«سیب» و خواص آن در کلام معصومین (ع)
«سیب» و خواص آن در کلام معصومین (ع)
سیب یکی از میوههایی است که قبل از دیگر میوهها شناخته شد و یکی از سلامت بخشترین خوراکیها محسوب میشود.
سیب یکی از میوههایی است که قبل از دیگر میوهها شناخته شد و یکی از سلامت بخشترین خوراکیها محسوب میشود.
افرادی که به طور منظم سیب میخورند، میزان تندرستی خود را افزایش میدهند و علاوه بر آن از بروز بیماریهای متعددی که بهدلیل کمبود عناصر حیاتی پیش میآید، جلوگیری میکنند.
در کنار تمام ویژگیها و خواصی که این میوه آسمانی دارد جای تعجب اینجا است که در اکثر میهمانیها وقتی چند نوع میوه در کنار هم قرار داده میشود استقبال از این میوه حیاتی بسیار کم است و وقتی برای میل کردن آن تعارف زده میشود اکثرا بدون توج به تمام خواص آن و برای راحتی خود به گفتن "مِرسی" کفایت میکنند، در حالی که ما روایات و احادیث بسیار زیاد و گویایی از معصومین(ع) در ارتباط با این میوه داریم که نشان از توجه آن بزرگواران به سلامتی انسانها و همچنین ارزش غذایی میوهجات به ویژه "سیب" دارد.
اما امام صادق(ع) در باره خواص سیب چنین میفرمایند: "اگر مردم میدانستند در سیب چیست، بیمارانشان را جز به آن درمان نمیکردند. بدانید که سیب، بویژه، سودمندترین چیز برای قلب و مایه شستوشوی آن است1".
امام علی(ع) فرمودند: "سیب بخورید، که معده را میپالاید 2".
امام صادق(ع) همچنین میفرمایند: "سیب، پالاینده و خوشبو کننده معده است 3".
حضرت امام کاظم(ع) درباره فواید این میوه بسیار ارزشمند فرمودند: "سیب، برای درمان چند چیز سودمند است: مسمومیت، سِحر، جنونی که از زمینیان پیش میآید، و بلغمی که چیره شده باشد. هیچ چیز منفعتش سریعتر از این نیست 4".
همچنین به نقل از اسحاق بن مطهّر، از امام صادق(ع) روایت شده است: "سیب، معده را گشایش میدهد5".
ایشان در حدیث دیگری فرمود: "سیب بخور؛ چرا که حرارت را فرو مینشاند، درون را سرد میکند و تب را میبَرد".
پیشوای پنجم شیعیان همچنین میفرمایند: "به تبداران خود، سیب بدهید؛ چراکه هیچ چیز، سودمندتر از سیب نیست 6 ".
منابع:
1- طبّ الأئمّة لابنی بسطام، صفحه 135 عن محمّد بن مسلم وص 53، الکافی، جلد 6، صفحه 357، حدیث 10، المحاسن، جلد 2، صفحه 368، حدیث 2286
2- الکافی، جلد 6، صفحه 357، حدیث 11 عن مسمع بن عبد الملک عن الإمام الصادق علیهالسلام دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 418
3- الکافی، جلد 6، صفحه 355، حدیث 1، المحاسن، جلد 2، صفحه 370، حدیث 2295 کلاهما عن إسماعیل بن جابر وح 2294 عن الحسن بن راشد عن الإمام الصادق علیهالسلام، الخصال، صفحه 612، حدیث 10، تحف العقول، صفحه 101
4- الکافی، جلد 6، صفحه 355، حدیث 2، المحاسن، جلد 2، صفحه 370، حدیث 2293، مکارم الأخلاق، جلد 1، ص375، حدیث 1249، بحارالأنوار، جلد 66، ص174، ح29، دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 452
5- المحاسن، جلد 2، صفحه 368، حدیث 2284، بحارالأنوار، جلد 62، صفحه 93، حدیث 1 وج 66، ص171، ح20 دانشنامه احادیث پزشکی: 2 / 236
6- الکافی، جلد 6، صفحه 357، حدیث 10، المحاسن، جلد 2، صفحه 368، حدیث 2287، طبّ الأئمّة لابنی بسطام، صفحه 63، بحارالأنوار، جلد 62، صفحه 93، حدیث 3 دانش نامه احادیث پزشکی: 2 / 238
1_768647880.pdf
12.8M
نسخهی پیدیاف سه کتاب کاربردی؛
▫️کتاب ترگل (دلایل عقلی حجاب)
پرشمارهترین کتاب حجاب در سالهای اخیر.
▫️کتاب شاخه نبات
راهکارهای کنترل شهوت و نگاه
▫️کتاب اینترنت پاک
چگونه اینترنت را برای کودکان امن کنیم؟
یہ جا نوشتہ بود...↻📚
هࢪ وقٺ⌛️
خواستے گناهڪنے🥀
یڪ لحظہ وایسا✋
دستٺ ࢪو بذاࢪ ࢪو سینہ...🌱
و
سہ باࢪ بگو..↯↯
#السلامعلیڪیااباعبدلله💚
ـ
حالااگهتونستے...
گناهڪݩ...(:
#تلنگࢪانہ 💫
#زیبا
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
فقط حرم لازمم حسین(علیه السلام)😔😭
#شبهای_جمعه_یادت_نکنم_میمیرم
اقلاب در تجوید
«اقلاب» در تجوید به معنای تبدیل کردن حرفی به حرف دیگر میباشد. نون ساکن و تنوین در نزد «باء» قلب به «میم» میشود. اکثر علمای تجوید بر این عقیدهاند که نون ساکن پس از قلب به میم، حکم میم ساکن در نزد باء را پیدا میکند؛ یعنی به صورت پوشیده و پنهان، همراه با غنه و مقداری مکث (به صورت اخفاء)، تلفظ میشود.
پس ینبغی خوانده میشودیمبغی
تنبت خوانده میشود تمبت
*🍁حقایق*
⭕زنان مسلمان در گذشته هرگاه میخواستند به کودکان خود شیر بدهند نام خداوند متعال را بر زبان میآوردند و سپس به نیت اینکه فرزندنشان وقتی بزرگ شد انسانی بزرگ و بزرگوار گردد شیر میدادند.
*اما*
بیشتر زنان امروز به فرزندان خود به این نیت شیر میدهند که بخوابند!
بخاطر همین است که تعداد زیادی از امت اسلام امروزه در خواب غفلت ه
@alvane🌹🌹
شبث بن ربعی
اسمش شبث ابن ربعی است،دیرتر از همه اسلام آورد.علامه شهیدی او را به طاووس تشبیه می کند.
پس از رحلت پیامبر مرتد گردید و طرفدار پیامبران دروغین شد.
وقتی ابوبکر پیامبران دروغین را شکست داد دوباره مسلمان شد.
در دوران حکومت امیرالمؤمنین جزو سپاهیان حضرت امیر بود ،پس از جنگ صفین، به خوارج پیوست و بعد از متفرق شدن خوارج دوباره به سپاه امام آمد.
🔵شبث بن ربعی بعد از شهادت امیرالمؤمنین به دست ابن ملجم ، به معاویه پیوست و سعی کرد امام حسن(ع) را به معاویه تحویل دهد. بعد از امام حسن (ع)به امام حسین(ع) نامه نوشت و در سپاه یزید علیه ایشان جنگید.
🔵شبث بعدها به همراهی مختار ثقفی به خونخواهی حسین در آمد و رئیس پلیس مختار شد. وقتی مختار که به قلع و قمع قاتلین امام حسین(ع) مشغول شد او را نیز تعقیب کرد که شبث به بصره نزد زبیریان فرار کرد و پس از آن در کشته شدن مختار توسط زبیریان حضور داشت. سپس با غلبه حجاج بن یوسف (فرمانروای مروانیان) بر زبیریان در کوفه، به مروانیان پیوست.
شبث سرانجام در سال هشتاد قمری با بیش از یک قرن عمر نکبت بار و منافقانه در کوفه از دنیا رفت.
کمی تامل کنیم آیا امروز در جامعه خودمان چقدر افرادی شبیه شبث ابن ربعی داریم؟
مشکلات خود را نزد دیگران بازگو ننمایید!اهل بیت علیهم السلام به ما سفارش کرده اند این کار را نکنیم!در روایت امده که که:علي (عليه السلام) مي فرمايد:
((رضي بالذل من كشف ضره لغيره))
راضي شده به ذلت كسي كه گرفتاریش را براي غير ظاهر كند...هرکسی در زندگی مشکلاتی دارد و ادم بی مشکل وجود ندارد.ثروتمندان مشکلات خود را دارند و فقرا هم مشکلات خودرا .ولی با ید مشکلات را پنهان نماییم زیرا با بیان مشکلات،احترام و ارزش ما زد دیگران پایین می آید و خدا دوست ندارد مومن احترامش پایین بیاید!در حالات امیرمومنان علیه السلام امده که مشکلات خود را با چاه در میان می گذاشت با اینکه اصحاب وفاداری چون مالک اشتر و عمار و ایبن عباس و ..داشت.در روایت امده که :مفضل بن قيس در اثر گرفتاري مالي نزد امام صادق(عليه السلام) آمد و از وضع زندگي خود لب به شكايت گشود و به امام عرضكرد مبلغي بدهكارم. نمي دانم چگونه بدهي خود را ادا كنم و براي هزينه زندگي درآمدي ندارم و ... امام دستور دادند كيسه حاوي چهارصد دينار طلا براي او آوردند و بعد فرمود: هرگز براي مردم گرفتازي خودر ا بازگو مكن زيرا نخستين اثرش اين است كه وانمود مي شود تو در صحنه زندگي شكست خورده اي .