eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
104 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊 شعبان : ماه «صَعْق» ✍به قلم «الٰهِي وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ وَ لٰا حَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلٰالِكَ» 🔹امام خمینی به استناد این فقره از مناجات شعبانیه که بیان کننده مقامات اولیاء الهی است ، ماه شعبان را ماه «صعق» و فناء در ذات الهی به سبب تجلی جلال الهی معرفی می کند . 💠ایشان بشر را با توجه به نسبت او با ذات حق ، به 4 گروه تقسیم می کند : 1⃣گروه محجوبان که در حُجُب ظلمانی جهان مادی فرو رفته اند و غافل از سیر الی الله هستند . 2⃣گروه سالکان که مسافر الی الله و مهاجر به سوی بارگاه قدس هستند و سفر نخست خود را که سیر من الخلق الی الحق می باشد ، آغاز کرده اند . 3⃣گروه واصلان که از حجاب کثرت خارج شده اند و تنها به ذات حق مشغولند و از خلق ، غافل و محجوبند . اینان به مقام «صعق کلی» و «فنای مطلق» رسیده اند . همان مقام «قاب قوسین» که حضرت موسی هم بدان رسید « وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً» اگر چه مقام پیامبر اسلام بالاتر است و به «أو أدنَی» نائل شد . 4⃣گروه راجعان الی الخلق که در جایگاه هدایت قرار می گیرند مانند انبیاء عظام و اوصیای ایشان ـ علیهم السلام ـ . این گروه با آنکه به کثرت التفات دارند و به ارشاد خلق مشغولند اما کثرت ، سبب حجاب آنها نیست . 📌مناجات شعبانیه اشاره به مقامات و ویژگی های گروه سوم دارد . ماه شعبان ظرف سلوک سالکانی است که به درجه «کمال الانقطاع» می رسند و حجب نورانی را در نوردیده ، به «معدن عظمت» حق تعالی نائل می شوند و پذیرای تجلی الهی می شوند و به مقام «صَعق» و فناء فی الله می رسند . 🖊مقام «صَعق» حضرت موسی 🔸حضرت موسی پس از اتمام چله موسویه ، از ربّ خود تقاضا کرد :«رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ» و پاسخ شنید:« لَنْ تَرَانِي» و سپس خداوند متعال بر کوه تجلی کرد و سبب نابودی آن کوه شد «فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً » ، و موسی هم از هوش رفت :«وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً». ⁉️آیا موسی از اتفاق وحشتناک با خاک یکسان شدن کوه ترسید و از هوش رفت ؟ علامه طباطبایی سبب را ترس و وحشت مادی نمی داند بلکه حضرت موسی جلال الهی را با واسطه جبل شهود کرد و فناء خود را در ذات حق دید و از هوش رفت اگر چه از شهود مستقیم ذات حق منع شد . 🖊معنای «صَعِقَ لِجَلٰالِكَ» در مناجات شعبانیه 💢همه انسان ها در واقع فانی در ذات حق هستند و از هویت مستقل و کثرت بی بهره اند اما به سبب انس با طبیعت مادی، در حجب ظلمانی گرفتارند و از فناء خود غافلند تا زمان مرگ فرا رسد که متوجه فناء می شوند « لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»(ق /22) 🔹اما اگر کسی در این دنیا به فناء خود التفات یافت و تجلیات جلالی خداوند متعال را با چشم دل مشاهده کرد ، همانند حضرت موسی دچار «صعق» می شود . @almohkamat
🖊ماه شعبان : عید اولیاء الله 🔹« ماه شعبان از اوّل تا آخرش عيد است . عيدِ اولياء الله .. ماه شعبان، ماهِ فرصتها است؛ از روز اوّل تا روز آخر. 📌استغفارِ در اين ماه، دعاى در اين ماه، زيارتِ در اين ماه، تضرّعِ در اين ماه، قرآن خواندنِ در اين ماه، نماز خواندنِ در اين ماه، اينها همه فرصت است.» ✏️گزیده ای از سخنان   @almohkamat
🖊سلام علیکم سوال : چگونه نظریه اعتبارات علامه را یاد بگیریم ؟ 🔰پاسخ (سیر مطالعاتی ادراکات اعتباری) ۱ - مقاله ششم کتاب اصول فلسفه با شرح شهید مطهری ۲ - بخش استصحاب احکام وضعی کتاب کفایه الاصول با حواشی علامه بر آن ۳- مقاله جاودانگی اخلاق شهید مطهری در کتاب نقدی بر مارکسیسم ۴- دیدگاه امام خمینی در تمایز علوم در ابتدای کتاب مناهج الوصول ۵ - مبحث موضوع علم در کتاب درس های شفاء شهید مطهری @almohkamat
240214_1122.mp3
13.84M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره ⁉️آیا ملکیت (آنا ما) امکان پذیر است ؟تحلیل فقهی ملکیت احد العمودین و بیان دیدگاه شیخ انصاری و امام خمینی 📌ایرادات محقق نایینی به ملکیت (آنا ما) و پاسخ های امام خمینی به ایشان ⁉️آیا ملکیت (آنا ما) شخص نسبت به ما فی الذمه خود قابل قبول است ؟ بیان ادله طرفین 🔰 📅جلسه بیست و دوم/چهارشنبه 1402.11.25 🆔@mavalyzade_ir
🖊رُعب مهدوی ✍به قلم : 🔹«رُعب» و «رُهب» از عوامل اصلی پیروزی امام زمان بر جبهه باطل می باشد که در روایات عصر ظهور آمده است : «الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ»(بحار/ج52/ص191) 📌«رُعب» و «رُهب» یک ترس معمولی نمی باشد بلکه آن هنگام است که ترس و هراس و وحشت سرتاسر وجود دشمن را فرا گیرد و دچار اضطراب و به هم ریختگی روحی می گردد به گونه ای که قدرت ایستادگی و پایداری را از دست می دهد .  🔶«رُعب» و «رُهب» اصلی ترین راهبرد اسلام در میدان جنگ برای شکست دادن دشمن و جبهه باطل می باشد تا با خونریزی کمتر ، دشمن را به شکست بکشاند و خود ،در امان بماند «سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ»(آل عمران/151) و «لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ» (حشر/13) 🔺«رُعب» و «رُهب» راهبردی است که نقش کلیدی در کتاب جهاد دارد و بر اساس آن احکام فقهی فراوانی را می توان استنباط کرد : یکی از آن آن احکام ، وجوب شرعی آمادگی همه جانبه نظامی در سطح فوق العاده است که سبب وحشت دشمن گردد «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»(انفال/60) یکی دیگر از آن احکام ، وجوب شرعی برخورد سخت نظامی با دشمن است تا در دل آن ها وحشت و هراس پا بگیرد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً»(توبه/123) و « فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ»(انفال/12) 💠«رُعب» و «رُهب» در حوزه دفاع و امنیت ، دو اثر در برابر دشمن دارد :  1⃣ اثر بازدارندگی از تهاجم و گرایش دشمن به صلح : در قرآن پس از تاکید بر وجوب آمادگی همه جانبه در برابر دشمن ، مساله صلح مطرح می گردد «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا» .  2⃣ اثر به هم ریختگی درونی جبهه دشمن به گونه ای که دشمن از درون متلاشی می شود . «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى» «رُعب» و «رُهب» تنها عامل شکست جبهه طاغوت و باطل است و در جبهه حق و توحید راه ندارد زیرا ایمان به وجود لا یزال و قدرت نامحدود الهی سبب از بین رفتن هراس از غیر خدای متعال می گردد که سربازان کافر محروم از آنند . 🖊کارکرد رُعب در عصر ظهور 💠در دوره ظهور درگیری با جبهه باطل و طاغوت در دو مرحله صورت می پذیرد : 1⃣در گام اول در روایات عصر ظهور آمده که خروج امام زمان و پیروزی وی به آسانی نیست بلکه در ابتدا جنگ های سختی رخ می دهد به گونه ای که در میدان نبرد جوی خون راه می افتد  «قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَقُ»(بحار/ج52/ص358)  2⃣در گام دوم جبهه طاغوت از قدرت امام به هراس می افتد و در لاک دفاعی خود فرو می رود و از شدت «رُعب» ، دچار اختلاف و فروپاشی از درون می گردد و نابود می شود .«لاَ يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلاَّ فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ...تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى»(حشر/14) @almohkamat
🖊سالروز مبارک ولادت با سعادت و پر برکت حضرت خاتم الاوصیا و مفخر الأولیاء حجت بن الحسن العسکری- ارواحنا لمقدمه الفداء- بر مظلومان دهر و مستضعفان جهان مبارک باد. 📌و چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتی که بر پاکننده عدالتی است که بعثت انبیا- علیهم السلام- برای آن بود. و چه مبارک است زادروز ابرمردی که جهان را از شرّ ستمگران و دغلبازان تطهیر می‏نماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فرا گرفته پر از عدل و داد می‏نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان‏ را وارثان‏ ارض‏ می‏نماید. 💠و چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازیها و فتنه‏انگیزیها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخهای ستم و کنگره‏های بیداد فرو ریزد و آنچه غایت بعثت انبیا- علیهم صلوات اللَّه- و حامیان اولیا- علیهم السلام- بوده تحقق یابد. 📚(صحیفه امام ؛ ج‏۱۴ ؛ ص۴۷۲ ) @almohkamat
💠بعضی‌ها بودند شاید حالا هم باشند، میگویند آقا یک عده‌ای در انتخاباتی برگزار بشود یک جمعی از مردم شرکت کنند بعد هم یک حکومتی سر کار بیاید یا یک دولتی یا یک مجلسی کارهای خودش را انجام بدهد. ما معتقدیم نه؛ باید انتخابات انتخابات پرشور باشد. باید باشد. @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 رهبر انقلاب، صبح امروز: آخرین حرف من خطاب به مرددین شرکت در انتخابات این است که «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست». 👏 ، ، 📥‌ نسخه قابل چاپ👇
🖊انتقاد از علامه طباطبائی در تفسیر و پاسخ آن ✍🏻به قلم : 🔹روش خاص تفسیری علامه طباطبایی در المیزان به «تفسیر قرآن به قرآن» مشهور می باشد که به زعم نادیده شدن نقش روایات در فرآیند تفسیر ، سبب انتقاد از علامه گردیده است . ⁉️آیا علامه در روش تفسیری خود ، روایات اهل بیت را کنار گذاشته است ؟ آیا تفسیر قرآن به قرآن نیرنگی است از سوی مخالفان اهل بیت برای انزواء روایات ایشان ؟ آیا تفسیر قرآن به قرآن برگرفته از تفکر انحرافی «حسبنا کتاب الله » است ؟ یا آنکه تفسیر قرآن به قرآن به توصیه اهل بیت و برگرفته از تعالیم ایشان می باشد ؟ آیا تفسیر قرآن به قرآن دو معنای متضاد دارد ؟ 🖊معنای نادرست «تفسیر قرآن به قرآن» : علامه در مقدمه ی المیزان به شدت از تفسیر قرآن به قرآن به معنای کنار گذاشتن روایات معصوم ـ علیهم السلام ـ در مراجعه به قرآن انتقاد می کند . 🔸در دوره معاصر مسلک جدیدی از تفسیر قرآن سر برآورد که با روش پوزیتویستی به تفسیر مادی و تجربی قرآن می پردازد و تلاش می کند تئوری های علمی را بر قرآن تحمیل کند . مسلکی که رشیدرضا در تفسیر المنار از آن پیروی کرده و مورد استقبال روشنفکران دینی قرار گرفته است . در این مسلک تفسیری ، تمام روایات معصوم ، به بهانه جعلی بودن برخی از آنها ،کنار گذاشته می شود و از این رو در توصیف مسلک تفسیری خود از عنوان « تفسیر قرآن به قرآن» بهره بردند . 🖊«تفسیر قرآن به قرآن» در نگاه اهل بیت : روایات اهل بیت در ذیل آیات قرآنی بر دو گونه است که حکایت از دو گونه نگاه اهل بیت به تفسیر قرآن می باشد : 1️⃣دسته اول روایاتی است که با روش عمل به ظاهر قرآن بر اساس عدم انحصار معانی به مصادیق مادی (دیدگاه روح المعانی در معانی الفاظ) و توجه به آیات دیگر خصوصا غرر آیات به تفسیر قرآن می پردازند که همان «تفسیر قرآن به قرآن» از نگاه اهل بیت می باشد همانند روایت أقلّ حَمل 2️⃣دسته دوم روایاتی است که به بیان شان نزول یا مصادیق پنهان و غیبی آیات قرآنی می پردازد که ناشی از علم لدنی معصومان می باشد و اختصاص به ایشان دارد . 🔺روش تفسیر قرآن بر اساس دسته اول روایات بر خلاف دسته دوم ، خاص اهل بیت نمی باشد بلکه در واقع ائمه هدی با روایات دسته اول ، قصد دارند روشِ درستِ تفسیرِ قرآن را به ما بیاموزند همانگونه که روش استنباط در فقه را به ما آموختند . علامه ،آیات «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ» و «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ‏» را به قرینه روایت ثقلین و امثال آن ، ناظر به آموزش روش استفاده از قرآن می داند . علامه می گوید :«و قد كانت طريقتهم في التعليم و التفسير هذه الطريقة بعينها على ما وصل إلينا من أخبارهم في التفسير» 📌لذا برای فراگیری تفسیر قرآن به قرآن در نگاه اهل بیت، ابتدا باید روایات تفسیری گروه اول را جدا کنیم تا با آنها انس یابیم و این روش تفسیری ناب را بیاموزیم و پس از آن به تفسیر قرآن بپردازیم تا بتوانیم از گنجینه روایات معصومان پس از عرضه به کتاب بهره مند شویم . 🖇ادامه دارد ... @almohkamat
🖊روزه و درخت ممنوعه ✍به قلم : ⁉️روزی شخصی یهودی از پیامبر از فلسفه ی روزه ماه رمضان پرسید ؟ پیامبر در پاسخ فرمود :« إِنَّ آدَمَ لَمَّا أَكَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ بَقِيَ فِي بَطْنِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَى ذُرِّيَّتِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»(علل الشرایع/ج2/ص378) یعنی آدم پس از خوردن از درخت ممنوعه تا سی روز در شکمش باقی ماند . خداوند هم بر بنی آدم سی روز گرسنگی و تشنگی را واجب کرد . 🔹«روزه» ، احکامی مربوط به افعال بدنی انسان دارد که در رساله عملیه فقهی آمده ، و آدابی مربوط به قلب انسان دارد که علم اخلاق است و اسراری ملکوتی دارد که در حکمت مطرح می شود . روایت نبوی بالا به اسرار روزه و ملکوت صوم اشاره دارد که اهل اشارات و اصحاب قلوب از آن روایت شریفه استفاده کرده اند . 🖊درخت ممنوعه در قوس نزول و صعود : خداوند متعال در بهشت آدم و حوا را از درخت ممنوعه نهی کرد «وَ لاَ تَقْرَبَا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ»(بقره/35) و البته ایشان با وسوسه شیطان ، از میوه آن درخت چشیدند و اندامشان بر ایشان آشکار گردید .«فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا»(اعراف/22)  📌بنابراین اثر خوردن میوه آن درخت ، باز شدن چشم آدم به اندام شهوت است که قوای حیوانی انسان در جهان طبیعت و دنیای مادی بشمار می رود و از این رو ، درخت ممنوعه نماد و باطن جهان طبیعت است «پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت» 🔶پس از التفات آدم به دنیای طبیعت ، نوبت به هبوط و فرود در آن «دیر خراب آباد» می رسد «قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ »(اعراف/23) و اینگونه قوس نزول انسان ، کامل گردید و قوس صعود از دنیای مادی آغاز گشت . باید توجه کرد ملائکه بر خلاف انسان به سبب دوری از درخت طبیعت ، هیچ گاه پای بر زمین نگذاشتند و ارتباطشان با جهان مادی تنها از طریق قلب انسان کامل و تمثل بر او امکان داشت .  🖊روزه و بازگشت به ملکوت : انسان با چشیدن درخت طبیعت و هبوط بر زمین ، با جهان مادی انس یافت و ابدی دید و وطن اصلی خود یعنی ملکوت را فراموش کرد در حالی که«يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لاَ مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا». ⁉️حال این انسان پای دربند چه کند تا به ملکوت باز گردد ؟ در گام نخست باید میل به آن درخت را از دل خود بیرون برد و کثرت های مادی را بی اعتنا گردد « أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ» تا به مقام «علم الیقین» برسد و باطن دنیای مادی را که در شکل درختی خوش منظر دیده بود ، در شکل جهنمی سوزان ببیند «لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ *لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ» . 💠لذا تمثل باطنی دنیا در قوس نزول ، درختی زیبا با میوه های متنوع است اما باطن همان دنیا در قوس صعود ، جهنمی سوزان می باشد. 🔺حال در روایت شریفه بالا آمده که روزه و صیام در سی روز ،ریاضتی است که باطن انسان را از میوه های ممنوعه ای که در قوس نزول چشید ، تطهیر می کند و این سرّ روزه است . @almohkamat
📣اطلاعیه 🔹به اطلاع می رساند به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن بار گذاری می گردد . 🔸موضوع : مقامات ملکوتی انبیاء در قرآن 🔰ارائه کننده : @mavalyzade_ir
💠استقامت مردم غزه متأثر از مفاهیم قرآنی است 🖊رهبر انقلاب: اینجا تصویر غزّه را نشان دادند... دیدید بچّه‌هایی که قرآن میخواندند، همه از حفظ میخواندند... هم حافظ قرآنند، هم به برکت اینکه عرب‌زبان هستند، مفاهیم قرآن را میفهمند. این [قرآن] است که توانسته این ذُروه و قلّه‌ی استقامت را در غزّه و در فلسطین، بخصوص در خود غزّه، به دنیا نشان بدهد؛ این [اثر] قرآن است. این، [آن] صبری است که قرآن میخواهد؛ این استقامتی است که قرآن توصیه میکند؛ این پاداشی است که قرآن به صابرین وعده میدهد؛ این است که اینها را نگه داشته. 📚بخشی از بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم. ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ @almohkamat
🖊تحلیل معرفتی خواب روزه دار ✍به قلم «نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ»(کافی/ج4/ص64) خواب روزه دار عبادت است . عبادت خواب به چه معناست؟ به معنای فقهی است ؟ آیا خواب همه روزه داران عبادت است؟ 1⃣مقدمه 1 ـ ماهیت ملکوتی عبادت هر عبادتی مانند نماز دارای ملکوت و باطن غیبی است که عبادت کننده به شرط رسیدن به آن باطن که قرب الهی می باشد، عبادت خود را انجام داده است «قُربان کُل تَقي». این رسیدن ها به میزان اخلاص هر عملی بستگی دارد اگر چه آن عمل ، عبادت شرعی نباشد . 🔹روح تا در کالبد تن قرار دارد ، تنها از راه افعال بدنی(جوارحی) می تواند به حقیقت ملکوتی عبادت دست یابد اما با جدا شدن از تن ، بی واسطه آن ملکوت را می بیند و عبادت می کند . 2⃣مقدمه 2 ـ ماهیت خواب در منطق قرآن بر اساس دو آیه شریفه «وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ»:(أنعام/60) و «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏»(زمر/42) ، و همچنین روایت «النَومُ أخُ الموت» ، روح و جان انسان در هنگام خواب فرصت می یابد همانند حالت مرگ از تن جدا شود و با توجه به انس و التفات هایش در عوالم سیر کند . 📌مقصد روح انسان در خواب می تواند عالم اسماء الهی و ملکوت باشد و می تواند تخیلات و اوهام تلنبار شده در نفس باشد که بستگی به میزان ارتباط تن و جان در بیداری و تن پروری دارد . 3⃣مقدمه 3 ـ ریاضت نفس در روزه روح انسان در حالت عادی بر اساس توجه به خوردن و آشامیدن و روابط جنسی ،با کالبد تن انس دارد و بدان وابسته است . این وابستگی و انس بر اثر تن پروری و پُر خوری و شهوت رانی و تَنَعُّم بیشتر هم می گردد . روح ،قفس تن را قصری زیبا می بیند و قدرت پرواز را از کف می دهد. 🔶«روزه» از ریاضت های شرعی است که انسان تن را از انس با اکل و شرب و شهوت آزاد می کند تا قدرت روح برای پرواز به ملکوت بازگردد تا بدانجا که به تعبیر امام خمینی می تواند به «کمال الانقطاع» برسد و با «معدن عظمت» الهی اتحاد یابد و آن هنگام لذت «ضیافت الله» را درک کند . 🖊نتیجه ـ خواب گرانبها روزه دار می خوابد و در خواب ،روح می تواند بدون بدن سیر کند و بر اثر ریاضت روزه سبک گشته ، به ملکوت می رسد تا متنعم به نعمت آنجا گردد .«إِنَّ اللَّهَ يُطْعِمُ الصَّائِمَ وَ يَسْقِيهِ فِي مَنَامِهِ» و ملاک عبادت را که همان قرب الهی است ، بدست می آورد .در نتیجه «نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَة» . 🔰آن قرب الهی را که روح انسان در بیداری با عبادت های جوارحی بدست می آورد ،روح روزه دار واقعی در خواب هم بدست می آورد به شرطی که حداقل گناه نکند «الصَّائِمُ فِي عِبَادَةٍ وَ إِنْ كَانَ عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً» و این گونه خوابش عبادت می گردد . 💢البته ارزش خواب روزه دارها مراتب دارد و بستگی به مقصد روح آن ها دارد . اسماء الهی است یا جبروت و عالم عقول است یا عالم مثال . «رزقنا الله تعالی» @almohkamat
💐 | چرا جهش تولید؟ چرا مشارکت مردم؟ 👈 مروری بر پیام نوروزی رهبرانقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ 🔍 متن کامل پیام👇 khl.ink/f/55687 @almohkamat
🖊پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: 📌أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ، صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِیجَةَ بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَب. 📌مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم. 📚بحار الأنوار: ج ‏۴۳، ص ۱۳۱ 🏴 ام المؤمنین تسلیت باد. @almohkamat
⁉️علامت و نشانه روزه داری حقیقی چیست؟ 🔹 حضرت علامه در این باره عبارت پرمعنایی دارند، ایشان می گویند: "چنانچه با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می شود روزه ای که از شما خواسته اند محقق نشده است. " 📌ایشان همچنین ادامه می دهد: "اگر دیدید کسی می خواهد غیبت کند، جلوگیری کنید و به او بگویید! «ما متعهد شده ایم که در این سی روز ماه مبارک رمضان از امور محرمه خودداری ورزیم» و اگر نمی توانید او را از غیبت باز دارید از آن مجلس خارج شوید! ننشینید و گوش کنید! باز تکرار می کنم تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضاء و جوارح خود باشید. توجه بکنید که به آداب ماه مبارک رمضان عمل کنید؛ فقط، دعا خواندن نباشد، دعا به معنای واقعی اش باشد. " @almohkamat
🖊با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات شما مخاطبین محترم کانال المحکمات در ماه مبارک رمضان جلسات تفسیری با موضوع مقامات ملکوتی انبیاء در قرآن توسط برگزار می گردد که عناوین جلسه پنجم آن به شرح ذیل می باشد 🔺شرح مقامات معنوی و ملکوتی حضرت خضر در قرآن 🔺علم خضر نبی به آینده آن کودک از سنخ علم ملائکه معترض به خلافت آدم است ⁉️چرا حضرت موسی به سراغ خضر نبی رفت ؟ و چرا در پایان از هم جدا شدند ؟ ✍جهت استفاده از این جلسات به کانال صوت دروس استاد مراجعه بفرمایید. @mavalyzade_ir
🖊ماهیت جهادی صلح امام حسن ✍به قلم : 🔹اگر چه پس از پذیرش صلح، گروهی از کوته فکران با امام حسن به مخالفت پرداختند و آن صلح را مایه ننگ و ذلت دانسته اند و تعابیر تند و زننده ای علیه امام به کار بردند اما نفهمیدند که امام با صلح ، نه تنها از مبارزه با معاویه دست نکشید بلکه مبارزه را عمیق تر ادامه داد . 🖊ماهیت صلح در فقه اهل بیت 🔶در اسلام صلح در برابر مبارزه و جهاد نیست بلکه در برابر قتال و جنگ مسلحانه می باشد . صلح و هُدنه همانند جنگ با سلاح یکی از عرصه های مبارزه است لذا پیمان صلح را باید به گونه ای تنظیم کرد که خط مبارزه با کفر و ظلم در آن نمایان باشد و گرنه باطل است . 📌در اسلام مبارزه با طاغوت و کفر همیشگی است و شرط توحید می باشد . این پیامی بین المللی است که قرآن اهل کتاب را هم بدان دعوت می کند:«وَ لاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّه» 🖊راهبرد جدید امام در مبارزه با امویان 🔰امام حسن در پاسخ به یکی از معترضان کوته فکر که وی را با تعبیری جسارت آمیز خطاب کرده بود ، پیمان صلح خود را همانند کار خضر نبی در آسیب رساندن به کشتی گروهی از مستضعفان معرفی کرد «كَمَا عَابَ الْعَالِمُ السَّفِينَةَ لِتَبْقَى لِأَصْحَابِهَا» همانگونه که خضر نبی با آسیب به کشتی ، آن را از راهزنان حفظ کرد امام حسن هم با پذیرش صلح، شیعه را از نابودی توسط طاغوت زمان حفظ کرد اگر چه این صلح به ظاهر سبب از دست رفتن حکومت حق گردید . 💠معاویه اهل دغل بود و بر خلاف یزید چهره ای دینی داشت .سلطنتش در شام شکل گرفت و تنها مانع فراگیری حکومتش ، امام حسن بود . لذا توانش را برای حذف امام و شیعیان به کار بست . امام حسن هم می دانست که با آن وضع نابسامان فکری که بر کوفه و عراق و به دنبال آن برلشکرش حاکم بود ، ادامه کارزار با معاویه نتیجه ای جز شکست فضاحت بار نخواهد داشت و مجبور می شد به صلحی ذلیلانه تن دهد . «وَ اللَّهِ لَوْ قَاتَلْتُ مُعَاوِيَةَ لَأَخَذُوا بِعُنُقِي‏ حَتَّى يَدْفَعُونِي إِلَيْهِ سِلْماً» 🔺در چنین شرایطی امام حسن بهترین تصمیم را در پذیرش صلح با معاویه دید تا با سپردن موقت حکومت به معاویه ، او را رام کند تا از جنایت در حق شیعه دست کشد«لَوْ لَا مَا أَتَيْتُ لَمَا تُرِكَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ إِلَّا قُتِلَ» . همچنین امام حسن با گنجاندن بندهایی در قرار صلح مانند برگشت حکومت به امام حسن پس از مرگ معاویه ، منع سب امام علی و عدم تعقیب پیروان امام علی ، موجبات رسوایی امویان را در نزد افکار عمومی مسلمانان فراهم کرد ؛ زیرا معاویه قطعا به این بندها پایبند نمی ماند و نماند . 🖊تاسیس حزب علوی 💢مفاد صلح نامه نقشه راهی برای مبارزه شیعیان بود تا زین پس با محور قرار دادن شخصیت «امام علی» ،قیام علوی خود بر علیه طاغوت و سلطان جدید اسلامی را راه اندازند .تاکید امام حسن بر منع سبّ امام علی تنها به جهت حفظ حرمت ایشان نبود بلکه امام حسن با گنجاندن این بند ، خط مبارزه شیعه را ابلاغ کرد و «حزب علوی» را در برابر «حزب اموی» راه انداخت . 🌹 علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
📚نزول ملکوت قرآن در ✍به قلم استاد موالی زاده 🔷نزول قرآن در شب قدر در ماه مبارک رمضان ـ با توجه به تفاوت میان واژه «انزال» و «تنزیل» ـ دفعی است نه تدریجی «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» دخان/3 ، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 . ⁉️اما نزول دفعی قرآن به چه معناست ؟ آیا وجود لفظی قرآن به زبان عربی که در قامت یک کتاب آسمانی برای هدایت همگان در طول 23 سال بعثت پیامبر اسلام به تدریج نازل گشته ،  قابلیت نزول دفعی هم دارد ؟ 💠امام خمینی و علامه طباطبائی نزول دفعی را برای حقیقت ملکوتی قرآن می دانند نه وجود لفظی قرآن که خود نتیجه نزول تدریجی است . 💠فهم دیدگاه امام خمینی و علامه در معنای نزول قرآن در شب قدر ، متوقف بر آگاهی از مراتب وجودی قرآن است . بر اساس آیات زیر ، قرآن حقیقتی ملکوتی در نزد پروردگار است که از آن به «ام الکتاب» ، «کتاب مکنون» و «لوح محفوظ» تعبیر شده است: ➖إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ و إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيم » زخرف/4 ➖«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ » واقعه/79 ➖«بَل هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ *فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» بروج/22 🖊حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو ویژگی برجسته است : 1⃣دور از دسترس عقول بشری است و با علم حصولی بدست نمی آید و در حوزه مفاهیم نمی گنجد و تنها انسان کامل با شهود قلبی می تواند آن را بیابد . تعبیر «لعلیّ حکیم» در سوره زخرف و تعبیر «لاَ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون» اشاره به این نکته دارند . 2⃣عاری از فصل بندی و اجزاء است . از این رو ، تمایزی در آن حقیقت یافت نمی شود و می توان گفت : حقیقتی بسیط می باشد . این ویژگی در آیه «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت »هود/1 ، نیز آمده است . 🖊حال ، حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو گونه نزول و تجلی است : 1⃣نزول تدریجی که در لباس الفاظ عربی ظهور می کند و دارای سوره های متعدد و آیات فراوان و فصل بندی ویژه خود می باشد تا همگان بتوانند از معارف آن بهره مند شوند . «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون» زخرف/4 . 2⃣نزول دفعی که تجلی حقیقت ملکوتی قرآن بر قلب انسان کامل است که در شب قدر رخ می دهد . امام خمینی ، سبب غایب بودن ضمیر در آیه«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 را به سبب نزول حقیقتی بس شگرف و والا از جنس ملکوت می داند .   📌بنابراین ، در شب قدر ملکوت بر قلب حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) تجلی می کند . @almohkamat
🖊 رهبر انقلاب: 🏴 از نظر پیغمبر اكرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است كه: «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی كجا ایستاده است، او چه میكند، انگشت اشاره‌ی او به كدام سو است. علیه السلام تسلیت باد @almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | روز قدس امسال، یک خروش بین‌المللی 🖊 بیانات رهبر انقلاب درباره روز قدس متفاوتی که امسال شاهد خواهیم بود @almohkamat
🖊وداع با ماه رمضان‌ 🔹كار مهم ديگر وداع ماه رمضان و متأثر شدن بخاطر جدايى از آن است. در اين رابطه دعاها و مناجاتهايى پرارزش با ماه بزرگ خدا رسيده است. 🖊توضيح وداع با ماه رمضان‌ اگر خدا حافظى با «زمان» - كه فاقد درك سخن ما و خدا حافظى است - برايت مشكل است به جواب سيد - قدّس اللّه سره - در اقبال مراجعه كن. و اگر به آن قانع نشدى اين مطالب را بخوان: 📌زمان و مكان و ساير چيزهايى كه از قبيل حيوانات نيستند، گرچه در اين عالم و به اين شكل درك و شعورى ندارند ولى تمام آنها در بعضى از عالمهاى بالاتر داراى زندگى، درك، توانايى سخن گفتن و بيان نمودن و دوستى و دشمنى مى‌باشند. و روايات بسيارى كه درباره احوال عالم برزخ و قيامت رسيده و نيز مكاشفات اهل مكاشفه اين مطلب را ثابت مى‌كند. تمام موجودات اين عالم، قبل از بوجود آمدن، در عالمهاى ديگرى بوجود آمده‌اند و موجودات در هر عالمى شكل و خصوصياتى مخصوص به آن دارند كه با شكل و خصوصيات اين عالم فرق مى‌كند. 💠يكى از خصوصياتى كه بعضى از عالمهاى برتر دارند اين است كه تمام موجودات آن زنده بوده و داراى شعور مى‌باشند و شايد اين آيه هم اشاره به همين مطلب داشته باشد: «و همانا سراى آخرت بهترين زندگى است.»[۷] زيرا فقط سراى آخرت را زندگى ناميده است. 🔶رواياتى كه درباره سخن گفتن ميوه‌ها در بهشت و خوشحال شدن تخت و سرور او بخاطر تكيه زدن مؤمن بر آن وارد شده است نيز دلالت بر حيات موجودات در عالم آخرت دارد و حتى بعضى از روايات دلالت بر سخن گفتن زمين با مؤمن و كافر دارد. 💢سخن گفتن سنگريزه در دست رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه از معجزات آن بزرگوار است نيز از همين قبيل است، زيرا سخن گفتن آن در ملكوتش مى‌باشد. و اعجاز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فقط در رسانيدن سخن گفتن (با زبان ملكوتى) او به گوش مردم اين جهان است. حتى تمام معجزاتى كه پيامبران و اولياء از خود بروز داده‌اند، از قبيل به سخن واداشتن جمادات و زنده كردن آنها، از همين قبيل است. 🔰زندگى عصاى موسى و پرنده عيسى يك زندگى ملكوتى و بر اهل اين عالم پوشيده بود و زمانى كه خداوند لازم ديد اين زندگى را براى مردم آشكار نمود. زمان نيز در بعضى از عوالم خود زنده و داراى شعور است. 📌پس وداع با او و مخاطب ساختن او در عالم خودش چه اشكالى دارد مهم اين است كه وداع كننده بايد در اظهار غم و اندوه هنگام وداع راستگو باشد، تا مبادا با دروغ و نفاق - در چنين زمان گرانقدرى - اين ماه را به پايان برساند، گرچه چنين صداقتى فقط براى كسانى تحقق پيدا مى‌كند كه با اشتياق و علاقه نه با نارضايتى و زحمت اين ماه را بسر برده باشند. بطور كلى غم در ماهيت وداع وجود دارد، و فقط كسى غمگين مى‌شود كه به همراه وداع كننده خود علاقمند باشد و چنين كسى نه تنها با او مخالفت نمى‌كند، بلكه آنچه را كه مورد علاقه اوست بجا مى‌آورد. 🔹بنابراين اگر از آمدن ماه رمضان و روزه و عبادتهاى آن خوشحال باشى و به آن علاقمند بوده و نسبت به انجام اعمالى كه در اين ماه وارد شده، با توجه و در اين جهت جدى و به كرامت، فضل و فايده آن - آنگونه كه بايد - معتقد باشى، طبيعى است كه از جدايى آن غمگين شده و بسر آمدن آن براى تو سخت است. و در چنين صورتى اگر بگويى: «السلام عليك من قرين جلّ قدره موجودا و افجع فراقه مفقودا ، سلام بر تو كه همراهى و وجودت گرانقدر و نبودن و جداييت فاجعه است» راستگو خواهى بود. ۷. و إنَّ الدارَ الآخِرَةَ لِهيَ الحَيَوان. عنكبوت. ۶۴. 📚المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @almohkamat
🖊عید فطر در نظام سیاسی اسلام ✍به قلم : 🔹«أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شرفا و کرامة و مَزِيداً» ⁉️چگونه عید فطر برای پیامبر اعظم شرافت و عزت و کرامت به ارمغان می آورد ؟ در پاسخ می توان گفت : مخاطب عید فطر ، امت اسلامی است نه تک تک مسلمانان . به آن میزان که مسلمانان با هم متحد شوند و امت اسلامی شکل گیرد ،عید فطر نمایان می گردد و سبب مباهات پیامبر می شود . 🔶امام رضا در تبیین فلسفه عید فطر می فرماید :«إِنَّمَا جُعِلَ يَوْمُ الْفِطْرِ الْعِيدَ لِيَكُونَ لِلْمُسْلِمِينَ مُجْتَمَعاً يَجْتَمِعُونَ فِيهِ ... فَيَكُونُ يَوْمَ عِيدٍ وَ يَوْمَ اجْتِمَاعٍ»(فقیه/ج1/ص522) بر این اساس عید فطر برنامه ای است برای زنده کردن احساس وحدت در میان مسلمانان جهان .  🖊ارزش ملکوتی عید فطر : روز عید فطر از آنچنان ارزشی ملکوتی و غیبی برخوردار است که خداوند را بدان قسم می دهیم «بِحَقِّ هَذَا الیَوم» تا بخشیده شویم . لذا ملائکه در این روز ندا می دهند : «أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ» و امام علی به صراحت از باطن ملکوتی عید فطر در هنگام کنار رفتن پرده مادی می گوید :« لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ (في یوم الفطر) لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِي‌ءٌ بِإِسَاءَتِهِ» 📌اما باطن ملکوتی عید فطر تنها بر امت اسلامی می تابد نه بر مسلمانان متفرق و متشتت که التفاتی به درد ها و مشکلات همدیگر ندارند و در حال نزاع با یکدیگرند . 🖊کارکرد امت سازی عید فطر : استحباب برگزاری نماز عید به جماعت در خارج از شهر و در صحرا حکایت از توصیه به شکل دادن یک اجتماع عظیم اسلامی در هر شهر در راستای وحدت دارد . از این رو برگزاری جماعات متعدد در مساجد شهر برای نماز عید با روح سیاسی و امت ساز عید فطر سازگار نیست . 🔺مبلغ کم زکات فطره هم حکایت از ضرورت جمع آوری آن توسط حکومت اسلامی دارد تا ارزش اقتصادی یابد . لذا بهتر است این قطره ها جمع گردد و آنگهی دریایی عظیم از ثروت شود تا نشان دهد کارکرد امت متحد اسلامی تنها سیاسی نبوده بلکه در عرصه اقتصاد هم نقش آفرین است . 🖊بیان خاص آیت اله خویی نسبت به عید فطر: آیت اله خویی به استناد «جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً» در دعای نماز فطر و همچنین اسم اشاره «هذا» در «أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ» تاکید دارند عید فطر برای همه ی مسلمانان جهان در یک روز مشخص می باشد و تعدّد ایام عید در امت اسلامی در دو یا سه روز بر خلاف ظهور دعای نماز عید است . 💠آیت اله خویی به اختلاف افق میان کشورهای اسلامی به سبب مخالفت با ظهور دعای نماز عید اعتنا نمی کند و وحدت افق را شرط ثابت شدن هلال اول ماه نمی داند (منهاج/ج1/ص283) استنباط این فقیه برجسته نشان می دهد که عید فطر ، عید امت اسلامی است لذا شرط دست یابی به برکات معنوی آن مانند غفران ،زندگی در ظرف امت متحد اسلامی می باشد و گرنه مسلمانان به اندازه ای که متفرق و دور از هم باشند ، بهره ی کمتری از عید فطر می برند . @almohkamat
🔰رهبر انقلاب در خطبه‌های، با اشاره به حمله رژیم ددمنش به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کردند: «در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور، حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.» @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 🔹️مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم 🔹️محمّد صلوات‌الله‌علیه‌وآله فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. 🔹قرآن کریم؛ سوره فتح؛ آیه ۲۹ 🔹 📥 نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir