💠 قواعد تنظیم حیات اجتماعی انسان، از دیدگاه شهیدصدر:
🔶 دین، میان «حب ذات» که یک امر فطری در انسان است، و تأمین «عدالت، رفاه و سعادت» که مصلحت زندگی اجتماعی او و واقع زندگی اوست، جمع میکند. از سویی، حب ذات را تعطیل نمیکند، و از سویی قائل به عدالت اجتماعی است؛ بنابراین میان ارزشهای فردی و اجتماعی جمع میکند.
🔶 دین از دو طریق، این جمع را انجام میدهد:
الف) باور به توحید، موجب میشود تا انسان در عین حب ذات، در جهت تأمین رضایت الاهی، به فکر مصالح اجتماعی هم باشد. در صورتی که فهم مادی از حیات، عنصر اجتماع را به مخاطره میاندازد و صرفا مصالح شخصی را پر رنگ میکند.
ب) باور به توحید، موجب میشود که اسلام از میان دو سنخ میلهای طبیعی انسان (میل به مادیات و میل به معنویات، عواطف و احساسات) نگذارد انسان به خود واگذار شود تا میل به مادیات غلبه کند؛ بلکه او را تربیت میکند تا میل به معنویات در او رشد کند و بر میل به مادیات غلبه کند. این با حب ذات هم سازگار است؛ زیرا انسان با رشد معنویت در او، این میل را برای خودش دوست دارد و به جهت حب ذات، آن را پرورش میدهد و شخصا از آن لذت میبرد.
🔶 طریق اول، «فهم معنوی از زندگی» و طریق دوم «حس اخلاقی به زندگی» نام میگیرند. که هردوی اینها با محوریت رضای الاهی است که جامعه بشری را در مسیر عدالت قرار میدهد. این باور، فرد و جامعه را با هم در نظر میگیرد و حیات فردی و اجتماعی را بهصورت متوازن تأمین میکند. نه فرد محوریت در تشریع و حکم دارد و نه مصالح اجتماعی صرف (المدرسة الاسلامیة: ص 76-80).
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
💠 تحلیل شهیدصدر درباره شیوه شکل گیری جامعه مدرن غربی:
تجربههای علمی مانند، فیزیک، شیمی، روانشاسی و... که بر طبیعت انسان انجام میشود و بر پایه مشاهده و تجره عینی است، اساس شکلگیری نظام اجتماعی اروپای جدید نیست. بنابراین، اینکه برخی اساس شکلگیری نظام اجتماعی جدید اروپا را در سطح سیاست، اجتماع و اقتصاد، مطالعات علمی در علوم طبیعی میدانند درست نیست، بلکه مباحثی چون حق آزادی، عدالت اجتماعی و ...، همه اموری نظری هستند که مشاهدهپذیر نبوده، حاصل تجربه اجتماعی بشر در طولانی مدت هستند. این تجربهها، گرچه در حد فردی (مثلا پی بردن به نیازهای فرد و برطرف کردن آن با مطالعات علوم طبیعی) قابل مشاهده و تجربه هستند، اما در سطح اجتماعی، نیازمند تجربههای اجتماعی بلندمدت هستند و قابل مطالعه با علوم طبیعی نیستند. غرب نیز، با تکیه بر این تجربههای اجتماعی خود، نظام اجتماعی فعلی را نظام اصلح میداند، نه با تکیه بر مطالعه علوم طبیعی. این نظریات، همان مذاهب فکری مختلف هستند. (المدرسة الاسلامیة: 29-32)
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
💠 نقص پیریزی نظام اجتماعی مدرن غرب از دیدگاه شهیدصدر:
جامعهانسانیای که با تجربههای بشری شکل میگیرد، بازتاب اراده و هوای نفس آن جامعه است؛ بنابراین:
👈 این جامعه نمیتواند انسانی را تربیت کند که ارادهای فراتر از اراده شکلدهنده آن جامعه داشته باشد؛
👈 و نیز نمیتواند انسانی تربیت کند که بر هوای نفس خود در راستای تعالی انسانی غلبه کند. (المدرسة الاسلامیة: 27-28)
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
🔵 عوامل پیروزی انقلاب ایران از دیدگاه شهیدصدر ره:
«انقلاب ایران، به دلیل اینکه بیشترین پیوند را با مرجعیت و بنیانهای دینی و مذهبی داشت، و با توجه به رهبری حکیمانه یک مرجع و نیز، پایداری شجاعانه و رسیدن به اوج آگاهی دینی و بینش سیاسی، توانست بر استعمارگران غلبه کند» (اسلام، راهبر زندگی: 28).
🔴 در تحلیل این بیان علامه صدر می توان 5 عامل را موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست:
1ـ پیوند جامعه با دین و مذهب (که با مؤلفه «پیوند با مرجعیت و بنیان های دینی» به آن اشاره شده است)؛
2ـ برخورداری از یک رهبر دینی حکیم (که در امام خمینی ره متجلی بود)؛
3ـ مردمی بودن؛
4ـ برخورداری مردم ایران از روحیه مقاومت و شجاعت؛
5ـ برخورداری مردم ایران از بصیرت دینی و سیاسی (که به زمان شناسی ایشان بازمی گردد).
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
شهید صدر و ایده علم دینی
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر
پیشتر دو کتاب در عرصه نقش حکمت عملی در علوم انسانی معرفی شد: «قانون اخلاق» و «جایگاه شناسی حکمت عملی». کتاب نخست برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی در سال گذشته بود و کتاب دوم، امسال برگزیده کتاب سال حوزه علمیه شد.
این امر، اهمیت این دو کتاب را در این عرصه نشان می دهد. به این مناسبت، بار دیگر پژوهشگران علوم انسانی اسلامی را به مطالعه این دو کتاب دعوت میکنیم.
🔸«ارتباط دین و حکومت» از دیدگاه شهیدصدر🔸
💫 حکومتها به صورت غالبی، به سه دسته تقسیم می شوند:
اول) اقلیمی (بازتاب وحدت اقلیمی در وحدت سیاسی)؛
دوم) قومی (بازتاب وحدت قومی در وحدت سیاسی)؛
سوم) فکری (بازتاب وحدت فکری در وحدت سیاسی).
💫 قسم اول و دوم، بر پایه وحدت عاطفی است و قسم سوم، بر پایه وحدت فکری است و تنها همین قسم است که به دلیل داشتن جهانبینی، صلاحیت دارد بر اساس آن حکومت شکل گیرد و وحدت سیاسی مردم حول آن تحقق یابد.
🔸 حکومت در نظام اسلامی، از قسم سوم است. اسلام یک دین عمومی و برای همه بشر است، و محدود به قوم، ملیت، نژاد و زبان خاص نیست. (برگرفته از: بارقه ها، ص 284-285)
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
▫«علوم انسانی و طبیعی در قرآن»؛
در قرآنکریم گزارههایی درباره علوم طبیعی و علومانسانی یافت میشود. با این وجود، آن هنگام که سخن از اکتشاف نظریه علمی قرآن میشود، این پرسش مطرح میشود که آیا سهم علومانسانی و طبیعی در مراجعه به قرآن یکسان است؟
▫ شهیدصدر با تبیین هدف قرآن که هدایت انسان است، و وظیفه قرآن در راستای این هدف، که عملیات تغییر انسان است، توضیح میدهد که موضوعات علومانسانی چون «قوانین تاریخ»، همراستا با هدف و وظیفه قرآن هستند؛ به خلاف علوم طبیعی، که بهصورت جانبی و استطرادی در قرآن مطرح میشوند (السنن التأریخیة فی القرآن: 47-49).
🔻 در اینصورت میتوان تضمین کرد که قرآن بهدلیل اینکه هدفش هدایت، و وظیفه اش تحقق راهبری عملیات تغییر بشری است، حتما درباره هر موضوعی در اینباره سخن دارد؛ گرچه در سطح نظریه های پایه. البته، ایشان استخراج نظریه قرآنی درباره موضوعات علوم طبیعی را نفی نمیکند، ولی از دیدگاه ایشان برمی آید که بهدلیل همراستا نبودن هدف علوم طبیعی با هدف قرآن، تضمینی در اینباره نیست که قرآن حتما درباره این قسم موضوعات، نظریه به ما ارائه دهد.
