eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
104 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست علمی..mp3
7.47M
🎙 💠 نشست علمی بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی 🔰با حضور @almohkamat
009.mp3
5.16M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 📌ادامه بیان دیدگاه آیت الله خویی در رابطه با ماهیت ملکیت اعتباری ⁉️آیا شخص حقوقی همانند شخص حقیقی می تواند طرف اضافه ملکیت قرار گیرد ؟ 📌شرح تفصیلی نسبت شارع با اعتبارات عقلایی بر اساس قواعد منطق اعتباریات 🔰 📅جلسه نهم/چهارشنبه 1402.08.24 🆔@mavalyzade_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📊 | علامه زمان 👈 مروری بر خصوصیات علامه طباطبائی براساس بیانات رهبر انقلاب ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی علامه سیدمحمدحسین طباطبائی (۱۴۰۲/۸/۱۷) به برخی از ابعاد شخصیت علمی و اخلاقی و معنوی علامه طباطبائی اشاره کردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 📥 نسخه با کیفیت👇
المحکمات
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش 5⃣ از مقاله (غرر آیات
📚توحید عوام و توحید خواص ✍ به قلم 📙بخش 6⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان) «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض» النور /۳۵ 🔷«آیه نور» از جمله آیات شریف قرآنی است که علامه طباطبائی در تفسیر المیزان ، آن را از «غرر آیات» برشمرد . این آیه در برگیرنده سطح بالایی از معرفت توحیدی در دو عرصه هستی شناسی و شناخت شناسی توحیدی می باشد و نگاهی توحیدی به مخاطب فرهیخته می بخشد . 🖊گنج هستی شناسانه در آیه نور : در آیه ، «نور» به عنوان یکی از نام های نیک و اسماء حسنای الهی بشمار رفته که بر پایه توحید صفاتی ، با «الله» یگانگی دارد (تساوق) . 📌«نور» ـ در این آیه ـ با آنکه به «سماوات و الارض» یعنی جهان آفرینش ، اضافه گردیده اما نباید گرفتار این اضافه شد و واژه «نور» را به معنای منوّر و روشنی بخش دانست و خیال کرد جهانی در میان بوده که با تابیدن نور الهی ، از تیرگی برون گشته و به روشنایی دست یافته است . این باوری بس عوامانه است . ❗️خیر ، خداوند متعال خود «نور» است که در پرتوی آن ، جهان پدیدار گشته نه آنکه جهانی در برابر پروردگار بوده که پذیرای تابش نور الهی است . نور الهی ، هستی را به ارمغان می آورد نه آنکه تیرگی هستی را بزداید ، می درخشد اما نمی تابد ، پرتویی است که دریافت گری ندارد ، فروغی است که روشنایی دارد اما رنگ و لعاب ندارد ، دریای نوری است که امواج دارد اما کرانه ندارد . 💢بنابراین ، عالَم ، محضر خداست نه آنکه در محضر خدا باشد و از خود آورده ای پیشکش کند ؛ زیرا جهان آفرینش در فقر مطلق و نیاز بی کران است و از خود در برابر پروردگار هیچ گونه هویتی ندارد و تنها نمودی است از آن بود . «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد» 🔶درک عمیق تر آیه نور در گرو سنجش آن با آیه شریفه «هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ» می باشد . ♨️آن هنگام که آفرینش و خلقت آسمان ها و زمین مطرح می گردد پای تدریج ، زمان ، استقلال و گسست ، ماهیت و چیستی به میان می آید اما همان آسمان ها و زمین در کنار نگاه به نور الهی ، تنها نمود و جلوه ای است و «نقش نگارین » ندارد مگر در «آیینه اوهام» .   🔷در نتیجه ، در نگاه حقیقی به آسمان ها و زمین  ، آیه نور را در برابر دیدگان خود می نهیم که در آن خبری از «ستة ایام» نیست . بله ، در نگاه مجازی به جهان آفرینش ، با آیه خلقت پیش می رویم که در آن خبر از گرفتاری خلقت آسمان ها و زمین به «ستة ایام» آمده است .    🖊گنچ شناخت شناسانه در آیه نور : گنج دیگری در آیه نور در عرصه خداشناسی نهفته است . در قرآن ، گاهی خداوند نهان است و باید او را یافت . گاهی آن چنان پیدا  که بی او ، تیرگی و ظلمات فراگیر است . در قرآن ، آسمان ها و زمین و مخلوقات ، گاهی معرّف (بالکسر) و نشانه ی خداوند هستند و گاهی معرّف(بالفتح) که خداوند شناساننده آنهاست . 🔷آن هنگام که سر و کار قرآن با عوام بیفتد ، آن ها را ترغیب می کند که به دنبال یافتن نشانه های خداوند باشند تا به او برسند . با نگاه ژرف در شگفتی های آفریده ها و نظم حاکم بر جهان طبیعت پیرامون خود ، به وجود آفریدگاری بس توانا پی ببرند . آیاتی همانند « ا فَلاَ يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ *وَ إِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ *و إِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ *وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ » به اندیشیدن در طبیعت پیرامون خود ، برای شناخت خداوند دعوت می کند که آغاز راه معرفت الهی است . 🔺اما مخاطب خاص قرآن ، خداوند را نور آسمان ها و زمین می داند . (الله نور السموات و الارض) نه تنها نهان نیست تا به دنبال نشانه برای یافتنش باشند ( مَتی غِبتَ حتی تَحتاج الی دلیل یَدُلّ علیک ) بلکه آن چنان نمایان و درخشان است که آسمان ها و زمین ، پرتوی اویند . همه چیز و همه کس از او آگاهند و تنها نسبت به او غبار غفلت بر دیدگان قلب می نشیند . از آیه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْض» می توان نتیجه گرفت آسمان ها و زمین و هر آن چه در آن هاست ، نسبت به خداوند آگاهند ؛ زیرا تسبیح ، نتیجه ی آگاهی است . و سبب این آگاهی همگانی ، ویژگی نور می باشد که در آیه نور آمده است . (آفتاب آمد دلیل آفتاب) روشن تر از نور نیست تا هدایت گر به نور باشد . (أ یکون لغیرک مِن الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المُظهِر لَک ) ⬅️البته شناخت خداوند متعال دارای رتبه ی بالاتری نیز هست که از آنِ پرده داران اسرار خزائن غیبی و اهل سرّ و حقیقت است که در نوشته گذشته بدان اشاره ای گردید. 👈 ادامه دارد ... @almohkamat
امام خمینی چقدر اصول فقه را مفید میدانند؟.mp3
670.4K
🎙 ⁉️امام خمینی تا چه میزان اصول فقه را مفید می داند ؟ ❓آیا امام خمینی مخالف گسترش اصول فقه در حوزه علمیه است ؟ 🔸 اصول فقه در مکتب سامرا و نجف 🔹 فهرست تالیفات اصولی امام خمینی 🔰این نکات را در بیان استماع کنید. @almohkamat
📝سلام برای استفاده علمی از استاد در سطح ۱ باید چکار بکنیم؟ 🔰سلام علیکم برنامه سیر علمی طلبه ۴ تا ۶ ۱ . یک دور فقه شرح لمعه بر اساس روش حافظه محور کار شود . (یعنی تمام مطالب فقهی به شکل نموداری به ذهن سپرده شود .) این برنامه یکی از شروط فهم عمیق کفایه است ۲ . فلسفه شهید مطهری پس از اتمام دوره منطق خوانده شود . ۳. موجز را با تمرکز بر دیدگاه های امام خمینی کار شود ۴ . کتاب اصول فقه علامه مظفر را با تمرکز بر قواعد فلسفی و منطقی به کار برده شده در علم اصول کار شود . @adminalmohkamat
المحکمات
📙رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ ✍نوشتاری از #استاد_موالی_زاده 6⃣گفتار شش از مقاله فقه و فلسفه : تضا
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین ✍️نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟) ♦️دیدگاه امتداد حکمت 3 🔹امتداد حکمت در جهان بینی توحیدی ، به معنای امتدادِ توحید در برنامه زندگی بشری خواهد بود . نخستین گام در امتداد حکمت ، توحید است اما نه توحید تعبدی و نه توحید انّی که از راه مطالعه طبیعت و نگاه به شگفتی های جهان مادی کشف شود و نه توحید پیره زنان ، بلکه توحید شبه لمّی که از راه برهان صدیقین شناخته شود . «بک عرفتک و انت دللتنی علیک» 💢شهید مطهری می گوید : « از نظر ما اگر توحيد را با اصول استدلالى و عقلى بشناسيم ، از همان راه لمّى می توانيم انسان و تاريخ و جامعه را نيز بشناسيم ولى‏ كسانى كه ... توحيد را صرفاً از راه مطالعه طبيعت مى‏خواهند كشف كنند و بس، نمی توانند انسان و جامعه را از توحيد استنباط كنند و مجبور می شوند فلسفه تاريخ را و جامعه شناسى را و انسان‏ شناسى‏ را از مكتبهاى ديگر گدايى كنند. » 🔸بله ، تنها توحید عرفانی و فلسفی می تواند علوم انسانی را اسلامی کند . توحیدی که نه تنها سرسلسله هستی شناسی باشد بلکه در راس هرم شناخت شناسی هم جای گیرد . توحیدی که بر اساس گفته علامه طباطبائی ، پس از خاموش کردن ترانه سفسطه ثابت می شود و پس از آن می توان به شناخت مظاهر و نمودهای آن در سراسر گیتی پرداخت . علامه طباطبایی در حاشیه اسفار ج 6 تصریح می کند که سفسطه و شک گرایی با اصرار بر واقعیت های خاص دفع نمی شود بلکه تنها راه نفی سفسطه ، استناد به واقعیتی است که نفی آن موجب اثبات آن خواهد بود که همان واجب الوجود می باشد . آیت اله جوادی آملی این تقریر از برهان صدیقین را از مختصات علامه دانسته که به واسطه آن ، توحید نخستین مساله فلسفه بشمار می رود . 🔹از این رو ، اندیشه و فکر بشر از توحید آغاز می گردد و پس از آن به انسان و جامعه و حکومت امتداد می یابد و چارچوب کلی حرکت در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در راستای عدالت و توحید را تعیین می کند تا در سایه عقل و وحی ، قوانین شرعی مورد نیاز اداره اجتماع در قالب فقه منظومه ای استنباط گردد . توحیدی که بنابر گفته علامه ، عنصری از عناصر همه تعلیمات می باشد . همانگونه که بدون اصل استحاله اجتماع نقیضین ، یقینی رخ نمی دهد ، بدون توحید هم هیچ گونه گزاره ای پدید نمی آید . ⬅️ متاسفانه در حال حاضر ، نقش توحید در فقه تنها انگیزشی است و عمدتا در باب عبادات به عنوان شرط صحت بشمار می آید در حالی که باید به نقش محتوایی توحید در فقه و قوانین شرعی پای بند بود . ارتقاء نقش توحید در فقه ، سبب تغییر جهت گیری فقه از مساله محور بودن به منظومه محور بودن می گردد و اینگونه ، در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه ، کارآمدتر می شود . 🖇ادامه دارد ... @almohkamat
🔰محقق نایینی: 💢غفلت فقهاء از مبانی معرفتی دین از نگاه محقق نائینی 💠«با اينكه از مثل يك كلمۀ مباركۀ «لا تنقض اليقين بالشّك» آن همه قواعد لطيفه استخراج نموديم، از مقتضيات مبانى و اصول مذهب ، غافل (شده) اصلا در اين وادى داخل نشديم و ديگران (غربی ها) مبدأ طبيعى آن چنان ترقّى را از سياسات اسلاميّه اخذ و به وسيلۀ جودت استنباط و حسن تفريع، فروع صحيحه بر آن مرتّب، و به نتايج فائقه نائل شدند . » 📚بر گرفته از کتاب تنبيه الأمة و تنزيه الملة؛ ص: 91 @almohkamat
🗂 📝 با موضوع سلسله بحث های غرر آیات 🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده 📚مقدمه 🆔https://eitaa.com/almohkamat/237 📚رابطه مُلک و ملکوت در قرآن (تطابق عوالم) 🆔https://eitaa.com/almohkamat/246 📚"کن فیکون" در عالم امر و ملکوت 🆔https://eitaa.com/almohkamat/250 📚تجسم اعمال در ملکوت 🆔https://eitaa.com/almohkamat/258 📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن 🆔https://eitaa.com/almohkamat/265 📚توحید عوام و توحید خواص 🆔https://eitaa.com/almohkamat/284 @almohkamat
🖊پدر علوم انسانی اسلامی 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی ⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند ✍️به قلم @almohkamat
المحکمات
🖊پدر علوم انسانی اسلامی 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی ⁉️پژوهشگران حوزه علوم ان
🖊پدر علوم انسانی اسلامی ✍️به قلم 🔹«علامه طباطبائی» اندیشمندی اسلامی است که بر پایه قرآن و سنت به پی ریزی علوم انسانی اسلامی پرداخت بی آنکه محتوایی ارائه دهد که با اندیشه غربی ، «ترکیب مزجی» یا «جمع مکسر» شود. 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی نقش بسزایی دارند عبارتند از : 1 ـ توسعه نگاه توحیدی در حوزه عمل 2 ـ توسعه نگاه اجتماعی در حوزه دین 3 ـ توسعه نگاه اعتباری در حوزه ادراک ⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند که پاسخگویی بدان ، شرط اصلی حرکت به سمت علوم انسانی اسلامی است : 1️⃣با توجه به فضای الحادی و مادی حاکم بر علوم انسانی غربی ، چگونه می توان فضای علوم انسانی را توحیدی کرد ؟ و از «وحدت وجود» ، قاعده «بسیط الحقیقه»و مبانی حکمت صدرایی که بیشتر در حوزه عبادت و عرفان بکار می رود ، چگونه می توان دستگاه فلسفی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی پی ریزی کرد و آن را در خدمت علوم انسانی نهاد ؟ 2️⃣با توجه به فردی بودن اکثر قرائت های موجود از دین و مذهب از یک سو ، و از سوی دیگر با توجه به کارکرد اصلی علوم انسانی که بیشتر در حوزه اداره اجتماع در عرصه های مختلف می باشد ، چگونه می توان از منابع دینی ، علوم انسانی اسلامی را استخراج کرد ؟ 3️⃣علوم انسانی غربی با کنار گذاشتن کشف واقعیت آن هم به نحو یقین منطقی از راه برهان ، میزان ارزش گذاری علوم را رفع نیازها و احتیاجات بشری می داند . لذا ، همه ادراکات خود را اعتباری و نسبی پنداشته که تا آن میزان ارزش دارد که مساله ای را حل کند ،اگر چه در برابر مساله ای دیگر که توان حل آن را ندارد ، بی ارزش باشد . ❓حال پرسش اینجاست ، چگونه می توان با منطق و فلسفه اسلامی که تنها ادراکات حقیقی یقینی برهانی مطابق با واقع را ارزشمند می داند و تنها دغدغه اش کشف واقعیت است و رفع نیاز مادی بشری را طفیلی علوم می داند ، می توان علوم انسانی ایجاد کرد و نام «اسلامی » را بر آن نهاد ؟ 📌چگونه می توان میان «تجربه» ارسطویی که بر اساس برهان عقلی یقینی شکل می گیرد و «تجربه» غربی که ظن آور است و تنها با استقراء ناقص در راستای حل مساله پیش می رود ، سازگاری ایجاد کرد ؟ آیا با استقراء ناقص ظن آور ، علوم انسانی اسلامی را بنا نهیم ؟ در این صورت چه تفاوتی با علوم انسانی غربی پیدا می کنیم ؟ و اگر بخواهیم به تجربه برهانی بسنده کنیم ، دستاوردهای کمی نصیبمان خواهد شد . 💠این سه پرسش یا بهتر است بگوییم سه معضل ، با مطالعه و پژوهش در سه نوآوری علامه طباطبایی قابل حل خواهد بود تا راه برای گسترش علوم انسانی اسلامی هموار گردد . @almohkamat
🗂 📝 با موضوع سلسله بحث های فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟ ✍️ استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده 🖊مقدمه 🌐https://eitaa.com/almohkamat/222 🖊سه دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه 🌐https://eitaa.com/almohkamat/226 🖊ماهیت اعتباری فقه : ضد فلسفه یا ... ؟ 🌐https://eitaa.com/almohkamat/238 🖊جمع مکسّر فقه و فلسفه ... 🌐https://eitaa.com/almohkamat/247 🖊فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر 🌐https://eitaa.com/almohkamat/252 🖊رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ 🌐https://eitaa.com/almohkamat/266 🖊ترانه سفسطه و برهان صدیقین 🌐https://eitaa.com/almohkamat/287 🖊قهرمان اسفار اربعه 🌐https://eitaa.com/almohkamat/299 @almohkamat
📌 📌 استاد سید فرید موالی زاده 💢سلسله بحث های مسأله حجاب 🌐https://eitaa.com/almohkamat/241 💢سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🌐https://eitaa.com/almohkamat/251 💢سلسله بحث های غرر آیات 🌐https://eitaa.com/almohkamat/290 💢سلسله بحث های فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟ 🌐https://eitaa.com/almohkamat/293 💢سلسله بحث های مکتب اصولی امام خمینی 🌐https://eitaa.com/almohkamat/300 💢سلسله بحث های محرم 🌐https://eitaa.com/almohkamat/413 @almohkamat