eitaa logo
پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
523 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
270 ویدیو
636 فایل
مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام خیابان کوی نصر نبش فاضل شرقی تلفن۸۸۲۶۱۳۸۵ سایت www.znac.ir @Alim_5 کانال آموزش @alzahranasr_amoozesh کانال دانش آموختگان @alzahranasr_da کانال فرهنگی @alzahranasr_farhangi کانال کتابخانه @alzahranasr_lib
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت دوازدهم 📜امام حسین آموخت که  «راه بقاي دين، كشته شدن است؛ پس از مرگ نترسید»! «اجرای احکام» و «همه امور اجرایی» باید به دست علما باشد  حضرت در جمع صحابه و تابعين خطبه می‌خواندند. ایشان به آن دانه درشت‌هایی كه در جامعه و زير سايه اسلام به موقعيّت رسيده بودند، خطاب فرمودند: «وَ أَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ» مصيبت شما از مصائب همه مردم سهمگين‌تر است! زيرا که در جامعه امروز، منزلت و مقام علمی تان را از شما باز گرفته‌اند! يعني آن موقعيّت دینی‌ای را كه بايد شما در جامعه اسلامی داشته باشيد، از شما گرفته‌اند. چون در حقيقت امور اداری قلمرو اسلامی، صدور احكام قضایی و يا مسايل اجرایی بايد به دست دانشمندان روحانی ای باشد كه امين به حقوق الهی و دانا به به حلال و حرام هستند.  علّت دوری علما از جایگاه اجتماعی‌شان، دوری از حق است  «فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِكَ إِلَّا بِتَفَرُّقِكُمْ عَنِ الْحَقِّ» در اينجا است كه حضرت به صراحت می فرمايد اينكه اين منزلت را از دست داديد هيچ علتی ندارد جز اينكه شما از دور محورِ حق و حكم الهی پراكنده شده‌ايد. «وَ اخْتِلَافِكُمْ فِي السُّنَّةِ بَعْدَ الْبَيِّنَةِ الْوَاضِحَةِ»، يعنی شما بايد بر محور اسلام، قانون اسلامی و حكم الهی عمل مي‌كرديد، امّا عمل نكرديد و درباره سنّت و سيره هم كه دلايل آن روشن بود و كيفيّت آن هم وجود داشت، اختلاف پيدا كرديد. 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900916/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰سلسله نشست های عاشورایی 🔰با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ◽️پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن تاریخ پژوهان ◽️نشست اول: ▫️سیر تطور مقتل نگاری ▫️ارائه دهنده: ▫️آیت الله محمد هادی یوسفی غروی http://dte.bz/bTMYR ◽️نشست دوم: ▫️اسهامات العلماء فی العادات الدخیله علی الشعائر الحسینیه فی العراق ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر عمار عبودی نصار http://dte.bz/Sw35j پ.ن: این نشست به زبان عربی ارائه شده است و ترجمه نشده است. ◽️نشست سوم: ▫️تحلیل رویکرد قرآنی امام حسین (ع) در قیام ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر نجف لک‌زایی http://dte.bz/DGryf ◽️نشست چهارم: ▫️سکونت گاه مسلم بن عقیل در کوفه ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر حسین قاضی خانی http://dte.bz/Q1qoP ◽️نشست پنجم: ▫️ آسیب شناسی کاربست رویکرد تاریخی در واقعه عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر نعمت الله صفری http://dte.bz/ZFWaO ◽️نشست ششم: ▫️جنگ آوران عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی http://dte.bz/HzQ3J ◽️نشست هفتم: ▫️سوگواری عاشورا بایسته‌ها و آسیب‌ها ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری http://dte.bz/qOqMX ◽️نشست هشتم: ▫️عاشورای حسینی در خامه علامه حکیمی ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر محسن الویری http://dte.bz/C9JuQ ◽️نشست نهم: ▫️امام حسین (ع) در دو راهی شهادت و ذلت، تبیین تمدنی از واقعه عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر سید علیرضا واسعی http://dte.bz/u8JXW ◽️نشست دهم: ▫️نقد و بررسی دیدگاه دائره المعارف‌های عربی در باره امام حسین (ع) ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری http://dte.bz/7gQwq 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت سیزدهم 📜بیداری اسلامی در کلام امام حسین علیه السلام ...شرایط آن خطبه ای است که امام حسین در سال پنجاه و هشت هجري در منا خواند. اين شرايط را در سه رابطه در نظر بگیرید. اهمیت اینهایی که دارم میگویم، اهمیت خطبه را میرساند، اینها همه مقدمه برای بيان اهمیت خطبه است. شرایط زمانی، مکانی و افرادی که امام حسین از آنها دعوت کرده بود که بیایند برایشان صحبت کند. به طور خلاصه عرض ميكنم: شرایط زمانی؛ در منا بود یعنی چه زمانی؟ موقعی که همه عمره هایشان را انجام داده بودند و میشود گفت كه اساس حجّ تمتع هم انجام شده بود، آمده بودند محرم شده بودند، عرفات داشتند، مشعر داشتند و بعد به منا آمدند و حالا هم که به منا رسیدند روز عید است، قربانی کردند و تقصیر کردند، تقریباً اساس حج هم تمام شده بود. از نظر ایام تشریق روحی، همه این افراد که آنجا بودند، تقریباً یک آمادگی معنوی پیدا کرده بودند، کسی که عمره انجام داده است و هنوز در حج است و از آن خارج نشده است -چون آنها باید بیایند مکه برای طواف که اواخر کار است- آن روز یک لطافت روحی و آمادگی برای دریافت مسأله معنوی دارد، تقریباً همه روح ها آماده برای دریافت مسايل معنوی است..... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901024/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
pishkhannehzatashoora.pdf
1.81M
📘نهضت عاشورا 📘در کلام آیت الله خامنه ای 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت چهاردهم 📜معرفت امام، ريشه معرفت خدا  ....اما اصل مسأله که در باب دیدگاه امام حسین علیه السلام نسبت به آیین اسلام و رابطه ای است که بین امامت با این دین وجود دارد. به تعبیر ما مسأله چگونگی رابطه دين و امامت است. دین که میگوییم، منظورمان توحید، بعد نبوت، بعد امامت و معاد است، امام حسین علیه السلام حتی در مسأله اول، يعنی توحید، یک رابطه مستقیم بین معرفت الله با معرفت الامام برقرار میکند. معرفت الله ومعرفت امام چیز جدیدی نیست. من اینها را عرض میکنم برای این که شما ببینید بخش اول خطبه حساب شده است.  در روایتی دارد: «سئل حسین بن علی علیه السلام مَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ» از امام حسین سؤال کردند شناخت خداوند چگونه است؟ چه طوری خدا را بشناسیم؟ «قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ» ما اعتقادمان این است که امام معصوم است، لذا امام میفرماید: اهل هر زمانی امام آن زمان را كه اطاعتش واجب است بشناسد، اگر امام را بشناسد، خدا را شناخته است. ببينيد چه رابطه ای بین معرفت الله و معرفت الامام برقرار کرده است، یعنی اگر کسی نسبت به امام زمانش معرفت نداشته باشد و او را نشناسد، خدا را هم نمیشناسد. این تعبیر آن ذهنیت حضرت را در ربط با امامت میرساند که امامت چه نقشی در دین دارد. دین اسلام دین توحید است. میگوید وقتی تو موحّد هستی که امام زمانت را بشناسی. وقتی خدا را میشناسی که امام زمان را بشناسی، خیلی صریح ميگويد. تو اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین، به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را. من فکر میکنم كه شاعر این روایت را شنیده بوده است كه این شعر را گفته است. 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901025/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا