#شیعه_شناخت
🎙آیت الله استادی در دیدار شورای راهبری کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین هندی یا لکهنوی صاحب کتاب مشهور عبقات الانوار در اثبات امامت و دفاع از ولایت امیرالمومنین(ع):
🔹خاندان لکهنوی در #هند زحمات بسیاری برای شیعه کشیدند.
🔹حوزه علمیه هند و نجف رقیب هم بودند، ولی حوزه هند رقابت نکرد بلکه حمایت کرد.
🔹زمانی که حوزه نجف در فقه و اصول فعالیت می کرد، حوزه هند بار مباحث مباحث اعتقادی را بر دوش کشید.
🔹مباحث کلامی حوزه هند از اتقان و اخلاص فراوانی برخوردار است.
امروز هجدهم صفر، سالروز رحلت علامه #میرحامدحسین هندی است.
🔸میرحامدحسین، در سال ۱۲۴۶ ق. در شهر «میرتهه» هند به دنیا آمد. نام اصلی او را «مهدی» نهادند.
🔸او مقدمات و سپس دروس ادبی مثل «مقامات حریری» و «دیوان متنبی» و نهج البلاغه را آموخت و سپس به فراگیری علوم عقلی در نزد «سید مرتضی خلاصه العلماء» و علوم شرعی و فقه و اصول در محضر «سید محمد سلطان العلماء» و برادر او «سید حسین سیدالعلماء» پرداخت.
🔸«عبقات الانوار» بزرگترین و ارجمندترین کتاب میرحامد حسین است و از شاهکارهای علمی و اعتقادی شیعه به شمار میرود. وی این کتاب عظیم و شگفتانگیز را در مناقب ائمه اطهار علیهمالسلام و در جواب کتاب ضدشیعی «تحفه اثنی عشریه» (هدیهای برای شیعیان دوازده امامی نوشته مولوی عبدالعزیز دهلوی م ۱۲۳۹ ق معروف به سراج الهند) نوشت.
🔺سرانجام علامه میرحامد در ۱۸ صفر سال ۱۳۰۶، در لکهنو چشم از جهان فروبست و در حسینیه خود به خاک سپرده شد.
منبع خبر: نشریه معارف
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
#چنددقیقهباکتاب
📚عنوان :آشنایی با معرفت شناسی
✍نویسنده: منصور شمس
📖موضوع:معرفت شناسی
📕تعداد جلد : ۱ جلد
🔹منبع: کتابیتا
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
Ashenai-ba-marefat-shenasi.pdf
3.68M
دانلود کتاب👆👆
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
🛑 The General Department of International Propagation of Islamic Culture and Relations Organization organizes in cooperation with Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran:
🛑 International Webinar on «Global Integration In Human Values of Arba’een of Imam Hossein (AS)»
🌑 Topic Of Webinar:
• The universality of Hosseini's (AS) epic from the perspective of religions
• Affection, philanthropy and empathy in the biography of Hosseini (AS)
• Comparative concept of sacrifice from the perspective of religions
👤 lecturers:
• Dr. Ardeshir Kkorshidian; The president of Tehran Anjoman of Mobedan
• Dr. Yunus Hamami Lalezar; Iranian Jewish leader
• Professor Fowzi Al_Elwi, Head of Cultural, Philosophical of Masarat. Tunesia
• Dr. Haroun Aziz; Professor at the University of Pretoria, South Africa
• Dr. Kurt Andres Richardson; Professor at the University of Toronto, Canada
• Dr. Najmuddin Khalafullah; Professor at Laurentian University, France
• Dr. Mahmoud Vaezi; Dean of the Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran
👤Scientific secretary of the webinar:
Dr. Seyedaboulhasan Mousavi Gadmagahi
🛑 Webinar language: English and Arabic
🕔 Time: September 07, 2023: 17-19 (Tehran Timezone)
📎 Link: https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut
#فیزیکالیسم
✅فیزیکالیسم physicalism و ماتریالیسم materialism هر دو به معناتی مادهباوری ترجمه میشوند که خود دارای ابهام بوده و مراد از آن چندان روشن نیست. این ابهام به کاربردهای فیزیکالیسم و ماتریالیسم مربوط میشود. دنیل استولجر به مشکل این کاربردها اشاره کرده است: Stoljar, Daniel. Physicalism, p.9, Routledge (2010)
در ادامه به بیان خلاصه دیدگاه او میپردازیم:
📌 اصطلاح فیزیکالیسم را نخستین بار اتو نویراث (1931) Otto Neurath و ردولف کارنپ (1951) Rodulf Carnap به فلسفه وارد کردند. البته معمولاً به آنها #ادعایزبانی نسبت داده شده است؛ بدین مضمون که هر گزارهای با برخی گزارههای فیزیکی مترادف است. در مقابل، ماتریالیسم از قدیم بر یک #ادعایمتافیزیکی دلالت داشته است که هستی یا جهان مادی است. بنا بر این، به نظر نویراث و کارناپ فیزیکالیسم با ماتریالیسم تفاوت دارند؛ اولی ادعایی زبانی و دومی یک ادعای متافیزیکی است.
📌 گاهی میان فیزیکالیسم و ماتریالیسم بر مبنای دیگری فرق گذاشته میشود. در این کاربرد فیزیکالیسم عامتر از ماتریالیسم است. ماده matter که materialism از آن گرفته شده بر چیزی دلالت دارد که فضا را پر میکند و سخت و غیرقابل نفوذ و غیره است. در صورتی که دانش فیزیک نشان داده این دیدگاه درست نیست. دانش فیزیک مدرن وجود چیزهایی را میپذیرد که بدین معنا مادی نیستند. به همین دلیل، برخی از فلاسفه از فیزیکالیسم به جای ماتریالیسم دفاع میکنند که: اوّلاً، بنیادی بودن دانش فیزیک را در بر دارد و ثانیاً، به جای ماده به معنای فوق از فیزیک به معنای وسیع کلمه سخن میگوید.
🔺هر دو تمایز قابل نقد هستند. #ادعایزبانی نویراث و کارنپ که جزو حلقه وین بودند رد شده است. تمایز دوم هم قابل نقد است؛ چرا که امر فیزیکی با امر مادی یکی است (به گونهای معنای ماده هم توسعه مییابد و هر چیزی را که فیزیک میگوید در بر میگیرد) تمایز نهادن میان فیزیکالیسم و ماتریالیسم جایگاهی ندارد. همان طوری که دیوید لوئیس David Lewis خاطر نشان کرده، اصطلاح ماتریالیسم زمانی به کار رفت که بهترین فیزیک همان فیزیک ماده (به همان معنا) بود. اما اکنون، برترین دانش فیزیک وجود چیزهای دیگری را نیز میپذیرد, اصطلاح ماتریالیسم هم مطابق آن تغییر میکند.
منبع خبر: کانال فلسفه کوانتومی ذهن
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
🏴 امیر مؤمنان علی (علیه السلام) در خطبه 197 نهج البلاغه آخرین لحظات حیات شریف رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) را اینچنین توصیف می نماید:
🔸«وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِی. وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کَفِّی، فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِی. وَ لَقَدْ وَلِّیتُ غُسْلَه ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ الْمَلاَئِکَةُ أَعْوَانِی، فَضَجَّتِ الدَّارُ وَ الاَْفْنِیَةُ. مَلاٌَ یَهْبطُ، وَ مَلاٌَ یَعْرُجُ، وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِی هَیْنَمَةٌ مِنْهُمْ. یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتَّى وَ ارَیْنَاهُ فِی ضَرِیحِهِ . فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّی حَیًّا وَ مَیِّتاً»؛
▪️(رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، نفْس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم. من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. در و دیوار و صحن خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى [از فرشتگان] به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم. چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟).
🌐 منبع خبر: کانال نشریه معارف
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
✍️ محمد جعفری
📮آغازگر و خاستگاه نگارش این کتاب، سوالاتی است که از اوان نوجوانی در ذهنم چالش ایجاد می کرد؛ سوالاتی از قبیل آیا دین، تسلیم محض و بی چون چرا نسبت به تعالیم خدا است ؟ آیا شخص متدین نباید در مسائل و آموزه های دینی بیندیشد و تفکر کند؟ آیا خردورزی و تأمّل در مسائل دینی، از ایمان انسان می کاهد و او را بیش از آن که خداجو و خداپرست باشد، عقل محور و خردپرست می نماید ؟ آیا می توان در مسائل دینی هم چون و چرا کرد و آنها را به نقد و وزن کشی خواند؟
شاید امروزه همین سوالات را در ذهن و ضمیر بسیاری از جوانان و خصوصاً دانشجویان و قشر تحصیلکردة جامعه هم مشاهده می کنیم که البته سوالاتی در خور توجه و بررسی است. امروزه ما در فضای آزاد و چه بسا حتی افسار گسیخته اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته ایم و برخورد ما با دنیای مدرن و علوم و عقلانیت جدید، هزاران از این دست سوالات را در جامعه ما که جامعه ای دینی است و بر اساس قوانین دینی هم اداره می شود، ایجاد و تشدید می کند.
بی تردید برای تبیین اندیشه دینی و دفاع از کیان آن، باید به بحث و گفتگویی کاملا علمی در این مورد و سایر موارد مشابه بنشینیم و ذهن پر سوال جوانان خود را در مورد دین اِقناع نماییم . البته نا گفته روشن است که برخی نویسندگان دیار ما و خصوصا روشنفکران دینی در دهه های اخیر به دامن زدن به این ذهنیت کمک کرده اند که دین با عقلانیت و خرد ورزی و تفکر، میانه ای ندارد . آنها اساس و محور دین را تعبد دانسته اند و تعبد را هم در نقطه مقابل عقلانیت قرار داده اند.
🆔@mjafari_ir
کارگاه علمی هوش مصنوعی (مفاهیم، ابزارها، کابردها و چالشها با رویکرد پژوهشی)-مهندس متین فر-جلسه اول.mp3
52.37M
#هوش_مصنوعی | #رویکرد_پژوهشی |
🔰کارگاه علمی هوش مصنوعی (مفاهیم، ابزارها، کابردها و چالشها با رویکرد پژوهشی)- جلسه اول
🎙 ارائه کنندگان:
🔹مهندس محمود متینفر، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی
🔹دکتر علی میرعرب، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅 چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/housh.masnoei01
📄 مجری: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 منبع خبر: رسانه علوم انسانی
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
کارگاه علمی هوش مصنوعی (مفاهیم، ابزارها، کابردها و چالشها با رویکرد پژوهشی)-مهندس متین فر-جلسه دوم.mp3
25.89M
#هوش_مصنوعی | #رویکرد_پژوهشی |
🔰کارگاه علمی هوش مصنوعی (مفاهیم، ابزارها، کابردها و چالشها با رویکرد پژوهشی)- جلسه دوم
🎙 ارائه کنندگان:
🔹مهندس محمود متینفر، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی
🔹دکتر علی میرعرب، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅 چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/housh.masnoe02
📄 مجری: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 منبع خبر: رسانه علوم انسانی
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 زمزمه های شکست سکولاریته در برابر دین
💠 طبق آخرین آمارها، ۳۰ درصد از بانوانی که از پوشش «عبای اسلامی» در اروپا استفاده می کنند غیر مسلمان هستند.
💠 سکولاریزم در مقابل اسلام؛ در کشور فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی شکست خورده است.
💠 در حوزه عمومی فرانسوی ها جنگ ایدئولوژی را باخته اند و امروزه اسلام در حال پیشرفت در اروپاست
💠 اجبار مردم به برهنگی باعث پناه بردن زن به فطرت و ارزشهاست و اجبار به بی حجابی از عوامل نفرت مردم از سکولاریسم است.
◀️منبع: کانال دکتر مرتضی صانعی
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید
@altawhid
16.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی نظریه تکامل (نئوداروینیسم)(۴)
⬅️ آیا نظریه تکامل، با خلقتِ مستقیمِ آدم از خاک ناسازگاری داره؟
✍ این بحث از زوایای مختلف ادامه داره...
📚 #سطح_نیمهتخصصی
#علم_و_دین
#نقد_الحاد_مدرن
🌐 منبع خبر: کانال رادیو سایه بان
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی نظریه تکامل (نئوداروینیسم)(۵)
⬅️ آیا نظریه تکامل، با باور های دینیِ یه انسان مؤمن ناسازگاره؟
⬅️ آیا تصادف در انتخاب طبیعی، با اصلِ علیت ناسازگاره؟!
✍ این بحث از زوایای مختلف ادامه داره...
📚 #سطح_نیمهتخصصی
#علم_و_دین
#نقد_الحاد_مدرن
🌐 منبع خبر: کانال رادیو سایه بان
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid