🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت هجدهم
📜خطاب به رهبران دينی
.... امام حسین بهسراغ افرادی که در جلسه حاضر بودند میرود. اما حالا میگویم که چطور آنها را مخاطب قرار میدهد. ما گفتیم که در تاریخ دارد زیر خیمه امام حسین علیه السلام در منا بیش از هزار نفر جمعیت بودند؛ دویست نفر از اصحاب پیغمبر و بیش از هشتصد نفر از تابعین حاضر بودند. حضرت در اینجا «اين افراد» را مخاطب قرار میدهد و صحبت از «ایها الناس» هم نیست. میفرماید: «ثُمَّ أَنْتُمْ أَيُّهَا الْعِصَابَةُ». با «ثم» این جملات را از نظر ادبی از جملات قبل جداسازی میکنند، یعنی این دیگر ربطی به عموم مردم ندارد. شما، ای گروه حاضر گوش كنيد! بعد شروع میکند ميفرمايد: «عِصَابَةٌ بِالْعِلْمِ مَشْهُورَةٌ» اوّل اینها را از نظر چهرههاشان در اجتماع، به حق یا به ناحق، اشاره میکند. «وَ بِالْخَيْرِ مَذْكُورَةٌ وَ بِالنَّصِيحَةِ مَعْرُوفَةٌ وَ بِاللَّهِ فِي أَنْفُسِ النَّاسِ مَهَابَةٌ»
خطاب حضرت به شخصيّت حاضران، نه شخص آنها
من در اینجا نکته ای را عرض کنم، چون میخواهم بهره برداری کنم که این صحبتها مقطعی نبوده است. این تعبیری که امام حسین میکند «أَيُّهَا الْعِصَابَةُ»، در اینجا مخاطبش اشخاص نیستند، شخص موضوعیّت ندارد، اینها کسانی بودند كه مُعنوَن به اين عناوین بودند و امام حسین میخواهد بگوید اين سخنان را به هر کسی كه معنون به این عناوین است میگویم؛ حالا میخواهد زمان ما باشد یا آن موقع بوده باشد. من قبلاً اینها را بحث نکرده بودم. درست است كه حضرت میگوید: «أَيُّهَا الْعِصَابَةُ»، اما شخص موضوعیت ندارد. جملات بعدیِ حضرت گویای این است که بحث، بحث اشخاص نیست، چون اینها معنون به عناوینی هستند و مخاطبش آن عنوانها است. به هر کسی که دارای چنین عنوانی در جامعه است، میگوید حالا میخواهد آن موقع آنجا باشد، یا هزار سال دیگر در جامعه اسلامی پیدا شود. آن عنوانها را يكي يكی میشمارد......
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901029/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
▪️▪️▪️▪️
بیست و پنج محرم
سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام
📗سیری در صحیفه سجادیه
بيان نورانی امام سجاد در صحيفه سجاديه اين است كه «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»
چقدر اين بيان شيرين است! فرمود انسان از انسان چيز بخواهد، غير خدا از غير خدا چيز بخواهد سفيه است: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»، اين بيان بوسيدنی نيست؟! فرمود: او كه همه چيز را داد، همه چيز را هم كه می دهد، به هر كسی به شما نزديكتر است و از هر كسی، حرفِ شما را بهتر می شنود، چرا با او گفتگو نداريد: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه» اين در صحيفه سجاديه هست. او سفيه را معنا كرده، حكيم را معنا كرده، عاِلم را معنا كرده، جاهل را معنا كرده «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود: همه مرا حمد می كنند شما هم مرا حمد كنيد، برای اينكه همه نعمت را از من می دانند، يك و می دانند من به هيچ چيزی محتاج نيستم، دو؛ لذا اين دو كار را هماهنگ انجام می دهند، سه؛ هم تسبيحگوی من هستند، هم تحميدگوی من هستند. اين«باء»، «باء» مصاحبه و ملازمه بين تسبيح و تحميد است ﴿إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾، نه «يُسَبِّحُ وَ يُحَمِّدُه». تحميدش در دامن تسبيح است؛ برای اينكه بايد از كسی چيز بخواهند كه او چيز نخواهد، نه از ديگری چيز بخواهد نه از ما؛ چنين ذات قدسی ستودنی است.
بخش ديگر در فرمايشات نورانی امام سجاد اين است كه اگر انسان از اين مسير همگانی كه همه دارند اين طرف می روند بر خلاف جهت شنا كند چطور می شود؟ اوّلين دعا از دعاهای نورانی صحيفه سجاديه معرفی انسان است كه «الانسان ما هو»؟ معرفی انسان را به دست ديگری بدهی، مي گويد انسان، حيوان ناطق است اين همانطور كه اسب را معنا می كند حيوان صاهل است، حمار را معنا می كند حيوان ناهق است، كبوتر را معنا می كند حيوان طائر است، ماهی را معنا می كند حيوان سابح است، گاو را معنا می كند حيوان خائر است، انسان را هم می گويد حيوان ناطق است همين! ولی وقتی از امام سجاد سلام الله عليه سؤال بكنی «الانسان ما هو؟» فرمود: «أَلإنْسَانُ حَيٌّ مُتَأَلِّه حَمِيْدٌ»؛ فصل اخير انسان، ستايشگری حق است. اين در دعای اول صحيفه سجاديه است. فصل اخيرش حقشناسی است كه بداند اينها نعمت است و بداند منعم خداست و در برابر منعم سپاسگزار باشد: ﴿وَ أَشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ﴾؛آن وقت اين بيان نورانی را در همان دعای اول دارد. فرمود: اگر ذات اقدس الهی دستور شكر و ستايش به ما نمی داد و اگر انسانيّت از فيض و فوز الهی برخوردار بود و شكر نمی كرد، اين مقدم قضيه؛ «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلاّ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ اين تحقير نيست، اين سبّ و لعن نيست اين تحقيق است. فرمود: اگر كسی حميد نباشد خدا را نشناسد، نعمت را از او نداند، در ساحت نعمت او سپاسگزار نباشد انسان نيست....... دعا اين نيست كه خدايا پدر و مادر مرا بيامرز! اين ضعيفترين مرحله دعاست، دعا آن است كه علمی باشد، فهمی باشد، فلسفی باشد، كلامی باشد، عقلی باشد، دقيق باشد، آن دعاست.
اما عمده فهم است و فهم! جامعه با علم و تحقيق زنده است ....
📜ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/y65709
#امام_سجاد_ع
#صحیفه_سجادیه
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت نوزدهم
📜مسؤولین باید جلوی خلاف شرعها را بگیرند!
توقّع بیجا از خدا
خطبه به این جا میرسد که میفرماید: «انتم تمنون علی الله جنته و مجاورت رسله و اماناً من عذابه»، جملات قبلی حضرت این بود که شما در جامعه مثل افرادی طلبکار از مردم هستید و حال این که شما باید در راه دین از مال و جان خودتان بگذرید و با گروههایی که با دین مقابله میکنند، مبارزه کنید ولی این کارها را نکردید، الآن هم متوقع هستید که مردم به شما کُرنش کنند.
بعد ایشان مطالب دیگری را مطرح میکنند، توقعی که شخص از جامعه نسبت به جایگاهی که پیدا کرده است، از ناحیه خودش نیست، از ناحیه خدا است، در فرمایشات حضرت داشت که اصلاً جایگاه رفیعی که شما در جامعه پیدا کردید، به خاطر انتساب به خدا است. مردم هم میگویند: شما میآیید حکم خدا را در جامعه پیاده میکنید و شما متوقع و طلب کار هستید.
حالا یک وقت هست که از مردم طلبکار و متوقع هستید، یک وقت بدتر و بالاتر است، از خدا هم طلب کار شدید. امام حسین علی السلام میفرمایند: «انتم تمنون علی الله جنته» شما آرزو دارید و بهشت را حق خودتان میدانید، به خدا منت میگذارید که بهشت را به شما بدهد. کاری برای خدا نکرده اید بعد پُز انتساب به خدا میدهید، حالا هم از خدا متوقع شده اید: «انتم تمنون علی الله جنته و مجاورت رسله» توقع همنشینی با پیامبرانش را در روز قیامت دارید. توقع دارید شما را در ردیف انبیا به صف کنند. «واماناً من عذابه» توقع دارید خدا ایمنی از عذاب را به شما ارزانی دهد.....
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901030/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
خداپرستی_فرج_الله_فرهنگ_جامع_واژگان.pdf
12.15M
📘فرهنگ جامع واژگان
📘مترادف و متضاد
📘زبان فارسی
◽️فرج الله خدا پرستی
#فرهنگ_واژگان
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
▪️▪️▪️▪️
▪️▪️▪️
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى پوشد.
🔰آثار عبادات
🔰آیت الله ناصری (ره)
💠برای بقا آفریده شده اید
حضرت حق می فرماید: «خلقتم للبقاء لا للفناء؛ شما را خلق کردم تا همیشه باقی باشید».
بر این اساس، مرگ مانند عوض کردن لباس است و فنا نیست؛ اما باید مراحلی را طی کنیم. اکنون در مرحله و منزل چهارم قرار داریم. با مرگ منتقل می شویم به منزل پنجم که عالم برزخ باشد و آنجا بسیار دیدنی هست و برای اهل ایمان چقدر عالی است! کسانی بودند -و شاید اکنون هم باشند- که در اثر زحمت و اطاعت حضرت حق، در همین دنیا عالم برزخ را می دیدند و اسراری برایشان منکشف می شد. بعضی در اثر نا آگاهی عالم برزخ و قیامت را رد می کنند؛ در صورتی که خدا می گوید: «عَبدی أطِعْنِی حتّی أجعلک مثلی؛ ای بنده من، در اطاعت من بکوش تا خدا گونه شوی» نه اینکه خدا بشوی. جمیع عالم وجود تحت اراده انسان کامل است؛ همان گونه که عالم وجود از ائمه اطهار اطاعت می کند.....
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/d76699
#آیت_الله_ناصری_ره
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📚چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی برگزار میشود
💠 مجری: مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری.
🔷محورهای همایش:
🔹فقه حکومتی
🔹اندیشه سیاسی
🔹حقوق عمومی
📚 کتابها، پایاننامهها و مقالات علمی پژوهشی تالیفی سال ۱۴۰۰
📆 مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۱
آدرس: قم، میدان رسالت، ابتدای بلوار بسیج، نبش کوچه۲، ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
#کتاب_سال
#حکومت_اسلامی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh