eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
karhaye-nakarde-dar-revayaat.mp3
2.29M
🔊| کارهای انجام نشده در مورد روایات و کتب روایی 🎙استاد علی فرحانی ♨️ در این صوت استاد نکات مهمی در مورد اصول اربعمائه و کتاب بحارالانوار بیان می کنند. حتما گوش کنید. @almorsalaat
tatbighe-mataleb-bar-matn-az-shak-garaee-jelogiri-mikonad-khatere-emtehane-darse-kharej.mp3
1.65M
🔊| تطبیق نظرات بزرگان بر عبارات کتب ایشان و استناد نظریات به آثار آنها لازم است و از شک گرایی در مسیر تحصیل علم جلوگیری می کند/ بیان خاطره امتحان شفاهی درس خارج استاد از زبان ایشان 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
📝| نگاه حضرت امام به اسلام یک نگاه جامع و وحدانی است. 🔰 استاد علی فرحانی 🔰نویسنده: احسان چینی پرداز ◽️از نگاه های رایج به اسلام نزد بسیاری از علماء آن هم در عرصه های مختلف، نگاه جزء نگر بلکه متکثرانه است. ◽️در این نگاه علوم اسلامی از هم متمایز و منفک شده و در نتیجه اهدافی شتی و متباین خواهند داشت که البته گاهی همین مساله موجب تناقض میان این علوم میشود. ◽️امروز متاسفانه همین نگاه وارد در عرصه شده و ثمره مهم آن تناقض نمایی در شخصیت و گفتار امام شده است. ◽️نگاه متکثر، عرفان را مجزای از فلسفه و هر دوی فلسفه و عرفان را مجزای از فقه می داند حال وقتی با این دید وارد در عرصه شناخت و تفسیر آثار امام میشود آراء شتی و احیانا متناقضی را مشاهده می کند و نتیجتا تفسیری بسیار ناصواب ارائه می دهد. ◽️در این نگاه که سه گانه طریقت و حقیقت و شریعت مطرح است و هر صنف اعم از عارف و فیلسوف و فقیه خود را اسلام شناس و مفسر کامل اندیشه اسلامی می داند، توانایی جمع بین آراء امام در عرصه های مختلفی چون فقه و اصول و عرفان را ندارند. ◽️مثلا این نگاه وقتی که وارد در عرصه فقه میشود فتوای امام در باب کثیر السفر را با فتوای ایشان در باب مصارف زکات و یا شطرنج را نمی تواند جمع کند و آن را چیزی جز تناقض نمی بیند. زیرا در باب کثیر السفر نظر حضرت امام از متعبدترین فتاوی به عناوین منصوص ادله است این در حالی است که در مساله زکات با اینکه آیه قرآن در مقام بیان است و تنها مواردخاصی را به عنوان مصارف زکات در نظر گرفته است مع ذلک امام به راحتی از این عناوین الغاء خصوصیت کرده و مصارفی را که نه در آیه و نه در روایات و نه در عبارات فقهاء بیان شده است را برای زکات در نظر میگیرند. ◽️این نگاه در عرصه عرفان نیز بین نامه امام به عروسشان و نامه ایشان به گورباچف هیچ وجه اشتراکی نمی بییند.زیرا امام در نامه به گورباچف صریحا دعوت به اندیشه محی الدین عربی کرده با اینکه در نامه به عروسشان، کانّ فصوص الحکم و فتوحات را بی نتیجه معرفی کرده اند. ◽️چنین منظری به همین صورت در فلسفه و اصول هم با اندیشه امام دست به گریبان شده و توان حل و فهم صحیح از عبارات و مراد ایشان را ندارد. ◽️ نتیجه این رویکرد نسبت به علوم اسلامی این است که هرگز غایت مشترک این علوم شناخته نشده و بلکه متعلم در حالی که غایات این علوم را ناسازگار می بیند در تناقضاتی عمیق فرو رفته و هیچ گاه به اندیشه صحیح اسلام و اسلام شناسی واقعی نخواهد رسید. ◽️امام در بسیاری از عبارات خود صریحا با این اندیشه مخالفت کرده و آن را اندیشه ای مخالف با شریعت مقدس اسلام می داند. ایشان در جای جای عبارات خود فلسفه را غیر از اسلام و فیسلوف را غیر از اسلام شناس میدانند. همین طور فقه را غیر از اسلام و فقیه را غیر از اسلام شناس دانسته و نیز عرفان را غیر از اسلام و عارف را غیر از اسلام شناس معرفی می کنند. ◽️به عبارت دیگر امام اسلام را یک می داند که در عین اینکه باید به هر یک از این متکثرات پرداخته شود اما در نهایت، تکثری و تناقض و تباینی بین اینها باقی نخواهند ماند بلکه جمیع این علوم به سمت یک غایت واحد به نام اسلام شناسی و حقیقت وحدانی اسلام دعوت می کند. ◽️در این نگاه تثلیث حقیقت و شریعت و طریقت وجود ندارد بلکه همه در حقیقت واحدی به نام اسلام جای گرفته و غایت قصوی واحدی را دنبال میکنند که آن چیزی جز دین حق الهی نیست. ◽️غرض این است آنچه از تناقضاتی که در ابتدای نوشته آمد تنها و تنها ناشی از یک نگاه غلط به عبارات امام بلکه به اسلام است که بررسی و جواب تک به تک آنها از حوصله این متن خارج است.(استاد در جلسات ؛ مستقیما به سوالات فوق پرداخته و جواب داده اند) ◽️ با توجه به مطلب فوق، می بایست با نگاه وحدانی و جامع وارد عرفان از دیدگاه امام شویم تا خداشناسی و انسان شناسی اسلامی را حل کرده و بعد به وسیله فلسفه اسلامی سریان این اندیشه توحیدی را در مبادی تصدیقیه علوم معلوم کنیم و نتیجتا با علم اصول به عنوان یک تابع زبان شناسی کلام معصوم؛ نظر حقیقی اسلام را استخراج کرده و مساله مهمی به نام تولید به سرانجام برسانیم. ◽️لازم به ذکر است که تولید علوم انسانی اسلامی بدون علم اصول و دستگاه استنباطی امام قابل حل نیست بلکه یگانه طریق برای رسیدن به این مقصد والا؛ دستگاه اصولی حضرت امام می باشد از این رو باید با به فراگیری اندیشه این اسلام شناس بزرگ پرداخته شود. @almorsalaat 🔊 صوت بیانات استاد👇👇👇
029-haghighatevohdanieslam-971104-tehran@almorsalat.mp3
10.28M
📝| نگاه حضرت امام به اسلام یک نگاه جامع و وحدانی است. 🎙 استاد علی فرحانی ♨️ متن کامل بیانات استاد را از اینجا ببینید👇👇👇 https://s16.picofile.com/file/8426307318/29.pdf.html @almorsalaat
💢 را مثل کوهنوردها حفظ کنید. 👈‌ تبیین معنای «تواصی به حقّ» از زبان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔹 قطع جریان تواصی بسیار خطرناک است و جوانان به‌عنوان افسران جنگ نرم نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🔸 مصداق «وَ تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» بشوید؛ همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوه‌نوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل می‌کنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمی‌شود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیده‌اند، او را نگه میدارند و بالا می‌کشند؛ ارتباط و اتّصال، این‌جوری است. تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن. ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ @qom_khamenei_ir
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
⭕️خدای من با این که نیازی به من ندارد، اما مرا دوست میدارد. من او را ستایش می کنم. 📌فرازی از دعای ابوحمزه 🌀مدرسه قرآنی الاعراف https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
📌| طریقه مشایخ عظام تنها راه حفظ 🔸و لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درسهايى كه مربوط به فقاهت است و حوزه‌‏هاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيقها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد. و البته در رشته‏‌هاى ديگر علوم به مناسبت احتياجات كشور و اسلام برنامه‏‌هايى تهيه خواهد شد و رجالى در آن رشته تربيت بايد شود. و از بالاترين و والاترين حوزه‏‌هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى‏‌باشد. 📚صحيفه امام، ج‏21، ص: 426 @almorsalaat
032-99.12.24.mp3
6.17M
استاد علی فرحانی جلسه32 99/12/24 @majazi_almorsalaat
033-99.12.24.mp3
4.8M
استاد علی فرحانی جلسه33 99/12/24 @majazi_almorsalaat
034-99.12.25.mp3
11.14M
استاد علی فرحانی جلسه34 99/12/25 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی جلسه34 99/12/25 @majazi_almorsalaat
بحمدلله تعالی امروز آخرین جلسه تدریس رساله شریف «بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر» به اتمام رسید. استاد فرمودند که انشالله به زودی «رساله اجتهاد و تقلید» امام خمینی (ره) را آغاز خواهیم کرد. @almorsalaat
🔉| برهان شفا 🔰استاد علی فرحانی 🌀محدوده: از ابتدای کتاب تا فصل دوم از مقاله دوم 💠تعداد جلسات: ۲۸ 📌برگزار شده در موسسه اسراء سال تحصیلی ۹۹ 🔘لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-shefa-az-ebteda-ta-fasle2-az-maghale2-99-esra/ @almorsalaat
‍ ♨️مشاوره علمی و تحصیلی 🌐مشاوران کانال حجج اسلام:👇👇👇 🔹محسن ابراهیمی @ebrahimi845 🔹سید محمد هاشمی @SMHashemi128 🔹ناصر قیلاوی @GHILAVI 🔹سید مجتبی جواهری @smojtabaamin 🔹حامد سامی @H_sami84 🔹محمدمهدی ستوده @m_m_sotude 🔹سجاد انتظار @entezarsajjad 🔹عباس افروزی @A_Afrouzi133 📌لطفا فقط به از مشاورین پیام دهید و اندکی صبور باشید. @almorsalaat
المرسلات
‍ ♨️مشاوره علمی و تحصیلی #مجازی 🌐مشاوران کانال حجج اسلام:👇👇👇 🔹محسن ابراهیمی @ebrahimi845 🔹سید محم
ایام تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای جمعبندی، جبران و مرور برخی دروس است. مشاورین المرسلات، میتوانند در موضوعات علمی و تحصیلی شما را راهنمایی کنند. ❌لطفا به یک نفر از مشاورین پیام دهید و اندکی باشید. @almorsalaat
🔉| رساله بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر، اثر امام خمینی (ره) 🔰استاد علی فرحانی 🌀محدوده: کل کتاب 💠تعداد جلسات: 36 📌برگزار شده در سال تحصیلی 1399 🔘لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/lazarar-emamkhomeini-kamel-99-feizieh/ @almorsalaat
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
🤲الهی! فقط تو میتواند مرا از نجات دهد. 🌀مدرسه قرآنی الاعراف https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
روش منطقی تحصیل علم.mp3
14.47M
📝| روش منطقی تحصیل علم و چگونگی تبیین اصول موضوعه بر اساس قواعد منطقی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
🔊|سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰استاد شیخ علی فرحانی 🌀تعداد جلسات: 10 ✅ این جلسات در سال 1399 توسط اندیشکده تعلیم و تربیت از پژوهشکده شهید صدر برگزار شد. ⬇️دانلود صوت جلسات👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr @almorsalaat
المرسلات
🔉#تدریس| برهان شفا 🔰استاد علی فرحانی 🌀محدوده: از ابتدای کتاب تا فصل دوم از مقاله دوم 💠تعداد جلسات
باسلام خدمت همراهان گرامی به جهت اهمیت جلسات تدریس برهان شفای استاد و غنای محتوای آن، تصمیم داریم که جهت استفاده بیشتر و بهتر از این جلسات، صوت آنها را و انشالله پس از آن، تدوین کنیم. هزینه پیاده سازی این جلسات تقریبا یک میلیون و صد هزار تومان برآورد شده است. بزرگوارانی که میتوانند در تامین مالی پیاده سازی این اصوات، همکاری کنند، هر مقدار که میتوانند به شماره کارت زیر واریز و فیش واریز را به @ad_almorsalaat ارسال کنند. ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۰۹۰۵۹۳۶ بانک ملی- محسن ابراهیمی @almorsalaat
| مناهج الوصول امام خمینی جلسات تدریس مناهج سال جاری 99-400 تا تاریخ 99/12/20 در سایت بارگزاری شد. تدریس این کتاب از سال 95 توسط استاد علی فرحانی از ابتدای کتاب آغاز و تاکنون تا اوایل مبحث مقدمه واجب در 258 جلسه تدریس شده است. لینک دانلود صوت همه جلسات از ابتدا تاکنون👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/manahej/ @almorsalaat
ghaedeh-feghhi-ham-hokme-zaheri-midahad-ham-hokme-vagheei.mp3
2.8M
🔊| مفاد قاعده فقهی چیست؟ آیا حکم واقعی (حکم الشئ بماهوهو) است و یا حکم ظاهری (حکم الشئ بماهو مجهول حکمه الواقعی)؟ 🌀استاد علی فرحانی @almorsalaat
المرسلات
🔊#اصول| مفاد قاعده فقهی چیست؟ آیا حکم واقعی (حکم الشئ بماهوهو) است و یا حکم ظاهری (حکم الشئ بماهو مج
⭕️در نگاه مشهور اصولیین، در ابتدا بیان می شود که برای رسیدن به حکم یا از اماره استفاده می شود و یا از اصل عملی. اماره، حکم الشی بما هوهو را به ما می دهد و اصل عملی حکم الشی بماهو مجهول را بدست می دهد. آنگاه بحث می شود که تفاوت اصل عملی با قاعده فقهی چیست. این نگاه اشکالات زیادی را در بردارد. اما در نگاه شیخ در ابتدا حکم به بما هوهو و بما هو مجهول تقسیم می شود و آنگاه می فرماید که ما سه چیز داریم: اماره، اصل، قاعده فقهی. هر کدام از این سه، از جهت دلیل، طبق قانون کل ما بالعرض باید به قطع برگردند. اما از جهت مفاد، اماره، حکم الشی بماهوهو را بدست می دهد و اصل عملی، حکم الشئ بما هو مجهول را بیان می کند. اما مفاد قاعده فقهی، گاهی حکم الشئ بما هوهو (مانند قاعده مایضمن و سوق المسلمین و قاعده ید) و گاهی نیز حکم الشئ بما هو مجهول (مانند اصاله الطهاره بنا بر اینکه «حتی تعلم» قید موضوع باشد) است. @almorsalaat
📣ثبت نام دوره های ماهانه مشاوره و تقریرنویسی (5جلسه) 🔰استاد سید مجتبی امین جواهری 🔴به صورت مجازی در موضوعات زیر: 🔹کتب و دروس حوزوی(منطق، اصول، فلسفه و ...) 🔹مسأله علوم انسانی و اسلامی 🔹روش تحصیل حوزوی یا دانشجویی در معارف اسلامی 🔹سیرمطالعاتی آثار متفکرین معاصر (شهید مطهری و ...) 🔴 تاریخ برگزاری و موضوع جلسات مشاوره به انتخاب شرکت کنندگان در لینک ثبت نام تعیین می شود. ⌛️با توجه به محدودیت زمانی، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند. 🔴 فرم ثبت نام: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/dU7kZfj/ ✅ برای ارتباط با استاد و هماهنگی یا پرسش از کیفیت برگزاری دوره در گروه زیر عضو شوید: 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2400845906C01cb279c1c 👆🏻👆🏻 @taghrir_online
المرسلات
#درخواست_همکاری_مالی باسلام خدمت همراهان گرامی به جهت اهمیت جلسات تدریس برهان شفای استاد و غنای مح
با سلام بحمدلله تا به حال ۸۶۲هزار تومان از هزینه پیاده سازی، توسط اعضای محترم کانال جمع آوری شده. سایر دوستان هم اگر براشون مقدوره، واریز کنند که زودتر پیاده سازی رو شروع کنیم. @almorsalaat
📌| مالکیت خداوند متعال نسبت به انسان ها چگونه است؟ ▫️بدان كه مالكيّت حق تعالى مثل مالكيّت بندگان نيست مملوكات خود را؛ و مثل مالكيّت سلاطين نيست مملكت خود را؛ چه كه اين‏ها اضافاتى است اعتباريّه. و اضافه حقّ به خلق از اين قبيل نيست؛ گرچه در نزد علماء فقه اين طور مالكيّت براى حق تعالى طولًا ثابت است؛ و آن نيز منافات با آن چه در اين نظر ملحوظ و مذكور است ندارد. ▫️و از قبيل مالكيّت انسان اعضاء و جوارح خود را نيز نيست؛ و از قبيل مالكيّت او قواى ظاهريّه و باطنيّه خود را نيز نيست؛ گرچه اين مالكيّت نزديكتر است به مالكيّت حق تعالى از ساير مالكيّتهاى مذكوره در سابق. ▫️و از قبيل مالكيّت نفس افعال ذاتيّه خود را كه از شئون نفس است، مثل ايجاد صور ذهنيه كه قبض و بسطش تا اندازه‏اى در تحت اراده نفس است، نيز نيست. ▫️و از قبيل مالكيّت عوالم عقليّه مادون خود را نيز نيست؛ گرچه آنها متصرّف هم در اين عوالم به اعدام و ايجاد باشند؛ زيرا كه تمام دار تحقق امكانى، كه ذلّ فقر در ناصيه آنها ثبت است، محدود به حدود و مقدّر به قدر مى‏ باشند و لو به حد ماهيّتى؛ و هر چه محدود به حدّ باشد، با فعل خود به قدر محدوديّتش بينونت عزلى دارد و احاطه قيّومى حقّانى ندارد؛ پس، تمام اشياء به حسب مرتبه ذات خود با منفعلات خود متباين و متقابل مى‏ باشند، و به همين جهت احاطه ذاتيّه قيّوميّه ندارند. ▫️و اما مالكيّت حق تعالى كه به اضافه اشراقيّه و احاطه قيّوميّه است، مالكيّت ذاتيّه حقيقيّه حقّه است كه به هيچ وجه شائبه تباين عزلى در ذات و صفاتش با موجودى از موجودات نيست. و مالكيّت آن ذات مقدّس به همه عوالم على السّواء [است‏]، بدون آن كه با موجودى از موجودات به هيچ وجه تفاوت كند يا به عوالم غيب و مجرّدات محيطتر و نزديكتر باشد از عوالم ديگر؛ چه كه آن مستلزم محدوديّت و بينونت عزلى شود و ملازم با افتقار و امكان شود، تَعالى اللَّه عَنْ ذلِك عُلُوّاً كَبيرا. 📚امام خمینی، آداب الصلاة، متن، ص: 270 @almorsalaat