🔸 «تفاوت مکتب اقتصادی اسلام با سرمایه داری، در مبحث تولید»🔸
🔺 اقتصاد اسلامی در زمینه ضرورت اهتمام به تولید و بهکار بردن تمامی شیوههای ممکن در راستای افزایش و بهسازی آن و توانمند ساختن انسان، که جانشین خدا بر روی زمین است، بر تسخیر نعمتها و بهرههای زمینی بیشتر، با تمامی مکاتب اجتماعی دیگر هماهنگ است. با این تفاوت که اسلام افزایش تولید را بهعنوان یکی از ضروریات اجتماعی، بر اساس چارچوب تمدن انسانی اسلام و مطابق اهداف عمومی خلافت انسان بر روی زمین، مطرح میکند.
🔺به همین جهت بین مکتب اسلام و مکاتب اجتماعی مادی، از نظر ارزیابی و روش، اختلاف شگرفی پیدا میشود؛ زیرا نظام سرمایهداری، بهعنوان مثال، رشد و توسعه تولید را ذاتا هدف میداند. در حالی که اسلام انباشتن ثروت را ذاتا هدف نمیداند، بلکه آن را وسیلهای برای ایجاد آسایش و رفاه و برپایی کامل عدالت در زندگی اجتماعی مردم و شرطی از شروط برپایی خلافت صالحه انسان بر روی زمین و تحقق اهداف بلند آن در راستای برپایی جامعه توحیدی قلمداد میکند .
🔺... [بنابراین] تولید در جامعه اسلامی بر این اساس پایه ریزی می شود که لوازم و وسایلی که برای یک زندگی سالم و به دور از اسراف لازم است تأمین و از تولید وسایلی که نمودهای هوس رانی واسراف کاری در جامعه است جلوگیری شود. اما در جوامع سرمایه داری، تولید مطابق شرایط تقاضا و قدرت خرید متقاضیان حرکت می کند و این موجب می شود که تولید به سمت تهیه کالاهای تن آسایی و وسایل سرگرمی و تزیین و آرایش برود؛ زیرا پایه چنین تقاضاهایی، قدرت خرید اشراف و ثروتمندان و کنار کشیدن تولید از فراهم سازی کالاهای ضروری به اندازه کافی و لازم است (اسلام راهبر زندگی: ص 105-106).
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
🔸آزادی حقیقی، در پرتو دین توحیدی🔸
⭕ ایده آزادی در جامعه اسلامی، به پشتوانه «باور به توحید» و «تنها منشأ قدرت دانستن خداوند» است؛ زیرا از آنجا که تنها خدا حق سلطه بر انسان را دارد، هیچ انسانی حق بهره کشی و سلطه بر دیگر انسان ها را ندارد (علامه شهید سیدمحمدباقر صدر، اسلام راهبر زندگی: ص 30-31).⭕
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از محمدی فرد
👆 تأییدیه اجتهاد علامه شهید سیدمحمد باقر صدر، از جانب آیت الله العظمی خویی ره.
◀ نکته قابل توجه در این تأییدیه، به کار برد وصف «علامه» و عبارت «فلکم أن تتحدثوا عن رأیه» است.
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
گردی از غوغای ما بر خاطراو نگذرد! (2).pdf
218.5K
💠 آنچه ما انسانها از نظریهها و تفسیر تاریخ و معادلات میان خود میگوییم در بهترین حالت، تنها در قالب وضعیتهای بشری جاری است، و نمیتواند این واقعیتهای الهی را به زیر چتر نظری خود بکشد.
دیدگاههایی که تلاش دارند دنیا را با عینک لیبرالیستها و مارکسیستها ببینند و جهان را با آن تفسیر کنند، توان درک و تبیین امام و جایگاه او در نظام آفرینش را ندارند.
...
💠 مطلبی که در ادامه تقدیم میشود، تحلیلی است روششناختی از دکتر هادی موسوی، بر تفاسیر مبتنی بر نظریههای اجتماعی از سیره اهل بیت ع؛ بهویژه نوشتهای که اخیرا توسط برخی پژوهشگران اجتماعی از قیام عاشورا ارائه شده است.
🔵 این تحلیل، مبتنی بر دیدگاههای علمشناختی شهیدصدر است.
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
♦ جایگاه مباحث قرآنی در شکل گیری تمدن اسلامی از دیدگاه علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر👇
https://b2n.ir/682061
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
تقدیم به شهید فخری زاده..pdf
185.2K
🔴 تقدیم به شهید فخری زاده، که همچون شهیدصدر، مظلومانه قربانی دشمنان اسلام و علم شد.
🔴 پس از سالهای آغازین انقلاب، نام شهدایی چون «صیاد شیرازی»، «علیمحمدی»، «شهریاری» و دیگر شهدای هستهای، «سردار سلیمانی»، و امروز، «فخری زاده» در لیست ترور مشاهده میشود. تمام این شهدای گرانقدر، از سبقه نظامی، یا سبقه علمی مرتبط با امور استراتژیک (دانشهای تجربی هستهای) داشتند.
🔴 حال، پرسش این است که چرا نوک پیکان ترورها از افراد علمی، فرهنگی و سیاسی، به افراد نظامی و دانشمندان علوم تجربی مرتبط با این عرصه چرخید؟
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
1020632 (1).pdf
311.3K
💠 راه ورود علوم انسانی به مشکلات کشور، حکمت عملی است
🔵 گفت و گو با دکتر هادی موسوی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره):
برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر اسلامی به سراغ قبیلهگرایی و قومگرایی رفتند. اما باید توجه داشت که قوم و قبیله، مبتنی بر یک نظام فلسفی و فکری نیست، تا پشتوانه تشکیل نظام اجتماعی باشد. ... بنابراین، راه حل اصلی، همان روی آوردن به نظام اسلامی است (بارقه ها: 115).
🔶 ایده حکمت عملی در علوم انسانی، در پی تأمین نظام فلسفی و فکری دینی، برای ورود به تولید علوم انسانی است.
🔷 در این زمینه، می توان به آثار زیر مراجعه کرد:
ـ قانون اخلاق، استاد علی عابدی شاهرودی؛
ـ جایگاه شناسی حکمت عملی، سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی.
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
💠 قواعد تنظیم حیات اجتماعی انسان، از دیدگاه شهیدصدر:
🔶 دین، میان «حب ذات» که یک امر فطری در انسان است، و تأمین «عدالت، رفاه و سعادت» که مصلحت زندگی اجتماعی او و واقع زندگی اوست، جمع میکند. از سویی، حب ذات را تعطیل نمیکند، و از سویی قائل به عدالت اجتماعی است؛ بنابراین میان ارزشهای فردی و اجتماعی جمع میکند.
🔶 دین از دو طریق، این جمع را انجام میدهد:
الف) باور به توحید، موجب میشود تا انسان در عین حب ذات، در جهت تأمین رضایت الاهی، به فکر مصالح اجتماعی هم باشد. در صورتی که فهم مادی از حیات، عنصر اجتماع را به مخاطره میاندازد و صرفا مصالح شخصی را پر رنگ میکند.
ب) باور به توحید، موجب میشود که اسلام از میان دو سنخ میلهای طبیعی انسان (میل به مادیات و میل به معنویات، عواطف و احساسات) نگذارد انسان به خود واگذار شود تا میل به مادیات غلبه کند؛ بلکه او را تربیت میکند تا میل به معنویات در او رشد کند و بر میل به مادیات غلبه کند. این با حب ذات هم سازگار است؛ زیرا انسان با رشد معنویت در او، این میل را برای خودش دوست دارد و به جهت حب ذات، آن را پرورش میدهد و شخصا از آن لذت میبرد.
🔶 طریق اول، «فهم معنوی از زندگی» و طریق دوم «حس اخلاقی به زندگی» نام میگیرند. که هردوی اینها با محوریت رضای الاهی است که جامعه بشری را در مسیر عدالت قرار میدهد. این باور، فرد و جامعه را با هم در نظر میگیرد و حیات فردی و اجتماعی را بهصورت متوازن تأمین میکند. نه فرد محوریت در تشریع و حکم دارد و نه مصالح اجتماعی صرف (المدرسة الاسلامیة: ص 76-80).
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr