👇👇👇
♨️سوال:
🔰خداوند به صراحت در قرآن اعلام کرده است که «و ما من دابة الا علي الله رزقها» پس اگر خداوند متفکل روزي انسان هاست، پس چرا در آفريقا عده اي دنده هايشان از فرط گرسنگي بيرون زده است و در حال مرگ اند؟
✍️پاسخ:
✅آيا معناي آيه بايد اين باشد که در اين دنيا هيچ کس از گرسنگي رنج نبرد و نميرد؟ مثلاً اگر فرمود: خداوند متعال از زمين و آسمان به شما آب ميرساند، يعني ديگر هيچ نقطه خشکي روي زمين نبايد باشد و هيچ کسي از تشنگي هلاک نگردد؟ اگر فرمود: «هُوَ الشّافي»، يعني ديگر هيچ کس بيمار نميشود و اگر بيمار شد آني شَفا و بهبود مييابد و هيچ کس از بيماري نميميرد؟!
براي روشن شدن اين موضوع بايد به چند نکته اشاره شود؛
مطلب اول آن که خدا رزاق است همان طور که شافي و هادي است اما چرا عده اي بيمارند و عده اي از در اثر بيماري از دنيا مي روند؟ لذا تمام بحث هايي که در خصوص رزق مي شود، اينجا هم مي توان به آن پرداخت.
دوم آنکه رزق تنها مادي نيست و رزق معنوي هم رزق است. لذا در روايات وارد شده فردي خدمت امام صادق (ع) اظهار فقر کرد و امام (ع) به او فرمودند: تو سرمايه بسياري داري و خودت نمي داني و اشاره کردند به سرمايه معنوي و فرمودند تو وقتي بر راه هدايتي هستي و گمراه نيستي اين سرمايه بزرگي است که در اختيار داري.
نبايد فراموش کرد دنيا محل گذر است نه ماندن. سختي و آساني آن به سرعت مي گذرد و همه فراموش مي شود؛ لذت ها، مريضي ها، شادي ها و غم ها از بين مي رود. آن چه مي ماند آن مساله سرمايه بزرگ و هدايت است. گاه به فردي مي گوييم فقير که هيچ بهره مالي ندارد، اگر اين فرد مثلا در گروه تکفيري ها فعاليت مي کرد و ثروت دنيا را در اختيار داشت، باز هم غني خوانده مي شد يا به لحاظ فقر معنوي که داشت، فقير محسوب مي شد؟!
لذا رزق تنها امور مادي نيست و در ماديت هم تنها کميّت نيست.
سوم دقت کنيد خدا رزاق است يعني رزق را مي دهد اين که آيا من آن را مي گيرم يا خير نکته ديگري است. مثلا من به کسي مي گويم تشنه ام در حالي که ليوان دستم است و آن فرد ليوان را پر از آب مي کند. در اينجا من مي توانم بخورم يا مي توانم اين آب را بريزم. اما اگر اين آب ريخته شد، چه کسي مقصر است؟ قطعا من خودم مقصرم. بحث خيلي ساده است يعني اسراف گاه باعث از دست دادن رزق و روزي مي شود.
چهارم تفاوت بين مردم اعم از چاقي و لاغري، شهري و غيرشهري، کوتاهي و بلندي قد، کندي و زرنگي و ... وجود دارد و اين جزو سنت هاي خلقت است و اين موارد نيز جزو رزق هاي الهي است. در واقع تفاوت لازمه خلقت است و علت آن اين است که که خدا مردم را در انجام وظيفه شان امتحان کند.
اما نکته مهم اين است خدا امتحاني که مي گيرد يکسان نيست حتي از يک انسان در دو حالت مختلف امتحان يکسان نمي گيرد. مثلا در شب قدر عبادت بيشتري مي طلبد تا در شب هاي عادي يا آن که پول بيشتري دارد انفاق بيشتري را از او مي طلبد لذا اين ظلم نيست، چون امتحان ها يکسان نيست.
پنجم خدا اختيار را از انسان ها نگرفته و نمي گيرد لذا دست ستمگران را هم نمي بندد براي اين که آن هم به اختيار خود ستم کرده و اراده خود را در دنيا عملي کند اگر خدا مي خواست اختيار آدم ها را سلب کند، سلب اختيار از شمر و ابن ملجم و قاتلان اسراييلي مي شد.
گاه باب رزق را خدا نمي بندد و ظالم مي بندد. در روايات وارد شده کسي آمد خدمت امام صادق (ع) و گفت مگر آيه نداريم که تؤتي الملک من تشاء... امام (ع) فرمودند: بلي. گفت: پس سلطنت بني اميه چيست؟ امام (ع) فرمودند: اگر کسي لباس تو را بدزدد اين لباس را خدا به او داده يا دزديده؟
ششم اگر ما به دلايلي خودمان رزقمان را محدود کنيم مانند اسراف، تنبلي، گناه، ناداني و ... مقصر خود هستيم. ما وظيفه داريم راه هاي حلال بهتري را همواره براي کسب رزق پيدا کنيم، اگر پيدا نکرديم خدا مقصر نيست.
هفتم در هر صورت وقتي رزق محدود شد علت خاص آن کدام يک از اينهاست آيا امتحان خداست يا ظلم يک ظالم يا گناه خود ما اين را نمي دانيم. علت کار خاص هر کس را امام زمان (عج) مي داند که لوح تقدير ما را مي داند و در شب قدر به ايشان عرضه مي شود. او مي داند هر کسي هر مورد خاصي چه مقدار خدا روزي به او مادي و معنوي داده و چه مقدار خود، راه را بست يا ظالمي بسته که بايد او هم بابت ظلم خود جواب پس دهد.
هشتم آن که اگر ظالمي گناه کرد، قضاي خدا هست اما رضاي خدا هميشه نيست؛ قضاي خدا يعني همان سلطه و حکومت خدا که هميشه داير است و از بين نمي رود اما هيچ گاه قضاي خدا رضاي او نيست مانند بچه اي که گرسنه مي ماند و اين مورد پسند او نيست.
#احکام_نماز
🔆خواندن چند آیه در نماز مستحبی
👈سؤال: آیا می توانیم در #نماز_مستحبی به جای یک #سوره ، چند #آیه قرائت کنیم؟ ایت الله خامنه ای
☢جواب: اشکال ندارد.
#احکام
⁉️حکم اکستنشن مژه چیست ؟
✍اکستنشن یا همان کاشت مژه مصنوعی دو حالت دارد 👇
1⃣ مژه #موقت باشد که در اینصورت کاشت آن مانعی ندارد ولی باید برای وضو و غسل برداشته شود .
2⃣ مژه #دائمی باشد . انجام این کار شرعا جایز نیست زیرا ایجاد مانع دائمی برای وضو و غسل میکند و اگر خدای ناکرده کسی این کار را انجام داد مرتکب گناه شده است .
❇️حال اگر برداشتن آن مژه ممکن است باید بردارد ولی اگر ممکن نیست یا سختی و مشقت فوق العاده دارد باید بجای وضو و غسل تیمم انجام دهد .
#آیت_الله_سیستانی
#احکام #طهارت
غسل جنابت
💠سوال ۱۸۷:کسی که غسلهای متعدّدی اعم از واجب یا مستحبّ بر ذمّه او باشد، آیا یک غسل، کفایت از غسل های دیگر می کند؟
✅ جواب: اگر به نیت همه آن ها یک غسل به جا آورد، کفایت می کند و اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد و به نیت آن غسل کند، از بقیه غسلها هم کفایت می کند. اگرچه احتیاط این است که همه آن ها را نیّت نماید.
↖️ عواقب غیبت مؤمن🔰
#درمحضراهل_بیت
🌺پيامبر صلى الله عليه و آله:
«مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهُ وَ لَا صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ لَيْلَةً إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُهُ»
🍂هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذيرد مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.⚡️
📚بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72 ، ص 258، ح 53
⚠️ مثل موریانه، بلکه بدتر، به جان عبادات و ایمان ما می افتد، همین غیب کردن ما از دیگران🔰
🌺پيامبر صلى الله عليه و آله:
«غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.»
📚كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 357 ، ح 1
🌿عاقل باشیم و به باد ندهیم توشه های بندگی را!
✔️موضوع: #بهلول_امیرکوفه
" اسحق بن محمد بن صباح امير کوفه بود . زوجه او دختري زائيد ، امير از اين جهت بسيار غمگين و محزون گرديد و از غذا و آب خوردن خودداري نمود . چون بهلول اين مطلب را شنيد ، به نزد وي آمد و گفت :
اي امير ، اين ناله و اندوه براي چيست؟ امير جواب داد : من آرزوي اولادي پسر داشتم ، متاسفانه زوجه ام دختري آورده است . بهلول جواب داد : آيا خوش داشتي به جاي اين دختر زيبا که تمام بدن او صحيح و سالم است ، خداوند پسري ديوانه مثل من به تو عطا مي کرد؟
امير بي اختيار خنده اش گرفت و شکر خداي را بجاي آورد و طعام و آب خواست و اجازه داد تا مردم براي تبريک و تهنيت به نزد او بيايند ."
#احكام #بلاد_كبيره
💠سوال ۷۰۷: نظر جناب عالی درباره شهرهای بزرگ از جهت قصد توطّن یا اقامت ده روز در آن ها چیست؟
✅جواب: در احکام مسافر و قصد توطّن و قصد اقامت ده روز فرقی بین شهرهای بزرگ و معمولی نیست و حتی با قصد توطّن در یک شهر بزرگ و مدتی در آن جا ماندن، بدون معیّن کردن محله خاصی از آن، تمام آن شهر حکم وطن را درباره او پیدا خواهد کرد. همچنین اگر قصد اقامت ده روز در مانند این شهر نماید، بدون این که محله خاصی از آن را قصد نماید، حکم تمام بودن نماز و صحّت روزه در مورد او در تمام محله های آن شهر جاری خواهد بود.
#بازار_یابی_شبکه_ای
💬سوال:
نظر مراجع درباره بازاریابی شبکه ای چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد.
📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر درآمد بصورت شبکه ای باشد، حرام است و این معاملات اشکال دارد و اما در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد. [در استفتاء جدید۱۳۹۵/۱۱/۲۵ فرموده اند:] با پیگیرىهاى ریشهاى و دقیقى که در این زمینه کردهایم ثابت شده که این کار به یقین شرعاً حرام است و «اکثر مراجع محترم تقلید» نیز به حرمت آن فتوا دادهاند.
📝آیت الله سیستانی: حضرت آقا (مد ظله) اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند.
📝آیت الله نوری همدانی: بازاریابی شبکه ای جایز نیست.
📝آیت الله وحید خراسانی: بازار یابی شبکهای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمیتوانید به کسی دیگر رجوع نمائید.
📝آیت الله صافی گلپایگانی: به طور کلّي دادن پول در مقابل دلالي فردي که مشتري را به صورت مستقيم معرفي ميکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد اّما چنانچه اينگونه پرداخت حّق دلالي به صورت هرمي باشد به اين صورت که در هنگام معّرفي مشتري توسط نفرات بعدي به نفرات اول هم مبلغي بدهند٬ محّل اشکال و اکل مال به باطل است.
📝آیت الله شبیری زنجانی:
بازاریابی شبکه ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است:
1⃣. معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد.
2⃣. سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری – هر چند با واسطه – پرداخت شود.
3⃣. تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند.
4⃣. فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است.
آیت الله بهاءالدینی (ره) :
روز قیامت نیکی هایمان را به محبوبترین فرد زندگیمان نخواهیم داد،
اما مجبور میشویم نیکی هایمان را به کسی بدهیم که از او متنفریم و غیبتش را کردیم.
#احکام
🔸سوال: آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ و استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
🔹⇦پاسخ: آنچه عرفا زینت و آرایش محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود.
📌رهبری استفتائات بهمن 97