در تاریخ اسلام با دو جریان مواجه هستیم
جریانی که اصیل است
مبتنی بر اموزه های قرانی و سیره نبوی است
و جریانی که بر اثر ازادسازی انرژی قومی و عصبیت عربی بوجود امد
رسول الله ص
امیرالمومنین ع
امام حسن مجتبی ع
و امام حسین ع
و سایر معصومین تا حضرت حجت عج
محور و اسوه جریان اول است
این جریان مجموعه ای از جلوه افعال حسنای الهی را متجلی میسازد
و در اینجا جنگ و جهاد به تنهایی و بخودی خود اصالت ندارد
مگر برای احقاق حق و جلوگیری از مفسده و مبارزه برای سرکوبی ظالم جابر جائر
اما در جریان دوم جنگ اصالت دارد جهاد توجیه کننده کشورگشایی میشود
این سیره در میان اعراب با مدیریت برخی خلفا و تهور منسوبین به ایشان و بعد با اشتیاق بنی امیه و آل مروان شروع شده و تبدیل به سنت جاری میگردد و در قرون بعد بوسیله اقوام نومسلمان دیگر که دستشان از دامان اهل بیت (علیهم السلام) کوتاه است تقلید میشود
ولیکن در مقابل جریان اصیل، سلسه قیامهایی را مدیریت میکند که فلسفه وجودی این قیامها برای مبارزه با جور،فساد،احقاق حقوق عامه و برگردانیدن محوریت اداره امور مسلمین بر روش و سیره نبوی ص بوده است
از انجاییکه نماد اتم و آیینه تمام نما و کامل این حقیقت جویی و ظلم ستیزی و بسترسازی احکام قرانی برای اتصال به ظهورنهایی حضرت بقبه الله الاعظم، از دیدگاه شیعه قیام امام حسین ع در نظر گرفته میشود، لذا تنها قیام جامعی که بدون خدشه، زلال و شفاف، اسلام حقیقی نبوی را به دولت کریمه صاحب الزمانی عج پیوند میدهد و قلوب و عقول آزادگان جهان را بسمت حقیقت ناب دلالت میکند و کرامت ناب قرآنی و اخلاق نبوی را در برابر رذیلتها به نمایش میگذارد قیام اباعبدالله الحسین ع در عاشوراست
حقیقت تعظیم عزای حسینی در اتصال این دو امر نهفته است
از یکسو متصل است به اسلام حقیقی و پیراسته از حواشی ایجادی حکامی که خارج از اراده نبوی به اداره امور مسلمین مسلط شدند
و از سویی توجه میدهد و دلالت میکند به نهضتی فراگیر که بوسیله حضرت حجت عج ان شاءالله بوقوع خواهد پیوست و جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود
تمام فلسفه دستگاه عزای حسینی در تحقق این امر مدون شده است
شیعه در طول تاریخ خواسته است توجه بدهد به این امر که حقیقت قران کرامت انسان و اخلاق است زیرا رسول الله ص فرمود "انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" و در کربلا هرچه که از سمت امام ع و اصحاب و خاندان ایشان دیده میشود نور است و کرامت است و اخلاق منبعث از قرآن و در مقابل هرچه که از دیگران پدیدار میشود رذیلت است دنیت و پستی است و توجیه افعال رذیلانه با روکشی از مفاهیم بظاهر اسلامی
اگر کربلا نبودچگونه امکان داشت نتیجه دوری از هدایت اهل بیت سلام الله علیه را پیش چشمان امت نمایانید؟
کربلا خط بطلانی بود بر هرآنچه که قرار بود بنام اسلام در آینده تاریخ بدون راهبری اهل بیت اتفاق بیافتد و در مقابل عزای بر حسین ع یاداوری قیام موعود است و از اینرو هر اتفاقی که در دستگاه حسینی محقق میشود از انجهت که توجه میدهد بظهور ارزش مظاعف پیدا میکند و هر انچه که تفضل میشود از اثر بسترسازی ظهور است که اعمال ضریب میخورد و از جانب خدای سبحان گرانسنگ شمرده میشود
ظهور گمشده تاریخ حیات بشری است که سیدالشهدا ع به ان توجه داد و عزای بر سیدالشهدا بوسیله شیعه قلوب جهانیان را به ان سمت دلالت میدهد برای همین است که صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف نیز در هنگام ظهور خود را با سیدالشهدا ع معرفی میکند "انی انا المنتقم الحسین ع"
و چه انتقامی بالاتر از خود ظهور که تجلی قران و سنت رسول الله و سیره اهل بیت علیهم السلام خواهد بود
عده ای بدون توجه به شرایط ایجابی بساط عزای بر امام حسین ع بیهوده تلاش میکنند تا شیعه را از عزای بر سیدالشهدا ع منع نمایند
صغرا و کبرا بهم می بافند
فلسفه چینی میکنند
اما غافلند که عزای بر امام حسین ع خود حقیقت ناب است و تنها حقیقتی است که باعث شده شیعه در طول تاریخ زنده بماند همانگونه که امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند:
"محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است"
امشب شهادت نامه ی عشاق امضا می شود
فردا ز خون عاشقان این دشت دریا می شود
امشب کنار یکدگر بنشسته آل مصطفی
فردا پریشان جمعشان چون قلب زهرا می شود
امشب صدای خواندن قرآن به گوش آید ولی
فردا صدای الامان زین دشت برپا می شود
امشب کنار مادرش لب تشنه اصغر خفته است
فردا خدایا بسترش آغوش صحرا می شود
امشب که جمع کودکان در خواب ناز آسوده اند
فردا به زیر خارها گمگشته پیدا می شود
امشب رقیه حلقه ی زرین اگر دارد به گوش
فردا دریغ این گوشوار از گوش او وا می شود
امشب به خیل تشنگان عباس باشد پاسبان
فردا کنار علقمه بی دست سقا می شود
امشب بُوَد جای علی آغوش گرم مادرش
فردا چو گل ها پیکرش پامال اعدا می شود
امشب گرفته در میان، اصحاب، ثارالله را
فردا عزیز فاطمه بی یار و تنها می شود
امشب به دست شاه دین باشد سلیمانی نگین
فردا به دست ساربان این حلقه یغما می شود
امشب سر سرّ خدا بر دامن زینب بُوَد
فردا انیس خولی و دیر نصارا می شود
ترسم زمین و آسمان زیر و زبر گردد "حسان"
فردا اسارت نامه ی زینب چو اجرا می شود😭
*حضرت عباس علیه السلام*
*قسمت اول*
*مقدمه:*
حضرت عباس (ع)(۲۶ - ۶۱ق)، مشهور به ابوالفضل(ع) و قمر بنیهاشم، فرزند امام علی(ع) و ام البنین و سردار و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) در واقعه کربلا است. او در کربلا سقّای سپاه بود؛ از این رو، در بین شیعیان به «سقای دشت کربلا» معروف است.
حضرت عباس(ع) در میان امامزادگان، جایگاه والایی دارد. او در بین شیعیان، مظهر ادب، شجاعت و پیروی از امام حسین علیه السلام است. مطابق منابع ، در روز هفتم محرم سال ۶۱ قمری، پس از آنکه آب در خیمهگاه امام حسین(ع) کم شد، حضرت عباس(ع) موفق به آوردن آب برای سپاه شد؛ اما هنگامی که در روز دهم برای آوردن آب به سمت فرات رفت، در راه بازگشت، سپاه عمر سعد ملعون، دستان مبارکش را قطع، مشک آنحضرت را آماج تیر، و
سرانجام،او را به شهادت رساندند.
*نسب، تولد، کنیه و القاب*
پدر گرامی آنحضرت، امام علی(ع) و مادرش فاطمه بنت حزام معروف به ام البنین (س) است.
*تولد*:
حضرت عباس(ع) در ۴شعبان سال ۲۶ق در مدینه به دنیا آمد. در دوران کودکی نزد پدرش امیر المومنین (ع)
علم آموخت.
امام علی(ع) فرمود: اِنَّ وَلَدِی العَبّاسَ زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ همانا فرزندم عباس(ع) درکودکی علم آموخت و بسان نوزاد کبوتر، که از مادرش آب و غذا میگیرد، از من معارف فرا گرفت. آنحضرت در مدت ۱۴سال که با پدرش زیست، همیشه و در همه حال در کنار وی حضور داشت.
بنابر نقل برخی منابع، آنحضرت در سال۳۷ ق در جنگ صفین حضور داشت، ومطالبی در توصیف شجاعت وی نقل شده است.
*کنیه*
• «ابوالفضل» مشهورترین کنیه حضرت عباس(ع) است.
• «ابوالقاسم» کنیه دیگر او است که از زیارت اربعین بر گرفته شده است.
*القاب*: قمر بنیهاشم، باب الحوائج، طَیّار، الشهید، سقّا، أبو القربه، پرچمدار و علمدار
کربلا.
*همسر و فرزندان*
حضرت عباس(ع) با لبابه دختر عبیدالله بن عباس بن عبدالمطلب ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو پسر به نامهای فضل و عبیدالله بود.برخی فرزندان دیگری برای حضرت عباس(ع) به نامهای حسن، قاسم، محمد و یک دختر عنوان کردهاند و گفتهاند، قاسم و محمد در روز عاشورا پس از پدرشان به شهادت رسیدند. نسل حضرت عباس (ع)از طریق عبیدالله ادامه یافت.
بقعههای زیادی به نوادگان حضرت عباس(ع) در شهرهای مختلف ازجمله اصفهان، قم و زنجان منسوب است.
*واقعه کربلا*
در جریان واقعه کربلا، حضرت عباس(ع) از همان آغاز قیام، یعنی حرکت امام حسین(ع) از مدینه به سوی مکه، با ایشان همراه شد و تا آخر در کنار آن حضرت ماند ود ر نهایت، در اوج حماسه، شجاعت، وحمایت از امام حسین علیه السلام به مقام والای شهادت نائل شد.
*سقا*:روز هفتم محرم، وقتی عبیداللّه بن زیاد به عمر سعد دستور داد که به امام حسین(ع) و یارانش اجازه استفاده از آب فرات را ندهد، امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) را فرا خواند و *۳۰ سوار* را به اضافه *۲۰ پیاده* با او همراه کرد تا مشکها را پر از آب نمایند و به اردوگاه بیاورند.
حضرت عباس(ع) توانست محاصره دشمن را بشکند و آب را به اردوگاه برساند.
در روز عاشورا هم به فرمان امام حسین(ع) برای آوردن آب به شریعه فرات رفت؛ اما پس از پر کردن مشک، در راه بازگشت به خیمهها، به شهادت رسید.
*ردّ اماننامه*:
در عصر تاسوعا، شمر ملعون، اماننامهای برای فرزندان امالبنین(س) از جمله حضرت عباس(ع)، آورد و آنان را خواهرزادههای خود خطاب کرد، زیرا او و ام البنین(س) هردو از طایفه کلاب بودند، نه اینکه برادر مادرشان باشد . اما حضرت عباس(ع) به او اعتنایی نکرد، تا اینکه امام حسین(ع) از او خواست که پاسخ شمر را بدهد.
پس از آن،حضرت عباس(ع) خطاب به شمر، گفت:
لعنت خدا بر تو و اماننامهای که آوردهای، ای دشمن خدا! آیا از ما میخواهی که برادر و آقایمان حسین(ع)، پسر فاطمه(س) را رها کنیم و لعنتشدگان و فرزندان لعنتشدگان را اطاعت کنیم؟ آیا به ما امان میدهی درحالی که فرزند رسول خدا(ص) در امان نیست؟
*پاسداری از خیمهها:* حضرت عباس(ع) در شب عاشورا، پاسداری از خیمهها را بر عهده گرفت. در حین نگهبانی، زُهِیر بن قین نزد او رفت. حضرت عباس(ع) در پاسخ به سخنان زُهِیر که میخواست روحیه او را تقویت کند گفت: زُهِیر! تو میخواهی با این سخنانت
به من جرئت دهی؟! به خدا سوگند تا دم مرگ، از یاری برادرم دست برنمیدارم و در پشتیبانی از او کوتاهی نخواهم کرد.
*پایان قسمت اول*
*التماس دعا
______
*تذکر: این مقاله دو قسمت است و منابع آن، در پایان قسمت دوم، به یاری خدا ذکر خواهد شد.*
☑️ صــــرفا برای عبرت...!!
ولی دیر شده بود
🔹بعد از واقعه عاشورا حدوداً ۳۵ هزار نفر در یاری اهل بیت کشته شدند ولی اصلا ارزش کار اون ۷۲ نفر رو نداشت...
🔸گروه اوّل توابیّن بودند؛
🔻همونهایی که روز عاشورا سکوت کردند، بعد از شهادت همگی قیام کردند تقریباً همه کشته شدند. ۵۰۰۰ نفر...
ولی دیر شده بود
🔹گروه دوّم مردم مدینه بودند؛
🔻بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰ هزار نفر. یزید گفت: لشکری که به مدینه حمله کنه، سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلاله.
ولی دیر شده بود
🔹گروه سـوّم مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود ۲۲ هزار نفر. گر چه قاتلان امام مظلوم (علیه السلام) را قصاص کرد...
ولی دیر شده بود
1️⃣ مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین (علیه السلام) همراهیش نکردن...
2️⃣ مردمی که هنگام ورود امام حسین (علیه السلام) به کوفه کمکش نکردند...
👈 همه بعدها به کمک امام رفتند...
ولی دیر شده بود
امام سجاد (علیه السلام) هم استقبال خاصّی از این حرکتها نمیکردند.
«چون دیر شده بود.»
🔻حدود ۳۵ هزار نفر کشته شدند امّا دیر شده بود.
👌خیلی فرق هست بین اون ۷۲ نفری که به موقع به یاری امامشون رفتند...!
⚠️ ما باید مراقب باشیم که از امام خودمون عقب نیفتیم.
☝🏼الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ_
🔻هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.
🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩
تبارشناسی دشمنان اهلبیت علیهمالسلام در زیارت عاشورا که با کلیدواژهی *«لعن»* مشخص شدهاند، دارای طبقهبندی و گروهبندیهای مختلفی هستند.
🚩در این گروهبندی قاتلان مباشر امام حسین علیهالسلام در ردههای آخر قرار گرفتهاند و *گروههایی که در پشت صحنه فعال بودند، در اولویت قرار دارند.* همان گروههایی که در نظام سیاسی پس از پیامبر (ص) انحراف ایجاد کردند تا جایی که مسلمانان فرزند پیامبرشان را کُشتند و به آن مباهات کردند.
🚩 *این گروهها مقدمهچینی رویداد عاشورا را انجام دادند و امثال شمر و عمر سعد و… پیادهنظام و آلت دست این سیستم انحرافگر شیطانی بودند.* بر همین اساس *در زیارت عاشورا چهار گروه لعن* میشوند:
🚩۱. «فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ»
🚩۲. «وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ و َاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها»
🚩۳. «وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ»
🚩۴. «وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ»
🚩 *«امت»* در لغت عرب بهمعنای *سازمانی است که امام و رهبر دارد؛ یعنی یک گروه سازماندهیشده در صدد ایجاد این ظلم بودند که بنیامیه عامل اجرای آن بود.*
*#فوری*
*پیش نویس نهایی توافق بازگشت به برجام تقریبا کامل شده است*
یک منبع مطلع در وزارت خارجه:
🔺 پیش نویس نهایی توافق بازگشت به برجام تقریبا کامل شده است و طرفین در حال چانه زدن های آخر برای گرفتن امتیازهای بیشتر از یکدیگر هستند.
🔺بنابراین پیش بینی می شود طی ساعات آینده نمایندگان تمام کشورهای اروپایی هم به جمع مذاکره کنندگان در وین ملحق شوند.
🔺این منبع مطلع در مورد مسائل پادمان گفت که بالاخره از چندین پیشنهاد و راه حل یکی را باید انتخاب کرد.
✅خبر تایید نشده؟
قارچ از سفید شدن موها جلوگیری میکند
✍🏻یکی از دلایل سفید شدن مو کاهش مس در بدن است قارچ یکی از بهترین منابع حاوی مس است
قارچ سیستم ایمنی بدن را هم بسیار تقویت می کند
✅🌸✅نگاه استراتژیکی به اجتماع اربعین و قیام امام حسین(ع)*
بازنشر به مناسبت عاشورا(لازم به ذکر است این مقاله مورد توجه و بازنشر رسانه های مختلف کشوری و استانی قرار گرفته و لینک برخی از این خبرگزاری ها در انتهای مقاله آمده است)
آنچه که در این نوشتار مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد، نگاهی با زاویه دید جدید و متفاوت به قیام امام حسین (ع) می باشد.
آلفونس دولا مارتین شاعر و نویسنده فرانسوی میگوید: اگر بزرگی هدف، کمی وسایل و عظمت نتیجه را برای یک نابغه بشری مقیاس بگیریم در تاریخ نظیری مانند حضرت محمد(ص) نمیتوان یافت، ... پیامبر اسلام انقلابی آن چنان مقدس و طولانی و پراهمیت در آن مدت خیلی کم به مرحله عمل در آورد.. .
شاید بتوان گفت بهترین تحلیل درباره حرکت جهانی پیامبر اسلام در این جملات یافت و باید گفت که حرکت امام حسین بیشترین شباهت به مدل حرکت پیامبر دارد. با این تفاوت که حرکت پیامبر(ص) برای نهادینه کردن اسلام و مقابله با کفر و شرک بود ولی حرکت امام حسین(ع) برای احیای اسلام و مقابله با طاغوت و نفاق بود. آنجا که امام حسین در نامه تاریخی خود به معاویه او را فردی ریاکار مینامد و مسبب کشتار اولیا و بدبختیهای امت میدانند نشان از این مدعاست.
امام حسین(ع) برخلاف سیاستمداران که اصالت حرکات سیاسی خود را براساس اشتراک منافع یا تضاد منافع طراحی میکنند، اما ایشان بر اساس اهداف و آرمانهای الهی و اصلاح امور امت و انسانها طراحی کردند.
امام حسین می توانست همچون عبدالله بن عمر با یزید کنار بیاید و حتی به منافع و مناصب سیاسی بالایی برسد. اما ایشان نپذیرفت و بدنبال سرنگونی رژیم فاسد و طاغوتی یزید بود.
امام حسین(ع) زمانی حرکت انقلابی خویش را آغاز کرد که حکومت یزید با استفاده از منابع عظیم مالی، آنچنان سیستم فاسد، سرکوبگر و قوی بوجود آورده بود که امکان تغییر آن محال به نظر میآمد. همچنین توانسته بود با این منابع، هزاران سیاستمدار، جنگجو و همپیمان را در اختیار خود قرار بگیرد.
در چنین شرایط خفقان و دیکتاتوری، امام حسین تصمیم گرفت که با به حرکت درآوردن تودههای مردم در عراق و به مدد شیعیان به مقابله با این دستگاه فرعونی بپردازد. اما متاسفانه با غفلت و دنیاپرستی آنان کار انقلاب امام حسین(ع) در کربلا با شهادت ایشان به پایان رسید.
با بررسی منابع تاریخی، متوجه میشویم که امام حسین(ع) به خوبی می دانسته است که فرجام قیامش با شهادتش به پایان میرسد. اما براستی امام حسین(ع) چه می خواست؟ ایشان هدف بزرگ اصلاح امت و سرنگونی طاغوت و نفاق و تحقق سریع آن را داشت و از طرفی دیگر با کمبود امکانات و مردمی جاهل و غافل مواجه بود، ایشان راهکار شهادت را برگزید تا به نتیجهای عظیم برسد. راهکار امام حسین(ع)، خون بهای آزادی است.
حادثهی عاشورا در یکروز اتفاق افتاد و با سرکوب شدید تبلیغی دستگاه فاسد و تخریب شخصیت امام حسین(ع) در میان مردم همراه بود. اما با افشاگری شهادت فرزند پیغمبر توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع )، رسوایی بزرگی برای یزید بوجود آورد و ضربات مهلکی بر پیکره حکومتش وارد کرد.
امام حسین(ع) با طرح مسائلی همچون اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و یا رفتار ایشان با حر، شمر و یا پذیرش یار مسیحی و ایرانی و شرکت زنان و کودکان و کهنسالان در این قیام، بدنبال جذب افراد از گروههای مختلف جامعه بود. این رفتارها و شهادت قهرمانانه امام حسین(ع) و یاران باوفایش و سپس افشاگریهای بعد از آن، سوالات و ابهامات فراوانی در ذهن مردم بوجود آورد و باعث شد تا مردمان آن روزگار از خواب غفلت بیدار شوند و موجبات مشروعیت زدایی از حکومت یزید را فراهم سازد و مردم با الگوگیری از قیام امام حسین(ع) بر علیه حکومت یزید قیام های متعددی همچون قیام عین الورده، مختار و... را بوجود آوردند و در نهایت به سرنگونی دستگاه عظیم و فاسد اموی منجر شد.
امام حسین(ع) با شهادتش که منجر به تکه تکه شدن بدن مطهرش شد به همگان اثبات کرد که جسم خاکی ارزشی ندارد و مهم روح بزرگ انسان است که باید باقی بماند و این دیدگاه را در جمله تاریخی من مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح می دهم میتوان یافت.
امام حسین(ع) با طرح دیدگاه کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، قیام خود را برای تمامی زمانها و مکانها بعنوان یک الگو معرفی نمودند و الگوی رهبران انقلابی همچون گاندی، ماندلا، امام(ره) و... شد.
قیام امام حسین(ع) با کمترین امکانات بیشترین نتیجه دهی را داشت و از این جنبه برای هر انسانی در تمام ابعاد فردی و اجتماعی و ابعاد اقتصادی و سیاسی و... قابل الگوبرداری است.
قیام امام حسین آنچنان اثرگذاری داشته است که هر سال در روز اربعین بزرگترین پیاده روی و اجتماع تمام تاریخ بشریت در پاسداشت قیام عاشورا در کربلا شکل میگیرد.
امام حسین(ع) پیامی ابدی به تمامی آزادگان جهان داد که از تودههای مستضعفین در هر زمان و مکان میتوان
✅✅چرا هر چی دعا می کنم دعاهام مستجاب نمیشه؟
خسته شدم دیگه😭
👈پاسخ :
💐در تفسیر شریف نمونه چنین امده است :
در روایات اسلامی شرائطی برای استجابت دعا می خوانیم از جمله :
1⃣برای اجابت دعا باید قبل از هر چیز در پاکی قلب و روح کوشید ، و از گناه توبه کرد ، و خودسازی نمود ، و از زندگی رهبران الهی الهام گرفت .
🌷از امام صادق علیهالسلام نقل شده که فرمود :
*🌱« مبادا هیچ یک از شما از خدا تقاضائی کند مگر اینکه نخست حمد و ثنای او را بجا آورد و درود بر پیامبر و آل او بفرستد بعد به گناه خود نزد او اعتراف (و توبه ) کند سپس دعا نماید.*
📚سفینه البحار جلد 1ص 448 و 449
2⃣در پاکی زندگی از اموال غصب و ظلم و ستم بکوشد ، و تغذیه او از حرام نباشد از پیامبر صل علی علیه و آله اسلام نقل شده است که فرمود :
*🌱«کسی که دوست دارد دعایش مستجاب گردد باید غذا و کسب خود را پاک کند.»*
📚سفینه البحار جلد 1ص 448 و 449
3⃣از مبارزه با فساد و دعوت بسوی حق خود داری نکند ، زیرا آنها که امر بمعروف و نهی از منکر را ترک می گویند دعای مستجابی ندارند ، چنانکه از پیامبر صل علی علیه و آله اسلام نقل شده است که فرمود :
*🍃«باید امر به معروف و نهی از منکر کنید و الا خداوند بدان را بر نیکان شما مسلط می کند و هر چه دعا کنند مستجاب نخواهد شد»*
📚همان مدرک
🌼در حقیقت ترک این وظیفه بزرگ نظارت ملی نابسامانی هایی در اجتماع به وجود می آورد که *نتیجه آن خالی ماندن صحنه اجتماع برای بدکاران است ، و دعا برای برطرف شدن نتایج آن بی اثر است* زیرا این وضع نتیجه قطعی اعمال خود انسان می باشد .
4⃣ عمل به پیمانهای الهی :
👈🏻ایمان و عمل صالح و امانت و درستکاری یکی دیگر از شرائط استجابت دعا است .
🌺زیرا آن کس که به عهد خویش در برابر پروردگارش وفا نکند نباید انتظار داشته باشد که مشمول وعده اجابت دعا از ناحیه پروردگار باشد.
🌳کسی نزد امیر مؤمنان علی علیه السلام از عدم استجابت دعایش شکایت کرد و گفت با اینکه خداوند فرموده دعا کنید من اجابت می کنم ، *چرا ما دعا می کنیم و به اجابت نمی رسد ❓🤔*
👈امام در پاسخ فرمود:
*«قلب و فکر شما در هشت چیز خیانت کرده* لذا دعایتان مستجاب نمی شود :
1️⃣ شما خدا را شناخته اید اما حق او را ادا نکرده اید ، بهمین دلیل شناخت شما سودی بحالتان نداشته
2️⃣ شما به فرستاده او ایمان آورده اید سپس با سنتش به مخالفت برخاسته اید ثمره ایمان شما کجا است ❓
3️⃣ کتاب او را خوانده اید ولی به آن عمل نکرده اید ، گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم سپس به مخالفت برخاستید
4️⃣ شما می گوئید از مجازات و کیفر خدا می ترسید ، اما همواره کارهائی می کنید که شما را به آن نزدیک می سازد ...
5️⃣ می گوئید به پاداش الهی علاقه دارید اما همواره کاری انجام می دهید که شما را از آن دور می سازد ...
6️⃣ نعمت خدا را می خورید و حق شکر او را ادا نمی کنید.
7️⃣ به شما دستور داده دشمن شیطان باشید (و شما طرح دوستی با او می ریزید) ادعای دشمنی با شیطان دارید اما عملا با او مخالفت نمی کنید.
8️⃣ شما عیوب مردم را نصب العین خود ساخته و عیوب خود را پشت سر افکنده اید .. . با این حال چگونه انتظار دارید دعایتان به اجابت برسد❓
در حالی که خودتان درهای آنرا بسته اید❓
*👈🏿 تقوا پیشه کنید ، اعمال خویش را اصلاح نمائید امر به معروف و نهی از منکر کنید تا دعای شما به اجابت برسد.»*
📚سفینه البحار ج1 ص448 و449
🌻این حدیث پر معنی با صراحت می گوید :
☘️وعده خداوند به اجابت دعا یک وعده مشروط است نه مطلق ، مشروط به آنکه شما *به وعده ها و پیمانهای خود عمل کنید در حالی که شما از 8 راه پیمان شکنی کرده اید ،* و اگر به این پیمان شکنی پایان دهید دعای شما مستجاب می شود .
🌸عمل به دستورات هشتگانه فوق که در حقیقت شرائط استجابت دعا است برای تربیت انسان و به کار گرفتن نیروهای او در یک مسیر سازنده و ثمر بخش کافی است .
5⃣دیگر از شرائط استجابت دعا توام گشتن آن با عمل و تلاش و کوشش است در کلمات قصار امیر مؤمنان علی می خوانیم :
*🌱«دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیرانداز بدون زه است »*
📚نهج البلاغه ، حکمت 337
🌴با توجه به اینکه وتر (زه ) عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است *نقش عمل در تاثیر دعا روشن می گردد.*
👈🏻مجموع شرائط پنجگانه فوق روشنگر این واقعیت است که دعا نه تنها نباید جانشین اسباب طبیعی و وسائل عادی برای وصول به هدف گردد ، بلکه برای اجابت آن باید در برنامه های زندگی دعا کننده دگرگونی کلی به عمل آید ، روحیات شخص ، نوسازی شود ، و در اعمال پیشین تجدید نظر گردد.
📚برگرفته از تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج1 ص643 به بعد
*🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹*
*🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