eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
555 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
| درس خارج اصول/ 👈جلسه هفتم: ۹۵/۸/۱۰ 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✅سه گام در دیدگاه امام در ارتباط با عدم ♦️گام اول: عدم، سلب تحصیلی است و خارجیت ندارد. 🔹گام اول در فرمایش حضرت امام این است که عدم، سلب تحصیلی است و خارجیت ندارد. لذا نمیتوانیم برای عدم المانع که هیچ شیئیتی ندارد، اثری در اجزای علت تامه قائل شویم. در نتیجه استدلال مسلک مقدمیت خراب می شود. 🔹خارجیت نداشتن عدم، در بین همه فلاسفه اسلامی، متفق القول است و لذا همه فلاسفه، اجتماع نقیضین را منکر هستند و شهید مطهری هم بر اساس همین نگاه جواب هگل را (در کتاب نقدی بر مارکسیسم در تبیین معنای تناقض و تفاوت آن با ضد) داده است. ♦️گام دوم: وجودی بودن عدم مضاف 🔹گام دوم این است که اگر عدم را به چیزی نسبت دادیم، آن عدم، دیگر، سلب تحصیلی نیست بلکه ایجاب عدولی است و حظی از وجود دارد. دلیل این مطلب هم این است که اگر نسبتی خارجی باشد، طرفین آن نسبت هم باید در خارج موجود باشند. آنگاه وقتی که عدم البصر را به زید نسبت دهیم، هر چند به جای اعمی از عنوان عدم البصر استفاده کرده ایم، اما این گزاره موجبه معدوله است، چون زید که یک طرف نسبت است، موجود است. 🔹با این نگاه، اشکالی که به مرحوم مظفر و امثال ایشان وارد می شود این است که نباید در اقسام تقابل گفته شود که مقسم تقابل و عدم ملکه، دو امر است که یکی وجودی و یکی عدمی است. چون در عدم ملکه هر دو طرف وجودی هستند و فقط در تناقض است که یک انر وجودی و یک امر عدمی داریم. 🔹اشکالی که این حرف (وجودی بودن عدم ملکه) دارد این است که فقط با دید اصالت ماهیت و خارجیت داشتن ماهیت سازگار است اما بر اساس دیدگاه اصالت وجود که ماهیت مساوی با عدم است، دیگر نمیتوان گفت که عدم مضاف حظی از وجود دارد؛ چون ماهیت معدوم است و نمیتوان بین عدم و وجود نسبت برقرار کرد. 🔹نکته ای که قابل توجه است این است که بر اساس اصالت واقعیت که مبنای علامه طباطبایی است، نیز این مطالب صحیح است و عدم با هیچ چیز نسبت ندارد، چون بر اساس اصالت واقعیت، ما در همان ابتدا به وجوب وجود می رسیم و وقتی که عدم را به وجود نتوان نسبت داد به وجود واجب هم نمیتوان نسبت داد. ♦️گام سوم: تفاوت گذاشتن بین محمولات 🔹محقق اصفهانی بین قابلیات و استعدادها و اضافات و عدم ملکه، تسویه برقرار کرد و همه را در یک ردیف قرار داد. در حالی که باید بین عدم ملکه و امکان ماهوی که بر اساس اصالت ماهیت، عدمی هستند و نمیتوان بین آنها و وجود نسبت برقرار کرد، با امکان استعدادی و قوه و اضافه که از جنس وجود هستند و میتوانند با وجود نسبت برقرار کنند، فرق گذاشت. 🔹علامه در بحث حرکت نشان میدهد که اضافه و نسبت طرفینی در وجود سیال هست، چون این نسبت در متن وجود است و این اضافه، نسبت بین وجود و غیر وجود نیست. چیزی را که علامه انکار کرده است، وجود طرفینی در محمول امکان ماهوی و عدم ملکه است. اما وجود طرفینی در وجود سیال، عین وجود است. این مطلب را شهید مطهری در برخی از به خوبی بیان کرده است اما آیت الله مصباح به علامه اشکال کرده است. ✅مفهوم سازی ذهن در بحث عدم 🔹همه مطالبی که بیان شد در مورد وجود خارجی است و در عالم واقع، هیچ نسبتی بین عدم و وجود برقرار نیست. اما ذهن میتواند برای عدم، مفهوم سازی کند و نسبت ذهنی بین آن و وجود برقرار کند و آنگاه بگوید که در تناقض بین وجود و عدم نسبت وجود ندارد و این همان است که حضرت امام و علامه بیان می کنند که اللهم الا بحسب الاعتبار الذهنی. البته باید توجه داشت که مفهوم عدم و نسبت آن با وجود، به حمل اولی و از جهت مفهومی عدم است اما به حمل شایع، وجود هستند. @fater290
💢 منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل 🔰استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 ✅ در مطالب گذشته کررا بیان شده است که از مهمترین نکاتی که لازم است در ابتدای شروع سیر تحصیلی به آن توجه شود، تفکیک از و توجه به لوازم هر کدام از این سیرهاست. ✅در گام بعد باید شرایط و قوانین طی مسیر در هر کدام از این دو سیر را آموخت و بر اساس آن به علم آموزی پرداخت. ✅آنچه در صوت زیر می شنوید، تبیین قوانین است. استاد در این صوت تبیین می کنند که سیر محتوایی و اکتساب واقعی دارایی علمی، دارای قوانین تکوینی و واقعی است و بر اساس قرار داد و سلیقه نیست. ✅سپس ایشان با بیان اینکه علمی که متکفل تبیین این قوانین است، منطق می باشد، می فرمایند که علم منطق علاوه بر اینکه قوانین و شرایط تولید و تحصیل یک گزاره علمی را توضیح می دهد، متکفل بیان قوانین حاکم بر تولید و تحصیل که نامیده می شود، نیز می باشد. ✅استاد پس از توضیح ساختار هرمی مسائل یک علم و گزاره های متسلسل، قوانین تحصیل و تولید، آن را تبیین می کنند. ✅ این بحث علاوه بر تاثیر بسیار زیاد در نحوه تحصیل و کوتاه کردن زمان آن و به نتیجه رسیدن در سیر علمی، در بحث در تولید نیز اثر گذار است. @fater290 📌 👇 👇 👇
040-manteghetolid-v-yadgiri-gozarehaye-elm@almorsalat.mp3
17.56M
🔊🔊 💢 منطق تولید و یادگیری و قوانین سیر محتوایی 🔰استاد علی فرحانی @fater290
هدایت شده از میقات
monajat shabanieh-Sedghi.mp3
18.46M
🎧 مناجات شعبانیه 🎤کربلایی مهدی صدقی @khasi_dar_miqat
🔊 آداب استماع فایل صوتی دروس @fater290 👇👇👇👇
aadabe-estemae-soate-doroos.mp3
2.6M
🔊🔊 🎶آداب استماع فایل صوتی دروس 🔰استاد علی فرحانی ⏯یکی از موارد مبتلا به در محیط های آموزشی، خصوصا در حوزه های علمیه، آموزش و تحصیل به وسیله گوش دادن فایل های صوتی درس مربوطه است. ⏯هر چند که معروف است که این کار دارای معایبی است و نمی تواند جای استاد حضوری را بگیرد، اما در شرایط فعلی جامعه و لزوم استفاده بهینه از وقت و امکانات و حرکت بر مدار تحصیل جهادی، گاهی لازم می شود که از فایل های صوتی دروس استفاده شود. ⏯استاد در این صوت آداب استماع یک فایل صوتی را به نحوه ای که بتواند به خوبی جایگزین کلاس درس بشود و معایب آن به حداقل برسد، تبیین می کنند. انشالله حتما بشنوید. 📌جلسه درس کفایه، در ایام کرونا به صورت مجازی @fater290
♨️هدف اعلای اسلام متکامل و منطبق با طراز اسلامی است، لکن بدون شک، علم و پیشرفت و اعتلای جزو هدفهای اسلامی است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۳/۶/۲۵ 💫💫💫💫💫💫💫 🌐گرچه اسلام نهضت و حرکت معنوی و اخلاقی بود و هدف اعلای اسلام عبارت است از ساخت انسان متکامل و منطبق با طراز اسلامی، لکن بدون شک پیشرفت علم و پیشرفت و اعتلای اقتصادی جزو هدفهای اسلامی است؛ لذا شما ملاحظه میکنید که در ، اسلام در یکی از فقیرترین و عقب‌مانده‌ترین نقاط دنیا ظهور کرد؛ اما هنوز پنجاه سال از عمر آن نگذشته بود که بیش از پنجاه درصد از دنیای متمدن آن روز در زیر پرچم اسلام قرار گرفت و هنوز بیش از دو قرن از عمر این تمدن نگذشته بود که دنیای بزرگ اسلامی در آن روز، قله‌ی تمدن بشری از لحاظ علم و انواع دانش و پیشرفتهای مدنی و اقتصادی شد؛ این نبود مگر به برکت تعالیم اسلام. 🌐اسلام به ما نمیگوید که ما معنویت را ملاحظه کنیم، اما از متن زندگی جامعه‌ی انسانی غافل بمانیم. ما باید برای استقلال امت اسلامی و برای عزت آن، همه‌ی تدابیر لازم را به‌کار ببریم، که یکی از مهمترینِ آنها، مسأله‌ی اقتصاد است. بنابراین، تلاش برای رشد و توسعه و اعتلای جنبه‌ی اقتصادی دنیای اسلام، از کارهایی است که بلاشک جزو هدفهای اسلامی است. @fater290
🌀مزیت عبادات سلبی بر اثباتی/ پیرامون ارزش بی بدیل صوم و جزای آن 🔰علامه طباطبایی ♨️♨️♨️♨️♨️♨️ 💠في الحديث القدسي، قال الله تعالى: الصوم لي و أنا أجزي به. أقول: و قد رواه الفريقان على اختلاف يسير، و الوجه في كون الصوم لله سبحانه أنه هو العبادة الوحيدة التي تألفت من النفي، و غيره كالصلاة و الحج و غيرهما متألف من الإثبات أو لا يخلو من الإثبات، و الفعل الوجودي لا يتمحض في إظهار عبودية العبد و لا ربوبية الرب سبحانه، لأنه لا يخلو عن شوب النقص المادي و آفة المحدودية و إثبات الإنية و يمكن أن يجعل لغيره تعالى نصيب فيه كما في موارد الرياء و السمعة و السجدة لغيره بخلاف النفي الذي يشتمل عليه الصوم بالتعالي عن الإخلاد إلى الأرض و التنزه بالكف عن شهوات النفس فإن النفي لا نصيب لغيره تعالى فيه لكونه أمرا بين العبد و الرب لا يطلع عليه بحسب الطبع غيره تعالى 💠و قوله أنا أجزي به، إن كان بصيغة المعلوم كان دالا على أنه لا يوسط في إعطاء الأجر بينه و بين الصائم أحدا كما أن العبد يأتي بما ليس بينه و بين ربه في الاطلاع عليه أحد نظير ما ورد: أن الصدقة إنما يأخذها الله من غير توسيطه أحدا، قال تعالى «وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ» التوبة۱۰۴، و إن كان بصيغة المجهول كان كناية عن أن أجر الصائم القرب منه تعالى.» 📚المیزان ج۲ ص۲۵ @ofoqemobin @fater290
♨️روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی @fater290 👇👇👇👇
ravesh-sahih-elm-amouzi.mp3
26.76M
