت، دشمنانت را از تو راضى مىنمايند. فرشتهٔ ديگرى ندا مىكند: اى بنده با ايمان از دنيا مىروى ، دينت از تو گرفته نشده و قبر تو وسيع و نورانى خواهد شد. منادى ديگرى صدا مىزند: پدر و مادرت راضى مىشوند، گرچه خشمگين باشند، پدر و مادر تو و خاندانت بخشيده شده و در دنيا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئيل ندا مىكند: من با فرشتهٔ مرگ پيش تو آمده و به او دستور مىدهم كه با تو خوشرفتار بوده، بخاطر مرگ آسيبى به تو نرسانيده و به نرمى روح را از بدنت خارج نمايد.
گفتيم: رسول خدا اگر كسى در زمان ديگرى چنين بگويد چطور؟
فرمودند:
چيزهايى را كه گفتم براى او نيز خواهد بود. جبرئيل اين مطالب را در شب معراج به من گفت.
امام باقر عليهالسّلام فرمودند:
«خداوند از توبهٔ بندهٔ خود بيش از شخصى كه در شب دراز و بسيار تاريک مركب سوارى و آذوقهٔ خود را گم كرده و سپس پيدا كند، خوشحال مىشود».
و نيز از اميرالمؤمنين عليهالسّلام روايت شده است كه:
«به شخصى كه در حضور حضرت گفت: أستغفر اللّه، فرمودند: مادرت به عزايت بنشيند. مىدانى استغفار چيست؟ استغفار درجهٔ بلندمرتبگان بوده و شش شرط دارد:
1⃣ اول - پشيمانى از گذشته.
2⃣ دوم - تصميم بگيرى كه هيچگاه آن را انجام ندهى.
3⃣ سوم - اين كه حقوق تمام مخلوقات را ادا كرده تا جايى كه خداوند را سبكبار ديدار نمايى.
4⃣ چهارم - تمام واجباتى را كه ضايع كردهاى جبران نمايى.
5⃣ پنجم - گوشتى را كه از مال حرام روئيده با اندوه ذوب كرده تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت جديدى بوجود آيد.
6⃣ ششم - رنج فرمانبردارى را به جسم بچشانى، همانگونه كه شيرينى گناه را به آن چشانيدهاى.
و در اين هنگام بگو: أستغفر اللّه».
شرح حقيقت توبه و چيزهايى را كه بايد از آن توبه كرد در جاى خود آمده، و اينجا همين مقدار بيان كافى است.
📚 المراقبات (ترجمهٔ ابراهیم محدث بندرریگی)، ص ۳۶۸ تا ۳۷۰
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔹«بیان حقیقت توبه» در کلام میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضواناللهعلیه فهرست ↓۱- حقيقت توبه ↓۱.۱
🔹«بیان حقیقت توبه»
در کلام میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره)
برنامهٔ سلوک - توبه.pdf
5.69M
1⃣ گام اول: یقظه و توبه
🔸شناخت حقیقت گناه
🔹توبهٔ تفصیلی
🔸توبه از حق الله و حق الناس
🔹نشانه توبهٔ واقعی
🔸پاسخ به وسوسههای شیطان
🔹دستور توبه
🔸تکرار توبه
🔹اصلاح و پاکسازی
✍ استاد وکیلی (حفظهالله)
📚 سلوک توحیدی، ص ۱۵۳ تا ۱۷۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 برشی کوتاه از متن کتاب:
هرگاه انسان از خواب غفلت برخیزد و به حالت یقظه برسد، شایسته است فوراً از همهٔ گناهان یک توبهٔ کلی بکند و بگوید: «خدایا من هر کار کردم پشیمانم و سعی میکنم عبد باشم و حرف گوش کنم»؛ ولی پس از آن باید توبهٔ تفصیلی انجام داد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰متن دستور توبه و توضیحات:👇
eitaa.com/ezdevaje_elahi/5170
🆔 @allame_tehrani
🔴 توجه به یک نکتهٔ مهم
استاد (مرحوم علامه طهرانی) میفرمودند: «پس از عمل توبه و احساس آمرزش و آرامش حاصل از آن، سالک حق ندارد تصاویری از گناهان لذتبخش خویش را به یاد آورد. باید همهٔ آنها را دفن کند و با امید به رحمت الهی سیر خود را آغاز کند و ادامه دهد.
عزیزی میگفت: «پس از انجام عمل توبه که به دستور استادم انجام دادم، آنقدر مورد عنایت خداوند قرار گرفتم که هرچه به ذهنم فشار آوردم، حتی یک مورد گناه از گناهان گذشته به یادم نیامد که نیامد.» خوشا به حالش که حدیث نبوی را وجدان کرد. پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ؛(۱) «هر کس از گناه توبه کند، گویا هیچ گناهی نداشته است.»
✍ آیتالله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
📚 «سیر و سلوک»، ص۵۴۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- کافی، ج۲، ص۴۳۵؛ بحارالأنوار، ج۶، ص۲۱
🆔 @allame_tehrani
17.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اهمیت محاسبهٔ نفس
✅ هرکس محاسبهٔ نفس کند سعادتمند میشود
🎙آیتالله رضایی تهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🔸کوتاهی در توبه
کوتاهی کردن در توبه و به تأخیر انداختنِ آن خود معصیتی مستمر و در حال تکرار است.
✍ علامه طباطبائی (رضواناللهعلیه)
📚 المیزان، ج۴، ص۲۴۲
🆔 @allame_tehrani
🤲 برای توبه شتاب کنید
ای برادران حقیقت! و ای دوستان راه! پیش از آنکه سموم گناهان به روح ایمانتان ضرری غیر قابل جبران وارد سازد، شتاب کنید برای توبه، توبهای دقیق و تحسینبرانگیز.
✍ آیتالله حاج شیخ محمد بهاری (قدس سره)
📚 تذکرة المتقین، ص۴۳
🆔 @allame_tehrani
مراقبات ماه ذوالقعدةالحرام.pdf
3.84M
🔰مراقبات ماه ذوالقعدةالحرام
🔹فضیلت ماههای حرام
🔸عمل توبه در ماه ذوالقعده
🔹کیفیت نماز توبه و ثمرات آن
🔸فضیلت عمل شب نیمه ماه ذوالقعده
📚 گلشن أحباب، ج۴، ص ۴۵ تا ۵۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 برشی از متن کتاب:
«و أحدِثْ فی ذلکَ تَوبَةً صادِقَةً عَمّا کُنْتَ عَلَیهِ قَبلَ دُخولِ هذا الشَّهْر.» «باید در این ماه از گناهانی که پیش از آمدن این ماه انجام دادهای توبهای صادقانه و راست بجا آوری.» حتی اگر قبل از این ماه توبه کرده باشی باید در این ماه مجدداً توبه نمائی.
توبه عملی است که مؤمن باید همیشه با او ممارست داشته باشد. همیشه باید این عمل استغفار را داشته باشد؛ نه اینکه یک مرتبه در عمرش نماز توبه بخواند و استغفار کند و بعد استغفار را ترک کند، نه! باید همیشه استغفار نمود.(۱)
... آقا رضواناللهتعالیعلیه دربارهٔ افرادی که وارد سلوک میشدند ولی نماز توبه و استغفار نمیخواندند، میفرمودند: این افراد نمیتوانند بهرهای از سلوک داشته باشند حتماً باید نماز استغفار را بخوانند! حتماً باید بخوانند!
نماز توبه، همین نمازی است که از رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در یکشنبهٔ ماه ذوالقعدةالحرام وارد شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- حضرت امیرالمؤمنین علیهالسّلام میفرمایند: تُوبُوا إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ ادْخُلُوا فِى مَحَبَّتِهِ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يُحِبُّ التَّوابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ وَ الْمُؤْمِنُ تَوَّابٌ. (الخصال، ج۲، ص۶۲۳)
🆔 @allame_tehrani
38.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️گناهی که موجب بهشت رفتن میشود!
🔸فَفِرُّوا إِلَی اللّٰهِ؛ اگر آدم بخواهد فرار کند، باید برود در دامن خدا!
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹تـوبـه
🔰بیان حقیقت توبه
❤️عـشـق ❤️🔥عـشـق الـهـی
📍مطالبی دربارهٔ «عشق و محبت» و «نفس»
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
0⃣ نمرهٔ صفر
🏷 مؤمن عمل خودش را صفر میبیند!
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🔑 ولایت امام رضا (علیهالسلام) کلید بهشت است
▪️پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم):
مَن أحَبَّ أن یَلقَى اللَّهَ ضاحِکاً مُستَبشِراً فَلیَتَوَلَّ عَلِیَّ ابنَ مُوسَى الرِّضا؛
کسى که دوست دارد خندان و با روى گشاده خداوند را دیدار کند، باید از محبّت و ولایت على بن موسى الرضّا علیهالسلام بهرهمند باشد.
📚 بحارالأنوار، ج36، ص296
🆔 @allame_tehrani
🕌 اجابت خواسته و پذیرایی امام رضا (علیهالسلام) از علّامه طهرانی
...حقیر در همان سال (۱۴۰۰ هجری قمری)، بعد از دوماه یعنی در روز بیست و ششم ماه جمادیالأُولی به مهاجرت مشهد مقدّس و آستانبوسى و تکحیل کُحل و سرمهٔ خاک پاى زوّار حضرت امام هشتم علىّ بن موسى علیهما و على ءَابآئِهما و أولادِهما جمیعُ صلواتِ الله و ملآئکتهِ المُقرّبین و أنبیآئِه المُرسلین و عبادِه الصّالحین من الأَن إلى قیام یوم الدّین موفّق آمدم، و بار نیاز خود را یکسره در این عتبهٔ ملائکپاسبان فرود آوردم، و با کمال التماس به مقام قدس و طهارت و علوّ درجات آن حضرت از وى درخواست فقیرانه و عاجزانه نمودم که: من قادر بر تشخیص صلاح و فساد خود نیستم و راه صواب را از خطا نمىشناسم، اینک با شفاعت و مدد شما از خداوند جَلّت عظمتُه و عَلَت ءَالآؤُه مسألت دارم تا خودش دستم را بگیرد و از هزاهز و فتن آخرالزّمان برهاند و آنى به خود وامگذارد؛ و اللهُ المُستعان.
آن حضرت روحى فداه پذیرفتند و در مراقبت از هر گونه به نحو اتمّ و اکمل نه به مقدار گدائى من بل بقدر سلطنت و کرامت خویشتن مرحمت فرمودند.
📚 اللهشناسی، ج۱، مقدمهٔ ثانیه، ص۱۹
🆔 @allame_tehrani