فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تأثیر همنشین در روح و روان انسان
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
🗓 قول صحیح در تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
یک بار مرحوم آقاى حاج ابوموسى به ایران آمده بودند و مرحوم علّامه والد مىخواستند به دیدن ایشان در منزل صدیق مکرّم آقاى حاج موسى محیى بروند، و در روز سیزده جُمادى الأُولى موعدى تعیین شد و ایشان همراه با رفقا به ملاقات مرحوم حاج ابوموسى رفتند. در آن روز صاحب خانه به رسم مألوف از میهمانان با شیرینى پذیرائى کردند. علّامه والد تا چشمشان به شیرینى افتاد فرمودند: آقا شیرینى را برگردانید.
بعد فرمودند: قول صحیح در تاریخ شهادت حضرت فاطمهٔ زهراء سلام اللّٰه علیها، سوّم جُمادى الثّانیه یعنى نودوپنج روز پس از رحلت رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم است که در کتب تاریخ «خمسةوتسعین» ثبت شده است و در برخى کتابها «تسعین» به «سبعین» تصحیف گشته است و برخى فکر کردهاند که شهادت، هفتادوپنج روز پس از رحلت آن حضرت بوده است؛ و این معنى صحیح نیست. با این وجود چون امروز به گمان برخى روز رحلت حضرت صدّیقهٔ طاهره است و منتسب به آن حضرت شده احترامش واجب است و نباید در این روز شیرینى تناول کرد.
📚 «نورمجرّد»، ج۲، ص۴۷۳
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔰خود را بشناس تا خدا را بشناسی! آیات أنفُسی یعنی نفسِ خود انسان؛ انسان از خودش خدا را بشناسد، و این
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 صاحبدل چه کسی است؟
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚔️ تملک نفس در مخالفت هویٰ است
🔸تا به نیروی ریاضت عاقبت
🔸نفس سرکش را زبون کردیم ما
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🔰رابطهٔ بین محبت و دین
اُسّ و مُخّ دین و طىّ راه خدا، محبّت به خدا و منسوبین به اوست و لذا بهترین و سریعترین راه براى این مقصود تحصیل محبّت است.
📚 رسالهٔ مودت، ص۴۳
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4345
🆔 @allame_tehrani
🔴 شدیدترین درجات گناه، توجّه و محبّت به اهل معاصی است
⭕️ محبّت استقلالی به غیر خدا شدیداً در قرآن مورد انتقاد قرار گرفته است
🚫 آیات ناهیه در مورد محبّت به غیر خدا
💎 محبّت به خدا شریفترین موهبت الهی
🔰اطاعت از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، لازم غیر قابل انفكاک محبّت به خداست
اُسّ و مُخّ دین و طىّ راه خدا، محبّت به خدا و منسوبین به اوست و لذا بهترین و سریعترین راه براى این مقصود تحصیل محبّت است. و به عكس شدیدترین درجات گناه، توجّه و محبّت به اهل معاصى و دشمنان خداست؛ چون محبّت به أفراد منحرف و ستمگر در دل اثر قساوت و شقاوت میگذارد و دل را به نقش دل آنان منقّش میگرداند و بدین وسیله صفات و روحیات آنان در دل ظهور و به تبع آن، كردار و أعمال آنان در انسان پیدا میشود.
لذا نفسِ محبّت به دنیا و زخارف زودگذر آن گناه شمرده شده است؛ كَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ.(1) و محبّت به جمعآورى مال و ذخیره كردن آن گناه شمرده شده است؛ وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبّاً جَمّاً.(2)
و گذشته از آنكه مُنكرات یكایک گناه شمرده شده است، محبّت به كارهاى قبیح و انتشار آن در بین جامعهٔ اسلامى و مؤمنین نیز گناه شمرده شده، بلكه چون این محبّت خود مولّد گناه و سرچشمهٔ پیدایش معاصى است داراى كیفرى بسیار سخت خواهد بود؛ إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ.(3)
و همچنین نفس محبّت به غیر خدا، به محبّت استقلالى، و محبّت به بُتها و به أفرادى كه انسان آنها را مورد تبعیت و اطاعت خود قرار میدهد و به عنوان شركاء خدا محسوب مىگردند، شدیداً در قرآن مجید مورد انتقاد قرار گرفته است؛ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ.(4)
و در مقابل این آیات كه جدّاً انتقاد از محبّت دنیا و جمع مال و شركاى خدا و غیره مىكند، آیاتى است كه بنحو أتمّ از محبّت به خدا و اولیاى خدا تمجید و تحسین مىنماید؛ قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ.(5) «بگو اى پیغمبر: اگر محبّت به خداى دارید باید از من پیروى كنید تا بالنّتیجه شما نیز مورد محبّت خدا واقع شوید و گناهان شما را بیامرزد.»
معلوم مىشود كه محبّت به خدا گرانمایهترین و شریفترین موهبت از مواهب الهى است كه او را خدا موضوع كلام قرار داده و بر آن اطاعت از رسول خدا را مترتّب نموده است، در حالی كه ممكن بود بگوید: اگر مىخواهید بهشت بروید یا جهنّم نروید، یا جامعهٔ شما اصلاح گردد، یا داراى نفس متّقى و پاكیزه گردید و غیر اینها. ولى ملاحظه مىشود كه فقط محبّت به خدا را عنوان قرار داده و نفس اطاعت از رسول خدا را به عنوان لازم غیر قابل انفكاک، ملازم آن قرار داده است.
📚 رسالهٔ مودت، ص۴۳ تا ص۴۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- آيهٔ ٢٠، از سورهٔ ۷۵: القيامة؛ [«هرگز! بلکه شما دنياى نقد و عاجل را دوست میداريد.»]
2- آيهٔ ٢٠، از سورهٔ ٨٩: الفجر؛ [«و مال دنيا را بسيار دوست میداريد.»]
3- آيهٔ ١٩، از سورهٔ ٢٤: النّور؛ [«حقّاً کسانى که دوست دارند أعمال زشت و ناپسند در بين مؤمنين رواج يابد، عذابى دردناک براى آنها در دنيا و آخرت خواهد بود؛ و خدا میداند و شما نمىدانيد.»]
4- قسمتى از آيهٔ ۱۶۵، از سورهٔ ٢: البقرة؛ [«برخى از مردم شريکانى را در برابر خدا اختيار مىکنند که آنان را همانند دوستى و محبّت به خدا، دوست مىدارند، ولى کسانى که ايمان آوردهاند با شدّتى بيشتر خداوند را دوست میدارند.»]
5- قسمتى از آيهٔ ٣١، از سورهٔ ٣: ءَالعمران.
🆔 @allame_tehrani
❌ محبّت به دشمنان خدا و رسول، انسان را از ایمان خالی میکند
محبّت به دشمنان خدا و رسول چنان اثر قوى در نفس انسان میگذارد كه به كلّى زمینهٔ نفس را از ایمان خالى مىكند و رائحهاى از آن باقى نمىگذارد. و در این صورت أعمال صالحهٔ انسان چون خس و خاشاكى خواهد بود كه در سرزمین خشک و بىآب و علف روئیده، هیچ بو و طراوتى و جمال و زیبندگى نخواهد داشت. مثال عمل صالح به انضمام محبّت به دشمنان دین، مثال گل و گیاهى است كه در مزابل روئیده باشد؛ اگر فرضاً ظاهرى فریبا داشته باشد ولى باطن و اصل آن متعفّن و زشت است.
📚 رسالهٔ مودت، ص۴۶
🆔 @allame_tehrani
13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 خدایا ما تو را میخواهیم، همین...
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
💎 عمل با اخلاص لازم است
اهتمام اوليای خدا از پيامبران و امامان به تكاليف شرعيّه موضوعيّت دارد، زيرا اين امور برای تقرّب به خدا و حصول ملكۀ تقوی و صفای باطن و اتّصاف به اسماء و صفات الهيّه است.
و اين همه اصرار آن بزرگواران، برای تزكيه و تهذيب نفس و تخلّق به اخلاق حميده و پيدايش عبوديّت تامّه است نه آنكه صرفاً عملی بدون محتوای معنوی و اخلاص بجا آورده شود و انسان نيز بدان دلخوش باشد. پس عمل با اخلاص لازم است.
فَمَن كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَ لَايُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً.[1]
«كسی كه اميد زيارت و ملاقات پروردگار خود را دارد بايد عمل صالح انجام دهد، و در عبادت پروردگارش شريک و انبازی قرار ندهد.»
📚 معادشناسی، ج4، ص232
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- قسمتی از آيۀ 110، از سورۀ 18: الكهف.
🆔 @allame_tehrani
🤲 دعایی که مرحوم قاضی سفارش کرده بودند در قنوت نمازها بخوانید!
دعایی است که مرحوم قاضی رحمةاللهعلیه به آقای حاج شیخ عبّاس قوچانی دامتبرکاته دستور دادهاند:
[۱] اللهُمّ ارزُقنی حُبَّکَ و حُبَّ ما تُحِبُّه، و حُبَّ مَن یُحِبُّکَ، و العَمَلَ الّذی یُبَلِّغُنی إلی حُبِّکَ، و اجعَل حُبَّکَ أحَبَّ الأشیاءِ إلَیَّ.(1)
[۲] اللهُمّ نَوِّر ظاهِری بِطاعَتِکَ، و باطِنی بِمَحَبَّتِکَ، و قَلبی بِمَعرِفَتِکَ، و رُوحِی بمُشاهَدَتِکَ، و سِرّی بِاستِقلالِ اتّصالِ حَضرَتِکَ، یا ذا الجَلالِ و الاکرام.(2)
[۳] اللهُمّ اجعَل فی قَلبی نوراً، و فی سَمعی نوراً، و فی بَصَری نوراً، و فی لِسانی نوراً، و فی یَدَیَّ نوراً، و فی رِجلَیَّ نوراً، و فی جَمیعِ جَوارِحی نوراً، یا نورَ الأنوارِ.(3)
[۴] اللهُمّ أرِنی الأشیاءَ کَما هِیَ.(4)
[۵] اللهُمّ کُن وِجهَتی فی کُلِّ وَجهٍ، و مَقصَدی فی کُلِّ قَصدٍ، و غایَتی فی کُلِّ سَعیٍ، و مَلجَئی و مَلاذی فی کُلِّ شِدَّةٍ و هَمٍّ، و وکیلی فی کُلِّ أمرٍ، و تَوَلَّنی تَولِّی عِنایَةٍ و مَحَبَّةٍ فی کُلِّ حالٍ، برَحمَتِکَ یا أرحَمَ الرّاحِمینَ.
📚 مکتوبات خطی، جُنگ3، ص50
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️پاورقی ⬇️
🆔 @allame_tehrani
▪️پاورقی «پست قبل»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- اللهشناسی، ج١، ص۲۲۴، تعلیقه: «از جمله فقرات دعایی است که در قنوت نمازهای فریضه و نافله خوانده میشود و اوّل فقرۀ آن این است: «اللهُمَّ ارزُقنی حُبَّکَ و حُبَّ ما تُحِبُّهُ و حُبَّ مَن یُحِبُّکَ و العَمَلَ الَّذی یُبَلِّغُنی إلَی حُبِّکَ وَ اجعَلْ حُبَّکَ أحَبَّ الأشیاءِ إلَیَّ.»
همۀ این دعا را در بحرالمعارف، ص٣٠٩ ـ قسمتی را از حضرت رسول و قسمتی را از أمیرالمؤمنین علیهما الصّلاة و السّلام ـ آورده است؛ و نیز در مجموعهٔ مطبوعهای کوچک از حاج ملّا محمّدجعفر کبودرآهنگی قسمتی از آن موجود است.
آیت عظمای حقّ مرحوم حاج میرزا سیّد علی آقا قاضی ـ تَغمَّده الله برضوانه ـ به شاگردان خود دستور میدادهاند این دعا را در قنوت نمازهایشان بخوانند.»
2- لبّاللباب، ص١٢، تعلیقه: «از جمله فقرات دعای منسوب به أمیرالمؤمنین علیهالسّلام که حاج مولا جعفر کبوترآهنگی آن را شرح کرده و در کتاب کوچک جیبی طبع شده است.»
3- إقبالالأعمال، ص٧٢؛ اللهشناسی، ج١، ص۶۲، به نقل از رسالۀ عشق و عقل، با قدری اختلاف.
4- معادشناسی، ج۵، ص۱۰۷، تعلیقه: «دعای أمیرالمؤمنین با شرح آن به قلم حاج ملّا محمّدجعفر کبودرآهنگی که در کتاب کوچک جیبی طبع شده است.»
🆔 @allame_tehrani
🔰صراط مستقيم يعنی جمع ميان ظاهر و باطن
عدّهاى كه به ظاهر پرداخته و از عباديّات و اعمال حسنه فقط به فعل قالبى اكتفا كنند و از مغز و جوهره به پوست قانع گردند چقدر از كعبهٔ مقصود دور و از جمال و لقاى او مهجورند.
و همچنين عدّهاى كه به معناى فقط گرويده و از اتيان اعمال حسنه و عبادات شرعيّه شانه خالى كنند چقدر از متن واقع كناره بوده، و از حقيقت به مجاز، و از واقع به تخيّل و توهّم قناعت كردهاند.
مگر نه آنست كه نور خدا در تمام مظاهر عالم امكان سارى و جارى است؟ پس چرا بدن را از عبادت معاف داريم و اين عالم جزئى را از تجلّى انوار الهيّه تعطيل نمائيم؟ و به الفاظِ وصول و لبّ و مغز و عبادت قلبى اكتفا كنيم؟
آيا اين عبادت فقط از يكسو نيست؟
أمّا النّمَطُ الأوسط و امّت وسط آن دستهاى هستند كه جمع بين ظاهر و باطن نموده و تمام درجات و مراتب وجودى خود را به عبادت و انقياد حضرت محبوب واداشته و در اين سفر ملكوتى تجهيز مىكنند.
ظاهر را عنوان باطن، و باطن را جان و حقيقت ظاهر نموده، و هر دو را با يكديگر چون شير و شكر بهم درآميختهاند؛ از ظاهر، مرادشان وصول به باطن، و باطن را بدون ظاهر هباءً منثوراً شمارند.
اللّهُمَّ نوّر ظاهرى بطاعتک، و باطنى بمحبّتک، و قلبى بمعرفتک، و روحى بمشاهدتک، و سرّى باستقلال اتّصال حضرتک، يا ذا الجلال و الإكرام.(1)و(2)
📚 رسالهٔ لبّاللّباب، ص11
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- از جمله فقرات دعاى منسوب به اميرالمؤمنين عليهالسلام كه حاج مولى جعفر كبوترآهنگى آن را شرح كرده و در كتاب كوچک جيبى طبع شده است.
2- خداوندا ظاهرم را به طاعتت، و باطنم را به محبّتت، و قلبم را به شناختت، و روحم را به ديدارت، و سويدايم را به پيوستگى تامّ به حضرتت نور بخش، اى صاحب جلال و جمال.
🆔 @allame_tehrani