eitaa logo
علمیه الزهرا(س)
147 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
227 فایل
مدرسه علمیه الزهرای شهرستان دهاقان
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️انتهای وقت نماز عصر 🔷س 1060: وقت نماز عصر تا اذان مغرب است یا تا هنگام غروب آفتاب؟ ✅ج: آخر وقت نماز عصر، غروب آفتاب است.
‼️خمس سرمایه گذاری در بورس 🔷س 1061: آیا به سرمایه ای که در بورس یا در محل دیگر سرمایه گذاری شده است، در سررسید سال خمسی، خمس تعلق می گیرد و باید خمس آن پرداخت شود.؟ ✅ج: مبلغ سرمایه گذاری شده اگر از درآمد کسب باشد، مشمول خمس است.  
امیرالمؤمنین عليه السلام: در سالم بودن آدمى، همين بس كه عيوب ديگران را كمتر در ذهن خود نگه دارد حَسبُ المَرءِ... مِن سَلامَتِهِ قِلَّةُ حِفظِه لِعُيوبِ غَيرِهِ ميزان الحكمه جلد8 صفحه 332
❤️أمير المؤمنين علي عليه السلام: 🔺إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ كَرَاهَةً وَ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ إِقْبَالِهَا وَ شَهْوَتِهَا فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِي 🔺دلها را حالتِ خواستن و ناخواستن و روى آوردن و پشت كردن است. از راه خواسته ها و تمايلات سراغ قلبها برويد، چرا كه اگر دل را به كارى مجبور كنند، كور مى شود. 📕 تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 66 ح 887
‼️نماز و روزه کارگزار کاروان زیارتی 🔷س 1066: افرادی که به عنوان روحانی کاروان عتبات یا مداح یا مدیر کاروان عتبات، ماهی دو یا سه مرتبه به سفر می روند و شغلشان محسوب می شود، تکلیف نماز و روزه شان چیست. آیا از سفر اول نماز شان کامل است؟ ✅ج: در فرض مزبور که این سفرها عرفاً شغلی محسوب می شود، نماز در طول سفر حتی سفر اول کامل است و اگر ده روز در یک جا توقف داشته باشد در اولین سفر بعد از اقامت، نماز شکسته و در سفرهای شغلی بعد نماز تمام است.
☑️ بدینوسیله درگذشت مرحوم مغفور حاج جواد رضوانی، پدر امام جمعه محترم شهرستان دهاقان را خدمت امام جمعه محترم و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوییم . حجت الاسلام رضوانی از دوستان و آشنایان درخواست نمودند جهت ترویج فرهنگ «حذف بنر از مراسم های عزا»، از تهیه بنرهای تسلیتی خودداری نموده و هزینه آن را در امورخیریه و کمک به نیازمندان صرف نمایند.
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 بهشت چه لذتي دارد درحالي که کار و فعاليتي نداري؟ ✍️پاسخ: ✅انسان همیشه دنبال دارا شدن است و این که انسان دنبال چیزی می رود و کار و فعالیت می کند و بعد که آن را واجد شد، شوقش کاهش می یابد و بلکه حالت تنفر و دلزدگی پیدا می کند، و دو باره به کار و تلاش می پردازد تا چیز جدید کسب کند دلیل آن است که، آنچه انسان در عمق دلش می خواسته آن چیز نبوده است; خیال می کرده آن بوده ولی در اصل دنبال چیز برتر یعنی کمال مطلق بوده است . انسان طالب کمال است آن هم کمال نامحدود، چون از محدودیت که نقص و عدم است، تنفر دارد . به هر کمالی که می رسد، اول همان بارقه کمال نامحدود او را به سوی این کمال محدود می کشاند، خیال می کند مطلوب و گمشده اش این است . دنبال یک اتومبیل یا خانه یا فلان مد می رود و تصورش این است که گمشده واقعی اش این است . وقتی که می رسد و آن را کمتر از آنچه می خواست می بیند، باز دنبال چیز دیگر می رود به آن هم که رسید چون اشباع نمی شود، مجددا از آن دلزده شده و دنبال دیگری می رود و . . . حال اگر این انسان به چیزی یا جایی رسید که کمال مطلق است (یعنی به آنچه که در نهادش قرار داده شده است) در آنجا آرام می گیرد، دلزدگی هم دیگر پیدا نمی کند، طالب تحول هم نیست . درست مانند رود خروشانی که به اقیانوس می رسد و یکمرتبه از خروش می افتد . اگر آنچه که در بهشت هست از نوع آن چیزهایی است که در دنیاست، مطلب از همین قرار است که در سؤال آمده یعنی آنجا هم انسان دچار دلزدگی و خستگی خواهد شد و نیاز به کسب و کار دارد تا چیز جدید کسب کند و به واسطه آن تفریحی برای خود داشته باشد. اما در بهشت انسان به چیزی می رسد که عین خواسته نهایی اوست و آن کمال مطلق است . بعد از آن کمال نیست، که انسان دچار خستگی و دلزدگی شود و در آرزوی مافوق آن باشد . قرآن هم ظاهرا برای همین نکته بوده است که این تعبیر را درباره بهشت می کند: (لایبغون عنها حولا ) یعنی بر عکس نعمت های دنیا که وقتی داشته باشد خسته و طالب تحول و تجدد می شود . اگر به انسان چیزی بدهیم که ماورای آن چیزی نیست و آن «همه چیز» باشد دیگر خستگی و رفع آن و کار و کسب برای به دست آوردن ما فوق آن معنایی نخواهد داشت. به فرموده خدای متعالی: لهم ما یشاؤون فیها (/در بهشت) برای آنان هر چه بخواهند حاضر است این آیه و آیات مشابه دلالت می کند که خواسته های نفس در عالم آخرت به انشاء (ایجاد) اوست بلکه همه لذت ها و رنج های او در آن عالم از مقوله فعل اند نه انفعال . لذت های دنیوی همه از قبیل انفعال اند یعنی از خارج بر نفس وارد می شوند و در وی اثر می کنند به خلاف لذت های آخرت که از باب فعل و تاثیر و انشاء نفس اند . در روایت آمده است که فرشتگان باید از اهل بهشت اجازه بگیرند تا برآنان وارد شوند و بالاترین سلطنت ها همین است که اهل بهشت هر چه اراده کننده بشود . و آن چه ملالت و خستگی را به دنبال دارد انفعال نفسانی است نه فعل و تاثیر و انشاء نفس و لذا در عالم آخرت هیچگونه خستگی و ملالتی وجود ندارد .
‼️اجازه ورثه در بیش از ثلث 🔷س 1069: شخصی به بیش از یک سوّم اموال خود وصیت کرده است و ورثه در زمان حیات، این مازاد را اجازه داده اند؛ فرموده اید که بعد از فوت مورّث، ورثه نمی توانند از اجازه برگردند، آیا قبل از فوت او نیز نمی توانند برگردند؟ ✅ج: نمی‌توانند برگردند.
‼️خواندن نماز ظهر و عصر در اول وقت ظهر جمعه 🔷س 1068: کسی که توانایی رفتن به را ندارد، آیا می تواند نماز ظهر و عصر را در اوائل وقت بخواند یا این که باید صبر کند تا نماز جمعه تمام شود، و بعد از آن را بخواند؟ ✅ج: صبر کردن بر او واجب نیست، و می تواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند.
🌸درمان هم و غم و افسردگی بخش سوم هم و غم علت بیماری‌های دیگری می‌باشد و در حالت شدیدتر تبدیل به بیماری افسردگی می‌شود. امروزه افسردگی شایع شده هرچند رفاه بیشتر شده ولی افسردگی بیشتر شده مخصوصا در شهرهای بزرگتر، و علت آن را هم نمی‌دانند، در طب جدید برای درمان از داروهای آرام‌بخش که بیشتر خواب‌آور است، استفاده می‌شود که درمان خوبی نیست و درمان دیگر روانکاوی و رواندرمانی است که با صحبت با بیمار سعی در درمان بیماری دارند البته این درمان بد نیست ولی ناقص است. اولین درمان یاد خداست، یکی از علل غم و افسردگی در جامعه امروز ضعف ارتباط با خدا و غفلت از یاد خداست، خداوند در قرآن می‌فرماید: ﴿وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا﴾ یعنی «کسی که از یاد من اعراض کند معیشت تنگی خواهد داشت.» این تنگی مربوط به مسائل روحی است زیرا دنیا (از نظر مادی) مال کفران است، همچنین خداوند می‌فرماید: ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ با یاد خدا دل‌ها آرام می‌شود» اگر می‌بینیم که در کشورهای غربی علی‌رقم امکانات زیاد از غم و افسردگی رنج می‌برند علت غفلت از یاد خداست مخصوصاً در زندگی امروزی که انسان‌ها بیشتر جدا از هم و تنها زندگی می‌کنند. در این حالت کسی که یاد خدا باشد احساس تنهایی و ضعف نمی‌کند. درمان ها دیگر هم و غم از منظر آیات و روایات: یقین و رضا صبر کردن و جزع نکردن زهد...
🔹پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: 🍃الخَلقُ عِيالُ اللَّهِ، فَأَحَبُّ الخَلقِ إلَى اللَّهِ مَن نَفَعَ عِيالَ اللَّهِ وأدخَلَ عَلى أهلِ بَيتٍ سُروراً 🍃مردم، نانخور خدايند. دوستداشتنىترين مردم نزد خداوند، كسى است كه به نانخوران او سود برساند و خانوادهاى را شادمان كند 📚الكافي : ج 2 ص 164