استاد دروس خارج حوزه علمیه، رعایت ملاحظات مهم و دوراندیشی را در نشر آثار و آراء برای جلوگیری از آفات آن ضمن حفظ فضای آزاداندیشی لازم دانسته و بر هم اندیشی و دوری از تکروی در این جهات تاکید نمودند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ضمن اشاره به نمونههایی با بیان این نکته که ممکن است شما مطالبی را که افرادی با نگاههای غیر اصیل اسلامی مطرح کردهاند با هدف نقد مطرح کنید اما عملا به ترویج آن مطالب یا گویندگانشان منتهی شود، سنجیدن همه جوانب را در این راه لازم و مهم شمردند.
@alserat_ir
توصیه آیة الله فاضل لنکرانی به استفاده از ظرفیت شبکه صراط برای جذب تقاضای پژوهشهای فقهی به سمت متن حوزه
جمعی از اعضای شورای علمی شبکه نوآوریهای فقهی صراط در دیدار با رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، ضمن تبیین اهداف و برنامههای این شبکه، از حمایت معنوی ایشان و تشویق به پیگیری فعالیتهای شبکه در آغاز راه، قدردانی کردند.
آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از شکلگیری این ایده که خلأ آن محسوس بوده، دوره فعلی را به جهت پیدایش مراکز تخصصی و تربیت فضلای توانمند، دوران تحول و شکوفایی علمی حوزه توصیف کردند که استفاده از ابزارها و طرحهای جدید مثل شبکه صراط را میطلبد تا فضای مناسبی برای بروز استعدادها و بیان تلاشها و نظرات جدید این فضلا وجود داشتهباشد.
ایشان با اشاره به یک بحثهای مکاتبهای میان خودشان و یکی از مراجع معظم تقلید ادام ظلهم در یک بحث تاثیرگذار که مغفول عنه واقع شده، تاکید کردند انتقال این قبیل مباحث به متن حوزه و عرضه آنها به فضلا بسیار مفید و ضروری است همانطور که در گذشته مثلا آراء محقق عراقی و مرحوم نائینی رضوان الله علیهما به یکدیگر منتقل میشد و بحثهای ارزشمندی شکل گرفت. ایشان ابراز امیدواری کردند که شبکه صراط بتواند این مهم را انجام دهد.
@alserat_ir
آیه الله فاضل لنکرانی یک توصیه خاص هم برای شبکه صراط داشتند. ایشان با اشاره به مسائل جدیدی که نظام اسلامی به آنها نیازمند است، میدان داری برخی افراد فاقد صلاحیتهای علمی در این زمینهها را مایه تاسف دانستند. با توجه به این مشکل، برنامهریزی برای ارجاع و هدایت بحثها و پژوهشهای مورد نیاز به سمت فضلای واقعا متخصص را بسیار مهم، توصیف نموده و نسبت به استفاده از ظرفیت ارتباطات شبکه برای تحقق این مهم، تاکید کردند.
در پایان ایشان آمادگی مرکز فقه ائمه اطهار علیهم السلام برای همکاری با شبکه صراط را نیز اعلام نمودند.
@alserat_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض ادب و احترام خدمت فضلا و اساتید محترم به اطلاع میرساند، شبکه نوآوری های فقهی صراط که معرفی اهداف و قالب کار آن در پستهای پیشین گذشت به کوشش جمعی از دوستان شما امروز رسما آغاز به کار نمود.
بهرهمندی از نظرات عالمانه و پیشنهادات شما سروران به خصوص ذیل مباحث علمی، شرط پیشرفت و بالندگی شبکه متعلق به خودتان است که محیط مناسب آن پیشبینی شده و به زودی فعال خواهد شد ان شاءالله. این کانال اما صرفا جهت اطلاع رسانی فعالیتهای شبکه است.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
باتشکر از همراهی پرمهر شما
شورای علمی شبکه نوآوریهای فقهی صراط
شبکه نوآوری های فقهی صراط، با هدف تکمیل زنجیره تولید و عرضه علم در متن حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد.
- ایجاد بستری برای طرح و نقد و بررسی نوآوریهای فقهی و پیرافقهی
- کاهش تضییقات شکلی مجلات علمی برای انتشار آثار
- شبکهسازی از فضلای جوان متن حوزه برای طرح و پیشبرد پروژههای علمی
- در اختیار قراردادن حداکثر مخاطب تخصصی
از انگیزههای این طرح است.
به شبکه خودتان بپیوندید و مبلغ آن باشید.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
آدرس سایت
www.alserat.ir
کانال اطلاعرسانی ایتا
eitaa.com/alserat_ir
کانال اطلاعرسانی واتساپ
https://chat.whatsapp.com/H7FoJqdXgc3GvAuQiPyNro
اولین نشست علمی شبکه صراط(مجلل سازی).amr
8.2M
فایل صوتی اولین نشست علمی صراط با موضوع مجلل سازی مشاهد مشرفه
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
ارائه دهنده: حجة الاسلام محمد مهدی عظیما
استاد داور: آیة الله بستان
ناقدان: حجج اسلام یاسر امینیان و احمدرضا امینی
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
پیشتر گفته شد که کارکرد این کانال، صرفا اطلاعرسانی است. لذا برای علاقهمندان به شرکت در مباحثات صراط، گروهی در واتساپ با عنوان *مباحثات صراط* ایجاد شد که لینک آن در اختیار قرار میگیرد.
در گروه مباحثات، هر هفته یک یا چند پرونده به نوبت، برای بحث مطرح خواهد شد و از مطالب پراکنده اجتناب میگردد ان شاءالله.
از پیشنهاد موضوع به مدیران گروه (با سه خصوصیت بحثبرانگیز، کاربردی و تقریبا نو بودن) استقبال خواهد شد ان شاءالله.
حضور گرم، عالمانه و متین عزیزان در این محفل مجازی، مصداق ترویج فقه جعفری و احیاء امر اهل بیت علیهم السلام خواهد بود ان شاءالله.
منتظر قدوم با برکت و پر مهر شما هستیم.
شورای علمی شبکه نوآوریهای فقهی صراط
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
لینک گروه واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EXZoKWJILkvLEw6gyGFWwq
حجتگرایی فقهی و سرمایه نصوص دینی
فاضل مکرم حجة الاسلام والمسلمين مهدی معتمدی
قسمت اول
https://www.alserat.ir/?p=742
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
کانال شبکه نوآوریهای فقهی صراط
eitaa.com/alserat_ir
حجتگرایی فقهی و سرمایه نصوص دینی
فاضل مکرم حجة الاسلام والمسلمين مهدی معتمدی
قسمت دوم (پایانی)👇👇
https://www.alserat.ir/?p=752
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
http://eitaa.com/alserat_ir
خلاصه مقاله مجلل سازی مشاهد مشرفه
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمین محمد مهدی عظیما
قسمت اول
👇👇👇
https://www.alserat.ir/?p=776
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط
موضوع: نظریه عدم حجیت اطمینان
ارائه: فاضل مكرم حجةالاسلام و المسلمین روحبخش
تقریر نظریه استاد معظم آیةالله حاج شیخ محمدتقی شهیدیپور دامت افاضاته
زمان: یکشنبه ۱۶ آذر، ساعت ۱۲:۴۵
مکان: مدرسه امام کاظم علیه السلام
ثبت نام با ارسال پیامک : ۰۹۱۰۲۸۲۸۵۲۷
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط موضوع: نظریه عدم حجیت اطمینان ارائه: فاضل مكرم حجةالاسلام و
عدم حجیت اطمینان.pdf
136.7K
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید حسن روحبخش در نشست این هفته به ارائه این بحث خواهند پرداخت.
خلاصه تقریر نظریه استاد معظم آیة الله شهیدی حفظه الله
(این تلخیص بر اساس برداشت نگارنده از متن پیاده شده درس، نگارش یافته و به تایید استاد نرسیده است)
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوری های فقهی صراط، با هدف تکمیل زنجیره تولید و عرضه علم در متن حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد.
- ایجاد بستری برای طرح و نقد و بررسی نوآوریهای فقهی و پیرافقهی
- کاهش تضییقات شکلی مجلات علمی برای انتشار آثار
- شبکهسازی از فضلای جوان متن حوزه برای طرح و پیشبرد پروژههای علمی
- در اختیار قراردادن حداکثر مخاطب تخصصی
از اهداف این طرح است.
به شبکه خودتان بپیوندید و مبلغ آن باشید.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
آدرس سایت
www.alserat.ir
کانال اطلاعرسانی ایتا
eitaa.com/alserat_ir
کانال اطلاعرسانی واتساپ
https://chat.whatsapp.com/H7FoJqdXgc3GvAuQiPyNro
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
گروه نقد یادداشتهای صراط
https://chat.whatsapp.com/EXZoKWJILkvLEw6gyGFWwq
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
خلاصه مقاله مجلل سازی مشاهد مشرفه فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمین محمد مهدی عظیما قسمت اول 👇👇👇 ht
خلاصه مقاله مجلل سازی مشاهد مشرفه
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمین محمد مهدی عظیما
قسمت دوم (پایانی)
👇👇👇
https://www.alserat.ir/?p=786
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
دومین نشست ارائه شبکه نوآوری های فقهی صراط با موضوع : حجیت اطمینان با ارائه : حجت الاسلام و المسلمین روحبخش
هم اکنون به صورت زنده در 👇🏻
https://instagram.com/alserat_ir?igshid=ugoif4jpk6m9
دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با ارائه نظریه آیةالله محمدتقی شهیدیپور مبنی بر عدم حجیت اطمینان و نقد و بررسی آن از سوی ناقدان برگزار شد.
در این نشست ابتدا حجةالاسلام و المسلمین سید حسن روحبخش از شاگردان استاد شهیدی به تقریر نظریه و برخی آثار و ثمرات آن پرداخت. در این نظریه با درنظر گرفتن تبیین خاصی از مفهوم اطمینان و قطع، سیره عقلا محدود به عمل به قطع دانسته می شود و حجیت اطمینان نزد عقلا پذیرفته نمی شود. همچنین به برخی روایات برای نفی حجیت اطمینان استشهاد می شود.
در ادامه، ناقدین جلسه حجج اسلام حاج سید جوادی و محمدی ابهامها و اشکالات مهمی را به نظریه مطرح کردند. همچنین ادله دیگری برای حجیت اطمینان مطرح شد که در تقریر نظریه مورد توجه قرار نگرفته بود.
پس از بیان پاسخ هایی از سوی ارائه کننده، حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر غفاری به عنوان استاد داور به جمع بندی مطالب مطرح شده پرداختند.
حجیت اطمینان با وجود نقش بنیادین و بسیار پراثر در استباط احکام و تشخیص موضوعات در منابع متقدم و نیز متاخر اصولی به عنوان اصلی مسلم پذیرفته شده و مستقلا مورد بحث قرار نگرفته است.
در پایان جلسه نیز گفت و گوی آزاد میان شرکت کنندگان و ارائه دهنده و ناقدان ادامه یافت.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
نشست عدم حجیت اطمینان(بخش رسمی).amr
7.69M
صوت دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با موضوع عدم حجیت اطمینان
فایل کم حجم
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
نشست عدم حجیت اطمینان(بخشغیررسمی).amr
2.63M
صوت حاشیه دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با موضوع عدم حجیت اطمینان
فایل کم حجم
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
جلسه دوم قسمت اصلی (online-.mp3
45.58M
صوت دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با موضوع عدم حجیت اطمینان
فایل باکیفیت
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
جلسه دوم -حاشیه .mp3
15.57M
صوت حاشیه دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با موضوع عدم حجیت اطمینان
فایل باکیفیت
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
شبکه نوآوری های فقهی صراط، با هدف تکمیل زنجیره تولید و عرضه علم در متن حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد
#فراخوان
شبکه نوآوریهای فقهی صراط از نشر آثار فاخر و نوآورانه فقهی و پیرافقهی در قالب یادداشتهای کوتاه (با حداکثر حجم ۳۰۰۰ کلمه و ترجیحا کمتر از ۱۵۰۰ کلمه) استقبال میکند.
برای یادداشتهای مورد استقبال، نشست علمی نیز برگزار میگردد ان شاءالله.
قالبهای یادداشتها
۱- یادداشت شخصی نویسنده؛
۲- تقریر بحثی نو از اساتید حوزه (با ادبیات نگارشی، به صورت خلاصه و منقح)؛
۳- تلخیص کتاب، پایاننامه و مقاله.
لطفا پیش از تنظیم یادداشت، موضوع را با شماره 09125524113 هماهنگ بفرمایید.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید حسن روحبخش در نشست این هفته به ارائه این بحث خواهند پرداخت. خل
نقدهای فاضل مکرم حجةالاسلام و المسلمين عبدالله محمدی بر نظریه عدم حجیت اطمینان
1- حیطه مفهومی و موضوع شناسی: در تعریف اطمینان ایشان قیدکردند که احتمال خلاف حتماً مورد توجه باشد. به نظر می رسد ما چنین تعریفی از اطمینان نداریم. در مصطلح فنی ما یقین به معنای اخص داریم و در مرتبه بعد از آن قطع که از جهت جزمیت و وجود احتمال خلاف با یقین تفاوتی ندارد؛ بلکه تفاوت آن در ضرورت مطابقت آن با خارج است. رتبه بعد از آن اطمینان یا علم و حرفی است که در آن حضور و التفات به احتمال خلاف شرط نشده است و هم اینکه چنین احتمالی وجود داشته باشد کافیست ولو اینکه بالفعل مورد التفات نباشد. پس آنچه به عنوان موضوع مطرح شد اصطلاح فنی اطمینان نبود.
گفتنی است قطع و اطمینان و ظن و شک، نسبتی با فاعل شناسا دارد و نسبتی هم با واقع. نسبت واقع نمایی غیر از حالت نفسانی و روانشناختی است و باید تفاوت در هر دو جهت را مورد مداقه قرار داد. فقط حیثیت روانشناختی در تفاوت قطع و اطمینان مزح نیست بلکه حیثیت مطابقت هم مطرح است.
2- حیطه حکم شناسی: به نظر میرسد که موافقان حجیت اطمینان و ادله آنها منحصر به آنچه در کلام استاد بزرگوار ذکر شد نیست. حداقل هفت وجه در کلام بزرگان احصاء شده است. که در میان آنها می توان به انتخاب اخف و اسهل از جانب عقلاء، مختل شدن نظام معاش عقلاء در صورت عدم حجیت اطمینان، اشتراک در ملاک اعتبار قطع به واسطه انکشاف واقع یا به لحاظ حالت نفسی روانشناختی و... اشاره کرد. و هر کدام از این وجوه نیز قائلینی دارد.
مهم ترین دلیل قائلین به حجیت اطمینان اینست که اطمینان را علم متعارف میدانند. از آنجا که عقلاء در زندگی روزمره نمیتوانند دسترسی به یقین و قطع داشته باشند، روال امور روزمره آنها با همین اطمینان ها است و شارع نیز از آن ردعی نکرده است؛ خصوصا در مورد ظهورات و خبر واحد که از مصادیق برجسته اطمینان هستند.
پس به نظر می رسد طرح نظر دو تن از قائلین و بعضی ادله آنها مضر به اتقان بحث باشد.
3- در ارزیابی می توان گفت دلیلی برای عدم حجیت اطمینان ذکر نشد. یک سوال روشی وجود دارد و آن اینکه آیا برای قاعده های اصولی مثل قطع و اطمینان می توان سراغ روایات رفت؟
آنچه ذکر شد تمسک به روایاتی بود که بعضاً هم از جهت سند و دلالت محل خدشه بود: در مورد روایت لزوم بینه می توان گفت این هم به نحو موضوعی در خود حکم وارد در روایت اخذ شده باشد و حتی دلالتی بر عدم اثبات موضوع در دیگر احکام شرعی نیز ندارد. در مورد روایت قسامه نیز می توان گفت روایت مورد خاصی است. ما چنین امری را همه جا انجام نمی دهیم؛ روایت ناظر به مورد خاص است و متعرض حجیت یا عدم حجیت اطمینان نیست. بلکه میتوان گفت به طور کلی قواعدی مانند حجیت قطع و اطمینان قابل استنباط از چنین روایات و اخبار واحدی نیست. اعتبار معرفتی چنین اموری باید قبل از حجیت روایات که از فروع این قواعد است بررسی گردد.
4- در مورد اسناد قول به عدم حجیت اطمینان به شیخ انصاری می توان گفت: آنچه ذکر شد مدلول التزامی و برداشتی از کلام ایشان در بحث حجیت خبر واحد بود. این در حالی است که خود ایشان در بحث انسداد تصریح به حجیت اطمینان دارند و آن را حکما بلکه موضوعا ملحق به علم می دانند.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید حسن روحبخش در نشست این هفته به ارائه این بحث خواهند پرداخت. خل
خلاصه نقدهای فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید فرید حاج سید جوادی به نظریه عدم حجیت اطمینان
1- گمان میرود نوعی توسعه مفهومی در قطع شکل گرفته است. جناب استاد شهیدی قطع را به گونهای تعریف میکنند که اطمینان-که وجود سیره عقلا آن ادعا شده است- مصداق قطع می شود. به نظر می رسد از آنجا که قطع امتدادی از یقین معرفت شناختی است باید هر دو وجه اثبات شیئ و نفی و طرد مقابل را داشته باشد. اگر احتمال خلافی وجود داشته باشد دیگر قطع نیست و اگر چنین نیست و فقط انقداح صورت اولیه است این قطع نیست و همان اطمینان است. حتی ممکن است احتمال وجود طرف مقابل هم به ذهن بیاید و کنار گذاشته شود.
به نظر میرسد توسعه دامنه مفهومی قطع برای شمول چنین موردی دعوا را لفظی میکند.
2- بخشی از محتوای استدلال آقای روحانی در کلام آقای شهیدی انعکاس پیدا نکرده و طبعاً بیپاسخ مانده است. مرحوم آقای روحانی ادعای علم به عدم ردع چنین سیره های میکنند. ایشان میفرمایند اگر شارع قرار بود از عمل به اطمینان ردع کند باید راه جایگزین برای آن قرار می داد و از این جهت راهی شبیه به راه حجیت ظواهر را می روند.
3- نظر میرسد تفصیلاتی در بحث قابل طرح باشد که در کلام استاد طرح نشده است. به عنوان مثال اگر از روایات، نهی استفاده اطمینان در موضوعات را فهمیدیم چرا نباید تفصیل قائل شویم؟!. چنین روایاتی دلیل بر ردع در مسیر استنباط نمی شود.
4- سوال چهارم سوال از برداشت از کلام مرحوم شیخ انصاری است. به نظر می رسد اینکه جناب شیخ ذیل بحث خبر واحد خبر اطمینانی را حجت میدانند ، مشعر به حجیت اطمینان نزد ایشان است. این خبر را زمانی که فردی از اطمینان می شود حجت می دانند و این مشعر حجیت اطمینان سوای از بحث خبر است؛ لا العکس.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir