تفکر در مرگ/ اهمیت، روش، آثار
🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
🔷در نگاه مرحوم ملکی، تفکر در مرگ یکی از مصادیق تفکر است که برای افراد مبتدی در سیر الی الله، نافع است.
📖 ایشان در کتاب اسرار الصلاه، در ضمن بحث از توبه، به این مسئله پرداخته اند. علاوه بر اینجا، در کتاب لقاءالله نیز درباره تفکر در مرگ بیاناتی را افاضه فرموده اند.
#اخلاق_عرفان
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
@almorsalaat
💠اسلام، یک مجموعه هماهنگ است
🔷اسلام خودش يك مكتب است، يك اندام است، يك مجموعه هماهنگ است؛ يعنى تكتك شناختن هم فايده ندارد؛ بايد همه را در آن اندام و تركيبى كه وجود دارد بشناسيم.
🔷ارزيابى ما درباره مسائل اسلامى بايد درست باشد. براى يك اندام، يك عضو به تنهايى ارزش ندارد.
🔷 در اندام انسان، دست، پا، بينى، چشم، گوش، اعضاى درونى مثل معده، روده، قلب و مغز هر كدام يك عضو هستند، ولى آيا ارزش اين اعضا در اين اندام (با اينكه همه لازم و واجب هستند) يك جور است؟
🔷 آيا اگر لازم شد ما يك عضو را فداى ديگرى كنيم، كدام عضو را فداى عضو ديگر مىكنيم؟ آيا اگر لازم شد، قلب را فداى دست مىكنيم يا دست را فداى قلب؟ معلوم است كه دست را فداى قلب مىكنيم چون بدون دست مىتواند زنده بماند ولى بدون قلب نمىتواند، بدون كبد يا مغز و اعصاب نمىتواند زنده بماند.
🔷 اسلام هم اين گونه است، كه اين خودش بحثى است به نام «اهمّ و مهم».
📚مجموعه آثار ج17 ص415
#اندیشه_مطهر #اجتهاد
@almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون
▪️متاسفانه خبردار شدیم که برادر ارجمند و دوست گرامیمان حجت الاسلام رسول مرجانی به رحمت ایزدی پیوسته اند.
▪️درگذشت ایشان را به خانواده آن مرحوم و همه دوستان و آشنایان، تسلیت عرض می کنیم. انشالله که به حق امیرالمومنین (ع) و حضرت زینب (س)، خداوند متعال روح ایشان را غریق رحمت نماید.
▪️تشیع پیکر ایشان امروز ساعت ۱۴:۳۰ از بیتالزهرا (س) به سمت گلزار شهدا انجام می شود.
▪️شادی روح آن مرحوم، فاتحه و صلواتی نثار کنیم.
@almorsalaat
میزان و ملاک حضرت امام است._01.mp3
20.58M
🔊#نگاهی_به_دریا| نکاتی در عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره)
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن اشاره به برخی عبارات امام در کتاب مصباح الهدایه و تفسیر سوره حمد، عرفان حقیقی را همان عرفان امام می دانند که البته فهم و درک آن برای هر کسی حاصل نمیشود. در ادامه نیز با ذکر برخی عبارات شهید مطهری تذکر میدهند که هیچ گاه نباید از امام جدا شد! حتما #بشنوید.
📚رسائل. برائت. مدرسه امیرالمومنین علیه السلام
#پای_درس_استاد #در_مدرسه_امام_خمینی #عرفان #اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
⭐️ لوح | فعال کرار؛ مثل امیرالمؤمنین
🔻 رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است... یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد.... اگر به زندگی #امیرالمؤمنین نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار اینگونه است. علاج ما هم در همین است... فعال، کرّار، خستگیناپذیر و دنبال کنندهی اهداف خود؛ آیندهی چنین ملتی روشن است. ۱۳۸۴/۰۵/۲۸
@almorsalaat
♨️ #تدریس #منطق: المنطق مرحوم مظفر
🎙استاد علی فرحانی
🔺محدوده: کل کتاب
🔹تعداد جلسات: 119
⬇️لینک دانلود 👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/almantegh-Ahvaz-80-81/
#پای_درس_استاد #منطق #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
3.67M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما| اگر هدف از تحصیل در حوزه، اسلام شناس شدن (به معنای واقعی کلمه) باشد؛ با این پیش فرض: ١. آیا اساساً عمومی خواندن و شرکت در دروس آزاد، در رسیدن به آن هدف طریق بهتری است یا تحت برنامه مؤسسات تخصصی قرار گرفتن؟ ٢. با توجه به نیازهای بی شمار حوزه دین (خصوصا در عصر حاضر) و تبعاً ضرورت تمحض در تخصص، آیا پیش نیاز ورود به تخصص ها، کسب ملکه اجتهاد (البته اجتهاد حداقلی و نسبی) است یا میتوان در ضمن مشغولیت به تخصص، اجتهاد فقه و اصولی را نیز کسب کرد؟ یا اساساً تحصیل اجتهاد ضرورتی ندارد؟
✅#پاسخ استاد سید مجتبی جواهری را بشنوید
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
💠 کتب عرفا حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند اما آنها را به قصد فهمیدن یا ذوق کردن قرآن بخوان.
🔷یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «#فصوص_الحکم» و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشتهاند در خدمت بعض از #مشایخ اهل عرفان - رضوان الله علیه- استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت و از پای درآمدگی دختر عزیزم (فاطی) خانم فاطمه طباطبائی از این بیبضاعت خواستند چیزی بنویسم.
🔷باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزندهای به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفه الله و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران- میکنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند.
🔷فی المثل سوره مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ معارف و اسرار غیر قابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در الْحَمْدُ لِلَّهِ با قدم صاحب ولایت غور کند مییابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند.
🔷تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمه شریفه جامعه.
📚 #صحیفه_امام ج۲۱ ص۲۳۷
#قرآن #در_مدرسه_امام_خمینی
#عرفان #اخلاق_عرفان
@almorsalaat
#اصول_فقه| #قرعه، #اماره نیست.
📚امام خمینی (ره)، کتاب الاستصحاب ص400
▫️الظاهر أنَّ القرعة ليست أمارة على الواقع، لا لدى العُقلاء و ذلك واضح، و لا لدى الشرع:
1️⃣أمّا أوّلًا: فلأنَّ الظاهر أنَّ الشارع لم يتّخذ في باب القرعة طريقاً غير طريق العُقلاء، كما لعلّه يظهر من ذيل مرسلة ثعلبة حيث جعل الأصل فيها قوله تعالى: «فساهم فكان من المدحضين». و معلوم: أنَّ مُساهمة أصحاب السفينة قضيّة عُقلائية، قرّرها الكتاب الكريم، و استشهد بها الأئمّة عليهم السلام، بل الناظر في الأخبار المُتكثّرة الواردة في القرعة يرى أنَّ مواردها هي الموارد التي يتداول أشباهها لدى العُقلاء، إلّا المورد الذي مرّ الكلام فيه.
2️⃣و أمّا ثانياً: فلأنَّ جعل الطريقيّة لما ليس له كشف عن الواقع و لو ضعيفاً ممّا لا يمكن، بل قد قرّر في محلّه بطلان جعل الطريقيّة و الكاشفيّة مُطلقاً، و القرعة ليست كاشفة عن الواقع، بل تكون مطابقتها للواقع من باب الاتفاق، لا بمعناه المحال، كما قرّر في محلّه، و ما كان حاله كذلك لا معنى لطريقيّته و كاشفيّته، و التصادف الدائميّ أو الأكثريّ- بإرادة اللَّه تعالى و الأسباب الغيبيّة- و إن كان مُمكناً، لكنّه بعيد غايته، بل لا يمكن الالتزام به.
3️⃣و أمّا ثالثاً: فلأنَّ لسانَ عمومات باب القرعة مثل قوله: (كلّ مجهول ففيه لقرعة) و قوله: (القرعة لكلّ أمر مُشتبه) أو (مُشكل)، أو (فيما أشكل) لسانُ الأصل و الوظيفة لدى الجهل و الاشتباه، لا الأمارة.
🔹و بالجملة: ليس في جميع الموارد المنصوصة إلّا ما هو الأمر العُقلائيّ. نعم: يبقى مورد واحد هو قضيّة اشتباه الشاة الموطوءة ممّا لا يمكن الالتزام بها في أشباهها، فلا بدّ من الالتزام فيه بالتعبّد في المورد الخاصّ، لا يتجاوز منه إلى غيره،
🔹و لذا ترى الفُقهاء كما سيأتي نقل فتاويهم- يفتون في أشباه الموارد المُتقدّمة في جميع أبواب الفقه إلّا ما ورد فيه نصّ خاصّ، و لا يفتون بل و لا أفتى فقيه مُعتبر كلامه في الفقه في الموارد المجهولة و المُشتبهة بكثرتها في غيرها إلّا في قضيّة الشاة الموطوءة لورود النصّ فيها.
🔹و يمكن أن يقال: إنَّ التعبّد في هذا المورد أيضاً إنّما يكون لأجل تزاحم حقوق الشياه لنجاة البقيّة، كما أشار إليه في النصّ بقوله: (فإن لم يعرفها قسّمها نصفين أبداً حتّى يقع السهم بها، فتذبح و تُحرق، و قد نجت سائرها). و في رواية «تحف العقول»: (فأيّهما وقع السهم بها ذُبحت و احرقت و نجا سائر الغنم).
🔹و التغبير بنجاة سائره لعلّه إشارة إلى أنَّ هذا المورد أيضاً من قبيل تزاحم حقوق الشياه في بقاء حياتها، و ربما يُحتمل أن يكون مورده من قبيل تزاحم حقوق أرباب الغنم، فإنَّ قطيع الأغنام يكون من أرباب مُتفرّقين غالباً، فتتزاحم حقوقهم.
🔹و بالجملة: من تتّبع موارد النصوص و الفتاوى يظهر له أنَّ مصبّ القرعة ليس إلّا ما أشرنا إليه.
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه #اصول_فقه
@almorsalaat
🔊توضیحات استاد را بشنوید👇👇
tozihe-emam-az-revayate-shate-motouee-v-amare-naboodane-ghore.mp3
1.68M
❇️#اصول_فقه|توضیح امام (ره) در مورد روایت شاۀ موطوئه و نظر ایشان در اماره نبودن (اصل عملی بودن) قرعه
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس کتاب رسائل، ج2، شبهه محصوره، 1400.02.04
#پای_درس_استاد #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔴فلسفه صدرالمتالهین می تواند پایه مستحکم فرهنگ و تمدن بشری قرار گیرد.
▫️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن و عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند .
▫️هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
📚رهبر معظم انقلاب، پیام به کنگره بزرگداشت صدرالمتالهین
#فلسفه #کلام_ولی
@almorsalaat
♦️#معرفی_تدریس| تحریر الروضه فی شرح اللمعه/ جلد دوم/ از ص257
🎙استاد محمدمهدی ستوده
🔊تدریس این کتاب در ترم جاری برای جمعی از طلاب پایه۶ در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال #دروس_اساتید_المرسلات بارگذاری می شود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#فقه #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
@doroos_almorsalaat