#معرفی_مقاله
📝تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا (س)
🔰حجت الاسلام سید علی حسین پور
@almorsalaat 👇👇
4_9.pdf
457.9K
#معرفی_مقاله
📝تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا (س)
🔰حجت الاسلام سید علی حسین پور
#اهل_بیت #تاریخ
@almorsalaat
المرسلات
#معرفی_مقاله 📝تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا (س) 🔰حجت الاسلام سید علی حسین پور #اهل
این مقاله، یکی از بهترین مقالات در زمینه بررسی حوادث مابین رحلت حضرت رسول ص تا شهادت حضرت زهرا س است و در زمان انتشار، تحسین اساتید تاریخ را برانگیخت.
نویسنده این مقاله، حجت الاسلام حسین پور، استاد و پژوهشگر تاریخ و از دست اندرکاران کتاب "مقتل جامع سیدالشهدا ع" هستند.
@almorsalaat
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم سخنرانی استاد علی فرحانی در محفل آغازین علوم انسانی المرسلات
🔰تأثیر سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در عینیت بخشی به تمدن شیعی
📱پخش زنده از صفحه اینستاگرام المرسلات
🔻برای مشاهده با کیفیت بیشتر می توانید به کانال المرسلات در آپارات مراجعه کنید:
🌐 https://www.aparat.com/v/WpjQC
#محفل
#سخنرانی
#فیلم
#تمدن_اسلامی
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
tabyine-naghshe-tamaddone-eslaami-dar-dorane-emam-reza.mp3
16.32M
🔉صوت سخنرانی استاد علی فرحانی در محفل آغازین علوم انسانی المرسلات
🔰تأثیر سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در عینیت بخشی به تمدن شیعی
📱پخش زنده از صفحه اینستاگرام المرسلات
🔻لینک مشاهده فیلم جلسه:
🌐 https://eitaa.com/ensani_almorsalaat/29
#محفل
#سخنرانی
#صوت
#تمدن_اسلامی
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
المرسلات
🎥 فیلم سخنرانی استاد علی فرحانی در محفل آغازین علوم انسانی المرسلات 🔰تأثیر سیره علمی و عملی امام رض
#گزارش
در این جلسه تبیین شد که در سیره انسان 250ساله چهار دوره (دوره حضرت امیرع، دوره امام باقرع، دوره امام صادق ع و دوره علی بن موسی الرضا) بسط و نشر علم اتفاق افتاده است.
اما سوال این است که چرا فقط حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، ملقب و منسوب به «عالم آل محمدص» شده اند؟
برخی از بزرگان وجه این عنوان را، نشر و ترویج باطن دین و برخی دیگر وجه آن را مناظرات حضرت، دانسته اند.
استاد تبیین می کنند که این دو وجه، در عین صحت و درستی اما نمی تواند همه مطلب را پوشش دهد.
سپس تبیین می کنند که وجه صحیح این عنوان برای حضرت رضاع، این است که ایشان در سیره علمی و عملی خود، نقشه عینی تمدن اسلامی و نگاه حداکثری به دین را تبیین می کنند.
نکته ای که در ضمن بحث متذکر می شوند این است که تمدن اسلامی ای که قبل از ظهور محقق می شود با تمدن اسلامی ای که پس از ظهور محقق می شود، متفاوت است. و از همین جا نقد دیدگاه حجتیه، معلوم می شود.
در ضمن بحث نکات مهمی از سیره اهل بیت و شاگردان ایشان بیان می شود.
حتما بشنوید و سوالات خود را برای ما @ebrahimi845 ارسال کنید.
🔰محسن ابراهیمی
@almorsalaat
#شهید_مدافع_دین
💠عرضه مفاهیم حقیقی دینی در بستهبندیهای متناسب روز
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۹/۲/۱۵
♨️در زمینهی پاسخ به سؤالهای گوناگونی که در آن دوره ذهن جوانهای ما را به خود مشغول کرده بود، شهید مطهری مثل برخی از مدعیان روشنفکری دینی نبود که مطالب اجنبىِ از منطق دین و محتوای دین را با لعاب دینی و قالب دینی عرضه کند؛ بلکه درست نقطهی مقابل، مفاهیم حقیقی دینی را در بستهبندیهای متناسب روز و متناسب با سؤال و نیاز و استفهام مخاطبین عرضه میکرد.
#اندیشه_مطهر #اجتهاد
@almorsalaat
🌀از صمت تا بالاتر از بهشت ....
⁉️قال یا رب! ما اول العباده؟
✅قال یا احمد! اول العباده #الصمت و #الصوم.
📚کتاب سرالاسراء، آیت الله پهلوانی، ج۳
📌پ.ن: این بخش از حدیث معراج، از زیباترین متون اسلامی است. خوبه که هر از مدتی چنین متونی رو مرور کنیم.
#اخلاق_و_عرفان #روایت
@almorsalaat
استاد علی فرحانی Mola mohsen faze kashani.mp3
10.47M
🔊 #کتب_حدیثی
🔰ملا محسن فیض و کتاب وافی
🔰مستدرک الوسائل و وسائل الشیعه
📌استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت به جامعیت ملا محسن فیض در علوم مختلف و ذوالفنون بودن ایشان در علوم مختلفی چون عرفان نظری و فلسفه مشاء و علم حدیث ... پرداخته و بیان می دارند:
💠 کتاب وافی عدل وسایل الشیعه است بلکه گاهی عمیق تر و دقیق تر از وسائل است. ارزش این کتاب در ابوابی مانند صید و ذباحه بیشتر منکشف میشود.
💠 در آخر هم استاد به ویژگی و جایگاه کتاب مستدرک پرداخته و نسبت آن با وسائل الشیعه و غرض از تالیف و جایگاه این کتاب را تبیین می کنند.
♨️ استاد در این صوت نکات جالب و شنیدنی در مورد روایات #دعائم_الاسلام و کتاب #جامع_الاحادیث می فرمایند که واقعا شنیدنی است.
#حدیث #ملا_محسن_فیض #وافی #وسائل_الشیعه #مستدرک_الوسائل
@almorsalaat
1.37M
#مشاوره_مجازی
♨️ چند نکته در مورد #تقریرنویسی
🔰محسن ابراهیمی
💠معنای صحیح و جایگاه تقریر
💠تقریر نویسی یک مهارت است که باید با تمرین و خودشناسی به آن رسید
💠در فهم هر بحث باید پله های قبل را در ذهن داشت.
⁉️ #سوال: برادر عزیز میخواستم مشورتی از شما بگیرم راجع به نحوه جمع کردن بین «تقریر نویسی» و «دقت به درس» و «بهره وری مناسب از زمان» سال اول درس خارجم هست و درس آیت الله فرحانی رو پیگیری میکنم. منتها به مشکلی برخوردم و اون اینکه از طرفی نوشتن تقریر به جهت مصاحبه خارج و .... ضروری هست.. از طرفی هم اگر بخواهم همزمان با درس، تقریر بنویسم هم عقب میمانم و شدنی نیست هم اینکه حواسم متوجه نوشتن میشود و تمرکزم از بین میره.... اگر هم بخواهم یکبار فقط درس رو آنلاین گوش بدم و بعدا یه بار دیگه با سرعت پایین تر گوش کنم و بنویسم اینطور هم وقت زیادی گرفته میشه..... خلاصه اینکه تجربتون رو تو این زمینه در اختیارم بذارید..ممنونم.
✅پاسخ این سوال را در این صوت #بشنوید
#مشاوره_مجازی #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
💠 هنر اسلامی و وظیفه هنرمند انقلابی
🔰پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان 67.06.30
🔅خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ، سرمايه زوال ناپذير آن گونه هنرى است كه بايد، به تناسب عظمت و زيبايى انقلاب اسلامى، هميشه مشام جان زيبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر كند.
🔅تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- عليهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگانِ تاريخِ تلخ و شرم آور محروميتها باشد.
🔅هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه دارى مدرن و كمونيسم خون آشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بى درد، و در يك كلمه «اسلام آمريكايى» باشد.
🔅هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است.
🔅هنر در عرفان اسلامى ترسيمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است.
🔅هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالوصفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى برند.
🔅تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان آمريكا و شوروى، را بياموزد.
🔅هنرمندان ما تنها زمانى مى توانند بى دغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيده اند.
🔅و هنرمندان ما در جبهه هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بى درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند.
📚 صحيفه امام، ج21، ص: 146
#انقلاب_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید: سلسله جلسات #خلافت_جمعی_انسان
👈قسمت ششم
🔰استاد علی فرحانی
🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است.
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
#اهل_بیت #عید_غدیر
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚پله پله تا ملاقات خدا
👈درباره زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی
🔰دکتر عبدالحسین زرین کوب
@almorsalaat👇👇
پله پله تا ملاقات خدا.pdf
4.35M
#معرفی_کتاب
📚پله پله تا ملاقات خدا
👈درباره زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی
🔰دکتر عبدالحسین زرین کوب
#کتابخانه_مجازی #عرفان #زندگینامه
@almorsalaat
#یادداشت #مشاوره_مجازی
💢راه صحیح تفسیر قرآن کریم
🔰نویسنده: حجت الإسلام عباس افروزی (@A_Afrouzi133)
🌀موضوع این یادداشت مشاوره دادن یکی از مشاورین محترم کانال حجت الإسلام عباس افروزی است به یکی از موسسات فرهنگی قرآنی درمورد شیوۀ صحیح تفسیر قرآن کریم.
🔆 درمورد رویکرد موسسه -با عضّ نظر از برنامه های تان- اگر موسسه را موسسه فرهنگی قرآنی دانسته و دغدغۀ اصلی تان را یادگیری تفسیر قرآن کریم قرار داده اید، لازم است که چارت برنامه هایتان را یک بازنگری اساسی بکنید.
🔹 چراکه قرآن کریم مجموعه الفاظی است که از جانب خداود متعال نازل شده و در نهایت به دست ما رسیده است. لذا رسیدن به معانی و معارف قرآن تنها از کانال همین الفاظ میسر خواهد بود.
👌بنابراین به هیچ وجه نمی توان تصور کرد که به معارف قرآنی و تفسیر آن دست یافت مگر اینکه راه صحیح فهم و درک مراد متلکم از طریق الفاظ را به خوبی یادگرفته باشیم. یعنی با یک زبان شناسی قوی بتوانیم قواعد عقلائی حاکم بر الفاظ را یاد گرفته و مراحل ظریف و دقیق کشف مراد متکلم را بر الفاظ پیاده کنیم.
🔻و الا اگر بخواهیم الفاظ قرآن را صرفا با قواعد ادبیات عرب (نحو و صرف و بلاغت) _که غیر از زبان شناسی عقلایی است_ و ضمیمه کردن قرائن عقلی فلسفی معنا کنیم، هیچ گاه به مقصود اصلی متکلم دست نخواهیم یافت.
📗 به بیانی دقیق تر: در تعامل با الفاظ دو نوع تعامل وجود دارد که تنها نوع دوم صحیح می باشد.
🔹 نوع اول به این شکل است که انسان با عینک و دید و نگرش خاصی که از علوم یاد گرفته (اعم از فلسفه، کلام، عرفان و علوم تجربی ...) بخواهد کلام را معنا و تحلیل کند. یعنی معانی پیشفرضی که در ذهن خود دارد را به زور بر آن لفظ تحمیل کرده و جا سازی کند. چنین تعاملی قطعا اشتباه بوده و مراد اصلی متلکم را به دست مخاطب نخواهد داد.
🔹 تعامل نوع دوم این است که انسان ابتدا مطالبی را که از علوم مختلف یاد گرفته کنار گذاشته و به گوشۀ ذهن بسپارد بعد بدون نگرش و عینک و دیدگاه خاصی گوش جان به الفاظ بسپارد و ببیند متکلم چه معنایی را از آنها اراده کرده است. تنها در این صورت است که ما می توانیم بگوییم چیزی را بر الفاظ تحمیل نکرده ایم بلکه مشتاقانه در کنج خلوت دل نشسته و منتظر مانده ایم تا خود الفاظ به زبان آمده و مراد متکلم را بازگو کنند.
⛔️ تعامل نوع اول همان تعاملی است که طی قرن ها باب تأویل و تصرف و معانی عجیب غریب را در قرآن کریم باز کرد. چراکه که هر کس متناسب با دیدگاه و نگرش خودش قرآن را تفسیر می کرده است. بدترین دوره اش در عصر اخیر بوده که برخی دانشمندان بلاد اسلامی اعم از مصر و عربستان و ایران و ... با دیدی ماتریالیست و تجربه گرا دست به تفسیر قرآن زده و آیات الهی را به معانی و مصادیق مادی معنا می کردند!
#راه_صحیح_تفسیر_قرآن #اهمیت_علم_اصول #واحد_مشاوران_المرسلات
@almorsalaat
ebdaate-allame-dar-masale-nafs@almorsalat.mp3
7.43M
💠ابداعات علامه در مسئله نفس
🔰استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت به برخی از دیدگاه ها و ابتکارات علامه طباطبایی در مسئله نفس بر اساس کتاب نهایه الحکمه اشاره می کنند.
#فلسفه #در_محضر_علامه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
♨️مراقبت از خود، وسیله پرهیز از انحراف
👈انحراف یا از ناحیهی سستی و ضعف در پایهها و مبانی #عقیدتی به انسان روی می آورد، یا از ناحیهی #شهوات
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۷/۱۷
🔹گمان مصونیت از انحراف را مطلقاً در خودمان نباید راه بدهیم؛ یعنی هیچکس نباید بگوید وضع ما که روشن است و مثلاً در خط صحیح و در خط دین و خدا داریم حرکت میکنیم و منحرف نمیشویم؛ نه، چنین چیزی نیست. امکان لغزش و انحراف از خط مستقیم برای همه هست و همه هم وسیلهی اجتناب از این انحراف را دارند؛ یعنی اینطور نیست که یک سرنوشت قطعی و حتمی وجود داشته باشد تا ما بگوییم هر کس در این راه حرکت میکند، ناگزیر باید لغزش پیدا کند؛ نه، انسان میتواند بدون لغزش و انحراف راه را ادامه دهد. اما مصونیت از انحراف هم تضمینی نیست که انسان بگوید ما که دیگر منحرف نمیشویم؛ بنابراین خاطر جمع سر را روی بالش نرمی بگذارد و از حال خودش غافل شود. هیچکدام از این دو طرف قضیه نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.
🔹وسیلهی عدم انحراف و پرهیز از انحراف چیست؟ مراقبت از خود. باید مراقب بود. اگر از خود مراقبت کنیم، منحرف نمیشویم. اگر از خود مراقبت نکنیم، یا از ناحیهی سستی و ضعف در پایهها و مبانی عقیدتی انحراف به انسان روی می آورد، یا از ناحیهی شهوات به انسان روی می آورد. حتّی کسانی که پایهها و مبانی اعتقادی آنها محکم است، شهوات نفسانی بر نگاه و بینش عقلىِ درست و عمیق نسبت به خط و راه و هدف غلبه می یابد و انسان را منحرف میکند؛ که ما مواردش را دیدیم.
🔹در این خصوص چند آیه در قرآن هست، اما این آیه که در مورد قضیهی اُحد است، خیلی انسان را تکان میدهد. میفرماید: «انّ الذین تولّوا منکم یوم التقی الجمعان انّما استزلّهم الشیطان ببعض ما کسبوا»؛ یعنی کسانیکه در ماجرای اُحد دچار آن لغزش خسارت بار شدند و از میدان جنگ رو برگرداندند و این همه خسارت بر نیروی نورستهی اسلام و حکومت اسلامی وارد شد، علتش «ببعض ما کسبوا» بود؛ کارهایی بود که قبلاً سرِ خود آورده بودند. دل دادن به شهوات و هواهای نفسانی اثرش را اینطور جاها ظاهر میکند. آیهی شریفهی دیگر میفرماید: به اینها گفته شد انفاق کنید، ولی به تعهد خود عمل نکردند؛ لذا نفاق بر قلب آنها مسلط شد؛ «فاعقبهم نفاقا فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما اخلفوا اللَّه ما وعدوه»؛ یعنی وقتی انسان نسبت به تعهدی که با خدای خود دارد، بی توجهی نشان داد و خلف وعده کرد، نفاق بر قلب او مسلط میشود. بنابراین اگر ما بی توجهی کنیم و تن به شهوات و هویها بسپاریم، ایمان مغلوب و عقل مغلوب میشود و هوی و هوس غالب؛ باز هم همان انحرافی که از آن میترسیدیم، ممکن است پیش بیاید.
🔹بنابراین در همهی حالات انسان باید این گمان را داشته باشد که ممکن است لغزش پیدا کند. هیچکس خودش را از این خطر دور نداند. یک نمونهی این قضیه «بَلعم باعورا» است؛ «و اتل علیهم نبأ الذی آتیناه آیاتنا» تا آخر.
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@almorsalaat
33.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #روش_شناسی_اجتهاد
♨️نگاهی به روش شناسی اجتهاد امام خمینی (ره)
🔰استاد علی فرحانی
🔸مراد از روش شناسی
🔸جای خالی روش شناسی در مباحث حوزوی
🔸حضرت امام در مباحث فقهی (به جای اقوال فقها) از متن روایات آغاز می کنند.
🔸حضرت امام در ابتدای بحث به #منبع_یابی برای آن مسئله می پردازند و منبع یابی روش خاص به خود را دارد.
📌درس لاضرر، دوشنبه ۹۹/۷/۲۸
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #در_مدرسه_امام_خمینی #اصول #فقه
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🔰 خطابه تاثیر گذار شهید مطهری در باب تمدن جدید و آسایش معنوی بشر...
⭕️ وای به روزی که اگر شما بگردی در میان بشر یک #وجدان پیدا نکنید!!
⭕️ وای به روزی که بگردی و یک #علامه_طباطبایی پیدا نکنی!
⭕️ وای به روزی که بگردی و یک میرزا محمد تقی شیرازی پیدا نکنی!
@bineshemotahare_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
المرسلات
#ببینید 🔰 خطابه تاثیر گذار شهید مطهری در باب تمدن جدید و آسایش معنوی بشر... ⭕️ وای به روزی که اگر
فوق العاده زیباست.👆👆
به نوبه خودم از جناب آقای قیلاوی مسئول موسسه بینش مطهر قم، جهت نشر معارف شهید مطهری، کمال تشکر را دارم.
محسن ابراهیمی
@almorsalaat
#مکتب_امام_خمینی
#مناهج_الوصول
از مسائل مبنایی و بنیادی در علم اصول، یکی مسئله #مراتب_حکم و دیگری تحلیل #خطاب_شرعی است. حضرت امام (ره) در هر دو مسئله نگاهی مستقل و متفاوت از سایر اصولیین دارند.
در جلسه امروز چهارشنبه تدریس مناهج الوصول استاد علی فرحانی، در ضمن نقد و بررسی مسئله #دور در اخذ #قصد_امر در بحث تعبدی و توصلی، به مناسبت بحث دیدگاه #محقق_نائینی در مراتب حکم و خطاب شرعی و تلفیق این دو مسئله در نگاه ایشان بیان شد و نقد این نگاه از نظر امام خمینی و بخش هایی از دیدگاه امام خمینی (ره) تبیین شد.
جلسه مهمی در فهم نظر حضرت امام (ره) بود. صوت این جلسه در کانال @majazi_almorsalaat بارگذاری می شود.
🔰محسن ابراهیمی
@almorsalaat