ravesh-sahih-elm-amouzi.mp3
26.76M
🔉🔉 #بشنوید
♨️روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی
🔰استاد علی فرحانی
✨✨✨✨✨✨✨
👈قانون برهانی و منطقی علم آموزی
👈چگونه می توان طول دوره تحصیل را کاهش داد؟
👈تخصص گرایی آری یا نه؟
👈اجتهاد مطلق یا متجزی؟
👈نظام آموزشی غرب صحیح است یا نظام آموزش حوزوی؟
👈تفاوت سیر آموزشی و سیر محتوایی؟
👈جایگاه و فایده تقریر نویسی درنظام آموزشی؟
#پای_درس_استاد #طلبه_موفق
@fater290
💬 #پیام_شما
🔹باسلام و تشکر به خاطر مطالبی که قرار میدهید، از شما یک درخواست داشتم، بنده در مدرسه .... مشغولم، و بدایة الحکمة ... رو گوش میکردم، که یک فاصله ای در این بین ایجاد شد. الآن که صوت استاد فرحانی رو در مورد گوش کردن تراک شنیدم، رغبتم زیاد شد که فلسفه رو ادامه بدم، ولی مشکلم اینه که کسی باید بالا سرم باشه و تقریرات بنده رو بخونه و اشکالات منو بگه، اما کسی رو سراغ ندارم، درخواستم اینه که کسی رو سراغ ندارید معرفی بفرمایید که پیگیر کارم باشه؟ خدا خیرت بده.
📌ادمین: منظور این برادر بزرگوار صوتی است که با عنوان "آداب استماع صوت دروس" در کانال منتشر کردیم.
eitaa.com/fater290/466
و بنده یکی از مشاوران خوب کانال رو به ایشان معرفی کردم.
#مشاوره
@fater290
♨️چرا امروز اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نیست؟ شرط اجتهاد در مسائل اجتماعی و حکومتی چیست؟
🔰امام خمینی (ره)
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
🔹در حکومت اسلامى همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا میکند که نظرات اجتهادى- فقهى در زمینه هاى مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسى توان و حق جلوگیرى از آن را ندارد.
🔹ولى مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزى کند که وحدت رویّه و عمل ضرورى است.
🔹و همین جا است که #اجتهاد_مصطلح در حوزه ها کافى نمی باشد؛ بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلى در زمینه اجتماعى و سیاسى فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیرى باشد، این فرد در مسائل اجتماعى و حکومتى مجتهد نیست و نمیتواند زمام جامعه را به دست گیرد.
📚منشور برادری، صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۷۷
#در_مدرسه_امام_خمینی
#علوم_انسانی_اسلامی #اجتهاد
#حوزه_و_روحانیت
@fater290
درآمدی_بر_فلسفه_اجتهاد_و_الگوی_تولید.mp3
22.18M
💠 فلسفه اجتهاد و الگوی تولید علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه های امام خمینی ره
🔰استاد علی فرحانی
🌀🌀🌀🌀
💥 مهمترین موضوعات مطرح شده
👈معنای جمله امام که فرمودند: «اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد»
👈ارتباط ملکه اجتهاد و علوم متعارف حوزوی
👈ارتباط اجتهاد و تخصص گرایی در رشته های مختلف علوم اسلامی
👈لزوم تدوین جامع روایی در موضوعات جدید
👈جایگاه قرآن در اجتهاد: «قرآن کتاب فقه نیست»
👈روایات «هست و نیست» و تأثیر آن در سعادت انسان
👈تغییر شرایط امروز نسبت به شرایط صدور روایات
👈شارع کیست؟
👈باید مقدس و غیر مقدس؟
👈انتظار بشر از دین، حداقلی یا حداکثری؟
👈تحلیل منابع دین
#پای_درس_استاد #اصول
#علوم_انسانی_اسلامی #فقه
#در_مدرسه_امام_خمینی #اجتهاد
@fater290
♨️كلّ فعل متحقّق في دار الوجود فهو فعله سبحانه
✅أنّ كلّ فعل متحقّق في دار الوجود مع إسقاط جهات النقص عنه و تطهيره من أدناس المادة و القوّة و الإمكان، و بالجملة: كلّ جهة عدميّة، فهو فعله سبحانه، بل حيث كان العدم و كلّ عدمي بما هو عدمي مرفوعا عن الخارج حقيقة؛ إذ ليس فيه إلّا الوجود و أطواره و رشحاته، فلا فعل في الخارج إلّا فعله سبحانه و تعالى. و هذا أمر يدلّ عليه البرهان و الذوق أيضا.
📚علامه طباطبایی، رسائل التوحيديّة، رسالة الأفعال
#معارف #در_محضر_علامه
@fater290
#بازتاب #پیام_شما
🔅الآن داشتم سخنرانی استاد علی فرحانی با موضوع تدبیر و اعتدال در برنامه ریزی رو گوش می دادم و می نوشتم ....
📌ادمین: شما هم این صوت را بشنوید و از محتوای آن بهره مند شوید
👇👇👇👇
eitaa.com/fater290/210
♨️مجموعه صوتی طلبه موفق
@fater290
المرسلات
🌐معنای تحجر در استنباط /سیره امام خمینی در فقه حکومتی
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۶/۳/۱۴
🔺معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است.
🔺اگر در رأس نظامهای سیاسی ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیهای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند.
🔺امام، خود را از این آفت مبّرا کرد. امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمتِ فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که میخواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند. این، یعنی نطقه مقابل آن آفتی که گفتیم تحجّر است. حتّی در اواخر سالهای عمرِ بابرکت امام بزرگوار، مسائلی که به ظاهر جزئی مینمود - اما با توجّه به این که یک خط و یک سَمتگیری را به فقهای شیعه نشان میداد، بسیار مهم بود - پیش آمد و ایشان باز هم نشان داد که آن کسی که میخواهد نظام را اداره کند؛ آن فقهی که میخواهد یک ملت یا مجموعه عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمیتواند در زمینههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه مسائلِ زندگی مردم، نقطهای را بی پاسخ بگذارد.
#کلام_ولی #حوزه_و_روحانیت
#در_مدرسه_امام_خمینی #علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
♨️ فراخوان #همکاری و #حمایت در #پیاده_سازی صوت
🔸با سلام خدمت اعضای محترم کانال فاطر
🔸همانطور که مستحضرید، استاد علی فرحانی در طول سالهای متمادی تدریس در حوزه، گنجینه ارزشمندی شامل: 👈تدریس دروس مختلف حوزوی، 👈مباحث علوم انسانی و معارف اسلامی و 👈مباحث مربوط به روش و مهارت های تحصیل و ... را از خود به جای گذاشته اند.
🔺بنده با همکاری چند تن از دوستان، در چند سال گذشته سعی کردیم که #صوت این مباحث را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین سعی کردیم در حد توان، برخی از صوت ها را پیاده کنیم و همانند کتاب جام جم اجتهاد و کانال آموزش فقه، #متن بیانات و تدریس های استاد را به صورت #رایگان منتشر کنیم.
🔺با توجه به مزایایی که #متن_مکتوب آثار دارند و استفاده و مرور مطالب را تسهیل می کند، و همچنین با توجه به استقبالی که از آثار پیاده شده استاد شد، قصد داریم که سایر آثار را #پیاده_سازی کنیم و به صورت #کتاب و #جزوه در اختیار شما قرار دهیم.
✅کسانی که مایلند در این امر خیر مشارکت داشته باشند، میتوانند از #دو_روش زیر، با ما همکاری کنند و در ثواب آن شریک شوند.
1⃣بزرگوارانی که توان #پیاده_سازی صوت را به صورت #رایگان دارند به @ebrahimi845 پیام دهند.
2⃣افرادی که میتوانند از طریق #مالی ما را در #پیاده_سازی و #نشر_آثار استاد حمایت کنند، هر مقدار که مایلند را میتوانند به شماره کارت زیر #واریز نمایند.
👉 6037991644821674
(بانک ملی، محسن ابراهیمی)
📌رسید واریز را حتما برای بنده ارسال کنید.
🔰باتشکر، محسن ابراهیمی، ادمین فاطر
۹۹/۱/۱۶
@fater290
💬 #پیام_همکاری #پیام_شما
🔸سلام مجدد.
🔸بنده ازین جهت که صوتهای استاد اسدپور و استاد علی فرحانی، یک ثور در نگاه ها و زندگی من ایجاد کردن (شخم زدن) و مسیر زندگیم رو خیلی جهت دار تر و دقیقتر کردن، وظیفه میدونم کمکتون کنم.
🔸اما ازین جهت که الان یک طلبهی پایه اول هستم و شرایط طلبهی پایه اول رو هم که میدونید... خیلی نمیتونم کمکتون کنم، فقط هفتهای یکی دوتا دونه صوت میتونم آخر هفته ها پیاده کنم و بدم خدمتتون.
📌ادمین: ضمن تشکر از ایشان، سایر بزرگواران اعضای کانال هم میتوانند در این امر مشارکت کنند.
👈شما هم به جمع حامیان کانال فاطر بپیوندید
@fater290
♨️سنگ شکاف میکند در هوس لقای تو
🔰دیوان شمس مولانا، غزل ۲۱۵۷
🌀🌀🌀🌀🌀🌀
🔹سنگ شکاف میکند در هوس لقای تو
🔹جان پر و بال میزند در طرب هوای تو
🔹آتش آب میشود عقل خراب میشود
🔹دشمن خواب میشود دیده من برای تو
🔹جامه صبر میدرد عقل ز خویش میرود
🔹مردم و سنگ میخورد عشق چو اژدهای تو
🔹بند مکن رونده را گریه مکن تو خنده را
🔹جور مکن که بنده را نیست کسی به جای تو
🔹آب تو چون به جو رود کی سخنم نکو رود
🔹گاه دمم فرودرد از سبب حیای تو
🔹چیست غذای عشق تو این جگر کباب تو
🔹چیست دل خراب من کارگه وفای تو
🔹خابیه جوش میکند کیست که نوش میکند
🔹چنگ خروش میکند در صفت و ثنای تو
🔹عشق درآمد از درم دست نهاد بر سرم
🔹دید مرا که بیتوام گفت مرا که وای تو
🔹دیدم صعب منزلی درهم و سخت مشکلی
🔹رفتم و ماندهام دلی کشته به دست و پای تو
#شعر #غزل
@fater290
💢درجات و مراتب تقوا
🔰شهید مطهری (ره)
✅از خود قرآن اين مطلب کاملًا استفاده ميشود که تقوا درجات و مراتب دارد. معلوم است؛
1⃣يک وقت انسان تقوايش در حدي است که از گناهان کبيره و از اصرار بر صغيره اجتناب ميکند. اين اولين درجه تقواست که به آن، عدالت محقَّق ميشود.
2⃣درجه بالاتر اين است که انسان خودش را از گناهان صغيره هم حفظ و نگهداري کند. بالاتر اينکه از مکروهات هم خود را نگهداري کند، يعني طوري خودش را نگهداري ميکند که هيچوقت مکروهي هم بجا نميآورد.
3⃣البته بالاتر از اين، اين است که انسان تقوا داشته باشد حتي از غير خدا، تقوا داشته باشد از توجه به غير خدا، تقوا داشته باشد از غفلت خدا.
📚تفسیر سوره حشر
#اندیشه_مطهر #اخلاق_و_عرفان
@fater290
💠طمانینه در عبادات، خصوصا عبادات ذکریه
🔰امام خمینی (ره)
🔸از آداب مهمّۀ قلبیّۀ عبادات، خصوصاً عبادات ذکریّه، طمأنینه است. و آن غیر از طمأنینه ایست که فقهاء رضوان اللّه علیهم در خصوص نماز اعتبار کرده اند. و آن عبارت است از آن که شخص سالک عبادت را از روی سکونت قلب و اطمینان خاطر بجا آورد، زیرا که اگر عبادت را با حال اضطراب قلب و تزلزل بجا آورد، قلب از آن عبادت منفعل نشود و آثاری از عبادت در ملکوت قلب حاصل نشود و حقیقت عبادتْ صورت باطنیّۀ قلب نگردد.
🔸و یکی از نکات تکرار عبادات و تکثار اذکار و اوراد، آن است که قلب را از آنها تأثیری حاصل آید و انفعالی رخ دهد تا کم کم حقیقت ذکر و عبادت تشکیل باطن ذات سالک را دهد و قلبش با روح عبادت متّحد گردد. و تا قلب را اطمینان و سکونت و طمأنینه و وقار نبود، اذکار و نسک را در آن تأثیری نیست و از حدّ ظاهر و ملک بدن به ملکوت و باطن نفس سرایت ننماید و حظوظ قلبی از حقیقت عبادت ادا نشود؛ و این خود از مطالب واضحه است که محتاج به بیان نیست و با اندک تأمّل معلوم شود.
🔸و اگر عبادتی چنین باشد که قلب را از آن به هیچ وجه خبری نبود و از آن آثاری در باطن پیدا نشود، در عوالم دیگر محفوظ نماند و از نشئۀ ملک به نشئۀ ملکوت بالا نرود؛ و ممکن است در وقت شدائد مرض موت و سکرات هولناک موت و اهوال و مصیبات پس از موت خدای نخواسته صورت آن بکلّی از صفحۀ قلب محو و نابود شود و انسان با دست خالی در پیشگاه مقدّس حق برود.
🔸مثلاً اگر کسی ذکر شریف لا اِلهَ اِلاّ اللّه ، مُحَّمدٌ رَسولُ اللّه (ص) را با سکونت قلب و اطمینان دل بگوید و قلب را به این ذکر شریف تعلیم دهد، کم کم زبان قلب گویا شود و زبان ظاهر تابع زبان قلب شود و اوّلْ قلب ذاکر گردد و پس از آن لسان. و اشاره به این معنی فرموده جناب صادق علیه السلام به حسب روایت مصباح الشریعة، قال: فَاجْعَلْ قَلْبَکَ قِبْلَةً لِلِسٰانِکَ، لاٰ تُحَرِّکْهُ اِلاّ بِاِشٰارَةِ الْقَلْبِ وَ مُوافَقَةِ الْعَقْلِ وَ رِضَی الاِیمٰان.
🔸در اوّل امر که زبان قلب گویا نشده، سالک راه آخرت باید آن را تعلیم دهد و با طمأنینه و سکونتْ ذکر را به آن القا کند؛ همین که زبان قلب باز شد، قلب قبلۀ لسان و سایر اعضاء شود، با ذکر آن همۀ مملکت وجود انسانی ذاکر گردد. و امّا اگر این ذکر شریف را بی سکونت قلب و طمأنینۀ آن و با عجله و اضطراب و اختلال حواسّ گفت، از آن در قلب اثری حاصل نشود و از حدّ زبان و گوش حیوانی ظاهری به باطن و سمع انسانی نرسد و حقیقت آن در باطن قلب محقّق نشود و صورت کمالیّۀ قلب نگردد که ممکن الزّوال نباشد . پس، اگر اهوال و شدائدی دست دهد، خصوصاً مثل اهوال و سکرات موت و شدائد نزع روح انسانی، بکلّی آن ذکر را فراموش کند و از صفحۀ دلْ آن ذکر شریف محو شود، بلکه اسم حق تعالی و رسول ختمی (ص) و دین شریف اسلام و کتاب مقدّس الهی و ائمّۀ هدی (ع) و سایر معارف را که به قلب نرسانده فراموش کند و در وقت سؤال قبر جوابی نتواند دهد؛ تلقین را نیز به حال او فایده ای نباشد، زیرا که در خود از حقیقت ربوبیّت و رسالت و دیگر معارف اثری نمی بیند؛ و آنچه به لقلقۀ لسان گفته بود و در قلب صورت نگرفته بود از خاطرش محو شود و او را نصیبی از شهادت به ربوبیّت و رسالت و دیگر معارف نخواهد بود.
📚آداب نماز
#در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@fater290
#معرفی_کتاب
📚 قوت القلوب فی معامله المحبوب
🔰ابوطالب مکی
دانلود کنید👇👇👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/ghootolgholoob/
#اخلاق_و_عرفان
@fater290
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚 قوت القلوب فی معامله المحبوب 🔰ابوطالب مکی دانلود کنید👇👇👇👇 http://www.ostadfarhani.i
🔴معرفی برخی کتب پیرامون ادعیه و اخلاقی، در دیدگاه علامه حسن زاده
🔅در مكانت و منزلت #دعا و مقامات آن آيات قرآنى را لسان مبين است، و رواياتى در اسرار و آداب دعا از پيشوايان دين است كه مشايخ علم را برانگيختند و بر آن داشته اند تا در دعا كتابها نوشته اند، و صحيفه ها گرد آورده اند، و در پيرامون آن با تنويع موضوعات عديده بحثها پيش كشيده اند، و درهايى از رحمت به سوى نفوس مستعدّه گشوده اند، و به نامهاى دلنشين و طرب انگيز و جان فزا از قبيل «مفتاح الفلاح» و «عدّة الداعى» و «فلاح السّائل» و « #قوت_القلوب» و «مصباح المتهجّد» و «روضة الأذكار» و «البلد الأمين» و «منهاج العارفين» و «منهاج النّجاح» و نظائر آنها ناميده اند، تا از اين اسامى عطرآگين نيز مشام ارواح را معطّر سازند، و قلوب را به رياض قدس سوق دهند، و نفوس را به مجالس انس كشانند.
🔅اميد آنكه در #حوزه_هاى_علميّه صحف ادعيه و اذكار كه از ائمّه اطهار ما صادر شده اند، و بيانگر مقامات و مدارج و معارج انسانند از متون كتب درسى قرار گيرند، و در محضر كسانى كه زبان فهم و اهل دعا و سير و سلوكند و راه رفته و راه نمايند درس خوانده شوند.
🔅در نظر اين كمترين اول «مفتاح الفلاح» شيخ بهائى، و پس از آن «عدّة الداعى» ابن فهد حلّى، و بعد از آن «قوت القلوب» ابو طالب مكّى و سپس «اقبال» سيّد بن طاوس، و در آخر انجيل اهل بيت و زبور آل محمّد «صحيفه كامله سجّاديّه» در عداد كتب درسى در آيند كه نقش خوبى در احياى معارف اصيل اسلامى است.
🔅البتّه فهم و تعليم و تعلّم آنها بدون معرفت به علوم ادبى و معارف نقلى و عقلى و عرفانى صورت پذير نيست، از تو حركت و از خدا بركت لَيْسَ لِلإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى.
🔅و شك نيست كه نيل بدين معارف نورى الهى از بسيار مباحث رائج و دارج، به مراتب مفيدتر است بلكه به نسبت و قياس در نمى آيد، آن كجا و اين كجا.
🔅معلّم بزرگ آية اللّه مرحوم آخوند ملا حسين قلى همدانى كه به فرموده بعضى از مشايخ ما سيصد تن از اولياء اللّه در محضر انور او تربيت شده اند، مى فرمود: كتاب «مفتاح الفلاح» شيخ بهائى براى عمل كردن خوب است.
📚رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، ص:۱۱
#اخلاق_و_عرفان #حوزه_و_روحانیت
@fater290
📜 #فهرست محتوای کانال آموزش فقه
💠 شرح مکاسب استاد علی فرحانی
📌📌📌📌📌📌
🔸 #فصل_اول: معنای عرفی و لغوی بیع
🆔 eitaa.com/amoozesh_figh/448
🔸 #فصل_دوم: ادله صحت معاطات
🆔 eitaa.com/amoozesh_figh/449
🔸 #فصل_سوم: اصالت اللزوم فی الملک
🆔 eitaa.com/amoozesh_figh/450
🔸 #فصل_چهارم: تنبیهات معاطات
🆔 eitaa.com/amoozesh_figh/459
♨️با کانال #آموزش_فقه همراه شوید
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
1_27262397.mp3
2.32M
🔊🔊 #بشنوید
♨️اولین عالم اسلامی که خدای قرآن را اثبات کرد، فیلسوفی به نام «علامه طباطبایی» بود / أ فی الله شک فاطر السموات و الارض
🔰استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد #فلسفه
#در_محضر_علامه #برهان_صدیقین
@fater290
📌برهان علامه را در ادامه #بخوانید 👇👇👇
المرسلات
🔊🔊 #بشنوید ♨️اولین عالم اسلامی که خدای قرآن را اثبات کرد، فیلسوفی به نام «علامه طباطبایی» بود / أ ف
💢برهان صدیقین علامه طباطبایی
📌علامه طباطبایی این برهان را در حاشیه اسفار و مقاله 14 اصول فلسفه، تقریر کرده اند. در شرح و توضیح این برهان و بررسی مزایای آن می توانید به کتاب «تبیین براهین اثبات خدا» و خاتمه کتاب «عین نضاخ» از آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید.
🔰🔰🔰🔰🔰
✅تقریر برهان از حاشیه اسفار
🔸و هذه هي الواقعية التي ندفع بها السفسطة و نجد كل ذي شعور مضطرا إلى إثباتها و هي لا تقبل البطلان و الرفع لذاتها حتى أن فرض بطلانها و رفعها مستلزم لثبوتها و وضعها فلو فرضنا بطلان كل واقعية في وقت أو مطلقا كانت حينئذ كل واقعية باطلة واقعا أي الواقعية ثابتة و كذا السوفسطي لو رأى الأشياء موهومة أو شك في واقعيتها فعنده الأشياء موهومة واقعا و الواقعية مشكوكة واقعا أي هي ثابتة من حيث هي مرفوعة و إذ كانت أصل الواقعية لا تقبل العدم و البطلان لذاتها فهي واجبة بالذات فهناك واقعية واجبة بالذات و الأشياء التي لها واقعية مفتقرة إليها في واقعيتها قائمة الوجود بها.
🔸و من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروري عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة.
📚اسفار، ج۶
🌐🌐🌐🌐🌐
✅تقریر برهان از اصول فلسفه
🔸واقعيت هستى كه در ثبوت آن هيچ شك نداريم هرگز نفى نمىپذيرد و نابودى برنمى دارد.
🔸به عبارت ديگر: واقعيت هستى بى هيچ قيد و شرط واقعيت هستى است و با هيچ قيد و شرطى لا واقعيت نمىشود، و چون جهانگذاران و هر جزء از اجزاى جهان نفى را مىپذيرد، پس عين همان واقعيت نفى ناپذير نيست.
بلكه با آن واقعيت واقعيت دارد بى آن، از هستى بهرهاى نداشته و منفى است. البته نه به اين معنا كه واقعيت با اشياء يكى شود و يا در آنها نفوذ يا حلول كند و يا پارههايى از واقعيت جدا شده و به اشياء بپيوندد، بلكه مانند نور كه اجسام تاريك با آن روشن و بى آن تاريك مى باشند. و در عين حال همين مثال نور در بيان مقصود خالى از قصور نيست.
🔸و به عبارت ديگر: او خودش عين واقعيت است و جهان و اجزاى جهان با او واقعيتدار و بى او، هيچ و پوچ مى باشد.
🔸نتيجه: جهان و اجزاى جهان در استقلال وجودى خود و واقعيتدار بودن خود تكيه به يك واقعيتى دارند كه عين واقعيت و به خودى خود واقعيت است.
📚اصول فلسفه، مقاله ۱۴
#عرفان #در_محضر_علامه #فلسفه
@fater290
#تقریر| درس خارج اصول/ #مبحث_ضد
👈جلسه هشتم: ۹۵/۸/۱۱
🔰استاد آیت الله فرحانی
✍️ مقرر: محسن ابراهیمی
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
✅قابلیت مفهوم سازی ذهن در جزءالعله بودن عدم المانع
🔹در جلسه قبل دیدگاه محقق اصفهانی در مورد جزءالعله بودن عدم المانع، بیان و نقد شد. محق اصفهای قائل بودند که که عدم المانع، متمم قابلیت قابل است. امام (ره) معتقدند که قابلیت یک امر وجودی است و نباید آن را در ردیف عدم ملکه قرار داد و وقتی که قابلیت یک امر وجودی باشد، عدم المانع که امری عدمی است، نمی تواند با آن نسبتی برقرار کند و متمم آن باشد. پس کلام محقق اصفهانی از نظر فلسفی قابل دفاع نیست.
🔹اما توجیه صحیح اینکه مشهور است که عدم المانع یکی از اجزاء علت تامه است و مقدمه تحقق شئ می باشد، این است که این مطلب به خاصیت مفهوم سازی ذهن برمی گردد. همینطور که در جلسه قبل هم بیان شد، ذهن می تواند برای عدم مفهوم سازی کند.
🔹به عنوان مثال، دیوار قبل از اینکه سیاه یا سفید بشود، قابلیت سیاه و سفید شدن را دارد. این قابیلت یک امر وجودی است و هیچ گونه امر عدمی در تحقق آن دخالت ندارد. وقتی که دیوار سفید بشود، ذهن از وجود سفیدی روی دیوار عدم سیاهی را انتزاع می کند و آنگاه میگوید که سفیدی با عدم سیاهی، ملائمت دارد. در حالی که از نظر صحیح فلسفی، عدم با هیچ امر وجودی، ملائمت و یا منافرت و یا هیچ گونه نسبت دیگری ندارد. پس ذهن است که به دلیل معاندت وجودی بین سیاه و سفید (که ضد یکدیگر هستند)، از وجود سفیدی، عدم سیاهی را انتزاع می کند.
📌نکته: تضاد منطقی بین دو عرض و تضاد فلسفی بین دو فعلیت محقق می شود.
✅بررسی عبارات اصولیین در مسلک مقدمیت
🔺بیان و بررسی دیدگاه مرحوم مظفر (ره)
🔹مرحوم مظفر(ره) در کتاب اصول فقه در بررسی مسلک مقدمیت بیان می دارند که استدلال مسلک مقدمیت، بر اساس واجب بودن مقدمه واجب است. و چون ما مقدمه واجب را واجب نمی دانیم، پس این استدلال ناتمام است. اما اگر از این حرف تنزل کنیم و به طور سلمنایی، مقدمه واجب را واجب بدانیم، باز هم این استدلال باطل است. چون که در این استدلال یک قیاس به این شک وجود دارد: صغری: ترک ضد از باب عدم المانع است. کبری: عدم المانع از مقدمات است. نتیجه: ترک ضد از مقدمات است. و با واجب بودن مقدمه واجب، ترک ضد واجب می شود.
🔹اشکالی که مرحوم مظفر به این قیاس وارد می کند، عدم تکرر حد وسط است. می فرمایند که «عدم المانع» در این قیاس به صورت مشترک لفظی به کار رفته است. عدم المانع در صغری به معنای عدم المانع در وجود است. چون مثلا اکل و صلات در وجود با هم جمع نمی شوند و تمانع وجودی دارند، آنگاه ترک اکل از باب عدم المانع برای صلات است. اما عدم المانع در کبری که میگوییم از مقدمات، عدم المانع در تاثیر است. چون مثلا میگوییم برای اثر کردن آتش در چوب باید، خیس نباشد تا آب مانع از تاثیر آتش نشود. لذا نبودن آب، از باب عدم المانع برای تاثیر مقتضی است.
🔹انشالله در بررسی کلام آخوند و محقق نائینی، کلام مرحوم مظفر در فرق بین عدم المانع در وجود و عدم المانع در تاثیر را بررسی خواهیم کرد.
🔹اما نکته ای که در اینجا لازم است بیان شود، تحلیل صحیح مقدمه بودن عدم المانع است. مرحوم مظفر این مطلب را به خوبی تبیین نکرده اند.
🔹از نظر صحیح فلسفی، باید چنین گفت که وقتی شیئی یک قابلیت (که امری وجودی است) دارد، برای به فعلیت رسیدن آن قابلیت، فقط یک امر وجودی میتواند، دخالت کند و آن امر وجودی، همان مقتضی است و آن چیزی که میتواند مانع بشود هم یک مقتضی دیگر است. برای اینکه مقتضی اول بتواند اثر کند و آن قابلیت (مثلا سوختن چوب) به فعلیت برسد، یا باید مقتضی دوم (آب) وجود نداشته باشد و یا اینکه مقتضی اول (آتش) بتواند بر آن غلبه کند. اما اگر آب وجود داشته باشد و بر آتش غلبه کند، آنگاه قابلیت سوختن به فعلیت نمی رسد. و به تعبیر فلسفی در اینجا تضاد بین دو فعلیت وجودی (آب و آتش) وجود دارد و ذهن است که از این مفاهیم وجودی، مفاهیم عدمی انتزاع می کند و میگوید که عدم آب، مقدمه سوختن است.
🔹اگر مرحوم مظفر این مقدمه را در تحلیل خود اضافه نکند، و فقط به حیث عدم نگاه کند، تلاش ایشان ابتر است و تحلیلشان در فرق بین عدم المانع در وجود و عدم المانع در تاثیر، ناتمام خواهد بود. و قابل توجه است که در این تحلیل هم، همان نگاه حضرت امام که عدم نمیتواند تاثیرگذار باشد، مفروض است.
#خطابات_قانونیه
@fater290
#شرح_روایت: عمق متون دینی
💢فَرُبَّ حامِلِ فِقْهٍ غَيرِ فَقيهٍ وَ رُبَّ حامِلِ فِقْهٍ الي مَنْ هُوَ افْقَهُ مِنْهُ
🔰 شهید آیت الله مطهری (ره)
🔰🔰🔰🔰🔰
🔺اين جمله خيلي نکته در آن هست، يعني اشارهاي است به آينده. «فقه» يعني فهم عميق، ولي در اينجا مقصود جملهاي است که عمق داشته باشد. «فقه» با «فهم» فرقش اين است که «فهم» مطلق فهميدن است و «فقه» فهم عميق را ميگويند.
🔺وقتي که «فقه» به کلام اطلاق بشود يعني سخني که عمق زياد دارد. فرمود: بسا مردمي که حامل يک سخن عميقند ولي خودشان عميق نيستند. جمله را هميشه نقل ميکند ولي خودش نميتواند به عمق آن پي ببرد. باز فرمود: بسا مردمي که جملهاي را، فقهي را حمل ميکنند يعني جملهاي را که از من شنيدهاند حفظ دارند، فقيه هم هستند، ولي نقل ميکند براي کسي که از خود او فقيهتر است، يعني نقل ميکند براي کسي که از او عميقتر است و عمق فکرش بيشتر است، او که وقتي برايش نقل ميکند چيزهايي ميفهمد که خود اين که براي او نقل کرده نميفهمد.
🔺اين است که ما ميبينيم سخنان پيغمبر، در هر رشتهاي، دقيقاً قرن به قرن عمق بيشتري (نميگويم پيدا کرده) براي آن کشف شده است. (البته ميدانيد حساب اوصياي پيغمبر، ائمه اطهار جداست. کلمات آنها مثل کلمات پيغمبر است. راجع به افراد عادي دارم صحبت ميکنم.) در قرن اول و دوم هرگز به اندازه قرن سوم نميتوانستند به عمق مطالب پيغمبر برسند، و در قرن سوم به اندازه قرن چهارم، و در قرن چهارم به اندازه قرن پنجم. تاريخ علوم اسلامي اين امر را نشان ميدهد. اگر شما اخلاق را مطالعه کنيد، فقه را مطالعه کنيد، معارف و فلسفه را مطالعه کنيد، عرفان را ملاحظه کنيد، ميبينيد در هر قسمت که پيغمبر سخن گفته است، مفسريني که در دورههاي بعد آمدهاند واقعاً بهتر توانستهاند به عمق کلام پيغمبر برسند. اعجاز پيغمبر در همين است.
🔺ما تنها اگر فقه خودمان را در نظر بگيريم، چنانچه يک نابغه هزار سال پيش را مثلًا در نظر بگيريم، شيخ صدوق و شيخ مفيد و حتي شيخ طوسي را در فهم معاني [کلمات] پيغمبر در مسائل فقهي در نظر بگيريم، و بعد بياييم نهصد سال بعدش شيخ مرتضي انصاري را در نظر بگيريم، ميبينيم شيخ مرتضي انصاري در نهصد سال بعد از شيخ طوسي و شيخ مفيد و شيخ صدوق بهتر ميتواند سخن پيغمبر را تحليل کند.
🔺آيا از اين جهت است که شيخ مرتضي نبوغ بيشتري از شيخ طوسي داشته است؟ نه، علم زمان او وسعت بيشتري از علم زمان شيخ طوسي دارد؛ علم جلوتر رفته است و در نتيجه اين بهتر ميتواند به عمق سخن پيغمبر برسد تا او که در هزار سال قبل بوده است. آينده هم همينطور است. صد سال ديگر، دويست سال ديگر افرادي پيدا خواهند شد که خيلي عميقتر از شيخ انصاري سخنان پيغمبر را درک کنند.
📚سیری در سیره نبوی، ص۴۲
#اندیشه_مطهر #اجتهاد #روایت
@fater290
♨️يعيش الإنسان بحسب الظاهر بالنظام الاعتباري، و بحسب الباطن و الحقيقة بالنظام الطبيعي
🔰علامه طباطبایی
💠💠💠💠💠💠
🔺إنّا إذا تتبّعنا و تأمّلنا وجدنا جميع المعاني المربوطة بالإنسان، و الارتباطات التي بين أنفس هذه المعاني، كالملك و سائر الاختصاصات و الرئاسة و المعاشرات و متعلّقاتها و غير ذلك، أمورا اعتباريّة، و معاني و هميّة، ألزم الإنسان باعتبارها احتياجه الأوّلي إلى الاجتماع و التمدّن لجلب الخير و المنافع، و دفع الشرّ و المضارّ.
🔺فكما أنّ للنبات نظاما طبيعيّا في دائرة وجوده من سلسلة عوارض منظّمة طبيعيّة طارئة عليه، يستحفظ بها جوهره بالتغذّي و النموّ و توليد المثل؛ فكذلك الإنسان- مثلا- له نظام طبيعي من عوارض يستحفظ بها جوهره في أركانه، إلّا أنّ هذا النظام محفوظ بمعاني وهميّة، و أمور اعتباريّة، بينها نظام اعتباري، و تحتها النظام الطبيعي. يعيش الإنسان بحسب الظاهر بالنظام الاعتباري، و بحسب الباطن و الحقيقة بالنظام الطبيعي، فافهم ذلك!
📚رساله الولایه
#در_محضر_علامه #اخلاق_و_عرفان
@fater290
⁉️آیا روشنفکری دینی داریم؟
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۶/۷/۹
💢من از اینکه گفته شود روشنفکری دینی آیا داریم، نداریم؛ از این بحثها بنده بیگانه و بیزارم. نگاه نو، نگاه مبتکرانه به مسائل دینی و مسائل فکری اسلامی، همان نگاه روشنفکری است و معنایش بدعتگذاری نیست. همان مبانی را با ابعاد جدیدی که انسان به برکت گذشت زمان آن ابعاد را میشناسد، فهمیدن و بیان کردن. از این نبایستی ما غفلت کنیم.
#کلام_ولی #حوزه_و_روحانیت
#علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
♨️روایتی از فعالیتهای مرحوم آیتالله کریمی در دفتر رهبرانقلاب؛
🔰گفتاری از حجتالاسلام احمد مروی، مسئول سابق ارتباطات حوزوی دفتر رهبرانقلاب
🔸شاگرد خاص درس فقه امام خمینی در نجف
🔸خدمت مخلصانه به ولیفقیه باوجود مقام بالای فقهی و اجتهاد
🔸قبول مسئولیت استفتائات دفتر رهبرانقلاب و شرکت در جلسات فقهی ایشان
🔸رهبرانقلاب همیشه قدردان مرحوم آیتالله سیدجعفر کریمی بودند
🔸نقش مهم در معرفی مرجعیت حضرت آیتالله خامنهای
🔸ماجرای اصرار به رهبرانقلاب برای چاپ رساله عملیه
📌مطالعه کامل متن 👇👇👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45276
#کلام_ولی #حوزه_و_روحانیت
@fater290