فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳۰ خرداد، اولین سالگرد سرنگونی عقاب جاسوس آمریکاییها در آبهای دریای عمان است. در ساعت چهار صبح ۳۰ خرداد پرندهی رادار گریز و بلند پرواز دویست میلیون دلاری "گلوبال هاوک" مدل Mq4_c (که نیروی دریایی آمریکا فقط چهار فروند از آن را در اختیار داشت) به چنگ رادار ایرانی "مطلع الفجر" گرفتار شد و با شلیک سامانهی پدافندی "سوم خرداد" سرنوشتی جز سرنگونی در آبهای دریای عمان پیدا نکرد.
این عماریون
🔴 تحریم تسلیحاتی ایران و انتخابات امریکا
🔻 سناریوهای اقدام آمریکا در مورد تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران- که بهموجب برجام در مهرماه امسال به اتمام میرسد- عبارتند از:
1️⃣ صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت،
2️⃣ توسل به متحدانِ عضوِ برجام جهت فعالسازی مکانیسم ماشه،
3️⃣ توسل مستقیم به مکانیسم ماشه بر اساس تفسیر خاص آمریکا در مورد عضویت در قطعنامه 2231
4️⃣ ارجاع از طریق پروندهسازی جدید شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی
🔻 برای دولت آمریکا تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران مسئلهای مهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری محسوب میشود؛ ترامپ قصد دارد فشار حداکثری خود علیه ایران را با این اقدام تکمیل و در مناظرات انتخاباتی با بایدن دست برتر را داشته باشد.
🔹 لذا علاوه بر چهار سناریوی فوق بر اساس گزارشها، به دنبال راه میانهای نیز هست و این مسیر را از طریق اروپا تعقیب میکند. برای این منظور پیشنهاد تمدید کوتاهمدت تحریمهای تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه خواهد شد تا احتمال وتوی چین و روسیه را از این طریق کاهش داده و اهداف کوتاهمدت خود را نیز تعقیب نماید.
🔹 اروپا قصد دارد ضمن حفظ پوسته برجام، امکان لغو تحریمهای تسلیحاتی را نیز از ایران سلب کند. در این سناریو، درصورتیکه ترامپ مجدداً به ریاست جمهوری انتخاب شود طبعاً تصمیمگیری برای تمدید تحریم در شرایط خاص خود هزینهای برای آنها ندارد و اگر بایدن به ریاست جمهوری انتخاب شود کوتاهمدت بودن تمدید تحریمها این مسئله را به حربهای برای امتیازگیری مجدد از ایران تبدیل خواهد کرد.
این عماریون
■■■پیگیری وزارت صنعت برای افزایش دوباره قیمت مصوب خودرو
🔹️گفته میشود مسوولان وزارت صمت با قیمتهای اعلامی شورای رقابت مخالند و این موضوع را عامل زیاندهی هنگفت #خودروسازان میدانند، از همین رو بهدنبال جلب نظر این شورا برای تغییر در قیمت یا فرمول قیمتگذاری هستند.
🔸خودروسازان خواستار رشد ۶۰ درصدی قیمت محصولاتشان هستند. به گفتهی آنان اگر با میزان #افزایش_قیمت موافقت شود، زیان خودروسازی تا حدی جبران خواهد شد، هرچند اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو همچنان وجود خواهد داشت.
🔹️با اینحال برخی منابع تاکید دارند که در صورت موافقت شورای رقابت با افزایش دوباره قیمت، نرخهای جدید در فروش فوق العاده قبلی اعمال نشده و برای فروشهای آتی لحاظ خواهد شد.
این عماریون
⬅️ایدئولوژی مجموعهٔ باورها و اندیشههای ثابت سیاسی و اجتماعیای از جمله سیستمهای فکری، فلسفی و مذهب که فرد، گروه یا جامعه دارد و در تعیین خطمشی، عمل یا موضعگیری معتقدان به آنها در مسائل سیاسی-اجتماعی مؤثر است.
⬅️در مطالعات اجتماعی، یک ایدئولوژی سیاسی یک مجموعه اخلاقی مشخص از ایدهآلها، اصول، دکترینها، اسطورهها و نمادهای یک حرکت اجتماعی، یک بنیاد، طبقه یا گروه بزرگ است که توضیح میدهد اجتماع چگونه باید کار کند؛ و برخی طرحهای کلی سیاسی و فرهنگی را برای یک آرایهٔ مشخص اجتماعی توصیه میدهد.
⬅️وقتی گروهی از ایدئولوژی وآرمانهای خود که بر مبنای آن طرفداران زیادی کسب کرده در نیمه راه مسیرش را تغییر بدهد به آن #فرقه منحرف گفته میشود...
⬅️ما در ادامه اختصاصا به #جریان انحرافی بهاری ها خواهیم پرداخت
۱
⬅️ جریان انحرافی یا جریان خاص اصطلاحی ست که مخالفین محافظهکار محمود احمدینژاد در دوران ریاستجمهوری او برای توصیف حلقهای از نزدیکان و جریانی در دولت وی ابداع کردهاند. از نظر آنها این جنبش فکری تمایلات لیبرالی و ملیگرایانه زیادی دارد و به آن اندازه مذهبگرا نیست که بتواند در درون گروه حاکم محافظهکار ایران طبقهبندی شود همچنین محافظهکاران منتقد احمدینژاد معتقدند اسفندیار رحیم مشایی از یاران نزدیک، خویشاوند و رئیس دفتر او رهبری این جریان را بر عهده دارد
در مقابل افراد منتسب به این گروه نیز ، استفادهکنندگان از این لفظ را جریان تمامیتخواه میخوانند !!!
◀️براستی ماجرا چیست؟؟؟
⬅️ از سال ۱۳۸۹، بحث و جدالی میان گروههای اصولگرا (که تا آن زمان در حمایت از محمود احمدینژاد متحد بودند) آغاز شد که در این میان بخشی از اعضای هیئت دولت و حامیان نزدیک احمدینژاد (بهطور خاص، اسفندیار رحیم مشائی و افراد نزدیک به او) از سوی محافظهکاران در مجلس و نهادهای دیگر متهم به تخلفات گوناگون شدند و از آنها با نام «جریان انحرافی» یاد شد.!!
⬅️ این اتهامات ترکیبی بود از مباحث فکری و انحرافات عقیدتی تا مسائل مربوط به فسادهای اقتصادی اما رسانهها و شخصیتهای وابسته به این جریان، این اتهامات را توطئهای از جانب گروهی موسوم به اقتدارگرایان تندرو میدانند که در رسانههای حامی اسفندیار رحیم مشایی متحدان جریان انحرافی، اصلاح طلبان و اصولگرایان پیشرو خوانده میشوند.!!!!
۲
⬅️ دوستان همواره یکی از مهمترین ادعاهای حلقه انحرافی شکل گرفته در دولت دهم این بوده که انحراف یک برچسب سیاسی است که مخالفین آقای احمدینژاد برای از میدان به در کردن وی و متفرق کردن هوادارانش ساختهاند و اساساً انحرافی در افکار و عقاید این حلقه وجود نداشته و این حلقه بهترین منادیان و معتقدان اسلام ناب، مکتب امام خمینی (ره) و گفتمان اتقلاب اسلامی بوده و هستند.!!!!
⬅️ به تازگی کتابی به نام «روایت انحراف» توسط پژوهشگران «اندیشکده ولاء» و درباره عقاید و افکار حلقه موسوم به «حلقه انحرافی» تألیف شده است که علاقمندان را دعوت به مطالعه آن می کنیم
۴
⬅️«حلقه انحرافی» یکی از حلقههای مرموز در تاریخ انقلاب اسلامی است که تاکنون هزینههای سنگینی بر انقلاب و کشور تحمیل نموده است. این حلقه از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ توانست در ساختار قدرت جایگاهی به دست آورده و برنامههای خود را پیگیری نماید.
⬅️آقای محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ با تکیه بر #گفتمان انقلاب اسلامی و شعارهای انقلابی که طی سالهای منتهی به ۸۴ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیروهای انقلابی و در مبارزه با جریان تجدیدنظرطلب حول دال اصلی ولایت و دالهای فرعی عدالت، استکبارستیزی، استقلال و پیشرفت گفتمانسازی شده بود، توانست به قدرت برسد.
⬅️دولت نهم تا مدتها با ورود نیروهای انقلابی در آن و طنین انداز شدن شعارهای انقلاب در حرف و منعکس شدن روحیه انقلابی در عمل، خوش درخشید، اما به مرور زمان با نقشآفرینی حلقه مرموز و انحرافی فوق و پر رنگ شدن ادبیات و کلیدواژههای آنان مانند #انسانگرایی، جهانیشدن، مکتب ایران، کوروش و ... در سخنان آقای احمدینژاد، درخشندگی دولت کم شده و در نهایت تمامی تلاشها و اقدامات بزرگ صورت گرفته در دولتهای نهم و دهم به حاشیه رفت!!!
۵
⬅️مکتب ایرانی اصطلاحی بود که در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور (اوایل مردادماه ۱۳۸۹) توسط اسفندیار رحیممشایی بکار رفت و با واکنشهای متفاوتی در داخل ایران روبرو شد. این مفهوم، توسط منتقدانِ «جریان انحرافی» به عنوان یکی از بزرگترین بدعتهای جریان مذکور معرفی میگردد.
⬅️ از مخالفان سرشناس آن روزها میتوان به احمد توکلی، علی مطهری،حداد عادل، از نمایندگان مجلس و داوود احمدینژاد، حبیبالله عسگراولادی، سرلشکر فیروزآبادی،و آیت الله مصباح یزدی را میتوان نام برد.
۳
⬅️ حلقه انحرافی اقدامات خود را پس از پایان حضور در دولت متوقف نکرد، بلکه پس از فترتی کوتاه دیگربار اقدامات مخرب خود را شدیدتر از گذشته آغاز نمود.
⬅️حلقه فوق تاکنون برای ترویج دیدگاههای خاصش (به خصوص در میان متدینین و انقلابیها) حداکثر استفاده را از ادبیات انقلابی و اسلامی داشته و با بهرهگیری از انواع روشهای تبلیغاتی و عملیات روانی، خود را در جایگاه مظلوم نشانده و هرگونه نقد و پرسش از خود را فاقد منطق، سیاسی و جناحی جلوه داده است.!!!
⬅️متأسفانه در روشنگری و تبیین مسئلهٔ انحراف، نیروهای انقلابی متوسل به مستندات و قرائنی شدند که هضم و پذیرش آن و نیز امکان اثبات و تبیین آن برای عموم مردم مشکل بود. حال آنکه صرفنظر از درستی و اعتبار این مستندات، انحراف عقیدتی این حلقه، در مواضع و اظهارات و کنشگری رئوس حلقهٔ انحراف مشهود بوده و هست.
۶
⬅️دوستان توجه بفرمایید که طی سالهای اخیر، بخشی از مردم و بدنه انقلابی کشور در موضوع افکار و عقاید حلقه انحرافی فوق، پرسشهایی داشته که متأسفانه تاکنون پاسخ درخوری به آنها داده نشده است. پرسشهایی مانند:
🔺«چرا به لیدرهای جریان موسوم به بهار، حلقه انحرافی گفته میشود؟»،
🔺 «اندیشه حلقه انحرافی چیست؟»
🔺«این حلقه چگونه میاندیشد؟»
🔺«کدام بخش از اندیشه این حلقه، انحرافی است؟»
که تاکنون به صورتی دقیق و مفصل به آنها پرداخته نشده است. کتاب «روایت انحراف» پژوهشی مستند و دقیق است که با هدف پاسخ مستند و متقن به برخی از این پرسشها تهیه شده است که دوستان میتوانند بدان رجوع کنن.
۷
⬅️ برخلاف تصور جامعه و نیروهای انقلابی، کنشهای «حلقه انحراف» در دولتهای نهم و دهم صرفاً یک کنش سیاسی معطوف به کسب قدرت نبوده و ریشه در اندیشهها و عقاید خاص این حلقه دارد !!
⬅️با توجه به تأکید چهرههای اصلی این حلقه بر یک تلقی خاص از خدا و نیز انسان، در این بخش به این موضوع بسیار مهم که بنیانهای سایر مباحث را روشن میسازد پرداخته میشود.
⬅️در آموزههای حلقه انحراف، «انسان» محور اصلی خلقت است. در این نگاه، همه هستی در خدمت انسان است و اگر انسان نباشد، هستی عبث و بیهوده خواهد بود. از نظر این حلقه، بدون وجود انسان این بیهودهگی به حدی است که حتی وجود خدا هم معنایی نداشته و این وجود انسان است که به خدا معنا میبخشد.
۸
⬅️اسفندیار رحیممشایی #انسانگرایی را به عنوان اصل اساسی فکری خود مطرح نموده است.
⬅️از نظر مشایی، انسان محور وحدت بین انسانها است:
«تأکید میکنم که خدا محور وحدت انسانها نیست و حتی امروز هم بشر به وحدت نرسیده است چرا که اگر به وحدت رسیده بود این همه خونریزی و جنگها صورت نمیگرفت ...
چرا خدا، محور وحدت نشده است
و من میگویم مشکل این است که به تعداد انسانها خدا هست ... !!!
ملتها در طول تاریخ همواره یک خدا را نپرستیدهاند چون انسانها خدای متفاوت دارند!!!.»
⬅️بر اساس نگاه مشایی، با این استدلال که به تعداد انسانها خدا وجود دارد، خدا را نمیتوان محور وحدت انسانها قرار داد و به جای خدا باید انسان را محور وحدت قرار داد، چرا که خدا موضوع اختلافها بین انسانها بوده است!!.
⬅️در این منظر به خاطر اختلاف نگاه افراد نسبت به خدا، جایگزین مناسب دیگری برای قرار دادن در محور وحدت بین انسانها وجود دارد. از نظر مشایی به جای تکیه بر خدا که عامل تفرقه و جنگها شده است، بهتر است بر مفهوم «انسان» تکیه کرد.!!!
⬅️گزاره «به تعداد انسانها خدا هست» که به صورت اجمالی توسط مشایی گفته شده، البته نشان از نگرشی خاص در افکار این حلقه دارد که مشایی صرفاً به آن اشاره کرده است.
⬅️ توضیح و تبیین این دیدگاه در یادداشتهای «اکبر جباری» که یکی از افراد نزدیک به مشایی و از چهرههای تئوریک حلقه انحراف است، به صورت مبسوطتر آمده است ...
۹
⬅️ جباری تلاش کرده با مغالطاتی شبهفلسفی و لفاظی و بازی با مفاهیمی مثل «وجود» و «موجود» به رد خدایی که ادیان یکتاپرست درباره آن سخن میگویند پرداخته و به جای آن بحث موهومی چون ایمان به گشودگی به ساحت جهان و وجود بپردازد.!!!
در پاسخ به ادعاهای جباری به دلیل طولانی نشدن بحث فقط به یک سوال بسنده میکنم اینکه اگر خدا ساخته ذهن انسان است، چطور ذهن انسان که متناهی و ناقص است، توانسته مفهوم نامتناهی و کاملی چون خدا را به تصور درآورد؟؟؟؟
۱۲
⬅️جباری با تأسی و به پیروی از فیلسوف ملحدی چون فویرباخ میگوید که خدا در واقع مفهومی است که ذهن انسان آن را ساخته است.
⬅️وی معتقد است که شیئیت در ذات خود مخلوق است و اعتقاد همواره به چیز و شیء تعلق میگیرد. خواه این چیز مادی باشد، خواه غیرمادی.
