فصل ثمرات (چیستی و آفات ثمرات).mp3
26.98M
🔊 صوت مراسم
🎤 #سخنرانی
🎙 حجت الاسلام مهدوی نژاد
🗓 شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰
🗓 فصل "ثمرات"
با موضوع چیستی آفات و ثمرات
🔰 جلسه هفتگی
➖➖➖➖➖
💠 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢تقوا بر اساس عقل متشرع، نه توهم تقوا!
✅ بخش اول
🔸️صرفأ رفتارهای خوب نمیتواند نشانه خوب بودن آدم باشد. گاهی موانعی سر راه انسان هست که نمیتواند کارهای بد را انجام دهد یا منافعی برای او وجود دارد که کارهای خوب را انجام میدهد.
🔸️گاهی آدم خیال میکند ملبس به لباس تقواست، یک عمر حواسش نیست عملی که انجام میدهد، اولاً انگیزههایش را دقیق بررسی کند که ریاکارانه و مشركانه نباشد و بعد هم سعی در برطرف کردن آلودگیهای عملش داشته باشد.
📌تشخیص تقوا فقط در مورد خودمان نیست، در جایی که تقوای دیگران در سعادت اخروی و دنیوی ما اثر بگذارد، باید تقوای دیگران را هم تشخیص بدهیم!
🔸️مؤمن زیرک است حواسش هست تا دین و دنیای خودش و جامعهاش را ندهد به دست کسی که تقوا نمایی میکند!
🔸️هروقت کسی را دیدید که ظاهرش متدین است، گول نخورید. ببینید رفتارهایش تا چه اندازه عاقلانه است.
🔸️البته کار عاقلانه را هم باید سنجید که آیا ذیل عقل متشرع و امر الهی است یا خیر. هرجا در اسلام حرف از عقل زده شده، منظور عقل متشرع است. یعنی هر چیزی که شرع به آن دستور داده، عقل هم به آن دستور بدهد و بالعکس؛ چنین عقلی ابزار بندگی خداست.
🔸️گاهی عبادتهایمان از سر هوای نفس است، یکی از کمینگاههای شیطان همینجاست. باید علم به مواضع حق پیدا کنیم. اگر کسی عاقلانه رفتار میکند دقت کند که آیا عقلش تابع هوای نفس اوست یا هوای نفسش تابع عقل او؟
✅ بخش دوم
💠 از مصادیق بیتقوایی این است که بدون علم واقعی و صرفاً با نگاه به ظواهرِ باطل و ظواهرِ حق، قضاوت و موضعگیری کنیم.
📌موضعگیری باید بر اساس تقوا باشد، تقوا هم معیار مشخصی دارد، تشخیص تقوا باید بر اساس بصیرت، صبر و علم به مواضع حق باشد.
شیوههای مدنی بیان اعتراض را به مردم یاد بدهید.
🔹️مسئولین در طول سالیان گذشته شیوههای قانونی و مدنی بیان اعتراض و انتقاد و مطالبهگری را به مردم یاد ندادند.
🔹️واقعاً مردم چگونه اعتراض، انتقاد و مطالبهشان را بیان کنند؟ یا باید پای صندوق رأی بیایند یا کف خیابان.
🔹️باید راههای اعتراض و مطالبهگری را واقعاً برای مردم باز کنند. یکی از راهها این است که خود مسئولین در مساجد محلات بنشینند و به مردم پاسخ بدهند. اجازه ندهند اعتراضها به کف خیابان کشیده شود و دشمن سوءاستفاده کند.
🔹️مردم حق مطالبهگری دارند، اما نباید کاری کنیم که دشمن سوء استفاده کند و مردم را مقابل نظام نشان بدهد. کسانی که به اسم مطالبهگری یا به دنبال حق و حقوق مردم هستند زود پیشنهاد تجمع ندهند. بسیاری از تجمعات جواب نمیدهد، حتی نتیجه عکس میدهد و بحران تولید میکند. باید گروههای مختلف اجتماعی بروند با مسئولین منطقی حرف بزنند.
توجه به معنویات در کنار مطالبهگری
🔸️گاهی رویکرد ما خدایی و معنوی نیست. ای کاش وقتی به بحران بر میخوردیم به ذهنمان میرسید که چنین جمعیتی میتواند دست به دعا هم بردارد و نتیجه بگیرد.
🔸️مردم باید حقشان را مطالبه کنند، اما این جمعیتی که به خیابان میآیند و چند شبانه روز هم میمانند، اگر در کنار مطالبه از مسئولین یک دعای باران هم میخواندند، هم خدا برای ما باران میفرستاد هم دشمن از جمعیت سوءاستفاده نمیکرد.
حجتالاسلام مهدوینژاد ـ ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢ثمرات دنیوی و اخروی را بشناس و آفتهایشان را دریاب!!
✅بخش اول
🔸️یکی از قوانین لایتغیر دنیا، قانون تغییر و دگرگونی است.
🔸️ماده، محدود است؛ زمان، مکان، جرم و حجم دارد. اگر هم با چیز دیگری مخلوط شود، آنوقت دیگر خودش نیست و به ماده جدیدی تبدیل شده. در عالم ماده اگر قرار باشد رشد اتفاق بیفتد، حتماً از چیزی کم میشود تا چیز دیگری رشد کند. یعنی لازمه قانون تغییر کم و زیادشدن، فراز و فرود... است.
🔸️قانون تغییر و دگرگونی عالم ماده، یکی از آیات الهی و از موارد آزمون انسانهاست.
💠 قرآن کریم میفرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»، خداوند متعال از راه دگرگونیها و از دست دادنها، انسان را امتحان میکند و به صابرین در این امتحان بشارت میدهد. صابرین کسانی هستند که در این نقصها(که در بسیاری از موارد هم خود انسانها عامل آن هستند)، خدا و آزمون الهی را فراموش نمیکنند.
🔸️در فرایند حیات و رشد در زندگی، موانع و آفاتی وجود دارد. برای هر ثمره و دستاوردی، آفتی هست.
🔸️انسان برای اینکه بتواند از نعمتها درست استفاده کند باید اولاً آن نعمتها را بشناسد و بعد آفات آنها را هم تشخیص دهد.
✅ بخش دوم
📌قانون ثمرات و آفات نهتنها در امور مادی، بلکه در امور معنوی هم جاریست.
🔸️گاهی بهترین انسانها حواسشان نیست، آفتزده میشوند و داراییهای معنویشان را از دست میدهند سقوط میکنند. و گاهی بدترین انسانها که آفت خوردهاند، یکدفعه به خود میآیند، آفتزدایی میکنند و عاقبتبخیر میشوند و بالا میروند.
🔸️برای هر امر معنوی، آفتی وجود دارد، به عبارتی هر خوبی را یک بدی تهدید میکند.
💠 امیرالمؤمنین میفرماید: «لِکُلِّ شئٍ آفهٌ»؛ برای هر چیزی(بدون استثناء) آفتی هست.
🔻چند نمونه از ثمرات معنوی و آفتهایشان:
🔹️آفت زیرکی و باهوشی: غرور و خودنمایی// آفت شجاعت: سرکشی و تجاوز به حقوق دیگران // آفت بخشیدگی: منت گذاشتن // آفت زیبایی: خودشیفتگی و تکبر // آفت سخن گفتن: دروغ // آفت علم: فراموشی // آفت حلم وبردباری: سفاهت و سادهلوحی // آفت اصل و نسب خانوادگی: فخرفروشی // آفت جود و بخشندگی: اسراف // آفت عبادت: ریا // آفت دینداری: هوای نفس// آفت عقل و خرمدمندی: عُجب // آفت نعمت: ناشکری و آفت نجیب زادگی: کبر است.
🔹️آفت توانایی، از حد گذراندن است. مثلاً شخصی قدرت بیان خوبی دارد، طرف مقابل را با قدرت بیانش چه به حق چه به ناحق، نابود میکند.
🔹️آفت حیا، ضعف است. بعضیها بیش از حد با حیا هستند، حتی خجالت میکشند حقشان را بگیرند.
🔹️آفت ایمان، شرک است. مثلاً اگر به خدا ایمان داری، دیگری را در روزی رساندن شریک ندان!
🔹️آفت یقین، شک است. گاهی رفتاری از خود نشان میدهیم که مشخص میشود به چیزهایی که گمان میکردیم یقین داریم، شک داریم!
💠 حدیث قدسی: مردم در دنیا به شش چیز افتخار میکنند: زیبایی، فصاحت در کلام، مال، اصالت خانوادگی، توانایی، پست و مقام؛ پس ای پیامبر! به مردم بگو کسی که به زیباییاش مینازد، آتش جهنم صورتها را میسوزاند. به کسی که به مال و فرزندانش مینازد، بگو روزی میرسد که مال و فرزندان نفعی برای انسان ندارند. به کسی که فصاحت دارد و هر چه بخواهد میگوید، بگو در قیامت به دهانش مُهر میزنیم. به کسی که به توانایی و نیرومندیاش مینازد، بگو خداوند بر چنین کسانی ملائکه غلیظ و شدیدی مسلط میکند که از امر خدا تخطی نمیکنند. به کسی که به حسب و نسب خود افتخار میکند، بگو در قیامت همه نسبتها از بین میرود (جز نسبت انسان با عمل خودش!) به کسی که به پست و مقام خود مینازد، بگو در روز اصلی پادشاهی از آنِ خداوند قهار است.
🔸️همین که به آفتها برمیخوری، با چنین موعظههایی ازخودت آفتزدایی کن.
📌روضه آمدن هم آفت دارد. حواست باشد برای احیاء به مجلس اهلبیت(علیهمالسلام)میآیی، نه برای اجراء!!
🔸️در مجلس سیدالشهداء(علیهالسلام) با اخلاق و اخلاصت خودت را احیا کن. برای اجرا و صرف برگزاری مجلس به هیئت نیا، برای احیا شدن و احیا کردن بیا.
🔸️اگر بعد از جلسه روضه احساس زندگی نکنی، به هیئت آمدنت آفت خورده است. دقت کن معنویت، هیئت و خادمی برایت حجاب نشود.
حجتالاسلام مهدوینژاد - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 #گزیده_بیانات
🎙 حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد
🗓 «حواست باشد برای احیاء به مجلس اهل بیت می آیی، نه برای اجراء»
➖➖➖➖➖
💠 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢درخت زیبایی که چشمها را خیره میکند!
✅ بخش اول
🔻یکی از درگاههای معرفت و شناخت اهلبیت(علیهمالسلام)، توجه به وجوه تسمیه آن بزرگواران هست. زیرا اسامی ذوات مقدس را خداوند متعال انتخاب کرده است.
🔸️اسم مبارک حضرت زینب(سلامالله علیها) نیز از اسمائی هست که خداوند متعال انتخاب کرده است و دارای حکمت و فلسفهای میباشد.
دو معنای عمده برای «زینب» ذکر شده است:
1️⃣ معنای اول ـ «زینب» از ترکیب دو کلمه به وجود آمده: زِین؛ به معنای زینت و اَب؛ به معنای پدر، یعنی زینت پدر. کسی به سادگی نمیتواند زینت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) باشد.
2️⃣ معنای دوم زینب ـ به معنای درختی هست زیبا، معطر و خوشمنظَر که چشم بیننده را به خود خیره میکند. گویا زینب(سلامالله علیها) درختی است پر از فضائل که فضیلتهای او هر چشمی را خیره میکند.
🔸️خطبههای رسیده از وجود مبارک حضرت زینب(سلامالله علیها) نشان میدهد که قدرت بیان، استدلال و منطق ایشان، همانند قدرت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) است که امیر بیان لقب گرفتهاند و کسی در فصاحت و بلاغت به پای ایشان نمیرسد.
🔸️اینکه خداوند، حضرت را زینت پدر نامید، به این معناست که گفتار و روش ایشان بر درخشش و جلوه ولایت افزوده است. به عبارتی حضرت کاری کرد تا نگاه مردم نسبت به علی(علیهالسلام) تغییر کند.
🔸️در میان حوادث تاریخ، یک حادثه هست که از میان کتابها به سر زبانها آمد و در تاریخ شناخته شد که این مسئله به یُمن وجود حضرت زینب(سلامالله علیها) است. ایشان بود که حماسه عاشورا را از کربلا بیرون کشید و جهانی کرد.
✅ بخش دوم
ثمرات وجودی حضرت زینب(سلامالله علیها):
🔹️زینب(سلامالله علیها) درخت خوشبویی هست که ثمرات آن خیرهکننده است. در عصری که جو جامعه پر از شبهه، خیانت و نفاق است، حضرت هوای مسموم جامعه را تبدیل به هوای پاک میکند.
🔹️جهاد زینب(سلامالله علیها) جهاد تبیین و روشنگری است و ما باید به عنوان محبین آن حضرت اهل روشنگری در جامعه باشیم و اجازه ندهیم حق پنهان بماند.
🔹️زینب(سلامالله علیها) درختی هست که تکیهگاه و مایه آرامش ولی خداست. امام حسین(علیهالسلام) بزرگترین کاروان تاریخ را به دست چنین خواهری میسپارد و به قتلگاه میرود. محبین و سایهنشینان این شجره طیبه هم باید مایه آرامش ولی خدا و مؤمنین باشند.
🔹️یکی دیگر از ثمرات زینب کبری(سلامالله علیها) زیبابینی و توجه به حقائق پدیدههای عالم است. حضرت بعد از مصیبت عظمای کربلا در مقابل دشمنان خدا میایستد و میگوید: «والله ما رأیتُ إلا جمیلاً»؛ به خدا قسم جز زیبایی چیزی ندیدم. در چنین شرایطی تنها کسی که ایمان اعلاء و مستقری نداشته باشد، نمیتواند چنین سخنی بگوید.
🔹️شرح صدر و عقلانیت در وجود حضرت یک صفت ثابتشده بوده به طوری که امیرالمؤمنین(علیهالسلام) ایشان را عقیله بنیهاشم مینامند، چراکه احساسات ایشان عین عقلانیت و عقلانیت ایشان عین احساسات ایشان بوده است.
حجتالاسلام مهدوینژاد ـ ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
➖➖➖➖➖
💠 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @alqatreh
🆔 @darozzekr_com