✅ نگاهی به رای جدید وحدت رویه دیوان عالی کشور ( برابری دیه زن و مرد از محل صندوق تامین خسارات بدنی) = رای ۷۷۷ وحدت رویه
شرح ما وقع حقوقی :
اصل ماجرا از تفسیر متفاوت قضات از تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی شروع شد :
ماده ۵۵۱ : دیه خنثای ملحق به مرد، دیه مرد و دیه خنثای ملحق به زن، دیه زن و دیه خنثای مشکل، نصف دیه مرد به علاوه نصف دیه زن است.
#تبصره : درکلیه #جنایاتی که مجنیٌ علیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت می شود.
برخی قضات واژه جنایت در تبصره بالا را مطلق جنایت گرفتند و شامل هر نوع مجازاتی کردند که مفعول جنایت مرد نباشد اما صندوق تامین خسارت بدنی فقط در مورد دیه نفس و مابهالتفاوت دیه مجنیٌعلیها تا سقف دیه مرد اقدام مینماید اعتراض کرد و دایره وظایف ذاتی خویش را محدود به دو مورد بالا دانست و این در تضاد با نظر قضاتی بود که صندوق را در تمام جنایات علیه زنان مسئول می دانست .
در نهایت دیوان عالی کشور با تفسیر جنایت به ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی :
- جنایت بر نفس، عضو و منفعت بر سه قسم عمدی، شبه عمدی و خطای محض است.
رای بر شمولیت عام جنایت غیر از دو مورد عنوانی صندوق داد :
- لذا در کلیة جنایات علیه زنان، اعم از نفس یا اعضا، مابهالتفاوت دیه مربوط به آنان، باید از محل صندوق مذکور پرداخت شود .
و صندوق تامین بدنی در هر جنایتی که علیه زنان می رود مکلف به پرداخت مابه التفاوت دیه زن و مرد است .
بحث شرعی بودن برابری دیه :
حقوقدانان حامی برابری دیه زن و مرد به دو آیه شریفه استدلال می کنند :
۱. خداوند متعال در آیه شریفه 92 از سوره مبارکه نساء، به طور صریح در خصوص قتلهای غیرعمد اعم از شبه عمد و خطای محض، پرداخت دیه را تشریع و واجب کرده است و تفاوتی میان دیه زن و مرد قائل نشده است.
( - با توجه به شان نزول ایه می شود گفت هدف شارع بیان انواع قتل خطا و مجازات آن بوده و بحث مقدار دیه زن و مرد در منابع دیگر تخصیص خورده .
به کلام فقهی : در آيه شريفه اشارهاى به مقدار ديه نشده است و شرح آن به سنت موكول گرديده )
۲. همچنین در آیه شریفه 178 از سوره مبارکه بقره، وجوب دیه در قتل عمد بیان شده است و در هر دو آیه تفاوتی میان دیه زن و مرد وجود ندارد.
( - طبق تفسیر شیخ طوسی گویا ترین ایه در تفاوت دیه زن و مرد می تواند باشد چون در شان نزول طایفه ای قصد داشتند در مقابل کشته دادن زنی ، مردی از طایفه مقابل را بکشند که خداوند فرمود زن مقابل زن )
۳. با دقت در مبانی فقهی مربوط به این موضوع علاوه بر سکوت قرآن کریم در خصوص دیه زن و مرد، دلالت روایات مطروحه در این حوزه نیز با عنایت به تردید در سندیت برخی از ادله، مغایرت آنها با محتوای احکام مندرج در قرآن کریم و اختصاص برخی از روایات به امور خاص و در نتیجه عدم امکان تعمیم به موارد مشابه، لزوم نابرابری دیه زن و مرد را با چالش مواجه می سازد. فقدان اجماع در این حوزه و نیز تغییر در وجوه عقلی و استحسانی تفاوت دیه زن و مرد، نشانه ای از امکان تغییر در حکم عدم برابری دیه زن و مرد می باشد . ( نظر غالب مخالفین و طلاب پاسخ های مفصل را بدهند )
...
نکته مغفول رای ۷۷۷ :
خسارت های پرداخت شده توسط صندوق تامین خسارت های بدنی بصورت وام پرداخت میشود و مقصر حادثه موظف است پس از دادن تضامین و وثیقه معتبر کل مبلغ دریافتی را در اقساط بلند مدت تا 20 سال و بانرخ بهره صفر درصد به صندوق بازگرداند . در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر اداره وصول مطالبات صندوق با دادن دادخواست به دادگاه جهت وصول مطالبات اقدام قانونی خواهد کرد .
نکته مغفول اینکه : دادن وام برای پرداخت دیه و بازگشت آن به معنای برابری محسوب نمی شود چون وام گیرنده زن مکلف به پرداخت تمامی بدهی خود می باشد و اصل پول دولت نیز به محل اصلی بر می گردد .
@talabe_samerayi
طلاب حقوقی
✅ نگاهی به رای جدید وحدت رویه دیوان عالی کشور ( برابری دیه زن و مرد از محل صندوق تامین خسارات بدنی)
مواردی که صندوق تأمین خسارتهای بدنی نمیتواند به مسبب حادثه مراجعه کند
در این موارد، صندوق تأمین خسارتهای بدنی باید ضرر و زیان وارده را جبران کند و پس از جبران دیگر نمیتواند به مسبب حادثه یعنی کسی که سبب ایجاد حادثه شدهاست، مراجعه کند:
الف. در مواردی که صندوق موظف است معادل دیه مرد مسلمان را به زیاندیده یا قائممقام قانونی او بپردازد، نمیتواند برای بازپرداخت مابهالتفاوت دیه شرعی با دیه مرد مسلمان به مسبب حادثه رجوع کند.
ب. در مواردی که زیاندیدگان خارج از وسیله نقلیه بیش از سقف تعهدات بیمهگر باشد.
پ. در صورت تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمهگر
ت. در موارد جبران کسری پوشش بیمهنامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه
✅ طلبه و اجتهاد
استاد روشن بین :
اول این است که اصلا اگر مباحثه بر روی متن عربی نباشد می شود گفت که 90 درصد اجتهاد منتفی است. حتما چه در پایه چهار تا شش و چه در پایه هفت تا ده که به آن سطح عالی می گوییم حتما باید مباحثه شود. متاسفانه چیزی که در این سالهای تدریس دیده ام این است که طلاب و محصلین اصلا به مباحثه اعتنایی نمی کنند و انتظار دارند که با پنج سال فقه خواندن به اجتهاد برسند لذا حتما باید مباحثه بر روی متن عربی انجام شود و به شدت از کتاب هایی که متون علمی را ترجمه می کنند باید پرهیز کنند. اصلا در شأن محقق فقه و اصول نیست که ترجمه لمعه و مکاسب را به دست بگیرد و این مساله واقعا مصیبتی در حوزه علمیه است.
@talabe_samerayi
✅ کتب حوزه
💢 استاد روشن بین
مساله مهم دیگری که در این جا مطرح است مساله کتب است. بنده کتب را به چهار بخش تقسیم می کنم که برای یک جویای اجتهاد خیلی نیاز هستند. اول کتب متمم، دوم کتب اصطلاحات، سوم کتب تاریخچه و چهارم کتب نموداری است. کتب متمم کتاب هایی است که در کنار هر کتابی بالاخره باید خوانده شود و من قائلم صرف کتاب هایی که در کنار متن های آموزشی خوانده می شوند کافی نیستند. مثلا برای اصول فقه، اصول استنباط لازم است و در کنارش حلقات لازم است و «محاضرات» آقای خویی لازم می باشد یا حداقل خلاصه محاضرات که در هر بحثی مطرح می کنند باید خوانده شود یا در مورد «شرح لمعه» حواشی سلطان، حواشی آقا جمال و اگر بتوانند کتاب «تحریر الوسیله» مرحوم امام یا کتاب «عروة الوثقی» خوانده شود باید به این کتب در هر بحثی متناسب با همان بحث مراجعه شود و نسبت به آنها احاطه داشته باشند.
✅ رقاصه های کربلایی
اتفاقات ورزشگاه کربلا و رقص رقاصه ها در کربلا نشان می دهد حوزه نجف هنوز در اندرونی حجرات نمناک زیر زمینش مانده است .
رو سیاهی به مبلغین این سبک حوزه برای زدن مکتب دینی سیاسی قم .
پشتیبان ولایت فقیه هستیم تا دین اجرا شود وگرنه با مرجع سازی و تشیع انگلیسی فردا در ورزشگاه های قم هم مجبوریم با رقاصه ها برقصیم .
والسلام
✅ هفتاد مرتبه آیه سخره
اگر افکار مزاحم و شیطانی و شهوانی (شهوت پیشگی ) دارید و کلا هر فکری که به زندگی شما آسیب می زند یا استرس و اضطراب دارید یا می خواهید خداوند آرامش روحی در زندگی شما جاری کند یا می خواهید به صفای باطن برسید
طبق آنچه از علما منقول از حضرت علی علیه السلام است تا چهل روز هفتاد مرتبه آیه شریفه سخره را بخوانید .
هدایت شده از گفتمان فقه دولت اسلامی
❌ چنین نیست که انسان مسلمان اگر #کنجِ_خلوتگه محراب بنشیند، مسلمانی خود را کامل کرده است ❌
#اسلام_کامل
#اسلام_ناب
🆔 @fotooh1
❇️ فراخوان
این کانال از عموم طلاب و فعالین مذهبی دعوت می کند تا نوشته های خود را با موضوع
" دین و جامعه شهروندی / چالش ها و راه حل آن "
برای انتشار در کانال در اختیار مدیر کانال قرار دهند .
💢 آیدی ارتباطی در بیو کانال موجود است .