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «مسیر تحقق اقتصاد اسلامی»🔸
🔻 از دیدگاه شهیدصدر، تنها راه ممکن که میتوان از آن طریق به اقتصاد اسلامی دست یافت عبارت است از «کشف رویکرد (مذهب) اقتصادی از راه عملیات اجتهاد در فهم متون، و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان مدلولات آن متون در فرایندی واحد». (اقتصادنا: 460)
🔻 با این وصف نکات اصلی شهید صدر در شکل گیری اقتصاد اسلامی این امور خواهند بود:
- در اقتصاد اسلامی لازم است "مذهب (رویکرد) اقتصادی" اسلام کشف شود؛
- "اکتشاف" در رسیدن به این رویکرد، شرط است (نه تولید یا بازسازی و...)؛
- این اکتشاف از راه "عملیات اجتهادی" میسر است؛
- عملیات اجتهادی بر پایه "متون دینی" (قرآن و سنت معصومان علیهم السلام) باید باشد؛
- "نظامی بنیادین" لازم است که بتواند میان مدلولات برآمده از اجتهاد از متون ایجاد "هماهنگی و یکپارچگی" نماید؛
- کل این فرایند، "به هم پیوسته و واحد" باشد.
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
🔘 برشی از کتاب «درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی (در جستجوی تفسیر موضوعی)» (محمدی فرد و موسوی؛ در آستانه نشر):
🔹 ... محقق قرآنی نباید تصور کند که ميتواند صرفاً با تکيه بر روشهاي تحقيق متني اجتهادي، نظريه علوم انساني قرآني را به چنگ آورد، همچنانکه او نمیتواند بدون ملاک از روشهاي تحلیل متن علوم انساني بهره برد و برداشتش دستخوش تحميل بر قرآن نگردد؛ زیرا روش با مسئله همراستا و همسنخ است. بنابراين، روشي که از ابتدا براي فروگشايي متن حاصل آمده، تنها منتهي به کشف معناي الفاظ ميشود، و روشي که از ابتدا براي کشف قوانين اجتماعي و شناسايي واقعيات انساني ابداع شده، منتهي به استخراج نظريه هاي علوم انساني خواهد شد. از اينرو، صرف بهکارگيري روشهاي متني که بخشی از روش اجتهادي هستند، و بدون داشتن يک روش شناسي اجتهادي از سنخ علوم انساني، محقق را به نظريه قرآني نخواهد رساند.
🔸 شهيد صدر به خوبي به اين مطلب اشاره دارد و تفسير کاملا متني قرآن را، منتهي به نظريههاي اساسی قرآن نميداند؛ بلکه دستيابي به نظريات قرآن را، نیازمند بهره گیری از يک سير فرايندي از واقع زندگي بهسوي قرآن می داند، که روش خاص خود را نيز ميطلبد (السنن التأریخیة فی القرآن: 24-25).
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
♦ «دیدگاه قرآن درباره جبهه مقابل انبیاء، در حرکت اجتماعی بشری»
◾ از دیدگاه قرآن، به لحاظ تاریخی، یک ارتباط سلبی میان جایگاه اجتماعی «نبوت» در زندگی بشری و جایگاه اجتماعی «مترفین و مسرفین» وجود دارد؛ این ارتباط سلبی، حاکی از نقیض طبیعی بودن این دو جایگاه در اجتماع است. این ارتباط، به نقش نبی در جامعه و نقش مترفین و مسرفین در جامعه باز میگردد (السنن التأریخیة فی القرآن: 63-64)
◾ از اینرو، یکی از سنن تاریخ که قرآن مطرح کرده، مقابله دائمی انبیا با مترفین است. زیرا قطب مقابل انبیا در جامعه، مترفین هستند ... (همان: 148-149).
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
◾ در سالگرد شهادت اندیشمند بزرگ اسلامی، علامه شهید سیدمحمدباقر صدر، برشی از کتاب در دست چاپ با عنوان «درآمدی بر مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی» به فرهیختگان تقدیم میشود.
در فصلی از این کتاب، دیدگاه تفسیری شهیدصدر تبیین روششناختی میشود.👇
🔸 «تفسیر موضوعی، نظریه قرآنی، رویکرد علم دینی» (1)🔸
این مسئله که داور نهایی در تعیین و ارزیابی نظریه علمی کدام منبع معرفتی است، از مسائل مهم فلسفه علم است. در هر رویکرد علمی، تعیین میشود که اگر قرار است یک نظریه علمی داشته باشیم، ملاک و منبع معرفتی مرجع در این امر کدام است.
🔹 در همین راستا، شهیدصدر باوجود تأکید بر استفاده تفسیرموضوعی از تجربیات بشری، و بهرغم پررنگ بودن نقش تجربه در شناسایی موضوع، ملاک سنجش اعتبار علمی بودن نظریه را تجربه نمیداند، بلکه قرآن را بهعنوان منبع معرفتی مرجع تعیین میکند و نقش مفسر موضوعی را، کشفکننده این نظریه قرآنی میداند (المدرسة القرآنیة: 35-36). از دیدگاه وی، قرآن تنها کتاب جامع است که تمام پدیدهها را که با واقعیت اجتماعی یا تاریخی بشر مرتبط هستند، از بدو وجود و خلقت تا پایان جهان، تفسیر میکند (بارقهها: 235-236).
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «تفسیر موضوعی، نظریه قرآنی، رویکرد علم دینی» (2)🔸
🔹 این در حالی است که در رویکردهای علمی مختلف، داور نهایی از حیث منبع معرفتی مرجع در ارائه نظریه، متفاوت است. بهعنوان نمونه، در رویکرد علمی پوزیتیویستی، داور نهایی، تجربه در قالب دادههای کمّی است؛ بهاینمعنا که تنها زمانی نظریه علمی شکل میگیرد که تجربههای کمّی آن را ثابت کرده باشد. همچنین، در رویکرد علمی تفسیری، داور نهایی دانش عامه است، و واقعیت اجتماعی چیزی جز علم بینالاذهانی اجتماع انسانی نیست. در این رویکرد نیز تجربه کیفی ملاک ارزیابی دانش بهدست آمده است.
🔹 بنابراین، تأکید شهیدصدر بر اکتشاف نظریه از قرآن و یافتن پاسخ پرسشهای برآمده از زندگی بشری از قرآن، این نشاندهنده مرجعیت این منبع معرفتی در نظام فکری ایشان است.
▫ این تغایر منبع معرفتی مرجع با رویکردهای علمی رقیب، و بهتبع آن، تغایر روش اجتهادی با روشهای رقیب، حاکی از تفاوت نظام تولید علم در دیدگاه ایشان، براساس یک رویکرد علمی خاص است.
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان شهیدصدر خطاب به مردم عراق، ساعاتی پیش از شهادت
او علوی زیست، و همچون مولای خود، مظلومانه به شهادت رسید
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
🔻 «تفسیر موضوعی، به مثابه تفسیر ناظر به واقع زندگی انسانی»🔻
⬅ از دیدگاه شهیدصدر «تفسیر موضوعی»، برخلاف «تفسیر ترتیبی» که مسئله اش صرفاً رفع ابهام از الفاظ آیات و کلمات قرآن است، مسئله خود را از واقع زندگی بشری، در دو بعد انسانی و طبیعی، می گیرد (المدرسة القرآنیة: 29-31). بنابراین، قید «موضوعی» در این ترکیب، از حیث مسئلهشناسی، به معنای «آبجکتیو، عینی و واقعی» است؛ زیرا تفسیر موضوعی، مسئله تحقیق در آیات قرآن را از زندگی واقعی انسان اخذ میکند.
⬅ همچنین قید «موضوعی»، از حیث روش تحلیل متن، بهاین معناست که برخلاف تفسیر ترتیبی، که مفسّر طبق ترتیب مصحفی آیات، قرآن را تفسیر میکند، در تفسیر موضوعی محور بحث یک موضوع مشخّص است و تمام آیات قرآن برای دستیابی به آن موضوع، گردآوری و بررسی میشوند (همان: 35-36).
⏪ بر این اساس، در این دیدگاه، قید «موضوعی» تنها بهمعنای ارائه یک «موضوع» به قرآن نیست. بلکه، بهمعنای «عینی» بوده، مسئلهای است که از عینیت برخوردار باشد و از واقع زندگی اخذ شده باشد. در این معنا، درون قرآنی و برون قرآنی بودن موضوع محوریت ندارد، بلکه آنچه مهم است، «عینی» بودن و مرتبط بودن با زندگی واقع انسانی است.
⛔ این تصویر از دیدگاه شهیدصدر درباره چیستی تفسیر موضوعی، با دیدگاهی که «موضوع» را به درون قرآنی و برون قرآنی تقسیم کرده، متفاوت است. در آن دیدگاه، عبارت شهیدصدر چنین تفسیر میشود که تنها با عرضه موضوعات برون قرآنی به قرآن، میتوان نظریه قرآن را اکتشاف کرد.
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
👈 با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان خدمت همه سروران؛ به این مناسبت، فایل صوتی تدریس کتاب ارزشمند «السنن التأریخیة فی القرآن» (قوانین تاریخی در قرآن)، اثر علامه سیدمحمدباقر صدر، هر روز بارگذاری مجدد میشود. قابل توجه است که این تدریس توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدی فرد صورت گرفته است.
