eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️شرط لازم برای استفاده از کلمات عرفا و فلاسفه ✅اين دو طريقه (عرفا و فلاسفه) در غايت اتقان و متانت و شموخ است، ولى به واسطه آن‏كه در كمال دقت است و مبتنى بر اصول كثيره است، از فلسفه و اصطلاحات اهل الله و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تام و تمام و مزاولت بسيار و كامل به علماء بالله نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد. 📚امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث ص۶۷۸ @almorsalaat
♨️راه حل بی انگیزگی در تحصیل؟؟ 💠پست ذیل درمورد مشاوره تحصیلی یکی از با مشاور محترم کانال حجت الاسلام افروزی می باشد. موضوع بحث: علل و عوامل بی انگیزگی و نداشتن نشاط عملی و راه حل آن است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌀 : سلام. خسته نباشید. بنده از مقطع سیکل به حوزه آمدم و امسال هم پایه دوم هستم.دو از خدمت شما داشتم .اول اینکه بنده در برخی اوقات احساس بی انگیزگی و بی حوصلگی میکنم و حال و حوصله درس خواندن ندارم. به خصوص در زمان کرونا که دروس مجازی شدند که بیشتر شده. بنظر شما چه باید بکنم تا انگیزه به وجود بیاید؟ دوم اینکه نظر شما در مورد سنتی خواندن چیست؟مثلاً جامع المقدمات خواندن و......؟ ممنون میشم که پاسخ دهید. 🔷 : سلام. سلامت باشید. 🔻درمورد سوال اول، شما در وهله اول باید با مراقبه و بررسی عادت های علمی خود بینید دقیقا چه موقع و چه چیز موجب بی انگیزگی و از دست رفتن شوق و اشتیاقتان علمی تان می شود. 🔅مثلا برنامه منظم نداشتن و شلوغ پلوغ بودن برنامه های روزانه از عوامل مهم در یاس علمی می شود. 🔅همینطور هدف مشخص و واضح نداشتن یا عدم توجه و التفات روزانه به آن هدف، از دیگر موانع بی انگیزگی و نشاط علمی است. 🔅و همینطور دیدگاه درست و متناسب به علم نداشتن و ندانستن جایگاه آن در بین علوم و روش متناسب تحصیل آن نیی می توانید از دیگر عوامل باشد 🔅و اما عامل اصلی که شیطان ملعون است را باید با توسل و توجه واقعی و قلبی به امام زمان عج و مراقبه در انجام واجبات و ترک محرمات، از خود دور کنید. علوم حوزوی از آنجا که تک تک شان در رشد و تعالی واقعی انسان سهم بسزایی دارند، تحصیل آن ها، موجب رنجش و طغیان جناب شیطان می شود. نگذارید تلقینات و خطوراتی که از جانب او بر قلب پاکتان می شود، او را به خواسته اش برساند. 🔷در مورد سوال دوم، مهم در درس خواندن (هر منبع و محتوایی) رعایت روش منطقی تحصیل آن است. اگر شما همین دروس متعارف را به شیوه صحیح یی بخوانید و دارای آنها شوید، حقا شما را از سنتی خواندن کفایت می کند. 🌀 : خیلی ممنون. 🔻 : خواهش. خوشا به حالتان که اول کار هستید و زود به فکر افتادید. ان شاء الله با تحصیل صحیح و متناسب هر علم چنان شیرینی به نفستان القا می شود، که بی نشاطی و بی انگیزگی علمی را از یاد خواهید برد. 🔻شما نوارهای مجموعه صوتی طلبه موفق را گوش داده اید؟ 🌀 : کامل نه. 🔻 : ان شاء الله با دقت کامل گوش بدید. واقعا خواهید دید که چه تاثیر مثبتی در شیوه برنامه ریزی و خواندن و شناخت صحیح هر علم به شما می دهد. eitaa.com/palmorsalaat/17 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ @almorsalaat
💢عقیده به امام زمان، نمیگذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۱۰/۱۷ ✅در همین کشور خود ما، یکی از بزرگان علما و روحانیون محترمی که امروز بحمد اللّه در میان ما هستند و برکات وجود ایشان بازهم شامل حال مردم میشود، برای من نقل میکردند که در اوایل روی کار آمدنِ رژیم منحوس و فاسد و وابسته‌ی پهلوی، آن کودتاگرِ بیسوادِ فاقدِ هرگونه معرفت و معنویّت، یکی از آخوندهای وابسته به دربار را صدا کرد و از او پرسید این قضیه‌ی امام زمان چیست که چنین مشکلاتی برای ما درست کرده است؟! آن آخوند هم برطبق دل و میل او، جوابی میگوید و آن قلدر هم مأموریت میدهد که بروید مسئله را حل و تمام کنید و این اعتقاد را از دل مردم بیرون بیاورید! او میگوید: این کار آسان نیست و خیلی مشکلات دارد و باید کمک کم‌کم و با مقدّمات شروع کنیم. البته آن مقدّمات به فضل پروردگار و با هشیاری علمای ربّانی و آگاهان این کشور، در آن دوران ناکام ماند و نتوانستند آن نقشه‌ی شوم را عملی کنند. در کشور ما، یک کودتاچی غاصب، از طرف دستگاه‌های قدرت استعماری مأموریت داشت که بیاید ایران را قبضه کند و کشور را دودستی تحویل دشمن دهد و برای آنکه بتواند بر این مردم مسلّط شود، یکی از مقدّمات لازمش این بود که عقیده به مهدی موعود را از ذهن مردم پاک کند. عقیده به امام زمان، نمیگذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند. @almorsalaat
♨️ کتاب الفائق فی الاصول 🔰استاد علی فرحانی 🔺روزهای شنبه و یکشنبه 🔺ساعت ۴عصر 🔹فیضیه مدرس ۲۱۵ ✅پخش زنده از اینستاگرام👇 instagram.com/almorsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰 حجه الاسلام سید محمد هاشمی 💠بسیاری از طلاب، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، استماع جلسات بدایه سال 89 استاد فرحانی است (218 جلسه). این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم: 1⃣ شروع واقعی از بدیهیات: جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود. 2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس: در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند. 3⃣استکمال واقعی در علم حصولی: به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند. 4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه: از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است. 5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی: در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد. 6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان): از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد. 7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی: در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم) 8⃣تبیین اساسی علم حصولی: اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید. 9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی: یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود. ✅ در پایان باید گفت استاد فرحانی دوره های تدریس دیگرِ کتاب بدایه را نیز دارند که با سرعت بیشتری ارائه شده است و بسیاری از مزایای بالا را نیز حائز است ولی به نظر حقیر برای تحصیل موارد بالا استماع جلسات بدایه سال 89 ضروری است. 💠💠💠💠💠 ✳️ لینک دانلود جلسات بدایه 89 👇👇👇👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/falsafe/bedaye/Bedaye-sadoqi/ 💠💠💠💠💠💠 @ofoqemobin @almorsalaat
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی 🌐به حول و قوه الهی صوت دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 در کانال زیر بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️اسلام قابل پیاده شدن در جامعه است و با همه پیشرفت ها موافق است. ✅اسلام قابل پياده شدن است. اگر اسلام قابل پياده شدن نباشد پس ما بگوييم خداى تبارك و تعالى داشته در احكامش! هان؟! البته اسلام جلوگيرى از مفاسد مى‏ كند، جلوگيرى از ... اگر مقصود از اينكه حالا نمى ‏شود اسلام را در حالا پياده كرد، مقصود اين است كه بايد سينماهاى ما با همان زنهاى لخت و با همان كارهاى زشت بايد بشود، البته‏ اسلام با اينها مخالف است؛ اما اسلام با همه ترقيات موافق است، با همه موافق است. اسلام براى پيشرفت آمده، براى ترقى آمده. اين حرفهايى كه بعضيها حالا آمدند مى ‏زنند، اينها را بايد آقايان از آن جلوگيرى كنند تا تكرار نشود؛ و از فعاليتهايى كه بر ضد اسلام الآن دارد مى‏ شود، باز بايد خود آقايان اشخاص را انتخاب كنند بفرستند در اين جاهايى كه اينها مى ‏روند و با مردم صحبت كنند؛ مردم را بيدار كنند. 📚صحيفه امام، ج‏6، ص: 253 @almorsalaat
07-hamahangi-99.6.23.mp3
17.28M
🔉 💢تحلیل علم حصولی و ارتباط آن با نفس و نقش آن در تکامل انسان 🔰استاد علی فرحانی 💠استاد علی فرحانی در این صوت که هفتمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است، ادامه بحث علم را بیان می کنند. 💠در این جلسه حقیقت علم حصولی را از نگاه امام و علامه بیان می کنند و مشخص میکنند که چگونه است که از جهت معرفت شناسی، و چگونه از جهت عرفانی هستیم. 💠از مهمترین مباحث این جلسه، تبیین این مسئله است که چرا علم حصولی حجاب انسان است و برای سلوک و سیر کمال باید این حجاب خرق شود. 💠در نهایت بیان می کنند که برای تتمه این بحث لازم است که بحث را به بحث علم اضافه کنیم. ♨️♨️نکته مهم: مباحث این جلسه بسیار اجمالی و اشاره ای بیان شده است. در تفصیل این بحث و فهم کامل آن به صوت های بدایه الحکمه (خصوصا مباحث مدخل، اصالت وجود، تشکیک، علم) مراجعه فرمایید. @almorsalaat
استاد علی فرحانی mantegh, amin astar abady.mp3
9.62M
🔊 💢مقیاس توزین علم منطق؛ ریشه اشکال امین استرآبادی 🔰استاد شیخ علی فرحانی 💠استاد در این صوت که اولین جلسه تدریس است به توضیحات کلیدی در باب علم منطق پرداختند. 💠 ایشان ضمن اشاره به سوال بدیهی یا نظری بودن منطق فعلی؛ در باب ریشه اشکال امین استرآبادی بیان می کنند که اساس اشکال او به مساله مقیاس توزین خود علم‌ منطق باز می گردد. 💠استاد در انتهاء به نقل از استاد شهید مطهری با بزرگ شمردن جایگاه کتاب شفا عامل برخی اشتباهات در این وادی را عدم فهم صحیح عبارات بوعلی بیان می کنند. ♨️♨️ استاد در این صوت تنها به بیان اشکال پرداخته و متعرض پاسخ آن نمی شوند! @almorsalaat
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰جلسه : فردا یکشنبه ۶مهر، ساعت: ۱۴ 🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم ✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت 📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد بلامانع است. ⬇️لینک دانلود جلسات گذشته 👇👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr @almorsalaat
المرسلات
#اطلاعیه ♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ار
✅پخش زنده ❄️جلسه تبیین هماهنگی امام و علامه به صورت از آدرس زیر پخش می شود. امروز ساعت 14 👇👇👇👇 https://rubika.ir/almorsalaat 📌استفاده از روبیکا برای مشترکین همراه اول و ایرانسل است. @almorsalaat
♨️نگاهی به کتاب الفائق 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat👇👇
negahi-be-ketabe-alfaegh.mp3
6.37M
🔉 ♨️نگاهی به کتاب الفائق 🔰استاد علی فرحانی 🔸استاد علی فرحانی در اولین جلسه تدریس کتاب الفائق، بیان کردند که این کتاب متن روان و بدون اغلاقی دارد و به خوبی برخی از مباحث اصولی ای که در سایر کتب، به طور مستقل به آن پرداخته نشده است، محل بحث قرار گرفته و عبارات خوبی در آن از سایر کتب جمع آوری شده است. 🔸نکته مهمی که در مطالعه این کتاب باید رعایت شود، این است که از آنجایی که این کتاب به صورت چند مقاله مجزا نوشته شده است و از طرفی علم اصول یک دستگاه به هم پیوسته است، این مقالات نباید نگاه آلی به مسائل را تقویت کند بلکه باید به عنوان تکمیل کننده مباحث سایر کتب خوانده شود و هر مسئله جای خود را در نظام استنباطی پیدا کند. 🔸ایشان دو نگاه اصالی و جزئی از دستگاه استنباطی را بر مسئله تطبیق کردند. و در ضمن مباحث نکاتی در مورد بحث و نسبت آن با علم اصول را بیان داشتند. 📌صوت کامل این جلسه 📌متن pdf کتاب الفائق @almorsalaat
🔉🔉 ♨️مجموعه جلسات تدریس کتاب شریف و ارزشمند اثر استاد شهید مطهری 🔰استاد: حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 🔸 این جلسات در سال تحصیلی جاری در مدرسه دارالهدی برای طلاب پایه اول، تدریس شده است. ⬇دانلود صوت جلسات👇👇 eitaa.com/shmotahari/85 @almorsalaat
08-hamahangi-99.7.6.mp3
14.35M
🔉 💢حرکت از نگاه دو عارف 🔰استاد علی فرحانی 🔸این صوت، هشتمین جلسه از مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است. استاد در این جلسه به بحث و نقش آن در پرداختند. 🔸از مهمترین نکات این جلسه، تبیین مسئله جسمانیه الحدوث بودن انسان است. استاد عباراتی از امام و علامه در تبیین این دیدگاه خصوصا در شرح آیه "انشاناه خلقا آخر" شرح کردند. @almorsalaat
🔉 💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست. 🔰استاد علی فرحانی 🔹برای ورود به فقه به یک دستگاه و نظام اجتهادی نیاز است و علم اصول متکفل طراحی این نظام استنباطی است. 🔹نظامات استنباطی و روشهای مختلف اجتهادی اصولیین و فقهای متاخر، عمدتا در شاکله کلی و بسیاری از اجزاء، همان دستگاه استنباطی شیخ و آخوند است. 🔹در این بین میتوان گفت که فقط نظام استنباطی محقق خوئی و امام خمینی، مستقل و کاملا متفاوت با دستگاه شیخ آخوند است. 🔹یکی از ادله استقلال دستگاه امام این است که از مهمترین مسائل علم اصول، مسئله حکم شناسی است و حکم شناسی، ۳رکن دارد. ۱-مراتب حکم ۲-تحلیل فاعلیت شارع ۳-تحلیل خطاب شرعی. حضرت امام در هر سه مورد دیدگاه ابتکاری منحصر به فرد دارد. ایشان مراتب حکم را دو مورد (انشاء و فعلیت (البته با معنایی متفاوت)) می دانند و فاعلیت شارع را بالقصد نمی دانند و خطابات شرعی را قانونی می دانند. 🔉🔉صوت بیانات استاد را در توضیح این مطلب بشنوید @almorsalaat 👇👇👇👇
chera-dastgahe-estenbati-emam-mostaghel-ast.mp3
6.22M
🔉 💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست. 🔰استاد علی فرحانی 📌تدریس ، جلسه اول، 99/7/5 🔉صوت کامل جلسه اول @almorsalaat
♨️غنی سازی روایات در دستگاه اجتهاد 🔰استاد: شیخ علی فرحانی 🔰مقرر: احسان چینی پرداز ❇️فرع فی مساله التیمم 📌صورت مساله : آیا ضرورتا باید تیمم آخر وقت صورت بگیرد؟ 1️⃣شهید اول 💠شهید اول می فرمایند که روایات مطلق و محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه باید تا آخر وقت صبر کرد و در ان موقع تیمم کرد. اما از طرفی چند روایت اندک هم دال بر امکان تیمم در همان ابتدا؛ وجود دارد. 🔹اما جمع بین این روایات به این صورت است: 💠به علت قوت روایات مطلق در باب وجوب توقف تا آخر وقت ، در صورتی که مکلف علم داشته باشد و یا حتی احتمال بعیدی بدهد که در ادامه به او آب برسد باید تا آخر وقت صبر کند. لذا فهمیده میشود که اندک روایاتی هم که در باب جواز شروع در همان ابتدا آمده است مربوط به زمانی است که یقین داشته باشد – حتی احتمال بعیدی هم در مقابلش نباشد – که اصلا تا آخر وقت آب به دستش نمی رسد در این صورت جائز است که در همان ابتدا تیمم کرده ونماز را بخواند. 💠اما باز هم از باب قوت و اطلاق آن روایات محکم که همه حالات اعم از اینکه یقین داشته باشد که آب به دست می آورد یا یقین نداشته باشد ؛ در درجه ای از استحکام و قوت است که کأن چند روایت اخیره نمی تواند نقش مخصص را برای آن ها بازی کند؛ لذا باید گفت: 💠مستحب است درحالتی که یقین هم دارد تا آخر وقت آبی به دست نمی آورد صبر کرده و در آخر وقت نماز را بخواند. 2️⃣شهید اول در ذکری و شهید ثانی شهید ثانی می فرمایند همانطور که شهید در ذکری و نیز سید مرتضی علم الهدی و شیخ طوسی ادعاء اجماع کرده اند ما قول دیگری داشته و قول مذکور از شهید اول را قبول نداریم. بلکه به همان روایات محکم مطلق فتوا می دهیم: « و الیکن التیمم فی آخر الوقت». 💠علت این مساله هم این است: روایات اندکی که شهید اول به خاطر آنها فتوا به استحباب در صورت علم به عدم وصول ماء دادند، نمی توانند مخصص روایات مطلق باشند به علت اینکه لسان آن روایات به گونه ای است که کأن شرائط خاصی بین امام و راوی وجود دارد ولو اینکه ما هم دقیقا ندانیم که این شرائط چه شرائطی بوده است و تنها خود امام و راوی از آن خبر داشته باشند؛ به این دلیل مخصص بودن این ادله برای ما اثبات نشده و به آنها فتوا نمی دهم. 3️⃣قول به جواز بدار مطلقا 💠یعنی چه یقین به وصول ماء باشد چه یقین به عدم وصول ماء باشد و چه هر حالت دیگری ، همین که در آن لحظه فاقد الماء شدیم می توانیم تیمم کنیم و نماز بخوانیم. این قول که نظر شیخ صدوق است قولی متروک بوده و هیچ قائل دیگری ندارد. 🔺اما در صورتی که آخر وقت شد و ما هم فاقد الماء بودیم در اینصورت تیمم کردیم اما در حین صلاه صدای آب آمد و متوجه شدیم که ماءحاصل شده است حکم تیمم و نماز چیست؟ 🔹مقدمه: 💠مساله زمان که ما آن را قید وجوب می دانیم در مساله مقدمات مفوته در اصول فقه می آید که البته بحثی دقیق است و نیاز به بررسی دقیق دارد لذا می توان تدقیق آن را در آنجا دنبال کرد. 💠اما مراد از اینکه زمان قید وجوب است: یعنی تا وقتی که زمان نرسد، واجب نمی شود. مثلا تا زمانی که زوال خورشید نرسد نماز ظهر واجب نمی شود. 💠از این مقدمه به خوبی معلوم می شود که اگر احد شروط عامه تکلیفیه قبل از رسیدن زمان واجب از دست برود ، مثلا قبل از اینکه زوال خورشید رخ دهد شخص فوت کند ، در اینصورت آن واجبی که در آینده زمانش می رسد بر او واجب نبوده و قضاءای هم بر گردن ورثه ندارد. 💠اما در صورتی که فرد وقت کافی برای نماز داشته است یعنی زمان واجب فرا رسیده و واجب به گردن مکلف آمده و بر او واجب شده است ، در اینصورت با وجود وقت کافی برای واجب آن را به تاخیر انداخته تا نهایتا احد شروط عامه تکلیفیه رافاقد شده است؛ در این صورت به خلاف مورد بالا ، قضاء داشته و در صورتی که فوت کند ورثه باید قضاء کنند. 🔹اما حالت سوم: 💠در صورتی که همین که صدای اذان را شنید در ابتدای وقت – نماز اول وقت – شروع به نماز کند اما در حین صلاه از دنیا برود – چه ابتدای نماز باشد چه انتهاء آن- با توجه به اینکه واجب یا موقت است یا موسع و در شریعت حالت سومی مصداق ندارد؛ حکمش از این قرار است: 💠تمام فقهاء اذعان دارند : اینکه می گوییم حینی که وقت نماز داخل شد نماز بر گردن مکلف می آید ، یک است. – ظاهری اصطلاح فقهی است – به معنای اینکه یک واجب معلق است. 💠تعلیق آن هم بر این است که ببنیم در صورتی که مکلف تا آخر انجام فعل صاحب شروط عامه تکلیفیه بود در آن صورت معلوم میشود که حقیقتا – در مقابل ظاهری – مکلف به انجام نماز بوده و الا در صورتی که مثلا در ابتدای وقت شروع کرده و در حین صلاه از دنیا رفته؛ اگر چه بر خود مکلف واجب بوده است که طبق ظاهری که از خود می دیده و علمی که به آینده خود نداشته به سوی انجام واجب برود ؛ اما در حین صلاه از دنیا برود در اینصورت منکشف میشود که وقتی را که در لوح محفوظ خداوند برای او در نظر گرفته کمتر از مقداری بوده تا بتواند نماز مذکور را بخواند پس تشریع چنین حکمی همان مصداق واجب موقت سوم است که البته استحاله داشته و شارع چنین تکلیفی نمی کند. 💠اما از این مقدمه به دست می آید: درتیمم هم بنابر هر مبنایی – چه قائل به جواز بدار باشیم چه نباشیم چه صبر کردن تا آخر وقت را مستحب بدانیم چه ندانیم -زمانی منکشف می شود که تیمم بر ما واجب بوده است که تا آخر وقت فاقد الماء باقی بمانیم. 💠لذا شهید ثانی که قائل است به عدم جواز بدار، پس وجوب تیمم را تنها و تنها در حالت فاقد الماء آن هم در آخر وقت می داند نه زمان دیگر. 💠بر این اساس ممکن است منکشف بشود تیمم واجب نشده بوده است و بنابر اینکه حکمی که به وجوب تیمم شده بود ظاهری بوده ، حال معلوم شد که تیمم باطل بوده و نماز هم باطل است. 🔹اما شهید می فرمایند: 💠اگر در حین صلاه صدای آب بیاید و ماء حاصل شود از باب قاعده اصولی که اقسام واجب موقت گفته شد: 💠در صورتی که بعد از نماز با تیمم، بتوانیم وضو بگیریم و نماز با وضو بخوانیم معلوم میشود که وجوب تیمم که یک حکم ظاهری بود زعمی بیش نبوده و حال منکشف شد که تیمم بر ما واجب نبوده و تیمم و نمازی که با آن خوانده شد باطل است. 💠اما در صورتی که بعد از نماز با تیمم نتوانیم وضو بگیریم و نماز بخوانیم به نحوی که وقت نماز اجازه چنین کاری ندهد اعم از اینکه اصلا وقت وضو گرفتن نباشد یا اینکه وقت خود وضو گرفتن باشد اما نتوانیم که با وضو نماز بخوانیم در این صورت منکشف می شود که حکم ظاهری وجوب تیمم باطنی هم بوده و تیمم و نماز با آن صحیح است. ❇️امکان ؛ امری مسلم 💠از همین توضیحات و فروعات معلوم شد که مساله تیمم یکی ازمسائل پیچیده فقه است که علاوه بر این فروع که در لمعه مطرح شده است فروعات بسیار بیشتری وجود دارد که در « تذکره» مرحوم علامه حلی به آنها پرداخته اند. 💠حال جالب این است که همه این مسائل که مطرح شد با تمام پیچیدگی ها تنها یک دلیل دارد آن هم آیه « فتیمموا صعیدا طیبا»! 💠دقیقتا به همان صورت که کل که یک کتاب مستقل فقهی است در حالی که 13 روایت دارد تنها 8 روایت آن قابل فتوا است؛ یعنی تنها با 8 روایت این کتاب فقهی شکل گرفته است. 🔹از این دست مطالب در فقه زیاد است باز هم : 💠مساله ای چون قاعده لا تنقض الیقین بالشک که یک جمله بیش نیست؛ از اصل تاملات فقهاء از این قاعده 400 صفحه مطلب به دست آمده است. 🔹و مثال های دیگر ...... 💠از تمام این موارد به خوبی می توان فهمید که اگر حتی بر روی یک یا دو روایت در باب تعلیم و تربیت – یا هر باب دیگری از علوم انسانی باشد – به صورت صحیح و درست تامل شود می تواند مانند این کتب فقهی در تولید علم کار را برای ما حل کند. 📛به طور مثال: آیا واقعا از روایت امیر المومنین علیه السلام : ؛ مطلب تولید نمی شود⁉️ ✅وظیفه امروز ما تولید علم است. یعنی امروز ما وظیفه داریم که حرف جدید بزنیم. البته از رد شدن نظراتمان هم نباید حراسی داشته باشیم زیرا این خاصیت نظرات جدید است که معمولا مقداری از آن در سیر تطور رد و اصلاح میشود! @almorsalaat
♨️اگر مردم احساس کنند که اختلافات در قشر روحانی برای دنیا و هوای نفس است، از شما روی میگردانند و شکست می خورید. 🔰امام خمینی (ره) ✅اگر در قشر روحانى خداى نخواسته مردم احساس كنند كه اين اختلافات براى دنياست- براى دين كه اختلافى در كار نيست، همه ما، همه ما يك دين داريم، يك قرآن داريم، اگر اختلافى پيدا بشود اختلاف روى اساس دنياست، شيطان است كه اختلاف مى‏ اندازد- اگر ساير مردم توجه كنند كه ملّاها روى هواهاى نفسانى با هم مختلف هستند، طلبه ‏ها روى هواهاى نفسانى با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمى ‏گردانند. [اگر] از شما رو برگرداندند، اسباب شكست شماست؛ شما شكست اسلام است. وظيفه شما سنگين است آقا! شما بايد با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت كنيد. شما هادى مردم هستيد. شما بايد چراغ باشيد. شما بايد نور باشيد. تهذيب كنيد نفوس خودتان را. حب دنيا را از نَفْسِتان بيرون كنيد، رأس كل خطيئه است. همه خطاها از حب دنياست، از حب شهرت است. اين حب را از دل خودتان بيرون كنيد، بميرانيد اين حب را؛ زنده بشويد به زندگانى اسلام: زندگانى الهى. شما الهى بشويد. وحدت پيدا بكنيد. صفتان را واحد كنيد. 📚صحیفه امام، ج۶ص۲۸۴ @almorsalaat
🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat 👇👇
استاد علی فرحانی chistie trakom znone.mp3
10.7M
🔊 🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری 📌آیا شیخ اجماع منقول و شهرت را قبول ندارد⁉️ 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت؛ با توصیف دو نحله فقهی در باب کیفیت تاثیر مباحث اصولی در فقه، مبنای شیخ در این مساله را بیان می کنند. 💠 ایشان در ادامه به توضیح چیستی تراکم ظنون از نگاه شیخ پرداخته و به خوبی منقح می کنند که مختار شیخ عدم حجیت اجماع و شهرت نیست. 🔸در تفصیل مبانی شیخ، به مبحث اجماع منقول رسائل مراجعه فرمایید. @almorsalaat
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی 🌐به حول و قوه الهی دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 همچنین های دروس ایشان، در کانال زیر بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
👆👇 🔸والله من با افکار اقای فرحانی دوباره شوق و ذوق درس و بحث درونم شکل گرفت ...چون همیشه پیش خودم میپرسیدم که اخر حوزه چی میشه حالا سطح ۴ هم تموم. ولی با گوش دادن اصوات اقای فرحانی جوابم رو گرفتم. خدا میدونه همیشه برای ایشون دعا میکنم. 📌پ.ن: خدا رو شاکریم که نشر بیانات و اندیشه های استاد، برای شما مفید بوده است. شما مخاطبین ارجمند هم می توانید، صوت های استاد را در موضوع ، و از لینک زیر دانلود کنید و بشنوید و به کار ببندید. انشالله. http://eitaa.com/palmorsalaat/17 @almorsalaat
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ‼️در مراجعه به و تسریع نشود/ باید نسبت به ادله نقلی فحص و یأس اتفاق بیفتد. 🔰استاد علی فرحانی 🌐در کتاب الفائق، در مقدمه بحث سیره آمده است: « إن الاصحاب مع أنهم استدلّوا بالسیره فی کثیر من الموارد لکنّهم لکنهم لم ینقحوها علی حد تنقیحهم لسائر الابحاث ... مع کثره الاحتیاج الی الاستدلال بها ... فی المباحث الاصولیّه و فقهیه لا سیّما جمله من الفروع المستحدثه التی تصدّی فقه المعاصر لعلاجها» 🌐استاد در تدریس این کتاب (6مهر) پس از توضیح این عبارت، به یک آسیب احتمالی در مباحث و موضوعات اشاره کردند و فرمودند: که نباید به دلیل نبود عنوان مستقل برای مورد موضوعات جدید در کتب روایی، تعجیل کرده و به سراغ عقل و سیره عقلا برویم. بلکه باید فحص و یأس نسبت به ادله نقلی اتفاق بیفتد و غالب مسائل را با همین ادله نقلی میتوان پاسخ گفت. البته به شرط رعایت قوانین اجتهاد که همان با رعایت عنصر زمان و مکان است. 📌فیلم کامل این جلسه را از کانال المرسلات در ببینید. @almorsalaat