بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض ادب و احترام خدمت فضلا و اساتید محترم به اطلاع میرساند، شبکه نوآوری های فقهی صراط که معرفی اهداف و قالب کار آن در پستهای پیشین گذشت به کوشش جمعی از دوستان شما امروز رسما آغاز به کار نمود.
بهرهمندی از نظرات عالمانه و پیشنهادات شما سروران به خصوص ذیل مباحث علمی، شرط پیشرفت و بالندگی شبکه متعلق به خودتان است که محیط مناسب آن پیشبینی شده و به زودی فعال خواهد شد ان شاءالله. این کانال اما صرفا جهت اطلاع رسانی فعالیتهای شبکه است.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
باتشکر از همراهی پرمهر شما
شورای علمی شبکه نوآوریهای فقهی صراط
شبکه نوآوری های فقهی صراط، با هدف تکمیل زنجیره تولید و عرضه علم در متن حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد.
- ایجاد بستری برای طرح و نقد و بررسی نوآوریهای فقهی و پیرافقهی
- کاهش تضییقات شکلی مجلات علمی برای انتشار آثار
- شبکهسازی از فضلای جوان متن حوزه برای طرح و پیشبرد پروژههای علمی
- در اختیار قراردادن حداکثر مخاطب تخصصی
از انگیزههای این طرح است.
به شبکه خودتان بپیوندید و مبلغ آن باشید.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
آدرس سایت
www.alserat.ir
کانال اطلاعرسانی ایتا
eitaa.com/alserat_ir
کانال اطلاعرسانی واتساپ
https://chat.whatsapp.com/H7FoJqdXgc3GvAuQiPyNro
اولین نشست علمی شبکه صراط(مجلل سازی).amr
8.2M
فایل صوتی اولین نشست علمی صراط با موضوع مجلل سازی مشاهد مشرفه
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
ارائه دهنده: حجة الاسلام محمد مهدی عظیما
استاد داور: آیة الله بستان
ناقدان: حجج اسلام یاسر امینیان و احمدرضا امینی
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
پیشتر گفته شد که کارکرد این کانال، صرفا اطلاعرسانی است. لذا برای علاقهمندان به شرکت در مباحثات صراط، گروهی در واتساپ با عنوان *مباحثات صراط* ایجاد شد که لینک آن در اختیار قرار میگیرد.
در گروه مباحثات، هر هفته یک یا چند پرونده به نوبت، برای بحث مطرح خواهد شد و از مطالب پراکنده اجتناب میگردد ان شاءالله.
از پیشنهاد موضوع به مدیران گروه (با سه خصوصیت بحثبرانگیز، کاربردی و تقریبا نو بودن) استقبال خواهد شد ان شاءالله.
حضور گرم، عالمانه و متین عزیزان در این محفل مجازی، مصداق ترویج فقه جعفری و احیاء امر اهل بیت علیهم السلام خواهد بود ان شاءالله.
منتظر قدوم با برکت و پر مهر شما هستیم.
شورای علمی شبکه نوآوریهای فقهی صراط
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
لینک گروه واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EXZoKWJILkvLEw6gyGFWwq
حجتگرایی فقهی و سرمایه نصوص دینی
فاضل مکرم حجة الاسلام والمسلمين مهدی معتمدی
قسمت اول
https://www.alserat.ir/?p=742
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
کانال شبکه نوآوریهای فقهی صراط
eitaa.com/alserat_ir
حجتگرایی فقهی و سرمایه نصوص دینی
فاضل مکرم حجة الاسلام والمسلمين مهدی معتمدی
قسمت دوم (پایانی)👇👇
https://www.alserat.ir/?p=752
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
http://eitaa.com/alserat_ir
خلاصه مقاله مجلل سازی مشاهد مشرفه
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمین محمد مهدی عظیما
قسمت اول
👇👇👇
https://www.alserat.ir/?p=776
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط
موضوع: نظریه عدم حجیت اطمینان
ارائه: فاضل مكرم حجةالاسلام و المسلمین روحبخش
تقریر نظریه استاد معظم آیةالله حاج شیخ محمدتقی شهیدیپور دامت افاضاته
زمان: یکشنبه ۱۶ آذر، ساعت ۱۲:۴۵
مکان: مدرسه امام کاظم علیه السلام
ثبت نام با ارسال پیامک : ۰۹۱۰۲۸۲۸۵۲۷
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط موضوع: نظریه عدم حجیت اطمینان ارائه: فاضل مكرم حجةالاسلام و
عدم حجیت اطمینان.pdf
136.7K
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید حسن روحبخش در نشست این هفته به ارائه این بحث خواهند پرداخت.
خلاصه تقریر نظریه استاد معظم آیة الله شهیدی حفظه الله
(این تلخیص بر اساس برداشت نگارنده از متن پیاده شده درس، نگارش یافته و به تایید استاد نرسیده است)
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوری های فقهی صراط، با هدف تکمیل زنجیره تولید و عرضه علم در متن حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد.
- ایجاد بستری برای طرح و نقد و بررسی نوآوریهای فقهی و پیرافقهی
- کاهش تضییقات شکلی مجلات علمی برای انتشار آثار
- شبکهسازی از فضلای جوان متن حوزه برای طرح و پیشبرد پروژههای علمی
- در اختیار قراردادن حداکثر مخاطب تخصصی
از اهداف این طرح است.
به شبکه خودتان بپیوندید و مبلغ آن باشید.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
آدرس سایت
www.alserat.ir
کانال اطلاعرسانی ایتا
eitaa.com/alserat_ir
کانال اطلاعرسانی واتساپ
https://chat.whatsapp.com/H7FoJqdXgc3GvAuQiPyNro
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
گروه نقد یادداشتهای صراط
https://chat.whatsapp.com/EXZoKWJILkvLEw6gyGFWwq
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
خلاصه مقاله مجلل سازی مشاهد مشرفه فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمین محمد مهدی عظیما قسمت اول 👇👇👇 ht
خلاصه مقاله مجلل سازی مشاهد مشرفه
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمین محمد مهدی عظیما
قسمت دوم (پایانی)
👇👇👇
https://www.alserat.ir/?p=786
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
دومین نشست ارائه شبکه نوآوری های فقهی صراط با موضوع : حجیت اطمینان با ارائه : حجت الاسلام و المسلمین روحبخش
هم اکنون به صورت زنده در 👇🏻
https://instagram.com/alserat_ir?igshid=ugoif4jpk6m9
دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با ارائه نظریه آیةالله محمدتقی شهیدیپور مبنی بر عدم حجیت اطمینان و نقد و بررسی آن از سوی ناقدان برگزار شد.
در این نشست ابتدا حجةالاسلام و المسلمین سید حسن روحبخش از شاگردان استاد شهیدی به تقریر نظریه و برخی آثار و ثمرات آن پرداخت. در این نظریه با درنظر گرفتن تبیین خاصی از مفهوم اطمینان و قطع، سیره عقلا محدود به عمل به قطع دانسته می شود و حجیت اطمینان نزد عقلا پذیرفته نمی شود. همچنین به برخی روایات برای نفی حجیت اطمینان استشهاد می شود.
در ادامه، ناقدین جلسه حجج اسلام حاج سید جوادی و محمدی ابهامها و اشکالات مهمی را به نظریه مطرح کردند. همچنین ادله دیگری برای حجیت اطمینان مطرح شد که در تقریر نظریه مورد توجه قرار نگرفته بود.
پس از بیان پاسخ هایی از سوی ارائه کننده، حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر غفاری به عنوان استاد داور به جمع بندی مطالب مطرح شده پرداختند.
حجیت اطمینان با وجود نقش بنیادین و بسیار پراثر در استباط احکام و تشخیص موضوعات در منابع متقدم و نیز متاخر اصولی به عنوان اصلی مسلم پذیرفته شده و مستقلا مورد بحث قرار نگرفته است.
در پایان جلسه نیز گفت و گوی آزاد میان شرکت کنندگان و ارائه دهنده و ناقدان ادامه یافت.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
نشست عدم حجیت اطمینان(بخش رسمی).amr
7.69M
صوت دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با موضوع عدم حجیت اطمینان
فایل کم حجم
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
نشست عدم حجیت اطمینان(بخشغیررسمی).amr
2.63M
صوت حاشیه دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با موضوع عدم حجیت اطمینان
فایل کم حجم
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
جلسه دوم قسمت اصلی (online-.mp3
45.58M
صوت دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با موضوع عدم حجیت اطمینان
فایل باکیفیت
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
جلسه دوم -حاشیه .mp3
15.57M
صوت حاشیه دومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط با موضوع عدم حجیت اطمینان
فایل باکیفیت
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
شبکه نوآوری های فقهی صراط، با هدف تکمیل زنجیره تولید و عرضه علم در متن حوزه علمیه قم آغاز به کار کرد
#فراخوان
شبکه نوآوریهای فقهی صراط از نشر آثار فاخر و نوآورانه فقهی و پیرافقهی در قالب یادداشتهای کوتاه (با حداکثر حجم ۳۰۰۰ کلمه و ترجیحا کمتر از ۱۵۰۰ کلمه) استقبال میکند.
برای یادداشتهای مورد استقبال، نشست علمی نیز برگزار میگردد ان شاءالله.
قالبهای یادداشتها
۱- یادداشت شخصی نویسنده؛
۲- تقریر بحثی نو از اساتید حوزه (با ادبیات نگارشی، به صورت خلاصه و منقح)؛
۳- تلخیص کتاب، پایاننامه و مقاله.
لطفا پیش از تنظیم یادداشت، موضوع را با شماره 09125524113 هماهنگ بفرمایید.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید حسن روحبخش در نشست این هفته به ارائه این بحث خواهند پرداخت. خل
نقدهای فاضل مکرم حجةالاسلام و المسلمين عبدالله محمدی بر نظریه عدم حجیت اطمینان
1- حیطه مفهومی و موضوع شناسی: در تعریف اطمینان ایشان قیدکردند که احتمال خلاف حتماً مورد توجه باشد. به نظر می رسد ما چنین تعریفی از اطمینان نداریم. در مصطلح فنی ما یقین به معنای اخص داریم و در مرتبه بعد از آن قطع که از جهت جزمیت و وجود احتمال خلاف با یقین تفاوتی ندارد؛ بلکه تفاوت آن در ضرورت مطابقت آن با خارج است. رتبه بعد از آن اطمینان یا علم و حرفی است که در آن حضور و التفات به احتمال خلاف شرط نشده است و هم اینکه چنین احتمالی وجود داشته باشد کافیست ولو اینکه بالفعل مورد التفات نباشد. پس آنچه به عنوان موضوع مطرح شد اصطلاح فنی اطمینان نبود.
گفتنی است قطع و اطمینان و ظن و شک، نسبتی با فاعل شناسا دارد و نسبتی هم با واقع. نسبت واقع نمایی غیر از حالت نفسانی و روانشناختی است و باید تفاوت در هر دو جهت را مورد مداقه قرار داد. فقط حیثیت روانشناختی در تفاوت قطع و اطمینان مزح نیست بلکه حیثیت مطابقت هم مطرح است.
2- حیطه حکم شناسی: به نظر میرسد که موافقان حجیت اطمینان و ادله آنها منحصر به آنچه در کلام استاد بزرگوار ذکر شد نیست. حداقل هفت وجه در کلام بزرگان احصاء شده است. که در میان آنها می توان به انتخاب اخف و اسهل از جانب عقلاء، مختل شدن نظام معاش عقلاء در صورت عدم حجیت اطمینان، اشتراک در ملاک اعتبار قطع به واسطه انکشاف واقع یا به لحاظ حالت نفسی روانشناختی و... اشاره کرد. و هر کدام از این وجوه نیز قائلینی دارد.
مهم ترین دلیل قائلین به حجیت اطمینان اینست که اطمینان را علم متعارف میدانند. از آنجا که عقلاء در زندگی روزمره نمیتوانند دسترسی به یقین و قطع داشته باشند، روال امور روزمره آنها با همین اطمینان ها است و شارع نیز از آن ردعی نکرده است؛ خصوصا در مورد ظهورات و خبر واحد که از مصادیق برجسته اطمینان هستند.
پس به نظر می رسد طرح نظر دو تن از قائلین و بعضی ادله آنها مضر به اتقان بحث باشد.
3- در ارزیابی می توان گفت دلیلی برای عدم حجیت اطمینان ذکر نشد. یک سوال روشی وجود دارد و آن اینکه آیا برای قاعده های اصولی مثل قطع و اطمینان می توان سراغ روایات رفت؟
آنچه ذکر شد تمسک به روایاتی بود که بعضاً هم از جهت سند و دلالت محل خدشه بود: در مورد روایت لزوم بینه می توان گفت این هم به نحو موضوعی در خود حکم وارد در روایت اخذ شده باشد و حتی دلالتی بر عدم اثبات موضوع در دیگر احکام شرعی نیز ندارد. در مورد روایت قسامه نیز می توان گفت روایت مورد خاصی است. ما چنین امری را همه جا انجام نمی دهیم؛ روایت ناظر به مورد خاص است و متعرض حجیت یا عدم حجیت اطمینان نیست. بلکه میتوان گفت به طور کلی قواعدی مانند حجیت قطع و اطمینان قابل استنباط از چنین روایات و اخبار واحدی نیست. اعتبار معرفتی چنین اموری باید قبل از حجیت روایات که از فروع این قواعد است بررسی گردد.
4- در مورد اسناد قول به عدم حجیت اطمینان به شیخ انصاری می توان گفت: آنچه ذکر شد مدلول التزامی و برداشتی از کلام ایشان در بحث حجیت خبر واحد بود. این در حالی است که خود ایشان در بحث انسداد تصریح به حجیت اطمینان دارند و آن را حکما بلکه موضوعا ملحق به علم می دانند.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید حسن روحبخش در نشست این هفته به ارائه این بحث خواهند پرداخت. خل
خلاصه نقدهای فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید فرید حاج سید جوادی به نظریه عدم حجیت اطمینان
1- گمان میرود نوعی توسعه مفهومی در قطع شکل گرفته است. جناب استاد شهیدی قطع را به گونهای تعریف میکنند که اطمینان-که وجود سیره عقلا آن ادعا شده است- مصداق قطع می شود. به نظر می رسد از آنجا که قطع امتدادی از یقین معرفت شناختی است باید هر دو وجه اثبات شیئ و نفی و طرد مقابل را داشته باشد. اگر احتمال خلافی وجود داشته باشد دیگر قطع نیست و اگر چنین نیست و فقط انقداح صورت اولیه است این قطع نیست و همان اطمینان است. حتی ممکن است احتمال وجود طرف مقابل هم به ذهن بیاید و کنار گذاشته شود.
به نظر میرسد توسعه دامنه مفهومی قطع برای شمول چنین موردی دعوا را لفظی میکند.
2- بخشی از محتوای استدلال آقای روحانی در کلام آقای شهیدی انعکاس پیدا نکرده و طبعاً بیپاسخ مانده است. مرحوم آقای روحانی ادعای علم به عدم ردع چنین سیره های میکنند. ایشان میفرمایند اگر شارع قرار بود از عمل به اطمینان ردع کند باید راه جایگزین برای آن قرار می داد و از این جهت راهی شبیه به راه حجیت ظواهر را می روند.
3- نظر میرسد تفصیلاتی در بحث قابل طرح باشد که در کلام استاد طرح نشده است. به عنوان مثال اگر از روایات، نهی استفاده اطمینان در موضوعات را فهمیدیم چرا نباید تفصیل قائل شویم؟!. چنین روایاتی دلیل بر ردع در مسیر استنباط نمی شود.
4- سوال چهارم سوال از برداشت از کلام مرحوم شیخ انصاری است. به نظر می رسد اینکه جناب شیخ ذیل بحث خبر واحد خبر اطمینانی را حجت میدانند ، مشعر به حجیت اطمینان نزد ایشان است. این خبر را زمانی که فردی از اطمینان می شود حجت می دانند و این مشعر حجیت اطمینان سوای از بحث خبر است؛ لا العکس.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
فاضل مکرم حجة الاسلام و المسلمين سید حسن روحبخش در نشست این هفته به ارائه این بحث خواهند پرداخت. خل
مطالب استاد مکرم حجة الاسلام و المسلمين سيد طاهر غفاری حفظه الله در خصوص نظریه عدم حجیت اطمینان
1- باید از جناب استاد شهیدی پرسیده شود که مراد ایشان از حضور احتمال خلاف در ذهن چیست؟. آیا ایشان احتمالی را که در ارتکاز شخص هست را نیز داخل در حضور احتمال خلاف در ذهن میدانند. آن احتمالی که استحضار به آن نداریم و نسبت به آن غافل محض هستیم و اصلاً در صفحه ذهن ما حاضر نیست و ما آن را در ارتکاز خود داریم. آیا ایشان چه احتمالی را حاضر و به طبع شخص را مطمئن می دانند یا این شخص را هم قاطع می دانند و فقط حضور احتمال در صفحه ذهن را مضر به قطع می داند؟
برای حضور ارتکازی صورت در ذهن همراه با غفلت از آن، می توان به نیت نماز مثال زد. ممکن است شخص کاملاً غافل از این صورت باشد و تمام توجه او به چیز دیگری باشد اما این به معنای عدم حضور این صورت در نفس او نیست. به طور قطع چنین موارد و احتملات خلافی در زندگی روزمره و عقلاء زیاد وجود دارد. مواردی که طرح احتمال برای شخص، ایجاد احتمال نیست بلکه التفات به آن است.
2- ناقدین محترم برای آنچه کانون بحث استاد شهیدی بود شاهدی نیاوردند. ناقد گرامی فرمودند که دلیل آورده نشد، در صورتی که اصل عدم حجیت محکم در بحث و دلیل عدم حجیت است.
نقطه مرکزی بحث استاد شهیدی عدم وجود سیرهای مبتنی بر عمل به اطمینان است نه امضاء شدن یا نشدن آن. پس ناقدین باید شواهدی بر وجود چنین سیرهای درعقلاء میآوردند. شاهد آورده شد که اگر رفتار عقلاء فقط عمل به یقین باشد اختلال نظام پیش می آید؛ اما جناب استاد شهیدی ادعا می کنند که همین رفتار تسهیل گرایانه را عمل به قطع میدانند.
مثالی برای این بحث این است که اگر کسی قرار است سر ساعت در فرودگاه باشد و به او التفات داده شود که احتمال دارد تصادفی در راه پیش بیاید و شما دیر برسید ممکن است برای برخی احتمالات کمی زودتر حرکت کند اما مسلماً با طرح احتمالات دیگر ۱۰ ساعت زودتر راه نمی افتد و آن احتمالات را نادیده میگیرد.
3- در مورد روایات: آنچه درمورد قسامه بود، در امور اخلاقی است و به تصریح ارائهدهنده گرامی در باب قضاء و... نبود؛ الغاء خصوصیت از این روایت و آن را نهی از عمل به اطمینان در تمام موارد دانستن دلیل میخواهد. همچنین جای تعجب است که از روایت بربر و سودان برای رد اطمینان استفاده شود. غایت دلالت آن روایت این است که ما اظن انّهم یسمون به معنی اظن انهم لایسمون باشد؛ این ربطی به اطمینان دارد. مراد این است که سوق احراز نمی خواهد.
4- نوع فقهاء طبق حجیت اطمینان مشی کرده و فتوا میدهند. در مورد مرحوم شیخ نیز این امر محل تشکیل نیست حتی این عمل نه بر مبنای ندیدن احتمال که بر مبنای الغاء احتمال است. این رویه در جای جای رسائل و مکاسب به چشم میخورد.
5- نکته مهم دیگر این است که بحث در این مقام نه فقهی است نه اصولی. بحث اینجا فقط در این است که رویه عقلاء در برخورد با احتمالات گوناگون چگونه است. می خواهیم ببینیم در صفحه نفسشان احتمال خلافی هست و الغاء میکنند یا فقط در صورت غفلت محض از احتمال خلاف عمل را انجام می دهند. در اینگونه موارد نمیتوان یک جا نشست و ادعا کرد عقلا چگونه رفتار می کنند. این ادعای محض است. فقیه نمیتواند خود را به عنوان احدی از عرف دیده و آنچه در نفس خود میبیند را به نوع عقلاء تعمیم دهد. این جا ممکن است خصوصیتی در شخص فقیه باشد. اینکه بفرمایند عقلاء به اطمینان عمل نمیکنند و به قطع عمل می کنند دلیل می خواهد. بله در مورد حجیت آن اصل عدم حجیت است و طرف مقابل باید دلیل بیاورد ولی برای اصل اینکه سیره عقلا چیست باید دلیل ارائه می شد که نشد. باید قرائن و شواهد بیاورند. ممکن است شخصی بر اساس عادت و انضباط رفتاری زحمتی را بر خود تحمیل کند که عقلا متحمل آن نمیشوند و تا اطمینان خود را به درجه قطع نرسانده است به آن عمل نکند اما این شخص نمیتواند خود را به عرف تعمیم دهد. اینکه عمل عقلا فقط بر اساس قطع است دلیل میخواهد.
6- به نظر میرسد بحث شبهه غیر محصوره نسبت مستقیمی با بحث حجیت اطمینان ندارد.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
سومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط
قرارداد ریپو و شرط باز خرید در بیع
ارائه: فاضل مكرم حجةالاسلام و المسلمین محمد عشایری
زمان: یکشنبه ۷ دی ماه، ساعت ۱۲:۴۵
مکان: مدرسه امام کاظم علیه السلام
ثبت نام با ارسال پیامک : ۰۹۱۰۲۸۲۸۵۲۷
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
سومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط قرارداد ریپو و شرط باز خرید در بیع ارائه: فاضل مكرم حجةالاس
IEC_Volume 20_Issue 79_Pages 65-85 (1).pdf
403.5K
مقاله حجة الاسلام و المسلمين عشایری که در نشست سوم مورد بحث قرارخواهد گرفت ان شاءالله.
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir