#امامزادگان
🟢امامزاده سبزقبا، محمد ابن موسی الکاظم علیه السّلام
فرزند بلافصل امام هفتم_ واقع در استان خوزستان، شهر دزفول
@alzekr_alhakim
#امامزادگان
🟢مشخصات فردی
نام: محمد
مدفن: دزفول
محل زندگی: مدینه، دزفول
القاب: سبزقبا
پدر: امام موسی کاظم علیه السلام
مادر: نجمه خاتون (سلاماللهعلیها)
طول عمر: ۱۹ سال
🟢حضرت محمد بن موسی کاظم، معروف به سبزقبا، برادر تنی امام رضا علیه السّلام و فرزند امام موسی کاظم علیه السلام که مرقد مطهرشان در ایران و در دزفول قرار دارد و به عنوان چهارمین حرم معنوی کشور شناخته میشود.
@alzekr_alhakim
در شبانه روز زیاد «اللّٰه اکبر» میگوئیم سر هرفصل نماز، سر برداشتن از سجده، رکوع، تسبیحات اربعه، تسبیح حضرت زهرا علیها السّلام «اللّٰه اکبر» میگوئیم معنایش این است خدا بزرگتر از آن است که وصف شود.
آن وقت خدایی را که از جهت عظمت نمیتوانیم وصف کنیم چقدر در مقابلش مسئول و متعهّدیم؟
هرچه متعهّد باشیم، کم است.
مثلاً فرض کنید با رهبر انقلاب ملاقات دارید سر ساعت خاص باید بروید آیا ممکن است یادتان برود؟ خیر، حتّی نیم ساعت زودتر پشت در میایستی که در ساعت معین وارد شوی.
در مقابل هرکس که او را بزرگ بدانید یا بزرگِ مذهبی، سیاسی، ثروتی حتّی بزرگ از نظر سن باشد در تعهّد با او ارزش بیشتری قائل هستید.
البتّه ما را از کرنش در مقابل قدرتمندان نهیکردهاند ولی گفتهاند که نسبت به فرزندان و زیر دستانتان متعهّد باشید اگر وعدهای کردید عمل کنید.
این حالت برای حیوانات نیست یا ضعیف است و این از امتیازات انسان است هرکس تعهّدش کمتر باشد، فرق نمیکند در مقابل خدا یا مردم هرچه متعهّد بودنش ضعیفتر باشد انسانیّت او کمتر است.
به طور کلّی هرچیزی که مایهی امتیاز انسان بشود اگر آن چیز در انسان ضعیف باشد انسانیتش در همان جهت ضعیف است به جهت اینکه انسانیت به داشتن قیافه نیست من یک موزه رفتم چند مجسّمه دیدم خیال کردم آدم هستند جدّا خیلی قشنگتر از انسانهای معمولی بودند.
اگر آدمی به چشم است و زبان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیّت
پس ارزش و امتیاز انسان به تعهّد او است.
حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی
کتاب سیر الی اللّٰه۲/ بخش استقامت/ سؤال شصت و هشتم
@alzekr_alhakim
#آیات_قرآن
درباره فضائل فاطمه زهرا سلاماللّٰهعلیها همین بس که در مکرر از مواقف و جریانات پیغمبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله در کنار فاطمه زهرا سلاماللّٰهعلیها بوده و احترام فوق العادهای برای آن حضرت قائل بوده است.
یک حدیثی معروف است به نام حدیث کساء که زیاد شنیدهاید.
ولی شاید بعضی از افراد به عمق این حدیث با عظمت فکر نکرده باشند.
سند این حدیث بسیار مورد اعتماد و حتی مرحوم آیة اللّٰه العظمی نجفی مرعشی سند این حدیث را از کتب اهل سنت هم در بعضی از نوشتههایشان بیان کردهاند.