‍🔉🔉 ♨️روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی 🔰استاد علی فرحانی ✨✨✨✨✨✨✨ 👈قانون برهانی و منطقی علم آموزی 👈چگونه می توان طول دوره تحصیل را کاهش داد؟ 👈تخصص گرایی آری یا نه؟ 👈اجتهاد مطلق یا متجزی؟ 👈نظام آموزشی غرب صحیح است یا نظام آموزش حوزوی؟ 👈تفاوت سیر آموزشی و سیر محتوایی؟ 👈جایگاه و فایده تقریر نویسی درنظام آموزشی؟ @fater290
💬 🔹باسلام و تشکر به خاطر مطالبی که قرار میدهید، از شما یک درخواست داشتم، بنده در مدرسه .... مشغولم، و بدایة الحکمة ... رو گوش میکردم، که یک فاصله ای در این بین ایجاد شد. الآن که صوت استاد فرحانی رو در مورد گوش کردن تراک شنیدم، رغبتم زیاد شد که فلسفه رو ادامه بدم، ولی مشکلم اینه که کسی باید بالا سرم باشه و تقریرات بنده رو بخونه و اشکالات منو بگه، اما کسی رو سراغ ندارم، درخواستم اینه که کسی رو سراغ ندارید معرفی بفرمایید که پیگیر کارم باشه؟ خدا خیرت بده. 📌ادمین: منظور این برادر بزرگوار صوتی است که با عنوان "آداب استماع صوت دروس" در کانال منتشر کردیم. eitaa.com/fater290/466 و بنده یکی از مشاوران خوب کانال رو به ایشان معرفی کردم. @fater290
♨️چرا امروز اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نیست؟ شرط اجتهاد در مسائل اجتماعی و حکومتی چیست؟ 🔰امام خمینی (ره) ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🔹در حکومت اسلامى همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا میکند که نظرات اجتهادى- فقهى در زمینه ‏هاى مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسى توان و حق جلوگیرى از آن را ندارد. 🔹ولى مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزى کند که وحدت رویّه و عمل ضرورى است. 🔹و همین جا است که در حوزه‏ ها کافى نمی باشد؛ بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‏ ها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به‏ طور کلى در زمینه اجتماعى و سیاسى فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیرى باشد، این فرد در مسائل اجتماعى و حکومتى مجتهد نیست و نمیتواند زمام جامعه را به دست گیرد. 📚منشور برادری، صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۷۷ @fater290
درآمدی_بر_فلسفه_اجتهاد_و_الگوی_تولید.mp3
22.18M
💠 فلسفه اجتهاد و الگوی تولید علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه های امام خمینی ره 🔰استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀 💥 مهمترین موضوعات مطرح شده 👈معنای جمله امام که فرمودند: «اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد» 👈ارتباط ملکه اجتهاد و علوم متعارف حوزوی 👈ارتباط اجتهاد و تخصص گرایی در رشته های مختلف علوم اسلامی 👈لزوم تدوین جامع روایی در موضوعات جدید 👈جایگاه قرآن در اجتهاد: «قرآن کتاب فقه نیست» 👈روایات «هست و نیست» و تأثیر آن در سعادت انسان 👈تغییر شرایط امروز نسبت به شرایط صدور روایات 👈شارع کیست؟ 👈باید مقدس و غیر مقدس؟ 👈انتظار بشر از دین، حداقلی یا حداکثری؟ 👈تحلیل منابع دین @fater290
♨️كلّ فعل متحقّق في دار الوجود فهو فعله سبحانه ✅أنّ كلّ فعل متحقّق في دار الوجود مع إسقاط جهات النقص عنه و تطهيره من أدناس المادة و القوّة و الإمكان، و بالجملة: كلّ جهة عدميّة، فهو فعله سبحانه، بل حيث كان العدم و كلّ عدمي بما هو عدمي مرفوعا عن الخارج حقيقة؛ إذ ليس فيه إلّا الوجود و أطواره و رشحاته، فلا فعل في الخارج إلّا فعله سبحانه و تعالى. و هذا أمر يدلّ عليه البرهان و الذوق أيضا. 📚علامه طباطبایی، رسائل التوحيديّة، رسالة الأفعال @fater290
🔅الآن داشتم سخنرانی استاد علی فرحانی با موضوع تدبیر و اعتدال در برنامه ریزی رو گوش می دادم و می نوشتم .... 📌ادمین: شما هم این صوت را بشنوید و از محتوای آن بهره مند شوید 👇👇👇👇 eitaa.com/fater290/210 ♨️مجموعه صوتی طلبه موفق @fater290
المرسلات
🌐معنای تحجر در استنباط /سیره امام خمینی در فقه حکومتی 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۶/۳/۱۴ 🔺معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است. 🔺اگر در رأس نظامهای سیاسی ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. 🔺امام، خود را از این آفت مبّرا کرد. امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمتِ فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که میخواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند. این، یعنی نطقه مقابل آن آفتی که گفتیم تحجّر است. حتّی در اواخر سالهای عمرِ بابرکت امام بزرگوار، مسائلی که به ظاهر جزئی مینمود - اما با توجّه به این که یک خط و یک سَمتگیری را به فقهای شیعه نشان میداد، بسیار مهم بود - پیش آمد و ایشان باز هم نشان داد که آن کسی که میخواهد نظام را اداره کند؛ آن فقهی که میخواهد یک ملت یا مجموعه عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمیتواند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه مسائلِ زندگی مردم، نقطه‌ای را بی پاسخ بگذارد. @fater290
♨️ فراخوان و در صوت 🔸با سلام خدمت اعضای محترم کانال فاطر 🔸همانطور که مستحضرید، استاد علی فرحانی در طول سالهای متمادی تدریس در حوزه، گنجینه ارزشمندی شامل: 👈تدریس دروس مختلف حوزوی، 👈مباحث علوم انسانی و معارف اسلامی و 👈مباحث مربوط به روش و مهارت های تحصیل و ... را از خود به جای گذاشته اند. 🔺بنده با همکاری چند تن از دوستان، در چند سال گذشته سعی کردیم که این مباحث را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین سعی کردیم در حد توان، برخی از صوت ها را پیاده کنیم و همانند کتاب جام جم اجتهاد و کانال آموزش فقه، بیانات و تدریس های استاد را به صورت منتشر کنیم. 🔺با توجه به مزایایی که آثار دارند و استفاده و مرور مطالب را تسهیل می کند، و همچنین با توجه به استقبالی که از آثار پیاده شده استاد شد، قصد داریم که سایر آثار را کنیم و به صورت و در اختیار شما قرار دهیم. ✅کسانی که مایلند در این امر خیر مشارکت داشته باشند، میتوانند از زیر، با ما همکاری کنند و در ثواب آن شریک شوند. 1⃣بزرگوارانی که توان صوت را به صورت دارند به @ebrahimi845 پیام دهند. 2⃣افرادی که میتوانند از طریق ما را در و استاد حمایت کنند، هر مقدار که مایلند را میتوانند به شماره کارت زیر نمایند. 👉 6037991644821674 (بانک ملی، محسن ابراهیمی) 📌رسید واریز را حتما برای بنده ارسال کنید. 🔰باتشکر، محسن ابراهیمی، ادمین فاطر ۹۹/۱/۱۶ @fater290
💬 🔸سلام مجدد. 🔸بنده ازین جهت که صوت‌های استاد اسدپور و استاد علی فرحانی، یک ثور در نگاه ها و زندگی من ایجاد کردن (شخم زدن) و مسیر زندگیم رو خیلی جهت دار تر و دقیق‌تر کردن، وظیفه میدونم کمکتون کنم. 🔸اما ازین جهت که الان یک طلبه‌ی پایه اول هستم و شرایط طلبه‌ی پایه اول رو هم که میدونید... خیلی نمی‌تونم کمکتون کنم، فقط هفته‌ای یکی دوتا دونه صوت میتونم آخر هفته ها پیاده کنم و بدم خدمتتون. 📌ادمین: ضمن تشکر از ایشان، سایر بزرگواران اعضای کانال هم میتوانند در این امر مشارکت کنند. 👈شما هم به جمع حامیان کانال فاطر بپیوندید @fater290
♨️سنگ شکاف می‌کند در هوس لقای تو 🔰دیوان شمس مولانا، غزل ۲۱۵۷ 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔹سنگ شکاف می‌کند در هوس لقای تو 🔹جان پر و بال می‌زند در طرب هوای تو 🔹آتش آب می‌شود عقل خراب می‌شود 🔹دشمن خواب می‌شود دیده من برای تو 🔹جامه صبر می‌درد عقل ز خویش می‌رود 🔹مردم و سنگ می‌خورد عشق چو اژدهای تو 🔹بند مکن رونده را گریه مکن تو خنده را 🔹جور مکن که بنده را نیست کسی به جای تو 🔹آب تو چون به جو رود کی سخنم نکو رود 🔹گاه دمم فرودرد از سبب حیای تو 🔹چیست غذای عشق تو این جگر کباب تو 🔹چیست دل خراب من کارگه وفای تو 🔹خابیه جوش می‌کند کیست که نوش می‌کند 🔹چنگ خروش می‌کند در صفت و ثنای تو 🔹عشق درآمد از درم دست نهاد بر سرم 🔹دید مرا که بی‌توام گفت مرا که وای تو 🔹دیدم صعب منزلی درهم و سخت مشکلی 🔹رفتم و مانده‌ام دلی کشته به دست و پای تو @fater290
💢درجات و مراتب تقوا 🔰شهید مطهری (ره) ✅از خود قرآن اين مطلب کاملًا استفاده مي‌‌‌‌‌شود که تقوا درجات و مراتب دارد. معلوم است؛ 1⃣يک وقت انسان تقوايش در حدي است که از گناهان کبيره و از اصرار بر صغيره اجتناب مي‌‌‌‌‌کند. اين اولين درجه تقواست که به آن، عدالت محقَّق مي‌‌‌‌‌شود. 2⃣درجه بالاتر اين است که انسان خودش را از گناهان صغيره هم حفظ و نگهداري کند. بالاتر اينکه از مکروهات هم خود را نگهداري کند، يعني طوري خودش را نگهداري مي‌‌‌‌‌کند که هيچ‌‌‌‌‌وقت مکروهي هم بجا نمي‌‌‌‌‌آورد. 3⃣البته بالاتر از اين، اين است که انسان تقوا داشته باشد حتي از غير خدا، تقوا داشته باشد از توجه به غير خدا، تقوا داشته باشد از غفلت خدا. 📚تفسیر سوره حشر @fater290
 💠طمانینه در عبادات، خصوصا عبادات ذکریه 🔰امام خمینی (ره) 🔸از آداب مهمّۀ قلبیّۀ عبادات، خصوصاً عبادات ذکریّه، طمأنینه‏‎ ‎‏است. و آن غیر از طمأنینه ایست که فقهاء رضوان اللّه علیهم در خصوص نماز‏‎ ‎‏اعتبار کرده اند. و آن عبارت است از آن که شخص سالک عبادت را از روی‏‎ ‎‏سکونت قلب و اطمینان خاطر بجا آورد، زیرا که اگر عبادت را با حال‏‎ ‎‏اضطراب قلب و تزلزل بجا آورد، قلب از آن عبادت منفعل نشود و آثاری از‏ عبادت در ملکوت قلب حاصل نشود و حقیقت عبادتْ صورت باطنیّۀ قلب‏‎ ‎‏نگردد.‏ 🔸و یکی از نکات تکرار عبادات و تکثار اذکار و اوراد، آن است که قلب را از‏‎ ‎‏آنها تأثیری حاصل آید و انفعالی رخ دهد تا کم کم حقیقت ذکر و عبادت‏‎ ‎‏تشکیل باطن ذات سالک را دهد و قلبش با روح عبادت متّحد گردد. و تا قلب‏‎ ‎‏را اطمینان و سکونت و طمأنینه و وقار نبود، اذکار و نسک را در آن تأثیری‏‎ ‎‏نیست و از حدّ ظاهر و ملک بدن به ملکوت و باطن نفس سرایت ننماید و‏‎ ‎‏حظوظ قلبی از حقیقت عبادت ادا نشود؛ و این خود از مطالب واضحه است‏‎ ‎‏که محتاج به بیان نیست و با اندک تأمّل معلوم شود. 🔸و اگر عبادتی چنین باشد که‏‎ ‎‏قلب را از آن به هیچ وجه خبری نبود و از آن آثاری در باطن پیدا نشود، در‏‎ ‎‏عوالم دیگر محفوظ نماند و از نشئۀ ملک به نشئۀ ملکوت بالا نرود؛ و ممکن‏‎ ‎‏است در وقت شدائد مرض موت و سکرات هولناک موت و اهوال و مصیبات‏‎ ‎‏پس از موت خدای نخواسته صورت آن بکلّی از صفحۀ قلب محو و نابود شود‏‎ ‎‏و انسان با دست خالی در پیشگاه مقدّس حق برود. 🔸مثلاً اگر کسی ذکر شریف‏‎ ‎‏لا اِلهَ اِلاّ اللّه ، مُحَّمدٌ رَسولُ اللّه ‏‏ (ص) را با سکونت قلب و اطمینان دل بگوید و‏‎ ‎‏قلب را به این ذکر شریف تعلیم دهد، کم کم زبان قلب گویا شود و زبان ظاهر‏‎ ‎‏تابع زبان قلب شود و اوّلْ قلب ذاکر گردد و پس از آن لسان. و اشاره به این‏‎ ‎‏معنی فرموده جناب صادق علیه السلام به حسب روایت ‏‏مصباح الشریعة‏‏،‏‎ ‎‏قال: ‏‏فَاجْعَلْ قَلْبَکَ قِبْلَةً لِلِسٰانِکَ، لاٰ تُحَرِّکْهُ اِلاّ بِاِشٰارَةِ الْقَلْبِ وَ مُوافَقَةِ الْعَقْلِ‏‎ ‎‏وَ رِضَی الاِیمٰان. 🔸در اوّل امر که زبان قلب گویا نشده، سالک راه آخرت باید آن را تعلیم‏‎ ‎‏دهد و با طمأنینه و سکونتْ ذکر را به آن القا کند؛ همین که زبان قلب باز شد،‏‎ ‎‏قلب قبلۀ لسان و سایر اعضاء شود، با ذکر آن همۀ مملکت وجود انسانی ذاکر ‏گردد. و امّا اگر این ذکر شریف را بی سکونت قلب و طمأنینۀ آن و با عجله و‏‎ ‎‏اضطراب و اختلال حواسّ گفت، از آن در قلب اثری حاصل نشود و از حدّ‏‎ ‎‏زبان و گوش حیوانی ظاهری به باطن و سمع انسانی نرسد و حقیقت آن در‏‎ ‎‏باطن قلب محقّق نشود و صورت کمالیّۀ قلب نگردد که ممکن الزّوال نباشد .‏‎ ‎‏پس، اگر اهوال و شدائدی دست دهد، خصوصاً مثل اهوال و سکرات موت و‏‎ ‎‏شدائد نزع روح انسانی، بکلّی آن ذکر را فراموش کند و از صفحۀ دلْ آن ذکر‏‎ ‎‏شریف محو شود، بلکه اسم حق تعالی و رسول ختمی (ص) و دین شریف‏‎ ‎‏اسلام و کتاب مقدّس الهی و ائمّۀ هدی (ع) و سایر معارف را که به قلب‏‎ ‎‏نرسانده فراموش کند و در وقت سؤال قبر جوابی نتواند دهد؛ تلقین را نیز به‏‎ ‎‏حال او فایده ای نباشد، زیرا که در خود از حقیقت ربوبیّت و رسالت و دیگر‏‎ ‎‏معارف اثری نمی بیند؛ و آنچه به لقلقۀ لسان گفته بود و در قلب صورت نگرفته‏‎ ‎‏بود از خاطرش محو شود و او را نصیبی از شهادت به ربوبیّت و رسالت و دیگر‏‎ ‎‏معارف نخواهد بود.‏ 📚آداب نماز @fater290
📚 قوت القلوب فی معامله المحبوب 🔰ابوطالب مکی دانلود کنید👇👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/ghootolgholoob/ @fater290
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚 قوت القلوب فی معامله المحبوب 🔰ابوطالب مکی دانلود کنید👇👇👇👇 http://www.ostadfarhani.i
🔴معرفی برخی کتب پیرامون ادعیه و اخلاقی، در دیدگاه علامه حسن زاده 🔅در مكانت و منزلت و مقامات آن آيات قرآنى را لسان مبين است، و رواياتى در اسرار و آداب دعا از پيشوايان دين است كه مشايخ علم را برانگيختند و بر آن داشته اند تا در دعا كتابها نوشته اند، و صحيفه ها گرد آورده اند، و در پيرامون آن با تنويع موضوعات عديده بحثها پيش كشيده اند، و درهايى از رحمت به سوى نفوس مستعدّه گشوده اند، و به نامهاى دلنشين و طرب انگيز و جان فزا از قبيل «مفتاح الفلاح» و «عدّة الداعى» و «فلاح السّائل» و « » و «مصباح المتهجّد» و «روضة الأذكار» و «البلد الأمين» و «منهاج العارفين» و «منهاج النّجاح» و نظائر آنها ناميده اند، تا از اين اسامى عطرآگين نيز مشام ارواح را معطّر سازند، و قلوب را به رياض قدس سوق دهند، و نفوس را به مجالس انس كشانند. 🔅اميد آنكه در صحف ادعيه و اذكار كه از ائمّه اطهار ما صادر شده اند، و بيانگر مقامات و مدارج و معارج انسانند از متون كتب درسى قرار گيرند، و در محضر كسانى كه زبان فهم و اهل دعا و سير و سلوكند و راه رفته و راه نمايند درس خوانده شوند. 🔅در نظر اين كمترين اول «مفتاح الفلاح» شيخ بهائى، و پس از آن «عدّة الداعى» ابن فهد حلّى، و بعد از آن «قوت القلوب» ابو طالب مكّى و سپس «اقبال» سيّد بن طاوس، و در آخر انجيل اهل بيت و زبور آل محمّد «صحيفه كامله سجّاديّه» در عداد كتب درسى در آيند كه نقش خوبى در احياى معارف اصيل اسلامى است. 🔅البتّه فهم و تعليم و تعلّم آنها بدون معرفت به علوم ادبى و معارف نقلى و عقلى و عرفانى صورت پذير نيست، از تو حركت و از خدا بركت لَيْسَ لِلإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى. 🔅و شك نيست كه نيل بدين معارف نورى الهى از بسيار مباحث رائج و دارج، به مراتب مفيدتر است بلكه به نسبت و قياس در نمى آيد، آن كجا و اين كجا. 🔅معلّم بزرگ آية اللّه مرحوم آخوند ملا حسين قلى همدانى كه به فرموده بعضى از مشايخ ما سيصد تن از اولياء اللّه در محضر انور او تربيت شده اند، مى فرمود: كتاب «مفتاح الفلاح» شيخ بهائى براى عمل كردن خوب است. 📚رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، ص:۱۱ @fater290
📜 محتوای کانال آموزش فقه 💠 شرح مکاسب استاد علی فرحانی 📌📌📌📌📌📌 🔸 : معنای عرفی و لغوی بیع 🆔 eitaa.com/amoozesh_figh/448 🔸 : ادله صحت معاطات 🆔 eitaa.com/amoozesh_figh/449 🔸 : اصالت اللزوم فی الملک 🆔 eitaa.com/amoozesh_figh/450 🔸 : تنبیهات معاطات 🆔 eitaa.com/amoozesh_figh/459 ♨️با کانال همراه شوید 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2