eitaa logo
علمیه الزهرا(س)
149 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
239 فایل
مدرسه علمیه الزهرای شهرستان دهاقان
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: باسلام.لطفا در رابطه با باز کردن سرکتاب و دعانويسي که انجام مي دهند و ايا صحت دارد يا خير توضيح دهيد 🌸☘☘☘☘☘🌸 پاسخ: باسلام سرکتاب ، هیچ منبع و مستند دینی ندارد و در برخی مواقع استفاده از سحر و جادو است که حرام است و به هیچ وجه نباید انجام داد در دعانویسی هم اگر مطالبی که نوشته میشود مستند به روایات و دستورات معصومین علیهم السلام باشد ، جایز است و در غیر این صورت به هیچ وجه توصیه نمی شود باید توجه داشت برخی از جادو گرها ، چون می دانند مردم سراغ جادو نمی روند کار خود را با عنوان دعانویسی انجام میدهند لذا برای دعا نویسی به هیچ وجه سراغ افراد متفرقه نروید یا خودتان از منابع روایی و دعایی ینویسید و یا به عالم دینی مراجعه کنید 🌺 ☘🌺 🌺☘🌺☘🌺☘
✅ از علامه جعفری می‌پرسند چه شد که به این کمالات رسیدید؟! ایشان در جواب، خاطره‌ای از دوران طلبگی تعریف و اظهار می‌کنند که هرچه دارند از کراماتی است که به دنبال این امتحان الهی نصیبشان شده است. «ما در نجف در مدرسه صدر اقامت داشتیم. خیلی مقید بودیم در جشن‌ها و ایام سرور، مجالس جشن بگیریم و ایام سوگواری را هم، سوگواری می‌گرفتیم. شبی مصادف شده بود با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س). اول شب نماز مغرب و عشا می‌خواندیم و شربتی می‌خوردیم. آنگاه با فکاهیاتی مجلس جشن و سرور ترتیب می‌دادیم. آقایی بود به نام آقا شیخ حیدرعلی اصفهانی که معدن ذوق بود. مدیر مدرسه‌مان، مرحوم آقا سیداسماعیل اصفهانی هم آنجا بود. به آقا شیخ علی گفت: آقا شب نمی‌گذره، حرفی داری بگو، ایشان یک تکه کاغذ روزنامه در آورد. عکس یک دختر بود که زیرش نوشته بود «اجمل بنات عصرها» (زیباترین دختر روزگار). گفت: آقایان من درباره این عکس از شما سوالی می‌کنم. اگر شما را مخیر کنند بین این‌که با این دختر به طور مشروع و قانونی ازدواج کنید (از همان اولین لحظه ملاقات عقد جاری شود و حتی یک لحظه هم خلاف شرع نباشد) و هزار سال هم زندگی کنید با کمال خوشرویی و بدون غصه، یا این‌که جمال علی(ع) را مستحباً زیارت و ملاقات کنید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ سوال خیلی حساب شده بود. یک طرف، دختر حلال بود و طرف دیگر، زیارت امام علی(ع) که عمل مستحبی بود. گفت: آقایان واقعیت را بگویید. جانماز آب نکشید، عجله نکنید. اول کاغذ را مدیر مدرسه گرفت و نگاه کرد و خطاب به پسرش که در کنارش نشسته بود با لهجه اصفهانی، گفت: سیدمحمد! ما یک چیزی بگوییم نری به مادرت بگویی‌ها؟ معلوم شد نظر آقا چیست. همه زدند زیر خنده. کاغذ را به دومی دادند. نگاهی به عکس کرد و گفت: آقا شیخ علی، اختیار داری، وقتی آقا (مدیر مدرسه) این‌طور فرمودند مگر ما قدرت داریم که خلافش را بگوییم. آقا فرمودند دیگه! نفر سوم گفت: آقا شیخ حیدر این روایت از امام علی(ع) معروف است که فرموده‌اند: «یا حارث حمدانی، من یمت یرنی» (ای حارث حمدانی، هر کی بمیرد مرا ملاقات می‌کند) پس ما ان‌شاءالله در موقعش جمال علی(ع) را ملاقات می‌کنیم! بازهم همه زدند زیرخنده. واقعاً سوال مشکلی بود. یکی از آقایان گفت: آقا شیخ حیدر گفتی زیارت آقا مستحبی است؟ گفتی آن هم شرعی صد درصد؟ آقا شیخ حیدر گفت: بلی. گفت: والله چه عرض کنم. (باز هم خنده حضار) ✅ نفر پنجم من بودم. این کاغذ را دادند دست من. دیدم که نمی‌توانم نگاه کنم، بدون اینکه نگاه کنم کاغذ را رد کردم به نفر بعدی و گفتم: من یک لحظه دیدار علی(ع) را به هزاران سال زناشویی با این زن نمی‌دهم. و از آنجا برخاستم و بیرون رفتم. یک وقت دیدم یک حالت خیلی عجیبی دست داد. تا آن وقت همچو حالتی ندیده بودم. شبیه به خواب و بیهوشی بلند شدم. وارد حجره‌ام شدم، حالت غیرعادی، دیگر نفهمیدم، یک‌بار به حالتی دست یافتم. یکدفعه دیدم یک اتاق بزرگی است یک آقایی نشسته در صدر مجلس، تمام علامات و قیافه‌ای که شیعه و سنی درباره امام علی(ع) نوشته در این مرد موجود است. یک جوانی پیش من در سمت راستم نشسته بود. پرسیدم: این آقا کیست؟ گفت: این آقا خود علی(ع) است. من سیر او را نگاه کردم. آمدم بیرون، رفتم همان جلسه، کاغذ رسیده بود دست نفر نهم یا دهم. رنگم پریده بود. نمی‌دانم شاید مرحوم شمس‌آبادی بود خطاب به من گفت: آقا شیخ محمدتقی شما کجا رفتید و آمدید؟ نمی‌خواستم ماجرا را بگویم، اصرار کردند و من بالاخره قضیه را گفتم و ماجرا را شرح دادم، خیلی منقلب شدند. خدا رحمت کند آقا سیداسماعیل (مدیر) را که خطاب به آقا شیخ حیدر، گفت: آقا دیگر از این شوخی‌ها نکن، ما را بد آزمایش کردی. این از خاطرات بزرگ زندگی من است.»
🤔 ! ❓استفاده از علمها در دسته جات عزاداري چه حکمي دارد؟ ✅ اگر براي عابرين مزاحمتي ايجاد نکند، و آسيبي به حمل کننده علامت نزند، و از مجسمه هاي حيوانات و امثال آن در علم استفاده نشود، اشکال ندارد. و خوب است از علم هاي کوچک تر استفاده گردد و بهترين جايگزين، استفاده از پرچمهاي مناسب و در شأن عزاداري خامس آل عبا (ع) است.
◇♡◇ شرافت زن اقتضا می کند که : هنگامی که از خانه بیرون می رود، متین و سنگین و باوقار باشد. در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک شود به کار نبرد، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنی دار به صدای خود آهنگ ندهد، گاهی اوقات ژست ها، سخن می گویند راه رفتن سخن می گوید؛ چنین چیزی در حجاب های غیر اسلام بوده است. «استاد شهید مرتضی مطهری»
🔸 کسی که تفکر حسینی دارد هرگز با آمریکا و اسرائیل سازش نمی‌کند آیت الله : 🔹 امام حسین فرمود مثل من با امثال یزید بیعت نمی کند، این حرف ابدی و جهانی است، کسی که چنین تفکری دارد هرگز با آمریکا و اسرائیل سازش نمی کند. 🔹خون انسانهای عادی آن توان را نداشت که قرآن را از اسارت آزاد کند، اینجا جایی است که حسین بن علی (ع) با خون خود، اصل دین را از نابودی نجات داد.
🔸 امام علی علیه السلام : 🔹اِقبَل أعذارَ النّاسِ تَستَمتِع بِإِخائِهِم ، وَالقَهُم بِالبِشرِ تُمِت أضغانَهُم . 🔹عذرخواهى‌هاى مردم را بپذير تا از برادريشان بهره‌مند گردى و با روى گشاده، ديدارشان كن تا كينه‌هاشان را ريشه‌كن سازى . 📚 غرر الحكم : ج ۲ ص ۲۱۵ ح ۲۴۲۰
حال و هوای کوچه، غم‌آلود و درهم است پرچم به اهتزاز درآمد، محرّم است می‌گرید آسمان و زمین، در محرّمت طوفانی از حماسه به پا می‌کند غمت ابلاغ می‌کنند به یاران، سلام تو قد می‌کشند باز علم‌ها، به نام تو هر جا که نام توست، مکان فرشته است بر هر کتیبه‌ای که ببینی، نوشته است «باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» باید در این حسینیه، از خود سفر کنیم باید در این مقام، شبی را سحر کنیم با کاروان گریه، مسافر شدم تو را امشب در این حسینیه زائر شدم تو را تا گفتم «اَلسلامُ عَلیکُم» دلم شکست نام حسین، بند دلم را، ز هم گسست دیدم که ابرهای جهان، گریه می‌کنند در ماتمت زمین و زمان، گریه می‌کنند دیدم «عزای اشرف اولاد آدم است» دیدم «سر ملائکه بر زانوی غم است» رفتم که شرح عصمت «ثارُ اللَّهی» کنم چیزی نمانده بود که قالب تهی کنم خورشید رنگ و بوی تغیّر گرفته بود تنگ غروب بود و فلک گُر گرفته بود ای تشنه‌کام! بود و نبود تو را چه شد؟ سقّایِ یاس‌های کبودِ تو را چه شد؟ بر اوج نیزه‌ها، کلمات تو جاری است این قصّه، قصّهٔ تَبَر و استواری است ای اسم اعظمت به زبانم، عَلَی الدَّوام ما جاءَ غَیرُ اِسمُکَ فی مُنتَهَی الکَلام آیین من تویی، که تویی دین راستین بَل ما وَجَدتُ غَیرَکَ فی قَلبِیَ الحَزین آن بحر پر خروش، دگر بی‌خروش بود خورشید تکّه تکّهٔ زینب، خموش بود 🔸شاعر: 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
✅پرسش: چطور مىتوان عدم ماديت خدا را اثبات كرد؟ 🌺پاسخ: ♦️موجود مادى چيزى است كه به نحوى قابل لمس و احساس باشد و جايى را پر كند؛ مانند خورشيد، درخت، هوا، نور و .... خدا مادى نيست؛ چون ماده محدود است و هر چه بزرگ باشد، باز هم پايانپذير است. وسعت عظيمترين كهكشانها، سرانجام انتهايى دارد و بزرگتر از آن را هم مىتوان تصور كرد. ☘️اما خداوند محدود نيست؛ بلكه كمال مطلق و بىنهايت است؛ و گرنه در او نقص و احتياج راه پيدا مىكند. ♦️همچنين ماده مركب است؛ يعنى، از ذرات، اجزا، عناصر و اتمهايى تركيب شده است و اين اجزا قابل تفكيك و تقسيم است و هر مركب به اجزاى آن و به اين تركيب نيازمند مىباشد و هر جزئى، از ديگر اجزاء بر كنار است. ☘️اما در خداوند اين نيازمندى و غفلت راه ندارد؛ چون وى احاطه، علم و حضور مطلق است. ♦️همچنين ماده قابل تغيير است؛ زيرا همه گياهان، جانوران، حتى خورشيد، درياها و كوهها دائماً در حال دگرگونىاند. جانوران و گياهان، دوران رشد و فرسودگى و پژمردگى دارند. خورشيد هميشه در اثر احتراقها و انفجارهاى عظيم، از وزنش كاسته مىشود. كوهها تحت تأثير عوامل جوّى و فيزيكى تابش آفتاب، سيل، زلزلزله، سرما و ... قرار دارند. ☘️اما در خداوند سبحان دگرگونى راه ندارد؛ چون نه خدا كمبودى دارد تا رو به رشد رود و نه گذشت روزگار و آمدن حوادث، در او تأثير مىگذارد تا خدا را ضعيف و فرسوده كند. اصولًا عوامل بيرون از ذات- كه همه يكسره مخلوق خدا هستند- در او تأثير ندارند. در غير اين صورت او محكوم و متأثر از غير خود بود و اين با حاكميت مطلق پروردگار سازگار نيست 📚خداشناسی، محمدرضا کاشفی، ص64
شکیات نماز 💠سوال ۵۳۳:در دوران جوانی نمازهای ظهر و عصر من بیشتر از نمازهای مغرب و عشا و صبح قضا شده اند که پشت سر هم بودن و تعداد و ترتیب آن ها را نمی دانم. آیا در این مورد باید نماز دوره ای خوانده شود؟ و نماز دوره ای چیست؟ امیدواریم توضیح فرمایید. ✅جواب: در نماز قضا مراعات ترتیب ـ غیر از ظهر و عصر و مغرب و عشا از یک روز ـ واجب نیست و خواندن مقداری که یقین به قضا شدن آن دارید کافی است و دوره کردن به معنای تکرار نماز برای احراز ترتیب بر شما واجب نیست.
🤔 ! ❓ حکم گـریـه غیـر عمـدی در نمـاز بـرای امــام حسیــن (ع) چیــست؟ ✍ آیت الله خامنه ای: احتیاط‌واجب در ترک گریه‌بر سید الشهداء(ع)‌میباشـد اما سهوا نمــاز را بــاطل نمــی کنـــد. ✍ آیت الله مکارم: جایز نیسـت و گریـه‌ در نماز فقط بـرای خــوف از خــدا و عشق به مقام ربوبیت پروردگار جایز اسـت و در مــورد اعــاده نمــازهـــای‌ ســابق اگــرجاهــل قاصـر بــه مسالـه‌ بوده نمازهــای ســابق اعــاده نــدارد. ✍ آیت الله شبیـــری زنجانــی: گریــه در مصائب اهل بیت (ع) هر چند عمــدی‌ باشــد نمــاز رابـاطل نمـی کنــد ولــی‌ احتیاط مستحب در اتمام نماز اعــاده‌ آن است حتی اگر گریه بی‌صدا باشــد. ✍ آیت الله وحیـــد: اشـکالــــی نــــدارد.‌ ✍ آیت الله فاضل: گریه کردن اگـر بــرای امــام حسیــن (علیه الســلام) باشـــد اشکال ندارد و نمـاز باطل نمـی شـود. 📚 منابع: استـفتــاء اینتــرنتی از ســایـت آیات خامنــه‌ای، ســـــوال: 0A7tJJn2rs مکــــارم، ســـــوال:9510240021. شبیـــری، شمــاره ســـــوال: 46854 دفتر وحید. فاضل، س: 9503145.