⬅️وی در یادداشت دیگری که به مناسبت فوت «استفان هاوکینگ»، فیزیکدان انگلیسی منتشر کرد، «ایرانیان» را متهم به تلقی «شیءانگارانه» و «ذهنی» از خدا کرده و مینویسد:
«آنچه اکنون در تصور و تخیل ایرانیان درباره خدا حضور دارد، نوعی از "شئ انگاری" درباره خداست. از همین رو فیزیک به مثابه یک سخن معیار درباره شئ و "موجود" مقبول میافتد. این شئانگاری و یا به تعبیر هیدگر، تلقی آنتیک (موجود انگارانه) مختص خداناباوران (Atheist) نیست و بلکه به طور ویژه نزد خدا باوران یافت میشود.»
⬅️وی نه تنها ایرانیان را که اساس یکتاپرستی را حامل این شیءانگاری از خدا دانسته و به نفی چندخدایی توسط ادیان یکتاپرست ایراد وارد میکند:
«اساساً مفهوم یکتاپرستی در تطور تاریخی خود حامل این شئ انگاری بوده است. وقتی میگوییم خدایان را کنار نهیم و خدای واحد را بپرستیم، آیا این بدان معناست که همه خدایان جز یکی را نفی کنیم و تنها آن یکی را نگاهداریم؟ آن یک خدا که نه دیدنی است و نه شنیدنی و تنها به زور و ضرب استدلال فیلسوفان و متکلمان میتوان وجودش را ثابت کرد. این چه معاملهایست؟»
۱۱
⬅️بررسی نظرات اکبر جباری که در کانال شخصی یا کتابهایش منتشر شده، نشان میدهد که گزاره " به تعداد انسان ها خدا هست " از یک پشتوانه شبه تئوریک برخوردار بوده و از جمله #اعتقادات اساسی حلقه انحراف است که جباری تلاش نموده تا آن را با کمک آموزههای صوفیه و نظرات فیلسوفانی چون «مارتین هایدگر» تئوریزه نماید.
⬅️اکبر جباری در این باره مینویسد:
«وقتی ما به چیزی معتقدیم، ابتدا تصوری از او نزد خود داریم و سپس با تصدیق آن، بدان معتقد میشویم. حال آنکه ما هیچ تصوری از خدا نداریم تا بتوانیم بدو معتقد شویم. شاید یکی بگوید، من از خدا تصوری دارم. تصور خوبی، خیر، نیکی و خوب.
میپرسم، شما این تصورات را چگونه بدست آوردهاید؟ آیا غیر از این است که شما در جهان انسانی، مفاهیمی را در مناسبات خود دارید که این مفاهیم را در بهترین و کاملترین مصداقش، به کسی یا چیزی به نام خدا اطلاق میکنید. مثلاً شما مهربانی را در مادر و پدر و دیگر انسانها دیدهاید، سپس این مفهوم مهربانی را به حد کمال بردهاید و مصداقش را در چیزی به نام خدا جمع کردهاید! این دقیقاً همان شبههایست که برخی از فیلسوفان طرح کردهاند. یعنی خدا انسان را نیافریده بلکه این انسان است که مفهوم خدا را ساخته است! حتی اگر به منشأ اعتقادات نگاه کنیم، خواهیم دید که اعتقاد ما به خدا، در واقع اعتقاد ما به چیزی است که در حاق خود، اندیشهای مشرکانه است. ما "چیزی" را خدا انگاشتهایم و بدان معتقد شدهایم. در واقع مفهومی را ساختهایم و خود را به همان مفهوم گره زدهایم. خدا اگر چیزی باشد، دیگر خدا نیست. شیئیت در ذات خود مخلوق است و اعتقاد همواره به چیز و شیء تعلق میگیرد. خواه این چیز مادی باشد، خواه غیر مادی مانند یک اندیشه.»
۱۰
⬅️ اندیشه انسانگرایانه حلقه انحراف صرفاً در سخنان آنان بازتاب نداشته و برای فهم وجود این نگاه، صرفاً نیاز به مداقّه در سخنان مبهم یا بعضاً غامض برای عموم مردم در بین اعضای این حلقه نیست، چرا که گاهاً برخی از چهرههای این حلقه به صراحت و بدون هیچ ابایی خود را معتقد به «اومانیسم» معرفی کردهاند.
⬅️ برای نمونه اسفندیار رحیممشایی صراحتاً به اومانیسم معتقد است و به آن اذعان میکند و بر این اساس میگوید که نباید خدا را محور عالم قرار داد.
⬅️ وی در یک سخنرانی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ میگوید:
«اگر اومانیسم میگوید انسان، محور عالم است، ما نباید بگوییم خدا محور عالم است. خدا محور عالم نیست؛ بلکه خالق عالم است. خدا در عالم نیست؛ بر عالم است. در عالم، انسان محور است.»
۱۳
⬅️مشایی معتقد است چون خدا در عالم نبوده و بر عالم است، بنابراین انسان در عالم محور و اساس است!!!!
⬅️ بر این اساس وی صراحتاً معتقد است که ما باید به اومانیسم تأسی کرده و به پیروی از آن، انسان را محور عالم قرار دهیم!!!!
⬅️ نکته بسیار مهم این سخنان مشایی در این است که وی عالمانه و عامدانه از واژه «اومانیسم» استفاده میکند وگرنه میتوانست صرفاً از کلیدواژه همیشگی «انسان» استفاده نماید.
۱۴
⬅️میتوان عصر مدرن در غرب را که از حدود نیمه قرن چهاردهم میلادی به بعد ظهور کرده است، دوران اومانیسم به معنای بشرمداری یا انسانسالاری نامید.
⬅️در این دوره «انسان» بهماهو انسان، مبنا و معیار همه چیز پنداشته شده و به تعبیری انسان به جای خدا مینشیند.
⬅️در این باره «مارتین فویرباخ» فیلسوف آلمانی ماتریالیست قرن نوزدهم میگوید: «برای بشر، خدا همان بشر است.» و نیز «مارتین هایدگر» نیز در تعریف عصر مدرن که دوران سیطره اومانیسم است، مینویسد: «دورانی که ما آن را مدرن میخوانیم، با این حقیقت تعریف میشود که انسان، مرکز و ملاک تمامی موجودات است.»
⬅️محوریت تمام عیار و همه جانبه انسان در تفکر اومانیستی و در حقیقت تکیه زدن انسان به جای خدا در این تفکر تا بدان حد است که «ژان پل سارتر» اعلام میدارد: «فلاسفه اومانیسم برای رهایی از چنگال خداپرستی، تصور نوعی وجود متعالی را کنار نگذاشتند، بلکه صرفاً نام آن را تغییر دادند.»
۱۸
⬅️ در واقع مشایی در استفاده از اومانیسم، همان معنایی را اراده میکند و در نظر دارد که این واژه در غرب به آن دلالت دارد.
⬅️وی حتی با این استدلال که «حکومت دینی در غرب، منفور است» -که در بطن خود این معنا را دارد که به جای حکومت دینی، «اومانیسم» در آنجا محبوبیت دارد- توصیه به استفاده از انسانگرایی به جای تبلیغ حکومت دینی و تکیه بر آموزههای دینی کرده و میگوید این رویکرد برای اصلاح ذهنیت مردم اروپا به خاطر سابقه زشت کلیسا است:
«الان در دنیا نگاه سنتی قدیم درباره ما حاکم است؛ به گونهای که حکومت ما در دنیا یک حکومت دینی تبلیغ میشود که این نوع حکومت به خاطر سابقه زشت کلیسا در اروپا در دنیا تقریباً منفور است ... این ذهنیت را باید اصلاح میکردیم؛ بنابراین شروع به کار کردیم و از انسان سخن گفتیم.»
۱۵
⬅️ اما اومانیسم معنای عام و متداولی نیز دارد که فراتر از یک جنبش خاص ادبی هنری بوده (البته آن جنبش یکی از نمودهای آن است)، بلکه عبارت است از یک شیوه فکری و نگرشی که انسان را مدار عالم دانسته و عقل خودبنیاد انسانی را برتر از هر چیزی چون وحی تلقی کرده و خواهان حاکمیت کامل و مطلق العنان آن بر زندگی بشر شده است. این معنای از اومانیسم، یکی از مبانی و زیرساختهای دنیای مدرن به شمار میآید و اساس مکاتب مختلف غربی از رنسانس تاکنون بوده است، هر چند که ظهور و بروز آن در برخی مکاتب فلسفی و سیاسی نظیر پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم، پرسیونالیسم، مارکسیسم و لیبرالیسم بیشتر بوده است.
⬅️ بنا بر نگرش اومانیستی، خدا میبایست از صحنه معادلات بشری حذف شده و به جای آن، انسان در مرکز بنشیند که در این صورت زندگی بشری از قید و بندهای دینی آزاد شده و به شکوفایی خواهد رسید!!!!!
۱۷
⬅️در واقع مشایی میگوید که به خاطر ضدیت مردم اروپا با حکومت دینی و دین، بهتر است ما به جای تأکید بر اینها از اومانیسم سخن بگوییم! برای فهم بهتر افکار مشایی ضروری است معنای واژه «اومانیسم» واکاوی شود.
⬅️واژه «اومانیسم» در لغت به معنای انسانگرایی یا انسانمداری است و در معنای خاص خود، جنبشی فلسفی و ادبی است که در نیمه دوم قرن چهاردهم در ایتالیا پدید آمد و به کشورهای دیگر اروپا کشانده شد.
⬅️هدف این جنبش آن بود که با توجه به متون کلاسیک فرهنگ باستانی یونان و روم هم چون «ویرژیل» و «هومر» که مبناهایی ملحدانه و مشرکانه داشتند، دانش، بینش، زندگی اخلاقی و دینی انسانها را فارغ از آموزههای دین مسیحیت برپا دارد.
۱۶
⬅️ در اندیشه اسلامی، انسان دارای کرامت ذاتی و اشرف مخلوقات است، اما این مقام و منزلت را تنها در ذیل بندگی خداوند به دست میآورد؛ حال آن که در اندیشه اومانیستی، بشر اصل و مدار عالم فرض شده و عقل خودبنیاد بشری، مستقل از وحی به عنوان راهنما و معلم زندگی وی تعیین میگردد. به این دلیل، اومانیسم در مقابل خداگرایی قرار دارد...
دوستان با توجه به مسایلی که مطرح کردیم از اعتقادات حلقه منحرف؛ به سادگی میتوان دریافت که این حلقه همان فراماسونرها هستند که در نقطه مقابل انقلاب اسلامی و آرمانهای انقلاب قرار دارد و با کمال تاسف باید عرض کنیم که احمدی نژاد انقلابی ومردمی برای همیشه خود را به مشایی وحلقه انحراف فروخت و تمام شد..
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
این عماریون
۲۰
⬅️«کالین براون» در این باره میگوید: «انسانگرایی خود، نوعی دین است، زیرا نوعی اعتقادنامه دارد. با این همه، دینی است بدون خدا، اگر هم خدایی وجود داشته باشد، شناختنی نیست، و نباید او را به حساب آورد. انسان باید فقط برای انسان، زندگی کند، زیرا انسان، چه بخواهد و چه نخواهد، در دنیا فروافکنده شده و باید خود را حفظ کند. انسان به معنای واقعی، خودش خالق خودش است؛ باید معیارهای خودش را به وجود آورد؛ باید هدفهای خودش را تعیین نماید، و باید خودش، راه را به سوی آنها بگشاید.»
۱۹
🔴متن شبهه:
*از 22 خرداد تا 22 تیر، "ماه حزیران" است. این ماه یکم سنگین است "مثل ماه صفر است"*
*توضیحاتش در صفحه 518 مفاتیح آمده. سعی کنید هر روز صدقه بدید و هر روز دعای "یا من تحل" صفحه 213 را چند بار بخوانید و چهار قل و آیه الکرسی را فراموش نکنید.*
🔵پاسخ شبهه:
1. ماه حزیران از جمله ماههای رومی است و ماههای رومی، مانند ماههای تقویم کشور خود ما، ماههایی شمسی هستند لذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد.
2. سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارمالاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:
عَنْ أَبِیالْحَسَنِ علیه السّلام قَالَ: لَاتَدَعِ الْحِجَامَةَ فِی سَبْعٍ مِنْ حَزِیرَانَ فَإِنْ فَاتَکَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ؛ "از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم (حجامت کن)." (طبرسى، حسنبن فضل، مکارم الاخلاق ــ قم، چاپ: چهارم، 1412ق / 1370ش.)
مرحوم مجلسی در زادالمعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیه السلام نقل کرده که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:
وَ رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِی السَّابِعِ مِنْ حَزِیرَانَ، فَإِنْ لَمْیَتَیَسَّرْ فَفِی الرَّابِعِ عَشَرَ؛ "در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکانپذیر نشد، روز چهاردهم (حجامت کن)". (مجلسى، محمدباقربن محمدتقى، زاد المعاد ــ مفتاح الجنان، بیروت، چاپ: اول، 1423ق، ص331)
از آنجا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده، احتمالاً نقل زادالمعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.
3. در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:
الف ــ هر دو روایت در کتابهای مکارمالاخلاق و زادالمعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند بهصرف نبود سند و غرابت متن روایت نمیتوان مضمون روایت را انکار کرد.
ب ــ از آنجا که در تطبیق ماههای رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام همچنین در مورد ماههای باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، نمیتوان آنچه را در تقویمهای نجومی فعلی وجود دارد معتبر شمرد.
مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسهگیری تغییرات قابل توجهی در زیجهای مختلف صورت گرفته، معلوم نیست ماههای شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است، تطابق داشته باشد مثلاً امروزه در برخی از کشورها، حزیران را مطابق ژوئن میدانند بنابراین حزیران 10 روز جلو میافتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار میدهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ... .
با توجه به این امور نمیتوانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی بهطور یقینی همزمان قلمداد کنیم.
4. چنانچه واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد اما هیچ قرینهای که نشان دهد این دو روز، بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.
5. اینکه عدّهای میگویند حجامت در این دو روز درمان بیماریهای یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت میدهند، خطا است؛ چنانکه در متن روایت حزیران هم چنین نکتهای ذکر نشده است؛ طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سهشنبهای که مصادف با 17، 19 یا 21 ماههای قمری هستند و نیز حجامت در نخستین سهشنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.
6. این حدیث، روز هفتم حزیران را بهعنوان روز اصلی و روز چهاردهم را بهعنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشدهاند، معرّفی میکند لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.
7. متن حدیث واضحاً میگوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود لذا اعلام هفته حزیران بهخلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.
8. متأسّفانه عدّهای پا را فراتر از این گذاشته و ماه حزیران را بهعنوان ماه انجام حجامت معرّفی میکنند که این هم نادرست است.
9. تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر اینکه حجامت در این روزها مستحبّ است؛ اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است، این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که بهدلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی باید برای انجام آن شتاب کنند، صحیح نیست.
10. حتّی اگر اشکال مطرحشده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقویمهای نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقویمهای نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی دیگر، 29 خرداد و پنج تیر؛ با توجّه به این اختلافنظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد م
یشود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجائاً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرند.
11. تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلاً کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کمخونی است، نمیتواند در این دو روز حجامت کند؛ تشخیص این موارد بهعهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و بهاستناد احادیث مزبور نمیتوان توصیه عمومی به انجام حجامت کرد.
این عماریون