🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران:
در طول 40 سال اخیر کسی کتابی ننوشته که در حوزه قم مرجع باشد .
❇️ویژگیهای نظام آمـوزشی مکتب سـامرا
💢 قسمت اول
1. ژرفاندیشی و نظریهپردازی :
سبک آموزشی ميرزاى شيرازى، بر پایه ژرفاندیشی در مـسائل و نظریهپردازی، به جاى تمرکز بر نقل دیدگاههای دیگران بود. اهمیت تفکر در مسائل، نزد میرزا از روش مطالعه او به خوبی روشـن اسـت. ایـشان در این زمینه میگویند، روش من در مطالعه، این است که قلم بـرمیگیرم و آنـچه را در ذهن دارم، مینویسم؛ سپس درباره آن تفکر میکنم.(آقابزرگ طهرانی، میرزای شیرازی 190) مکتب سامرا، این رویکرد را در آموزش نـیز بـه کـار میبُرد.
کلاسهای درس میرزای شیرازی در سامرا، گاهی سه تا هفت ساعت به درازا مـیانجامید؛ بـه ایـن دلیل که در آنها، هر مطلب را از همه جهت بررسی میکردند و نظر همه را دربارۀ آن جویا مـیشدند.
ایـن روشـِ آموزشی، با ژرفنگری در مطالب ارائه شده در کلاس درس، امکان تجزیه وتحلیل و نقد آنها را فراهم میکند و زمـینهساز تـولید علم و نظریهپردازی افراد است.
رسائل » زمستان 1393 - شماره 1 (صفحه 150)
2. آموزشِ همراه با پژوهش
میرزای شیرازی، شاگردان را به جـای شـرکت مـکرّر در کلاس، بیشتر به پژوهش و تفکر وامیداشت. او در کلاسهای درس خود، بهویژه درس اصول فقه، به اختصار سـخن مـیگفت و به شاگردان فرصت میداد تا دربارۀ مطالب، تحقیق کنند. از این رو در طول سال، بـیش از دو یـا سـه ماه تدریس نمیکرد. میرزا بیان مسائل مهم را برای رسیدن به کمال علمی و فقاهت، کافی مـیدانست و بـر این باور بود که فرایند تحصیلِ افراد، باید به وسیله پژوهشها و بـررسیهای عـلمی، تـکمیل شود.(«بودجهی حوزه سامراء» 81) «صاحبالذریعه» در این باره مینویسد: «[میرزای شیرازی] در هنگام تدریسِ بعضی کتابهای فـقه، فـقط بـه مسائل مشکل آنها میپرداخت و از بیان مباحث دیگر خودداری میکرد. بدین جهت، از درس او، فـقط کـسی بهره میگرفت که با بررسیهای قبلی در اطراف موضوع، به نظریات و دلایل احاطه پیدا کرده و تنها حـل مـعضلات علمی برایش باقی مانده باشد.»(آقابزرگ طهرانی، میرزای شیرازی 190)
❇️ ویژگی های نظام آموزشی مکتب سامراء
💢 قسمت دوم
3. اهمیّت تقریرنویسی و نـگارش
یـکی از سنتهای حوزوی این است که در کلاس درس، شـاگردان سـخنان اسـتاد را مینویسند. این سنت، در «دروس خارج» حوزه معمول اسـت و بـه آن «تقریرنویسی» میگویند.
«تقریرنویسی»، در مکتب سامرا متفاوت بود. در این مکتب، پس از تدریس استاد، شـاگردان فـعّال کلاس، درس را برای سایر شاگردان، شـرح مـیدادند و تبیین مـیکردند تـا مـطالب برای همه، کاملا روشن شوند. سـپس گـوینده یا شخص دیگری مطالب را مینوشت. میرزای شیرازی به این نوشتهها بسیار اهـمیت مـیداد و نوشتههای بهتر را در حضور دیگران معرفی مـیکرد.
برای نمونه، میگویند زمـانی کـه میرزا حبیبالله مشهدی، از تقریرنویسان درس مـیرزای شـیرازی، تقریرات خود را به وی عرضه نمود، میرزا آن را بر دیگر تقریرات ترجیح داد و در منبر خـود، بـه آن تصریح نمود. (آقابزرگ طهرانی، نـقباء البـشر 32:1) افـزون بر تقریرنویسی، مـیرزا بـرای نگارش نیز ارزش فروان قـائل بـود. او از شاگردان صاحبنظرش، در رشتههای مختلف علوم، درخواست تألیف و تصنیف میکرد. (حرز الدین، معارف الرجال 126:2) یـکی از نـویسندگان معاصر میرزای شیرازی که همراه پدر بـرای تـحصیل به سـامرا رفـته بـود، در این باره مینویسد: مـیرزا باکمال مهربانی از پدرم خواست تا رسالهای در اصول عقاید بنویسد و دست شبهه و عناد مخالفان را کوتاه نماید. پدرمـ امـراستاد محترم خود را اطاعت کرد و پس از چندی، رسـاله «دُرَر الفـوائد فـی اصـول العـقاید» را نوشت.(دولت آبادی، حـیات یـحیی 74:1)
4. استادپروری و تقویت شاگردان
در یک کلاس درس، معمولا استعداد همه شاگردان یکسان نیست. مکتب سامرا به ایـن مـسأله تـوجه داشت و برای حلّ آن، از روش ویژهای بهره میبُرد. در سـامرا، بـرای آمـادهسازی افـراد و اسـتفادۀ هـمه از کلاس درس، نخست، شاگردان بارز میرزا همچون محمدتقی شیرازی، سیدمحمد فشارکی و آخوند خراسانی با تشریح مباحث، به تقویت دیگر شاگردان میپرداختند؛ سپس همگی (شاگرد و استاد)، در درس میرزا حـاضر میشدند.
یکی از کسانی که میرزای شیرازی افراد را به او ارجاع میداد، آخوند خراسانی بود. میگویند: او شاگردان متوسط خود را تشو یق میکرد که از محضر «آخوند» بیاموزند.(کفایی، مرگی در نور 70) از آثار مهم ایـن روش، مـیتوان به تربیت مدرّس برای حوزهها و تقویت شاگردان اشاره کرد.(«بودجهی حوزه سامراء» 87)
سلام
جمعه
💠امروز اگر توانستید سوره های صافات و کهف و جمعه را بخوانید ( اگر وقت نداشتید سوره صافات را فقط بخوانید )
💠و همچنین حداقل صد صلوات هدیه به پیامبر و حضرت زهرا سلام الله علیها
💠و همچنین صد سوره قدر در عصر جمعه بسیار خوب است
💠غسل جمعه و پوشیدن لباس جدید و گرفتن ناخن هم جز کارهای خوب است .
💠 خواندن زیارت جامعه کبیره هم در این روز وارد شده است .
💠سعی کنید روز جمعه دائم الوضو باشید تا نشاط داشته باشید .
💠همچنین حدیث داریم وای به حال کسی که روز جمعه را به فراگیری دین نپردازد .
💠فلذا امروز سعی کنید ولو یک صفحه رساله مرجع تقلیدتان را بخوانید
✳️✳️✳️
💠 @talabe_samerayi
❇️ جمعه
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أُفٍ لِرَجُلٍ لَا یُفَرِّغُ نَفْسَهُ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ لِأَمْرِ دِینِهِ فَیَتَعَاهَدُهُ وَ یَسْأَلُ عَنْ دِینِه»
پیامبر اکرم (ص): اف بر هر مردی که در هر جمعه وقت خودش را برای یادگیری امر دینش قرار نمی دهد.
💠 @talabe_samerayi
⛔️قابل توجه دانشجویان خوبم که پروژه های تحقیقاتی شون رو جدی کار میکنند:👇👇
💠اهمیت انتشار مطالب #مثل_خون_شهدا با ارزش است
🔺 امام خمینی (ره):
اهمیت انتشارات مثل اهمیت خون هائی است که در جبهه ها ریخته می شود.و(مداد العلماء افضل من دماء الشهداً)دماء شهدا اگر چه بسیار ارزشمند و سازنده است،لکن قلم ها بیشتر می توانند سازنده باشند و اصولاً شهدا را قلم ها می سازند و قلم ها هستند که شهید پرورند.از این روست که شما باید به ارزش کار خود توجه داشته باشید و بدانید هر عملی که ارزشش بیشتر باشد مسؤولیتش سنگین تر است.
#صحیفه نور؛ جلد ۱۶؛ صفحه ۱۳۷
📙 @shenakhte_rahbari
🌷 قابل توجه دانشجویان فعّالم!
✅«جاهدوا بأموالكم و أنفسكم فى سبيل اللَّه»✨
رهبرانقلاب:
يكى از انواع #جهاد_با_نفس، اين است كه شما شب تا صبح را روى يك #پروژه_ى_تحقيقاتى صرف كنيد و گذر ساعات را نفهميد.
جهاد با نفس اين است كه
🔻از تفريحتان بزنيد،
🔻از آسايش جسمانيتان بزنيد،
🔻از فلان كار پرپول و پردرآمد بزنيد و
🔻تو اين محيط علمى و تحقيقى و #پژوهشى صرف وقت كنيد تا يك #حقيقت_زنده_ى_علمى را به دست بياوريد و مثل دستهى گل به جامعهتان تقديم كنيد؛
جهاد با نفس اين است. 👆
📗02/04/1389
🔰پروژه هاتون رو با جدیت و تلاش مضاعف پیش ببرید.
🌷 @shenakhte_rahbari
طلاب عزیز و نور چشمانم
که می گویید انگیزه برای تحصیل و ... ندارید ..
مشغول فعالیت تحقیقی و پژوهشی با موضوعی که عاشق آن هستید شوید یا کتابی که خیلی دوستش دارید را تدریس کنید ولو تدریس به دیوار یا تخت باشد آن وقت است که شیرینی علم خودش می آید و مثل میرزای قمی از شب تا اذان صبح بحث علمی می کنید ..
❇️ طلبه و انقلاب اسلامی
💢 نکاتی از دفتر ششم کتاب رسم طلبگی استاد عالم زاده نوری
۱. شخصیت مطلوب طلبه : ۱. عالم ۲.مهذب ۳.انقلابی
۲. طلبه عنصر مسئولی است که علاوه بر وظیفه فردی علم آموزی و تهذیب نفس معنوی وظیفه اجتماعی نیز بر دوش دارد.
۳. ولی خدا راهبر و مظهر مجاهدت اجتماعی است اگر او را نصرت دهیم فتح مکه رخ می دهد و اگر دست در دستش ندهیم و یاری اش نکنیم فاجعه کربلا رخ می دهد
۴. حتی حضرا عیسی با دم مسیحیایی و نفس قدسی هم یاری دین و هدایت مردم را با عوامل طبیعی دنبال می کند نه قدرت های خارق العاده
۵. اگر قیام و اقدامی نداشته باشیم و بستر تاریخی یا زمینه جهانی را برای ظهور امام عصر (عج) آماده نسازیم آن حضرت نخواهند آمد .
🔰🔰
ادامه در قسمت بعدی ...
🔰
@talabe_samerayi