☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۶۸. الْإِنْسانُ
در مورد آیه «وَقالَ الْإِنْسانُ ما لَها»
📚سوره زلزله، آیه ۳.
نقل شده فرمود: مراد از آن، امیر المؤمنین علیه السلام است.
📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۹۶؛ تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۳۳.
چنان که روزی این آیه را نزد ایشان قرائت کردند، فرمود: «فَأَنَا الْإِنْسانُ الَّذِی یقُولُ ما لَکَ»؛
«من آن انسانم که به زمین گوید تو را چه شده؟ ».
📚بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۲۹
همچنین است «الانسان» در آیه شریفه «خَلَقَ الْإِنْسانَ * عَلَّمَهُ الْبَیانَ»
«انسان را آفرید. و به او، بیان را آموخت».
📚سوره الرحمن، آیه ۳ و ۴.
امام رضاعلیه السلام فرمود: مراد از این انسان، امیرمؤمنان علیه السلام است که هرچه را مردم به آن نیاز دارند، خداوند به علی علیه السلام آموخت.
📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۶۵.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۶۹. أُولِی الْأَمْرِ
«... أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»؛
«... اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر (اوصیای پیامبر) را».
📚سوره نساء، آیه ۵۹.
جابر انصاری میگوید: به رسول خداصلی الله علیه وآله در مورد این آیه عرض کردم: ما خدا و رسول او را شناختیم، پس اولی الامر کیانند؟ فرمود: «هُمْ خُلَفآئِی یا جابِرُ! وَأَئِمَّةُ الْمُسْلِمِینَ بَعْدِی، أَوَّلُهُمْ عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ»؛
«آنان جانشینان من هستند ای جابر، آنان امام مسلمانان بعد از من هستند که اول ایشان علی بن ابی طالب علیه السلام است». سلمان فارسی از رسول خداصلی الله علیه وآله نقل کرده: مراد از اولی الامر علی بن ابی طالب علیه السلام است.
📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۳۶.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۰_ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ
کسی از جانب خدای تعالی مقامی دارد که نسبت به مردم و مؤمنان از خودشان هم به خودشان سزاوارتر و اولاتر باشد.
این مقام طبق آیه شریفه «النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»
📚سوره احزاب، آیه ۶.
مخصوص پیامبرصلی الله علیه وآله است؛ لکن هر آنچه پیامبر دارد، امام معصوم نیز دارا میباشد، که از این جمله است امام علی علیه السلام.
📚 تفسیر الثعلبی، ج ۱، ص ۷۶۹؛ تفسیر الکشف والبیان، ج ۴، ص ۹۲.
امام هادی علیه السلام در زیارت امام علی علیه السلام در روز غدیر میفرماید: «وَأَشْهَدُ أَنَّهُ... أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، کَما جَعَلَهُ اللَّهُ کَذلِکَ»؛
«گواهی میدهم که خداوند تو را بر مؤمنان سزاوارتر از خودشان قرار داد، چنان که خداوند نیز رسول خدا را چنین مقامی عنایت فرمود».
📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۶۰؛ مفاتیح الجنان، اعمال عید غدیر.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۱. الْإِیمانُ فِی الْقُرْآنِ
یکی از نامهای امام علی علیه السلام در قرآن، ایمان است که به کنایه از آن حضرت تعبیر شده؛
چنان که امام باقرعلیه السلام در مورد آیه شریفه «وَمَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ» فرمود: «اَلْإِیمانُ فِی بَطْنِ الْقُرْآنِ عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ، فَمَنْ کَفَرَ بِوِلایتِهِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ»؛
«مراد از ایمان در قرآن کریم، علی بن ابی طالب است، هرکس به ولایت او کافر شود تمام اعمالش نابود میشود».
📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۴۸
در حدیث بعدی از ابن عباس نقل شده که گفته: برای علی بن ابی طالب علیه السلام نامهای زیادی است که مردم خبر ندارند. گفتیم: کدام نام است؟ گفت: از جمله اینکه خدای تعالی در قرآن کریم او را «الایمان» نامیده و فرموده: «وَمَن یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ»؛
📚سوره مائده، آیه ۵.
«و هرکس انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه میگردد، و در سرای دیگر، از زیان کاران خواهد بود».
همچنین است ایمان در آیه: «حَبَّبَ إِلَیکُمُ الْإِیمانَ»
📚سوره حجرات، آیه ۷.
که امام صادق علیه السلام فرموده است.
📚اصول کافی، ج ۱، ص ۴۲۶.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۲. بِئْرٌ مُعَطَّلَةٌ
«وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِیدٍ»؛
📚سوره حجّ، آیه ۴۵.
«و چه بسیار چاه پرآب بی صاحب ماند، و چه بسیار قصرهای محکم و مرتفع».
امیر المؤمنین علیه السلام در مورد این آیه فرمود: «فَالْقَصْرُ مُحَمَّدٌ وَالْبِئْرُ الْمُعَطَّلَةُ وِلایتِی، عَطَّلُوها وَجَحَدُوها وَمَنْ لم یقِرَّ بِوِلایتِی لَمْ ینْفَعْهُ الْإِقْرارُ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍصلی الله علیه وآله»؛
«همانا مراد از قصر، محمّد است و چاه معطل مانده، ولایت من است که آن را معطل گذاشته و انکار کردند، هر که به ولایت من اقرار نکند اقرار به نبوّت برای او نفعی ندارد».
📚 بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۳
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۳. بَأْسٌ شَدِیدٌ
بأس به معنای سخت و شجاع و مراد کسی است که با شجاعت و دلاوری خود موجب عذاب دشمنان است.
از امام باقر و امام رضاعلیهما السلام روایت شده که فرمودند: مراد از «لِینْذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِنْ لَدُنْهُ»
📚سوره کهف، آیه ۲؛ «... تا (بدکاران را) از عذاب شدید او بترساند».
علی علیه السلام است.
📚تأویل الآیات، ص ۲۸۵
«وَهُوَ لَدُنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله قاتَلَ مَعَهُ عَدُوَّهُ»؛
📚بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۶۴ و ج ۳۶، ص ۲۱؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۸۱
«او نزد رسول خداصلی الله علیه وآله با دشمنان آن حضرت جنگ میکند».
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۴ .بابُ الْحِطَّةِ
آن گاه که بنی اسرائیل مرتکب گناه شدند، به ایشان امر شد که بگویید: «حِطَّة» و داخل باب شوید تا خدا شما را بیامرزد.
📚سوره بقره، آیه ۵۸؛ سوره اعراف، آیه ۱۶۱.
این جریان به باب الحطّة معروف شد؛ اگرچه بسیاری نپذیرفتند، به همین مناسبت رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی مَثَلُ بابِ حِطَّةٍ فِی بَنِی إِسْرائِیلَ»؛
«اهل بیت من همانند باب الحطه در بنی اسرائیل هستند، که تمسّک به ایشان موجت مغفرت است».
📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۱۹۸؛ امالی طوسی، ص ۶۳۳؛ امالی صدوق، ص ۷۴. جمع الجوامع، ج ۱، ص ۹۲۷۹. جامع الاحادیث، ج ۱۰، ص
از امیر مؤمنان علیه السلام هم نقل شده که فرمود: «أَنَا بابُ حِطَّةٍ»؛
«من باب حطه و مغفرت الهی هستم».
📚بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۳۳۹؛ توحید صدوق، ص ۱۶۴؛ معانی الاخبار، ص ۱۷.
امام صادق علیه السلام در آداب زیارت امام علی علیه السلام فرمود: خود را به قبر حضرت بچسبان و بگو: «یا وَلِی اللَّهِ! یا حُجَّةَ اللَّهِ! یا بابَ حِطَّةِ اللَّهِ... »؛
«ای ولی خدا، ای حجت خدا و ای باب حطه و مغفرت الهی!... ».
📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۷۵؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۵ . بَدِّلْهُ
«ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیرِ هذَا أَوْ بَدِّلْهُ»؛
📚سوره یونس، آیه ۱۵
«قرآنی غیر از این بیاور، یا آن را تبدیل کن».
مفضل بن عمر میگوید: از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه شریفه پرسیدم، فرمود: دشمنان گفتند: به جای علی علیه السلام، فرد دیگری را جانشین خود قرار بده.
آیه شریفه در پاسخ فرمود: «قُلْ ما یکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقآئِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلّا ما یوحی إِلَی»؛
📚 سوره یونس، آیه ۱۵
«بگو: من حق ندارم که از پیش خود آن را تغییر دهم، و فقط از چیزی که بر من وحی میشود، پیروی میکنم».
📚اصول کافی، ج ۱، ص ۴۱۹؛ تفسیر قمی، ج ۱، ص ۳۱۰؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۱۲۰
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۶. بُرْجُ السَّمآءِ
برج السماء؛ کاخ و قصر باعظمت آسمانی است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بعد از تلاوت آیه شریفه «وَالسَّمآءِ ذاتِ الْبُرُوجِ» به ابن عباس فرمود: «یابْنَ عَبّاسِ! إِنَّ اللَّهَ یقْسِمُ بِالسَّمآءِ ذاتِ الْبُرُوجِ وَیعْنی بِهِ السَّمآءُ وَبُرُوجُها؟ قُلْتُ: یا رسولَ اللَّهِ! فَما ذاکَ؟ قالَ: أمَّا السَّمآءُ فَأَنَا وَأَمَّا الْبُرُوجُ فَالْأَئِمَّةُ بَعْدِی أَوَّلُهُمْ عَلِی وَآخِرُهُمْ الْمْهَدِی»؛
«ای فرزند عباس! خداوند متعال به آسمان که دارای برج هاست قسم میخورد، و مرادش آسمان و بروج آن است. گفتم: ای رسول خدا منظور از آن چیست؟ فرمود: مراد از آسمان من هستم و امّا بروج، امامان بعد از من هستند که اوّل ایشان علی و آخر آنان مهدی است».
📚۷۲. بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۷۱؛ الاختصاص، ص ۲۲۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۱، ص ۲۸۴.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۷ .الْبَصِیرُ
«وَما یسْتَوِی الْأَعْمی وَالْبَصِیرُ * وَلَا الظُّلُماتُ وَلَا النُّورُ * وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ»؛
📚سوره فاطر، آیات ۱۹ - ۲۱.
«و نابینا (کور) و بینا. و نه تاریکیها و نه روشنایی. و نه سایه (آرام بخش) و نه باد داغ و سوزان هرگز برابر نیستند».
از ابن عباس نقل شده: «مراد از اعمی، ابوجهل است و مراد از بصیر، امیرالمؤمنین علی علیه السلام. مقصود از ظلمات، ابوجهل است و مقصود از نور، علی علیه السلام. و منظور از حرور (آتش جهنّم)، ابوجهل است و منظور از ظلّ (بهشت)، علی علیه السلام».
📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۷۲؛ تفسیر البرهان، ج ۳، ص ۳۶۱. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۱۰۱.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۸. بَعْضُ ما یوحی
«فَلَعَلَّکَ تارِکٌ بَعْضَ ما یوحَی إِلَیکَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُکَ»؛
📚سوره هود، آیه ۱۲.
«شاید (ابلاغ) بعض آیاتی را که به تو وحی میشود، (به خاطر عدم پذیرش آنها) ترک کنی (و به تأخیر اندازی)، و سینه ات از این جهت تنگ (و ناراحت) شود».
امام صادق علیه السلام فرمود: این آیه شریفه در شأن امام علی علیه السلام نازل شده؛ چون رسول خداصلی الله علیه وآله میدانست برخی مردم جاهل با آن مخالفت میکنند؛ لیکن خدای تعالی حضرت را تسکین داد: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً»؛
📚سوره مریم، آیه ۹۶.
«مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام میدهند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار میدهد».
📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۰۰.
@Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۷۹ .التِّجارَةُ المُنْجِیةُ
امام علی علیه السلام فرموده است: «أَنَا التِّجارَةُ المُرْبِحَةُ الْمُنْجِیةُ مِنَ الْعَذابِ الْأَلِیمِ الَّتِی دَلَّ عَلَیها فِی کِتابِهِ،
فَقالَ: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ»؛
📚سوره صف، آیه ۱۰.
«من همان تجارت پرسود و نجات دهنده از عذاب دردناک هستم که آیه شریفه در باره آن فرموده است: ای کسانی که ایمان آورده اید! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی میبخشد؟! ».
📚بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۳۰.
@Heydar_ali_moola