eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس استاد علی فرحانی از آنجایی که یک سری مشکلات پیدا کرده و برخی فایل ها که آپلود شده، ازبین رفتن، سعی کرده ایم که صوت ها رو در کانال بگذاریم. برخی از اعضا درخواست کردن که صوت ها را در یکی از پیام رسان ها هم بگذاریم. 📌برای دانلود صوت های استاد میتوانید به کانال زیر در مراجعه کنید.👇👇 t.me/darsifarhani تاکنون دروس: بدایه، الموجز، اصول فقه، کفایه، رسائل قطع و ظن و مکاسب خیارات بارگذاری شده است. بقیه جلسات هم انشالله بارگذاری می شود. @fater290
المرسلات
🎥 #ببینید 💢روح استنباط 🔰استاد علی فرحانی اساس استنباط این است که فقیه، دلیل را از شرایط زمانی و م
📚 مجموعه کتاب های و 🔰از آثار شهید مطهری 🔸یکی از مهمترین دغدغه های استاد شهید آیت الله مطهری، مسئله پاسخگویی و کارآمدی اسلام در عصر حاضر است. ایشان می فرماید: "براي روشنفکران مسلمان در عصر حاضر، مهمترين مسئله اجتماعي «اسلام و مقتضيات زمان» است." 🔸این شهید بزرگوار معتقدند که چون اسلام دین خاتم است، در همه اعصار پاسخگوی نیازهای بشر است. اما برای پاسخگویی باید دو مسئله را رعایت کرد: ۱- شناخت سیستم قانونگذاری اسلام (اجتهاد) ۲-شناخت شرایط زمان (موضوع شناسی). ایشان می فرماید: "دو ضرورت فوري، مسئوليتي سنگين و رسالتي دشوار بر دوش اين طبقه مي‌‌‌‌‌گذارد: يکي ضرورت شناخت صحيح اسلام واقعي به عنوان يک فلسفه اجتماعي و يک ايدئولوژي الهي و يک دستگاه سازنده فکري و اعتقادي همه جانبه و سعادت بخش، و ديگر ضرورت شناخت شرايط و مقتضيات زمان". ایشان این نگاه را که در واقع همان الگوی صحیح تولید علوم انسانی است، در آثار مختلف تبیین کرده اند که فهرست مهمترین آنها در زیر می آید: 🔹اسلام و نیازهای زمان 🔹خاتمیت 🔹ختم نبوت 🔹ده گفتار/ اصل اجتهاد در اسلام 🔹نظام حقوق زن در اسلام 🔹کلیات علوم اسلامی/اصول فقه، فقه 🔹شش مقاله/ خدمات آیت الله بروجردی ✅به نظر می رسد که مطالعه این کتب برای طلاب ضروری است. 📌متن این کتب و مقالات را می توانید در نرم افزار اندرویدی شهید مطهری به صورت رایگان مطالعه کنید. 🔰ادمین ۹۹/۴/۲۷ @fater290
♨️امام خمینی (ره)، حکیم قرآنی 🔰رهبر معظم انقلاب 12/2/87 ✅امام بزرگوار ما حکیم بود. امام یک حکیم به معنای قرآنی بود. حکیم یعنی آن کسی که حقائقی را مشاهده میکند که از چشمهای دیگران مغفولٌ‌عنه است؛ پوشیده است. کلمات او، کلماتی ممکن است ساده به نظر بیاید، اما هر چه میشکافید، میبینید لایه‌ها و عمقهای بیشتری دارد. امام اینجوری بود. و شما نگاه کنید به قرآن، آنجاهائی که حکمت به کار رفته است: «ذلک ممّا اوحی الیک ربّک من الحکمة»، ببینید اینها چه است. میبینید به حسب ظاهر توصیه‌های معمولی است. همین است که ما به همدیگر دائم میگوئیم؛ اما هر چه میشکافید، میبینید عمقش زیادتر است. حکمت این است. امام که یک حکیم بود. @fater290
💢 : بدایه الحکمه 🔰استاد علی فرحانی 👈محدوده: کل کتاب ✅تعداد جلسات: 221 ⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/bedaye-sadooghi-89-92-kamel/ ⬇️لینک دانلود متن پیاده شده👇👇 eitaa.com/soda96/12262 ⬇️لینک خرید کتاب در آستانه حکمت (جلد اول از شرح بدایه الحکمه)👇👇 https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ @almorsalaat
♨️ برهان و عرض ذاتی @fater290👇👇
المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی @fater290👇👇
♨️ برهان و عرض ذاتی 🔰استاد علی فرحانی 💠مبحث و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «» کشیده می شود. 💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم. 💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «» و جایگاه باب «»، یک دوره سازمان کتاب «» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند. 💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود. 💢💢💢💢💢💢 ✅ برهان و عرض ذاتی، 👈مقدمه بدایه،سال 86 🔸تعداد: 9 جلسه 📌 لینک دانلود از سایت👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye86/ 💢💢💢💢💢💢 ✅ برهان و عرض ذاتی 👈 مقدمه بدایه، سال 89 🔸تعداد: 10 جلسه 📌 لینک دانلود از سایت👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye89/ 💢💢💢💢💢💢 ✳️ قابل توجه است که از شروط مهم استماع این جلسات، رعایت آداب استماع صوت است. صوت استاد در بیان بشنوید 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/aadabe-estemae-soate-doroos.mp3 @almorsalaat
♨️♨️ جمع بندی کتاب مظفر @fater290👇👇
المرسلات
♨️♨️ #مجموعه_جلسات جمع بندی کتاب #المنطق مظفر @fater290👇👇
♨️♨️ جمع بندی کتاب مظفر 🎙استاد علی فرحانی ✅ ارائه شده در سال 86 قم ✅ تعداد: 19 جلسه 💠یکی از مهم‌ترین سوالاتی که عموما برای طلاب در طول دوره‌ تحصیلی پدید می‌آید، جایگاه علم منطق در سیر تحصیلی و محتوایی است. البته تدریس علم منطق در پایه‌های ابتدایی حوزه نیز این تلقی را برای طلاب به وجود می‌آورد که منطق دانشی کم‌اهمیت است و آنان را نسبت به مسائل مهم آن بی‌تفاوت می‌کند. مسئله‌ای که آثار خسرانش در سال‌های آغازین دوره‌های اصول و سپس فلسفه نمایان می‌گردد و جبرانش همتی بلند و سعیی فراوان می‌طلبد. 💠استاد علی فرحانی در یک دوره‌ نوزده جلسه‌ای به تدریس رئوس مهم منطق مظفر می‌پردازند که به نوعی محسوب می‌گردد. 💠مطالبی که در این دوره بدان اشاره می‌شود به تعبیر استاد شاه‌بیت‌های منطق مظفر است که شامل این عناوین می‌گردد: 1️⃣مسئله‌ تقسیم و تبویب مسائل علم منطق 2️⃣تصور و تصدیق 3️⃣بدیهی و نظری 4️⃣باب قسمت 5️⃣کلیات خمس و حد رسم 6️⃣مبحث قضایا 💠 این دوره‌ی منطق از خصوصیاتی برخوردار است که آن را منحصر به فرد کرده است: 🔅 مهم‌ترین خصوصیت این دوره، نگرشی نوین به مسائل منطقی است که چون آبی روان بر آتش سوالات پراهمیت علم منطق جاری می‌گردد و مخاطب پس از چند جلسه با جایگاه این دانش ارزشمند در منظومه‌ی فکر و اندیشه آشنا می‌شود. 🔅همین مسئله باعث می‌گردد مخاطبی که سالهای آموزش منطق خود را از دست داده است با شنیدن این جلسات احساس بازگشت و عقب‌افتادگی نکند و خلأهای گذشته‌ی وی در کنار اطلاعات جدید و ارزشمند استاد همزمان پر شود. 🔅این دوره، برای کسانی که دروس فلسفه استاد را فراگرفته‌اند ارزشی مضاعف می‌یابد که اطلاعاتی ناب و مهم را در اختیار آنان قرار می‌دهد. 🔅موجز بودن دوره نیز، میل انسان را به شنیدن و فراگیری آن زیاد می‌کند و از خستگی و واماندگی در بین راه باز می‌دارد. ✍️سید علیرضا تقوی 📌 لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Manteq/Jambandi-Manteq-1386 @almorsalaat
شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت، امام جواد(ع) تسليت و تعزيت. @fater290
💢 : الشواهدالربوبیه 🔰استاد علی فرحانی 👈محدوده: از ابتدای مشهد ثالث تا اشراق ثامن از شاهد ثالث از مشهد ثالث (ص255) 🔹تدریس در: موسسه اسراء ✅تعداد جلسات: 25 ⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/shavahed-al-roboubiah-esra-97-98/?dir=shavahed3 @fater290
المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات فقه فرهنگ موضوع این جلسات، مسئله فقه فرهنگ است که استاد علی فرحانی در زیرموضوع دور
👆👆👆 با سلام جلسات فقه فرهنگ، تا آخرین جلسه (23/4/99) در سایت به روز رسانی شد. ادامه جلسات انشالله در سال آینده برگزار خواهد شد. @fater290
♨️راهکار اساسی تحول در حوزه ✅علاجی [نیست‌] جز آنکه شخصیتهایی که: 1️⃣ باشند 2️⃣و از حیث قابل عرضه باشند 3️⃣در حوزه‌ها باشند و آنها را به دست گیرند. 📚امام خمینی، در پاسخ به نامه شهید مطهری، صحیفه امام، جلد ۳، ص۳۲۸ @fater290
المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات تدریس کتاب شریف تعادل و تراجیح، اثر گرانقدر امام خمینی (ره) استاد علی فرحانی در را
باسلام ✅21مین جلسه تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) دیروز 30/4/99 در موسسه مفتاح برگزار شد. ⭕️موضوع: وجه تقدم عام بر مطلق ص 75 ⬇️لینک دانلود👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/taadol-v-tarajih-emam-khomeini/ @fater290
هدایت شده از مشواق||عباس افروزی
05.mp3
4.72M
🔊🔊 🔰 استاد علی فرحانی 🔘تدریس مبانی حکمت متعالیه، موسسۀ اسراء 💠تقسیم براهین به دو قسم رئیسی 🔻 براهینی که مستقیما دست روی خود موضوع گذاشته و با تمرکز بر روی آن، برهان بر اثبات و نفی اقامه می کنند. 🔻 براهینی که به واسطۀ دیگر موضوعات بدیهی عالم هستی، بر اثبات یا نفی موضوع برهان اقامه می کنند 🔻ابتکار بی سابقۀ علامۀ طباطبایی در نظام حکمت متعالیه ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🆔@meshvagh
💢 مبانی حکمت متعالیه
المرسلات
💢 #مجموعه_جلسات مبانی حکمت متعالیه
💢 مبانی حکمت متعالیه 🔰 استاد علی فرحانی 👈 تعداد: 24جلسه 🔹سال ارائه: پاییز و زمستان 97 🔸گروه فلسفه موسسه اسراء(آیت الله جوادی) 💠💠💠💠💠 💠 معرفی مختصر جلسات: 🔅با تامل در این که اصالت الوجود یک قرائت برهانی از موضوع مسائل فلسفی می باشد و مرحوم صدر المتالهین هم اکثر نوآوری های خویش را مبتنی بر این خوانش قرار داده است، به وضوح درک می شود که این مطلب سرنوشت محمولات فلسفی را نیز دچار دگرگونی می کند و باعث ایجاد مفاهیمی جدید از محمولات فلسفی می شود. 🔅لذا حضرت استاد که عقیده شان بر این است، در این جلسات ابتدا اصالت الوجود را با قرائت علامه طباطبایی تبیین فرموده و مباحثی پیرامون کثرت را در مباحث تشکیک و علم حصولی بیان کرده اند. 🔅با پایان این بخش، شناخت ما از موضوع مسائل فلسفی تا مقدار قابل ملاحظه ای تکمیل می شود. لذا استاد در ادامه مباحث برخی از محمولات فلسفی مثل وجوب و امکان ، مستقل و رابط ، قوه و فعل و ... را هم با دید ماهوی و هم با نگاه اصالت الوجودی تبیین نمودند. 🔅این شیوه تدریس منحصر به فرد استاد در این جلسات باعث می شود که نقش اصالت الوجود در نظام فلسفی صدرا و علامه آشکار شود و در سامان یافتن نظام فلسفی طالبان آن، کمک شایانی می کند. 🔅با توجه به مختصر بودن تعداد جلسات این دوره می توان گفت برای کسانی که با مباحث فلسفی استاد آشنایی دارند، نوعی جمع بندی محسوب می شود و نیز برای کسانی که آشنایی لازم را در این باب ندارند، می تواند بسیار مفید واقع شود. 🔰معرفی از: حجت الاسلام باقر نوید 👈 از دانش پژوهان موسسه اسراء @almorsalaat
♨️پیامبران و ساخت تمدن 🔰شهید مطهری (ره) ⚡️پيامبران در گذشته اساسي‌‌‌‌‌ترين نقشها را در اصلاح و بهبود و پيشرفت جوامع داشته‌‌‌‌‌اند. تمدن بشر دو جنبه دارد: مادي و معنوي. جنبه مادي تمدن جنبه فني و صنعتي آن است که دوره به دوره تکامل يافته تا به امروز رسيده است. جنبه معنوي تمدن مربوط به روابط انساني انسانهاست. جنبه معنوي تمدن مرهون تعليمات پيامبران است و در پرتو جنبه معنوي تمدن است که جنبه‌‌‌‌‌هاي مادي آن نيز مجال رشد مي‌‌‌‌‌يابد. عليهذا نقش پيامبران در تکامل جنبه معنوي تمدن به طور مستقيم است و در تکامل جنبه مادي به صورت غيرمستقيم. 📚وحی و نبوت ص۲۸ @fater290