جریان حجّ بیتاللهالحرام مرحوم حداد (قدس سره).pdf
1.3M
🔰جریان حجّ بیتاللهالحرام حضرت حاج سید هاشم حداد (قدساللهسره)
🔸ورود آيةالله زنجانی فَهری در مسجد الخَيف، و ملاقات با آقای حدّاد (قدّس سره)
🔸بيان حدّاد كه: التزام به طاعات و تجنّب از معاصی بدون توجّه به خدا، مجوسيّت محضه است
🔸مراد حقيقی از احتياط در «وَ خُذْ بِالاِحْتياطِ في جَميعِ ما تَجِدُ إلَيْهِ سَبيلاً»
🔸بيان حضرت حدّاد در حقيقت رَمْي جمرۀ عقبه، و عظمت حضرت زهرا سلاماللهعليها
📚 روح مجرد، ص۱۴۱-۱۴۷
🆔 @allame_tehrani
🔸آب دهان در مستراح ریختن مکروه است
آب دهان در مستراح ریختن مکروه است، چون از اجزاءِ بدن مؤمن است و نباید با قاذورات مخلوط شود؛ امّا نخامهای را که انسان از دهان در مستراح میریزد اینطور نیست زیرا که نخامه از اجزاء بدن نیست، آنهم از فضولات است و خَلْط آن با سائر قاذورات اشکالی ندارد.
▪️عارف واصل مرحوم حاج سید هاشم حداد
📚 روح مجرد، ص۱۰۹
🆔 @allame_tehrani
🔹دلخوشی انسان
کار باید کرد، کوشش باید داشت، زحمت باید کشید، کسالت را باید کنار گذاشت، ولی به عملی که انسان انجام میدهد نباید دل خوش کند. دلخوشی انسان فقط و فقط باید خدا باشد، چون غرض هستی خداست، چون نهایت هستی خداست.
📚 «گلشناحباب»، ج٩، ص۱۵۶
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انسانهای زرنگ چگونه زندگی میکنند؟
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
💫 پاداش اعمال بر اساس هدف و مقصود انسان
تا انسان، انسان است باید کار انسانی کند؛ اگر اعمالی انجام بدهد که مادون درجۀ انسانیّت اوست، خود را ارزان فروخته است و از او مؤاخذه میکنند! انسان باید کار انسان کند، نه کار حیوان؛ اگر کار حیوان کند، خود را به حیوان معامله کرده است و در روز قیامت همنشین با انسانها نخواهد بود. انسان باید خود را در سطح انسانیّت بیاورد؛ سطح انسانیّت اینقدر بالا و شریف و عزیز است که خدای علیّ أعلیٰ خودش را در مقابل انسان معامله میکند! یعنی میگوید: مقام انسان اینقدر بالا است که اگر خود را به بهشت و به حورالعین عوض کند، کم است؛ به تمام بهشتها عوض کند، کم است؛ انسان باید خودش را با من معامله کند:
﴿إِنَّ ٱللَهَ ٱشۡتَرَىٰ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ أَنفُسَهُمۡ وَ أَمۡوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلۡجَنَّةَ﴾؛(۱) «خدای علیّ أعلیٰ جانها و مالهای مؤمنین را میخرد و در مقابل آن، بهشت میدهد.»
آن جان و مال در مقابل هر هدفی بوده است، همان بهشت به او داده میشود؛ اگر جَنّة اللِّقاء باشد و انسان جان یا مال را برای لقاء خدا بدهد، لقاء خدا دنبال اوست؛ یعنی خود خداوند هست و خود خدا انسان را خریده است و خودش را ثَمَن معامله قرار داده است. در این صورت، انسان فروشنده شده است و خدا خریدار! مَبیع و مُثمَن و چیزی که فروخته است، مال و نفس اوست و آن چیزی که در مقابل این به فروش میرسد، بهشت است؛ و آن بهشت هم بر اساس اخلاص نیّات و درجات، تفاوت میکند.
📚 مبانی اخلاق، ج۲، ص۵۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- سورهٔ توبه (٩)، آیهٔ ١١١.
🆔 @allame_tehrani
⚡️سلوک و رياضات، بجهت استعداد يافتن برای جذبات الهيّه است
بدانكه سلوک و رياضات و تصفيه، بواسطهٔ آن است كه مستعدّ جذبهٔ الهی شوند؛ و الّا هيچكس را به عمل، وصول به آن حضرت ممكن نيست فلهذا فرمود كه:
گدايی گردد از يک جذبه شاهی
به يک لحظه دهد كوهی به كاهی
يعنی: جَذْبَةٌ مِنْ جَذَباتِ الْحَقِّ تُوازي عَمَلَ الثَّقَلَيْنِ (۱).
📚 اللهشناسی، ج۱، ص۲۱۷
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- «يک جذبه از جذبههای حقّ، مساوی و موازی با عمل جنّ و انس میباشد.» (اطلاعات بیشتر در «پست بعدی»)
🆔 @allame_tehrani
▪️پاورقی «پست قبل»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- «يک جذبه از جذبههای حقّ، مساوی و موازی با عمل جنّ و انس میباشد.» اين عبارت را شيخ نجمالدّين رازی در «مرصاد العباد» در چهار موضع ذكر كرده است. در سه موضع (ص212 و ص225 و ص511) بدون استناد به كسی، برای مطلب خود شاهد آورده است. و در يک موضع (ص369) آن را استناد به پيغمبر داده است و گفته است: وَ قالَ النَّبيُّ صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: جَذْبَةٌ مِنْ جَذَباتِ الْحَقِّ تُوازي عَمَلَ الثَّقَلَيْنِ.
و ايضاً همين شيخ مولّف در رسالهٔ «عشق و عقل» ص64 آن را بدون استناد به كسی ذكر نموده است. و تعليقه زننده بر اين كتاب، در ص109 گويد: «اين كلام از سخنان أبوالقاسم إبراهيم بن محمّد نصرآبادی است كه از اكابر متصوّفهٔ قرن چهارم (متوفّی 372) میباشد.
جامی در شرح حال ابراهيم أدهم با مختصر اختلافی اين عبارت را آورده است: جذبةٌ من جَذباتِ الحقِّ تُربي عملَ الثّقلينِ. أبوسعيد أبوالخير نيز با تعبير «كما قال الشّيخ» اين عبارت را ذكر كرده است («أسرار التّوحيد»، چاپ طهران، ص247). مولانا جلالالدّين نيز در «مثنوی» فرموده است:
اين چنين سيری است مستثنی ز جنس
كآن فزود از اجتهاد جنّ و انس
اين چنين جذبی است نی هر جذب عام
كه نهادش فضل أحمد و السّلام
(نقل از كتاب «فيه ما فيه» به تصحيح فروزانفر).»
🆔 @allame_tehrani
🔰توصیهای از حضرت آیةالله قاضی (قدّسسرّه) برای نشاط در سحر
[مرحوم حاج سید هاشم حدّاد] میفرمودند:
مرحوم آقا (یعنی مرحوم قاضی) خودش اینطور بود و به ما هم اینطور دستور داده بود که: در میان شب چون برای نماز شب برمیخیزید، چیز مختصری تناول کنید؛ مثل چای یا دوغ یا یک خوشۀ انگور یا چیز مختصر دیگری که بدن شما از کسالت بیرون آید و نشاط برای عبادت داشته باشید.
📚 «روح مجرد»، ص۷۶
🆔 @allame_tehrani
هدایت شده از #برمدارعلی_میمانیم
بِسْمِ اللـه الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ
✨ تاریخ را از نو بخوان...!
📜 اینبار، شما راوی بزرگ ترین اتّفاق جهان اسلام یعنی #غدیر هستید. غدیر را چگونه روایت میکنید؛ که عقول آن را بپذیرد و قلوب آن را در بر گیرد؟!
📄 توضیحات:
1️⃣ بازخوانی روایت غدیر بر اساس مجلّدات ۶ تا ۹ کتاب شریف امام شناسی نوشته مرحوم علامّۀ طهرانی رضوان الله تعالی علیه میباشد.
2️⃣ شرکت در این مسابقه برای عموم آزاد است.
3️⃣ متن ارسالی شما باید « ۱۱۱۰ کلمه » باشد. کمتر و یا بیشتر شدن کلمات از تعداد مقرّر، امتیاز منفی دارد.
4️⃣ شما میتوانید به صورت گروهی در این مسابقه مشارکت کنید... !
5️⃣ شاخص های ارزیابی موارد زیر میباشد:
✅ بیشترین انطباق با گزارشات مرحوم علامه طهرانی از غدیر در امام شناسی ( ۸۰ امتیاز )
✅ خلّاقانه بودن شیوه روایت گری و زاویه دید جدید ( ۵۰ امتیاز )
✅ شیوایی و رسایی زبان روایت ( ۵۰ امتیاز )
✅ تطبیق تعداد کلمات با مقدار مقرّر ( ۱۱۱۰ ) کلمه ( ۲۰ امتیاز )
6️⃣ حداقل امتیاز لازم برای قبولی متن، ۱۳۰ امتیاز میباشد.
✨ جوائز:
🥇نفر اوّل مبلغ ۶ میلیون تومان
🥈نفر دوم مبلغ ۳ میلیون تومان
🥉نفر سوّم مبلغ ۱ میلیون تومان
🗓 زمان ارسال آثار:
دوشنبه ۱۷ ذی الحجة الحرام سال ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۴ تیر سال ۱۴۰۳
📬 جهت ارسال آثار از طریق نشانی @barmadareali_support اقدام نمایید.
🏷 #امیرالمومنین |#برمدارعلی | #امام_شناسی
💫 # بر مدار علی | ارتباط با پشتیبانی