eitaa logo
القاب آقا امیرالمؤمنین (حیدر علی مولا)
123 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۷ .الرّاکِعُونَ فِی الْقُرْآنِ «إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ»؛ 📚سوره مائده، آیه ۵۵. «سرپرست و ولی شما، تنها خدا و پیامبر او است و آنها که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند». شیعه و سنّی نقل کرده اند: این آیه، فقط در حقّ امیرمؤمنان علیه السلام نازل شده، وقتی در مسجد و در حال رکوع به فقیر و سائل کمک کرد. پیامبر و اصحاب به مسجد آمدند، از فقیر سؤال کردند: چه کسی به تو کمک کرد، گفت: «ذاکَ الرّاکِعُ» که علی بن ابی طالب باشد. [۶] 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۱۸۵؛ تفسیر فرات، ص ۱۲۸؛ العمدة، ص ۱۲۳. کنز العمال، ج ۶، ص ۳۹۱؛ تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۵۷ و کتب دیگر از اهل سنت. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۸. الرِّجالُ عَلَی الْأَعْرافِ «وَبَینَهُما حِجابٌ وَعَلَی الأَْعْرافِ رِجالٌ یعْرِفُونَ کُلاًّ بِسِیماهُمْ»؛ 📚سوره اعراف، آیه ۴۶. «و در میان آن دو گروه [بهشتیان و دوزخیان، حجابی است، و بر اعراف، مردانی هستند که هریک از آن دو را از چهره شان می‌شناسند». حضرت زهراعلیها السلام فرمود: از پدرم رسول خداصلی الله علیه وآله پرسیدم: مراد از اعراف در این آیه کیانند؟ آن حضرت فرمود: «هُمُ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی عَلِی وَسِبْطای وَتِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَینِ، هُمْ رِجالُ الْأَعْرافِ»؛ «مراد امامان پس از من هستند، ایشان علی و دو سبط من و نه امام از نسل حسین علیهم السلام که مردان اعراف هستند». بنابراین فقط کسانی وارد بهشت می‌شوند که ایشان را بشناسند و کسانی داخل جهنم می‌شوند که منکر ایشان باشند. 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۱ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۹. الرَّحْمَةُ «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیفْرَحُوا هُوَخَیرٌ مِمّا یجْمَعُونَ»؛ 📚سوره یونس، آیه ۵۸. «بگو: به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ این از تمام آنچه جمع کرده اند، بهتراست». «... وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیطانَ إِلّا قَلِیلاً»؛ 📚سوره نساء، آیه ۸۳. «... و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی می‌کردید». یکی از اسامی قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام رحمت است؛ چنان که ابن عباس درباره آیه می‌گوید: «بِفَضْلِ اللَّهِ النَّبِی صلی الله علیه وآله وَبِرَحْمَتِهِ عَلِی علیه السلام»؛ 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۳. «مراد از فضل خدا، رسول خداست و مراد از رحمت، علی بن ابی طالب است». همچنین در تفسیر قمی آمده است: «اَلْفَضْلُ رَسُولُ اللَّهِ وَالرَّحْمَةُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام، فَبِذلِکَ فَلْیفْرَحُوا، قالَ: فَلْیفْرَحْ شِیعَتُنا هُوَ خَیرُ مِمّا أُعْطِی أَعْداؤُنا مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ»؛ «مراد از فضل، رسول خدا و منظور از رحمت، امیرمؤمنان است، پس (شیعیان ما) به آن باید خوشحال باشند؛ چون این بهتر از طلا و نقره ای است که به دشمنان ما داده شود». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۴، ص ۱۸۰؛ تفسیر القمی، ج ۱، ص ۱۴۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۰ . الزُّجاجَةُ حباب شفّاف و درخشنده و مصباح نیز یعنی چراغ؛ «فِیها مِصْباحٌ الْمِصباحُ فِی زُجاجَةٍ»؛ «آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان». 📚سوره نور، آیه ۳۵. فرمود: «مراد علم رسول اللَّه صلی الله علیه وآله است که بر قلب امیرمؤمنان علیه السلام وارد شده . 📚 ۱۳۴. بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۳۶؛ الاختصاص، ص ۲۷۸؛ تأویل الآیات، ص ۳۵۶؛ التوحید، ص ۱۵۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۱. الْآخِذُ گیرنده و حفظ کننده سنّت پیامبر؛ چنان که رسول خداصلی الله علیه وآله خطاب به امام علی علیه السلام فرمود: «أَنْتَ الآخِذُ بِسُنَّتِی وَالذّآبُّ عَنْ مِلَّتِی»؛ «ای علی! تو همانی که سنّت مرا اخذ و حفظ نموده و از ملّت و آیین من دفاع خواهی کرد». 📚 بحارالانوار، ج ۳۷، ص ۱۹۱؛ کشف الیقین، ص ۴۶۶؛ الطرائف، ج ۲، ص ۵۲۱؛ امالی طوسی، ص ۳۵۱. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۲. آصِفُ الْأُمَّةِ آصف، نام وزیر و خواهرزاده و جانشین سلیمان علیه السلام بود که او را وصی خود قرار داد. 📚بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۱۲۲؛ من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۷۴. ابن عباس نقل می‌کند: رسول خداصلی الله علیه وآله در معرفی امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «مَعاشِرَ النّاسِ! مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ قِیلاً وَأَصْدَقُ مِنْهُ حَدِیثاً؟! مَعاشِرَ النّاسِ! إِنّ رَبَّکُمْ جَلَّ جَلالُهُ أَمَرَنِی أَنْ أُقِیمَ لَکُمْ عَلِیاً عَلَماً وَإِماماً وَخَلِیفَةً... إِنَّ عَلِیاً صِدِّیقُ هذِهِ الأُمَّةِ وَفارُوقُها وَمُحَدِّثُها، إِنَّهُ هارُونُها وَیوشَعُها وَآصِفُها وَشَمعُونُها... »؛ «ای مردم! چه کسی از خدا بهتر سخن می‌گوید و چه کسی از او راستگوتر است؟ ای مردم! خدای شما به من فرمان داده که علی را برای شما معرفی کنم که او امام و خلیفه باشد. بدانید علی صدّیق این امّت است، او فاروق و محدّث این امّت است، او هارون و یوشع و آصف و شمعون این امّت است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۸، ص ۹۳؛ امالی صدوق، ص ۳۱؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۹۰. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۳ . آیةُ اللَّهِ الْکُبْری کبری مثل عظمی اسم تفضیل و مؤنث اکبر یعنی بزرگ تر و بزرگ ترین؛ بنابراین علی علیه السلام آیت و نشانه بزرگ خدا و بزرگ ترین آنها می‌باشد. ( البته ، هرچه در مورد امیر مؤمنان گفته می‌شود و به عنوان برترین فرد معرفی می‌گردد، مراد غیر از رسول خداصلی الله علیه وآله است؛ چون آن حضرت، اول شخص عالم خلقت است و هیچ مؤمن معتقدی به خود اجازه نمی دهد که امام علی علیه السلام را برتر از پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله بداند. ) این عنوان از القاب امام علی علیه السلام است که رسول خداصلی الله علیه وآله در مورد آن حضرت فرمود: «أَنْتَ کَلِمَةُ اللَّهِ الْعُلْیا وَآیةُ اللَّهِ الْکُبْری وَلا یقْبَلُ اللَّهُ الإِیمانَ إِلّا بِوِلایتِکَ»؛ «ای علی! تو عالی ترین کلمه خدا و بزرگ ترین نشانه خدایی، و خداوند ایمان کسی را قبول نمی کند؛ مگر با ولایت تو باشد» 📚مشارق انوار الیقین، ص ۱۰۲؛ امالی صدوق، ص ۱۱؛ بشارة المصطفی، ص ۱۸ خود امیرمؤمنان علیه السلام نیز فرموده: «أَنَا الْحُجَّةُ الْعُظْمی وَالآیةُ الْکُبْری ؛ «من بزرگ ترین حجّت خدا و بزرگ ترین آیه و نشانه او هستم». 📚بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۲۳۶ و در دعای افتتاح در شب‌های ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اَللَّهُمَّ وَصَلِّ عَلی عَلِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ... وَآیتِکَ الْکُبْری ؛ «خدایا درود فرست بر امیرمؤمنان علیه السلام... او که بزرگ ترین آیه و نشانه توست». 📚اقبال الاعمال، ص ۶۰؛ مفاتیح الجنان، دعای افتتاح همچنین در نماز عید غدیر گفته می‌شود: «اَللَّهُمَّ بَلی شَهِدْنا بِمَنِّکَ وَلُطْفِکَ بِأَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّنا وَمُحَمَّدٌ عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ نَبِینا وَعَلِی أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ وَالْحُجَّةُ الْعُظْمی وَآیتُکَ الْکُبْری ؛ «بار الها! به منّ و کرم و لطف تو گواهی می‌دهیم که تو همان خدایی هستی که غیر از تو نیست و محمّد بنده و رسول تو، پیامبر ماست و علی، امیرمؤمنان و بزرگ ترین دلیل و نشانه تو است». 📚تهذیب طوسی، ج ۳، ص ۱۴۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۴. اِتِّباعُهُ فَرِیضَةُ اللَّهِ رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «أَلا إِنَّ وِلایةَ عَلِی ّ وِلایةُ اللَّهِ، وَحُبَّهُ عِبادَةُ اللَّهِ، وَاتِّباعَهُ فَرِیضَةُ اللَّهِ، وَأَوْلِیاءَهُ أَوْلِیاءُ اللَّهِ، وَأَعْداءَهُ أَعْداءُ اللَّهِ، وَحَرْبَهُ حَرْبُ اللَّهِ وَسِلْمَهُ سِلْمُ اللَّهِ»؛ «آگاه باشید! ولایت علی همان ولایت خداست، دوست داشتن او عبادت و پیروی از او واجب و فریضه الهی است، دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدایند، جنگ او جنگ خدا و صلح او صلح خداست». 📚 امالی صدوق، ص ۳۱؛ روضة الواعظین، ج ۱، ص ۱۰۰؛ مشارق انوار الیقین، ص ۱۰۶ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۵ . اِتِّباعُهُ فَضِیلَةٌ کسی که پیروی و اطاعت از او، موجب فضیلت و برتری شخص پیروی کننده است. پیامبرصلی الله علیه وآله در فضایل امام علی علیه السلام فرمود: «حُبُّ عَلِی نِعْمَةٌ وَاتِّباعُهُ فَضِیلَةٌ دانَ بِهِ الْمَلائِکَةُ وَحَفَّتْ بِهِ الْجِنُّ الصّالِحُونَ، لَمْ یمْشِ عَلَی الْأَرْضِ ماشٍ بَعْدِی إِلّا کانَ هُوَ أَکْرَمَ مِنْهُ عِزّاً وَفَخْراً وَمِنْهَاجاً لَمْ یکُ فَظّاً عَجُولاً وَلا مُسْتَرْسِلاً لِفَسادٍ وَلا مُتَعَنِّداً حَمَلَتْهُ الْأَرْضُ فَأَکْرَمَتْهُ لَمْ یخْرُجْ مِنْ بِطْنِ أُنْثی بَعْدِی أَحَدٌ کانَ أَکْرَمَ خُرُوجاً مِنْهُ وَلَمْ ینْزِلْ مَنْزِلاً إِلّا کانَ مَیمُوناً أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیهِ الْحِکْمَةَ وَرَدّاهُ بِالْفَهْمِ تُجالِسُهُ المَلائِکةُ وَلا یراها» «دوستی حضرت علی علیه السلام نعمت خدا و پیروی از او فضیلت است که فرشتگان نیز به آن معتقدند و صالحان از جن به گرد اویند. بعد از من کسی بزرگوارتر از علی علیه السلام بر روی زمین راه نرفته است جز آنکه علی علیه السلام بهتر از اوست، او عزت و افتخار و دلیل راه است، نه سخت و شتاب کار و نه سهل انگار در فساد است و نه عنادورز. زمین او را برداشته و گرامی داشته. پس از من کسی گرامی تر از او از مادر متولد نشده و هر کجا فرود آمده میمنت داشته است. خدا بر وی حکمت فرو فرستاده و اورا با فهمش پوشانیده است. فرشتگان با وی همنشین باشند؛ ولی آنان را نبیند». 📚۳۶۴. بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۳۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۶ . أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَی اللَّهِ محبوب ترین خلق نزد خدا. روزی مرغ بریانی را برای رسول خداصلی الله علیه وآله هدیه آوردند، آن حضرت از خدای تعالی درخواست کرد: خدایا! محبوب ترین بندگانت را نزد من بفرست تا در خوردن این مرغ، با من شریک شود. مدتی نگذشت امیرالمؤمنین وارد شد. بدین سبب، امام علی علیه السلام به «أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَی اللَّهِ»، و این جریان به داستان «طیر مشوی» معروف شد. 📚 ۳۶۷. بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۴۳۱ و ج ۲۲، ص ۳۳۸؛ ارشاد مفید، ج ۱، ص ۳۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۷ . أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَی الرَّسُولِ امیرالمؤمنین علیه السلام دوست داشتنی ترین افراد نزد رسول خداصلی الله علیه وآله بود؛ چون ایشان به آن جناب فرموده بود: «أَنْتَ أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَی»؛ «تو محبوب ترین مردم نزد من هستی». 📚احتجاج، ج ۱، ص ۱۳۹. و در جای دیگر فرمود: «اللَّهُمَّ عَلِی أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَی»؛ «خدایا! علی محبوب ترین خلق نزد من است». 📚 ۳۶۹. بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۹۶ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۸. أَحَدُ الثَّقَلَینِ در احادیث متعددی از رسول خداصلی الله علیه وآله نقل شده که فرمود: «إِنِّی تارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَینِ کِتابَ اللَّهِ وَعِتْرَتِی»؛ «من از بین شما می‌روم؛ ولی دو گوهر گرانبها نزد شما باقی می‌گذارم، یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیت من است». 📚بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۲۵؛ احتجاج، ج ۱، ص ۱۴۹؛ ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۳۷۸؛ امالی صدوق، ص ۴۱۵؛ وسائل الشیعه، ج ۲۷، ص ۳۳ مراد از عترتی، اهل بیت پیامبرعلیهم السلام می‌باشد که فرد اکمل و اتمّ عترت رسول خداصلی الله علیه وآله نیز امام علی علیه السلام است، او هم داماد و هم پسرعموی پیامبر و هم جانشین و خلیفه ایشان می‌باشد. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۰۹ . أَحْسَنُ النّاسِ خُلْقاً کسی که در میان مردم، اخلاقش از همه بهتر و نیکوتر است. پیامبرصلی الله علیه وآله خطاب به امام علی علیه السلام فرمود: «أَنْتَ أَحْسَنُهُمْ خُلْقاً وَأَصْدَقُهُمْ لِساناً»؛ «ای علی! اخلاق تو از همه بهتر و زبان تو از هم راست گوتر است». @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۰ . أَحْلَمُ النّاسِ حلم صفتی است که با آن، خشم و غضب و احساسات کنترل می‌شود و علی علیه السلام که مظهر اسمای الهی است، نه تنها حلیم است؛ بلکه از همه مردم هم حلیم تر می‌باشد . رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «عَلِی أَشْجَعُ النّاسِ قَلْباً وَأَحْلَمُ النّاسِ حِلْماً»؛ «علی شجاع ترین و بردبارترین مردم است». 📚امالی صدوق، ص ۴۳۹؛ بشارة المصطفی، ص ۱۷۴؛ مناقب آل ابی طالب، ۲، ص ۳۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۱. أَخْلَصُ الْمُؤْمِنِینَ إِیماناً امام علی علیه السلام، هم اولین مؤمن به رسول خدا و هم امیرمؤمنان است و هم در بین مؤمنان، ایمانش خالص ترین ایمان هاست. پیامبرصلی الله علیه وآله به آن جناب فرمود: «أَنْتَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ إِسْلاماً وَأَخْلَصُهُمْ إِیماناً»؛ 📚 بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۸. «تو اولین کسی هستی که به اسلام پیوسته و ایمانت خالص ترین ایمان است». لذا در زیارت مخصوص آن حضرت آمده: «یا أَبَالْحَسَنِ! أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ أَوَّلَ الْقَوْمِ إِسْلاماً، وَأَخْلَصَهُمْ إِیماناً»؛ [۳] «گواهی می‌دهم که تو اولین مسلمان در قوم بودی و نیز خالص ترین ایمان را داشتی». 📚بحارالانوار، ج ۳۰۳، ص ۳۸؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین علیه السلام. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۲ . أَخُو الرَّسُولِ کسی که پیامبرصلی الله علیه وآله او را برادر خود گرفت. آن گاه که پیامبر خداصلی الله علیه وآله بین مسلمانان عقد و پیمان اخوت و برادری برقرارنمود، علی علیه السلام تنها ماند. پس عرض کرد: یا رسول اللَّه! آیا مرا با کسی برادر نکردی؟ فرمود: «یا عَلِی! أَنْتَ أَخِی»؛ «ای علی! تو برادر من هستی». 📚مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۱۰۴؛ الصوارم المهرقة، ص ۲۰۹؛ کنز العمال، ج ۱۳، ص ۱۵۰؛ فضائل الصحابة، ج ۲، ص و در جای دیگر نیز فرمود: «مَکْتُوبٌ عَلی بابِ الْجَنَّةِ: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، عَلِی أَخُو رَسُولِ اللَّهِ»؛ «بر بالای در بهشت چنین نوشته شده است: خدایی جز اللَّه نیست، محمّد رسول خدا و علی برادر پیامبر خداست». 📚المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص ۱۵. بحارالانوار، ج ۷، ص ۲۳۱. جامع الاحادیث، ج ۱۹، ص ۴۴۹؛ تاریخ بغداد، ج ۶، ص ۳۸۷؛ المعجم الاوسط، ج ۵، ص ۳۴۳؛ الکامل فی الرجال، ج ۶، ص ۲۱۰۳. و ما هم این گونه شهادت می‌دهیم: «وَأَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً عَبْدُ اللَّهِ وَأَخُو رَسُولِ اللَّهِ»؛ «گواهی می‌دهم که علی علیه السلام بنده خدا و برادر رسول خداست». 📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۵۸۹؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین علیه السلام. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۳. أَرْأَفُ الْمُؤْمِنِینَ کسی که نسبت به مؤمنان از همه مهربان تر و رؤوف تر می‌باشد. این عنوان و لقبی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «أَنْتَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ بِاللَّهِ إِیماناً وَأَوْفاهُمْ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَقْوَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ وَأَرْأَفُهُمْ بِالرَّعِیةِ»؛ «تو اولین ایمان آورنده به خدا و باوفاترین آنان به پیمان الهی هستی و از همه بیشتر به امر الهی قیام می‌کنی و به مردم از همه مهربان تر هستی». 📚 بحارالانوار، ج ۳۱، ص ۳۸۲؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۶. کنز العمال، ج ۱۱، ص ۶۱۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۴ أَزْهَدُ النّاسِ زاهدترین مردم. وقتی از رسول خداصلی الله علیه وآله سؤال شد: «مَنْ أَزْهَدُ النّاسِ وَأَفْقَرُهُمْ؟ »؛ «چه کسی از همه مردم زاهدتر می‌باشد؟ » ایشان در پاسخ فرمود: او علی علیه السلام است که وصی و جانشین من می‌باشد. 📚بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۷۳. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۵ . أَسَدُ اللَّهِ شیر خدا. کنایه از کسی است که بسیار شجاع و نترس است و دارای نیرویی الهی می‌باشد. هنگامی که از رسول خداصلی الله علیه وآله سؤال کردند: چه کسی از همه زاهدتر و فقیرتر است؟ حضرت در پاسخ فرمود: «عَلِی وَصِیی وَابْنُ عَمِّی وَأَخِی وَحَیدَرِی وَکَرّارِی وَصَمْصامِی وَأَسَدِی وَأَسَدُ اللَّهِ»؛ «علی، که جانشین و پسرعموی من است، او که برادر و حیدر و کرار و صمصام من و شیر خدا و من است». 📚بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۷۳ در قسمتی از زیارت آن حضرت آمده است: «اَلسَّلامُ عَلی أَسَدِ اللَّهِ فِی الْوَغی ؛ «سلام بر او که شیر خدا بود در جنگ و جهاد». 📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۰۱؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین علیه السلام. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۶ . أَسْمَحُ الْأُمَّةِ اسمح از واژه سمح؛ کسی است که از همه بخشنده تر و باسخاوت تر باشد. رسول خداصلی الله علیه وآله طبق حدیثی فرمود: «عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ أَقْدَمُ أُمَّتِی سِلْماً، وَأَکْثَرُهُمْ عِلْماً، وَأَصَحُّهُمْ دِیناً، وَأَفْضَلُهُمْ یقِیناً، وَأَکْمَلُهُمْ حِلْماً، وَأَسْمَحُهُمْ کَفّاً، وَأَشْجَعُهُمْ قَلْباً، وَهُوَ الْإِمامُ وَالْخَلِیفَةُ بَعْدِی»؛ «علی بن ابی طالب علیه السلام مقدم ترین مسلمان امّت من است، او از همه بیشتر علم دارد، دینش از همه صحیح تر، یقینش از همه برتر، حلم و بردباری اش از همه کامل تر، از همه سخاوت مندتر و از همه شجاع تر است، او امام و خلیفه بعد از من است». 📚 مائة منقبة، ص ۵۰؛ التحصین، ص ۶۱۹. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۷ . أَشْرَفُ أَهْلِ الْبَیتِ رسول خداصلی الله علیه وآله خطاب به فاطمه زهراعلیها السلام در مورد همسرش امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هُوَ أَشْرَفُ أَهْلِ بَیتِکَ حَسَباً وَأَکْرَمُهُمْ مَنْصَباً»؛ «علی علیه السلام شریف ترین فرد اهل بیت از حیث نسب و گرامی ترین آنان از جهت منصب و مقام است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۰۷ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۸ . أَصْلُ الدِّینِ اصل واساس دین به پذیرش ولایت و امامت علی و امامان از فرزندان آن حضرت علیه السلام است . چنان که پیامبر خداصلی الله علیه وآله به آن حضرت فرمود: «یا عَلِی! أَنْتَ أَصْلُ الدِّینِ وَمَنارُ الْإِیمانِ وَغایةُ الْهُدی... »؛ «ای علی! تو اصل و اساس دین و پایان هدایت و نتیجه هدایت هستی... ». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۰۰ و ج ۲۳، ص ۳؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۷۰؛ تفسیر فرات، ص ۲۰۵؛ بصائر الدرجات، ص به همین جهت فرمود: اگر کسی در بهترین مکان روی زمین (کعبه) و در بهترین زمان‌ها و ساعات به عبادت خدا مشغول شود، روزها را روزه بگیرد و شب‌ها را به شب زنده داری بگذراند؛ امّا ولایت اهل بیت علیهم السلام را نداشته باشد، خداوند هیچ عملی از او را نمی پذیرد. 📚بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۳۳۲؛ وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۱۱۹؛ المحاسن برقی، ج ۱، ص ۲۸۶. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۹ أَعْدَلُ النّاسِ هرجا سخن از عدل باشد، نام علی علیه السلام درکنار آن می‌درخشد و هر وقت نام علی علیه السلام را به یاد آوریم، عدالت خود به خود به ذهن می‌آید. دوره کوتاه حکومت آن حضرت، نمونه ماندگار حکومت عادلانه برای تمام جهانیان است؛ تا جایی که گفته اند: علی علیه السلام به جهت شدّت رفتار عادلانه به شهادت رسید. و این هم امضای رسول خداصلی الله علیه وآله که فرموده: «أَما وَاللَّهِ! إِنَّهُ أَوَّلُکُمْ إِیماناً بِاللَّهِ وَأَعْدَلُکُمْ فِی الرَّعِیةِ»؛ «آگاه باشید که علی علیه السلام اولین مؤمن از بین شماست و عادل ترین شما بین مردم است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۳۵؛ امالی طوسی، ص ۲۵۱؛ بشارة المصطفی، ص ۱۹۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۰. الْأَعَزُّ عِنْدَ الرَّسُولِ امام علی علیه السلام از رسول خداصلی الله علیه وآله پرسید: آیا من نزد شما محبوب ترم یا فاطمه؟ فرمود: «فاطِمَةُ أَحَبٌّ إِلَی مِنْکَ وَأَنْتَ أَعَزٌّ عَلَی مِنْها»؛ «فاطمه علیها السلام نزد من محبوب تر از تو است و تو عزیزتر از او هستی». 📚 موسوعه امام علی علیه السلام، ج ۸، ص ۷۲. مسند احمد، ج ۲، ص ۴۱؛ اسد الغابة، ج ۳، ص ۳۹۷؛ فیض القدیر، ج ۴، ص ۵۵۶؛ الصواعق المحرقة، ج ۲، ص ۵۵۹؛ المعجم الاوسط، ج ۷، ص ۳۴۳؛ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۱ آخِذُ حَقِ ّ الضَّعِیفِ حقّ مظلوم و ضعیف را از ظالم می‌گیرد. امیرمؤمنان علی علیه السلام در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه، برخی از ویژگی‌های خودرا چنین بیان می‌فرماید: «فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِینَ فَشِلُوا وَتَطَلَّعْتُ حِینَ تَقَبَّعُوا وَنَطَقْتُ حِینَ تَعْتَعُوا وَمَضَیتُ بِنُورِ اللَّهِ حِینَ وَقَفُوا، وَکُنْتُ أَخْفَضُهُمْ صَوْتاً وَأَعْلاهُمْ فَوْتاً، فَطَرْتُ بِعِنانِها وَاسْتَبْدَدتُ بُرْهانَها کَالْجَبَلِ لا تُحَرِّکُهُ الْقَواصِفُ وَلا تُزِیلُهُ الْعَواصِفُ. لَمْ یکُنْ لِأَحَدٍ فِی مَهْمَزٌ، وَلا لِقائِلٍ فِی مَغْمَزٌ. اَلذَّلِیلُ عِنْدِی عَزیزٌ حَتّی آخِذَ الْحَقَّ لَهُ وَالْقَوِی عِنْدِی ضَعِیفٌ حَتّی آخِذَ الْحَقَّ مِنْهُ»؛ «آن گاه که همه سستی ورزیدند، من قیام کردم. هنگامی که همه خود را پنهان کردند، من به میدان آمدم. وقتی همه سکوت کردند، من به بیان حق پرداختم. آن گاه که همه توقّف کردند، من به نور خدا حرکت نمودم. به هنگام حرف و شعار صدایم پایین بود؛ امّا در مقام عمل، از همه پیشی گرفتم. زمام امور را به دست گرفتم و جلوتر از همه پرواز نمودم و پاداش آن را نیز دریافت کردم. مانند کوهی که تندبادها آن را حرکت نمی دهد و طوفان‌ها آن را از جای نمی کنند. کسی در من عیبی پیدا نکرد و هیچ سخن چینی در من جای عیب جویی نیافت. افراد ضعیف و مظلوم، نزد من عزیز هستند تا حقّ آنان را بازستانم، و افراد قوی ظالم نزد من ضعیف هستند تا زمانی که حقّ مظلوم را از آنان بازگیرم». 📚نهج البلاغه، خطبه ۳۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۲. الْآخِرُ شخصی از امیرمؤمنان علیه السلام سؤال کرد: چگونه صبح کردید و در چه حالی هستید؟ حضرت فرمود: «أَصْبَحْتُ وَأَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ وَالْفارُوقُ الْأَعْظَمُ وَأَنَا وَصِی خَیرِ الْبَشَرِ وَأَنَا الْأَوَّلُ وَأَنَا الْآخِرُ وَأَنَا الْباطِنُ وَأَنَا الظّاهِرُ وَأَنَا بِکُلِ ّ شَی ءٍ عَلِیمٌ وَأَنَا عَینُ اللَّهِ وَأَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَأَنَا أَمِینُ اللَّهِ عَلَی الْمُرْسَلِینَ، بِنا عُبِدَ اللَّهُ وَنَحْنُ خُزّانُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَسَمائِهِ وَأَنَا أُحْیی وَأَنَا أُمِیتُ وَأَنَا حَی لا أَمُوتُ»؛ «صبح کردم در حالی که من صدّیق اکبر و فاروق اعظم هستم. من وصی بهترین بشر هستم. منم اول، منم آخر، منم باطن، منم ظاهر، من به هر چیزی عالم هستم. منم عین اللَّه، منم جنب اللَّه، من امین خدا بر پیامبران هستم. به واسطه ما خداوند عبادت می‌شود، ما خزینه‌های الهی در آسمان و زمین هستیم. من زنده می‌کنم، من می‌میرانم، و من زنده لایموت هستم». سؤال کننده از این جواب امیرمؤمنان علیه السلام درشگفت ماند، پس حضرت فرمود: «اوّل؛ یعنی اولین کسی هستم که به رسول خداصلی الله علیه وآله ایمان آوردم. آخر؛ یعنی آخرین کسی بودم که آن حضرت را زیارت کردم، آن گاه که ایشان را در قبر گذاشتم. ظاهر؛ یعنی من ظاهر اسلام هستم. باطن؛ یعنی من مملوّ از علم و دانش هستم. به همه چیز آگاهم؛ یعنی هرچه را که خدا به پیامبرش آموخت، آن حضرت نیز همه را به من خبر داد. من عین اللَّه هستم؛ یعنی چشم بینای خدا بر مؤمنان و کافران هستم. من جنب اللَّه هستم، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که می‌فرماید: «یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ» 📚سوره زمر، آیه ۵۶. «افسوس برمن از کوتاهی‌هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم». پس هرکه درمورد من کوتاهی کند، در مقابل خدا کوتاهی کرده است. من زنده کننده ام؛ یعنی سنّت رسول خداصلی الله علیه وآله را زنده می‌کنم. میراننده هستم؛ یعنی هرگونه بدعتی را نابود می‌کنم. من زنده ای هستم که مرگ ندارد، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که فرمود: آنان که در راه خدا کشته شده اند را مرده نپندارید، بلکه ایشان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند». 📚 بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۳۴۸؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۳۸۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۳. آنَسَ بِالْمَوْتِ عاشق و دلباخته شهادت و مرگ در راه خدا. آن حضرت قسم یاد کرده است: «وَاللَّهِ لَابْنِ أَبِی طالِبٍ آنَسَ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْی أُمِّهِ»؛ «به خدا قسم که (علی) فرزند ابوطالب عاشق تر و مأنوس تر به مرگ و شهادت است تا علاقه طفل شیرخوار به پستان مادرش». 📚 بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۲۲۳؛ الاحتجاج، ج ۲، ص ۹۵؛ نهج البلاغه، خطبه ۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۴. أَعْلَمُ بِالقُرْآنِ از همه بیشتر به قرآن علم و آگاهی دارد. آن حضرت در بیانی فرمود: «واللَّهِ إِنِّی أَعْلَمُ بِالْقُرْآنِ وَتَأْوِیلِهِ مِنْ کُلِ ّ مُدَّعِ عِلْمِهِ، وَلَوْلا آیةٌ فِی کِتابِ اللَّهِ لَأَخْبَرْتُکُمْ بِما یکُونُ إِلی یوْمِ الْقِیامَةِ»؛ «به خدا سوگند! من از هر کسی بیشتر به قرآن و تأویل آن علم دارم، از هرکه ادّعا کند، اگر نبود آیه ای در قرآن، هرآینه به شما خبر می‌دادم آنچه را که قرار است تا روز قیامت اتفاق بیفتد». 📚الارشاد مفید، ج ۱، ص ۳۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۵. أَعْلَمُ بِطُرُقِ السَّمآءِ به راه‌های آسمان آگاهی دارد، حتی دانش او به آسمان‌ها بیشتر از زمین است. آن حضرت در بیانی فرمود: «فَوَاللَّهِ إِنِّی بِطُرُقِ السَّمآءِ أَعْلَمُ بِطُرُقِ الْأَرْضِ» «به خدا قسم! من به راه‌های آسمان آشناتر هستم تا راه‌های زمین». 📚مصباح البلاغة، ج ۲، ص ۳۴۶؛ مشابه آن در نهج البلاغه، خطبه ۱۸۹ آمده است. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۶ . اِکْتَفی بِطِمْرَیهِ به کمترین امکانات دنیوی اکتفا و قناعت نموده است. پس فرمود: «أَلا وَإِنَّ إِمامَکُمْ قَدْ اِکْتَفی مِنْ دُنْیاهُ بِطِمْرَیهِ وَمِنْ طَعامِهِ بِقُرْصَیهِ... »؛ «آگاه باش امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است». 📚نهج البلاغه، نامه ۴۵ @Heydar_ali_moola