eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
625 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حقّ‌النّاس آبرویی 🔹... متأسفانه بعضی افراد، مراعات آبرو و حیثیّت هم‌نوعان را نمی‌کنند. از این‌رو، به‌راحتی، هم غیبت می‌کنند و هم غیبت می‌شنوند؛ هم تهمت می‌زنند و هم شنوندۀ تهمت هستند؛ هم شایعه‌پراکنی می‌کنند و هم به شایعات گوش می‌دهند. 🔸گویا این گناهان برای عدّه‌ای از مردم عادی شده است. عادی‌شدن آبروریزی در بین مسلمان‌ها و عادت‌کردن آنها به این امر نکوهیده، مصیبت بسیار بزرگی است. 🔹بعضی افراد نیز توجه به بزرگی گناه خود ندارند، نمی‌فهمند که سخن آنها یا رفتارشان، آبروی مردم را می‌برد و گناهش از دزدی بدتر است. 🔸حتی گاهی، غیبت و تهمت یا شایعه‌پراکنی را واجب می‌پندارند. 🔸به‌عنوان سیاست، آبروی دیگران را می‌ریزند و نام آن را غیبت سیاسی، تهمت سیاسی و شایعۀ سیاسی می‌گذارند. 🔹قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالاً، الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً»۱ 🔹به‌تعبیر قرآن شریف، ورشکسته‌ترینِ افراد در دنیا و آخرت، کسی است که با ارتکاب گناه، تخیّل می‌کند که ثواب برای او نوشته‌اند. 1. کهف، 104-103. 📚 برگرفته از کتاب حقّ‌النّاس اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 233. 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 مكر و خدعه مسأله 84: 🔸 یكى از گناهان بزرگ در اسلام مكر و خدعه است و برخی از اقسام آن عبارتند از: - پایمال کردن حقوق و اموال دیگران. - مكر و خدعه براى جلب مال دیگران و فریب دادن مردم در معاملات كه علاوه بر حرمت، حقّ الناس نیز مى‏باشد. - مكر و خدعه در ضایع نمودن عرض و آبروى دیگران و یا ایجاد دشمنى میان مسلمانان. - حیله‌های شرعی نظیر خوردن ربا، خوردن رشوه و ندادن خمس با حیله، کلّیۀ اینها جایز نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
165 BAGHAREH-Ayate 155-157.mp3
3.89M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 165: آیات 155تا157 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ بعد از پایان نماز بهتر است اوّل تسبیحات حضرت زهرا«س» گفته شود یا آیۀ «إنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» خوانده شود؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ بلافاصله بعد از اتمام نماز، خواندن تسبیحات حضرت زهرا«س» بسیار فضیلت دارد؛ امّا تأخیر آن به اندازۀ خواندن آیۀ شریفه و ذکر صلوات که آن هم بسیار فضیلت دارد یا مواردی از این قبیل، اشکال ندارد و از ثواب آن نمی‌کاهد. 🆔 @almazaheri
📝 پاسخ مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» به سؤال خبرگزاری بین‌المللی قرآن«ایکنا» دربارۀ «درس‌های عاشورا برای انسان امروز» بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔳نهضت امام حسین«ع» درس‌های اخلاقی و پیام‌های معنوی فراوانی دارد که در طول تاریخ و برای همۀ انسان‌ها و انسان امروز هم، سازنده و آموزنده است. از این‌رو در حالی که اهمیّت به عزاداری و اهتمام به زنده نگه داشتن شعائرِ رویداد عظیم عاشورا لازم و ضروری است، امّا توجّه و عمل به درس‌های بزرگ نهضت حسینی«ع» نیز برای همگان به ویژه پیروان و شیعیان آن امام همام، لازم‌تر و ضروری‌تر است، زیرا جوهرۀ قیام حسینی«ع»، تثبیت و تحکیم همین تعالیم نورانی در جامعۀ انسانی و به تعبیر خودِ سید‌الشّهداء«ع»، اصلاح و به سامان آوردن و تهذیب نمودن جامعه است: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی» و به همین سبب، جاه‌طلبی و کام‌جویی و آشوب‌گری و ستمگری در این قیام راه نداشته است. 🔳باید توجّه شود که عاشورا، معلّم اخلاق بشریّت است و می‌تواند انسان‌ها را آشکارا و به صورت عملی، با فضائل و رذائل اخلاقی آشنا سازد. 🔳در نبرد عاشورا، رذیلت‌های نفسانی و صفات زشتی مانند حسد، جهل، غضب، کینه، تکبّر، مکر، سنگ‌دلی، ناسپاسی، پیمان‌شکنی، لجاجت، غرور، حرص، طمع، دنیادوستی، فسادانگیزی، ریاست‌طلبی، ظلم و بی‌عدالتی در لشکر دشمنان حضرت سیدالشّهداء«ع» موج می‌زد. 🔳در سوی دیگر، صفات نیکوی انسانی و فضائل اخلاقی، در امام حسین«ع» و یاران ایشان تبلور یافته بود. برخی از آن صفات عبارتند از: صبر، ایثار، فداکاری، عفو، صداقت، غیرت، محبّت، خلوص، شجاعت، عزّت‌نفس، شکر، تسلیم و رضا، سخاوت، جوانمردی، خیرخواهی، حرّیّت، آزادگی و شهادت‌طلبی. 🔳امام حسین«ع» برای اعتلای دین و احیای ارزش‌های دینی و فضیلت‌های اخلاقی و مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات در دین و رذیلت‌های اخلاقی، همه هستیِ خود، حتّی کودک شیرخوار را در راه خداوند فدا کردند، چنانکه خود آن حضرت، هدف از قیام خود را چنین بیان کرده‌اند: «وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ صَلی‌الله عَلیهِ وآلِه وسَلَّم فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ». و لذا پیروان ایشان نیز باید دربارۀ دین و ارزش‌های دینی و آرمان‌های اخلاقی از هیچ کوششی دریغ نکنند و دست‌کم در حفظ دین خود و التزام و عمل به ارزش‌های اخلاقی و فضیلت‌‌های انسانی کوشا باشند. 🔳به عنوان نمونه: خیرخواهی و ایثارگری شهدای کربلا، سرمشقی آموزنده برای آحاد مردم است که می‌توانند با به‌کارگیری آن، روابط خود را با دیگران، به وجهی نیکو، تنظیم کنند؛ 🔳چنانکه بخشش جناب حرّ و چشم‌پوشی از گناه وی بعد از پشیمانی و نیز تکریم شخصیّت او، سرمشق مناسب دیگری از درس‌های عاشوراست که توجّه و عمل به آن، ارتباط خانوادگی و اجتماعی افراد با یکدیگر را بهبود می‌بخشد؛ و همان‌گونه که توجّه و اهتمام امام حسین«ع» و یارانش و خاندان مطهّرش به نماز و دعا وذکر و مناجات با پروردگار در شب عاشورا و نیز در روز عاشورا و در آن بحبوحه جنگ و جدال و پس از آن در دورۀ اسارت آل‌الله«ع»، درس سازنده و آموزندۀ دیگری است که عمل به آن، می‌تواند رابطۀ انسان با خداوند را تعریف و تنظیم نماید؛ و ده‌ها و صدها نمونۀ دیگر از این دست را می‌توان در صحنۀ کربلا و عاشورا یافت. 🔳خلاصه اینکه: درس مهمّ عاشورا، عبرت گرفتن از عاقبت شوم پیروان صفات رذیله و تلاش در جهت ریشه‌کن ساختن یا حداقل سرکوب آن صفات، از یک‌سو و اسوه قرار دادن پیروان صفات حسنه و کوشش در راستای تحصیل فضیلت‌های اخلاقی، از سوی دیگر است. 🔳در واقع تفکّر و تعمّق در رخدادهای عاشورا، راهی برای تهذیب نفس آدمیان است و هدف بزرگ ارسال رسولان الهی و انزال کتب آسمانی را تحقّق می‌بخشد و همۀ اهل‌معرفت به ویژه جونان حق‌جو و تکامل‌طلب می‌توانند برای دستیابی به یک زندگی معنوی و پیروزی در جهاد با نفس، از این واقعۀ بزرگ درس‌آموز، نهایت استفاده را بنمایند. 🔳انسان معاصر در روزگار ما هم اگر دغدغۀ اخلاق و معنویّت‌گرایی، دغدغۀ حقوق بشر و حقّ انسان، دغدغۀ عدالت و ظلم‌ستیزی، دغدغۀ واقع‌گراییِ عقلانی، دغدغۀ حقیقت‌طلبی و دغدغۀ تکامل‌خواهی دارد، می‌تواند این دغدغه‌ها را در کلاس عاشورا و امام حسین«ع» دنبال نموده و درس‌های آموزنده و سازنده در این زمینه‌ها را از این کلاس بی‌پایان فرا گیرد. 🔳السلام علی الحسین و علی علی‌ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین. حسین المظاهری ۱۶/صفرالخیر/۱۴۴۵ ۱۱/شهریور/۱۴۰۲ 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن 🏴 وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین 🏴 وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن 🏴 وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین 🆔 @almazaheri
زیارت اربعین.pdf
472K
◾️دریافت فایل PDF متن و ترجمۀ زیارت اربعین حسینی«سلام‌الله‌علیه» 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 نفاق مسأله 87: 🔸 از گناهان بزرگ در اسلام نفاق است و منافق اقسامى دارد: - كسانى كه ایمان ندارند، ولى با زبان یا عمل ایمان‌نمایى مى‏كنند. - افراد ریاكار كه اعمالشان براى خدا نیست ولى نمایش آن براى خداست. - افرادى كه در برخورد با مردم داراى دو چهره و دو زبان هستند، مثلاً در حضور دیگران اظهار محبّت و در‌ غیاب آنان غیبت‌ مى‏كنند. - افراد مقدّس‌ نما كه خود را وابسته به دین نشان می‌دهند ولی وابستگى عملی ندارند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
166 BAGHAREH-Ayate 155-157.mp3
4.46M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 166: آیات 155تا157 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ آیا در کلماتی مثل «بسمه‌تعالی»،‌ «هو»،‌ «خدا» یا نام خداوند به زبان‌های دیگر و همچنین اسم پیغمبر«ص» یا اسامی معصومین«ع» اجتناب از دست زدن بدون وضو لازم است؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ اگر مس‌نمودن موجب هتك و بى‌‏احترامى باشد، جایز نیست. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📸 ديدار آيت‌الله طباطبايى نمايندۀ محترم ولى فقيه در استان اصفهان و شوراى معاونين مركز مديريت حوزۀ علميۀ اصفهان با آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
پیامبر اكرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» فرمودند: هركس در موقعیت عملی حرام یا شهوتى حرام واقع شود، امّا بخاطر ترس از خدا آن را ترك نماید، خداوند آتش را بر او حرام مى‌نماید؛ و او را از ناراحتى‌هاى قیامت در امان مى‌دارد، و آنچه در كتاب خود وعده فرموده : «هر كس را كه از ایستادن به پیشگاه پروردگارش ترسیده باشد دو بهشت است»1 را، براى او محقّق مى‌سازد 📚الأمالی(للصدوق)،‌ صفحۀ 429. 1. الرحمن، 46. 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 و مسأله 494: 🔹 فضلۀ همۀ پرندگان پاک است. و اگر بال زدن پرنده در پرواز زیاد باشد و یا سنگدان داشته باشد، یا انگشت جدایی مانند شست انسان داشته باشد، حلال گوشت نیز می‌باشد. مسأله 495: 🔹 کلّیۀ خزندگان نظیر مار و حیواناتی نظیر خرچنگ و قورباغه، حرام گوشت هستند، ولی فضلۀ آنها پاک است. مسأله 496: 🔹 کلّیۀ حیواناتی که نیش و چنگال دارند، نظیر شیر و پلنگ و گربه، حرام گوشت هستند و فضلۀ آنها نجس است. مسأله 497: 🔹 کلّیۀ موجودات دریایی حرام گوشت هستند و فضلۀ آنها نجس است. جز ماهی فلس دار و میگو، گرچه فلس آن خیلی کم باشد و یا شکل خرچنگ باشد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞آخرین وصایای پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم» ◾️شهادت پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 راه کسب محبوبیت اجتماعی در کلام امام حسن«سلام‌الله‌علیه» ◾️شهادت امام حسن مجتبی«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri