💢مدرسه مجازی المرسلات برگزار می کند:
🌀دوره کوتاه مدت:
✅بایسته های #مطالعه و #فهم آثار استاد شهید مطهری
🎙استاد سیدمجتبی امین جواهری
⁉️#چگونه مطالعه #آثار شهید مطهری را آغاز کنیم؟
⁉️چه نظمی بر آثار شهید مطهری حاکم است؟
⁉️در مطالعه آثار شهید مطهری، ابتدا از کدام کتب #شروع کنیم؟
⁉️#مقدمات فهم نظام فکری شهید مطهری چیست؟
⏰زمان برگزاری: روزهای شنبه و سه شنبه (۱۴، ۱۷، ۲۱، ۲۴ و ۲۸ اسفند ساعت 19:30 (5جلسه)
⬇️لینک ثبت نام👇👇👇
soda96.ir/motaleae-motahari/
soda96.ir/motaleae-motahari/
#اندیشه_مطهر
#دوره_های_کوتاه_مدت
#مدرسه_مجازی_المرسلات
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
المرسلات
💢مدرسه مجازی المرسلات برگزار می کند: 🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های #مطالعه و #فهم آثار استاد شهید م
با سلام
🔸به بزرگوارانی که قصد مطالعه #نظاممند آثار شهید مطهری را دارند، #پیشنهاد می شود که حتما در این دوره شرکت کنند.
🔸استاد جواهری که از شاگردان استاد فرحانی هستن، چند سال متمادی است که در زمینه تدریس و تحقیق آثار شهید مطهری فعالند و در یکی از مدارس قم، در طرح جایگزین دروس عقائد و همچنین در موسسه بینش مطهر، آثار شهید مطهری را تدریس میکنند.
✅لذا انشالله این دوره برای شما بسیار مفید خواهد بود.
@almorsalaat
قاسم بن یحی در علم رجال_01.mp3
5.26M
🔊#علم_رجال| بررسی وثاقت قاسم بن یحی در علم رجال
🎙استاد علی فرحانی
❇️ استاد در این صوت به مناسبت عبارت شیخ در مورد ضعف سندی روایت قاسم بن یحی، دو تفسیر از عبارت شیخ بیان کرده و ضمن اشاره به جایگاه رجالیون معروف، نهایتا نشان می دهند که مجموع عبارات شیخ دال بر قبول ضعف سندی روایت است.
📚رسائل. استصحاب. سال 87
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 #نشست گفتمانی مجازی
🔰 به مناسبت سالروز صدور #منشور_روحانیت :
🔷جامعه سازی توحیدی🔷
🔸در منشور روحانیت🔸
✅ باحضور اساتید:
حجت الاسلام رضا خانجانی
حجت الاسلام میثم قاسمی
حجت الاسلام سیدمحمدهاشمی
حجت الاسلام امین اسدپور
🗓 تاریخ: چهارشنبه 4اسفند
🕰 ساعت: ۱۹:۳۰
📲 پخش از طریق:
skyroom.online/ch/pajooh/andishe-tohidi
#استاد_خانجانی
#استاد_قاسمی
#استاد_هاشمی
#استاد_اسدپور
#جامعه
#توحیدی
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا
---------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
#در_آستانه_حکمت
♦️ماجرای توحید قرآنی در نظام تفکر اسلامی
📚گزیده ای از کتاب «#در_آستانه_حکمت» (شرح بدایه الحکمه، اثر استاد علی فرحانی)
🔹جریانی در نظام تفکر اسلامی وجود دارد که رأس المال اصلی تمام اندیشه های اسلامی بوده و آن هم قرآن کریم است. در کنار قرآن، سنت به معنای روایات مستفاد از معصومین نیز منبع جریان ساز اندیشه های اسلامی بودند. نقطة آغاز جریانات فکری همان روزی است که پیغمبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) بیاناتی را در موضوعات مختلف فکری مطرح کردند.
🔹در قرآن کریم صریح ترین و مشکل ترین آیات مربوط به مسأله توحید است. در عین صراحت، باطن پیچیده ای دارد. مثلا آیه سوم سوره مبارکه حدید که می فرماید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» ظاهر این آیه تناقض است. چون اول و آخر، ظاهر و باطن به او منتسب شده و مطابق با ظاهر این آیه جایی برای ممکنات باقی نمی ماند. در ادامه نیز می فرماید «و هو بکل شئ علیم» یعنی در پاسخ به سوال مذکور، اثبات ممکنات در عالم نیز می کند. و یا در آیه 24 سوره انفال میفرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» در ادعیه اعمال ماه رجب آمده است که: «وَ تَفَرَّدَ بِالْآلاَءِ وَ اَلْكِبْرِيَاءِ فَلاَ ضِدَّ لَهُ فِي جَبَرُوتِ شَأْنِهِ» از این نمونه آیات و روایات غامض در معارف قرآنی و روایی اسلام بسیار زیاد است.
🔹در این که قرآن کریم همانند انباری پر از باروت، منبع غنی برای انفجار معارف فکری انسان بوده، تردیدی نیست. اگرچه در موقعیت های تاریخی و اجتماعی که جرقه های این انفجار بوده اختلافاتی باشد، ولی اصل آن که در اسلام این منبع جریان ساز تعبیه شده روشن است.
🔹یکی از اصول مسلم که در این منبع عظیم وجود دارد و به زبان های مختلف به آن تصریح شده است، بحث #توحید است که در مرور زمان به آن توحید قرآنی گفتند. توحیدی که از روز اول وقتی به دست مادربزرگ ها رسید، داستان های خود را با عبارت «یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچکس نبود» آغاز کردند. یعنی این مسأله در شمار افکار نهادینه در فطرت انسان ها بوده. از ابتدا هم با عبارت «قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا» آغاز شد. «انه علی کل شئ قدیر»، «انه علی کل شئ علیم» و از این قبیل آیات که همه چیز را به خداوند نسبت می دهد یا روایت معروف بین شیعه و سنی از حضرت امیر(ع): «یا هو یا من لا هو إلاّ هو» که پیغمبر اکرم (ص) آن را اسم اعظم می خوانند.
🔹همین مجموعة معارف در قرآن، فرهنگی را در بین مسلمین ایجاد کرد که با منابع نقلیِ ما گسترش پیدا کرد.
این فضا باعث شد که اصلِ توحید برای متفکرین عالم اسلام، یک دغدغه عمومی شود. آن ها به دنبال حل این مسأله بودند که توحید با این غلظت، چگونه با وجودِ سایر مخلوقات معنا پیدا می کند؟ توحیدی که در قرآن آمده، غیر از خدایی است که در عداد سایر موجودات، مشغول تدبیر عالم است و گرنه این توحید را بت پرستان هم معتقد بودند....
🔹... اگر بتوانیم توحید قرآنی را اثبات کنیم، مهمترین پرسش تفکر اسلامی را پاسخ داده ایم. شهید مطهری در کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، جهان بینی توحیدیِ اسلام را خالصترین نظریه در توحید می داند. منظور از خالص ترین این است که؛ بتوانیم هم عالم را اثبات کنیم و هم لایتناهی بودن واجب تعالی بدون هیچ قید و محدودیتی ثابت گردد. اثبات این مطلب امر مشکلی است که قرآن به آن اشاره کرده است: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»
🔹آنچه در درس یازدهم از عبارتِ مرحوم دوانی مطرح کردیم مربوط به همین دغدغه بود. ایشان برای حل این مسأله، نظریه لابن و تامر را مطرح کردند تا به زعم خود، وجودِ ممکنات، منجر به تناهی واجب تعالی نشود. البته همانطور که گفتیم، پاسخ ایشان از نظر استدلالی، قوت چندانی نداشت.
♦️دو قول مشهور
🔹در میان دانشمندان اسلامی، دو گروه کلی وجود دارد، عده ای همانند عرفا و اهل توحید، درباره این پرسش، جانب لایتناهی بودن ذات واجب را گرفته و آن را اصل مسلم می دانند. اگرچه برخی از آن ها، توجیهاتی برای تبیین جایگاه وجودِ ممکنات و کثرت در واقعیت بیان کردند. گروه دوم، متکلمین و بعضی از فلاسفه هستند که جانبِ کثرت را گرفته و با تمسک به بداهت آن، لایتناهی بودن واجب را با لحاظ تکثرات واقعی، تنزل می دهند. هرکدام از این دو گروه با توجه به دغدغه هایِ فکری خود، جانبِ یک طرف را گرفته اند ولی مهم حل تعارض و اجتماع ثمره هر دو اندیشه است.
⬇️⬇️لینک سفارش کتاب "در آستانه حکمت" (شرح بدایه الحکمه) به قلم حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری👇👇👇
https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/
#فلسفه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره زمستانه
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401
🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار
▫️به صورت حضوری و مجازی | شهر مقدس قم.
▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان.
⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه.
فرم ثبت نام 👇
Formaloo.com/zoha
🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
@almorsalaat
tabiate-figh-v-naghshe-an-dar-estenbaat.mp3
1.77M
🌀#فقه|توضیحی مختصر پیرامون طبیعت فقه (ذوق فقهی) و نقش آن در استنباط
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس فقه نظام روابط اجتماعی، چهارشنبه 00.11.27، موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد #فقه
@almorsalaat
المرسلات
💢مدرسه مجازی المرسلات برگزار می کند: 🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های #مطالعه و #فهم آثار استاد شهید م
♨️#کلید ورود به آثار شهید مطهری چیست؟
🌀بنده از چیزهایی که برای صاحبان فکر و کسانی که میخواهند افکار اسلامی را برای مردم بیان کنند - #مبلّغان دینی، اهل #منبر، سخنگویان دینی - واقعاً لازم میدانم، این است که یک دوره کتابهای مرحوم مطهری را بخوانند . شیوهای پیدا کنید که این کتابها خوانده شود؛ (رهبر معظم انقلاب، ۸۲/۱۲/۸)
✅✅جهت اطلاع از #نظام حاکم بر آثار شهید مطهری و بایسته های #مطالعه و #فهم این آثار #پیشنهاد می شود در #دوره زیر ثبت نام کنید👇👇👇
soda96.ir/motaleae-motahari/
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
#تدریس #اصول: رسائل شیخ انصاری
🔰استاد علی فرحانی
❄️ج1 ص1-177 (118جلسه)
eitaa.com/almorsalaat/2068
❄️ج1 ص179-360 (109جلسه)
eitaa.com/almorsalaat/4416
❄️ج2
eitaa.com/almorsalaat/3895
❄️ج3 ص1-249 (89جلسه)
https://b2n.ir/rasael6
❄️ج3 ص289-329 (38جلسه)
https://b2n.ir/rasael7
❄️ج3 ص353-392 (23جلسه)
https://b2n.ir/rasael8
❄️ج4 -کامل (127جلسه)
https://b2n.ir/rasael9
#پای_درس_استاد #اصول #رسائل
@almorsalaat
🌿طرح فکری فلسفی و اثر آن در حل سوالات اعتقادی و درک بهتر آیات و روایات اسلامی
▫️يادم هست، در زمانى كه در قم تحصيل مىكردم، يك روز خودم و تحصيلاتم و راهى را كه در زندگى انتخاب كردهام ارزيابى مىكردم؛
▫️با خود انديشيدم كه آيا اگر بجاى اين تحصيلات، رشتهاى از تحصيلات جديد را پيش مىگرفتم بهتر بود يا نه؟
▫️طبعا با روحيّهاى كه داشتم و ارزشى كه براى ايمان و معارف معنوى قائل بودن اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه در آن صورت وضع روحى و معنوى من چه مىشد؟
▫️فكر كردم كه الآن به اصول توحيد و نبوّت و معاد و امامت و غيره ايمان و اعتقاد دارم و فوقالعاده اينها را عزيز مىدارم؛ آيا اگر يك رشته از علوم طبيعى و يا رياضى يا ادبى را پيش گرفته بودم چه وضعى داشتم؟
▫️به خودم جواب دادم كه اعتقاد به اين اصول و بلكه اساساً روحانى واقعى بودن وابسته به اين نيست كه انسان در رشتههاى علوم قديمه تحصيل كند. بسيارند كسانى كه از اين تحصيلات محرومند و در رشتههاى ديگر تخصص دارند، اما داراى ايمانى قوى و نيرومند هستند و عملًا متّقى و پرهيزكار و احياناً حامى و مبلّغ اسلاماند و كم و بيش مطالعات اسلامى هم دارند؛ احياناً ممكن بود من در آن رشتهها بر زمينههايى علمى براى ايمان خود دست مىيافتم بهتر از آنچه اكنون دست يافتهام.
▫️آن ايّام، تازه با #حكمت الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد #استادى- كه بر خلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله #محفوظات نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و عميقترين انديشههاى آن را دريافته بود و با شيرينترين بيان آنها را بازگو مىكرد - مىآموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بيانات عميق و لطيف و شيرين استاد از خاطرههاى فراموش ناشدنى عمر من است.
▫️در آن روزها با همين مسأله كه آن ايّام با مقدّمات كامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مىكند درك كرده بودم (لااقل به خيال خودم)، نظام قطعى و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مىديدم، فكر مىكردم كه چگونه سؤالاتم و چون و چراهايم يك مرتبه نقش بر آب شد؟ و چگونه مىفهمم كه ميان اين قاعده قطعى كه اشياء را در يك نظام قطعى قرار مىدهد، و ميان اصل «لا مؤثّر فى الوجود الّا اللّه» منافاتى نديده آنها را در كنار هم و در آغوش هم جا مىدهم، معنى اين جمله را مىفهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» و ميان دو قسمت اين جمله تناقضى نمىديدم، «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، بيان خاصّ صدر المتألّهين در نحوه ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همين مطلب براى اثبات قاعده «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» فوقالعاده مرا تحت تأثير قرار داده و به وجد آورده بود؛
🔴خلاصه يك #طرح اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك جهانبينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت #معارف اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، #معارف_توحيدى #قرآن و #نهج البلاغه و پارهاى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مىكردم.
🔹در اين وقت فكر كردم ديدم اگر در اين رشته نبودم و فيض محضر اين استاد را درك نمىكردم همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّى و چه از لحاظ معنوى، ممكن بود بهتر از اين باشد كه هست، همه آن چيزهايى كه اكنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشين و احياناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چيزى كه واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين #طرح_فكرى بود با نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيده ام.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 125
#اندیشه_مطهر
#مدرسه_حکمت_طوبی
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🌀از نگاه امام(ره) انقلاب اسلامی مقدمهای برای رسیدن به عرفان الهی بود.
🔹اصل ماجرا این است که امام با این مسئله مشکل دارد که ما عرفان را عرفان نگاه کنیم و یا فقه را فقه و اخلاق را اخلاق نگاه کنیم! به عبارتی امام میفرماید مشکل این است که ما اسلام را کوچک میکنیم بعد مقابلش زاویه بندی میکنیم و سپس مواجهه درست میکنیم و بعد میگوئیم بیایید مناظره کنید!
🔹نگاه امام نگاه متفاوتی است لذا امام عرفان را قبول دارد اما مجذوب و محو محی الدین شدن را نمیپسندد. امام فلسفه را قبول دارد اما محو صدرا شدن نمیپسندد. همچنین فقه را قبول دارد لکن محو شیخ طوسی و علامه حلی شدن را نمیپسندد
🔹امام تصریح میکند آنچه که عرفا به عنوان غایت عرفان تبیین کردهاند، این غایت اسلام است. این برای اوحدی نیست و همگانی است و اسم این غایت در قرآن عبودیت است.
📌گزیده بیانات استاد بزرگوار در سالگرد صدور پیام منشور روحانیت، جماران، 3اسفند
📚مشروح بیانات👇👇
hawzahnews.com/xbBHd
@emamschool
@almorsalaat
المرسلات
💢مدرسه مجازی المرسلات برگزار می کند: 🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های #مطالعه و #فهم آثار استاد شهید م
#معرفی_کانال
🔰ملاحظات و محاکمات
🌐کانال شخصی استاد سیدمجتبی امین جواهری
✅از اساتید و مشاوران مدرسه مجازی المرسلات و تنظیم کننده کتاب درآستانه حکمت
🌀لینک عضویت در کانال👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
حجاب علم حصولی.mp3
3.28M
🔊#فلسفه| وصول به توحید حقیقی مشروط به عبور از حجاب علم حصولی است.
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن اشاره به حقیقت علم حصولی، تبیین می کنند که راه وصول به توحید عبور از این حجاب است. لذا یکی از معانی عبارت امام که فرمود «تا ورود در حجاب نشود خرق آن نشود» همین است.
📚تدریس بدایه الحکمه ؛ سال ۸۹
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#معرفی_کتاب
📚عدّة الدّاعي و نجاح السّاعي
🔰أحمد بن فهد الحلّي
❇️این کتاب از معتبرترین و مهمترین کتب شیعی در زمینه #آداب #دعا کردن است. مولف آن ابن فهد حلی از بزرگان عرفا و فقهای قرن نهم است.
⬇️لینک دانلود کتاب 👇 👇
http://alfeker.mediafire.com/file/46h66h6iorenv1f
#اخلاق_و_عرفان
#کتابخانه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
💬#پیام_شما
🔹حقیقتا اولش به اهمیت این علوم اعتقاد نداشتم و بیشتر برای مطالعات جانبی وقت میگذاشتم مثل تفسیر و کارهای جهادی و فرهنگی(عام)
🔹و بعدا به لطف خداوند کلیپ های صوتی شیخ علی فرحانی گوش دادم (طلبه موفق و مجتهد بشویم یا مبلغ) و خیلی روی من تاثیر گذاشتن.
🔹چون بنده به دنبال وظیفه هستم قبلا فکر میکردم وظیفه الان کار جهادی و تبلیغ ولی بعد از شنیدن حرفهای شیخ علی فرحانی کلا نگاه هم به مسیر طلبگی عوض شد.
🔹ولی متاسفانه خیلی دیر فهمیدم یعنی در پایه چهار به این قضیه ملتفت شدم.
📌پ.ن: در تحصیل دروس حوزوی، هیچ وقت برای جبران گذشته و ادامه مسیر آینده دیر نیست. اگر روش #جبران_گذشته وهمچنین #قواعد کلی تحصیل علم را بدانیم و از محتوای تحصیلی راقی، بهره ببریم، در زمان کوتاهی به نتایج خوبی میتوان رسید.
📞ارتباط با مشاورین کانال👇👇
eitaa.com/doroos_almorsalaat/2382
#مشاوره_مجازی
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
✅#مجموعه_جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه (از زمان غیبت صغری تا مکتب امام خمینی (ره) )
👈🔹ارائه شده در جمع طلاب مدرسه فیلسوف الدوله تهران در شهر مقدس قم/تیرماه 97
🎙استاد سید محمد هاشمی
🔰تعداد جلسات: ۲۰
⬇️لینک دانلود صوت و مشاهده فهرست موضوعات
👇👇👇
http://soda96.ir/tatavor/
http://soda96.ir/tatavor/
#فقه #اصول #دوره_های_کوتاه_مدت
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
📝#یادداشت| وجود ربطی در نگاه علامه طباطبایی
◽️یکی از صفات تقسیمی وجود، تقسیم آن به فی نفسه و فی غیره می باشد و البته آنچه محتاج اثبات است وجود فی غیره است که بسیاری از مباحث فلسفی هم متفرع بر آن است.
◽️صدرا همانند فلاسفه قبل از خود، به منطوق کلامش فصل جداگانه ای و بحث مستقلی برای اثبات این مساله مطرح نکرده است بلکه اولین بار محقق اصفهانی بود که به گمان اینکه آخوند خراسانی هستی وجود ربطی در خارج را انکار میکند در مقام اشکال به او سعی کرده است تا وجود ربطی را در خارج اثبات کند.
◽️مرحوم علامه برای اثبات تقسیم وجود به رابط و مستقل می فرمایند:
◽️در هر موطنی اعم از ذهن و خارج اگر دو موجود مستقل متحد باشند مانند قضیه « الانسان ضاحک» ضرورتا پای یک موجود ثالثی از جنس ربط، در میان است.
◽️بدیهی است که ماهیت در ذهن مستقل است و به مقتضی قاعده کما فی الذهن کذلک فی الخارج، در خارج هم همین ماهیت مستقل است ثانیا این ماهیات در خارج اتحاد دارند مانند ماهیت انسان و ضحک؛ پس باید موجود ثالثی غیر از این دو ماهیت باشد که خود عین الربط بوده و اثری به نام اتحاد دارد.
◽️مرحوم علامه برهان خود را متوقف بر حیث قضیه نکرده و قضیه بودن قضیه هیچ دخلی در بحث ایشان ندارد کما اینکه هم در حاشیه بر اسفار و هم در نهایه علاوه بر قضیه؛ #مرکبات_تقییدیه را اضافه میکند و نیز تصریح می کنند «سواء كان هناك حمل كما في القضايا- أو لم يكن كغيرها من المركبات».
◽️از همین جا باید گفت با اثبات وجود ربطی است که قاعده عرض از #مراتب_وجودی_جوهر است و اینکه وجود فی نفسه اعراض، عین وجود لغیره انها است، معنا پیدا میکند. زیرا اعراض در ذهن فی نفسه و در خارج هم فی نفسه هستند پس حیث لغیره بودنشان مال موجود دیگری(ربط) و از باب #زیادت_حد_بر_محدود است نه به اقتضاء ذات عرض. پس تمسک به قاعده «عرض از مراتب وجودی جوهر است» برای نفی وجود ربطی مغالطه ای بیش نیست.
❇️من هنا یظهر:
1⃣اولا مقسمِ وجود فی نفسه و وجود فی غیره، مطلق وجود است نه وجود خارجی؛ پس تقسیم وجود به ذهنی و خارجی #در_عرض تقسیم وجود به رابط و مستقل است لذا همین که وجود ربطی در ذهن اثبات شود برای اثبات مطلوب ما کافی می باشد اگرچه ثمراتی که در فلسفه بر وجود ربطی بار میشود متفرع بر وجود عینی آن است.
2⃣ نتیجه برهان علامه یک قضیه شرطیه است که «اگر» دو مستقل متحد باشد باید ربط هم وجود داشته باشد. لذا فارغ از اینکه ممکن است در فضای اصاله الوجود هم ربط دو طرفی اثبات شود اما اگر هم کسی بگوید طبق اصاله الوجود چنین ربط و چنین مستقلی در عالم نداریم باز ضرری به این قضیه شرطیه وارد نمی کند.
3⃣حال یا ماهیات(اعم از جوهر و عرض) به وسیله وجود ربطی در خارج متحد هستند (لغیره) یا اینکه به همان شکل استقلالی خود محقق شده اند(لنفسه)، لذا اگر برهان اقتضاء داشته باشد که یک جوهر با جوهر دیگر متحد شده است آن جوهر (لغیره) می باشد.
4⃣ حقیقت وجود ربطی « فناء» در غیر و عدم استقلال است حال فرق ندارد که فانی در یک طرف باشد یا فانی در دو طرف باشد. آنچه اشتراک لفظی ساز است صفت متن وجود بودن یا صفت حد و ماهیت بودن است نه یک طرفه بودن یا دو طرفه بودن ربط. لذا معنا ندارد که بین وجود ربطی یک طرفه و دو طرفه #تشکیک برقرار باشد.
◽️پس با اینکه بحث ما بر روی ربط دو طرفه است و نتیجه علیت ربط یک طرفی است ولی مرحوم علامه در فصل ثانی برای حل حیث شناخت شناسی وجود ربطی از علت و معلول استفاده می کنند زیرا حقیقت ربط یک طرفی و دو طرفی واحد است.
✍️احسان چینی پرداز
#پای_درس_استاد #فلسفه
#وجود_ربطی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️بهترین شیوه ارتباط با امام زمان (عج) چیست؟
🎙حضرت آیتالله بهجت (ره):
🍃به دفتر امام زمان (عج) عمل کردن. اطاعت او کردن! کأنه میبیند،[البته] کأنه ندارد؛ یقینا میبیند.
🍃این صحبتی که بنده میکنم با شما، امام زمان جلوتر از شما میشنود، شما با بنده صحبت میکنید، امام زمان جلوتر از بنده [میشنود کلام شما را. چراکه] «عین الله الناظره و اذنه الواعیه؛ چشم بینای خدا و گوش شنوای او» [است].
⁉️یعنی همین [که] به دستوراتشان عمل کنیم کافی است برای ارتباط؟ دعایی، یادی برایشان [نیاز نیست]؟
🌟 بالاترین دعا طاعتش است.
⁉️از کجا بدانیم امام زمان (عج) از ما راضی است؟
🍃دفترش را ملاحظه میکنید، تطبیق میکنید، عمل شما را با دفتر امام زمان(عج)، [منظور] دفتر شرع است. هر چیزی را شما دفتر شرع میدانید، مجتهد؛ مقلد و محتاط [در انجام تکلیف] اینها با هم فرق دارند.
#اخلاق_و_عرفان #مهدویت
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کشف «طرح اندیشه اسلامی شهید مطهری» با مطالعه آثار استاد مطهری نیاز به #هدایت_فکری و #سیر صحیح دارد، در غیر اینصورت #پراکنده خوانی غرض اصلی را از مطالعه کتب ایشان فراهم نمی کند.
♦️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری درباره محتوای «دوره بایسته های مطالعه و فهم آثار استاد مطهری» توضیح می دهند.
✅✅لینک ثبت نام در دوره👇👇👇
soda96.ir/motaleae-motahari/
soda96.ir/motaleae-motahari/
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🌀امام (ره) می فرماید مجتهد نه فقط برای حکومت دینی بلکه باید برای غیر حکومت دینی نیز تئوری داشته باشد.
🎙استاد علی فرحانی
📌نشست بازخوانی منشور روحانیت در حسینیه جماران؛ ۱۴۰۰/۱۲/۳
⬇️مشروح بیانات استاد را در لینک زیر مطالعه کنید👇👇
imam-khomeini.ir/fa/n156509/
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
مراتب و تفاوت قلوب.mp3
2.91M
🔊#فلسفه| مراتب و تفاوت قلوب!
🎙استاد علی فرحانی
❇️ استاد در این صوت به مناسبت تبیین احتیاج موجود مادی به امکان استعدادی، توضیح می دهند که حدیث «ان للقلوب ادبارا و اقبالا» به معنای احتیاج به امکان استعدادی بوده و مختص قلوب ما دون است اما قلوب اولیاء الهی از سنخ دیگری است. حتما #بشنوید.
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐 شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی - علمای فقیه و درعینحال عارف - قرار دارد.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۵/۳
❇️خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آنگونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کردهاند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی - علمای فقیه و درعینحال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانههای شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور بهوجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزههای علمیه، رایج کنند.
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی #اندیشه_بزرگان
@almorsalaat