7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨سرّ پیامبر
حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی
🆔 @allame_tehrani
❤️🔥"کیمیای تکامل"❤️🔥
[هدف از مجموعۀ دستورات دین]
لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممکن است. همهٔ دستورات شرع مقدس مقدمهٔ ظهور این کیمیای تکامل است.
▪️مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۹
❤️ عشق:
http://erfanvahekmat.com/e/jF
❤️🔥 عشق الهی:
https://b2n.ir/eshghe_elahi
🆔 @allame_tehrani
🔹سیر إلی الله و توجه به حقوق انسانها
▪️علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه الزکیّة
برخى گمان مىکنند که سیر و سلوک إلى الله، صرف شرکت در مجالس ذکر و مداومت بر أذکار و أورادى است که از استاد و مربّى خود تلقّى کردهاند؛ و با وجود اینکه سالهاست که در مضمار و میدان مجاهده با نفس قدم گذاشتهاند، هنوز حرکتى نکرده و در همان عالم طبع محبوس ماندهاند. غافل از اینکه سیروسلوک، رعایت و مواظبت بر دقائق و ظرائف أدب عبودیّت و تعامل با موجودات عالم هستى است. سیروسلوک إلى الله انطباق متن زندگى با شریعت محمّدیّه صلوات الله علیه و آله است یعنى جمیع أحوال و أطوار زندگى، از فردى تا اجتماعى، از ارتباط با عیال و فرزند و تدبیر امور منزل تا دیگر امور را بر أساس دین تنظیم کرده و حقوق هر یک را به نحو أتمّ و أکمل أدا کند. و لذا به بهانهٔ سیر و سلوک نمىتوان از حقوق دیگران چیزى را فروگذار کرد.
📚نورمجرد، ج۱، ص۵۳۰
سیر و سلوک
رعایت حقوق
حقوق خانواده در کلام ابن فهد حلی
🆔 @allame_tehrani
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹اولین قدم در راه خدا
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@Nooremojarrad_com
💥باید مجاهده کرد...
🆔 @allame_tehrani
🔆🌷جلوۀ نور حضرت صدّیقۀ طاهره سلاماللهعلیها در هنگام ولادت🌷🔆
▪️حضرت امام صادق علیهالسلام:
فلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ.
وقتی حضرت زهراء سلام الله علیها به دنیا آمدند، نور از وجود ایشان ساطع و در همۀ خانههای مکّه وارد شد، و در شرق و غرب زمین محلّی نماند مگر اینکه آن نور در آنجا تابید.
📚«الأمالی» شیخ صدوق، ص۵۹۴
🆔 @allame_tehrani
✨حقّ عظیم حضرت صدّیقۀ طاهره سلاماللهعلیها✨
▪️آیةالله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (قدّس سرّه):
اگر از فضائل حضرت فاطمه سلاماللهعلیها نبود جز این روایت که: آن حضرت محبّان خود و محبّان ذریّۀ خود و بلکه محبّانِ محبّان خود را شفاعت میکنند، همین برای شیعه کافی بود که حقّ تعظیم آن حضرت و بزرگداشت ولادتشان در حدّ توان را اثبات کند، و بعد از آن به کوتاهی نسبت به آن حضرت اعتراف نماید؛ چرا که بعضی از حقوق أدا شدنی نیستند حتّی اگر انسان نهایت تلاش خود را به کار برد.
📚«المراقبات»، ص۶۷
🆔 @allame_tehrani
صلوات خاصهٔ حضرت زهرا سلاماللهعلیها.mp3
2.57M
🌷صلوات خاصهٔ حضرت زهرا🌷
(سلام الله علیها)
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ
فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَ نَبِیِّکَ
وَ اُمِّ اَحِبّآئِکَ وَ اَصْفِیآئِکَ
الَّتِى انْتَجَبْتَها وَ فَضَّلْتَها وَ اخْتَرْتَها عَلَىٰ نِسآءِ الْعالَمینَ
اللّٰهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها
وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّها
وَ کُنِ الثّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها
اللّٰهُمَّ وَ کَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدىٰ
وَ حَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ
وَ الْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْاَعْلیٰ
فَصَلِّ عَلَیْها وَ عَلَىٰ اُمِّها [خَدیجَةَ الکُبْریٰ]
صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ تُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها
وَ اَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هـٰذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَ السَّلامِ.
🎙حاج علیاصغر انصاریان
📚 مفاتیح الجنان
📹صلواتخاصه(آیةاللهفاطمینیا)
📜زیارت حضرتزهرا سلاماللهعلیها
🆔 @allame_tehrani
✨مقام حضرت زهرا عليهاالسّلام در أعراف✨
...ولی در اينجا يك نكته بايد ذكر شود، و آن اينستكه: مقام حضرت صدّيقۀ كبری فاطمۀ زهرا سلاماللهعليها كجاست؟ آيا آنهم بر اعراف است، و يا در مراتب و درجات پائينتر؟
هيچ شكّی نيست كه آن مقام مقدّس نيز در طراز مقام فرزندانش از پيشوايان و ائمّۀ اهل بيت است، و علّت آنكه در اين روايات تصريح به وقوف آنحضرت بر اعراف نشده است، به جهت آنستكه ضعفاء عقول حقيقتاً اعراف را كوهی مثلاً به مثابۀ جبال دنيا تخيّل میكنند، و بنابراين صعود آن مخدّره بر فراز كوه و تلّ، منافی مقام حيا و عصمت است.
كما اينكه در بعضی از روايات سابقاً داشتيم كه با آنكه حال آن بیبی در محشر و سائر مشاهد با ائمّه يكسان است، و با آنكه آن مخدّره نيز بر بالين هر شخص محتضر هنگام مرگ حاضر میشود، ولی در روايات احتِراماً لِجَلالها نامشان را نبردهاند، و مخصوصاً در روايات ذكر شده كه برده نشدن نام به علّت قصور ادراک و فهم عامّه است.
زيرا آنان نمیدانند كه در مقام عالی اعراف كه از بهشت عالیتر است و حجاب اقرب است، عنوان اُنوثيّت در مقابل ذكوريّت نيست؛ همۀ اين عناوين برداشته میشود، اين عناوين متعلّق به پائين اعراف و متعلّق به بهشت و دوزخ است، و لذا نام مقدّس آن بیبی منطوی در عنوان رجال آمده است در اين آيۀ مباركه: وَ عَلَي الاعْرَافِ رِجَالٌ.
همچنانكه بدون شبهه نام آن بیبی منطوی در عنوان رجال است در آيۀ مباركۀ نور:
فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللّٰهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ و يُسَبِّحُ لَهُ و فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ * رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَـٰرَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللّٰهِ وَ إِقَامِ الصَّلَو'ةِ وَ إِيتَآءِ الزَّكَو'ةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَـٰرُ. [۱]
«در خانههائی كه خدا رخصت داده است كه رفعت يابد و نام او در آنجاها برده شود، تسبيح خدا را مینمايند در صبحگاه و شبانگاه مردانی كه هيچ كسب و تجارتی آنان را غافل نمیدارد از ياد خدا، و نه از إقامۀ نماز و نه از دادن زكوة. و از روزی كه دلها و چشمها از آن روز در وحشت و اضطراب است در واهمه و دهشت هستند.»
باری، مجال ضيق است كه در اين باره قدری بيان و قلم را گسترده داريم، تا اخلّاء روحانی و برادران ايمانی بدانند كه مقام و درجۀ اين زن كه افتخار هزاران پيغمبر و امام، و شفيعۀ صدّيقان و شهيدان و پيامبران اولواالعزم است، تا چه حدّ و چه غايت است! او سرّ رسول الله است، او جوهره و سلالۀ نبوّت است، كه رسول خدا دست او را میبوسيد، و بر جای خودش مینشاند، و پيوسته در بيتش میرفت، و هر وقت از سفر و غزوه مراجعت میكرد، اوّل به ديدن او در خانۀ او میرفت.
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره)
📚 معادشناسی، ج۱۰، ص۶۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- آيۀ 36 و 37 از سورۀ 24: النّور
🆔 @allame_tehrani
🌷صلوات محییالدّین بر حضرت صدّیقۀ کبریٰ (سلاماللهعلیها)
وَ (صَلَواتُ اللّٰهِ وَ مَلَآئِکَتِهِ وَ حَمَلَةِ عَرْشِهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ مِنْ أَرْضِهِ وَ سَمآئِهِ) عَلَی الْجَوْهَرَةِ الْقُدْسیَّةِ فی تَعَیُّنِ الإنْسیّةِ.
صورَةِ النَّفْسِ الْکُلّیَّةِ، جَوادِ الْعالَمِ الْعَقْلیّةِ، بَضْعَةِ الْحَقیقَةِ النَّبَویَّةِ، مَطْلَعِ الأنْوارِ الْعَلَویَّةِ، عَیْنِ عُیونِ الأسْرارِ الْفاطِمیَّةِ.
النّاجیَةِ الْمُنْجیَةِ لِمُحِبّیها عَنِ النّارِ. ثَمَرَةِ شَجَرَةِ الْیَقینِ، سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینِ. الْمَعروفَةِ بِالْقَدْرِ، الْمَجْهولَةِ بِالْقَبْرِ. قُرَّةِ عَیْنِ الرَّسولِ، الزَّهْرآءِ الْبَتولِ؛ عَلَیْها الصَّلَوٰةُ وَ السَّلامُ.(۱)
«درود و تحیّات بیشائبۀ خداوند، و فرشتگان او، و حاملین عرش او، و جمیع عالم آفرینش او، از زمینی او و آسمانی او، بر آن پاکیزه گوهر قدس باد، که با تجرّد قدسیّه در هیئت انسیّه، عالم بشریّت را زینت داده است.
آن حقیقت طاهره، خود صورت نفس کلّی و بخشنده و نیروآورندۀ عالم عقلی است. پارهای از حقیقت احمدی، و مَطلَع و مَشرِق انوار علوی است. و اصل و منبع سرچشمههای اسرار مکنونۀ فاطمی است.
رستگار و آزادکنندۀ محبّین خود از آتش است، و جوهرۀ ثمرۀ درخت معرفت و یقین، و بزرگ بانوی بانوان عالمین. قدرش معلوم و معروف، و قبرش پنهان و مجهول است. نور دیدۀ رسولالله، و نام گرامی و لقب سامیاش فاطمۀ زهراء، و بتول عذراء است؛ که درود و سلام خدا بر او باد.»
📚 معادشناسی، ج10، ص66
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- جزو صلوات معروفهٔ محیىالدّین عربى است که ملّا محمّدصالح موسوى خلخالى آن را ترجمه و شرح کرده، و در قطع جیبى بنام «شرح مناقب» به طبع رسیده است؛ ص ١٧١ و ١٧٢.
🆔 @allame_tehrani
🌷أشعار مرحوم کمپانی دربارۀ حضرت زهرا سلاماللهعلیها
أُمُّ أئِمَّةِ الْعُقولِ الْغُرِّ بَلْ
اُمُّ أبیها وَ هْوَ عِلَّةُ الْعِلَلْ
روحُ النَّبیِّ فی عَظیمِ الْمَنْزِلَه
وَ فی الْکِفآءِ کُفْوُ مَنْ لا کُفْوَ لَهْ
تَمَثَّلَتْ رَقیقَةَ الْوُجودِ
لطیفَةٌ جَلَّتْ عَنِ الشُّهودِ
تَطَوَّرَتْ فی أفْضَلِ الأطْوارِ
نَتیجَةُ الأدْوارِ وَ الأکْوارِ
تَصَوَّرَتْ حَقیقَةُ الْکَمالِ
بِصورَةٍ بَدیعَةِ الْجَمالِ
فَإنَّها الْحَوْرآءُ فی النُّزولِ
وَ فی الصُّعودِ مِحْوَرُ الْعُقولِ
یُمَثِّلُ الْوُجوبَ فی الإمْکانِ
عَیانُها بِأحْسَنِ الْبَیانِ
فَإنَّها قُطْبُ رَحَی الْوُجودِ
فی قَوْسَیِ النُّزولِ وَ الصُّعودِ
وَ لَیْسَ فی مُحیطِ تِلْکَ الدّآئِرَهْ
مَدارُها الْأعظَمُ إلّا الطّاهِرَهْ (۱)
«او مادر امامان عقول روشن و درخشان است، بلکه مادر پدر خودش است، در حالیکه آن پدر علّة العلل است.
او در اَرزندگی مقام، روح پیامبر است. و در همسری و همتائی همتای کسی است که همتا ندارد.
او در ظرائف و رقائق وجود، متمثّل گردیده است، و لطیفهای است که از مقام شهود و ادراک بسی بالاتر است.
او در با فضیلتترین اطوار، صورت گرفته است، و نتیجه و خلاصۀ ادوار و اکوار است.
حقیقت کمال در بیسابقهترین صورت زیبای خود شکل گرفته است.
او در عالم نزول، حوراء است و در مراتب صعود، محور عقلها و اندیشهها.
او با واقع و عیان خود، به احسن بیان و بیّنه، عالَمِ وجوب را در عالم امکان تمثیل کرده است.
او قطب آسیای عالم وجود است، چه در قوس نزول و چه در قوس صعود.
آری! در محیط این دائرۀ نزول و صعود، مدار اعظم و اوسعی غیر از فاطمۀ طاهره نیست.»
📚معادشناسی، ج۱۰، ص۶۷
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- «انوار قدسيّه» آيةالله شيخ محمّدحسين اصفهانی كمپانی، ص31
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🌷صلوات محییالدّین بر حضرت صدّیقۀ کبریٰ (سلاماللهعلیها) وَ (صَلَواتُ اللّٰهِ وَ مَلَآئِکَت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷صلوات جناب محییالدین ابن عربی بر حضرت زهرا سلاماللهعلیها
🎙مرحوم مؤذن زادهٔ اردبیلی
🌷متن و ترجمهٔ صلوات
🆔 @allame_tehrani
🔑 مراقبهٔ تام؛ کلید رشد و پیشرفت
✅ مراقبه؛ غیرت بر انجام ظرائف و دقائق
✍ حجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی (حفظه الله)
مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) در بیانی فرموده بودند:
«سیر و سلوک و حقیقت ایمان و تقوا فقط به نماز و عبادت نیست بلکه به مراعات کردن ظرائف و ریزهکاریهاست.»
در یکی از سخنرانیهای خود دربارۀ «مراقبه» مطالب بسیار ارزشمندی دارند که واقعاً موجب تنبه است و به ما میفهماند در امر سلوک هم اگر انسان نسبت به همهٔ دقائق غیرت ورزید امید توفیق و به ثمر رسیدن هست وگرنه دستش خالی میماند. قسمتهائی از این فرمایش را با هم مرور کنیم؛ ایشان میفرمایند:
پیمودن راه خدا به حرف و گفتار نیست؛ این توأم با عمل است و هر مقداری که انسان عمل کند ناجح و صاعد است و به هر مقداری که عمل نکند عقب افتاده... سلوک عبارت است از عمل! سلوک راه خدا عمل است! سالک یعنی کسی که قدم راستین در راه میگذارد و از همهٔ این کارهای او مهمتر توطین نفس است که در اوّل وهله باید کمر ببندد و خودش را محفوظ بدارد -به حول و قوّهٔ خدا- از همهٔ آفات و عاهاتی که در این طریق است. یک: زیادهروی در غذا و خوراک و لذات مادّی است؛ سالک نباید غذا زیاد بخورد، نباید پُر بخورد، تا گرسنه نشده نباید غذا بخورد؛ گوشتخوردن و تخممرغ و روغنیجات و غذاهای سنگین که بر معده سنگین است، بر کبد و کلیه سنگین است اینها زیادش ضرر دارد؛ تَفَکُّه، تفنّن، سورچرانی، عیشرانی، اینها ضرر دارد.
و مرحوم قاضی -رحمة الله علیه- به شاگردانش دستور میداده غذا برای تفكّه(۱) نخورید! ... و سکوت کردن و حرف بیجا نزدن و زیاد صحبت نکردن، بلکه از صحبتهای عادی اجتناب کردن، این برای سالک جزء دستورات حتمی است.
سالک باید صحبت نکند، نه اینکه بگوید: مثلاً ما مینشینیم با همدیگر دو نفر رفیق، اینطرف آنطرف صحبت میکنیم، از زمین و آسمان و شرق و غرب و سیاست و اینطرف و آنطرف، و بعنوان اینکه مثلاً ما دو نفر رفیق هستیم و همدل و هممسلک اینها ضرر ندارد، نخیر! خیلی ضرر دارد! و بکلّی ساقط میکند و از بین میبرد من حيثُ لا يَشعُر!
این آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی بهجت فومنی (که الآن الحمدلله در قید حیات هستند و در قم مشرّفند) ایشان از شاگردان مرحوم قاضی بودند و در همان زمان جوانی و صباوت و اینها که در مدرسه «سیّد» حجره داشتند - و ظاهراً هفت سال هم در همان مدرسه بودند - بقدری در مراقبت و سکوت ایشان رعایت داشتند که طلبهای در مدرسهشان ایشان را نمیدید!
آقای حاج شیخ عباس قوچانی -رحمة الله علیه- که یک سال و چند ماهی است به دار ابدی رحلت کردهاند ایشان میفرمود که: ما در مدرسهٔ «سیّد» حجره داشتیم با ایشان (البته دو حجره) و وقتی که آقا شیخ محمدتقی خدمت مرحوم قاضی - رحمة الله علیه - رسید و دستورات گرفت ایشان همیشه دیگر عبا را به سر میکشید وقتی که از مدرسه میخواست برود برای درس و برگردد؛ که در راه کسی اصلاً با او برخورد نکند و صحبت نکند و او را به سلام و علیک مشغول نکند. و بعد میفرمودند ایشان که: بقدری ایشان در این مراقبه شدید بود که وقتی میخواست بیاید توی مدرسه و برود به حجرهاش، از آن دری که خلاصه دالانِ پشت مدرسه، که بطرف اطاق بالا و فوقانی پله داشت از آنجا میرفت نه از توی صحن مدرسه، که به کسی برخورد نکند. و اینها هم مال یکی و دو روز نیست، مال هفت سال تمام است، ایشان این کار را میکرد! و خُب نتیجهاش را هم خودشان میبردند.
... سکوت یکی از دستورات اساسی این راه است؛ اگر انسان سکوت نکند مطلقاً تمام دارائیهای نفس و مکتسبات نفس از بین میرود. نفس زحمتی کشیده ذکری میگوید، عبادتی دارد، من باب مثال شبی تا به صبح إحیاء داشته، خُب این نفس کسب میکند دیگر، اگر سکوت کرد آن برایش محفوظ میماند؛ و این نفسش همان طور مکتسباتش محفوظ میماند و آرام و با سکینه، این دنبال مکتسبات جدیدی میرود. و اما نه اگر سکوت نکرد تمام نفسش به هم میخورد آشغال و هر کثافاتی که در نفسش هست دو مرتبه اینها به هم میخورد و آب صافی نفس و روحش دو مرتبه آلوده میشود و خودش هم نمیفهمد به حسب ظاهر.
و اما میگوید که: چه کنیم که پیشرفت نداریم؟ چه کنیم که ترقی نداریم؟ چه کنیم تکامل نداریم؟ این برای همین جهت است که آنچه را که کسب میشود اینها از یک جای دیگر هدر میرود. مثل مخزن دو سوراخه است که از یک سوراخ آب وارد میشود و از یک سوراخ هم آب خارج میشود؛ خُب در تمام مدت عمر اگر در این مخزن آب وارد بشود چیزی نمیماند...
(ادامه دارد...)
📚 غیرت حسینی و عفت زینبی، ص۵۳-۵۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- لذت بردن و خوشگذرانی
⬇️ ادامـــهٔ مطلب ⬇️
🆔 @allame_tehrani