حدیث بسیار معتبر و مطالب بسیار پُرارزشی دارد. قضیه از این قرار بوده که یک روز پیغمبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله در اثر فشار و زحماتی که داشتهاند در بعد مُلکی و بدنی، طبعاً انسان در بعد بشری، بدن خسته میشود. ضعف متوجه او میگردد.
پیغمبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله هم در این جهت مانند همه مردم و مانند سایرین بوده است.
در بعد روحی حضرت رسول اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله بر ماسویاللّٰه مسلّط بوده و ارادهاش بر همه چیز شامل میشده.
امّا از نظر بدنی این حالت برای آن حضرت هم ممکن است به وجود بیاید.
در یکی از آن روزهای گرم و پُرزحمت مدینه منوره پیغمبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله آمد وارد بر فاطمه زهرا سلاماللهعلیها شد و فرمود: من در خودم ضعفی احساس میکنم.
فاطمه زهرا سلاماللّٰهعلیها به پدر عرض کرد:
«اُعیذُک بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ»
من تو را پناه به خدا میدهم از ضعفی که داری.
یک مطلبی را در همین جا من درباره معجزات و کرامات و مسئله واسطه شدن برای از بین رفتن امراض جسمی و بدنی عرض کنم؛
ما از نظر امراض بدنی و ضعفهای بدنی در مرحله اوّل وظیفهمان هست که به طبیب مراجعه کنیم و در ضمن مراجعه به طبیب باید با ذات مقدس پروردگار در ارتباط باشیم که خدای تعالی قلب طبیب را نسبت به ما درست هدایت کند، مرض را درست تشخیص بدهد، دارو را درست تجویز کند و بالاخره معالجه ما را صحیح و از راه صحیح انجام بدهد و اگر خدای تعالی قلب او را یک چنین وضعی به او یک چنین حالتی به او ندهد ممکن است با یک اشتباه، طبیب مریض را از بین ببرد.
لذا تنها نگویید: فلان طبیب ما را معالجه کرد!
بگویید: خدا به وسیله فلان طبیب ما را معالجه کرد و یک طرز معالجه دیگر هست که از راه توسلات انجام میشود.
مریضی به یکی از اولیاء خدا متوسل میشود. او هم دعا میکند خدای تعالی او را معالجه میکند.
گاهی به وسیله ادعیه و دعاها انسان معالجه میشود و بالاخره گاهی به وسیله معالجه امراض بدنی یک عده هدایت میشوند.
خیلی اتفاق افتاده که افرادی با داشتن یک کسالت یک مرضی متوجهشان شده امام علیهالسلام آنها را معالجه کرده است، آنها از آن به بعد از خواب غفلت بیدار شدهاند و راه خدا را در پیش گرفتهاند.
این مسئله زیاد اتفاق میافتد و لذا ما توسلاتمان باید در تمام جهات باشد؛ هم برای پیشرفتها و رفع امراض روحی و هم برای موفقیّتهای مادی و هم برای رفع امراض جسمی.
من شب گذشته آن جمله را که گفتم که بدن مرکب انسان است و ائمه اطهار علیهمالسّلام برای معالجه مرکب نیامدند، این مطلب بعد در ذهنم تداعی کرد که مبادا شما فکر کنید نباید برای امراض بدنیتان به خاندان عصمت و طهارت علیهمالسلام مراجعه کنید، آنها شما را معالجه میکنند.
ولی بدانید که در رتبه اوّل معالجه روح است، معالجه امراض روحی است.
رتبه را فراموش نکنید، مرحله را فراموش نکنید! نه اینکه مراجعه به خاندان عصمت علیهمالسلام نکنید؛ پروردگار متعال به حضرت موسی فرمود: حتی نمک آشت را هم از من بخواهید.
همه کارها را از خدا بخواهید.
هرچه بیشتر بتوانید ارتباطتان را در موضوعهای مختلف با خدای تعالی برقرار کنید بهتر است...
از فرمایشات حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی
«سخنرانی حدیث کساء در پیشرفت های روحی»
@alzekr_alhakim