eitaa logo
شهید کشوری
80 دنبال‌کننده
616 عکس
316 ویدیو
15 فایل
فصل این کلام هنوز تمام نشده است «مسجد سنگر است» اکنون که دشمن با جنگ شناختی و در حال شلیک توپخانه ی مجازیست من و شما اهل مسجد باید سنگرها را مستحکم تر کنیم. کانون فرهنگی مسجد المهدی علیه السلام کوی شهید کشوری خادم شما قاسمی @khkhhosein
مشاهده در ایتا
دانلود
- پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. - مهريّه، نرخ زن نيست، بلكه نشانه‌ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسراست. - زن، مالك مهريه‌ى خود است و با وجود زن پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهريه‌ى او را براى خود ندارند. - مهريّه، بهاى زن نيست، بلكه هديه‌ى مرد به همسرش مى‌باشد. - زن، در گرفتن يا بخشيدن مهريه، آزاد و مستقل است. - مال گوارا، مالى است كه صاحبش آنرا با طيب خاطر و رضايت ببخشد. - رضايت ظاهرى كافى نيست. رضايت قلبى لازم است. بخشش‌هاى اكراهى، اجبارى و يا رودربايستى اعتبار ندارد. - مهر و هبه، از اسباب مالك شدن است. - زنان تحت تأثير عواطف همه‌ى مهر خود را نبخشند. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 روز یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ 🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚 آیه ۴ سوره نساء(خانواده) ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً ۚ فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا(۴) و مهر زنان را در کمال رضایت به آنها بپردازید، پس اگر چیزی از مهر خود را از روی رضا و خشنودی به شما بخشیدند، از آن برخوردار شوید که شما را حلال و گوارا خواهد بود.(۴) معانی کلمات آیه صدقات: صدقه (به فتح صاد و ضمّ دال) مهريّه، جمع آن صدقات است . علّت اين تسميه ظاهرا آنست كه صدق احترام زن با آن روشن مى شود. نحلة: عطيّه. طبرسى فرموده: عطيّه اي كه در مقابل ثمن و عوض نباشد (قاموس قرآن) . هنيئا: هنأ: گوارا بودن. هنىء: گوارا. گويند: هنىء هر چيزى است كه در آن مشقّتى نيست. مراد از آن در آيه ظاهرا بلا مشقّت بودن است. مريئا: گوارا. راغب گويد: مرىء رأس لوله معده چسبيده بحلق است. «مرء الطعام» براى آن گويند كه موافق طبع است.[۱] نزول محل نزول: این آیه همچون دیگر آیات سوره نساء در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. [۲] شأن نزول: «شیخ طوسى» گوید: ابوصالح گويد: اين آيه خطاب به اولياء است زيرا وقتى كه زنان را شوهر مي‌دادند مهر و كابين آن‌ها را خود تصرف مي‌نمودند و به آن‌ها نمي‌دادند و اين آيه به همين منظور نازل گرديد، چنان كه ابوالجارود هم آن را از امام محمدباقر عليه‌السلام روايت نموده است و درباره اين قسمت از آيه «فان طبن لكم». عكرمة و ابراهيم و علقمه و قتادة و ابن عباس و ابن جريج و ابن زيد گويند: مورد خطاب آيه شوهران هستند زيرا برخى از زنان اگر مهر و كابين را از شوهران مى گرفتند و مي‌خواستند. مقدارى از آن را به شوهران خويش ببخشند، زشت و گناه مى شمردند سپس اين آية نازل گرديد و چنين بخششى را در مهر از طرف زنان مباح شمرد[۳].[۴] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‌ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَرِيئاً «4» و مهر وكابين زنان را به صورت هديه و با رغبت بدهيد و اگر با ميل و رغبت خويش چيزى از آن را به شما بخشيدند، آن‌را حلال وگوارا مصرف كنيد. نکته ها كلمه‌ى‌ «نِحْلَةً» به گفته‌ى راغب اصفهانى، از «نحل» به معناى زنبور عسل است. چون زنبور عسل به مردم عسل مى‌بخشد و توقّعى هم ندارد، به هديه هم‌ «نِحْلَةً» گفته مى‌شود. البتّه بعضى مفسّران «نحلة» را به معناى «دَين» گرفته‌اند. يعنى مهريّه، دَين و بدهى قطعى مرد است. در حديث آمده است: بهترين اموال خويش را براى سه مصرف قرار دهيد: 1. مهريّه. 2. حج. 3. كفن. اگر بهترين اموال را صرف مهريّه كنيد، فرزندان شما صالح مى‌شوند. «1» چون در جاهليّت و بعضى اقوام، مهريه زن را پدر يا بستگان مى‌گرفتند، خداوند در قرآن، ابتدا نام گيرنده را برد و فرمود: «وَ آتُوا النِّساءَ» مهريه را به خود زن بدهيد و نفرمود: «و اتوا صدقات النساء» مهريه زنان را بپردازيد، تا گيرنده هر كه بتواند باشد. پیام ها 1- پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. وَ آتُوا النِّساءَ ... 2- مهريّه، نرخ زن نيست، بلكه نشانه‌ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسراست. «صَدُقاتِهِنَّ» 3- زن، مالك مهريه‌ى خود است و با وجود زن پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهريه‌ى او را براى خود ندارند. «آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ»۷۶۶ 4- مهريّه، بهاى زن نيست، بلكه هديه‌ى مرد به همسرش مى‌باشد. «نِحْلَةً» «1». تفسير اطيب‌البيان ذيل آيه. جلد 2 - صفحه 21 5- زن، در گرفتن يا بخشيدن مهريه، آزاد و مستقل است. «فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ» 6- مال گوارا، مالى است كه صاحبش آنرا با طيب خاطر و رضايت ببخشد. فَإِنْ طِبْنَ‌ ... هَنِيئاً 7- رضايت ظاهرى كافى نيست. رضايت قلبى لازم است. بخشش‌هاى اكراهى، اجبارى و يا رودربايستى اعتبار ندارد. طِبْنَ‌ ... نَفْساً 8- مهر و هبه، از اسباب مالك شدن است. «صَدُقاتِهِنَ‌، فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‌ءٍ» 9- زنان تحت تأثير عواطف همه‌ى مهر خود را نبخشند. «شَيْ‌ءٍ مِنْهُ» دانشنامه اسلامی یاد و سال
یاد و سالگرد سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی وکلیه شهدای انقلاب بخصوص شهدای جبهه و جنگ را گرامی می داریم واین روز را به آنها تبریک و شادباش می گوئیم راهی که آنها رفتند ما هم تمنا و شوق رفتن آنجا را داریم بهشت ابدی و جاویدان ، انشالله خداوند مرگ با عزت خصوصا" شهادت را نصیب همه ما کند. سوره نساء (خانواده) را شادی روحشان هدیه می کنیم و بر محمد و آل محمد صلوات می فرستیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️راز قدرت وحشتناک موشکی ایران؛ چرا غرب تا این حد از قدرت موشکی ایران هراس دارد؟ 👈در این قسمت می‌بینید؛ 🔹راز موشکی ایران رمز قدرت منطقه 🔹پرتاب زیر زمینی موشک بالستیک 🔹سکوی شلیک متحرک رگبار موشکی ایران @sepah_Qoods  اخبار سپاه قدس🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️قدرت پنهان هسته‌ای در زیر کوه‌های ایران؛ قدرتی فراتر از تصور با تکنولوژی ایرانی در این بخش از برنامه به آخرین جلوه‌ها از سلاح هسته‌ای ایران و به کجا ختم شدنش پرداخته شده است. @sepah_Qoods  اخبار سپاه قدس🔰
رهبر انقلاب در دیدار با خانواده حاج قاسم: کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد دادن، مجهز کردن و احیاء جبهه مقاومت بود تاریخ انتشار: 1401/10/11 - 14:24 akhr.ir/9432082
واکنش بازار خودرو به ریزش نرخ دلار/ کاهش 13 میلیونی پژو 206 تاریخ انتشار: 1401/10/11 - 14:55 akhr.ir/9432126
در روايات، افراد شرابخوار و فاسق، سفيه خوانده شده‌اند. پس اموال عمومى نبايد در دست چنين افرادى قرار گيرد، زيرا مال، قوام جامعه است و سپردن هرگونه مقام و مسئوليتِ مالى به اين افراد، خيانت به جامعه است. امام صادق عليه السلام به شخصى فرمودند: مال خود را حفظ كن، چون مال موجب قوام دين تو است. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 روز دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ 🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚 آیه ۵ سوره نساء (خانواده) ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا(۵) و اموالی که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرّر داشته به تصرّف سفیهان ندهید و از مالشان نفقه و لباس به آنها دهید و با آنان سخن نیکو و دلپسند گویید.(۵) معانی کلمات آیه سفهاء: كم خردان. مفرد آن سفيه است. سفه در اصل به معنى سبكى و خفت است (قاموس قرآن). قياما: قيام در اينجا به معنى مايه قيام و قوام است «القيام: ما يقوم به الشيء».[۱] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاً «5» و اموال خود را كه خداوند وسيله‌ى برپائى زندگى شما قرار داده، به دست سفيهان ندهيد (ولى) رزق و مخارج آنان را از درآمد آن بدهيد و آنان را بپوشانيد و با آنان سخن شايسته و نيكو بگوييد.(۵) نکته ها در روايات، افراد شرابخوار و فاسق، سفيه خوانده شده‌اند. «1» پس اموال عمومى نبايد در دست چنين افرادى قرار گيرد، زيرا مال، قوام جامعه است و سپردن هرگونه مقام و مسئوليتِ مالى به اين افراد، خيانت به جامعه است. امام صادق عليه السلام به شخصى فرمودند: مال خود را حفظ كن، چون مال موجب قوام دين تو است. و آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ‌ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً ... «2» امام باقر عليه السلام درباره‌ى معناى‌ «السُّفَهاءَ» فرمودند: مقصود كسى است كه به او اطمينان ندارى. «3» «1». كافى، ج 5، ص 299. «2». وسائل، ج 7، ص 126. «3». وسائل، ج 16، ص 369. جلد 2 - صفحه 22 پیام ها 1- سفيه، از تصرّف در مال خود ممنوع است. «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ» 2- مالى كه سبب برپا ماندن جامعه است، نبايد در اختيار سفيه باشد. أَمْوالَكُمُ الَّتِي‌ ... قِياماً 3- حاكم شدن سفيه حتّى بر اموال خود، ضربه‌ى اقتصادى به جامعه است و جامعه نست به اموال شخصى افراد حقّ دارد. «أَمْوالَكُمُ» به جاى «أموالهم» 4- در برخوردها، بايد به مصالح اقتصادى جامعه و رشد فكرى افراد توجّه كرد، نه عواطف و ترحّم‌هاى گذرا. «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ» 5- مال و ثروت، قوام زندگى و اهرم نظام است. «جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً» 6- سرمايه نبايد راكد بماند. بايد اموال يتيمان و سفيهان هم، در مدار توليد و سوددهى قرار گيرد و از درآمدش زندگى آنان بچرخد، نه از اصل مال. «وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها» به جاى «منها» 7- به ابعاد روحى و شخصيّت محرومان بايد توجّه كرد. «قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاً» 8- ممنوع كردن افراد از تصرّف در اموالشان، واكنش دارد. چاره‌ى آن برخورد و سخن نيكوست. «قَوْلًا مَعْرُوفاً» دانشنامه اسلامی
🌸 رهبر معظم انقلاب: 🔹آنچه من راجع به شهید سلیمانی عزیزمان، که من یاد او را هرگز فراموش نمیکنم، و همچنین شهید ابومهدی مهندس می خواهم عرض بکنم، این است که شهادت سلیمانی یک حادثه‌ی تاریخی است، یک حادثه‌ی معمولی نیست که از یاد تاریخ برود؛ این در تاریخ ثبت شد به عنوان یک نقطه‌ی روشن. و شهید هم قهرمان ملّت ایران شد و هم قهرمان امّت اسلامی شد؛ این نکته‌ی اساسی است. 🔸امّا قهرمان ملّت ایران است، به خاطر اینکه ملّت ایران داشته‌های فرهنگی خودش و معنوی خودش و انقلابی خودش را و ارزشهای خودش را در او متبلور دید، در او مجسّم دید. 🔹از طرفی دارای شجاعت و روحیه‌ی مقاومت بود؛ شجاعت و مقاومت جزو خصلتهای ایرانی است. 🔸از طرفی دارای درایت و تیزهوشی بود، خیلی تیزهوش بود؛ این هم یکی از خصوصیّات ایرانی است، یکی از خصوصیّات داشته‌های فرهنگیِ ما ملّت ایران است. 🔹از طرفی روحیه‌ی فداکاری و نوع‌دوستی داشت، یعنی برایش این ملّت و آن ملّت و مانند اینها [مطرح] نبود؛ نوع‌دوست بود، واقعاً حالت فداکاری برای همه داشت. 🔸از طرفی اهل معنویّت و اخلاص و آخرت‌جویی بود؛ واقعاً معنوی بود، واقعاً اهل معنا و اهل اخلاص بود، و اهل تظاهر نبود. خب اینها مجموعه‌ی مکارم اخلاق است، اینها مکارم با ارزشی است. این را مردم دیدند. 🔹شهید سلیمانی، هم در زمان زنده بودنش استکبار را شکست داد، هم با شهادتش شکست داد؛ اینها ادّعا نیست، اینها چیزهایی است که اثبات‌شده است. پس از شهادت هم دشمنان را شکست داد. این تشییعی که در ایران شد، تشییع عجیب و واقعاً فراموش‌نشدنی‌ای [بود]. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
یاد و سالگرد سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی وکلیه شهدای انقلاب بخصوص شهدای جبهه و جنگ را گرامی می داریم واین روز را به آنها تبریک و شادباش می گوئیم راهی که آنها رفتند ما هم تمنا و شوق رفتن آنجا را داریم بهشت ابدی و جاویدان ، انشالله خداوند مرگ با عزت خصوصا" شهادت را نصیب همه ما کند. سوره نساء (خانواده) را شادی روحشان هدیه می کنیم و بر محمد و آل محمد صلوات می فرستیم.
🔻واکنش پور ابراهیمی به تلاش برخی نمایندگان برای مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه! رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از نمایندگان خواهان مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند، گفت: 🔹رییس جمهور و وزیر اقتصاد برای ساماندهی وضعیت اقتصاد از طرح مالیات بر عایدی سرمایه حمایت کردند. 🔹در مجلس دهم این طرح جمع بندی شد ، اما به دلیل مخالفت دولت وقت به جمع بندی نرسید ، طرح مالیات بر عایدی سرمایه با توافق دولت سیزدهم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است. 🔹یکی از راهکارهای ساماندهی بازار ارز و خودرو تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است. راه مقاومت در ایتا 🆔https://eitaa.com/rahemoghavemat راه مقاومت در تلگرام 🆔t.me/@rahemoghavemat راه مقاومت https://chat.whatsapp.com/C829Qhz7ZUs6QVFoXBhtQS
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 یازهرا: ✨﷽✨ ✅جبران کردن اشتباه شیخ مفید توسّط امام زمان علیه‌السلام‌ ✍می گویند از روستایی کسی خدمت شیخ مفید رسید و در مورد زنی حامله که فوت کرده و فرزندش زنده است سؤال کرد که: «آیا باید شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون آوریم و یا این که با آن بچّه، او را دفن کنیم؟» شیخ مفید فرمود: «با همان بچّه او را دفن کنید. پس آن مرد برگشت. در وسط راه دید مرد اسب سواری از پُشت سر، سریع می آید، وقتی به نزدیک مرد رسید، گفت: «ای مرد! شیخ مفید فرموده است که شکم آن زن را پاره کنید و طفل را بیرون بیاورید و زن را دفن کنید.» آن مرد نیز همین کار را کرد. پس از مدّتی اتّفاق را برای شیخ مفید بیان کردند، شیخ فرمود: «من کسی را نفرستادم و معلوم است که آن شخص صاحب الامر (ع) بوده است. حالا که در احکام دینی اشتباه می کنم همان بهتر که دیگر احکام دینی را بیان نکنم.» پس به خانه رفتند و درب خانه را بستند و بیرون نیامدند. ناگاه از حضرت ولی عصر (ع) نامه ای برای شیخ مفید آمد که: «بر شما واجب است تا احکام دینی را بیان کنید و ما هم شما را همراهی کنیم و مواظب باشیم که اشتباه نکنید.» پس شیخ مفید دوباره شروع به بیان احکام دین کرد. ‎‎‌‌‎‎‌🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/joinchat/1069613067Ce5c712d8ed https://splus.ir/joingroup/ACMqFOFVG7FbqizKhNmoBw 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 یازهرا: 📚 حق الناس گناهی خطرناک در روایتی آمده است: یک قاضی مقدّس و بسیار عابد از دنیا رفت. او حقّی را ناحق نمی کرده و علاوه بر شهرت به قضاوت عادلانه، مۆمن و متّقی بوده است و از این رو همسرش یقین داشته که وی بهشتی است. وقتی زن جسد شوهر را در لحد قرار داد و پارچه روی صورت او را کنار زد، دید ماری از بینی او بیرون آمد و شروع به کندن و خوردن صورت او کرد. زن از این وضعیت عجیب ترسید. هنگام شب، شوهر خود را درخواب دید و از آنچه رخ داده بود سۆال کرد و گفت: تو که انسان خوبی بودی! پس این مار چه بود؟ قاضی جواب داد: آن به خاطر برادر توست. روزی برادر تو با کسی نزاع داشت. برای حلّ مسأله به نزد من آمدند و من در دل خود دوست داشتم که حق با برادر تو باشد. نه اینکه العیاذبالله ناحقی باشد، بلکه دوست داشته حق با برادر زنش باشد البته نتیجه حکمیّت به نفع برادرت شد و من از این امر خوشحال شدم و با اینکه واقعاً حق با برادر تو بود، اکنون گرفتارم. همین که قاضی در دل بین دو مسلمان تفاوت قائل شده، عمل او در برزخ مجسّم شده و موجب آزار او گردیده است مواظب حق دیگران باشیم گناهی که خدا آن را تا بنده حلال نکند نمی بخشد 📚 الکافی، ج ۷، ص ۴۱۰ ‎‎‌‌‎‎‌🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 https://eitaa.com/joinchat/1069613067Ce5c712d8ed https://splus.ir/joingroup/ACMqFOFVG7FbqizKhNmoBw 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 طرفدار حسین: حسین: 🅾سلام عزیزان این پیام مهم و فوری است ❇️شبکه اسپوتنیک عربی کشور روسیه رأی گیری برای انتخاب موثرترین رهبر عربی در سال ۲۰۲۲ گذاشته 👈هم اکنون رقابت بین بن سلمان ملعون و سید حسن نصرالله هست 🗳لطفا وارد لینک بشید و اسم آخر را که است انتخاب کرده و سپس را بزنید آخرین اسم؛ انتخاب، تصویب‼️ ♦️لینک: https://sputnikarabic.ae/20221228/صوّت-للزعيم-العربي-الأكثر-تأثيرا-في-عام-2022--1071700262.html حسین 🚨این پیام را بفرمایید که ان شاءالله دیگران هم در این رای گیری شرکت کنند
هدایت شده از ذبیح اله قاسمی
اميرالمومنين (ع): کسى که نزديکانش رهایش کنند، غريبه‌ها او را می‌پذيرند. ✍ پدران و مادران بین خودمون باشه آیا واقعا با غرق شدن در فضای گونه گون مجازی فرزندان را رها کرده ایم یا نه؟! ♨️ یکی از مهمترین آسیبهای فضای مجازی آسیبی است که به ارکان خانواده وارتباط بین اعضاء خانواده لطمه میزند @gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
نکته آیه ی شریفه؛ ☘🌻☘🌻☘🌻☘ فرزندان يعقوب موحّد بودند وبه مقام والاى پدرشان آگاه بودند؛ «يا ابانا استغفر لنا» آنچه در آيات قبل به عنوان «ضلال» به پدر نسبت داده اند، مراد گمراهى در عقيده نيست، بلكه گمراهى در تشخيص و علاقمندى او به يوسف بود. براى ظالم سه روز است: روز قدرت، روز مهلت و روز ندامت. براى مظلوم نيز سه روز است: روز حسرت كه مورد ظلم قرار گرفته، روز حيرت كه در فكر چاره انديشى است و روز نصرت در اين دنيا يا جهان آخرت. كسانى كه در اثر اشتباه به پدر گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبين» بعد از توجّه به اشتباه مى گويند: «انّا كنّا خاطئين» در تفسير مجمع البيان و اطيب البيان آمده است كه حضرت يعقوب در انتظار شب جمعه يا سحر بود تا براى فرزندانش دعا كند. 🪴🪴🪴🪴🪴🪴 @gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
پیام آیه ی شریفه؛ 🌹🌹🌹🌹🌹 1⃣- ظلم، مايه ى ذلّت است. روزى كه برادران، يوسف را به چاه انداختند، روز خنده آنان و ذلّت يوسف بود و امروز به عكس شد. 2⃣- براى آمرزش گناهان، توسّل به اولياى خداوند جايز است. «يا ابانا استغفر لنا» 3⃣- دعاى پدر تأثير ويژه اى دارد. «يا ابانا استغفر لنا»* 4⃣- براى توبه هيچگاه دير نيست. «استغفر لنا»* 5⃣- اعتراف به گناه و خطا زمينه آمرزش است. «انّا كنّا خاطئين»* 6⃣- براى دعا، ساعات خاصّى اولويّت دارد. «قال سوف استغفر لكم» 7⃣- دعاى پدر در حقّ فرزندان، اثر خاصّى دارد. «سوف استغفر لكم» 8⃣- پدر نبايد كينه توز باشد ولغزش فرزندان را در دل نگهدارد. «استغفر لكم» 9⃣- به هنگام اقرار خلافكار، او را ملامت نكنيد. هنگامى كه گفتند: «انّا كنّا خاطئين» ما خطاكار بوديم. پدر گفت: «سوف استغفر لكم» 🔟- گناهكار را به مغفرت الهى اميدوار كنيم. «قال سوف استغفر لكم ربّى»* 1⃣1⃣- در استجابت دعا و توسّل به اولياى الهى صبور باشيم. «سوف استغفر لكم»* 2⃣1⃣- حضرت يعقوب از حقّ خويش گذشت و براى حقّ الهى وعده دعا به فرزندان داد. «استغفر لكم ربّى»* 3⃣1⃣- لطف خداوند، شامل بزرگ ترين گناه و گناهكاران نيز مى شود. «هو الغفور الرّحيم» با اينكه دو نفر از پيامبران الهى مورد آزار و اذيّت چندين ساله قرار گرفته اند، باز اميد بخشايش از او مى رود. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼 @gamedovoom
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅 🔅 ✅ده اثر نماز ✍پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: نماز ستون دین است و در آن ده خصلت است: ❶ زینت صورت و آبروی نمازگزار است؛ ❷ نور و روشنی دل است؛ ❸ باعث و سبب راحتی بدن است؛ ❹ سبب نزول رحمت است؛ ❺ چراغ آسمان است. جایی که نماز خوانده می شود برای آسمان ها مانند ستاره ای می درخشد. ❻ سبب سنگینی عمل در ترازوی اعمال است؛ ❼ سبب خشنودی پروردگار است؛ ❽ بهای بهشت است؛ ❾ اُنس در قبر است؛ ❿ حجاب و پرده ای از آتش جهنم است. و کسی که نماز را به پا داشت دین را بپا داشت. و کسی که نماز را ترک کند دین را نابود کرد. 📚مواعظ العددیّه،ص 224 Splus.ir/sheidayehosein @sheidayehosein
هدایت شده از بسوی گام دوم
این روزها که در این گروه وآن گروه یا جلسات مباحثه ای می بینید اغلب افراد نمیخواهند حرف حق را بشنوند این کلام امیر مومنان راهگشاست حضرت امیر مى فرمايد: «النّاس اعداء ما جهلوا»(140) يعنى مردم همين كه خود نمى دانند با هر دانايى مخالفت مى كنند. ----- 140) نهج البلاغه، حكمت 172. @gamedovoom
هدایت شده از عبدالزهرا
📢 بوی عطر می آید در 🔰مراسم تشییع و تدفین 🔴 زمان: ۱۶دی ماه ساعت ۹:۳۰صبح مکان: ،خیابان گلستان۴،حسینیه المهدی عجل الله تعالی فرجه ،📢حرکت تشییع : از مقابل حسینیه تا محل تدفین روبروی مسجد جامع شهرک 🚩هیأت حسین جان علیه السلام 🚩ستاد استقبال از شهید گمنام 🆔➡️ @hoseinjan182 ➡️🆔http://t.me/hoseinjan182 📲 Instagram.com/hoseinjan.182
هدایت شده از عنترنشنال | antarnational
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مهسا امینی واقعی در کانادا اتفاق افتاد! 🔹 دختری که توسط پلیس کانادا دستگیر شد، در اداره پلیس کشته شد. 🇮🇷 کانال رسمی 👇🏻 @antarnational
یاد و سالگرد سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ، شهید ابو مهدی المهندس ، شهید زمانی پور، شهیدحسین پور جعفری ، شهید هادی طارمی ، شهید محمد شیبانی وکلیه شهدای انقلاب اسلامی، بخصوص شهدای جبهه و جنگ را گرامی می داریم واین روز را به آنها تبریک و شادباش می گوئیم راهی که آنها رفتند همه ما هم شوق و امید رفتن را به بهشت ابدی و جاویدان را داریم، انشالله خداوند مرگ با عزت خصوصا" شهادت را نصیب همه ما کند. به همین مناسبت روزی یک آیه از سوره نساء (خانواده) را جهت شادی روح حاج قاسم و دیگر شهدا هدیه می کنیم و بر محمد و آل محمد صلوات می فرستیم. برادر کوچک شما جعفری از اصفهان
یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و قدرت بر نکاح پیدا کنند آن‌گاه اگر آنها را دانا به درک مصالح زندگی خود یافتید اموالشان را به آنها باز دهید، و به اسراف و عجله مال آنها را حیف و میل مکنید 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 روز سه شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۳ 🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚 آیه ۶ سوره نساء (خانواده) ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَنْ يَكْبَرُوا ۚ وَمَنْ كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ ۖ وَمَنْ كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا(۶) یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و قدرت بر نکاح پیدا کنند آن‌گاه اگر آنها را دانا به درک مصالح زندگی خود یافتید اموالشان را به آنها باز دهید، و به اسراف و عجله مال آنها را حیف و میل مکنید بدین اندیشه که مبادا بزرگ شوند (و اموالشان را از شما بگیرند). و هر کس (از اولیاء یتیم) داراست (از تصرف در مال او) خودداری کند، و هر که فقیر است (در مقابل نگهبانی او از مال یتیم) به قدر متعارف ارتزاق کند، پس آن‌گاه که مالشان را به آنها رد کردید باید بر ردّ مال بر آنها گواه گیرید، و گواهی خدا برای محاسبه خلق کافی است.(۶) معانی کلمات آیه آنستم: يعنى: احساس و مشاهده كرديد. ايناس به معنى احساس، مشاهده و الفت است. رشد: بلوغ عقلى. كمال. اهل لغت آن را نجات، كمال، هدايت و صلاح گفته اند. بدار: سرعت و عجله. يستعفف: عفت به معنى مناعت و خوددارى است . « فليستعفف » يعنى از خوردن مال يتيم خوددارى كند. حسيب: حسابگر. حساب: شمردن. حاسب و حسيب: شمارنده و حسابگر.[۱] نزول محل نزول: این آیه همچون دیگر آیات سوره نساء در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. [۲] شأن نزول: اين آيه درباره ثابت بن رفاعة نازل گرديد كه پدرش رفاعة از دنيا رفت در حالتى كه ثابت طفل بود. عموى وى سرپرست و قيم او قرار گرفت و نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و گفت: يا رسول الله، برادرزاده ام در تحت قيمومت و سرپرستى من است. تكليف من با او چيست؟ و چه وقتى بايد مال او را بدهم؟ سپس اين آيه نازل شد[۳].[۴] ================================ تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) وَ ابْتَلُوا الْيَتامى‌ حَتَّى إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَأْكُلُوها إِسْرافاً وَ بِداراً أَنْ يَكْبَرُوا وَ مَنْ كانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ وَ مَنْ كانَ فَقِيراً فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ وَ كَفى‌ بِاللَّهِ حَسِيباً «6» و يتيمان را بيازماييد، تا هنگامى كه به (سنّ بلوغ و ازدواج) برسند، پس اگر در آنان رشد (فكرى) يافتيد، اموالشان را به ايشان برگردانيد و آن را به اسراف و شتاب، از (بيم) اينكه بزرگ شوند (و اموالشان را از شما بگيرند) مصرف نكنيد. وهر (قيّم وسرپرستى) كه بى‌نياز است، عفّت به خرج دهد (و از گرفتن‌ جلد 2 - صفحه 23 حق‌الزّحمه‌ى امور يتيمان چشم بپوشد) وآن كه نيازمند است، به مقدار متعارف (در برابر نگهدارى از مال يتيم) مى‌تواند ارتزاق كند. پس هرگاه اموالشان را به آنان ردّ كرديد، (افرادى را) بر آنان گواه وشاهد بگيريد. (اين گواهى براى حفظ حقوق يتيمان است، وگرنه) خدا براى محاسبه كافى است.(۶) نکته ها امام صادق عليه السلام فرمودند: مراد از «آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً» اين است كه يتيمان بتوانند مال خود را حفظ كند. «1» همچنين فرمودند: مراد از «فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ» به مقدارى است كه شكم خود را سير كند. «2» پیام ها آيين‌نامه‌ى پرداخت اموال يتميان‌ 1- يتيمان را پيش از بلوغ، از نظر رشد اقتصادى، آزمايش كرده و با كارآموزى و ياددادن روش داد و ستد انان را رشد دهيد. وَ ابْتَلُوا الْيَتامى‌ ... 2- يتيم، زير نظر ولىّ خود، حقّ تصرّف در مال خود را دارد. لازمه‌ى عمل به‌ «وَ ابْتَلُوا»، آن است كه يتيم زير نظر ولىّ خود تصرّف كند، تا آزمايش شود. 3- براى در اختيار داشتن سرمايه، علاوه بر بلوغ جنسى، بلوغ اقتصادى و اجتماعى هم لازم است. «إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً» 4- در سپردن اموال يتيم به او، حدس و گمان كافى نيست. بايد اطمينان به رشد داشته باشيد. «آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً» 5- مالكيّت، همواره همراه با جواز تصرّف نيست. يتيم مالك هست، امّا تا رشد نيابد، حقّ تصرّف ندارد. «فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً» 6- افراد متمكّن، خدمات اجتماعى را بدون چشمداشت انجام دهند. «مَنْ كانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ» «1». من لا
ص۲ يحضره الفقيه، ج 4، ص 223. «2». كافى، ج 5، ص 130. جلد 2 - صفحه 24 7- در گرفتن حقّ‌الزّحمه، حدّ متعارف را در نظر بگيريد. «فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ» 8- هم اموال يتميان را حفظ كنيد، هم با شاهد گرفتن و جلوگيرى از اختلافات و تهمت‌هاى آينده، آبروى خود را حفظ كنيد. «فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ» ۹- گواهى مردم، براى حفظ عزّت دنياست و گواهى خدا براى عزّت آخجعفری: رت. «وَ كَفى‌ بِاللَّهِ حَسِيباً» 10- گواه گرفتن در جامعه، نزاع را خاتمه مى‌دهد، ولى حساب قيامت همچنان پابرجاست. «وَ كَفى‌ بِاللَّهِ حَسِيباً» دانشنامه اسلامی
براى مردان، از آنچه پدر و مادر ونزديكان، (پس از مرگ) بر جاى گذاشته‌اند سهمى است و براى زنان (نيز) از آنچه پدر ومادر و خويشاوندان بر جاى گذاشته‌اند، سهمى است، خواه (مقدار مال) كم باشد يا زياد، سهمى معيّن و مقرّر. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚 آیه ۷ سوره نساء(خانواده) ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ ۚ نَصِيبًا مَفْرُوضًا(۷) برای فرزندان پسر، سهمی از تَرَکه ابوین و خویشان است و برای فرزندان دختر نیز سهمی از ترکه ابوین و خویشان است، چه مال اندک باشد یا بسیار، نصیب هر کس از آن معین گردیده. معانی کلمات آیه نصيب: بهره معين و ثابت. نصب در اصل به معنى رنج ديدن، رنج دادن و بر پاداشتن است. نصيب با معناى سوم تناسب دارد. الاقربون: نزديكان. مراد از آن خويشاوندان و مفرد آن قريب است. مفروضا: معين شده. فرض در اصل به معنى قطع و تعيين است . ( قاموس قرآن )[۱] نزول محل نزول: این آیه همچون دیگر آیات سوره نساء در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. [۲] شأن نزول: «شیخ طوسى» گوید: در سبب نزول آيه اختلاف است، قتادة و ابن جريح و ابن زيد گويند: عرب جاهليت به پسران ارث مي‌دادند و به زنان و دختران ارث نمى دادند. اين آيه براى رد روش آنان نازل گرديد.[۳] زجاج گويد: عرب به كسى ارث نمي‌داد، مگر اين كه شمشير زن و جنگى باشد و يا بتواند از حريم و دارائى خود دفاع كند[۴].[۵] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيباً مَفْرُوضاً «7» براى مردان، از آنچه پدر و مادر ونزديكان، (پس از مرگ) بر جاى گذاشته‌اند سهمى است و براى زنان (نيز) از آنچه پدر ومادر و خويشاوندان بر جاى گذاشته‌اند، سهمى است، خواه (مقدار مال) كم باشد يا زياد، سهمى معيّن و مقرّر.(۷) پیام ها 1- زنان همانند مردان حقّ ارث دارند و دين، حافظ حقوق آنان است. لِلرِّجالِ نَصِيبٌ‌ ... لِلنِّساءِ نَصِيبٌ‌ 2- ارث، از اسباب مالكيّت است. «لِلرِّجالِ نَصِيبٌ» 3- خويشاوندى كه نزديك‌تر است، در ارث مقدّم‌تر است. «الْأَقْرَبُونَ» 4- تقسيم عادلانه‌ى ميراث، مهمّ است، نه مقدار آن. «قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ» 5- سهم ارث، تغيير ناپذير است. «نَصِيباً مَفْرُوضاً» دانشنامه اسلامی