🔶در "اتحادیه جهانی جوانان مسلمان تقریبی" تلاش می کنیم اقداماتی را در راستای همگرایی و اُلفت میان مذاهب مختلف در ایران و جهان برنامه ریزی و اجرا کنیم.
جوانان مسلمان تقریبی شیعه و سنّی، پیشرو در تحقق همزیستی و مبارزه با تفرقه و تکفیر اهل قبله خواهند بود.
🆔️ @alshebabaltaghribi
💠همه به جز معاندان و متعصبانی چون ابن تیمیه...‼️
📌ارتباط علمی خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی با علمای سنی
🔷خواجه در کنار برخی اساتید برجسته شیعه مذهبی که داشت، از اساتید و مشایخ سنی نیز استفاده علمی نمود و هم چنین در دوران تدریس علاوه بر شاگردان شیعه مذهب، دارای شاگردان بسیاری از دیگر مذاهب همچون اهل تسنن و اسماعیلیه و حتی کفار بود.
🔹همین خصلت مدارا و تعامل وی با افراد و شخصیتهای دیگر مذاهب و ادیان و حتی دانشمندان کافر چین و هند و ... سبب شد تا وی در میان تمام مذاهب و ادیان، چهرهای موجه داشته باشد و جز معاندان و متعصبانی چون ابن تیمیه همه به دیده احترام به وی بنگرند، چنان که ابن فوطی - یکی از شاگردان حنبلی مذهب خواجه نصیر - مینویسد: «خواجه، مردی فاضل و کریم الاخلاق و نیکو سیرت و فروتن بود و هیچ گاه از درخواست کسی دل تنگ نمیشد و حاجت مندی را رد نمیکرد و برخورد او با همه با خوش رویی بود.»
🔷علامه در پی ترویج علم و دانش بود و همین سبب شده بود نشست و برخاست زیادی با دانشمندان سنی داشته باشد و در میان اساتید و شاگردان و اجازه گیرندگان از علامه بسیاری از اهل سنت مشاهده میشود. وی بر مدارا و نیکویی اخلاق تأکید بسیار داشت و در توصیه به فرزند دانشمندش علامه شیخ فخرالدین حلی مینویسد: «در رابطه با مردم، به آنان نیکی کن و با برادران دینی، مساعدت داشته باش، در برابر بداخلاق، خوش اخلاق باش و نیکو کار را تشویق کن...»
✅متن کامل↙️↙️↙️
http://okhowah.ir/fa/13417
🔻🔻🔻
@okhowah
🆔️ @alalshebabaltaghribi
📚 #معرفی_کتاب_تقریبی
کتاب "اهل البیت فی مصر" نوشته سیدهادی خسروشاهی
🔸در این کتاب میخوانیم:
محبت اهل مصر، نسبت به اهل بیت یک سنت دیرینه و عمیق و تاریخی است
امام علی (ع) اهالی مصر را نزدیکترین یاران خود میدانستند.
#عربی
#سیدهادیخسروشاهی
🔹جهت تهیه این کتاب با این شماره تماس بگیرید:
02537848690
🆔️ @alshebabaltaghribi
⛔️نه تسنن اموی و نه تشیع صفوی‼️
📌تسنن محمدی همان تشیع علوی است
🎤سخنرانی دکتر فرید العطاس(مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه ملی سنگاپور)
🔷جامعهشناسی تشیع را نمیتوان مستقل از جامعهشناسی اسلام سنی دانست...
بسیاری از افراد نمیدانند که در دورهی خلافت عباسی، در عراق و ایران، سنیهای حنفی و شافعی، عاشورا را تقریباً به همان صورتی که امروزه شیعیان آن را گرامی میدارند، گرامی میداشتند.
🔷طبقهبندیهایی که در مطالعات اسلامی امروزه به کار میرود، غالباً طبقهبندیهایی سیاسیشده هستند. در طول قرنها و قرنها به ما گفته شدهاست که دو نوع اسلام وجود دارد: اسلام سنی و اسلام شیعی. این باور در ما به وجود آمدهاست که امامان فرقههای چهارگانهی اهل سنت، همگی خود منحصراً اهل تسنن بودهاند. نتیجه ی باور به چنین اعتقادی آن بودهاست که این پیشوایان اهل سنت از سنتی متفاوت از مکتب اهل بیت برخاستهاند. اما در واقعیت تاریخی، پیشوایان اهل سنت بیش از تصور عمومی به اهل بیت پیامبر نزدیک بودهاند.
🔷در قرون اولیهی اسلام، بسیاری از پیروان اسلام سنی، هم زمان از پیروان اهل بیت قلمداد میشدند و از معتقدین به «تسنن اموی» نبودند.
🔷در بسیاری از کشورهای سنی، باورهای ضدشیعی از خلال گرایشات سلفی و وهابی و توسط علمای سلفی و وهابی در حال انتشار است. این پدیده را باید در ارتباط با شرایط جغرافیای سیاسی خاورمیانه تفسیر کرد. عربستان سعودی و قطر برای تبدیل شدن به قدرتی منطقهای، خودشان را در تعارض با ایران تعریف میکنند.
🔷باید گفت که سنیگری واقعی، تسنن اموی نیست. همانطور که تشیع واقعی نیز تشیع صفوی نیست. تسنن محمدی، تشیع علوی است. نقش جامعهشناسی انتقادی، تحکیم پایههای این برداشت است که تسنن محمدی، همان تشیع علوی است.
📎http://okhowah.ir/fa/13473
🆔️ @alshebabaltaghribi
🔻به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تقریب، وحید یامینپور مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دبیر اتحادیه جهانی جوانان مسلمان تقریبی با مسئولان موسسه «ایرا و منتدی الشرق» و «المعهد المصری للدراسات» دیدار و با پژوهشگران مصری ساکن ترکیه درباره مسائل منطقه گفتوگو کرد.
این دیدار با محوریت روابط جمهوری اسلامی با جهان عرب و حضور کشورمان در سوریه و نیز تحولات سیاسی پیش رو در داخل ایران برگزار شد.
در این نشست صمیمی یامینپور ابتدا به سوالات جوانان پژوهشگر مصری درباره رویکرد تقریبی جمهوری اسلامی و حمایت از جریانهای اسلامگرا پاسخ داد.
وی طی سخنانی اظهار داشت: در سالهای اخیر اعتبار گفتمان غربگرا رو به کاهش بوده و از سوی دیگر رویکرد انقلابی قدرتمندتر شده است.
دبیر اتحادیه جهانی جوانان مسلمان تقریبی تاکید کرد: تقریب جزء مبانی انقلاب اسلامی است و رهبر انقلاب علیرغم مخالفتهایی که حتی در داخل کشور با آن مواجه هستیم، این رویکرد را دنبال میکنند.
وی بر همین اساس افزود: به زودی نسل جدیدی از جوانان انقلابی در ایران جایگزین خواهند شد که علقه و پایبندی بیشتری نسبت به اصول انقلاب اسلامی دارند.
یامینپور تصریح کرد: با تمام اختلاف نظرهایی که بحران سوریه بین ایران و برخی جریانهای اسلامگرا ایجاد کرده است ما معتقدیم در نهایت سیاست جمهوری اسلامی، حمایت از این جریانها ضد رژیم صهیونیستی است.
🆔️ @alshebabaltaghribi
🔸️حتی در باره ی مسائل بغرنج می توانیم به درک مشترک برسیم.
در ماه جاری گروهی از اعضای اتحادیه جهانی جوانان مسلمان تقریبی جهت هم اندیشی و گفتگو با نخبگان و پژوهشگران دیگر جوامع اسلامی راهی استانبول شده و با شخصیتهای دینی و دانشگاهی کشورهای مختلف از جمله مصر، فلسطین و ترکیه به تبادل نظر و گفتگو پرداختند. حجت الاسلام سید محمد مهدی رفیع پور تهرانی یکی از افرادی است که در این سفر شرکت داشته است. وی یادداشتی در رابطه با دستاوردهای امیدبخش این سفر و همچنین بررسی مسیر پیش روی فعالان عرصه تقریب در اختیار خبرگزاری تقریب قرار داده است که در ادامه تقدیم مخاطبین ارجمند میگردد:
🔻خبرگزاری تقریب؛ سید محمد مهدی رفیع پور تهرانی:
ان هذه امتکم امّة واحدة و انا ربکم فاعبدون(انبیاء92)
توفیقی شد تا به دعوت و همراهی گروهی از فعالان تقریب مذاهب سفری کوتاه(11-14 شهریور ماه97) اما پربار به شهر استانبول داشته باشم.
در این سفر با مسئولان و اساتیدی از کشورهای مصر، فلسطین و ترکیه در چند موسسه پژوهشی مستقر در استانبول دیدار و گفتگو کردیم.
درباره نتیج این سفر چند نکته تقدیم میگردد:
1-زمینههای همکاری چه در مجال کمک رسانی به محرومین وچه از نظر علمی و فکری فراوان و کاملا قابل مشاهده بود. ما هم برای معرفی رویکردهای انقلاب اسلامی و هم برای اقدامات تقریبی وحتی در زمینه تاریخ کشورمان مشتاقان زیادی داریم. با وجود همه تبلیغات سوئی که علیه ما شده است-علاوه کنید اشتباهات و کم کاریهای خودمان را!- آغوش دنیای اسلام را به روی خود گشوده دیدم.
دین مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک و همسایگی جغرافیایی، پیوندهای استواری است که سرنوشت مشترک ما را به یکدیگر چنان گره زده که همگی برای ادامه "مسیر تقریب" مشتاق هستیم.
2- ما نه اولین و نه آخرین هیئتی بودیم که با مراکز دنیای اسلام گفتگو میکنند اما آنچه این گفتگوها را از حالت تعارفات خارج میکند، ارتباطات بعد از سفر وپیگیریهای بعدی، برای تشکیل ارتباط مستمر و همکاری مشترک است.
3- تجربه خوب دیگر اینکه اگر باب مراودات باز باشد درباره "هر موضوعی" حتی موضوعات کاملا اختلافی-مثل بحران سوریه- میتوان گفتگو کرد و به درک مشترک نزدیک شد. اگر زاویه دید دیگران نادرست است به اصلاح آن پرداخت و اگر زاویه دید ما مشکلی دارد بازنگری و اصلاح کرد. برای باز بودن باب مراودات هم باید در دورههای آموزشی در سمینارها و در هر بحثی که به ما مربوط است حضور فیزیکی فعال داشته باشیم و گفتگو کنیم.
4- علاقه خاصی در دنیای اسلام نسبت به آگاهی و ارتباط با حوزههای علمیه وجود دارد. برای نمونه می توانم به سخنرانی کوتاهی که برای معرفی مقاطع تحصیلی حوزه و فضای فکری موجود آن در المعهد المصری للدراسات داشتم اشاره نمایم که با استقبال مناسبی روبرو شد.
5- از دیگر مطالبی که مثل همیشه باید روی آن تأکید کنم: لزوم فراگیری عربی نوین برای همه اساتیدی است که علاقه مند به فعالیت در عرصه بین المللی هستند. برای نمونه : از جمله درخواستهای جدی دوستان مصری معرفی کردن اساتید عربی دان برای تدریس- و لو به صورت مجازی- در دورههای آموزشی بود. ما در این زمینه کمبود جدی داریم! به طور کلی همه باید بدانیم که ما تا به یک زبان بین المللی مسلط نباشیم توان مشارکت فعال در فضای فکری جهان را نخواهیم داشت و در این زمینه زبان عربی برای ارتباط با دنیای اسلام جایگاه نخست را دارد. بی تردید نیازمند برنامه ریزی و تلاش بیشتر در زمینه آموزش فراگیر زبان هستیم.
6- لزوم دعوت متقابل: روشن است که برای استمرار مراودات، باید از میزبانان دعوت متقابل داشته باشیم و در این زمینه نهادهای مسئول برای آمد و رفت علاقهمندان به بازدید از ایران تسهیل سازی بیشتری داشته باشند.
و السلام
🔶️سید محمد مهدی رفیع پور تهرانی
مدرس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
⏩ http://yon.ir/X3Z2j
🆔️ @alshebabaltaghribi
🔪 پدرم گفت فرزند من نیستی اگر ایرانی بکشی!
🛩 اولین سفرم به #عراق را تنهایی رفتم. از ثمرات سفر های شخصی، کسب #تجربه_اجتماعی است که گوهری است گرانبها و در کتب، نایاب!
💊 در مسیر بازگشت یک پرستار عراقی کنار من بود. با او به سخن نشستم. گفتمش شما سه چیز می خورید که حتما مایه مریضی است: #چای پررنگ، چربی زیاد و شیرینی زیاد.
جواب داد که تکان دهنده بود: اینها مردم ما را مریض نکرد ولی بمب های غیرمجاز #آمریکا بلایی بود که حالا پدیده بچه های ناقص الخلقه یک امر رایج شده است!
📢 برایم تعریف کرد که در زمان #جنگ مجبور شده شرکت کند چون صدام چند نفر از خانواده شان را بخاطر عدم حضور در جنگ #اعدام کرده بود! ولی موقع رفتن پدرم گفت این انقلاب یاران حقیقی حسین ع اند و اگر کسی را بکشی فرزند من نیستی!
💠 من هم در عملیات، تیر هوایی می زدم تا اینکه خدا لطف کرد و یک جوان ایرانی روی من رگبار گرفت و به عقب منتقل شدم. از همان وقت، پس از بهبود پرستار شدم و بارها جان اسرای #ایرانی را نجات دادم.
⭕️ راستی اگر این تاریخ شفاهی کار شده بود تحریک دشمن خبیث اینطور تحریک #جاهلیت ضد عربی ما را می کرد؟
🔶️علیرضا کمیلی
📍 @komeilialireza
🆔️ @alshebabaltaghribi
هدایت شده از رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
⛔️ آیا اهالی سامرا داعشی اند که حرم را بسته اید؟
🕌 خدا رحمت کند میرزای شیرازی بزرگ - صاحب فتوای تنباکو - را که به زوار #سامرا می فرمود با مایحتاج به اینجا نیایید تا ساکنان بومی شهر که نوعا #اهل_سنت هستند بتوانند از خرید شما بهره ببرند و ارتباطات اجتماعی نیز پابرجا بماند.
👈 امروز، قبل از رفتن به سامرا با برخی شیعیان #بغداد نشستیم و تصورمان این شد:
بومیان سامرا و مناطق سنی نشین دیگر، بعد از روی کار آمدن شیعه در #عراق احساس کردند چند قرن حکومت شان زیر سوال رفته لذا وقتی #داعش آمد ذوق زده شده و به استقبال او رفتند!
⚠️ چنین تحلیلی به صد دلیل غلط است خصوصا در قبال اهل سنت سامرا که اکثریت مطلق هستند و می توانستند با آن سرعت که داعش پیش می رفت اقلا در درون شهر #قیام کنند!
😞 مع الاسف به حرم عسکریین علیهم السلام که رفتیم آنرا منقطع از شهر دیدیم، به بهانه های امنیتی! حتی برخی سربازان محافظ هم از رفتن به داخل شهر ممانعت می کنند و #زوار را از داعش می ترسانند!
❇️ وقتی به درون شهر و مساجد آن می روی و با مردم می نشینی، دقیقا خلاف این تحلیل و تصور وهمی را می بینی و با مردمی مواجه می شوی که امامین مدفون را پدربزرگ های خود می دانند و نام شان را بدون #علیهم_السلام نمی برند.
🔷 اهل سنتی را دیدم که می گفت من یک هفته در بازسازی حرم، بنایی رایگان کردم.
⭕️ راستی، از چنین تصویرسازی ها چه کسانی سود می برند!؟ ریشه همه اینها #تعصب و تطرف است یا دست پنهان روباه پیر هم فعال است!؟
📍 @komeilialireza
🔺️نماز جماعت زائران اهل تسنن در مسیر پیاده روی اربعین
چرا هنوز عدهای باور ندارند که اهل تسنن محب اهل بیت علیهم السلام اند؟ چرا برخی کشتی نجات حسین علیه السلام را فقط برای خود می خواهند و سایرین را از آن میرانند؟ آیا نشنیدهاند که باب الحسین علیه السلام وسیعترین باب بهشت است؟
#وحدت_شیعه_و_سنی
#کربلا #اربعین
#اتحادیه_جهانی_جوانان_مسلمان_تقریبی
🆔️ @alshebabaltaghribi
🔺️انتشار عکسی زیبا و پر محتوا در فضای مجازی عراق با موضوع چالش 10 ساله
🆔️ @alshebabaltaghribi
هدایت شده از کتاب خوب📚
🔹روحالله رجایی در اینستاگرام نوشته: در آققلا وقتی اکثر مغازهها بسته و مردم در کمپ بودند،این کتابفروشی باز بود و صاحبش با سختی کتابها را جابجا میکرد. هی میگفت : "وای کتابها، حیف از کتابها". گفتم خدا بزرگه، درست میشه
گفت: دلم برای کتابها میسوزه. حیفه. میترسم تا آب رو جمع کنن، نم بکشن.
کمی حرف زدیم و موقع خداحافظی از روی عادت گفتم: به حق حضرت زهرا کتابهایت سالم میمانند.
بعد یادم آمد اهل سنت است. نگاهش کردم و خواستم چیزی بگویم. تندی گفت: "خوب گفتی، خوب دعایی کردی"
یک عطر هدیه داد و گفت: ممنوم برادر.
برادر اهل سنت من در آققلا،نامش آخوند علی بود.
📗📘📙
@ketabe_khoob
هدایت شده از بیداری ملت
🔴نمادی از وحدت در #سیل_گلستان
اقتدای روحانیون جهادی شیعه که برای کمک به هموطنان سیل زده گلستانی در شمال حضور دارند به پیشنماز اهل سنت
#ارسالی_مخاطبان
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13