eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
555 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| الّا البَکّائون 🔸درباره گریه های حضرت یحیی(ع) 🔸فلسفه و عرفان باید به عمل منجر شود 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده درس نهایه الحکمه، 1396، مدرسه فیضیه، مدرس حضرت معصومه (س) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀جهت ارتباط با اساتید و دریافت علمی و تحصیلی از ایشان می توانید به آیدی اساتید محترم در ایتا پیام دهید. 🔰استاد سید محمد هاشمی 👉eitaa.com/smhashemi128 🔰استاد محمد مهدی ستوده 👉eitaa.com/m_m_sotude 🔰استاد محمد مهدی مقدسی 👉eitaa.com/m_mahdi1384 🔰استاد محسن ابراهیمی 👉eitaa.com/ebrahimi845 🔰استاد سید مجتبی امین جواهری 👉eitaa.com/smojtabaamin 🔰استاد سید محمد فاطمی 👉eitaa.com/fatemi1295 🔰استاد حامد سامی 👉eitaa.com/h_sami84 🔰استاد احمد هروی 👉eitaa.com/chashmberah255 🔰استاد علی امیری 👉eitaa.com/Ali_Amiri0731 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📚 : رساله نور وحدت 🔹رساله نور وحدت که متعلق به عارف بالله خواجه حوراء مغربی است، یکی از رساله های ارزشمند در موضوع عرفان عملی است که مورد عنایت ویژه علامه طباطبایی بوده است و ایشان این رساله را برای برخی از شاگردان خود همچون آیت الله شیخ علی پهلوانی تدریس کرده اند. 🔹در این کتاب، این رساله به همراه تعلیقات و شرح هایی از علامه طباطبایی، آیت الله پهلوانی و آیت الله سید عبدالله جعفری، منتشر شده است. 🔹در پشت جلد این کتاب، مطلب مهم و قابل توجهی درباره اهمیت مراقبه و توجه به وحدت و انجام اعمال شرعی، از علامه طباطبایی به نقل از آیت الله پهلوانی ذکر شده است. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
raveshe-khandane-rasael-v-makaseb-dar-masire-ejtehad.mp3
3.37M
💠| روش صحيح خواندن رسائل و مکاسب در مسیر اجتهاد 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خلاصه داستان عطار و سفر پرندگان به سوی سیمرغ 🎙علامه حسن زاده آملی 🔰کانال رادیو توحید 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از مکتب امام
📝روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا ▫️این مقاله برای اولین بار در سال 1356 به قلم رهبر معظم انقلاب، نگاشته و در کتاب دیدگاه توحیدی به همراه چند مقاله دیگر منتشر شد. ♨️در این مقاله آمده است که: « راهی تازه در برابر است که اگرچه به تحلیلی ذهنی و نظری تکیه دارد، ولی مقصود از طرح آن، ارائه ای دیگر است برای عمل کردن و » ▫️در ، با محوریت این مقاله به تبیین و امتداد این اندیشه، در نظام فکری رهبر انقلاب، با بهره گیری سایر آثار رهبری و استفاده از اساتید برجسته حوزوی خواهیم پرداخت. 🔰با گفتمان توحید همراه شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
rahkari-mohem-jahat-taghviate-hesse-darskhandan.mp3
735.2K
🌀| راهکاری مهم جهت تقویت حس درس خواندن ✅پایان هر روز، میزان ساعت مطالعه و فعالیت علمی خود را یادداشت کنید. 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣#اطلاعیه|سلسله درس گفتارهای نظام‌های اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ نظام اصولی امام خمین
🌀امروز برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح (location) 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 📡پخش زنده از اینستاگرام👇 instagram/almorsalat @almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه نظام روابط اجتماعی استاد علی فرحانی چهارشنبه ۰۰/۱۰/۲۹ موسسه مفتاح @almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) استاد علی فرحانی چهارشنبه ۰۰/۱۰/۲۹ موسسه مفتاح @almorsalaat
المرسلات
#لقاءالله (9)| إلهى و سيّدى! عقد حبّك على قلبى فلست أصبر أو أراك! ▫️و در «علل الشّرائع» روايت كرده
(۱۰)| غالبا مؤمنين به‏ تدريج به مقام عالى توبه نائل شده ‏اند/توبه هم مثل ساير مقامات دين، مراتب دارد. ♨️خلاصه؛ اگر توبه صحيح، سهل است؛ توبه ناقص هم نباشد؛ يك ذرّه ‏اى از خير، يك كلمه خير، يك تسبيح و يك حمد و يك تهليل هم، البته فعلش مفيد و تركش ضرر است. هر خاطرى كه انسان را دلالت نمايد بر ترك اين خير جزئى، قطعا از شيطان است و قطعا شيطان خير انسان را نمى ‏گويد. گاه است اين يك كلمه خير سبب بشود به نجات كلّى انسان، به اين ميزان كه در اين «خير جزئى» قطعا اثرى و نورى هست؛ گاه همين نور سبب مى ‏شود در يك موردى، به توفيق خير ديگر و آن هم نورى دارد و آن هم به توفيق ديگر [منجر مى‏ شود]- هلمّ جرّا- انسان را به عالم نور مى ‏رساند. اين [قاعده‏] كلّى- ابدا- جاى انكار نيست و غالبا مؤمنين به‏ تدريج به مقام عالى توبه نائل شده ‏اند. اين است كه توبه هم مثل ساير مقامات دين، مراتب دارد. 📚میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، لقاءالله 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
manzoor-az-inke-dastgahe-emam-montej-ast.mp3
1.7M
♦️| مقصود از اینکه می گوییم دستگاه استنباطی امام (ره) است، چیست؟ 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📝| مساله تعبدی و توصلی در نگاه شیخ انصاری(ره) ◽️اصولیین در تقسیم واجب به تعبدی و توصلی، بعد از بیان معانی تعبدی میفرمایند محل بحث در جایی است که تعبدی مقابلی به نام توصلی داشته باشد و آن تعبدی به معنای ما لا یسقط امرها بمجرد اتیان بها است. ◽️ اشکال اساسی این است که امکان بیان قصد امتثال امر توسط شارع وجود ندارد پس در دوران بین تعبدی و توصلی نمی توان با اطلاق، توصلیت را نتیجه گرفت. ◽️اگرچه تقریرات متعددی از این اشکال وجود دارد اما مرحوم مظفر در تقریر این اشکال می فرمایند از میان انحاء قصد قربت، اجماعا قصد امتثال امر شرط عبادیت عبادت است و تحقق این شرط متوقف بر امر است در حالی که تحقق امر هم متفرع بر تحقق موضوع حکم و قصد امر میباشد به این شکل دور پیش می آید. ◽️مرحوم مظفر راه حل اشکال دور را شاه بیت فکری محقق نائینی یعنی اطلاق مقامی و متمم جعل می داند. ایشان می فرماید مولا ابتدا در یک خطاب اصل واجب را بیان کرده بعد در خطاب دیگری شرطیت قصد امتثال امر را بیان می کند. این اطلاق هم بر مدار غرض مولا است و باید کل فقه فحص شود تا اگر این خطاب ثانی وجود نداشت توصلیت نتیجه شود. ◽️اما باید گفت اطلاق مقامی نه تنها ابتکار محقق نائینی نیست بلکه تمسک به آن یک انحراف جدی است زیرا هیچ‌گاه در فقه چنین خطاب ثانی وجود ندارد پس نتیجه آن توصلی شدن تمام تعبدیات می باشد لذا آخوند راه حل اطلاق مقامی را پیشنهاد می کند و البته آن را اشتباه می داند. ◽️مرحوم آخوند با التفات به همین مطلب قصد امتثال امر را شرط عقلی طاعت دانست. ایشان می فرماید قصد قربت دخالت در غرض مولا دارد نه در امر؛ دخالت اش دخالت واقعی است نه جعلی. اساسا قصد قربت در ضمن اجزاء و شرائط امر نیست به همین خاطر هم هیچ گاه شارع ان را بیان نمی کند و به نقل نمی اید. ◽️شیخ هم در تنبیه دوم شبهات وجوبیه آنجا که به تحقیق رجحان احتیاط در دوران بین وجوب و غیر استحباب می پردازد، می فرماید بدیهی است که در فقه فقهاء بدون اینکه لزوما احراز محبوبیت قطعی یا احراز امر شارع بکنند قصد قربت را صحیح و عبادت را امتثال شده می دانند این یعنی قصد امتثال امر در عداد اجزاء و شرائط نمیباشد. ◽️شیخ ملاک تحقق قصد قربت را چنین می داند که اولا نهی ای از جانب شارع نباشد ثانیا مأخذ و دلیلی- چه لبی و چه لفظی- بر مطلوبیت آن عند المولی باشد ولو اینکه این دلیل غیر معتبر باشد‌. لذا در دوران بین وجوب و غیر استحباب هم که نه وجود امر و نه وجود ملاک الامر احراز شده باز امکان احتیاط وجود دارد. ◽️حقیقت این است همانطور که رضوان الله علیه می فرمایند تفکیک بین تعبدی و توصلی در فقه با صورت میگیرد. هر کجای فقه قصد امتثال امر شرط باشد اجماع بر آن وجود دارد و الا توصلی است. ◽️لذا اولا در فقه هیچ گاه شک در توصلیت و تعبدیت نداریم. ثانیا در فقه هیچ شکی نیست که توصلیات را می توان با قصد قربت به صورت قربیّ اتیان کرد. این یعنی هم اشکال دور و هم راه حل محقق نائینی تنها و تنها ناشی از جدایی از متن فقه است. ◽️مرحوم شیخ اعتقاد راسخ دارند که اساسا علم اصول باید فقه محور باشد نه کلام محور. علم اصول علمی آلی برای رسیدن به غایت استنباط است لذا است که مهمترین مساله در نگاه شیخ هم در رسائل و هم در مکاسب، و فضای آن است. ◽️اما طرح مباحث انتزاعی و کلام محور؛ همچون در علم اصول توسط مرحوم آخوند شروع شد و توسط اصولیین بعد از ایشان به کمال واقعی خود رسید و در این فضا بود که تمرکز بر مصالح و مفاسد واقعیه زیاد شد و یک نگاه ثبوت محور در علم اصول به وجود آمد که البته ثمره آن دور شدن اصول از فقه است. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
♦️جلسه تدریس فقه نظام روابط اجتماعی و تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)/ استاد علی فرحانی 🔹چهارشنبه ۰۰/۱۰/۲۹ موسسه مفتاح 🔉صوت جلسات در کانال مدرسه مجازی بارگذاری شد👇👇 eitaa.com/majazi_almorsalaat ⬇️صوت جلسات سال گذشته فقه نظام روابط اجتماعی👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/fegh-ravabet-ejtemaee-meftah-99/ ⬇️صوت جلسات سال گذشته تدریس تعادل و تراجیح👇👇 https://b2n.ir/ta-v-ta @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امروز وظیفه این است که امید به آینده را در دلها تقویت کنیم. 🎙رهبر معظم انقلاب ۰۰/۱۰/۱۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐همیشه انسان باید حالش حال مراقبه باشد/ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ بَصير 🔰 شهید مطهری ✅برخي افراد که چند روز قبل از فوت مرحوم آقاي بروجردي (رضوان اللَّه عليه) خدمت ايشان بودند گفتند: خيلي ايشان را ناراحت ديديم و ايشان گفتند که خلاصه عمر ما گذشت و ما رفتيم و نتوانستيم خيري براي خودمان پيش بفرستيم، عملي انجام بدهيم. يکي از کساني که آنجا نشسته بود، گفت: آقا، شما ديگر چرا؟! ما بدبختها بايد اين حرفها را بزنيم، شما الحمدللَّه اين همه آثار خير از خودتان باقي گذاشتيد، اين همه شاگرد تربيت کرديد، اين همه آثار کتبي از خودتان به يادگار گذاشتيد، مسجدِ به اين عظمت ساختيد، مدرسه‌ها ساختيد. وقتي اين را گفت، ايشان يک جمله فرمود که حديث است: خَلِّصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ بَصيرٌ. چه مي‌گويي؟! عمل را بايد خالص انجام داد. نقّادِ آگاهِ آگاهي آنجا هست. تو خيال کرده‌اي اينها که در منطق مردم به اين شکل هست، حتماً در پيشگاه الهي هم همين جور است؟!.انَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلونَ. ✅اينجاست که علماي اخلاق اسلامي با الهام از اين آيه مسئله‌اي را مطرح مي‌کنند که مي‌گويند امّ المسائل اخلاق است، مادر همه مسائل اخلاقي است و آن « » است. مراقبه يعني با خود معامله يک شريکي را بکن که به او اطمينان نداري و هميشه بايد مواظبش باشي، مثل يک بازرسي که در اداره است؛ يعني خودت را به منزله يک اداره تلقي کن و خودت را به منزله بازرس اين اداره [تلقي نما] که تمام جزئيات را بايد بازرسي و مراقبت کني. مراقبه چيزي است که هميشه بايد همراه انسان باشد، يعني هميشه انسان بايد حالش حال مراقبه باشد. 📚تعلیم و تربیت در اسلام ص۲۴۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
agar-jahannam-raftan-vajeb-ast-man-behel-kefaye-mojood-ast.mp3
2.23M
🔊| اگر جنهم رفتن واجب است، من به الکفایة موجود است! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت با استفاده از نامه جالبی که آقا سید احمد کربلائی به شیخ محمد تقی شیرازی نوشتند، تاکید می کنند که گاها انسان به بهانه انجام تکلیف در دام نفس اماره می افتد. توجه به این مطلب در سیره کثیری از عرفاء وجود دارد. حتما ! 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
 💠برای فهم معارف دین لازم است/ برای رسیدن به اجتهاد، درس‌خواندن را جدی بگیرید. 🌟یک نکته راجع به «درس خواندن» عرض میکنم: درس را جدّی بگیرید؛ درس فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشی‌اش مربوط به عقل است، بخشی‌اش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده‌ی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ استفاده‌ی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است. ☀️خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی‌ از طلبه‌ها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئله‌ی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئله‌ی مربوط به صلات است، گاهی مسئله‌ی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🌟اگر این طریقه‌ی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بی‌سواد؛ نیمه‌سواد- که یک چیزی یا چهار کلمه‌ای یاد گرفته‌اند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. 🌟پس درس ‌خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🌟طلبه‌ی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبه‌های پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی می‌شنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس ‌خواندن، یک مسئله است. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 ♦️نشست طلبگی با استاد علی فرحانی ⏰دوشنبه ۴بهمن، بعد از نماز عصر 📌برگزار کننده: بسیج حوزه علمیه آیت الله بهاری، شهر همدان 📡پخش زنده از پیج المرسلات👇 instagram/almorsalaat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♦️ چالش هسته‌ای ♦️ ✅ برگزاری دوره ی سلسله 🔻 با رویکرد 1️⃣ روایت اول: چالش هسته‌ای "همراه با برگزاری کلاس‌ها، نشست‌ها و اردوهای علمی برای طلاب سطح عالی و خارج" 📚 سرفصل‌ها: 1️⃣ مساله هسته‌ای 2️⃣ طرح کلی اندیشه اسلامی 3️⃣ زندگی سیاسی اهل بیت علیهم السلام 4️⃣ حوزه و انقلاب اسلامی 5️⃣ اندیشه مقاومت 6️⃣ مساله هسته‌ای و رسانه 🔰 اساتید دوره: - حجت الاسلام والمسلمین دکتر - حجت الاسلام و المسلمین - حجت الاسلام و المسلمین - حجت الاسلام و المسلمین - دکتر - و سایر اساتید کشوری 🎁 مزایای دوره: 1️⃣ اعطای مدرک و گواهی پایان دوره 2️⃣ ثبت امتیاز و حمایت مرکز نخبگان حوزه 3️⃣ ثبت به عنوان مبلغ تخصصی 4️⃣ حمایت از پایان نامه ها و چاپ مقالات پژوهشی مرتبط 5️⃣ حمایت مالی و معرفی برگزیدگان به مراکز آموزشی و پژوهشی 🔹🔸جهت ثبت نام اطلاعات خود را به آی دی @mohjat در پیام رسان ایتا ارسال کنید. ⏰ مهلت ثبت نام: از ۱ تا ۱۲ بهمن ماه 💠 مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی
🌺فضائل حضرت فاطمه (س)، همطراز فضايلِ بى‏ نهايتِ پیامبر(ص) 🌼اگر روزى بايد روز زن باشد، چه روزى والاتر و افتخارآميزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا- سلام اللَّه عليهاست. زنى كه افتخار خاندان وحى [است‏] و چون خورشيدى بر تارك اسلام عزيز مى‏درخشد. زنى كه فضايل او همطراز فضايل بى ‏نهايت پيغمبر اكرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنى كه هر كسى با هر بينش درباره او گفتارى دارد و از عهده ستايش او بر نيامده- كه احاديثى كه از خاندان وحى رسيده به اندازه فهم مستمعان بوده- و دريا را در كوزه‏ اى نتوان گنجاند، و ديگران هر چه گفته ‏اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او. پس اولى‏ آنكه از اين در گذريم‏ ... 📚صحیفه امام (ره)، ج12 ص274 🌷میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) مبارکباد 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b