👇👇👇
♨️سوال:
🔰امام جواد (ع) که در کودکی به مقام امامت رسیدند، چگونه به مشکلات دینی و اجتماعی مردم پاسخ می دادند؟
✍️پاسخ:
✅علوم و دانشی که امامان شیعه از آن برخوردار بودهاند، دو دسته است:
🗞۱ـ دانشی که از طریق غیر عادی و به طور مستقیم از منبع فیض الهی یا از طریق امام پیش از خود دریافت میکردند که چگونگی آن بر ما روشن و نمایان نیست.
🍀هر امام و پیشوای، دانشهایی را که از امام پیش از خود دریافت کرده بود، به طریقی غیر عادی به امام بعدی منتقل مینمود، به همان شکل و گونهای که حضرت علی علیهالسلام فرمود: "پیامبر در گوش من نجوا نمود، به گونهای که هزار باب علم بر من گشود. از هر بابی هزار باب علم باز شد".(۱)
🔰ما دقیقاً از کیفیت آن آگاهی نداریم، اما میدانیم به صورت عادی نبوده است. از این نوع علم، گاهی در منابع شیعی به "علم لدنی" یاد میشود.
💠دانشهایی که مربوط به امامت و رهبری دینی انسانها هستند، در این بخش جای میگیرند. بیان احکام الهی، هدایت دینی مردم، مرجعیت دینی و تفسیر آیات الهی و هر آنچه که مربوط به هدایت انسانها است، در این طبقه قرار دارد.
🔹دریافت این نوع دانش، شرط سنی خاصی ندارد، هر گاه خداوند اراده نماید و شرایط برای امامت و پیشوایی دینی برای امام فراهم شود، چنین دانشی به او افاضه خواهد شد، و از این باب است پاسخ دادن امام جواد علیه السلام به سی هزار مساله در یک جلسه.(۲)
🗞۲ـ دانشهایی که از طریق عادی به دست میآیند. این نوع از علوم میتواند متفاوت باشد و سن در آن تأثیر داشته باشد، اما این بخش از علوم، مربوط به هدایت و راهنمایی دینی نیست. اگر بخشی از این علوم برای هدایت و امامت و پیشوایی لازم باشد، از همان طریق اوّل به امامان معصوم علیهمالسلام افاضه میشود و شرط سنی در آن لحاظ نمیشود.
🔹برخی از خدمات علمی و اجتماعی حضرت امام جواد علیهالسلام به قرار زیر است:
💢۱) گویی به مسایل و شبهات اعتقادی: این مهم در قالب پرسش و و مناظره و گفتمان و نامهنگاری صورت میگرفت.
💢۲) تشکیل مکتب علمی و تربیت شاگردان: امام شخصیتهای مهم علمی مانند علی بن مهزیار، احمد بن ابی نصر بزنطی و زکریا بن آدم تربیت کرد که هر کدام در گسترش معارف و علوم اسلامی بسیار تأثیرگذار بودند.
💢۳) فعالیتهای سیاسی: این مهم نیز در قالبهای مختلف از جمله نفوذ به درون حکومت صورت میگرفت؛ بدین معنا که امام به هواداران خود اجازه میداد به حکومت نفوذ کرده و مناصب و سمت های حساس را در دست بگیرند.
💢۴) حمایت از شیعیان: این رویکرد نیز در قالبهای مختلف مانند حمایتهای مالی و جلوگیری از ظلم بر آنان شکل میگرفت. مرحوم کلینی نقل میکند که حضرت جواد، بنا به درخواست یکی از شیعیان سیستان، طی نامهای به والی این منطقه سفارش کرد که در اخذ مالیات، بر او سخت نگیرد. والی که از پیروان امام بود، نه تنها بدهی او بابت خراج را نگرفت، بلکه اعلام کرد تا آن زمان که بر سرکار است، او را از پرداخت خراج معاف خواهد کرد. علاوه بر این دستور داد برای او مستمرّی نیز تعیین کردند.
📚پی نوشت:
۱. مفید، الارشاد، قم ، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۱۸۶
۲. کلینی، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵ش، ج۱، ص۴۹۶
📎 #تاریخی
🗞 #میلاد_امام_جواد(ع)
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
گام 9؛ توجیه کلی طرح تحقیق.ogg
4.55M
🔰گام های تحقیق و مقاله نویسی
مدرس:استاد اسلام پور
گام نهم: توجیه کلی طرح تحقیق...
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
#روز_مهندس بر مهندسین هزاران بار مبارک.
ان شاءالله همیشه موفق و موید باشید
خواجه نصیرالدین #طوسی از دانشمندانی است که باید برای او از واژه ی علامه دهر استفاده نمود؛ زیرا این دانشمند در علومی همچون #فلسفه و #فقه و #ستاره_شناسی و #ریاضی و #پزشکی و #معماری و #نجوم به درجه ی دانشمندی رسیده بود. و در تخصص های خود خدمات زیادی به جهانیان ارائه کرده است به طوری که در قرن 16 میلادی کتاب های #مثلثات او در #فرانسه ترجمه شد و یکی از گسترش دهندگان این علم بود.
یکی از مهمترین متون کلامی شیعه “#تجریدالاعتقاد” اثری از خواجه نصیر است. ایشان کوشید تا با استفاده از آرای فلسفی #ابن_سینا کلام شیعه را بر برهان های عقلی مبتنی کرد. روز ۵ اسفند در تقویم ایرانی به یاد این دانشمند بزرگ به عنوان روز مهندسی نام گذاری گردید.
➖➖➖➖➖➖➖
امـــــامـ زمـــانـــے شــــو اللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹🌺
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
#جذب_نیروی_غیرحضوری طلاب برادر و خواهر از سراسر کشور
🇮🇷باتوجه به منویات رهبرانقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) در اهمیت فضای مجازی، گروه سایبری رصد از میان طلاب برادر و خواهر در بحث رصد فضای مجازی به جذب نیروی فعال غیرحضوری میپردازد.
📎لینک عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/2704211985C69900dfada
خبرهای استخدامی وجذب طلاب🔻
🆔 @testekhdam
🔰سنت حسنه نگارش
🔹عناصر و ساختار طرح پژوهش
۵-روش پژوهش
همان گونه که توضیح داده شد در پژوهشهای تجربی، عناوین متعددی از قبیل روش گردآوری اطلاعات، جامعه و نمونه آماری، طبقهبندی اطلاعات، آزمونهای آماری وتحلیل داده ذکر می شود ولی در پژوهشهای اسناد و مدارکی به نظر می رسد پژوهشگر باید به معرفی نوع پژوهش، بیان منابع اصلی که از آن اطلاعات جمع آوری می کند، ملاکها و معیارهای اصلی جمع آوری اطلاعات، روش نقد و ارزیابی اطلاعات و برداشتها(تفسیرها) بپردازد.
۶-مراحل و زمان بندی انجام پژوهش
در طرح باید مشخص شود که انجام پژوهش چه مدت زمانی طول می کشد وعلاوه بر این در انجام پژوهش چه مراحل وگام هایی پیموده می شود. اساتید راهنما از اطلاعات این قسمت برای ارزیابی پژوهش استفاده می نمایند.
#ادامه دارد👇👇👇👇
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
طرح #تخفیف_ویژه #میلاد_امیرالمومنین
#قرآن
#علوم_قرآنی
📚 التمهید فی علوم القرآن (عربی)
✍ محمد هادی معرفت
✅ این کتاب گستردهترین اثر معاصر درباره علوم قرآنی دانسته شده، در شش جلد، به مباحث وحی، نزول قرآن، تاریخ قرآن، قرائات مختلف، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و اعجاز قرآن پرداخته که درباره مبانی و ویژگیهای اعجاز قرآن کریم است. محمدهادی معرفت در تألیف التمهید، از منابع اهل سنت و شیعه در موضوعات مختلفی از جمله علوم قرآنی، تفسیر و تاریخ بهره برده است. التمهید، بارها منبع پژوهشهای مختلف قرار گرفته و به عنوان متون درسی در دانشگاهها و حوزههای علمیه استفاده شده است.
✅ از بهترین و جامع ترین کتب در باب علوم قرآنی
💰 65 هزار تومان
🎁 یک کتاب مفید هدیه این خرید
سفارش 👇
🆔 @Mojtaba73birjand
📲 +989105864404
کانال کتب ناب در تلگرام 👇
https://t.me/ketabenab110
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh