eitaa logo
القاب آقا امیرالمؤمنین (حیدر علی مولا)
146 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۶۳. الْإِحْسانُ «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ»؛ 📚 سوره نحل، آیه ۹۰. «خدای تعالی به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می‌دهد». در مورد این آیه، روایات متعددی نقل شده که: مراد از عدل در این آیه، رسول خداصلی الله علیه وآله، و مراد از احسان، علی بن ابی طالب علیه السلام است. 📚 تفسیر قمی، ج ۱، ص ۳۸۸؛ تفسیر فرات، ص ۲۳۶؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۶۷؛ تأویل الآیات، ص ۲۶۳. به کانال محبین آقا امیرالمؤمنین بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/3215786309Cc640a826b3
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۶۴ .الْأَذانُ اعلان و آگاهی دادن . آیه شریفه «وَأَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» اعلان و اطلاعیه ای از جانب خدا و رسولش است. 📚 سوره توبه، آیه ۳. امیرالمؤمنین علیه السلام نیز فرموده است: «قالَ اللَّهُ تَعالی «وَأَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» فَأَنَا ذلِکَ الْأَذانُ»؛ 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶. «اینکه خداوند می‌فرماید: «و این اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش» من آن اذان هستم». جریان نزول سوره برائت (توبه) و مأمور شدن ابوبکر برای اعلان آن در مکّه و سپس فرستادن علی علیه السلام به این مأموریت و برگرداندن ابوبکر، در تاریخ معروف و ثبت شده است. 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۲۸۸؛ تأویل الآیات، ص ۲۰۳؛ المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص ۵۱؛ تفسیر المنار، ج ۱۰، ص ۱۵۷. به کانال محبین آقا امیرالمؤمنین بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3215786309Cc640a826b3
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۶۵. الْأُذُنُ الْواعِیةُ به معنای گوش شنوا و فراگیرنده می‌باشد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به امام علی علیه السلام فرمود: «یا عَلِی! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُدْنِیکَ وَأُعَلِّمُکَ لِتَعِی، وَأُنْزِلَتْ هذِهِ الْآیةُ: «وَ تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ» 📚سوره حاقه، آیه ۱۲. فَأَنْتَ الْأُذُنُ الْواعِیةُ»؛ «ای علی! خدا به من فرمان داده که تو را نزدیک گردانم و تو را چنان بیاموزم تا همه را فرا بگیری و این آیه نازل شد... تو همان اذن واعیه هستی». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۲۹. الکشاف، ج ۷، ص ۱۳۳؛ تفسیر الرازی، ج ۱۵، ص ۴۸۵؛ تفسیر الکشف والبیان، ج ۱۰، ص ۲۸. و امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «أَنَا الْأُذُنُ الْواعِیةُ یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «وَتَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ»»؛ «من همان (اذن واعیه) گوش شنوا هستم که خدای تعالی فرموده: «و گوش‌های شنوا آن را دریابد و بفهمد»». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶ امام باقرعلیه السلام نیز فرمود: «اَلْأُذُنُ الْواعِیةُ أُذُنُ عَلِی ّ»؛ «گوش شنوا، همان گوش علی علیه السلام است». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۲۹ لذا در زیارت آن حضرت آمده است: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا عَینَ اللَّهِ النّاظِرَةَ وَیدَهُ الْباسِطَةَ وَأُذُنَهُ الْواعِیةَ»؛ «سلام بر تو ای چشم بینای خدا و دست گشاده خدا و گوش شنوای او». 📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۰۵؛ جمال الاسبوع، ص ۳۷؛ اقبال الاعمال، ص ۶۰۸؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین علیه السلام به کانال محبین آقا امیرالمؤمنین بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/3215786309Cc640a826b3
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۶۶ .الْإِسْلامُ اسلام با تمام احکام و اصول و فروع خود، در پیامبرصلی الله علیه وآله و امام معصوم تجسم یافته است؛ یعنی امام همان اسلام مجسّم است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: امیرمؤمنان علیه السلام بر منبر کوفه چنین خطبه خواند: «وَاللَّهِ! إِنِّی لَدَیانُ النّاسِ یوْمَ الدِّینِ وَقَسِیمُ اللَّهِ بَینَ الْجَنَّةِ وَالنّارِ... أَنَا الْإِسْلامُ الَّذِی ارْتَضاهُ لِنَفْسِهِ، کُلُّ ذلِکَ مَنّاً مِنَ اللَّهِ»؛ «به خدا قسم که من حاکم مردم در روز قیامت هستم، منم که مردم را برای بهشت و جهنم تقسیم می کنم... من همان اسلامی هستم که خداوند آن را پسندیده است. تمام اینها منت و افتخاری است از جانب خداوند متعال». 📚 بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۳۱۸ حضرت در این خطبه به این آیه شریفه اشاره فرموده: «اَلْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً»؛ «امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم». 📚 سوره مائده، آیه ۳. به کانال محبین آقا امیرالمؤمنین بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/3215786309Cc640a826b3
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۶۷_ الْإِمامُ الْمُبِینُ پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله امام علی علیه السلام را مصداق امام مبین بیان کرده و در خطبه غدیر فرمود: «مَعاشِرَ النّاسِ! ما مِنْ عِلْمٍ إِلّا وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیاً، وَهُوَ الْإِمامُ الْمُبِینُ»؛ «ای مردم هیچ علمی نبود جز اینکه آن را به علی آموختم و او امام مبین است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۷؛ الیقین، ص ۳۴۹ امام باقرعلیه السلام می‌فرماید: هنگامی که آیه شریفه «وَکُلَّ شَی ءٍ أَحْصَیناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» نازل شد، مردم از پیامبر سؤال کردند: آیا این امام مبین، تورات و انجیل و قرآن است؟ فرمود: خیر، آن علی بن ابی طالب علیه السلام است. 📚 الصراط المستقیم، ج ۱، ص ۲۷۱ ابن عباس به نقل از امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «أَنَا وَاللَّهِ الْإِمامُ الْمُبِینُ أُبِینُ الْحَقَّ مِنَ الْباطِلِ وَرَثْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله»؛ «به خدا قسم! من امام مبین هستم که حقّ را از باطل جدا و مشخص می‌کنم و این را از رسول خداصلی الله علیه وآله به ارث برده ام». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۷؛ تفسیرقمی، ج ۲، ص ۲۱۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۶۸. الْإِنْسانُ در مورد آیه «وَقالَ الْإِنْسانُ ما لَها» 📚سوره زلزله، آیه ۳. نقل شده فرمود: مراد از آن، امیر المؤمنین علیه السلام است. 📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۹۶؛ تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۳۳. چنان که روزی این آیه را نزد ایشان قرائت کردند، فرمود: «فَأَنَا الْإِنْسانُ الَّذِی یقُولُ ما لَکَ»؛ «من آن انسانم که به زمین گوید تو را چه شده؟ ». 📚بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۲۹ همچنین است «الانسان» در آیه شریفه «خَلَقَ الْإِنْسانَ * عَلَّمَهُ الْبَیانَ» «انسان را آفرید. و به او، بیان را آموخت». 📚سوره الرحمن، آیه ۳ و ۴. امام رضاعلیه السلام فرمود: مراد از این انسان، امیرمؤمنان علیه السلام است که هرچه را مردم به آن نیاز دارند، خداوند به علی علیه السلام آموخت. 📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۶۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۶۹. أُولِی الْأَمْرِ «... أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»؛ «... اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر (اوصیای پیامبر) را». 📚سوره نساء، آیه ۵۹. جابر انصاری می‌گوید: به رسول خداصلی الله علیه وآله در مورد این آیه عرض کردم: ما خدا و رسول او را شناختیم، پس اولی الامر کیانند؟ فرمود: «هُمْ خُلَفآئِی یا جابِرُ! وَأَئِمَّةُ الْمُسْلِمِینَ بَعْدِی، أَوَّلُهُمْ عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ»؛ «آنان جانشینان من هستند ای جابر، آنان امام مسلمانان بعد از من هستند که اول ایشان علی بن ابی طالب علیه السلام است». سلمان فارسی از رسول خداصلی الله علیه وآله نقل کرده: مراد از اولی الامر علی بن ابی طالب علیه السلام است. 📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۳۶. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۰_ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ کسی از جانب خدای تعالی مقامی دارد که نسبت به مردم و مؤمنان از خودشان هم به خودشان سزاوارتر و اولاتر باشد. این مقام طبق آیه شریفه «النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» 📚سوره احزاب، آیه ۶. مخصوص پیامبرصلی الله علیه وآله است؛ لکن هر آنچه پیامبر دارد، امام معصوم نیز دارا می‌باشد، که از این جمله است امام علی علیه السلام. 📚 تفسیر الثعلبی، ج ۱، ص ۷۶۹؛ تفسیر الکشف والبیان، ج ۴، ص ۹۲. امام هادی علیه السلام در زیارت امام علی علیه السلام در روز غدیر می‌فرماید: «وَأَشْهَدُ أَنَّهُ... أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، کَما جَعَلَهُ اللَّهُ کَذلِکَ»؛ «گواهی می‌دهم که خداوند تو را بر مؤمنان سزاوارتر از خودشان قرار داد، چنان که خداوند نیز رسول خدا را چنین مقامی عنایت فرمود». 📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۶۰؛ مفاتیح الجنان، اعمال عید غدیر. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۱. الْإِیمانُ فِی الْقُرْآنِ یکی از نام‌های امام علی علیه السلام در قرآن، ایمان است که به کنایه از آن حضرت تعبیر شده؛ چنان که امام باقرعلیه السلام در مورد آیه شریفه «وَمَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ» فرمود: «اَلْإِیمانُ فِی بَطْنِ الْقُرْآنِ عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ، فَمَنْ کَفَرَ بِوِلایتِهِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ»؛ «مراد از ایمان در قرآن کریم، علی بن ابی طالب است، هرکس به ولایت او کافر شود تمام اعمالش نابود می‌شود». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۴۸ در حدیث بعدی از ابن عباس نقل شده که گفته: برای علی بن ابی طالب علیه السلام نام‌های زیادی است که مردم خبر ندارند. گفتیم: کدام نام است؟ گفت: از جمله اینکه خدای تعالی در قرآن کریم او را «الایمان» نامیده و فرموده: «وَمَن یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ»؛ 📚سوره مائده، آیه ۵. «و هرکس انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه می‌گردد، و در سرای دیگر، از زیان کاران خواهد بود». همچنین است ایمان در آیه: «حَبَّبَ إِلَیکُمُ الْإِیمانَ» 📚سوره حجرات، آیه ۷. که امام صادق علیه السلام فرموده است. 📚اصول کافی، ج ۱، ص ۴۲۶. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۲. بِئْرٌ مُعَطَّلَةٌ «وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِیدٍ»؛ 📚سوره حجّ، آیه ۴۵. «و چه بسیار چاه پرآب بی صاحب ماند، و چه بسیار قصرهای محکم و مرتفع». امیر المؤمنین علیه السلام در مورد این آیه فرمود: «فَالْقَصْرُ مُحَمَّدٌ وَالْبِئْرُ الْمُعَطَّلَةُ وِلایتِی، عَطَّلُوها وَجَحَدُوها وَمَنْ لم یقِرَّ بِوِلایتِی لَمْ ینْفَعْهُ الْإِقْرارُ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍصلی الله علیه وآله»؛ «همانا مراد از قصر، محمّد است و چاه معطل مانده، ولایت من است که آن را معطل گذاشته و انکار کردند، هر که به ولایت من اقرار نکند اقرار به نبوّت برای او نفعی ندارد». 📚 بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۳ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۳. بَأْسٌ شَدِیدٌ بأس به معنای سخت و شجاع و مراد کسی است که با شجاعت و دلاوری خود موجب عذاب دشمنان است. از امام باقر و امام رضاعلیهما السلام روایت شده که فرمودند: مراد از «لِینْذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِنْ لَدُنْهُ» 📚سوره کهف، آیه ۲؛ «... تا (بدکاران را) از عذاب شدید او بترساند». علی علیه السلام است. 📚تأویل الآیات، ص ۲۸۵ «وَهُوَ لَدُنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله قاتَلَ مَعَهُ عَدُوَّهُ»؛ 📚بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۶۴ و ج ۳۶، ص ۲۱؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۸۱ «او نزد رسول خداصلی الله علیه وآله با دشمنان آن حضرت جنگ می‌کند». @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۷۴ .بابُ الْحِطَّةِ آن گاه که بنی اسرائیل مرتکب گناه شدند، به ایشان امر شد که بگویید: «حِطَّة» و داخل باب شوید تا خدا شما را بیامرزد. 📚سوره بقره، آیه ۵۸؛ سوره اعراف، آیه ۱۶۱. این جریان به باب الحطّة معروف شد؛ اگرچه بسیاری نپذیرفتند، به همین مناسبت رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی مَثَلُ بابِ حِطَّةٍ فِی بَنِی إِسْرائِیلَ»؛ «اهل بیت من همانند باب الحطه در بنی اسرائیل هستند، که تمسّک به ایشان موجت مغفرت است». 📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۱۹۸؛ امالی طوسی، ص ۶۳۳؛ امالی صدوق، ص ۷۴. جمع الجوامع، ج ۱، ص ۹۲۷۹. جامع الاحادیث، ج ۱۰، ص از امیر مؤمنان علیه السلام هم نقل شده که فرمود: «أَنَا بابُ حِطَّةٍ»؛ «من باب حطه و مغفرت الهی هستم». 📚بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۳۳۹؛ توحید صدوق، ص ۱۶۴؛ معانی الاخبار، ص ۱۷. امام صادق علیه السلام در آداب زیارت امام علی علیه السلام فرمود: خود را به قبر حضرت بچسبان و بگو: «یا وَلِی اللَّهِ! یا حُجَّةَ اللَّهِ! یا بابَ حِطَّةِ اللَّهِ... »؛ «ای ولی خدا، ای حجت خدا و ای باب حطه و مغفرت الهی!... ». 📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۷۵؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین. @Heydar_ali_moola