🔸 این کتاب، بهرغم حجم مختصرش، از هنگامی که به چاپ رسید، ایده «نظریه پردازی قرآنی» را وارد ادبیات مطالعات قرآنی کرد و توسط اندیشمندان جهان اسلام، مورد استقبال قرار گرفت.
🔸 توجه به این کتاب، از کلیدهای ورود به تولید «علوم انسانی دینی» است و شیفتگان قرآن و مباحث علم دینی، قطعا بی نیاز از آن نیستند.
المدرسة، جلسه 1.mp3
3.47M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 1
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
▫ «الگوها و کارکرد آن در شکل گیری و فروپاشی تمدنها» (بخش 1)
◀ جوامع انسانی سه دسته از الگوها را میپذیرند:
ـ الگوهای پست؛
ـ الگوهای آرمانی محدود؛
ـ الگوهای حقیقی.
◀ الگوهای پست از شرایط و ویژگیهایی واقعی، که بشر در آن زندگی میکند گرفته میشود. اینگونه الگوها زندگی را به امری تکراری تبدیل میکنند.
◀ الگوهای آرمانی محدود تنها وضعیت موجود را نمی بینند، بلکه درصددند تا قدمی فراتر نهند و نگاه آیندهنگری محدودی را در برابر انسان قرار دهند. خطر الگوی آرمانی محدود این است که وقتی انسان به این الگو رسید، خودِ الگو تبدیل به مانعی برای پیشرفت انسان میشود.
◀ الگوی حقیقی اما برگرفته از خداوند سبحان است. این الگو موجب میشود که تلاش و کمال انسانی دائمی و بدون محدودیت باشد و از سوی دیگر با واقعیت جهان هماهنگ باشد. (برگرفته از: السنن التأریخیة فی القرآن، درسهای 9-11)
#الگوهای_اجتماعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 2.mp3
3.14M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 2
تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد
#سنتهای_تاریخ
#تفسیر_موضوعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
شهید صدر و ایده علم دینی
▫ «الگوها و کارکرد آن در شکل گیری و فروپاشی تمدنها» (بخش 1) ◀ جوامع انسانی سه دسته از الگوها را میپذ
▫ «الگوها و کارکرد آن در شکل گیری و فروپاشی تمدنها» (بخش2)
◀ الگوهای پست و محدود به جهت اینکه انسانها به تدریج علاقه خود را به الگوها از دست میدهند، اثرگذاری خود را در ایجاد وحدت از دست میدهند و پرچمی که امت را یکپارچه میکرد فرومیافتد.
◀ الگوهای آرمانی محدود اما وضعیتی خطرناکتر دارند؛ زیرا این الگوها نیز، به جهت محدود بودن، بعد از دورهای پیشرفت به حالت راکد در میآیند. و سرانی بر این جوامع حاکم میشوند که مردم نزد آنها نقشی جز عده ای از افراد تابع نخواهند داشت و حاکمان در این موقعیت تبدیل به «طبقه» شده، به شکل ارثی یا خاندانی یا طبقاتی قدرت در میان آنان انتقال پیدا میکند. و در فرجام، که ملتها وفاداری خود به الگوی تکراری را از دست میدهد، مجموعه ای از جنایتکاران بر مردم مسلط میشوند و تمام خیرات بدست آمده را نابود میکنند. شهید صدر دوره جدید تاریخ اروپا را نمونهای از این نوع ملتها میداند.
◀ اما الگوی حقیقی همراه با تضاد دائمی با الگوهای پست و تکراری، انگیزهای دائمی برای حرکت بدون محدودیت و بدون مانع بشر است. و در واقع درگیری پیامبران و امامان در طول تاریخ در راستای مبارزه با موانع پیشرفت تمدن بشری با الگوی حقیقی است. الگویی که هماهنگی جهانی را بدون محدودیت برای انسانها به دنبال دارد. الگوی حقیقی با تغییرات کمّی و کیفی در زندگی بشر فرصت بینهایتی برای پیشرفت را در برابر بشر قرار میدهد.
♦ این الگوها هستند که هویت تمدنی ما را تعیین میکنند و میتوانند موجبات زوال یا بقاء یک تمدن را به دنبال داشته باشند.(برگرفته از: السنن التأریخیة فی القرآن، درسهای 9-11)
#الگوهای_اجتماعی
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr