eitaa logo
القاب آقا امیرالمؤمنین (حیدر علی مولا)
144 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۸ . خَصْمُ الْکُفّارِ «هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ»؛ 📚سوره حج، آیه ۱۹. «اینان دو گروه اند که درباره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند». روایات بسیاری در کتب شیعه و اهل سنّت نقل شده: این آیه شریفه درباره امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حمزه و عبیده در جنگ بدر نازل شده است. 📚السنن الکبری، ج ۳، ص ۳۹۱؛ تفسیر الطبری، ج ۱۰، ص ۱۳۱؛ صحیح مسلم، ج ۴، ص ۳۴. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۸۹. دابَّةُ الْأَرْضِ جنباننده و گرداننده روی زمین چنان که آیه شریفه می‌فرماید: «وَإِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دآبَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَ النّاسَ کانُوابِآیاتِنالایوقِنُونَ»؛ 📚 سوره نمل، آیه ۸۲. «وقتی فرمان عذاب آنها رسد (و در آستانه رستاخیز قرار گیرند)، جنبنده ای را از زمین برای آنها خارج کنیم که با آنان تکلّم می‌کند (و می‌گوید) که مردم به آیات ما ایمان نمی آوردند». رسول خداصلی الله علیه وآله درباره این آیه شریفه فرمود: «عَلِی دآبَّةُ الْأَرْضِ وَفاصِلُ الْقَضآءِ»؛ «علی علیه السلام همان گرداننده زمین و فیصله دهنده قضاوت‌ها می‌باشد». 📚بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۵۷. از امیرمؤمنان علیه السلام نیز نقل شده که فرمود: «أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَأَنَا دآبَّةُ الْأَرْضِ»؛ [۹] «من بنده خداوند، و همان جنباننده و گرداننده زمین هستم». 📚 بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۲۴۳؛ و ج ۴۱، ص ۵؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۱۰۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۰. الدّاعِی «یوْمَئِذٍ یتَّبِعُونَ الدّاعِی لا عِوَجَ لَهُ»؛ 📚سوره طه، آیه ۱۰۸. «در آن روز، همه از دعوت کننده الهی پیروی نموده، و قدرت بر مخالفت او ندارند». امام کاظم علیه السلام از امام صادق علیه السلام فرمود: از پدرم درباره این آیه پرسیدم، فرمود: مراد از داعی، علی علیه السلام است. 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۲۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۱. دِینُ الْحَقِ ّ «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَدِینِ الْحَقِ ّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ 📚سوره صف، آیه ۹. «او کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند». محمّد بن فضیل می‌گوید: امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرمود: «هُوَ الَّذِی أَمَرَ رَسُولَهُ بِالْوِلایةِ لِوَصِیهِ، وَالْوِلایةُ هِی دِینُ الْحَقِ ّ»؛ «او آن است که خداوند پیامبرصلی الله علیه وآله را امر فرمود برای وصی خود به ولایت که ولایت همان دین حقّ است». 📚 اصول کافی، ص ۳۵۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۲. الذّاکِرُ کسی که ذکر خدای تعالی را می‌گوید و او را در هر حال به یاد می‌آورد. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «أَنَا الذّاکِرُ یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «اَلَّذِینَ یذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَقُعُوداً وَعَلی جُنُوبِهِمْ» 📚سوره آل عمران، آیه ۱۹۱. «من همان ذاکری هستم که خداوند می‌فرماید: «کسانی که در حال ایستاده، نشسته و به پهلو خوابیده به یاد خدا هستند»». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶؛ معانی الاخبار، ص ۵۸. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۳. ذِکْرُ الرَّسُولِ ابن عباس درباره آیه «ذِکْراً رَسُولاً» 📚سوره طلاق، آیه ۱۰. گوید: «اَلنَّبِی ذِکْرٌ مِنَ اللَّهِ وَعَلِی ذِکْرٌ مِنْ مُحَمَّدٍ، کَما قالَ: «وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَلِقَوْمِکَ وَسَوْفَ تُسْئَلُونَ» 📚سوره زخرف، آیه ۴۴. «رسول خدا ذکری از خداست و علی نیز ذکری از محمّد است، چنان که خدا فرموده است: «و این مایه یادآوری (و عظمت) تو و قوم تو است» و به زودی سؤال خواهید شد . 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۰۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۹۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۴ . ذُو الْقَلْبِ کسی که دارای قلب و عقل است چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: أَنَا ذُوالْقَلْبِ فَیقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْری لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ »؛ 📚سوره ق. آیه ۳۷. «من صاحب قلبی هستم، که خداوند فرموده: «در این تذکّری است برای آن که قلب دارد»». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶ و ج ۳۳، ص ۲۸۲؛ بشارة المصطفی، ص ۱۳. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۸۹۹ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۵. ذُو مَتْرَبَةٍ «أَوْ مِسْکِیناً ذا مَتْرَبَةٍ»؛ 📚سوره بلد، آیه ۱۶ «یا مستمندی خاک نشین را». نقل شده: امام باقرعلیه السلام در مورد این آیه فرمود: مراد امیرالمؤمنین علیه السلام است؛ او مترب بالعلم است؛ از نظر علم از همه بی نیاز است، و به اندازه کل زمین علم دارد. 📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۲۸۲؛ تفسیرقمی، ج ۲، ص ۴۲۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۶. ذِی الْقُرْبی مراد از ذی القربی در آیات شریفه، اهل بیت پیامبر و افضل ایشان امیرمؤمنان علیه السلام است. 📚الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۰۶. المعجم الصغیر ج ۱، ص ۷۶؛ شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۸۹. از جمله در آیه شریفه می‌فرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَی ءٍ فَأَنَّ للَّهِ ِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبی.. »؛ «بدانید هر غنیمتی بدست آورید، خمس آن برای خدا و پیامبر، و برای ذی القربی و... است». 📚سوره انفال، آیه ۴۱ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۷ .الرّاکِعُونَ فِی الْقُرْآنِ «إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ»؛ 📚سوره مائده، آیه ۵۵. «سرپرست و ولی شما، تنها خدا و پیامبر او است و آنها که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند». شیعه و سنّی نقل کرده اند: این آیه، فقط در حقّ امیرمؤمنان علیه السلام نازل شده، وقتی در مسجد و در حال رکوع به فقیر و سائل کمک کرد. پیامبر و اصحاب به مسجد آمدند، از فقیر سؤال کردند: چه کسی به تو کمک کرد، گفت: «ذاکَ الرّاکِعُ» که علی بن ابی طالب باشد. [۶] 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۱۸۵؛ تفسیر فرات، ص ۱۲۸؛ العمدة، ص ۱۲۳. کنز العمال، ج ۶، ص ۳۹۱؛ تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۵۷ و کتب دیگر از اهل سنت. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۸. الرِّجالُ عَلَی الْأَعْرافِ «وَبَینَهُما حِجابٌ وَعَلَی الأَْعْرافِ رِجالٌ یعْرِفُونَ کُلاًّ بِسِیماهُمْ»؛ 📚سوره اعراف، آیه ۴۶. «و در میان آن دو گروه [بهشتیان و دوزخیان، حجابی است، و بر اعراف، مردانی هستند که هریک از آن دو را از چهره شان می‌شناسند». حضرت زهراعلیها السلام فرمود: از پدرم رسول خداصلی الله علیه وآله پرسیدم: مراد از اعراف در این آیه کیانند؟ آن حضرت فرمود: «هُمُ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی عَلِی وَسِبْطای وَتِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَینِ، هُمْ رِجالُ الْأَعْرافِ»؛ «مراد امامان پس از من هستند، ایشان علی و دو سبط من و نه امام از نسل حسین علیهم السلام که مردان اعراف هستند». بنابراین فقط کسانی وارد بهشت می‌شوند که ایشان را بشناسند و کسانی داخل جهنم می‌شوند که منکر ایشان باشند. 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۱ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۹۹. الرَّحْمَةُ «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیفْرَحُوا هُوَخَیرٌ مِمّا یجْمَعُونَ»؛ 📚سوره یونس، آیه ۵۸. «بگو: به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ این از تمام آنچه جمع کرده اند، بهتراست». «... وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیطانَ إِلّا قَلِیلاً»؛ 📚سوره نساء، آیه ۸۳. «... و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی می‌کردید». یکی از اسامی قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام رحمت است؛ چنان که ابن عباس درباره آیه می‌گوید: «بِفَضْلِ اللَّهِ النَّبِی صلی الله علیه وآله وَبِرَحْمَتِهِ عَلِی علیه السلام»؛ 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۳. «مراد از فضل خدا، رسول خداست و مراد از رحمت، علی بن ابی طالب است». همچنین در تفسیر قمی آمده است: «اَلْفَضْلُ رَسُولُ اللَّهِ وَالرَّحْمَةُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام، فَبِذلِکَ فَلْیفْرَحُوا، قالَ: فَلْیفْرَحْ شِیعَتُنا هُوَ خَیرُ مِمّا أُعْطِی أَعْداؤُنا مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ»؛ «مراد از فضل، رسول خدا و منظور از رحمت، امیرمؤمنان است، پس (شیعیان ما) به آن باید خوشحال باشند؛ چون این بهتر از طلا و نقره ای است که به دشمنان ما داده شود». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۴، ص ۱۸۰؛ تفسیر القمی، ج ۱، ص ۱۴۵. @Heydar_ali_moola