eitaa logo
القطره 🔊
1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1هزار ویدیو
24 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین مهدوی نژاد ارتباط با ادمین : 09136088001 @ansarevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
(فصل پیروان) ✅ بخش دوم 🔷️ عملی سخت اما واجب! 💠 امام باقر(ع) در روایتی از کتاب وافی در باب امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: عده‌ای هستند که به نماز و روزه که کم دردسر و کم مایه تر است رو می‌آورند و به امر به معروف و نهی از منکر که پر مایه‌تر و پر دردسرتر و به ظاهر پر ضررتر است، اصلاً اقبالی ندارند. 🔹️تنها بدحجابی، منکر نیست، بدگویی از نظام جمهوری اسلامی هم که در بعضی جمع‌ها می‌شود، منکر است. غیبت از مؤمن هم منکر است. نباید به سادگی گذشت. این می‌شود همان «نؤمن ببعض و نکفر ببعض». 💠 پیامبر اکرم(ص) فرمودند تا مادامی‌ که امت من امر معروف و نهی از منکر می‌کنند و در تقوا همدیگر را یاری می‌کنند، در خیر و برکت هستند. اگر چنین نکردند، برکت از میان آن‌ها برداشته می شود و در آسمان و زمین یاری‌گری نخواهند یافت. ⛔️دین گزینشی کفر است 🔸️نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی واکنش داشته باشید. در جایی خلاف شرع می‌بینید به مسئولین تذکر بدهید. نسبت به مسائل بی‌بندوباری جامعه باید حساس بود. خدا به صراحت و بدون هیچ ملاحظه ‌ای فرمود دین گزینشی کفر است. چنین کسانی کفری در دلشان هست که روزی فاش می‌شود. مثل شیطان که بعد از شش هزار سال عبادت، رانده شد. 📌 پس سومین شرط سازنده بودن ایمان، ایمان همه جانبه‌ به حق است، نه ایمان گزینشی. ایمان کامل است که منجر به تربیت فرد، تربیت خانواده، تربیت جامعه و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی می‌شود. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب هشتم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۱ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢علو و برتری مسلمانان، وعده حق الهی ✅ بخش اول 💠 «وَلاتَهِنوا وَ لاتَحزَنوا و اَنتُمُ الاَعلَون اِن کُنتُم مُومِنین» سست نشوید، غمگین نباشید شما علو و بلندمرتبگی دارید، اگر مؤمن باشید! این آیه را خدا زمانی که مؤمنین در جنگ احد شکست خورده بودند نازل کرد یعنی همه روحیه شان را از دست داده بودند. خدا این آیه را فرستاد که چرا شما ناراحت هستید؟! شما برترید، شما دنیا را فتح می‌کنید. این نه فقط یک روحیه بخشی معمولی بود، بلکه یک وعده حق بود که خدا بر مسلمانان نازل کرد. 💠 ادامه آیه میفرماید: «اِن یَمسَسکُم قَرحٌ فَقَد مَسَّ القَومَ قَرحٌ مِثلُه»، اگرچه در جنگ شکست خوردید و زخم خوردید، ولی شما هم به دشمن زخم زدید. بعد می‌فرماید: «وَتِلکَ الاَیامُ نُداوِلُها بَینَ الناس وَلِیَعلَمَ اللهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَتَّخِذَ مِنکُم شُهَداءَ وَاللهُ لا یُحِبُّ الظالِمین». جریان پیروزی و شکست در طول تاریخ دائم بین اقوام مختلف تکرار می‌شود برای اینکه خودتان شاهد باشید، هرجا ایمان داشتید موفق شدید و هرجا که ایمانتان را از دست دادید شکست خوردید.
✅ بخش دوم 🔷سنت تمحیص 💠 قرآن کریم می‌فرماید: «وَلِیُمَحِّصَ اللّهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَمحَقَ الکافِرینَ». تمحیص یعنی خالص‌سازی و زلال‌کردن. هم ایمان مؤمنین باید خالص، ناب و زلال شود و هم جامعه ایمانی باید از مؤمنان بدلی و دروغین پیراسته شود. لذا خداوند یک سنّتی به نام تمحیص دارد تا ایمان انسان‌ها و جامعه با کیفیت شوند. وقتی ایمانها با کیفیت شد، جامعه به علوّ می‌رسد. آیه بعد می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ»، آیا میخواهید به بهشت بروید در حالی که هنوز خداوند مجاهدین و صابرین را معلوم نکرده است و هنوز برملا نشدید؟! پس بین دستیابی به سه مرحله از ایمان و برتری نهایی مسیری هست که باید طی شود. 🔻ثمرات سنت تمحیص: ۱ـ خالص سازی ایمان‌ها: قرآن کریم می‌فرماید: «‌وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»، برای اینکه کسانی که در ایمان راستگو هستند و کسانی که دروغ می‌گویند، از یکدیگر مشخص شوند. ۲ـ خالص‌سازی جامعه از مؤمنین بدلی. آیه دیگری می‌فرماید: «وَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِينَ»، برای اینکه مؤمنین و منافقین از هم شناخته شوند. 📌خداوند با فتنه‌ها و آزمایشات، مؤمنین را خالص می‌کند 🔹️مؤمنین باید ایمانشان رشد کند. از اینرو خدا مؤمنین را امتحان می‌کند. 💠 قرآن کریم می‌فرماید: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»؟ آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها می‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمی‌گيرند؟! خدا ما را در وسط معرک‌های که ادعای آن را داریم قرار می‌دهد . خیلی مواظب ادعاهای خود باشیم. اگر یک موقع ادعای ایمانی می‌کنیم و می‌گوییم دیگر مرتکب این گناه نمی‌شویم، خدا ما را امتحان می‌کند تا مشخص شود واقعاً مرتکب نمی‌شویم یا فقط ادعا کردیم. 🔻ثمرات امتحانات الهی ۱ـ تمحیص، در امتحاناتی که خدا می‌گیرد خالص سازی اتفاق میافتد و صف حق از باطل جدا می‌شود. ۲ـ امتحانها و فتنه‌ها سبب پویایی، ارتقا و استحکام ایمان می‌شود. انسان در سختی و شدت رشد می‌کند، نه در رخا و آسایش. «لیبلونکم ایکم احسن عملا» امتحان می‌گیریم تا ببینیم عمل چه کسی بهتر است. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب نهم ماه رمضان ۱۴۰۰/۱/۲۲ ➖➖➖➖➖ 🏴 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 هرچه ایمان بالاتر، امتحانات الهی سخت‌تر! ✅ بخش اول 🔹️در زمان امتحان، واکنش‌ها متفاوت است. کسی که مؤمن صادق باشد، در امتحانات رفتارهای خوبی از خود نشان می‌دهد: در هنگام بلا شکر می‌کند، از گناهانش استغفار می‌کند، عبرت می‌گیرد و راهش را اصلاح می‌کند. اما آدم‌هایی که مؤمن بدلی باشند، وقت بلا به جای شکر، کفر می‌گویند، به جای صبر، بی‌تابی و کفران نعمت می‌کنند، به جای عبرت گرفتن، غر می‌زنند. خاصیت امتحان الهی این است که مؤمنان ایمانشان قوی‌تر و آن‌هایی که ادعای ایمان داشتند، صف‌شان جدا می‌شود. 🔻چه زمانی امتحانات الهی سخت‌تر می‌شود؟ ۱. زمانی که وسع مؤمن بیشتر شده و سطح ایمانش بالاتر رفته است. ازاینرو امتحانات سخت‌تری از او گرفته می‌شود. ۲. زمانی که روزگار به پایان خود نزدیک شود. وقتی شیطان می‌داند که نفس‌های آخرش را می‌کشد و قرار است حضرت حجت ظهور کنند و گردن او را بزنند، همه قوای خودش را جمع می‌کند تا درگیری تام و تمام ایجاد کند. ازاینرو ظلم به اوج خود می‌رسد. 💠 مقام معظم رهبری فرمودند: ما الان درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم؛ جنگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، قومیتی، مذهبی‌ و.. این جنگ ترکیبی که شیاطین برای جامعه مؤمنین طراحی کردند، به این معنا است که جامعه ما به سطح بالاتری از ایمان، معرفت و توانایی رسیده است، از اینرو درگیر یک امتحان جامع شده‌ایم. این درگیری بسیار سنگین ولی بسیار هم امیدبخش است. هدف از این درگیری‌ها تصفیه و تمحیص جامعۀ مومنین است. ۳. زمانی که امتحانات به خاطر اعطای درجه بالاتری از ایمان به مؤمنین باشد
✅ بخش دوم 🔻چه کنیم تا در امتحانات آخرالزمان سقوط نکنیم؟ ۱. قدرت کنترل‌گر درونی(تقوا): تقوا به انسان قدرت تشخیص می‌دهد. باید بتوانی چشمت را، زبانت را، وجودت را کنترل کنی. اگر قدرت درونیت را بالا نبری، نمی‌توانی از گردنه‌ها عبور کنی. گناهان تو را زمین می‌زند و اجازه نمی‌دهد حرکت کنی. ۲. قدرت کنترل‌گر بیرونی(ولایت): ـ «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ» ـ «اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» بر طبق تفاسیر: صادقین، اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و جانشینان آنها هستند. ۳. قدرت کنترل‌گر محیطی(جمع‌های ایمانی): امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند: با آن سیاهی بزرگ (یعنی جمعیت ایمانی) همراه شوید. از جمع‌های ایمانی جدا نشوید. همان‌طوری که کناره‌گیری از گله نصیب گرگ می‌شود، کناره‌گیر از جمع‌ها و محیط‌های ایمانی هم نصیب شیطان می‌شود. ۴. پناه بردن به دامان اهل‌بیت(علیهم السلام): توسل به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به این معنا که معارفشان را کسب کنیم. معرفت و محبت هر دو لازم است. 💠 پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: مَثَل اهل‌بیت من در بین شما مثَل کشتی نوح است. هرکس سوار شود، نجات پیدا می‌کند و هر کس تخلف کند، زمین می‌خورد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب دهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۳ ➖➖➖➖➖ 🏴 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 ایمان سازنده، زیرساخت ایجاد تمدن بزرگ اسلامی ✅ بخش اول 🔹️برای آن که تمدن بزرگ اسلامی محقق شود باید جامعه، جامعه اسلامی شود و برای این‌که جامعه اسلامی باشد، مردم باید خود را بر اساس دستورالعمل‌های دین مبین اسلام تربیت کنند. انسان‌ها باید ساخته شوند تا بر اساس آن، جامعه اسلامی و بعد آن تمدن بزرگ اسلامی پایه‌ریزی شود. مهم‌ترین مسئله در جامعه پردازی، معنویت و اخلاق است؛ که حضرت امام‌خامنه‌ای(حفظه‌لله) فرمودند: « اگر جامعه‌ای معنویت و اخلاق نداشت، حتی اگر همه امکانات مادی را برخوردار بود؛ آن جامعه، جهنم است» معنویت چیست؟ معنویت، مجموعه فضائل و ارزش‌های اخلاقی، اسلامی و الهی است که از ایمان نشأت می‌گیرد. 🔻 ایمان با سه شرط وجه تمایز بین تمدن اسلام و تمدن غرب است: ۱ـ آگاهانه باشد. ۲ـ همراه با تعهدات عملی باشد. ۳ـ همه جانبه باشد. (نومن ببعض و نکفر ببعض) نباشد.
✅ بخش دوم 🔹️خدا از مؤمنان امتحان می‌گیرد تامعلوم شود ایمان آنها چقدر واقعی است. یعنی صف مؤمنین واقعی از آنهایی که ادعای ایمان دارند، جدا شود. برای ایجاد تمدن بزرگ، نیاز به یک جامعه ایمانی باکیفیت داریم؛ جامعه‌ای که مردم آن، مؤمن بوده و به‌ معنای حقیقی، به اسلام و ارزش‌های اخلاقی متعهد باشند. برای این‌که ما یک جامعه باکیفیت ایمانی داشته‌ باشیم؛ باید کوچک‌ترین واحد جامعه که خانواده است؛ باکیفیت و مؤمن شود و برای این‌که خانواده‌ای ایمانی داشته‌باشیم؛ باید هر فرد خانوداه، مؤمن به‌معنای واقعی بشود. اولین زیرساخت مهم تمدن اسلامی، زیر ساخت انسانی‌ است، انسان عنصر اصلی و مهم در تمدن است، چراکه هم عامل شکل‌دهی تمدن است و هم خودش هدف تمدن. 🔻انسان چهار ساحت ارتباطی در عالم دارد: ۱- رابطه با خالق، ۲- رابطه با خود، ۳- رابطه با سایر انسان‌ها، ۴- رابطه با سایر موجودات(حیوانات، گیاهان، جمادات) 🔹️خدا نسبت به این چهار ساحت وجودی برای انسان دستورالعمل فرستاده و چون دستورالعمل داده معلوم می‌شود از آن مطالبه خواهد کرد. 🔻انواع ارتباط با خدا ۱ـ رابطه تکوینی و اجباری ۲- رابطه تشریعی و اختیاری. 🔸️رابطه تکوینی و اجباری یعنی اینکه خدا مارا آفریده و ما هیچ اراده‌ای در خلقت خود نداشته ایم. 🔸️رابطه تشریعی و اختیاری یعنی کیفیت ارتباط باخدا، پرستش و بندگی کردن؛ که آن راهم خدا معین فرموده اما ما در این زمینه دارای اختیاریم که بپذیریم یاتخلف کنیم. 🔸️انسان می‌تواند خدا یا بت را بپرستد. در انتخاب آن آزاد است. خدا به انسان عقل داده است تا بفهمد و درک کند. لذا انسان مکلّف است. شریعت اسلام دستوراتی برای پرستش خداوند دارد که باید با آن دستورالعمل‌ها خدا را عبادت کنیم. مثلاً نماز یا روزه با همان شکل و کیفیتی که گفته‌اند، باید انجام شود. این به معنای شریعت است. اگر بخواهیم ارتباط ما با خدا به درستی برقرار شود باید از طریق شریعت برقرار شود. «انّ الدین عندالله الاسلام»؛ و در حال حاضر هیج دینی پذیرفته نیست جز اسلام که آخرین و کامل‌ترین دین است. باید مسلمان و مؤمن بود و همه دستورالعمل‌ها را انجام داد. تنها در این صورت، انسان مؤمن است. رابطه تشریعی ما با خدا، میزان ایمان ما به خدا را مشخص می‌کند. در مسیر بندگی خدا 🔹️بندگی فقط از راه شریعت اسلام، دستورات دین اسلام و به صورت کامل و صحیح در مذهب تشیع بروز و ظهور کرده است واسلام ناب و حقیقی مکتب تشیع است. 🔹️ما باید به این دستورات عمل کنیم تا رابطه‌مان با خدا درست شود. رابطه ‌ما با خدا فقط در قالب ایمان مابخدا درست می‌شود. کسی که به دستورات دین عمل نمی‌کند، نباید ادعای ایمان هم کند. ❓حقیقت عبودیت و بندگی چیست؟ 💠 فردی به نام عنوان بصری از محضر امام‌صادق(علیه‌السلام) سؤال می‌کند که حقیقت بندگی چیست؟ حضرت در جواب می‌فرمایند: حقیقت بندگی سه چیز است. یکی اینکه انسان در آن چه که خدا در اختیار او گذاشته است (نعمت‌های الهی، فرصت‌ها و ظریفت‌ها) احساس مالکیت نکند. چراکه کسی که خود را بنده متواضع خدا می‌داند برای خودش مالکیت قائل نیست، بلکه خود را مملوک خدا می‌داند. ثمرات احساس مملوکیت: ۱ـ انسان وقتی بداند مملوک خدا است طغیان نمی‌کند. ۲ـ وقتی مالش را مال خدا بداند، راحت انفاق می‌کند. ۳ـ وقتی بدنش را امانت خدا بداند، برهنگی و بی‌حجابی نمی‌کند. ۴ـ وقتی خانواده را امانت‌های خدا بداند، بدرفتاری نمی‌کند. ۵ـ نسبت به بیت‌المال و حق‌الناس حساسیت نشان می‌دهد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد/ شب یازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۴ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 چگونگی رابطه مؤمن با خدا...؟ ✅ بخش اول ارتباط انسان با خدا 🔻انسان دو نوع ارتباط با خداوند متعال دارد: رابطه تکوینی(اجباری) رابطه تشریعی(اختیاری) 🔸️در ارتباط تکوینی خدا خالق و انسان مخلوق است وبین انسان وخدا چه بخواهد و چه نخواهد ارتباط آفرینشی وجود دارد. ارتباط تکوینی،یک ارتباط حیوانی و نباتی است. مثلاً همه انسان‌ها از نعمت‌های خدا استفاده می‌کنند ولی بعضی از آنها او را نمی‌پرستند، ورابطه آنها با خداوند در حد ارتباط تکوینی است. 🔸️در حالی که انسان اشرف مخلوقات است و ارتباطش با خدا باید تشریعی هم باشد. انسان باید بندگی کند تا رابطه خاص عبودیت بین بنده و خدا شکل بگیرد. به چنین ارتباطی، رابطه عبد و مولا می‌گویند. اگر انسان بخواهد ارتباطش با خدا تنها دررزاقیت او و خالقیت او باشد ومنجر به اطاعت وتبعیت ازخدا نشود این رابطه فقط تکوینی است مثل رابطه گیاهان و حیوانات وطبیعت باخدا بلکه کمترازاین. پس اگر انسان بخواهد رابطه اش درست باشد و در بندگی انحراف نداشته باشد، رابطه‌اش باید رابطه عبد و مولا باشد. یعنی عبد باشد و فرمان مولای خود را بپذیرد. ✅اگر رابطه انسان با خدا، رابطه عبد و مولا باشد، به رضای خدا راضی میشود و گلایه‌ای ندارد. چراکه خداوند را حکیم و عادل می‌داند. ✅ثمره این مدل ارتباط این است که انسان، آرام، مطمئن ومطیع امر مولا می‌شود و رابطه‌اش با امام معصوم هم رابطه مأموم و امام میشود. یعنی امام را مفترض الاطاعه می‌داند و هیچگاه بخاطر برآورده نشدن خواسته هایش یااحیانا، ناملایمات دلسرد وناسپاس نمی‌شود.
✅ بخش دوم 💠حقیقت عبودیت در کلام امام صادق(علیه‌السلام) 🔹️عنوان بصری از امام جعفر صادق(علیه‌السلام) پرسید: «ما حَقِیقَةُ الْعُبُودِیةِ؟» حقیقت عبودیت چیست؟ حضرت فرمودند: سه چیز هست «قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْیاءَ: أَنْ لَا یرَی الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللهُ إِلَیهِ مِلْکاً»، ۱_ اول اینکه چیزهای که خدا روزی او کرده را مِلک خود نداند، بلکه خدا را مالک بداند. «لِأَنَّ الْعَبِیدَ لَا یکونُ لَهُمْ مِلْک یرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ یضَعُونَهُ حَیثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعَالَی بِهِ»؛ چرا که هر کس بنده باشد، چیزی که در اختیارش هست را مال خودش نمی‌داند و مال خدا می‌داند و در جایی که خداوند امر کرده خرج می‌کند. بنابراین اسراف نمی‌کند، نسبت به بیت‌المال حساس است و... ۲ـ «ولا یدبر العبد لنفسه تدبیرا»؛ عبد برای خودش مصلحت‌اندیشی و تدبیر نمی‌کند. زندگی را براساس اوامر و نواهی الهی، و تقوا تنظیم می‌کند. از روی هوای‌نفس، خواسته دل و مستقل از اوامر و رضای خدا کاری را انجام نمی‌دهد. انسان تا وقتی هوس‌باز و زیاده‌خواه باشد حرام مرتکب شود. مثلاً به رزاقیت خدا اعتماد و ایمان ندارد، مرتکب ربا می‌شود. طبق روایت: یک درهم ربا برابر با هفتاد مرتبه زنا با یکی از محارم در کنار خانه خداست! 📌 بنده حقیقی نسبت به حق‌الله حساس است! 🔻یکی از بزرگان می‌گوید: من به سه دلیل خدا را اطاعت می‌کنم: یک؛ خدا بیشتر از بقیه من را دوست دارد. دو؛ خدا بیشتر از بقیه خیر من را می‌خواهد. سه؛ قدرت خدا بیشتر از بقیه هست. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی نژاد/شب دوازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۵ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 دستورالعمل خودسازی در حدیث عنوان بصری ✅ بخش اول 🔻بر اساس حدیث شریف عنوان بصری‌، کسی به مقام عبودیت می‌رسد که👇 🔸️اول؛ حس مالکیت نداشته باشد. هرچه نعمت خدا به او داده را امانت خدا بداند و آن‌طور که خدا دستور داده، در هر موضعی که خدا امر یا نهی کرده، نسبت به همه دارایی‌هایش رفتار کند. 🔸️دوم؛ از خودش مصلحت‌اندیشی و تدبیر امور نکند. بلکه بر بستر تقوای الهی، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی را انجام بدهد، نه بر بستر منفعت‌طلبی‌های نفسانی و یک‌طرفه به عالم نگاه کردن و فقط محاسبات مادی داشتن... 🔻در مسأله تدبیر امور، ۲ نکته مهم وجود دارد: ۱ـ این‌که تدبیری که می‌کند و مصلحت‌سنجی‌هایی که دارد، بر اساس تقوا و نگاه توحیدی‌ش باشد. ۲ـ این‌ که بعد از مرحله برنامه‌ریزی، نتیجه را به خدا واگذار کند. مؤمن حساب‌کتاب کارهایش را کاملاً بر اساس تقوا انجام می‌دهد و بعد به خدا واگذار می‌کند، می‌گوید: «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»، و بعد هر نتیجه‌ای که به دست آورد، راضی به رضای خداست. چون می‌داند که خیر او در همین است. ⁉️ چه ‌کسی آرامش دارد؟ 🔹️کسی که به خدا مطمئن باشد. چراکه می‌داند روزی او، دست خداست. کسی به خدا اطمینان کند، خدا هم برای او خوب خدایی می‌کند... 🔸️سوم؛ سومین شأن از حقیقت بندگی این است که تمام وجود و مشغله‌اش صرف انجام اوامر و ترک نواهی خدا باشد.
✅ بخش دوم 🔹️برای رسیدن به حقیقت بندگی، انسان مؤمن باید برنامه‌ریزی داشته ‌باشد. مثلاً اولین برنامه خود را اهمیت به نماز قرار می‌دهد. دوم احترام به والدین. سوم دقت در کلام و معاشرت. چهارم و... در طول روز مراقبت می‌کند که تخلف نکند و اگر تخلف کرد، استغفار و جبران می‌کند. همینطور کم‌کم لیستی از مراقبت‌های معنوی دارد و آرام‌آرام تبدیل به یک انسان مؤمن می‌شود که خودبه‌خود از اوامر الهی و نواهی الهی مراقبت می‌کند. 🔻ثمرات بندگی کردن: ۱ـ وقتی بنده خودش را مالک چیزی نمی‌داند، همه چیز را امانت می‌بیند، به این حال اگر رسید{هان علیه‌الانفاق} انفاق کردن بر او آسان می‌شود، مالش را می‌دهد، جانش را در راه خدا انفاق می‌کند، حتی آبرویش را به آسانی در راه خدا خرج می‌کند. ۲ـ وقتی بنده تدبیر امورش را به مدبر عالم بسپارد، «هان علیه المصائب» مصائب دنبا بر او آسان می‌شود. ۳ـ وقتی بنده با تمام وجود، به اوامر و نواهی الهی مشغول شود، «لا یتفرّغ منهما الی المراءوالمباهات... »، دیگر به سمت بحث‌های بیهوده با مردم کشیده نمی‌شود یا فخر فروشی‌ها و مباهات کردن‌ها را کنار می‌گذارد. ۴ـ وقتی خدا بنده‌ای را به این سه ویژگی گرامی بدارد، «هان علیه الدنیا و ابلیس و الخلق» هم دنیا، هم ابلیس و هم خلق را کوچک و به اندازه خودش می‌بیند. دیگر دنبال زیادی دنیا و تفاخر در دنیا نمی‌رود. ۵ـ دنبال این که پیش مردم عزیز شود و جایگاه پیدا کند نیست. دنبال این است که پیش خدا عزیز شود. طبق روایت: کسی بین خودش و خدا را اصلاح کند، خدا بین او و مردم را اصلاح می‌کند. ۶ـ دیگر عمرش را به باطل نمی‌گذراند. 📌اینطور انسان‌هایی مؤمنی باکیفیت می‌شوند و می‌توانند جامعۀ باکیفیت و آن تمدن بزرگ اسلامی را بسازند. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب سیزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۶ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 راه‌های شناخت و ارتباط موفق با «خود» ✅ بخش اول 🔹️تمدن بزرگ اسلامی مبتنی بر یک جامعه با کیفیت است و جامعه با کیفیت مبتنی بر خانواده‌های با کیفیت مؤمن و خانواده‌های باکیفیت، از انسان‌های مؤمن تشکیل می‌شوند. 📌 ایمان، عنصر اصلی نگهدارنده و رشد دهنده یک انسان باکیفیت و مؤمن است. 🔻 انسان در عالم هستی چهار نسبت ارتباطی دارد: ⬅️ نسبت انسان با خدا، که در حقیقت رابطه عبودیت است. ⬅️ نسبت انسان با خودش ⬅️ نسبت انسان با سایر انسان‌ها ⬅️ نسبت انسان با سایر موجودات عالم؛ با گیاهان، حیوانات، جنیان وجمادات. وقتی درباره همه این ساحت‌ها دستورالعملی آمده یعنی انسان تکلیف دارد و وقتی تکلیف دارد یعنی کمال او به رعایت این دستورالعمل‌ها بستگی دارد. 👈 برای برقراری ارتباط موفق با هر کسی یا هر چیزی در این عالم باید اول آن را بشناسیم، وگرنه نمی‌توانیم بااو ارتباط خوبی برقرار کنیم. 🔻چیست این «خود»؟! خود سه ساحت دارد که در هم ادغام شده و «خود» بوجود آمده: ✅۱.خودِ روحانی ما روح: مهمترین و با شرافت‌ترین بخش وجود هر انسان است که از سوی خدا آمده است. {نفخت فیه من روحی} 💠 چیستی روح:{وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا} ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺡ ﻣﻰ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ، ﺑﮕﻮ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺍﻣﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. بنابراین کسی نمی‌داند روح چیست.
✅ بخش دوم 💠 فطرت پاک الهی که خدا در قرآن می‌فرماید {فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ}، از روح است؛ چیزی در وجود ما که خراب شدنی نیست. یک گوهر مرکزی که در وجود هر انسانی است و هرجای دنیا متولد شود ولو در دل کفر، خداپرست بدنیا می‌آید. والدین، محیط جامعه و... است که او را به ادیان دیگر یا بی‌دینی سوق می‌دهند. وقتی خدا روح را به جسم انسان می‌دمد، چشمه فطرت در درون انسان می‌جوشد که محل حقیقت‌طلبی و کمال‌طلبی و پرستش خدا و همه فضایل الهی و انسانی است. ✅۲. خودِ مادی ما جسم: خدا جسم را از خاک آفرید. جسم، محل غرایز انسان است. به ‌خوردن، خوابیدن، آشامیدن، تفریح، میل جنسی و هرچیزی که مربوط به جسمانیت انسان می‌شود، غرایز یا تمایلات می‌گويند. ✅۳.خودِ طبیعتی ما نفس: همان طبع انسان است که به زشتی‌ها و پستی‌ها تمایل دارد؛ پایین‌ترین مرحله نفس آن، نفس اماره است که محل تمایل به رذایل است و در وجود همه انسان‌ها است. روح وصل به خدا است، از اینرو محل اجتماع و تمایل به فضایل اخلاقی است. اما نفس محل اجتماع رذایلی مثل کبر، غرور، حسد، میل به دیده شدن، حب شهوت، مقام و… است. 📌 سه بُعد وجودی انسان باید کنترل و مدیریت شود و رشد و تعالی پیدا کند. ❓چگونه روح خود را پرورش دهیم؟ 🔹️خدا برای مراقبت و مدیریت روح و فطرت، علم اصول عقاید را قرار داده است که حداقل آن، پنج اصل است. (توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت) باید بدانیم این پنج اصل درمورد چه چیزی است و در قبال آن چه کاری باید انجام دهیم. ❓برای مراقبت ومدیریت جسم چه کار باید کرد؟ 🔸️خدا علم احکام را برای مدیریت غرایز قرار داد. احکام شرعی(حلال، حرام، مستحب، مکروه، مباح) را بشناسیم و کامل و دقیق مراعات کنیم. 👈 به دستورالعمل‌های دینی، شریعت می‌گویند. شریعت یعنی ظواهر دین که باید آن‌ها را رعایت کنیم. کسی که شریعت را رعایت نکند، حتماً در ایمانش نقص است و چنین ایمانی نمی‌تواند انسان را به درجه تعالی برساند. ❓بُعد نفسانی را چگونه اصلاح‌ کنیم؟ ما با علم اخلاق نفس خودمان را کنترل می‌کنیم. 🔹️مثلا انسان دوست دارد محبوب شود، شیطان به او القا می‌کند که خودت را کوچک نکن، غرورت را حفظ کن، در حالی که علم اخلاق می‌گوید اگر میخواهی عزیز شوی، متواضع باش، محبت کن. اخلاق رفتارهای انسان را اصلاح می‌کند. 🔹️انسانی که روح‌ و فطرتش را با عقاید و باورهای صحیح توحیدی، و غرایز جسمانی‌اش را با علم احکام، و نفس اماره‌اش را با علم اخلاق الهی مدیریت می‌کند، رابطه‌اش با خودش خوب است و به سمت کمال حرکت می‌کند. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب چهاردهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۷ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 تلاش برای رسیدن به گنج‌های مخفی وجود ✅ بخش اول 🔷️ تفاوت وجودی مخلوقات 🔹️خدای متعال موجودات عالم به غیر از انسان را تک بعدی آفریده‌ است. حیوانات غریزه دارند امّا عقل ندارند. ملائکة‌الله غریزه ندارند، امّا عقل محض دارند. ازاینرو هیچ ملکی گناه نمی‌کند. 🔹️جمادات عقل و غریزه ندارند، فقط جرم دارند. گیاهان هم عقل و غریزه ندارند، ولی رشد و نمو می‌کنند. یک قسم دیگر از مخلوقات خداوند شیاطین هستند. شیاطین وهم دارند. حوزه فعالیت شیاطین در وجود انسان‌ها، تخیلات و اوهام انسان‌ها است. شیاطین در مقابل حقیقتی که انسان با آن مواجه می‌شود، اوهام و تخیلات او را تقویت می‌کنند تا او را از حقیقت دور ‌کنند. ‌ 📌 عقل، ویژگی ممتاز بشر 🔸️انسان ترکیبی از ابعاد وجودی همه آفریده‌های عالم است. یعنی انسان هم غریزه دارد، هم جرم دارد، هم رشد و نمو می‌کند، هم در وجودش وهم هست. اما ویژگی مهّم‌تر انسان این است که علاوه بر اینها دارای عقل است. اگر انسان بتواند با عقل خود بر غضب، وهم، شهوت و بعد مادی خود غلبه کند، از همه‌ موجوداتی که دارای این ویژگی‌ها هستند، بالاتر می‌رود.
✅ بخش دوم ❓چگونه انسان از حیوان پست‌تر می‌شود؟ 🔸️اما اگر انسان عقلانیت خود را کنار بگذارد و در وادی وهم، غضب، غرایز و شهوات بیفتد، به میزانی که این ویژگی‌ها بر او غلبه کند، سقوط می‌کند. گاهی انسان از حیوان، پست‌تر می‌شود. از حیوان انتظار نمی‌رود که ملائکه شود چرا که عقل و استعداد آن را ندارد(همچنین بقیه‌‌ی موجودات عالم)؛ امّا انسان، استعداد این را دارد که از همه موجودات بالاتر برود، چون عقل دارد. اگر از عقل خود استفاده نکند، در رده‌ حیوانات و حتی پایین‌تر از آنها قرار می‌گیرد. قرآن به این صورت توصیف می‌کند: «كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»؛ آن‌ها مانند چهارپایان‌اند بلکه بسی گمراه‌ترند. 🚫کنار گذاشتن عقل و سقوط انسان 💠 قرآن می‌فرماید: انسان گاهی مثل سنگ می‌شود و یا بدتر از سنگ «کَالحِجارةِ اَو اَشَدُّ قَسوَة»؛ هیچ چیزی قلب مثل سنگ او را تکان نمی‌دهد. هیچ ناله‌ و تضرّعی، هیچ صحنه‌ تکان دهنده‌ای قلب او را تکان نمی‌دهد. زمانی که انسان عقل و عقلانیت را کنار بگذارد، این‌طور می‌شود. ❓عقل چیست؟ 🔸️عقل یعنی ایمان، معنویت، عقل یعنی نماینده خدا در وجود انسان «اَلعَقلُ ما عُبِدَ بِه الرَّحمن وَ اکتُسِب بِه اَلجِنان»؛ عقل چیزی است که به وسیله آن خدا بندگی و بهشت کسب می‌شود. 🔷 عقل و اختیار در وجود انسان 🔹️خداوند به انسان دو چیز داده است: اول عقل، دوم اختیار. خدا انسان را دارای اختیار آفریده است و عقل هم به او داده تا با قدرت عقلش بر دیگر قوای وجودی‌اش غلبه کند. از طرفی در وجود انسان فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی برای صعود، رشد، علوّ و برتری قرار داده است. تا کجا؟ «قابَ قَوسَینِ اَو أدنی»، «حَتّی أجعَلَکَ مِثلی اَو مَثَلی»؛ تا جایی که انسان مَثل خدا بر روی زمین شود. از آن طرف ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی برای سقوط در وجود انسان هست که سقوط کند و از همه موجودات پست‌تر شود. 🔰موازنه نفس، روح و جسم 🔹️خداوند بین نفس، روح و جسم یک موازنه برقرار کرده است تا فرصت و ظرفیتی که به انسان برای رشد و تعالی یا برای سقوط داده است، خودش را نشان دهد. موازنه به این صورت است که خدا فضائل و خوبی‌ها که بسیار جذاب‌تر است را در اعماق وجود انسان قرار داده‌ ولی آنها را پنهان کرده است. خوبی‌ها در دسترس نیستند ولی رذائل و پستی‌ها را در دسترس قرار داده‌ است و آدم زودتر به بدی‌ها مبتلا می‌شود. البته خداوند الزاماً رذائل را به‌گونه‌ای قرار نداده ‌است که انسان را به زمین بزند، ولی از آنجا که انسان مادی و جسم هست و با حواس پنجگانه‌اش زندگی می‌کند، با مادیت و عالم پایین و پست بیشتر انس دارد. لذا گرایش اولیه او به چیزهای پست هست. انسان اگر بخواهد به لذت‌های بالاتر و عمق لذت‌ها و حقیقت وجود برسد اول باید از ظواهر عبور کند تا به عمق برسد. رذائل و پستی‌ها ظاهر و آشکار است و انسان زود به آنها آلوده می‌شود، اما فضائل در عمق وجود انسان است. به عنوان مثال کنار دریا پر از صدف است شما می‌توانید به راحتی صدف‌ها را جمع کنید. اما خداوند مروارید را در اعماق دریا قرار داده‌ است. اگر مروارید بخواهید، باید به اعماق دریا بروید. 📌 خداوند به انسان عقل داده است تا با استفاده از عقل یکی از گوهرهای پنهان وجودی خود یا پستی‌های وجودی خود را انتخاب کند. انسان باید بر هوای نفس خود غلبه کرده و به سمت ارزش‌ها برود. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب پانزدهم رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۸ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
🔘 سالروز تخریب قبور ائمه بقیع 🎙سخنران 🔹️حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد موضوع: ادامه مباحث ماه رمضان(نقش همسری) 🎙مدیحه‌سرایی 🔹️کربلایی محسن محمدی‌پناه 🗓 شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ⏰ بعد از نماز مغرب‌وعشاء 🕌 مسجد جامع کبیر یزد ➖➖➖➖➖ 🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @darozzekr_com
💢 مسابقه بندگی در متن زندگی ✅ بخش اول ⬅️ خداوند برای دست‌یابی انسان به معدن فضائل وجودش علاوه بر اختیار و عقل، نقشه گنج(قرآن) و مربیانی(انبیاءواولیاء) برای انسان قرار داده است. ⬅️در مسیر رسیدن به فضایل وجودی، هر حرکت برای رسیدن به مقصود، امتیاز و ثواب دنیوی و اخروی در پی دارد. هر اشتباه امتیاز منفی و هر گناه نیز، عقوبت را در پی دارد. ⬅️در این مسیر مراقبان و داورانی ناظر اعمال ما هستند. «فَسَیَری الله عَمَلکم و رَسوُلُهُ و المُومنون» و کاتبانی که از نوشتن هیچ قولی از انسان فروگذاری نمی‌کنند «وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ» _"مایلفظ من قول الاّ لدیه رقیب عتید" ⬅️و در پایان این مسابقه جایزه و جریمه‌ای به نام بهشت و جهنم وجود دارد. 📌 در مسیر مسابقه بندگی در متن زندگی، هرگاه زمین می‌خوریم و گناه می‌کنیم خداوند باب توبه را برایمان باز کرده تا جبران کنیم. 🔻چالش های وجودمان را بشناسیم وجود ما دو وضعیت دارد: ✅ ۱. روح که قوه عبور دهنده ما از خطرات این عالم است و باید با علم و آگاهی، مطالعه و فهم معارف دین و تقوا آن را تقویت کنیم و امید و نشاطمان را افزایش دهیم. ✅ ۲. نفس‌ اماره چالش‌ها و ضعف‌های درونی که از نفس اماره‌ای که محل حب دنیاست و مدام ما را به بدی دعوت می‌کند، سرچشمه می‌گیرد. نفس اماره با خواهش‌ها، تمایلات، امیال، هوس‌ها و رذائلی مانند کبر، ریا، غرور و.. مزاحم سیر و سلوک ما شده و ما را از مسیر درست منحرف می‌کند. از طرفی شیطان هم ما را گرفتار وهم کرده و کلا از وادی حق و حقیقت خارج می‌کند.
✅ بخش دوم 📌 برای تبدیل نفس اماره به نفس مطمئنه و سپس رسیدن به مقام خلیفه الهی باید نفس را با اخلاق الهی و دستورالعمل‌های که خدا داده مدیریت و تزکیه کرد و چالشها را برطرف نمود. مثلا با تواضع به جنگ تکبر، با اخلاص به جنگ ریا، با خوف و رجا به جنگ افراط و تفریط و با صدق به جنگ کذب و نفاق برویم. 🔷️ تفاوت نفس و نیاز 🔹️در مسابقه بندگی در متن زندگی هم خودمان باید سوار کار ورزیده‌ای باشیم هم مرکبمان که جسم است باید ورزیده باشد تا بتواند ما را از مسیر پرپیچ و خم دنیا عبور داده و به بهشت برساند. 👈 روح را باید با تزکیه نفس ورزیده کنیم. 👈 جسم و مرکب تن ما نیز دارای نیازها و غرایزی چون خوردن و آشامیدن، نیاز جنسی و ... است. همه نیازهای جسم حد و اندازه‌ای دارند که خداوند در احکام اسلامی و احکام عملی حد آنها را مشخص کرده. نفس اماره که محل حب دنیا است، مدام در نیازها و تمایلات غریزی ما می‌دمد و آدم را تحریک و گرفتار حرام می‌کند. 🔴 اگر انسان در مسیر حرام قرار بگیرد، دیگر حد یَقِف ندارد. از مسیر سیر و سلوک باز می‌ماند و به اسفل السافلین کشیده می‌شود. راه ترک حرام، رفتن به سمت لذت‌های حلال است. "اللهم اغننی بحلالک عن حرامک" مثلا راه حلال برطرف کردن نیاز جنسی، ازدواج است. 🔶️ مسئله‌ای که در لذت‌های حلال باید دقت کرد این است که گاهی لذت‌های حلال مأمور هوای نفس‌اند که اگر مراقبت نکنیم همین لذت‌های حلال کم کم ما را به سمت لذت‌های حرام سوق می‌دهد. 🔸️مثلاً زیاده روی در تأمین نیازها و امیال. قرآن می‌فرماید:《کُلُوا و اشرَبُوا وَ لا تُسرِفُوا》 ⛔️توجه به اسراف و تبذیر 🔹️اسراف غیر از تبذیر است، بیش از حد غذا درست کردن و دور ریختن غذا تبذیر و بیش از حد خوردن غذا اسراف است. 💠 در روایات ذکر شده قبل از اینکه کاملا سیر شوید، دست از خوردن بکشید. داغ سیر خوردن را به دل نفس اماره بگذارید. اگر سیر شوید اسیر می‌شوید و آدمی اسیر محسوساتش است. 🔹️از سر کیف غذا نخورید، یک ذره خود را معطل کنید. اول به دیگران تعارف کنید. 🔷️ نیت خود را خدایی کنید ✅ ورزش کنید، قدرت بدنی پیدا کنید تا بتوانید به خلق خدا خدمت کنید."قو علی خدمتک جوارحی" ✅غذا بخورید تا قدرت بگیرید و بندگی خدا کنید. ✅قبل از خوردن غذا "بسم الله" بگویید تا توجه کنید این نعمت خداست که دارید استفاده می‌کنید و باید بندگی خدا کنید. کم کم این قدرت در شما به وجود می‌آید که لذت دیگری می‌برید که دیگران نمی‌برند. 🔶️ اثر لذت حلال بر روح 🔸️هر حظ و لذتی که ما از دنیا می‌بریم، اثری در وجودمان می‌گذارد که کم کم لذت طلبی مادی و حب دنیا را در ما تقویت می‌کند. بنابراین باید به تدریج، بُعد معنوی به لذت‌هایمان بدهیم. 📌 گره زدن نیازها و تمایلات مادی به بندگی خدا باعث می‌شود حدود لذت طلبی‌ها در وجود انسان مدیریت و کنترل شود و آدمی در دامنه لذت‌های حرام سُر نخورد! اینگونه است که روح به اهتزاز در می‌آید و چه لذت‌های معنوی به انسان می‌دهد! 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب شانزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۹ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 نجات از حب دنیا // خطر آرزوهای طولانی! ✅ بخش اول 🔹️تمایلات دنیوی که در وجود ما هست(چه تمایلات حرام، چه تمایلات حلال که جزء نیازهای طبیعی ماست)، اگر ذیل حب دنیا قرار بگیرد، به حد افراط می‌رسد و ما را گرفتار می‌کند. مگر اینکه خودمان را از حب دنیا نجات دهیم. ❓حب دنیا چیست؟ 🔹️حب دنیا یعنی دوست‌داشتن مال، دوست داشتن بیش از حد خود، توجه بیش از حد به شهوات، علاقه به جاه و مقام و هر چیزی که از نفس اماره‌ انسان نشأت بگیرد. 💠 شخصی در محضر امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) دنیا را مذمت ‌کرد. حضرت فرمودند: چرا از دنیا بدگویی می‌کنی؟! دنیا مخلوق و آیت خداست، دنیا محضر خداست. اصلاً ما از طریق همین دنیا باید به آخرت برسیم. حضرت امام(ره) در ادامه روایت در اربعین حدیث‌شان می‌فرمایند: آنچه بد است دنیای ماست، نه این جهانی که خدا آفریده است. 💠 در روایت داریم: «الدنیا سوقُ» دنیا مثل بازار است، بعضی‌ها در آن سود می‌کنند و بعضی‌ها خسارت می‌کنند. 🔻سه شعبه هوی نفس: 🔸️هوی نفس یک تیر سه شعبه است که اگر ذیل حب دنیا قرار بگیرد، انسان بدبخت می‌شود. یک شعبه آن شهوات‌ است؛ یعنی میل‌های مختلفی که در وجود انسان است. شعبه دیگر آن غضب‌ و سومین شعبه وَهْم است. 👈 وَهْم توقعاتی است که در مقابل واقعیت‌ها قرار دارد. مثل دروغ، فریب و... که از وَهْم است. چون غیر واقعی است؛ دروغ یعنی عدول از حق و واقعیت، فریب هم یعنی عدول از واقعیت. 📌 هوی نفسانی بازدارنده از حق است. 🔻حق سه چیز است: ۱- عقاید و باور‌های توحیدی ۲- صفات خوب اخلاقی ۳-اعمال صالح
✅ بخش دوم ⛔️خطر آرزوهای طولانی 💠 امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «ألا إنَّ أخوف ما أخاف عليكم إثنين: إتباع الهوى وطول الأمل، أمَّا إتباع الهوى فيصدُّ عنِ الحق، وأمَّا طول الأمل فينسي الآخرة» من بر شما می‌‌ترسم از دو چیز: تبعیت از هوی نفسانی و طولانی شدن آرزوها. 📌 تبعیت از هوی نفس سد می‌کند راه شما را و آرزوهای طولانی باعث فراموشی آخرت می‌شود. ⁉️کدام را ترجیح می‌دهیم؟ خواست دل یا خواست خدا؟! 💠 رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از خداوند متعال نقل کردند: «وعزتی و جلالی وعظمتی وکبریایی ونوری و علوی و ارتفاع مکانی لا یعسر عبد هواه علی هوای.. » نیست بنده‌ای که هوای خودش را بر هوای من ترجیح بدهد «إلا شتتُ علیهِ أمره» مگر اینکه در کارهاش تفرق می‌اندازم. خداوند قسم خورده کسی هوی نفس خودش را بر خواسته من ترجیح بدهد «ولبستُ علی الدنیا» دنیاییش را به هم می‌پیچم «و شغلتُ قلبَه بِها» و قلبش را مشغول همین دنیای به هم پیچیده می‌کنم تا هر روز گرفتار باشد. بعد فرمود: «إلّا ما قدّرتُ لَه» از این دنیایی که این همه به دنبال آن می‌دود به او نمی‌دهم مگر به اندازه‌ای که مقدر کرده باشم. و در ادامه خداوند می‌فرماید: «وَ عزتي وجَلالي وعَظمتي و کبریائی ونوری وعلوی وارتفاع مکانی لایعسر عبد هوی علی هوی» نیست بنده‌ای که خواست من را بر خواسته خودش ترجیح بدهد «الاستحفظتهم ملائکتی» مگر این‌که ملائکم را مسئول حفظ او از گرفتاری‌ها و بلاها قرار می‌دهم. «وَکفلتُ سماوات والأرضین» و آسمان‌ها و زمین‌ها را مأمور و متکلف رزق او می‌کنم. بعد می‌فرماید: خودم به جای او تجارت می‌کنم و رزقش را به او می‌رسانم. ‼️ رگه‌های نفاق در عبادت 💠 در روایت می‌فرماید: آن کسی که وقتی مردم را می‌بیند، در عبادت نشاط پیدا می‌کند و وقتی که مردم نیستند، در عبادت کسالت دارد و وقتی از او تعریف و تمجید می‌کنند، سرِحال است و وقتی از او ایراد می‌گیرند، حالش گرفته می‌شود، رگه‌های نفاق در وجودش هست. 📌 راه سعادت، مبارزه با لذت‌طلبی و لذت‌جویی است. 👈 حال کردن در دعا و زیارت و عبادت معیار نیست، بلکه درعملیات عبادی، مبارزه با نفس و رضایت خدا معیار است. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب هفدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۳۰ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 هیئت انصار ولایت دارالعباده، هیئت برگزیده کشوری در بخش محتوایی مهرواره «هوای نو» 🔸️هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد در مهرواره ملی «هوای نو»؛ نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیئت و تشکل‌های دینی، در رشته مضمون و محتوا موفق به کسب عنوان برتر شد. 🔸️مهرواره ملی هوای نو؛ نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیئت و تشکل‌های دینی است که با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مداحان و مدیران هیئات مذهبی کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد... ✅ خبر کامل را در لینک زیر بخوانید👇 https://b2n.ir/s00042 ➖➖➖➖➖ 🏳 شبکه جوانان رضوی یزد 🏳 کانون فرهنگی هنری ولاء 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔 @darozzekr_com
💢 محبت ریشه در معرفت دارد ✅ بخش اول 🔹️ما دین و عقایدمان را عمدتاً از راه محبت به ‌دست آورده‌ایم و از سر محبت هست که دینداری می‌کنیم. البته منظور از محبت، محبت بدون معرفت و عقلانیت نیست، اتفاقاً‌ محبت میوه درخت معرفت است. معرفت را خدا در اعماق وجود ما قرار داده است. فطرت خداشناس به ما داده که سرچشمه همه فضائل و خوبی‌هاست و محبت ما از آن فطرت سرچشه می‌گیرد. هر انسانی فطرت خداشناس دارد و هرکجای عالم بدنیا بیاید یک شناختی از خدا دارد. 🔰 مسأله اصلی در حفظ دین بیش از هزار و چهار صد سال است دین بر اساس محبت، به‌ دست ما رسیده است. محافل و مجالس بر اساس ولایت اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، شکل گرفته و کلاس درس شیعه بوده تا دین را سالم بدست ما برساند‌. شیاطین جن و انس خوب تشخیص داده‌اند که مسأله اصلی محبت است، از اینرو به دنبال منحرف کردن و آلوده کردن محبت‌ هستند. شیاطین تلاش می‌کنند این محبت را از ما بگیرند چراکه شیطان هم به خاطر سجده نکردن و نپذیرفتن محبت و ولایت مطرود شد. 🔷️ معنویات و محبت رمنده هستند محبت اعطایی همان‌طور که داده شده ممکن است گرفته شود. همانطور که به دست آوردنی است، همان‌طور از دست دادنی هم هست. قرار نیست محبت و ولایت برای کسی تا ابد تضمین شده باشد. معنویات و محبت رَمنده و گُریز پا هستند و باید دائماً از آنها مراقبت کرد. انسان باید به قدری با معنویات مأنوس شود تا در وجود او راسخ و ماندگار شوند. 🔻چند راهکار برای حفظ محبت وجود دارد: ۱ـ مودت؛ ابراز زبانی و عملی محبت ۲ـ معرفت و شناخت محبوب ۳ـ مراقبت از محبت
✅ بخش دوم 🔷️ تفاوت مودت با محبت با حفظ محبت دین هم حفظ می‌شود. چراکه دین چیزی جز محبت نیست. محبت امری قلبی است، اما مودت امری عملی هست. «قُل ما أسئلکم علیه أجراً إلا الموده فی‌القربی» پیامبر(صلی‌الله‌علیه وآله) فرمودند برای خاندان من مودت داشته باشید. 📌مودت یعنی ابراز زبانی و عملی محبت. نماز، زیارت، روزه و هر عبادت عملی را وقتی انجام می‌دهیم ارادت و عمق محبت ما به خدا و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بیشتر می‌شود. هر چه بیشتر ابراز محبت عملی و زبانی انجام دهیم، عمق علاقه و معرفت ما بیشتر می‌شود. 🔶️ معرفت، راهکار حفظ معنویت راهکار دیگر حفظ معنویت، معرفت و شناخت بیشتر است. ما باید خدا و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را بیشتر بشناسیم. با مطالعه، با شنیدن سخنرانی‌های دینی، معرفت دینی خود را بیشتر کنیم، وگرنه معرفت‌مان کم می‌شود . ◀️نتیجه ترک مودت/از دل بِرود هر آنچه از زبان هم بِرود ترک مودّت محبت را از بین می‌برد. اظهار محبت‌های زبانی و عملی، هر چقدر کم بشود، به همان اندازه محبت از قلب هم می‌رود. 💠 در روایت می‌فرماید: «مَن أحَبَّ شئ لَهجَ بِذِکرِه»، آدم چیزی را که دوست دارد ورد زبانش هست. ما آن چیزهایی را که وِرد زبانمان نیست، یعنی دوست نداریم. 📛گناهان محبت سوزند گناه ریشه محبت انسان را می‌سوزاند. بعضی از گناهان صغیره‌اند(گناهان کوچک). یک اخم یا شوخی نابجا و... البته می‌فرمایند: اصرار بر گناهان صغیره هم تخریب کننده‌ است. 🔰اثر تخریبی گناهان متفاوت است گناهان اثر تخریبی متفاوتی دارند. بعضی گناهان کبیره‌ هستند. وقتی آدم آن گناهان را انجام می‌دهد، در نسل او هم اثر می‌گذارد. پیرامون خودش را هم آلوده می‌کند. شما یک گناه کبیره انجام دادید، حواستان نبوده، فامیل و خانواده را به هم زدید. در نسل آنها تأثیر گذاشته سال‌ها است که با هم قهر هستند، سال‌ها است که صله‌رحم نکردند به همین شکل برای انسان ضریب می‌خورد. این گناهان محبت سوز است. ⚠️خطر عادی سازی گناه برای کودکان در الهیات مسیحیت کاتولیک هفت گناه را گناهان کبیره می‌‌دانند خشم، حرص و طمع، شکم پرستی، هوس، حسادت، تنبلی و تکبر. انیمیشنی درست کردند به نام باب اسفنجی که این برنامه، هفت شخصیت دارد که نماد هفت گناه کبیره است. اختاپوس که نماد خشم است، خرچنگ نماد حرص و طمع، حلزون نماد شکم پرستی، پلانگتون نماد حسادت، باب اسفنجی نماد هوس، باکتری نماد تنبلی، سنجاب نماد تکبر است. بچه‌های ما اینها را بازی می‌کنند و این گناهان کبیره عادی سازی می‌شود. 🔴افزایش گناهان کبیره در جامعه شیطان با همه قوای خودش آمده است تا محبت‌ها را جابجا کند. شیطان آمده تا ورودی‌های مَحبت را به قلب و جان ما مسدود کند. ما داریم به گناه عادت می‌کنیم. چقدر بی‌عفتی زیاد شده، چقدر گناهان کبیره زیاد شده. حجاب از ضروریات دین است، راحت در شهر کشف حجاب می‌شود. بعضی‌ خانم‌ها راحت روسری‌هایشان را انداختند و در کوچه و خیابان راه می‌روند و ما هیچ احساس مسئولیتی نمی‌کنیم. او مرتکب گناه کبیره می‌شود و ما هم مرتکب گناه کبیره می‌شویم، مسئولینی هم که کاری نمی‌کنند گناه کبیره مرتکب می‌شوند. وهرکس گناه خودش را دارد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب قدر_١٩ ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۳۱ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
🔴 💠 قرار هفتگی 🎙سخنران 🔹️حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد موضوع: ادامه مباحث ماه رمضان(نقش همسری) 🎙مرثیه‌سرایی 🔹️کربلایی محسن محمدی‌پناه 🗓 شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ⏰ بعد از نماز مغرب‌وعشاء 🕌 مسجد جامع کبیر یزد ➖➖➖➖➖ 🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @darozzekr_com
💢 دیدار حجت‌الاسلام نجیمی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد و تجلیل از ایشان به پاس برگزیده شدن هیئت در مهرواره هوای نو 💠 قرارگاه فرهنگی هیئت 🗓 خردادماه ۱۴۰۱ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔 @darozzekr_com