eitaa logo
شهید کشوری
80 دنبال‌کننده
616 عکس
316 ویدیو
15 فایل
فصل این کلام هنوز تمام نشده است «مسجد سنگر است» اکنون که دشمن با جنگ شناختی و در حال شلیک توپخانه ی مجازیست من و شما اهل مسجد باید سنگرها را مستحکم تر کنیم. کانون فرهنگی مسجد المهدی علیه السلام کوی شهید کشوری خادم شما قاسمی @khkhhosein
مشاهده در ایتا
دانلود
به اين شهر (مكّه) سوگند. در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۱ سوره بلد ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ(۱) نه، سوگند به این بلد (مکّه معظّم و مسجد کعبه محترم). معانی کلمات بلد: سرزمين. در قاموس گويد: «البلد و البلدة ... كل قطعة من الارض مستحيزة عامرة او غامرة» على هذا بلد به معنى شهر نيست بلكه به معنى سرزمين و ديار است، استعمال قرآن نيز چنين است.[۱] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) سیمای سوره بلد سوره بلد، بيست آيه دارد و در مكّه نازل شده است. نام سوره برگرفته از آيه اول است و مراد از «بلد»، شهر مكّه است كه مورد سوگند خداوند قرار گرفته است. سوره با سوگند آغاز شده و با اشاره به نظام توالد و تناسل انسان، زندگى اين دنيا را همراه با تلاش و زحمت معرّفى مى‌كند. آنگاه انسان‌هاى غافل و مغرور را مورد سرزنش قرار داده و به نعمت‌هاى با ارزشى كه خداوند به انسان عطا كرده اشاره نموده و راه سپاس از اين نعمت‌ها را رسيدگى به محرومان و خدمت به يتيمان بيان مى‌دارد. البتّه در برابر اين نعمت‌ها، انسان‌ها دو گروه مى‌شوند، گروهى سپاس‌گزار كه عاقبتى ميمون و مبارك دارند و گروهى كفران پيشه كه پايانى شوم و سخت در انتظار آنهاست. جلد 10 - صفحه 483 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده مهربان‌ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7» «1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ نکته ها در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. جمله‌ «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى‌دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را جلد 10 - صفحه 484 حلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. «2» اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3» گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت‌ «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‌اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است. در حديث آمده است كه گوينده اين كلام‌ «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4» پیام ها 1- سرزمين‌ها مى‌توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ» 2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ 3- ارزش زمين‌ها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه‌
«1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است. «2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما). «3». نهج‌البلاغه، خطبه 226. «4». تفسير نور الثقلين. جلد 10 - صفحه 485 به خاطر حضور پيامبر) 4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ» 5- زندگى بشر در متن مشقت‌ها و سختى‌ها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ» 6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» 7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ 8- نتيجه هر محاسبه‌اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ‌ ... أَ يَحْسَبُ‌ 9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ» 10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام ایام و عاقبتتان بخیر میلاد مظهر بصیرت و وفا ،عباس ابن علی علیهماالسلام ،علمدار سیدالشهداء مبارک و میمون باد. امام سجاد علیه السلام : «خداوند، عمویم عباس را رحمت کند که با ایثار و جانبازی، در راه برادرش جانبازی کرد تا آن که دست هایش قطع شد و خداوند به جای آن، دو بال به او داد که با آن ها به همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند؛ همان گونه که برای جعفربن ابوطالب قرار داده شد. عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند.» مست‌اند همه، ساقی و ساغر که تو باشی از سر نپرد مستی، در سر که تو باشی در هیچ دلی هیچ غمی راه ندارد دلدار و دلارام و دلاور که تو باشی تکرار اباالفضل اباالفضل اباالفضل ذکری به من آموخته مادر، که تو باشی از گرگ هراسی به دلی راه ندارد بر یوسف این قوم، برادر که تو باشی بین‌الحرمین امن‌ترین جای جهان است این سو که حسین و سوی دیگر که تو باشی 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از بسوی گام دوم
شبهات سیاسی: روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود 1.چرا نظام رفراندوم نمیکنه؟روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود 2.دورباطل انتخاب رهبری و شورای نگهبان 3.مقایسه رهبری با رهبران جهان 4.علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی 5.چرا برف باران برای کفار و بیحجابان بیشتره؟ 6.مولوی عبدالحمید:پیرمرد80ساله نمیتونه برا بقیه تصمیم بگیره! 7.دین باید از سیاست جداباشه! 8.از دری که فقر بیاد دردیگه ایمان میره! 9.هم مسجد باشه هم شرابخونه؛هرکی هر جا میخاد بره! 10.امام خمینی هندی بودند! 11.ما 12 امام داریم،چرامیگید امام خمینی؟ 12.امام خمینی: اقتصاد مال خره؟ 13.امام خمینی:آب و برق مجانی برای همه! 14.چراکشور اسلامی قطر پیشرفته،ولی ایران عقب مانده؟ 15.چرابختیار امام خمینی رانکشت؟ 16.شاه رفت تا مردمش کشته نشن! 17.زمان شاه مردم دیندارتر بودن! 18.اثبات ولی فقیه از عقل 19.ولایت فقیه در قرآن و روایات بوده یا ساختگیه؟ 20.زمان شاه ارزونی بوده! 21.جمهوری اسلامی طبق روایات طاغوته! 22.راهپیمایی در قران هست 23.اینقدر مرگ بربقیه میگیم بلا به خودمون برمیگرده! 24.مرگ باد بر دیگران،در قرآن اومده 25.شاه هم بوداین قد پیشرفت داشتیم! 26.بجای کمک به فلسطین به فقرا برسید! 27.چرا اختلاسگران و دزدان آزادن و دست دزد قطع نمیشه! 28.انقلاب شد دستبوسی نباشه! 29.چراپلیس زنان را کتک میزنه؟ 30.رئیسی 6کلاسیه-دلار 60هزاری! 31.فرصت 100روز رئیسی برای حجاب! 32.مطالبه دوم برای بدحجابی! 33.بیزاری از بی حجاب یا بی حجابی؟ 34.نقد دولت و مسئولین نقد نظامه؟ 35.توافق باعربستان خوب یا بد؟ 36.چارشنبه سوری رسمی غیرایرانی! 37.مسئولین و شیخا عامل دین گریزی جوانان! 38.نه شرقی نه غربی،پس چرا چین و روسیه؟ 39.نگاه رئیس جمهور به زنان سوری اشکال نداره! ۴۰.انقلاب اسلامی ایران در روایات ۴۱.حفظ نظام جمهوری از جان امام زمان مهمتره ۴۲.سهمیه خانواده شهدا،پارتی بازیه ۴۳.ایا رهبری دیکتاتوره؟توهین فرخ نژاد به رهبری ۴۴.چرا رهبری با اختلاسگران و دزدان برخورد نمیکنه ۴۵.آقای خامنه ای دیکتاتور نیست؟ ۴۶.بجای طلاکاری حرم ، پول را به فقرا دهیم؟ ۴۷.دادگاه معترضین بصورت نمایشی و طنز ۴۸.بیانیه انجمن مردان سبیل‌کلفت درباره آزادی زنان ۴۹.آخوند نقویان برعلیه گشت ارشاد ۵۰.مسابقه سلبریتی کشون درباره مهسا امینی و حجاب اجباری ۵۱.علت حمایت از فلسطین (1و2) ۵۲.رد علل حق تاریخی یهود در فلسطین ۵۳.دفاع شیخ حسین انصاریان از بیحجابها ۵۴.رهبری مخالف رفراندوم ۵۵.رهبری اقتصاددان نیست ۵۶. ولایت‌فقیه معصوم نیست ، چرا باید ازش اطاعت مطلق کرد؟ ۵۷.بجای کمک به سوریه فلسطین به فقرا بدید ۵۸.بجای موشک؛ اقتصاد و شکم مردمو سیرکنید ۵۹.به حجاب گیر میدید به اختلاس نه ۶۰.بیست برتری رضاخان بر امام‌خمینی 👆👆👆 روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
ای دست تو، دستگیر عالم وی در رخ تو علی مجسم دریای عمیق مهربانی تمثال علی، علی ثانی مرآت حسین مظهر عشق گل واژه ناب دفتر عشق. میلاد اباالفضل (ع)، ماهتاب شب‌های غریبی حسین (ع) و اسوه باشکوه جانبازی مبارک باد. ❤️❤️❤️
خروش یک دهه نودی! ✊ نه تبلت ✊ نه گوشی ✊ فقط آبجی-داداشی #⃣
در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۲ سوره بلد ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ(۲) و حال آنکه تو (ای رسول گرامی) در این بلد منزل داری.(۲) معانی کلمات حل: مصدر است به معنى نازل شدن. گويند: «حل به حلا و حلولا: نزل» آن در آيه به معنى فاعل «نازل- مقيم» است. در مجمع فرموده «الحل: الحال و هو الساكن».[۱] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده مهربان‌ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7» «1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ نکته ها در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. جمله‌ «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى‌دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را جلد 10 - صفحه 484 حلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. «2» اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3» گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت‌ «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‌اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است. در حديث آمده است كه گوينده اين كلام‌ «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4» پیام ها 1- سرزمين‌ها مى‌توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ» 2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ 3- ارزش زمين‌ها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه‌ «1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است. «2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما). «3». نهج‌البلاغه، خطبه 226. «4». تفسير نور الثقلين. جلد 10 - صفحه 485 به خاطر حضور پيامبر) 4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ» 5- زندگى بشر در متن مشقت‌ها و سختى‌ها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ» 6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» 7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ 8- نتيجه هر محاسبه‌اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ‌ ... أَ يَحْسَبُ‌
9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ» 10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام ایام و عاقبتتان بخیر میلاد زینت عابدان ، سید الساجدین ،حضرت علی ابن الحسین علیهم السلام ،میراث دار کربلا و هادی امت در یکی از سخت ترین دوران‌ها بر همه رهروان راه حق و آزادگان جهان مبارک باد. «سجاد! ای به گوشِ ملائک، دعای تو‎ شب، خوشه‌چینِ خلوت تو با خدای تو‎ ای چشم آسمان و زمین مانده خیره‌وار‎ بر شور و جذبه‌های تو در سجده‌های تو‎ ای دیدن قتال غم‌انگیز کربلا‎ حُزنِ همیشه ساخته از ماجرای تو‎ یک روز بود واقعۀ کربلا، بلی‎ یک عمر وقفه داشت ولی کربلای تو‎ ای وارثِ پیمبر و حیدر که اَختران‎ بر آفتاب فخر کنند از ولای تو‎ محراب را به وقت مناجات تو، همه‎ افتاده لرزه‌ها به تن از های‌های تو‎ ای یک نیای تو به نَسَب، مفخر عرب‎ وی محور عجم به حَسَب یک نیای تو‎ ای زینت تمامی پرهیزیان به زهد‎ وی زیور تمام دعاها، دعای تو‎ در مدح تو، ترانۀ توحید سر دهد‎ هرچند نیست زمزمۀ من، سزای تو‎» حسین منزوی 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
«وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ»: اشاره به هر پدر و فرزندی است، اعم از انسان و حیوان. چرا که مسأله توالد و تناسل انسان و دیگر جانداران در طول ادوار مختلف، به گونه تساوی تقریبی نر و ماده، از شگفت‌انگیزترین مسائل خلقت است. ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۳ سوره بلد ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ(۳) و قسم به پدر (بزرگوار انسان، آدم صفی) و فرزندان (خدا پرست) او.(۳) معانی کلمات «وَالِدٍ»: پدر. «وَلَدَ»: به وجود آورد. مرجع ضمیر فاعلی (والد) است. «وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ»: اشاره به هر پدر و فرزندی است، اعم از انسان و حیوان. چرا که مسأله توالد و تناسل انسان و دیگر جانداران در طول ادوار مختلف، به گونه تساوی تقریبی نر و ماده، از شگفت‌انگیزترین مسائل خلقت است. =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7» «1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ نکته ها در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. جمله‌ «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى‌دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را جلد 10 - صفحه 484 حلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. «2» اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3» گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت‌ «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‌اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است. در حديث آمده است كه گوينده اين كلام‌ «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4» پیام ها 1- سرزمين‌ها مى‌توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ» 2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ 3- ارزش زمين‌ها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه‌ «1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است. «2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما). «3». نهج‌البلاغه، خطبه 226. «4». تفسير نور الثقلين. جلد 10 - صفحه 485 به خاطر حضور پيامبر) 4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ» 5- زندگى بشر در متن مشقت‌ها و سختى‌ها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ» 6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» 7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ 8- نتيجه هر محاسبه‌اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ‌ ... أَ يَحْسَبُ‌ 9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ» 10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
💢 صدای چندین انفجار شدید در كريات شمونه در شمال فلسطین اشغالی شنیده شد 🔸پنج پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در بخش غربی مرز لبنان با فلسطین اشغالی به صورت همزمان با شهر اشغالی کریات اشمونا موشک باران شدند. 🔸حزب الله: در واکنش اولیه به کشتار نبطیه و السوانه در لبنان و حمایت از مردم فلسطین در غزه و حمایت از مقاومت آنها، با ده ها موشک «کاتیوشا» به شهرک «کریات شمونه» حمله کردیم. ┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅ ✍ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/1891631134C179be8c225
🔴 شاخصه‌هاي مديران و مسئولان بر اساس آموزه‌های مهدوی (۴) 4️⃣ تقوا، تقوا، تقوا 🔸امام زمان(ع) «تقوا را پيشه خود مي‌سازد و با بصيرت و هدايت گام برمي‏دارد» (۱) 🔹و به شیعیان و یاران خود می‌فرماید: «هر يک از شما آن کاري را انجام بدهد که به وسیله آن کار، به ما نزديک مي‌شود» (۲) 🔹 پس «هر کس مي‌خواهد از ياوران حضرت قائم باشد، بايد انتظار کشد، و در همين حال، خود را به تقوا و سجاياي اخلاقي بيارايد» (۳) 🔹به نقل سيد بن طاووس از صحف ادريس پیامبر نیز خداوند چنین افرادی را برای یاری امام مهدی(ع) برگزیده و فرموده است: «و براي اين زمان (ظهور) بندگاني را برگزيدم که دل‌هاشان را به ايمان آزمودم و آنان را از ورع، اخلاص، يقين، تقوا، خشوع، راستي، صبر، شکيبايي و وقار، پرهيز و زهد، سرشار کردم» (۴) 🔺 انتخاب مهدوی یعنی انتخاب کسی که به رعایت تقوا ملزم باشد. تقوای در گفتار، تقوای در رفتار، تقوای در سیاست، تقوای در مسئولیت، تقوای در کار، تقوای در تبلیغات، تقوای در رقابت، تقوای در رفاقت و ... 😭 و امان از مدیران بی‌تقوا...... 📚 منابع : (۱) بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۲۶۹ (۲) احتجاج، ج ۲ ص ۵۹۹ (۳) غيبت نعماني، ص ۲۰۰ (۴) بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۳۸۴ 🌷@emam_zmn🌷
«كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3» ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۴ سوره بلد ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ(۴) که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقّت آفریدیم (و به بلا و محنتش آزمودیم).(۴) معانی کلمات كبد: (بر وزن شرف) سختى و رنج. «الكبد: شدة الامر» و بر وزن كتف به معنى جگر است. راغب گويد: بر وزن فرس، به معنى درد جگر و بر وزن كتف به معنى جگر است.[۱] نزول شأن نزول آیات 4 و 5: کلبى و مقاتل گویند: این آیات درباره مردى از طائفه جمح آمده به نام اسید بن کلدة مکنى به ابوالاشدین که بسیار قوى و زورمند بود که اگر بر روى گلیمى مى ایستاد ده نفر مرد قوى قادر نبودند گلیم را از زیر پاى او بیرون آورند و اگر چنین قصدى می‌نمودند گلیم مزبور پاره می‌شد ولى او بر جاى خود ایستاده بود و علامت پاى وى نیز در آن به جاى می‌ماند.[۲] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7» «1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ نکته ها در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. جمله‌ «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى‌دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را جلد 10 - صفحه 484 حلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. «2» اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3» گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت‌ «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‌اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است. در حديث آمده است كه گوينده اين كلام‌ «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4» پیام ها 1- سرزمين‌ها مى‌توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ» 2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ 3- ارزش زمين‌ها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه‌ «1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است. «2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما). «3». نهج‌البلاغه، خطبه 226. «4». تفسير نور الثقلين. جلد 10 - صفحه 485 به خاطر حضور پيامبر) 4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ» 5- زندگى بشر در متن مشقت‌ها و سختى‌ها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ»
6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» 7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ 8- نتيجه هر محاسبه‌اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ‌ ... أَ يَحْسَبُ‌ 9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ» 10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام ایام و عاقبتتان بخیر استاد فاطمی نیا: «آقا مقدس نباشید. مقدس‌ها رو نمیخرن. مشتی‌ها رو میخرن. سربسته بگم افعال نجاتتون نمیدن صفات نجاتتون میدن.» 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📌تعجب نویسنده عراقی😳 صحبتهای جوان ۴۰ساله عراقی دارای ۳فرزند ساکن در سه کشور ایران مشهد سوئد استکهلم امارات ‼️ملت ایران و عجایب کمک‌های دولتی علی المومن نویسنده عراقی از یارانه‌های دولتی در ایران شگفت زده شد و نوشت: م.م جوان عراقی ۴۰ ساله‌ای است که ازدواج کرده و ۳ فرزند دارد. او در شهر مشهد زندگی می کند. به خاطر آنکه مادرش ایرانی است تابعیت ایران را بدست آورده است. او به خانه من در نجف آمد و صحبت‌های طولانی از اوضاع زندگی و خدمات در ایران شد و گاهی با اوضاع خدمات در سوئد و امارات مقایسه می‌کرد چون در سابق سه سال در استکهلم و دو سال در دبی زندگی کرده بود. م.م می‌گوید که دولت ایران به هر شهروند ایرانی چه فقیر و چه پولدار ماهیانه مبلغی معادل ۳۰۰ هزار تومان کمک می‌کند و چون خانواده او پنج نفره است ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند که معادل ۴۰ دلار آمریکاست. فکر می‌کردم این مبلغ بسیار ناچیز است و اصلا چیزی نیست. اما م.م مرا شگفت زده کرد که این مبلغ برای پرداخت همه خدمات دولت کافی است. رقم‌هایی که باورش سخت است بدین قرار می‌باشد: ۱- قبض برق بدون قطعی یک ثانیه و بدون محدودیت یا جیره بندی میانگین ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان که مساوی است با ۳ دلار و ۲۰ سنت ۲- قبض آب بدون قطعی یا جیره بندی با میانگین ماهیانه ۸۰ هزار تومان که این مبلغ مساوی ۲ دلار و ۱۰ سنت است ۳- قبض گاز یعنی لوله کشی گاز در منزل که مثل لوله کشی آب است (ایرانی‌ها اصلا چیزی به نام کپسول گاز نمی‌شناسند) با میانگین ماهیانه ۱۱۰ هزار تومان مساوی ۳ دلار ۴- قبض تلفن شامل آبونمان استفاده داخلی با مصرف معمولی با میانگین ماهیانه ۳۰ هزار تومان که معادل ۸۰ سنت است ۴- هزینه اینترنت وای فای ۹۰ هزار تومان در ماه معادل دو دلار و ۶۰ سنت ۵- هزینه موبایل برای ۳ خط متعلق به او و همسر و پسر بزرگش با میانگین ماهیانه ۹۰ هزار تومان معادل دو دلار و ۶۰ سنت ۷- هزینه اینترنت برای سه خط موبایل متعلق به او و همسر و پسرش ماهیانه ۶۰ هزار تومان معادل یک دلار و ۸۰ سنت ۸- هزینه بنزین خودرو شخصی برای چهار بار بنزین زدن با قیمت آزاد ۴۲۰ هزار تومان به میانگین ماهیانه که مساوی ۱۱ دلار است. قیمت آزاد هشت سنت برای هر لیتر. دولت ایران برای هر خودروی شخصی ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین سوبسید دار می‌دهد با مبلغ ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر معادل ۴ سنت که ارزانترین بنزین در جهان است یعنی دولت به هر خودرو ۶۰ لیتر ماهیانه بنزین می‌دهد معادل ۵ دلار. اما خرید بنزین با قیمت آزاد یعنی ۸ سنت در هر لیتر نامحدود و بدون جیره‌بندی است ۹- هزینه بیمه بهداشتی برای پنج نفر ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان معادل ۸ دلار که انواع عمل جراحی و مداوا و دارو و رادیولوژی و سونوگرافی را پوشش می‌دهد و بدین ترتیب مجموع آنچه م.م ماهیانه برای پرداخت هزینه برق و گاز و ارتباطات و اینترنت و بیمه و معالجه و بنزین می‌پردازد حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان است معادل ۳۴ دلار آمریکا که ۲۰۰ هزار تومان کمتر از مبلغ کمک ماهیانه دولت است. یعنی مبلغ یارانه که دولت به همه شهروندان می‌دهد همه هزینه‌های خدمات دولتی را پوشش م‌دهد و قسمتی هم زیاد می‌آید یعنی دولت ایران عملا همه این خدمات را مجانی به ملتش عرضه می‌کند و چنین حالتی در کل کشورهای دنیا بی‌نظیر است از جمله کشورهای پیشرفته غربی و کشورهای ثروتمند عربی. به این خدمات باید کمک دولت به بخش های آموزش تامین اجتماعی و تفریح را افزود. آنطور که م.م می‌گوید بعضی از ایرانی‌ها قدر نعمتی که در آن هستند را نمی‌دانند و اگر فقط یک روز در کشور دیگری زندگی کنند ارزش کشورشان را خواهند فهمید. در مقابل رسانه‌های عربی و غربی تصویر موهوم سیاهی از اوضاع ایران نشان می‌دهند گویی از کشوری در مریخ سخن می‌گویند. 😂😂😂😘😘😘👍👍👍😜😄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حجت الاسلام عالی 🌀 فتنه های آخرالزمانی پیامبر اسلام و اهل بیت طاهرین آن حضرت نیز فتنه هایی را برای امت اسلام پیشگویی کرده اند که از صدر اسلام آغاز و تا ظهور حضرت مهدی ادامه دارد 🌷@emam_zmn🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| انتظار فرج در سخت‌ترین شرایط ♥️ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال‌ مدافعان‌ حرم ♡j๑ïท🌱↷ https://eitaa.com/modafeaneharam8 ═✧❁🌷یازینب🌷❁✧
🔴 تحلیلی بر صحبت های سید حسن نصرالله صحبت های سید حسن نصرالله با تفاوت محسوسی نسبت به گذشته بر تحلیل و ارزیابی نقشه های احتمالی دشمن در مساله فلسطین متمرکز شد. تحلیل آینده و پیش بینی گزینه های قطعی کشورهای عربی با آمریکا و اسرائیل مهم ترین ویژگی روند تحلیلی امشب سید حسن نصرالله بوده که درخواست می کنم آن را به صورت کامل بخوانید 🔺سید حسن نصرالله پیرامون ابتکار خطرناک محور غربی_عبری و عربی در فلسطین و تکاپوی اردن و مصر و امارات برای تسهیل نابودی حماس هشدار کلیدی منحصر به فردی را به اعراب منتقل می کند: هدف اصلی که سال ها روی آن کار شده است اخراج مردم غزه و کرانه باختری رود اردن و حتی اعراب ۱۹۴۸ و تبدیل اسرائیل به یک کشور کاملا یهودی برای یهودیان بوده است....... آن ها کسانی هستند که خواهان یک کشور خالص یهودی از نیل تا فرات هستند و این بر اردن_مصر و لبنان تاثیر خواهد گذاشت. این بدان معناست که همه کشورهای اطراف با مشکل بزرگی روبه رو هستند که نیاز به واکنش قوی دارد ... 🔺سید حسن نصرالله می گوید رژیم صهیونیستی بدنبال این هست که مرزهای جغرافیایی خود را در منطقه بگستراند و این موضوع با حذف حماس و تضعیف خط مقاومت در آینده نه چندان دور قابل تصور خواهد بود و این یعنی صهیونیست ها برای امنیت ملی کشورهای عربی به ویژه مصر و اردن و لبنان خطرات مستقیم توسعه طلبی را بدنبال خواهد داشت و اسرائیل به مرزهای این کشورها خواهد رسید. موضوعی که همچنان اعراب متوجه خطرات آن نشده اند و به ضرورت وجود گزینه دائمی مقاومت داخلی فلسطین به عنوان یک چماق بر سر صهیونیست ها نرسیده اند. دیدار جداگانه رئیس سیا و موساد با سران کشورهای عربی برای تضمین های لازم جهت بر طرف کردن دغدغه های اعراب است تا با معامله بزرگ جوبایدن برای فلسطین و منطقه همراه شوند،موضوعی که همچنان در حال جریان است. 🔺سید حسن نصرالله در بخش دیگری از صحبت های خود فرمودند: ما باید بر هدفی که تعیین کرده ایم تاکید کنیم هدف جمعی ما در محور مقاومت این است که دشمن باید شکست بخورد و نتواند به هیچ یک از اهداف تعیین شده برسد...غزه باید پیروز بیرون بیاید مقاومت باید پیروز ظاهر شود و حماس باید پیروز بیرون بیاید تاکید ویژه سید حسن نصرالله برای این هست که این پیروزی تنها عامل شکست طرح استعماری آمریکا و تیم جو بایدن برای حذف کامل گزینه مقاومت در منطقه و تکمیل صلح ابراهیم و پیمان نامه دفاعی و امنیتی با عربستان خواهدبود و این تاریخی ترین مصاف محور مقاومت برای جلوگیری از نظم سیاسی ایده آل آمریکا در منطقه خواهد بود 🔺سید حسن نصرالله در قسمت دیگری از صحبت های خود که مکمل این بخش بوده است اشاره مهمی به نقش آمریکا در حفظ آتش در منطقه کردند: آمریکا بیش‌تر از اسرائیل خواهان نابودی حماس است 🔺مساله ای که سابقا به آن اشاره کرده بودم که اسرائیل برای مهار گزینه تشکیل دولت فلسطینی با حضور حماس ضعیف شده موافق است اما بایدن برای معامله بزرگ خود باید حماس را از سر راه بردارد و نتانیاهو را مجاب به تایید زبانی بر تشکیل فلسطینی کند تا با این اقدام رضایت اعراب خلیج فارس را بدست بیاورد شرایط سیاسی لبنان برای تعیین خطوط مرزی و فشار به حزب الله لبنان برای عقب نشینی تا رودخانه لیتانی و شهرک سازی های احتمالی صهیونیست ها در مزار شبعا که از اراضی اشغال شده لبنان است از دیگر برنامه های آمریکایی ها است که در حال کار بر آن هستند آمریکایی ها باید دغدغه مصری ها در گذرگاه رفح و منطقه حائل با شرایط احتمالی جدید در غزه را برطرف کنند 🔺سید حسن نصرالله به این نقشه اشاره کردند و تاکید کردند هرچند مقاومت بهایی دارد اما هزینه تسلیم بسیار عظیم_خطرناک و غیر قابل تحمل است و ما باید به مقاومت خود ادامه دهیم پیامدهای تحولات فلسطین بر سرنوشت تاریخی ملت ایران تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت و ما برای آن باید آمادگی کامل داشته باشیم ابولقاسم 🔻 🆔️@hezboollah110
کافر گمان می‌برد هرگونه فسق و فجوری را مرتکب شود، بازخواستی در میان نیست، و از قلمرو مجازات الهی برکنار است، و کسی نمی‌تواند قدرت و یات ثروت وی را پس بگیرد. در صورتی که زندگیِ آمیخته با درد و رنجِ انسان، دلیل بر ضعف و ناتوانی او در برابر خدا است. ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۵ سوره بلد ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ أَيَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ(۵) آیا انسان پندارد که هیچ کس بر او توانایی ندارد؟(۵) معانی کلمات «أَنْ»: مخفّف از مثقّله است، و تقدیر جمله چنین است: أَنَّهُ لَن یَقْدِرَ عَلیْهِ أَحَدٌ ... مفهوم آیه این است: کافر گمان می‌برد هرگونه فسق و فجوری را مرتکب شود، بازخواستی در میان نیست، و از قلمرو مجازات الهی برکنار است، و کسی نمی‌تواند قدرت و یات ثروت وی را پس بگیرد. در صورتی که زندگیِ آمیخته با درد و رنجِ انسان، دلیل بر ضعف و ناتوانی او در برابر خدا است. نزول شأن نزول آیات 4 و 5: کلبى و مقاتل گویند: این آیات درباره مردى از طائفه جمح آمده به نام اسید بن کلدة مکنى به ابوالاشدین که بسیار قوى و زورمند بود که اگر بر روى گلیمى مى ایستاد ده نفر مرد قوى قادر نبودند گلیم را از زیر پاى او بیرون آورند و اگر چنین قصدى می‌نمودند گلیم مزبور پاره می‌شد ولى او بر جاى خود ایستاده بود و علامت پاى وى نیز در آن به جاى می‌ماند.[۲] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7» «1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ نکته ها در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. جمله‌ «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى‌دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را جلد 10 - صفحه 484 حلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. «2» اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3» گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت‌ «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‌اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است. در حديث آمده است كه گوينده اين كلام‌ «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4» پیام ها 1- سرزمين‌ها مى‌توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ» 2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ 3- ارزش زمين‌ها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه‌ «1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است. «2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما). «3». نهج‌البلاغه، خطبه 226. «4». تفسير نور الثقلين. جلد 10 - صفحه 485 به خاطر حضور پيامبر)
4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ» 5- زندگى بشر در متن مشقت‌ها و سختى‌ها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ» 6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» 7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ 8- نتيجه هر محاسبه‌اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ‌ ... أَ يَحْسَبُ‌ 9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ» 10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام ایام و عاقبتتان بخیر آیت‌الله فاطمي نيا: «معرفت الله بسيار اهميت دارد و راه حل تمام مشكلات ، شناخت حقيقي خداوند است. وقتي دعا ميكنيم بايد باور داشته باشيم كه هيچ چيز از خود نداريم و اميدمان فقط به خدا باشد. اين باور، بسيار مهم و راه گشاست. "مالي سوي فقري اليك وسيلة فبالافتقار إليك فقري ادفع" "براي من وسيله اي بسوي تو، جز فقر و نيازم نيست، پس با همين فقر و نيازم به تو، فقر و نيازم را دفع ميكنم" يعني همين كه ميدانم هيچ ندارم، با همين دانستن، فقر ونيازم را دفع ميكنم! اين شناخت خداست.» 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