eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
556 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
48.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سخنرانی به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) (به زبان عربی) 🎙استاد علی فرحانی 📌برگزار شده توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (ایکرو) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔴| جمع بندی کتاب المنطق 🔰استاد علی فرحانی 💠تعداد جلسات: ۱۸ 📌 معرفی مختصر دوره eitaa.com/almorsalaat/1011 🔊دانلود صوت جلسات 👇 soda96.ir/jam-m soda96.ir/jam-m 📜دانلود متن پیاده شده👇 soda96.ir/jam-m soda96.ir/jam-m 📌پ.ن: متن این جلسات توسط مجموعه صُدا @soda96 آماده و منتشر شده است. @almorsalaat
♨️ مرتبه اول حضور قلب در عبادات 🔰 امام خمینی (ره) 🔅باید دانست که عبادات مطلقاً ثنای مقام مقدّس ربوبیّت است به مراتب‏‎ ‎‏آن، که کلّیِ آن رجوع کند به ثنای ذات یا ثنای اسما و صفات و یا ثنای‏‎ ‎‏تجلّیات، تنزیهاً یا تقدیساً یا تحمیداً؛ و هیچ عبادتی به حسب سرّ و حقیقت،‏‎ ‎‏خالی از یک مرتبه از ثنای معبود نیست.‏ ‏🔅 بنابراین، اولْ مرتبۀ حضور قلب در باب عبادات، حضور قلب در‏‎ ‎‏عبادات است اجمالاً؛ و آن از برای همه کس میسور است. و آن، چنان است‏‎ ‎‏که انسان به قلب خود بفهماند که باب عبادات باب ثنای معبود است. و از اوّل‏‎ ‎‏عبادت تا آخر آن، به طور اجمال قلب را به این معنی که اشتغال به ثنای معبود‏‎ ‎‏دارد متوجّه و حاضر کند؛ گرچه خود نمی داند چه ثنایی می کند و ذات مقدس‏‎ ‎‏را به چه و با چه ثنا می کند و آیا این عبادت ثنای ذاتی است یا اسمایی یا غیر‏‎ ‎‏آن، تقدیسی یا تحمیدی است؛ 🔅مثل آنکه شاعری مدیحه ای برای کسی ‏‎ ‎‏بگوید و به طفلی بفهماند که این در مدح فلان است، ولی او نداند که ممدوح‏‎ ‎‏را با چه و به چه مدح و ثنا کرده؛ او اجمالاً می داند که مدح می کند گرچه‏‎ ‎‏تفصیلاً نداند. همین طور اطفال دبستان معارف محمّدی صلی الله علیه و آله‏‎ ‎‏که مدایح و ثناهایی را که به کشف کامل تامّ آن حضرت مکشوف و به وحی و‏‎ ‎‏افاضۀ حضرت حقّ جل جلاله بر قلب شریفش نازل شده، در پیشگاه‏‎ ‎‏مقدس می سرایند؛ گرچه خود نمی دانند که چه ثنایی می گویند و به چه و برای‏‎ ‎‏چه مدح می سرایند؛ ولی اوّل مرتبۀ کمال عبادات آنها آن است که قلب آنها‏‎ ‎‏در عبادت حاضر باشد که ثنای حقّ می کنم به ثنائی که حقّ تعالی برای خود‏‎ ‎‏فرموده و خاصّان درگاه به آن رطب اللّسان شده اند. 🔅بلکه اگر ثناگوئی به لسان‏‎ ‎‏اولیا کند بهتر است، زیرا از شوائب کذب و نفاق خالی شود؛ زیرا که در‏‎ ‎‏عبادات، و خصوصاً در نماز، ثناهایی است مشتمل بر دعاوی که جز کُمَّل‏‎ ‎اولیا و خُلَّص اصفیاء(ع) کسی به آن نتواند قیام کرد؛ مثل قوله: ‏‏وَجَّهْتُ‏‎ ‎‏وَجْهِیَ لِلَّذی فَطَرَ السَّمٰوٰاتِ وَ الاَرْض... ‏‏الخ .‏‏ و مثل قوله:‏‏ اَلْحَمْدُلله ِ و اِیّاکَ‏‎ ‎‏نَعْبُد‏‏. و در اوضاع، مثل رفع ید در تکبیرات و سجده و غیر آن؛ و برای هرکس میسور نیست. 🔅و در ادعیۀ‏‎ ‎‏شریفۀ وارده از ناحیۀ مقدّسۀ ائمۀ اطهار علیهم السلام نظیر آن بسیار است که‏‎ ‎‏برای هرکس میسور نیست دعوت به آن دعاها؛ مثل بعض فقرات دعای‏‎ ‎‏شریف «کمیل». در این موارد شیخ کامل، شاه آبادی، روحی فداه،‏‎ ‎‏می فرمودند: «خوب است شخص داعی در این مقامات به لسان خودِ مصادر‏‎ ‎‏دعا علیهم السلام دعا کند.»‏ ‏‏🔅بالجمله، در اذکار و قراءآت یا اعمال نماز قصد ثناجویی و مدیحه گویی‏‎ ‎‏به لسانِ مصدر آن، که به وجهی حقّ جلّ و علا و به وجهی رسول خاتم‏‎ ‎‏صلّی الله علیه و آله و سلّم است، برای امثال ما که سرّشان تصفیه نشده و‏‎ ‎‏تعلّقشان از غیر حقّ نبریده بهتر است. 📚 سرالصلوه ص17 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💢 خطر به نتیجه نرسیدن در امور معنوی و سایر امور زندگی، انکار کردن است 🔹 اگر به نتیجه نرسیدیم، حداقل انکار نکنیم. 🔰 استاد علی فرحانی @almorsalaat
☣️ماه امام رضا (ع) ماه ذی‌القعده، ماه حضرت ثامن‌الحجج (سلام‌الله‌علیه) هم هست که ولی‌نعمت همه - بخصوص ما ایرانی‌ها - هستند که از برکات مضجع ایشان و مرقد ایشان ان‌شاءالله بهره ببریم، استفاده کنیم و ان‌شاءالله خودمان را به ارزشهای رضوی نزدیک کنیم. 🔰 مقام معظم رهبری 93.06.13 @almorsalaat
المرسلات
☣️ماه امام رضا (ع) ماه ذی‌القعده، ماه حضرت ثامن‌الحجج (سلام‌الله‌علیه) هم هست که ولی‌نعمت همه - بخص
⭕️ 23 ذی القعده؛ روز زیارتی امام رضا علیه السلام 🔅 و رأيت في بعض تصانيف أصحابنا العجم رضوان الله عليهم أنه يستحب أن يزار مولانا الرضا ع يوم ثالث و عشرين من ذي القعدة من قرب أو بعد ببعض زياراته المعروفة أو بما يكون كالزيارة 🔰 سید بن طاووس 📌 إقبال الاعمال؛ ج1؛ ص 310 @almorsalaat
🔸دوره تابستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🔰 حوزه صد ساله 🗓 ۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ 🔻در قالب ۱۵ نشست با حضور اساتید برجسته ▪️هزینه ثبت نام؛ حضوری: ۱۰۰ هزار تومان، مجازی: ۵۰ هزارتومان فرم ثبت نام 👇 حضوری https://formaloo.com/zoha1 مجازی https://formaloo.com/zoha2 (ترجیحاً از مرورگر فایرفاکس استفاده شود) 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
⭕️ 25 ذی القعده؛ روز دحو الارض 🔅 رَوَيْنَا ذَلِكَ بِإِسْنَادِنَا إِلَى الشَّيْخِ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ بِإِسْنَادِهِ فِي كِتَابِ الْكَافِي إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصَّيْقَلِ قَالَ: خَرَجَ عَلَيْنَا أَبُو الْحَسَنِ يَعْنِي الرِّضَا ع بِمَرْوَ فِي يَوْمِ خَمْسٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ صُومُوا فَإِنِّي أَصْبَحْتُ صَائِماً قُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ قَالَ يَوْمٌ نُشِرَتْ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ دُحِيَتْ فِيهِ الْأَرْضُ وَ نُصِبَتْ فِيهِ الْكَعْبَةُ وَ هَبَطَ فِيهِ آدَمُ ع. 🔰 سید بن طاووس 📌 إقبال الاعمال؛ ج1؛ ص 310 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠 دحو الارض در المیزان 🔰 علامه طباطبایی 🔅أقول: و الأخبار في دحو الأرض من تحت الكعبة كثيرة، و ليست مخالفة للكتاب، و لا أن هناك برهانا يدفع ذلك غير ما كانت تزعمه القدماء من علماء الطبيعة أن الأرض عنصر بسيط قديم، و قد بان بطلان هذا القول بما لا يحتاج إلى بيان. 📚المیزان ج3 ص 356 @almorsalaat
🔅 سید محمد بن علی موسوی عاملی 🔰 صاحب کتاب مدارک الاحکام
المرسلات
#فقهای_شیعه 🔅 سید محمد بن علی موسوی عاملی 🔰 صاحب کتاب مدارک الاحکام
💠 سید محمد بن علی موسوی عاملی نوه دختری شهید ثانی و صاحب کتاب گرانقدر «مدارک الاحکام فی شرح شرایع الاسلام» است؛ کتاب شریف مدارک الاحکام یکی از مهمترین کتب مرجع در فقه استدلالی است. 🔅ایشان در طول تحصیل با خود شیخ حسن بن زین الدین () هم درس بوده اند. 🔅متن ذیل بخشی از سرگذشت این دو فقیه بزرگ است که در کتاب «اعیان الشیعة» نقل شده است: ⭕️ ثم سافر الشيخ حسن والسيد محمد إلى العراق إلى عند مولانا احمد الأردبيلي قدس الله روحه فقالا له: نحن ما يمكننا الإقامة مدة طويلة ونريد أن نقرأ عليك على وجه نذكره إن رأيت ذلك صلاحا 🔻 قال ما هو؟ 🔻 قالا نحن نطالع وكل ما نفهمه ما نحتاج معه إلى تقرير بل نقرأ العبارة ولا نقف وما يحتاج إلى البحث والتقرير تتكلم فيه فأعجبه ذلك 🔻 وقرأ عنده عدة كتب في الأصول والمنطق والكلام وغيرها مثل شرح المختصر العضدي وشرح الشمسية وشرح المطالع وغيرها وكان قدس الله روحه يكتب شرحا على الارشاد ويعطيهما اجزاء منه ويقول انظروا في عبارته واصلحوا منها ما شئتم فاني اعلم أن بعض عبارته غير فصيح. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 شیخ حسن و سید محمد در نجف خدمت مرحوم مقدس اردبیلی رسیدند. از ایشان درخواست کردند که «چون ما مدت زیادی نمی توانیم در عراق بمانیم اگر صلاح می دانید آنطور که ما می خواهیم به ما تدریس کنید» 🔸 مرحوم مقدس اردبیلی گفتند: چگونه؟ 🔹 پاسخ دادند: ما درس را مطالعه می کنیم؛ هر مطلبی که فهمیدیم نیازی به تقریر شما نیست و خودمان عبارت را می خوانیم و متوقف نمی شویم؛ ولی آنچه نفهمیدیم و نیاز به بحث و تقریر داشت شما برای ما بیان کن مرحوم مقدس اردبیلی این پیشنهاد را پسندید. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ ⭕️ روش صحیح تحصیل یک علم 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢ملاک نویسندگی در حوزه علمیه 🔰 آیت الله شهید مطهری 🔹اين بنده از حدود بيست سال پيش که قلم به دست گرفته، مقاله يا کتاب نوشته‌‌‌‌‌ام، تنها چيزي که در همه نوشته‌‌‌‌‌هايم آن را هدف قرار داده‌‌‌‌‌ام حلّ مشکلات و پاسخگوئي به سؤالاتي است که در زمينه مسائل اسلامي در عصر ما مطرح است. 🔹نوشته‌‌‌‌‌هاي اين بنده، برخي فلسفي، برخي اجتماعي، برخي اخلاقي، برخي فقهي و برخي تاريخي است. با اينکه موضوعات اين نوشته‌‌‌‌‌ها کاملا با يکديگر مغاير است، هدف کلي از همه اينها يک چيز بوده و بس. 🔹دين مقدّس اسلام يک دين ناشناخته است. حقايق اين دين تدريجا در نظر مردم، واژگونه شده است، و علت اساسي گريز گروهي از مردم، تعليمات غلطي است که به اين نام داده مي‌‌‌‌‌شود. 🔹اين دين مقدّس در حال حاضر بيش از هر چيز ديگر از ناحيه برخي از کساني که مدعي حمايت از آن هستند ضربه و صدمه مي‌‌‌‌‌بيند. 🔹هجوم استعمار غربي با عوامل مرئي و نامرئيش از يک طرف، و قصور يا تقصير بسياري از مدعيان حمايت از اسلام در اين عصر از طرف ديگر، سبب شده که انديشه‌‌‌‌‌هاي اسلامي در زمينه‌‌‌‌‌هاي مختلف، از اصول گرفته تا فروع، مورد هجوم و حمله قرار گيرد. بدين سبب اين بنده وظيفه خود ديده است که در حدود توانايي در اين ميدان انجام وظيفه نمايد. 🔹همچنانکه در برخي از نوشته‌‌‌‌‌هاي خود يادآور شده‌‌‌‌‌ام، انتشارات مذهبي ما از نظر نظم، وضع نامطلوبي دارد. بگذريم از آثار و نوشته‌‌‌‌‌هائي که اساسا مضر و مايه بي‌‌‌‌‌آبروئي است، آثار و نوشته‌‌‌‌‌هاي مفيد و سودمند ما نيز با برآورد قبلي نيست، يعني بر اساس محاسبه احتياجات و درجه‌‌‌‌‌بندي ضرورتها صورت نگرفته است؛ هر کسي به سليقه خود آنچه را مفيد مي‌‌‌‌‌داند مي‌‌‌‌‌نويسد و منتشر مي‌‌‌‌‌کند، بسي مسائل ضروري و لازم که يک کتاب هم درباره آنها نوشته نشده است و بسي موضوعات که بيش از حد لازم کتابهائي درباره آنها نوشته شده است و هي پشت سر هم نوشته مي‌‌‌‌‌شود. 🔹اينکه راه علاج چيست؟ ساده است. هسته اولي اين کار اصلاحي را همکاري و همفکري گروهي از اهل تأليف و تصنيف و مطالعه مي‌‌‌‌‌تواند بوجود آورد. 🔹ولي متأسفانه غالبا ما آنچنان شيفته و عاشق سليقه خود هستيم که هر کدام فکر مي‌‌‌‌‌کنيم تنها راه صحيح همان است که خود ما يافته‌‌‌‌‌ايم. من گاهي به برخي از اهل تأليف، اين پيشنهاد را عرضه کرده‌‌‌‌‌ام، اما آنها بجاي استقبال، رنجيده و اين را نوعي تخطئه سليقه خود تلقي کرده‌‌‌‌‌اند. 🔹اين بنده هرگز مدعي نيست که موضوعاتي که خودش انتخاب کرده و درباره آنها قلمفرسائي کرده است لازم‌‌‌‌‌ترين موضوعات بوده است، تنها چيزي که ادعا دارد اين است که به حسب تشخيص خودش از اين اصل، تجاوز نکرده که تا حدي که برايش مقدور است در مسائل اسلامي «عقده گشائي» کند و حتي الامکان حقايق اسلامي را آنچنانکه هست ارائه دهد، فرضا نمي‌‌‌‌‌تواند جلوي انحرافات عملي را بگيرد، باري حتي الامکان با انحرافات فکري مبارزه نمايد و مخصوصا مسائلي را که دستاويز مخالفان اسلام است روشن کند؛ و در اين جهت «الاهمّ فالاهمّ» را- لااقل به تشخيص خود- رعايت کرده است. 🔹در سه چهار سال اخير، قسمت زيادي از وقت خود را صرف مسائل اسلامي مربوط به زن و حقوق زن کردم، بسياري از آنها به صورت سلسله مقالات در برخي جرائد و مجلات و يا به صورت کتاب منتشر شد. 🔹از اينرو وقت خودم را صرف اين کار کردم که احساس کردم جريان، تنها اين نيست که عملا انحرافاتي در اين زمينه پديد آمده است، جريان اين است که گروهي در سخنرانيها، در سر کلاس مدارس، و در کتابها و مقالات خود، نظر اسلام را درباره حقوق و حدود و وظايف زن به صورت غلطي طرح مي‌‌‌‌‌کنند و به مصداق «خود مي‌‌‌‌‌کشي و خود تعزيه مي‌‌‌‌‌خواني» همانها را وسيله تبليغ عليه اسلام قرار مي‌‌‌‌‌دهند و متأسفانه توده‌‌‌‌‌ اجتماع مسلمان ما با منطق اسلام در اين موضوعات- مانند بسياري از موضوعات ديگر- به هيچوجه آشنا نيست. لهذا با کمال تأسف افراد زيادي را اعمّ از زن و مرد نسبت به اسلام، بدبين ساخته‌‌‌‌‌اند. 🔹اين بود که لازم دانستم منطق اسلام را در اين زمينه روشن کنم تا بدانند نه تنها نتوان ايرادي بر منطق اسلام گرفت، بلکه منطق مستدل و پولادين اسلام درباره زن و حقوق زن و حدود و وظائف زن بهترين دليل بر اصالت و حقانيت و جنبه فوق بشري آن است. 📚 عدل الهی، مقدمه، ص 16 @almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| شهید بهشتی در بیان آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی @hawzahnews| حوزه‌نیوز
🌀امروز (چهارشنبه) برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
💠 امام جواد علیه السلام الگوی مبارزه با 💠 جواد الائمه علیه السلام بنیانگذار به صورت علنی 🔰 امام خامنه ای 🔻 امام جواد مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به با کفر و طغیان گذشت. 🔻 این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که هنگامی که در مقابل قدرت های و ریاکار قرار می گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرتها برانگیزیم. 🔻 این بزرگوار نمودار و نشانه است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگی اش با قدرت مزور و ریا کار خلیفه عباسی - مامون - مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوه های مبارزه ممکن، مبارزه کرد. 🔻اولین کسی بود که به طور علنی را بنیان گذاری کرد. در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان، درباره دقیق ترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. 🔻 بحث آزاد، ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل انجام گرفته است. 📌 انسان 250 ساله @almorsalaat
التفات به علم حضوری به مراتب متاخر از علم حصولی است و حصول این التفات هم شروطی دارد.mp3
14.88M
🔊| محال است در ابتدای شروع فلسفه اثری از علم حضوری باشد/ علم حضوری یعنی التجافی عن دار الغرور و الخلود الی ادار السرور و الاستعداد للموت قبل حصول الفوت 🎙استاد علی فرحانی 📚بدایه الحکمه. تدریس سال 89 @almorsalaat
🔔 🙏با سلام و عرض تسلیت به مناسبت شهادت جوادالائمه علیه السلام 📍به اطلاع حکمت پژوهان ارجمند می رساند که: ✅ دومین دوره از آموزش کتاب از و ✅ اولین دوره از آموزش کتاب از آغاز می شود. ‼️بزرگوارانی که هنوز آموزش ترم اول را به پایان نبرده و جلسات را تکمیل نکرده اند، جهت ثبت نام در ترم دوم، تا ابتدای مرداد فرصت دارند که جلسات را ببینند و تقریر نوشته و در آزمون پایان ترم شرکت کنند. 📞ارتباط با ما: @admin_doreh 📌مدرسه حکمت طوبی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
از نظر اسلام از چند جنبه مقدس است. برخلاف مسیحیت که تجرّد در آن تقدس دارد، در تأهّل تقدس دارد. ❓چرا اسلام برای تأهل تقدس قائل است؟ ♻️یکی از موارد تقدسش جنبه تربیتی است. یک نوع پختگی و یک نوع کمال برای روح انسان هست که جز به وسیله پیدا نمی‌شود. 🔸یعنی اگر یک مرد یا یک زن تا آخر عمر مجرّد بماند ولو اینکه تمام عمرش را ریاضت بکشد، نماز بخواند، روزه بگیرد، به مراقبه و مجاهده با نفس بگذراند، در عین حال یک نوع خامی در روح این آدم مجرد هست و علتش این است که متأهّل نشده است؛ چه زنِ مجرّد باشد چه مرد مجرّد. این است که اسلام تأهل را سنت می‌داند و یکی از جهات آن تأثیر در تربیت و پختگی روح انسان است. 📚تربیت و رشد اسلامی سالروز ازدواج امام علی و حضرت زهرا مبارک باد 💐 ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💠 سیر دروس اصول فقه استاد علی فرحانی و ویژگی های آن 🔰 محمدمهدی مقدسی @m_mahdi1384 ✅✅✅✅ 💢در سالهای ابتدایی ورود به حوزه علمیه قم، طلبه ای پر دغدغه بودم و در نظرم حوزه تنها مکانی بود که زمینۀ رشد فردی و اجتماعی من در آن فراهم بود؛ لذا با تلاش فراوان سعی میکردم در مسائل درسی، معنوی و اجتماعی به درستی گام بردارم. 💢برای یافتن شیوۀ صحیح درس خواندن در درسهای مختلف با اساتید با سابقۀ آن درس مشورت میکردم. در مسائل اخلاقی تلاش خود را برای عمل به رهنمودهای اساتید اخلاق به کار میبستم. همچنین تلاش میکردم برای موفقیّت در وظایف اجتماعی مهارت های لازم را به دست آورم. 💢با وجود همۀ این تلاشها نتیجۀ مطلوب حاصل نمیگشت. بزرگترین مشکلی که با آن مواجه بودم ناهماهنگیها و تناقضاتی بود که مشورت با افراد مختلف در ذهنم ایجاد میکرد. راهکارهایی که برای تحصیل عمیق دروس حوزوی ارائه میدادند با انجام تکالیف اجتماعی منافات داشت. فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی که برای دفاع از انقلاب و اسلام ضرورت داشت سبب کم رنگ شدن امور علمی میگشت. راهکارهای رشد در امور معنوی و اخلاقی به گونه ای بود که فعالیتهای اجتماعی را کمرنگ میساخت. حتّی در تحصیل علم و یافتن روش صحیح درس خواندن و میزان تحصیل و تعمّق در هر علم و اولویّتبندی بین علوم نیز با ابهامات زیادی مواجه بودم. 💢 این افکار آشفته، انگیزه ام را تحت تاثیر قرار داده و دغدغه های فکری و اضطراب شدیدی را در روحم ایجاد کرده بود. 💢 از پایۀ دوم در کلاس «المنطق» با استاد فرحانی آشنا شدم. روش تدریس ایشان برایم نو و جذاب بود. در تمام مدّت کلاس ذهنم به دنبال کلامِ ایشان میدوید. پس از تمام شدن هر جلسۀ درس، واقعا حس میکردم به دارایی هایم افزوده شده است. مشورت با استاد آبی بر آتش اضطراب درونم بود؛ ولی هنوز مسیر پیش رو برایم مبهم بود. 💢 در طول دوران تحصیل در هر یک از مباحث که در درس استاد شرکت میکردم افقهای تازه ای به رویم گشوده میشد. درس اصول فقه و حضور در کلاس استاد بسیار شیرین و نشاط آور بود. ایشان در این جلسات با کنترل ذهن شاگردان، روش صحیح حرکت علمی را بر اساس قوانین منطقی به ما آموختند. 💢 یکی از مهمترین و ارزشمندترین ثمرات این جلسات آشنا شدن با جنبه های مختلف شخصیّت حضرت امام خمینی و علامه طباطبائی بود. تا آن زمان حضرت امام را به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی و علامه طباطبائی را به عنوان فیلسوف و عارفی وارسته دوست داشتم؛ ولی از آن پس این دو شخصیّت نزدم چنان با عظمت بودند که در جنبه های گوناگون علمی و عملی ایشان را تنها الگوی خود میدانستم. 💢 در پایان درس «بدایة الحکمة» وقتی نگاهی به مسیر طیّ شده انداختم مشاهده کردم که به برکت رهنمودهای استاد و آشنایی با مبانیِ حضرت امام و علامۀ طباطبائی، بنای فکریِ منسجمی در ذهنم نقش بسته است که در آن، عالِم و فقیه شدن و رشد در معنویات با انجام تکالیف اجتماعی و دفاع از اسلام و انقلاب هیچگونه تعارضی ندارند؛ بلکه جنبه های مختلف حرکتی واحد هستند که غفلت از هر یک، مانع ادامۀ حرکت میگردد. 💢بنده و جمعی از شاگردان استاد، پس از سالها همراهی با ایشان مشاهده کردیم که استاد از قدمِ اول حرکت علمی در علم «منطق» با شناخت کامل مقصد و مسیر، در دروس منطق، اصول، فلسفه و فقه و در سخنرانیها و بیانات مختلف، مسیری را طراحی کرده اند که اگر با «اعتدال در بینش و عمل» و رعایت قواعد و ضوابط آن، در این مسیر گام برداریم در کوتاهترین زمان و با بهترین کیفیت میتوانیم به اهداف خود نائل شده و به نظام اجتهادی حضرت امام خمینی و علامه طباطبائی دست یابیم؛ 💢 مجموعه جلسات «الموجز»، اولین مجموعه از تدریس های اصول فقه استاد علی فرحانی است که در مدرسه علمیّه حقانی تدریس شده اند. اگرچه موضوع این جلسات، تدریس کتاب «الموجز» است؛ ولی مطالب آن اختصاص به کتاب «الموجز» ندارد. از آنجایی که استاد در این جلسات مفاهیم تصوری و «مطلبُ ما»ی مسائل علم اصول را بیان کرده اند، از نظر منطقی محتوای آن گام نخست و زیربنای حرکت علمی در علم اصول فقه است. 💢 ایشان در ادامه، در تدریس کتاب «اصول الفقه» علامه مظفر، علاوه بر تکمیل مفاهیم تصوری علم اصول، شیوۀ به دست آوردن سازمان و مدرسه فکری مؤلف کتاب را نیز به شاگردان آموختند. ملکه ای که از این دو کلاس برای طلبه حاصل می گردد سبب می شود وی را برای شرکت در درس «مناهج الوصول» مستعدّ سازد. 💢 اگر طلبه ای سازمان استنباطی و اصولی حضرت امام را بیاموزد، به یکی از راقیترین نظامهای اجتهادی دست یافته است و علاوه بر اینکه در فقه مصطلح و ابواب طهارت تا دیات سرآمد خواهد شد، کلید گشایش قفل «تولید علوم انسانی اسلامی» را نیز در دست خواهد داشت. @almorsalaat
💢اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجسته‌ای که روحیّه‌ی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. 💢 درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشسته‌ایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیه‌ی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به‌عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید به‌عنوان یک روحانی اثرگذار باشید. باید درس خواند. 💢 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که -مثل امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید. درس را جدّی بگیرید. 📚 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب حوزه های علمیه تهران 96/06/06 @almorsalaat
💠آن چیزی که اساس است، سیر الی الله است 🔰امام خمینی ره 🔅تمام مسائلی که هست، ما می‌خواهیم دست ظالمها را کوتاه کنیم ان شاء الله و می‌خواهیم که قدرتها را سرکوب کنیم و پایشان را از این بلاد مسلمین کوتاه کنیم ان شاء الله. 🔅همه اینها مقدّمه این است که یک آرامشی در این بلاد پیدا بشود و دنبال این آرامش یک سیر روحی پیدا بشود، یک هدایت به سوی خدا پیدا بشود. 🔅آن چیزی که اساس است، سیر الی الله است، توجه به خداست، همه عبادات برای اوست. همه زحمات انبیا از آدم تا خاتم برای این معنا هست که سیر الی الله باشد. شکستن بت نفس که بالاترین بتهاست دنبال او شکستن بتهای دیگر. 📚صحیفه امام ج19 ص 47 @almorsalat
✅ آیا نوشتن، هنگام گوش دادن درس مفید است؟ 🔰آیت الله شهید مطهری ◽️آقاياني که درس را مي‌‌‌‌‌نويسند توجه دارند که نوشتن اين عيب را دارد که مجال تفکر را از انسان مي‌‌‌‌‌گيرد، يعني در حالي که انسان مشغول نوشتن است مثل يک ضبط صوت مي‌‌‌‌‌شود و نمي‌‌‌‌‌تواند مطلب را جذب کند. ◽️در حالي که دارد بحث مي‌‌‌‌‌شود اگر گوش کنيد و فکر کنيد مفيدتر است، همان رسمي که طلبه‌‌‌‌‌هاي قديم داشتند و خيلي رسم خوبي بود. ◽️نوشتن در هنگام درس در قم هيچ معمول نبود. ابتدا در مشهد معمول شد و بعد، از مشهد به قم سرايت کرد. اين، فکر انسان را ضعيف مي‌‌‌‌‌کند و نمي‌‌‌‌‌گذارد که فکر قوي شود. ◽️طلاب قديم کوشش مي‌‌‌‌‌کردند که در پاي درس، آن را جذب کنند و فکر کنند و به ذهن بسپارند؛ بعد که مي‌‌‌‌‌رفتند، شب درس را مي‌‌‌‌‌نوشتند. گو اينکه ممکن بود مقداري از مطالب از آنها فوت شود ولي همان مقدار که مي‌‌‌‌‌ماند خيلي بهتر بود، حتي اگر دو ثلث مطلب يا نصف مطلب مي‌‌‌‌‌ماند. اين ارزشش بيشتر بود از اينکه همه را پاي درس بنويسند. خصوصاً حالا که ضبط صوت هست اگر کسي بخواهد مي‌‌‌‌‌تواند بعد از درس از آن استخراج کند. ◽️حال نه اينکه اگر کسي بنويسد من ناراحت مي‌‌‌‌‌شوم، از نظر من فرقي ندارد؛ براي راهنمايي عرض کردم. ◽️اينها مسائلي است که انسان تا درباره آنها فکر نکند و فکرش ورزيده نشود آنها را درک نمي‌‌‌‌‌کند. 📚مجموعه آثار ج11 ص 192 @almorsalaat
صغریات عقل بسیار زیاد اند_01_01.mp3
15.01M
🔊| صغریات حجیت عقل، کثیر اند و منحصر در ملازمات عقلیه نیستند/ قدماء از صغریات عقل بسیار بهره برده اند. / عقل هم حکم ظنی دارد و هم حکم قطعی. 🎙استاد علی فرحانی 📚 کفایه الاصول. فیضیه. سال 91 @almorsalaat
💢فطرت انسان اگر سلیم باشد، توحید، نبوت، معاد، صلات و انفاق را درک می کند 📍فإن الفطرة إذا سلمت لم تنفك من أن تتنبه شاهدة لفقرها و حاجتها إلى أمر خارج عنها، و كذا احتياج كل ما سواها مما يقع عليه حس أو وهم أو عقل إلى أمر خارج يقف دونه سلسلة الحوائج، فهي مؤمنة مذعنة بوجود موجود غائب عن الحس منه يبدأ الجميع و إليه ينتهي و يعود، و إنه كما لم يهمل دقيقة من دقائق ما يحتاج إليه الخلقة كذلك لا يهمل هداية الناس إلى ما ينجيهم من مهلكات الأعمال و الأخلاق، و هذا هو الإذعان و و و هي أصول الدين، و يلزم ذلك استعمال الخضوع له سبحانه في ربوبيته، و استعمال ما في وسع الإنسان من مال و جاه و علم و فضيلة لإحياء هذا الأمر و نشره، و هذان هما و . 📚المیزان، سوره بقره، آیات 1 تا 5 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
💠نماز شب میرزا علی آقای شیرازی 🔰استاد آیت الله مطهری 🔘يک مرد بسيار بسيار بزرگ از نظر معنويت، مرحوم حاج ميرزا علي آقاي شيرازي اصفهاني رضوان اللَّه عليه است که يکي از بزرگترين اهل معنايي است که من در عمر خودم ديده‌‌‌‌‌ام. 🔘يک شب ايشان در قم مهمان ما بودند و ما هم به تبع به منزل يکي از فضلاي قم دعوت شديم. بعضي از اهل ذوق و ادب و شعر نيز در آنجا بودند. در آن شب فهميدم که اين مرد چقدر اهل شعر و ادب است و چقدر بهترين شعرها را در عربي و فارسي مي‌‌‌‌‌شناسد! ديگران شعرهايي مي‌‌‌‌‌خواندند البته شعرهاي خيلي عادي؛ شعرهاي سعدي، حافظ و ... ايشان هم مي‌‌‌‌‌خواند و مي‌‌‌‌‌گفت اين شعر از آن شعر بهتر است، اين مضمون را اين بهتر گفته است، کي چنين گفته و ... 🔘شعر خواندن آنهم اينجور شعرها که گناه نيست، امّا در شب شعر خواندن مکروه است. خدا مي‌‌‌‌‌داند وقتي آمديم بيرون، اين آدم به شدّت داشت مي‌‌‌‌‌لرزيد. گفت من اينقدر تصميم مي‌‌‌‌‌گيرم که شب شعر نخوانم آخرش جلوي خودم را نمي‌‌‌‌‌توانم بگيرم. مرتب‌‌‌‌‌ اسْتَغْفِرُاللَّهَ رَبِّي وَ اتوبُ الَيه‌‌‌‌‌مي‌‌‌‌‌گفت، مثل کسي که معصيت بسيار بزرگي مرتکب شده است. العياذباللَّه اگر ما شراب خورده بوديم، اينقدر مضطرب نمي‌‌‌‌‌شديم که اين مرد به واسطه يک عمل مکروه مضطرب شده بود. اين‌‌‌‌‌جور اشخاص چون محبوب خدا هستند از ناحيه خدا يک نوع مجازاتهايي دارند که ما و شما ارزش و لياقت آن جور مجازاتها را نداريم. 🔘هر شب اين مرد اقلًا از دو ساعت به طلوع صبح بيدار بود و من معني شب زنده داري را آنجا فهميدم، معني «شب مردان خدا روز جهان افروز است» را آنجا فهميدم، معني عبادت و خداشناسي را آنجا فهميدم، معني استغفار را آنجا فهميدم، معني حال و مجذوب شدن به خدا را آنجا فهميدم. 🔘آن شب اين مرد وقتي بيدار شد که اذان صبح بود. خدا مجازاتش کرد. تا بيدار شد ما را بيدار کرد، گفت: فلاني! اثر شعرهاي ديشب بود! روحي که چنين ايمان مستحکمي دارد، يک چنين ضربه کوچکي هم که بر آن وارد مي‌‌‌‌‌شود يعني يک چنين حمله کوچکي هم که از مقامات داني آن بر مقامات عالي‌‌‌‌‌اش وارد مي‌‌‌‌‌شود، آن مقامات عالي عکس العمل نشان مي‌‌‌‌‌دهند، ناراحتي نشان مي‌‌‌‌‌دهند، حتي مجازات نشان مي‌‌‌‌‌دهند که ببين! بي مجازات نمي‌‌‌‌‌ماند! آدمي که در شب مرتب شعر بخواند، دو ساعت وقت خودش را صرف شعرخواندن کند، لايق دو ساعت مناجات کردن با خداي متعال نيست. 📚 آزادی معنوی، ص121 @almorsalat